Art. 23. - Art. 23: Cerinţe aplicabile performanţelor de mediu - Regulamentul 168/15-ian-2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele cu două sau trei roţi şi pentru cvadricicluri
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 27 Noiembrie 2024 până la: 1 August 2026
Art. 23: Cerinţe aplicabile performanţelor de mediu
(1)Producătorii se asigură că vehiculele sunt proiectate, construite şi asamblate în aşa fel încât impactul asupra mediului să fie minim. Producătorii se asigură că vehiculele omologate de tip îndeplinesc cerinţele legate de performanţele de mediu astfel cum se specifică în anexele II, V şi VI şi în limitele parcursului pentru durabilitate stabilit în anexa VII.
(2)Producătorii se asigură că vehiculele, sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate corespund procedurilor şi cerinţelor de încercare stabilite în anexa V în limitele datelor de aplicare stabilite în anexa IV, care urmează să fie stabilite prin actul delegat adoptat în temeiul alineatului (12) din prezentul articol.
(3)Producătorii se asigură că cerinţele de omologare de tip cu privire la verificarea durabilităţii sunt îndeplinite. La alegerea producătorului, este utilizată una dintre următoarele proceduri de încercare pentru a demonstra autorităţii de omologare că performanţa de mediu a unui tip de vehicul omologat prezintă un caracter durabil:
a)încercarea de durabilitate propriu-zisă a vehiculului prin parcurgerea distanţei integrale:
Vehiculele de încercare parcurg fizic distanţa integrală stabilită în anexa VII partea A şi sunt încercate în conformitate cu procedura stabilită în încercarea de tipul V stabilită în actul delegat adoptat în temeiul alineatului (12) din prezentul articol. Rezultatele încercărilor de emisii până inclusiv la distanţa integrală stabilită în anexa VII partea A sunt mai mici decât limitele încercărilor privind performanţele de mediu stabilite în anexa VI partea A.
b)încercarea de durabilitate propriu-zisă a vehiculului prin parcurgerea parţială a distanţei:
Vehiculele de încercare parcurg fizic minim 50 % din distanţa integrală stabilită în anexa VII partea A şi sunt încercate în conformitate cu procedura stabilită în încercarea de tipul V stabilită în actul delegat adoptat în temeiul alineatului (12) din prezentul articol. După cum se specifică în actul respectiv, rezultatele încercării se extrapolează până la distanţa integrală stabilită în anexa VII partea A. Atât rezultatele încercării, cât şi rezultatele extrapolate trebuie să fie inferioare limitelor încercărilor privind performanţele de mediu specificate în anexa VI partea A.
c)procedura matematică de durabilitate:
Până la 31 decembrie 2024, pentru fiecare componentă a emisiilor, produsul înmulţirii factorului de deteriorare stabilit în anexa VII partea B cu rezultatul încercării de mediu a unui vehicul care a parcurs mai mult de 100 km după prima pornire de la sfârşitul liniei de producţie trebuie să fie mai mic decât limita încercării privind performanţa de mediu stabilită în anexa VI partea A.
Fără a aduce atingere primului paragraf, pentru tipurile noi de vehicule, de la 1 ianuarie 2020 şi pentru tipurile de vehicule existente, de la 1 ianuarie 2021 până la 31 decembrie 2024, pentru fiecare element constitutiv al emisiilor, produsul înmulţirii factorului de deteriorare stabilit în anexa VII partea B şi rezultatele încercării privind performanţa de mediu a unui vehicul care a acumulat mai mult de 2 500 km pentru un vehicul cu o viteză maximă prin construcţie < 130 km/h şi 3 500 km pentru un vehicul cu o viteză maximă prin construcţie > = 130 km/h după prima pornire de la sfârşitul liniei de producţie trebuie să fie mai mic decât limita emisiilor la ţeava de evacuare stabilită în anexa VI partea A.
(4)Până la 1 ianuarie 2016, Comisia întocmeşte un studiu aprofundat privind efectele asupra mediului. Acest studiu trebuie să evalueze influenţa asupra calităţii aerului a vehiculelor din categoria L, precum şi cota emisiilor poluante generate de aceste vehicule pe baza cerinţelor pentru tipurile de încercări I, IV, V, VII şi VIII specificate la anexa V.
Studiul va cumula şi evalua ultimele date ştiinţifice, rezultatele cercetării ştiinţifice, precum şi datele privind modelarea şi rentabilitatea pentru a stabili măsuri de politică definitive prin confirmarea şi definitivarea aplicării nivelului Euro 5 specificat în anexa IV şi a cerinţelor privind performanţele de mediu Euro 5 stabilite în anexa V, în anexa VI punctele A2, B2 şi C2 şi în anexa VII privind parcursurile pentru durabilitate şi factorii de deteriorare din nivelul Euro 5.
(5)Pe baza concluziilor studiului menţionat la alineatul (4), Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului până la 31 decembrie 2016 un raport privind cele ce urmează:
a)datele pentru aplicarea nivelului Euro 5 menţionate în anexa IV;
b)valorile limitelor de emisie Euro 5 menţionate în anexa VI punctul A2 şi pragurile OBD menţionate în anexa VI punctul B2;
c)toate noile tipuri de vehicule din (sub)categoriile L3e, L5e, L6e-A şi L7e-A care corespund nivelului Euro 5 sunt echipate, pe lângă sistemele OBD I, cu sisteme OBD II;
d)parcursul pentru determinarea durabilităţii pentru nivelul Euro 5 menţionat în anexa VII partea A şi factorii de deteriorare pentru nivelul Euro 5 menţionaţi în anexa VII partea B.
Comisia întocmeşte propunerile legislative corespunzătoare în lumina raportului respectiv.
(6)Bazându-se pe rezultatele studiului de impact asupra mediului, Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 75, determinând care dintre (sub)categoriile L1e-A, L1e-B, L2e, L5e-B, L6e-B, L7e-B şi L7e-C pentru nivelul Euro 5 urmează să fie supuse unei încercări SHED sau unei încercări de permeabilitate a rezervorului şi a circuitului de carburant respectând limitele de încercare enumerate în anexa VI punctul C2.
(7)Producătorii garantează că vehiculele din categoria L respectă cerinţele de încercare aplicabile privind performanţele de mediu pentru omologare şi extindere, conform datelor din anexa V partea A.
(8)În ceea ce priveşte încercarea de tipul I, limita de emisii pentru motocicletele L3e-AxE ("enduro", x = 1, 2 sau 3) şi L3e- AxT ("trial", x = 1, 2 sau 3) este suma care rezultă din adunarea L2 (THC) şi L3 (NOx) din anexa VI partea A. Rezultatele încercărilor de emisii (NOx + THC) sunt mai mici sau egale cu această limită (L2 + L3).
(9)Vehiculele din categoria L4e îndeplinesc cerinţele privind performanţele de mediu specificate în anexa V pentru vehicule din categoria L3e, situaţie în care, pentru încercările de tipul I, IV, VII şi VIII din anexa V, se supune încercării fie ansamblul complet al vehiculul motorizat de bază cu ataş, fie doar vehiculul motorizat de bază fără ataş, după caz.
(10)Producătorii se asigură că toate dispozitivele de schimb pentru controlul poluării introduse pe piaţă sau puse în exploatare în Uniune beneficiază de omologarea de tip în conformitate cu prezentul regulament.
(11)Cerinţele specificate la alineatele (1)-(10) se aplică vehiculelor, sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate în conformitate cu anexa II.
(12)Pentru a asigura un nivel ridicat de protecţie a mediului, Comisiei i se conferă competenţa de a adopta acte delegate în conformitate cu articolul 75 privind specificaţiile tehnice detaliate privind cerinţele privind performanţele de mediu pentru aspectele menţionate la alineatele (1), (2), (3), (6) şi (7) din prezentul articol, inclusiv procedurile de încercare.