Capitolul xviii - DISPOZIŢII FINALE - Regulamentul 168/15-ian-2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele cu două sau trei roţi şi pentru cvadricicluri
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 27 Noiembrie 2024 până la: 1 August 2026
CAPITOLUL XVIII:DISPOZIŢII FINALE
Art. 76: Sancţiuni
(1)Statele membre stabilesc sancţiuni pentru încălcarea de către un operator economic a prezentului regulament şi a actelor delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament. Statele membre iau toate măsurile necesare pentru a se asigura că sancţiunile sunt puse în aplicare. Sancţiunile prevăzute sunt eficiente, proporţionale şi cu efect de descurajare. Statele membre informează Comisia în legătură cu dispoziţiile menţionate până la 23 martie 2015 şi îi comunică fără întârziere orice modificare ulterioară adusă acestora.
(2)Tipurile de încălcări care fac obiectul unei sancţiuni includ:
a)fals în declaraţii în timpul procedurilor de omologare sau al procedurilor de rechemare în fabrică;
b)falsificarea rezultatelor la încercările pentru omologarea de tip;
c)nedeclararea datelor sau a specificaţiilor tehnice care ar putea duce la rechemarea în fabrică sau la refuzarea sau retragerea omologării de tip;
d)utilizarea dispozitivelor de invalidare;
e)refuzul de a acorda accesul la informaţii;
f)punerea la dispoziţie pe piaţă, de către operatorii economici, de vehicule, sisteme, componente sau unităţi tehnice separate care trebuie să facă obiectul omologării, dar nu sunt omologate, sau falsificarea de către aceştia de documente sau marcaje în acest scop.
Art. 77: Dispoziţii tranzitorii
(1)Fără a aduce atingere altor dispoziţii ale prezentului regulament, prezentul regulament nu invalidează nicio omologare UE de tip acordată vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate înainte de 1 ianuarie 2016.
(2)Sub rezerva unor dispoziţii contrare, omologările UE de tip acordate vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate în temeiul actelor menţionate la articolul 81 alineatul (1) rămân în vigoare până la datele specificate în anexa IV pentru tipurile de vehicule existente.
(3)Prin derogare de la prezentul regulament, noile tipuri de vehicule din categoriile L1e, L2e şi L6e sau noile sisteme, componente sau unităţi tehnice separate destinate acestor tipuri de vehicule continuă să fie omologate de tip în temeiul Directivei 2002/24/CE până la 31 decembrie 2016.
(4)Autorităţile de omologare continuă să acorde extinderi de omologări pentru vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate menţionate la alineatul (1) în conformitate cu Directiva 2002/24/CE şi cu oricare dintre directivele enumerate la articolul 81 alineatul (1). Totuşi, aceste omologări nu sunt folosite pentru obţinerea unei omologări de tip pentru întregul vehicul în temeiul prezentului regulament.
(5)Prin derogare de la Directiva 2002/24/CE, omologarea de tip se acordă până la 31 decembrie 2015 şi vehiculelor care respectă prezentul regulament şi actele delegate adoptate în temeiul prezentului regulament referitoare la cerinţele privind performanţele de mediu şi de propulsie şi de propulsie menţionate în anexa II partea A.
Art. 78:
[textul din Art. 78 din capitolul XVIII a fost abrogat la 27-nov-2024 de Art. 3, punctul 1. din Regulamentul 2838/23-oct-2024]
Art. 79: Revizuirea sistemelor de frânare avansate
(1)Comisia prezintă un raport Parlamentului European şi Consiliului până la 31 decembrie 2019.
(2)Raportul respectiv examinează obligaţia de a monta un sistem de frânare antiblocare şi un sistem de frânare combinat suplimentar, la alegerea producătorului, pe motocicletele din subcategoria L3e-A1. Raportul se bazează pe evaluarea fezabilităţii tehnice a unei asemenea cerinţe, pe o analiză costuri-beneficii, pe o analiză a accidentelor rutiere şi pe o consultare a părţilor interesate relevante. Raportul ţine seama, de asemenea, de normele europene şi internaţionale conexe existente.
(3)În scopul raportului prevăzut la alineatul (2), statele membre furnizează Comisiei, până la 31 decembrie 2017, statistici referitoare la accidentele rutiere ale motocicletelor respective pentru ultimii patru ani, care se bazează pe clasificarea vehiculelor din anexa I şi pe tipul de sistem de frânare avansat montat.
(4)Pe baza rezultatelor raportului, Comisia stabileşte dacă este necesar să prezinte o propunere legislativă referitoare la montarea obligatorie a unor sisteme de frânare avansate pe subcategoriile de vehicule respective.
Art. 80:
[textul din Art. 80 din capitolul XVIII a fost abrogat la 27-nov-2024 de Art. 3, punctul 2. din Regulamentul 2838/23-oct-2024]
Art. 81: Abrogare
(1)Fără a aduce atingere articolului 77 din prezentul regulament, Directiva 2002/24/CE, precum şi Directivele 93/14/CEE, 93/30/CEE, 93/33/CEE, 93/93/CEE, 95/1/CE, 97/24/CE, 2000/7/CE, 2002/51/CE, 2009/62/CE, 2009/67/CE, 2009/78/CE, 2009/79/CE, 2009/80/CE şi 2009/139/CE se abrogă începând cu 1 ianuarie 2016.
(2)Trimiterile la directivele abrogate se consideră drept trimiteri la prezentul regulament şi se interpretează, în ceea ce priveşte Directiva 2002/24/CE, în conformitate cu tabelul de corespondenţă prezentat în anexa IX.
Art. 82: Intrare în vigoare şi aplicare
(1)Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2)Se aplică de la 1 ianuarie 2016.
De la data de 22 martie 2013, autorităţile naţionale nu refuză acordarea omologării UE de tip sau omologării naţionale de tip unui nou tip de vehicul şi nu pot interzice înmatricularea, introducerea pe piaţă sau punerea în exploatare a unui vehicul nou dacă vehiculul respectiv respectă dispoziţiile prezentului regulament şi ale actelor delegate şi de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament, dacă acest lucru e solicitat de producător.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.