Capitolul ii - OBLIGAŢII GENERALE - Regulamentul 168/15-ian-2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele cu două sau trei roţi şi pentru cvadricicluri
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 27 Noiembrie 2024 până la: 1 August 2026
CAPITOLUL II:OBLIGAŢII GENERALE
Art. 6: Obligaţiile statelor membre
(1)Statele membre instituie sau desemnează autorităţile de omologare având competenţe în materie de omologare şi autorităţile de supraveghere a pieţei cărora le încredinţează problemele legate de supravegherea pieţei în conformitate cu prezentul regulament. Statele membre înştiinţează Comisia cu privire la instituirea şi desemnarea autorităţilor în cauză.
Notificarea cu privire la autorităţile de omologare şi de supravegherea a pieţei cuprinde denumirile acestora, adresa, inclusiv adresa electronică şi domeniul de competenţă ale autorităţilor respective. Comisia publică pe site-ul său internet o listă a autorităţilor de omologare şi detalii în ceea ce le priveşte.
(2)Statele membre permit introducerea pe piaţă, înmatricularea sau punerea în exploatare numai a acelor vehicule, componente şi unităţi tehnice separate care respectă cerinţele din prezentul regulament.
(3)Statele membre nu interzic, nu limitează şi nu împiedică introducerea pe piaţă, înmatricularea sau punerea în exploatare a vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate din motive legate de aspecte privind construcţia sau funcţionarea lor reglementate prin prezentul regulament, dacă acestea respectă cerinţele acestuia.
(4)În conformitate cu capitolul III din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, statele membre organizează şi efectuează supravegherea pieţei, precum şi controale ale vehiculelor, sistemelor componentelor şi unităţilor tehnice separate care intră pe piaţă.
Art. 7: Obligaţii ale autorităţilor de omologare
(1)Autorităţile de omologare se asigură că producătorii care solicită omologarea de tip îşi respectă obligaţiile care le revin în temeiul prezentului regulament.
(2)Autorităţile de omologare omologhează numai acele vehicule, sisteme, componente sau unităţi tehnice separate care respectă cerinţele din prezentul regulament.
Art. 8: Măsuri de supraveghere a pieţei
(1)În cazul vehiculelor, sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate omologate de tip, autorităţile de supraveghere a pieţei efectuează, la nivelul corespunzător, controale adecvate ale documentelor, ţinând seama de principiile stabilite legate de evaluarea riscurilor, plângeri şi alte informaţii.
Autorităţile de supraveghere a pieţei le pot solicita operatorilor economici să le pună la dispoziţie anumite documente şi informaţii considerate necesare în vederea desfăşurării activităţii de supraveghere.
În cazul în care operatorii economici prezintă certificate de conformitate, autorităţile de supraveghere a pieţei ţin seama de acestea în mod corespunzător.
(2)În cazul pieselor şi echipamentelor diferite de cele acoperite la alineatul (1) din prezentul articol, articolul 19 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 se aplică în întregime.
Art. 9: Obligaţiile producătorilor
(1)La introducerea pe piaţă sau punerea în exploatare a vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate, producătorii se asigură că acestea sunt fabricate şi omologate în conformitate cu cerinţele specificate în prezentul regulament şi în actele delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament.
(2)În cazul omologării de tip multietapă, fiecare producător este responsabil pentru omologarea şi conformitatea producţiei sistemelor, a componentelor sau a unităţilor tehnice separate adăugate în cadrul etapei de completare a vehiculului de care se ocupă producătorul. Orice producător care modifică componentele sau sistemele deja omologate în etapele anterioare este responsabil pentru omologarea şi conformitatea producţiei componentelor şi sistemelor modificate.
(3)Producătorii care modifică vehiculul incomplet de o manieră care conduce la o clasificare în altă categorie de vehicul, cu consecinţa că cerinţele legale deja evaluate într-o etapă anterioară de omologare s-au modificat, sunt, de asemenea, obligaţi să asigure conformitatea cu cerinţele care se aplică în cazul categoriei de vehicule căreia îi aparţine vehiculul modificat.
(4)În scopul omologării vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate care fac obiectul prezentului regulament, producătorii stabiliţi în afara Uniunii desemnează un reprezentant unic stabilit în Uniune cu misiunea de a-i reprezenta în faţa autorităţilor de omologare.
(5)Producătorii stabiliţi în afara Uniunii desemnează un reprezentant unic stabilit în Uniune cu sarcini de supraveghere a pieţei, care poate fi reprezentantul menţionat la alineatul (4) sau un reprezentant suplimentar.
(6)Producătorii răspund în faţa autorităţii de omologare pentru toate aspectele procesului de omologare şi pentru asigurarea conformităţii producţiei, indiferent dacă aceştia sunt sau nu implicaţi direct în toate etapele fabricării unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată.
(7)În conformitate cu prezentul regulament şi cu actele delegate adoptate în temeiul prezentului regulament, producătorii se asigură că există proceduri care garantează că producţia de serie rămâne în conformitate cu tipul omologat. Modificările în proiectarea unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată, precum şi modificările cerinţelor în raport cu care un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată este declarat conform sunt luate în considerare în conformitate cu capitolul VI.
(8)Pe lângă marcajul reglementar şi mărcile de omologare de tip care, în conformitate cu articolul 39, trebuie inscripţionate pe vehicule, componente sau unităţi tehnice separate, producătorii acestora indică numele lor, denumirea lor comercială înregistrată sau marca lor comercială înregistrată şi adresa din Uniune la care pot fi contactaţi pe vehiculele, componentele sau unităţile lor tehnice separate puse la dispoziţie pe piaţă sau, dacă acest lucru nu este posibil, pe ambalaj sau într-un document care însoţeşte componenta sau unitatea tehnică separată.
(9)Producătorii se asigură că, pe toată perioada în care un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată se află în responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau transport nu afectează conformitatea cu cerinţele stabilite în prezentul regulament.
Art. 10: Obligaţiile producătorilor privind produsele lor care nu sunt conforme sau care prezintă un risc grav
(1)Producătorii care sunt de părere sau au motive să presupună că introducerea pe piaţă sau punerea în exploatare a vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate a acestora nu este în conformitate cu prezentul regulament sau cu actele delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament întreprind neîntârziat măsurile corective necesare pentru a restabili conformitatea vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate ori pentru a-l retrage sau rechema, după caz.
Producătorul informează imediat autoritatea de omologare care a acordat omologarea, dând detalii, în special, cu privire la neconformitate şi la eventualele măsuri corective luate.
(2)Dacă un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament prezintă un risc grav, producătorii informează imediat în legătură cu aceasta autorităţile de omologare şi de supraveghere a pieţei din statele membre în care vehiculul, sistemul, componenta, unitatea tehnică separată, piesa sau echipamentul a fost pus la dispoziţie pe piaţă sau pus în exploatare, furnizând, în special, detalii cu privire la neconformitate şi la măsurile corective întreprinse.
(3)Producătorii ţin la dispoziţia autorităţilor de omologare, pentru o perioadă de 10 ani de la introducerea pe piaţă a unui vehicul şi de cinci ani după introducerea pe piaţă a unui sistem, a unei componente sau a unei unităţi tehnice separate, dosarul de omologare menţionat la articolul 29 alineatul (10) şi, în plus, producătorul vehiculului păstrează în aceleaşi condiţii o copie a certificatului de conformitate menţionat la articolul 38.
(4)La cererea motivată a unei autorităţi naţionale, producătorii îi furnizează acesteia, prin autoritatea de omologare, o copie a certificatului UE de omologare de tip sau autorizaţia menţionată la articolul 51 alineatul (1), demonstrând conformitatea vehiculului, a sistemului, a componentei sau a unităţii tehnice separate, într-o limbă uşor de înţeles de autoritatea în cauză. Producătorii cooperează cu autoritatea naţională cu privire la orice măsură întreprinsă în conformitate cu articolul 20 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 pentru eliminarea riscului prezentat de vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate care au fost introduse pe piaţă, înmatriculate sau puse în exploatare.
Art. 11: Obligaţiile reprezentanţilor producătorului cu privire la supravegherea pieţei
Reprezentantul producătorului pentru supravegherea pieţei îndeplineşte sarcinile prevăzute în mandatul primit de la producător. Mandatul respectiv permite unui reprezentant cel puţin următoarele:
(a)să aibă acces la dosarul informativ menţionat la articolul 27 şi certificatul de conformitate menţionat la articolul 38, astfel încât acestea să poată fi puse la dispoziţia autorităţilor de omologare pentru o perioadă de 10 ani de la introducerea pe piaţă a unui vehicul şi de cinci ani după introducerea pe piaţă a unui sistem, a unei componente sau a unei unităţi tehnice separate;
(b)la cererea motivată din partea unei autorităţi de omologare, pune la dispoziţia acesteia toate informaţiile şi documentaţia necesare pentru a demonstra conformitatea fabricării vehiculului, a sistemului, a componentei sau a unităţii tehnice separate;
(c)cooperează cu autorităţile de omologare sau de supraveghere a pieţei, la cererea acestora, cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscului grav prezentat de vehiculele, sistemele, componentele, unităţile tehnice separate, piesele sau echipamentele care fac obiectul mandatului său.
Art. 12: Obligaţiile importatorilor
(1)Importatorii introduc pe piaţă doar vehicule, sisteme, componente sau unităţi tehnice separate conforme care fie au primit omologarea UE de tip, fie îndeplinesc cerinţele pentru omologarea naţională, sau piese sau echipamente care se supun în întregime cerinţelor Regulamentului (CE) nr. 765/2008.
(2)Înainte de introducerea pe piaţă a unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată omologată de tip, importatorii se asigură că dispun de un dosar de omologare ce respectă articolul 29 alineatul (10) şi că sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată poartă marca de omologare de tip necesară şi respectă cerinţele articolului 9 alineatul (8). În cazul unui vehicul, importatorul verifică dacă vehiculul este însoţit de certificatul de conformitate corespunzător.
(3)În cazul în care importatorii sunt de părere sau au motive să presupună că un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament nu respectă cerinţele din prezentul regulament şi, în special, că nu corespunde tipului omologat, aceştia nu introduc pe piaţă, nu permit punerea sa în exploatare şi nici înmatricularea vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate atât timp cât conformitatea acestora nu a fost restabilită. În plus, atunci când importatorul este de părere sau are motive să presupună că vehiculul, sistemul, componenta, unitatea tehnică separată, piesa sau echipamentul prezintă un risc grav, acesta informează producătorul şi autorităţile de supraveghere a pieţei. În cazul vehiculelor, sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate omologate de tip, acesta informează în acest sens, de asemenea, autoritatea de omologare care a acordat omologarea.
(4)Importatorii indică numele lor, denumirea înregistrată sau marca înregistrată a acestora, precum şi adresa la care pot fi contactaţi pe vehicul, sistem, componentă, unitatea tehnică separată, piesă sau echipament sau, dacă acest lucru nu este posibil, pe ambalaj sau într-un document care însoţeşte vehiculul, sistemul, componenta, unitatea tehnică separată, piesa sau echipamentul.
(5)Importatorii se asigură că vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată este însoţit(ă) de instrucţiuni şi informaţii, în conformitate cu dispoziţiile articolului 55, în limba sau limbile oficiale ale statului membru în cauză.
(6)Importatorii se asigură că, pe toată perioada în care un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată se află în responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau transport nu afectează conformitatea cu cerinţele stabilite în prezentul regulament.
(7)În cazul în care acest lucru este considerat oportun în raport cu riscurile grave prezentate de un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament, importatorii, pentru protecţia sănătăţii şi a siguranţei consumatorilor, investighează şi, după caz, întocmesc un registru de reclamaţii şi de rechemări ale unor vehicule, sisteme, componente, unităţi tehnice separate, piese sau echipamente şi informează constant distribuitorii în legătură cu această monitorizare.
Art. 13: Obligaţiile importatorilor privind produsele lor care nu sunt conforme sau care prezintă un risc grav
(1)Importatorii care sunt de părere sau au motive să presupună că vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată pe care le-au introdus pe piaţă nu este în conformitate cu prezentul regulament întreprind neîntârziat măsurile corective necesare pentru a restabili conformitatea vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate ori pentru a-l (a o) retrage sau rechema, după caz.
(2)Dacă un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament prezintă un risc grav, importatorii informează imediat producătorul şi autorităţile de omologare şi de supraveghere a pieţei din statele membre în care produsul a fost introdus pe piaţă. Importatorul îi informează de asemenea cu privire la orice acţiune întreprinsă furnizând detalii, în special cu privire la riscul grav şi la măsurile corective întreprinse de producător.
(3)Importatorii păstrează o copie a certificatului de conformitate la dispoziţia autorităţilor de omologare şi de supraveghere a pieţei pentru o perioadă de 10 ani de la introducerea pe piaţă a vehiculului şi pentru o perioadă de cinci ani de la introducerea pe piaţă a unui sistem, a unei componente sau a unei unităţi tehnice separate şi se asigură că dosarul de omologare menţionat la articolul 29 alineatul (10) poate fi pus la dispoziţia acestor autorităţi, la cerere.
(4)La cererea motivată a unei autorităţi naţionale, importatorii îi furnizează acesteia toate informaţiile şi documentele necesare pentru a demonstra conformitatea vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate într-o limbă uşor de înţeles de autoritatea în cauză. Importatorii cooperează cu autoritatea respectivă, la cererea acesteia, cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru a elimina riscurile prezentate de un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament pe care l-au introdus pe piaţă.
Art. 14: Obligaţiile distribuitorilor
(1)La punerea la dispoziţie pe piaţă a unui vehicul, a unui sistem, a unei componente, a unei unităţi tehnice separate, a unei piese sau a unui echipament, distribuitorii acţionează cu grija cuvenită în ceea ce priveşte cerinţele prezentului regulament.
(2)Înainte de punerea la dispoziţie pe piaţă, de înmatricularea sau de punerea în exploatare a unui vehicul, a unui sistem, a unei componente sau a unei unităţi tehnice separate, distribuitorii verifică dacă vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată poartă marcajul reglementar sau marca de omologare de tip necesară, dacă sunt însoţite de documentele necesare şi de instrucţiunile şi informaţiile privind siguranţa în limba sau limbile oficiale ale statului membru în care vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată urmează să fie pusă la dispoziţie pe piaţă şi dacă importatorul şi producătorul au respectat cerinţele specificate la articolul 12 alineatele (2) şi (4) şi la articolul 39 alineatele (1) şi (2).
(3)Distribuitorii se asigură că, pe toată perioada în care un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată se află în responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau transport nu afectează conformitatea cu cerinţele stabilite în prezentul regulament.
Art. 15: Obligaţiile distribuitorilor privind produsele lor care nu sunt conforme sau care prezintă un risc grav
(1)În cazul în care un distribuitor este de părere sau are motive să presupună că un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată nu respectă cerinţele din prezentul regulament, acesta nu va pune la dispoziţie pe piaţă, înmatricula sau pune în exploatare vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată atât timp cât conformitatea acesteia nu a fost restabilită.
(2)Distribuitorii care sunt de părere sau au motive să presupună că vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată pe care au pus-o la dispoziţie pe piaţă sau au înmatriculat-o sau pentru a cărei punere în exploatare sunt răspunzători nu este în conformitate cu prezentul regulament informează producătorul sau reprezentantul producătorului să asigure că se adoptă în conformitate cu articolul 10 alineatul (1) sau cu articolul 13 alineatul (1) măsurile corective necesare pentru a restabili conformitatea vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate ori pentru a o rechema, dacă este cazul.
(3)Atunci când un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament prezintă un risc grav, distribuitorii informează imediat producătorul, importatorul şi autorităţile de omologare şi de supraveghere a pieţei ale statelor membre în care a fost pus la dispoziţie pe piaţă. Distribuitorul îi informează de asemenea cu privire la orice măsură luată, furnizând detalii, în special în legătură cu riscul grav şi cu orice măsură corectivă întreprinsă de producător.
(4)La cererea motivată a unei autorităţi naţionale, distribuitorii se asigură că producătorul furnizează autorităţii naţionale informaţiile specificate la articolul 10 alineatul (4) sau că importatorul furnizează autorităţii naţionale informaţiile specificate la articolul 13 alineatul (3). Distribuitorii cooperează cu autoritatea respectivă, la cererea acesteia, cu privire la orice măsură întreprinsă în conformitate cu articolul 20 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 pentru eliminarea riscurilor prezentate de vehiculele, sistemele, componentele, unităţile tehnice separate, piesele sau echipamentele pe care le-au pus la dispoziţie pe piaţă.
Art. 16: Cazuri în care obligaţiile producătorilor se aplică importatorilor şi distribuitorilor
În sensul prezentului regulament, un importator sau distribuitor este considerat producător şi este supus obligaţiilor care revin producătorului în temeiul articolelor 9-11 atunci când importatorul sau distribuitorul pune la dispoziţie pe piaţă, înmatriculează sau este responsabil pentru punerea în exploatare a unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată în numele său sau al mărcii sale comerciale sau modifică un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată în aşa fel încât conformitatea cu cerinţele aplicabile riscă să fie afectată.
Art. 17: Identificarea operatorilor economici
Operatorii economici, la cerere, pun la dispoziţia autorităţilor de omologare şi de supraveghere a pieţei, pentru o perioadă de zece ani pentru un vehicul şi de cinci ani pentru un sistem, o componentă, o unitate tehnică separată, o piesă sau un echipament, datele de identificare ale:
(a)oricărui operator economic care le-a furnizat un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament;
(b)oricărui operator economic căruia i-au furnizat un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament.