Titlul iv - Structurile penitenciarului-spital - Regulament din 2011 de organizare şi funcţionare a penitenciarelor-spital

M.Of. 622

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 25 Iunie 2015
TITLUL IV:Structurile penitenciarului-spital
CAPITOLUL I:Dispoziţii comune
Art. 14
(1)Atribuţiile şi responsabilităţile specifice funcţiilor din structura penitenciarului-spital se stabilesc prin fişele posturilor.
(2)Fişele posturi lor vor fi elaborate sau modificate, după caz, în conformitate cu prevederile prezentului regulament, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a acestuia.
(3)În cazul modificării prezentului regulament, fişele posturilor se vor actualiza corespunzător, în termen de 30 de zile de la data modificării.
CAPITOLUL II:Structura medicală
Art. 15
Penitenciarele-spital au următoarea structură medicală:
a)structura internări-externări bolnavi;
b)secţii/compartimente cu paturi:
- chirurgie (chirurgie generală, chirurgie toracică, ortopedie-traumatologie, ORL, oftalmologie, obstetrică-ginecologie, urologie, chirurgie plastică şi microchirurgie reconstructivă etc.);
- ATI;
- medicină internă/boli cronice;
- cardiologie;
- neurologie;
- pneumologie -TBC;
- psihiatrie/psihiatrie cronici/toxicodependenţe;
- endocrinologie;
- diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice;
- oncologie medicală;
- dermatovenerologie;
- boli infecţioase;
- recuperare neuromotorie/recuperare, medicină fizică şi balneologie;
- alte secţii/compartimente, conform structurii avizate de către Ministerul Sănătăţii;
c)farmacie cu circuit închis;
d)laborator de analize medicale;
e)laborator de radiologie şi imagistică medicală;
f)laborator de explorări funcţionale;
g)bloc operator;
h)sterilizare;
i)ambulatoriul de specialitate integrat, care cuprinde: cabinete pentru specialităţile ce se regăsesc în secţiile/compartimentele penitenciarului-spital, cabinet de medicină dentară, alte cabinete conform structurii avizate de către Ministerul Sănătăţii;
j)structura de prevenire şi control al infecţiilor nosocomiale.
Art. 16
Structura internări-externări bolnavi are următoarele atribuţii:
a)asigurarea primului ajutor în cazul urgenţelor medico-chirurgicale;
b)asigurarea examinării şi investigarea în cel mai scurt timp a pacienţilor prezentaţi în vederea internării;
c)înregistrarea în evidenţe a bolnavilor prezentaţi, cu înscrierea corectă a datelor necesare, inclusiv diagnosticul, tratamentul şi investigaţiile efectuate;
d)asigurarea, la indicaţia medicului de gardă, a internării sau transferului pacienţilor către altă unitate-spitalicească;
e)asigurarea îmbăierii, dezinfecţiei şi deparazitării persoanelor private de libertate prezentate în vederea internării.
Art. 17
(1)Secţiile/Compartimentele cu paturi au următoarele atribuţii:
a)organizarea, conform structurii aprobate, pe profil de specialitate, cu respectarea normelor în vigoare privind structura funcţională a compartimentelor şi secţiilor de spital;
b)repartizarea bolnavilor în salon în cel mai scurt timp, în condiţiile aplicării corespunzătoare a măsurilor referitoare la prevenirea şi combaterea infecţiilor intraspitaliceşti;
c)asigurarea încă din ziua internării a examinării medicale clinice complete şi a realizării investigaţiilor strict necesare bolnavului internat;
d)efectuarea în cel mai scurt timp a investigaţiilor suplimentare ce se dovedesc necesare pentru stabilirea diagnosticului;
e)asigurarea alimentaţiei bolnavului în concordanţă cu diagnosticul şi stadiul evolutiv al bolii;
f)asigurarea tratamentului medical complet (curativ, preventiv şi de recuperare), individualizat şi diferenţiat, în raport cu starea bolnavului, cu forma şi stadiul evolutiv al bolii, prin aplicarea diferitelor procedee şi tehnici medicale şi chirurgicale, prin folosirea instrumentarului, a aparaturii medicale, a mijloacelor specifice de transport şi prin administrarea alimentaţiei corespunzătoare patologiei;
g)asigurarea în permanenţă a îngrijirii medicale necesare pe toată durata internării;
h)asigurarea, conform protocoalelor aprobate, a medicaţiei necesare pentru realizarea tratamentului indicat de medicul curant şi a administrării corecte a acesteia, fiind interzisă păstrarea medicamentelor la patul bolnavului. Medicaţia va fi acordată integral de penitenciarul-spital în funcţie de disponibilul existent la acel moment în farmacii şi va fi scrisă în foile de observaţie de medicul curant;
i)asigurarea condiţiilor necesare recuperării medicale precoce;
j)declararea cazurilor de boli transmisibile;
k)transmiterea către medicul de familie a concluziilor diagnostice şi a indicaţiilor terapeutice pentru bolnavii externaţi.
(2)Activitatea în secţia cu paturi este coordonată şi îndrumată de un medic şef de secţie, ale cărui atribuţii şi responsabilităţi sunt evidenţiate distinct în fişa postului.
Art. 18
Farmacia cu circuit închis are următoarele atribuţii:
a)asigurarea asistenţei cu produse farmaceutice şi cu alte produse de uz uman pentru bolnavii-spitalizaţi;
b)păstrarea, prepararea şi distribuirea de medicamente, potrivit prevederilor Farmacopeii Române în vigoare, precum şi de alte produse necesare bolnavilor din penitenciarul-spital;
c)organizarea şi efectuarea controlului calităţii medicamentului şi luarea de măsuri ori de câte ori este necesar pentru preîntâmpinarea accidentelor;
d)completarea în permanenţă a stocului de medicamente, eliberarea acestora făcându-se către bolnavii internaţi, conform condicilor de medicamente scrise şi semnate de medicii spitalului;
e)asigurarea aprovizionării cu produse farmaceutice şi alte produse de uz uman pentru cabinetele medicale din penitenciarele arondate, prin intermediul oficinelor farmaceutice locale.
Art. 19
Laboratorul de analize medicale asigură efectuarea analizelor medicale pentru bolnavii internaţi sau în regim ambulatoriu, în scopul stabilirii, completării sau confirmării unui diagnostic.
Art. 20
Laboratorul de radiologie şi imagistică medicală asigură efectuarea investigaţiilor imagistice (radiologice, ecografice) pentru pacienţii internaţi sau în regim ambulatoriu.
Art. 21
Laboratorul de explorări funcţionale asigură efectuarea de explorări funcţionale pentru pacienţii internaţi sau în regim ambulatoriu.
Art. 22
Blocul operator asigură managementul operator optim al bolnavilor în condiţii de maximă siguranţă, optimizarea utilizării sălilor de operaţie, a timpului de activitate şi asigurarea unor condiţii de muncă corecte personalului care îşi desfăşoară activitatea în acest sector.
Art. 23
Sterilizarea asigură efectuarea sterilizării truselor, instrumentarului şi echipamentelor medicale necesare bunei desfăşurări a activităţii medicale în penitenciarul-spital şi ambulatoriul de specialitate integrat, conform normelor legale în vigoare.
Art. 24
Ambulatoriul de specialitate integrat are următoarele atribuţii:
a)asigură, prin cabinetele medicale de specialitate care au corespondent în specialităţile secţiilor şi compartimentelor cu paturi, precum şi, după caz, prin cabinete medicale în alte specialităţi, asistenţă medicală de specialitate pentru pacienţii internaţi sau prezentaţi pentru consultaţii, în regim ambulatoriu;
b)coordonează activitatea cabinetelor medicale din penitenciarele arondate.
Art. 25
Structura de supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale are următoarele atribuţii:
a)asigură supravegherea şi controlul infecţiilor nosocomiale;
b)colaborează cu conducerile secţiilor/compartimentelor pentru elaborarea metodologiei specifice de prevenire şi ţinere sub control a infecţiilor nosocomiale, pe care o supune aprobării comitetului director pentru punere în aplicare şi respectare;
c)efectuează ancheta epidemiologică în izbucniri epidemice de infecţii nosocomiale, stabilind factorii cauzali şi programele specifice de măsuri de control, urmărind respectarea acestora;
d)verifică respectarea normelor de igienă-spitalicească, de igienă a produselor alimentare, a normelor de sterilizare şi modul de menţinere a materialelor sanitare şi a soluţiilor injectabile, precum şi respectarea precauţiunilor universale, organizând măsurile de remediere a deficienţelor constatate;
e)are responsabilitatea organizării şi realizării programelor instructiv-educative privind prevenirea infecţiilor nosocomiale, colaborând cu personalul calificat din secţii/compartimente;
f)înregistrează şi declară cazurile de infecţie nosocomială descoperite la verificările pe care le face la nivelul secţiilor, după consult cu medicul curant al pacientului.
CAPITOLUL III:Structura juridică
Art. 26
Consilierul juridic asigură apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale penitenciarului-spital în conformitate cu Constituţia României, republicată, şi prevederile legale în vigoare.
Art. 27
Consilierul juridic are următoarele atribuţii:
a)reprezintă instituţia, pe baza delegaţiei date de către director, şi apără drepturile şi interesele acesteia în faţa instanţelor judecătoreşti şi a altor organe de jurisdicţie, precum şi în raporturile cu alte organe, cu persoane fizice sau juridice;
b)elaborează şi promovează acţiunile având ca obiect recuperarea sumelor încasate necuvenit de către personalul instituţiei;
c)elaborează şi prezintă conducerii unităţii, ori de câte ori apreciază că este necesar, propuneri de soluţionare pe cale amiabilă a litigiilor aflate pe rol;
d)elaborează şi prezintă conducerii unităţii, ori de câte ori apreciază că este necesar, propuneri privind inoportunitatea promovării căilor de atac împotriva hotărârilor judecătoreşti nefavorabile unităţii;
e)propune directorului sesizarea parchetului în cazul săvârşirii unor infracţiuni în legătură cu serviciul de către personalul din unitate;
f)redactează şi depune în termenele procedurale cererile de chemare în judecată, întâmpinările, notele de şedinţă, probele şi concluziile scrise, motivele care stau la baza exercitării căilor de atac, în dosarele în care unitatea este parte;
g)urmăreşte, în condiţiile legii, obţinerea titlurilor executorii şi ia măsurile necesare de punere în executare a acestora;
h)avizează din punctul de vedere al legalităţii orice măsură de natură să angajeze răspunderea patrimonială a penitenciarului-spital în calitate de ordonator terţiar de credite;
i)avizează din punctul de vedere al legalităţii orice măsură care ar putea aduce atingere drepturilor penitenciarului-spital;
j)avizează sub aspectul legalităţii clauzele contractelor încheiate de penitenciarul-spital;
k)previne încălcarea dispoziţiilor legale prin acordarea vizei de specialitate pe contracte sau convenţii, ordine, decizii de personal privind încadrarea personalului, modificarea ori încetarea raporturilor de serviciu, decizii de imputare, hotărâri etc.;
l)întocmeşte şi trimite la instanţele de judecată sau la organele de urmărire penală procesele-verbale de îndeplinire a procedurilor de citare a personalului unităţii ca urmare a plângerilor formulate de deţinuţi cu privire la săvârşirea unor infracţiuni de serviciu sau în legătură cu serviciul; solicită organelor judiciare soluţiile dispuse în cauzele cercetate, pe care le comunică structurii resurse umane în vederea stabilirii situaţiei raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici, respectiv punerea la dispoziţie (pe timpul urmăririi penale şi al judecăţii) sau suspendarea din funcţie (pe perioada arestării preventive), conform Legii nr. 293/2004, republicată, cu modificările ulterioare;
m)colaborează cu celelalte compartimente ale unităţii pentru rezolvarea solicitărilor primite din sfera de competenţă a acestora, formulând puncte de vedere referitoare la modul de interpretare juridică a unor prevederi legale;
n)semnalează organelor competente cazurile de aplicare neuniformă a actelor normative şi, când este cazul, face propuneri corespunzătoare;
o)întocmeşte orice alte acte procedurale legate de reprezentarea unităţii.
CAPITOLUL IV:Structura secretariat
Art. 28
(1)Structura secretariat se află în directa subordonare a directorului unităţii, asigură transmiterea informaţiei şi relaţionează cu autorităţile şi instituţiile publice ale statului.
(2)În îndeplinirea atribuţiilor care îi revin, secretariatul colaborează cu celelalte compartimente din cadrul unităţii şi cu secretariatele din celelalte unităţi teritoriale, precum şi cu aparatul central, potrivit sferei sale de competenţă, în vederea soluţionării în termen legal a tuturor solicitărilor care îi sunt adresate.
(3)Structura secretariat organizează şi coordonează activitatea de primire, înregistrare, repartizare pe domenii de activitate, evidenţă şi expediere a corespondenţei adresate penitenciarului-spital.
(4)În cadrul structurii secretariat, înregistrarea şi evidenţa corespondenţei adresate penitenciarului-spital se realizează prin aplicaţia de evidenţă a documentelor, respectându-se prevederile legale în vigoare.
Art. 29
Structura secretariat are următoarele atribuţii:
A.asigură circuitul documentelor la nivelul unităţii prin organizarea eficientă a primirii, înregistrării, repartizării spre soluţionare şi a expedierii corespondenţei:
a)primeşte, înregistrează corespondenţa adresată penitenciarului-spital şi o prezintă directorului unităţii pentru a dispune prin rezoluţie repartizarea spre competentă soluţionare;
b)primeşte de la celelalte structuri corespondenţa internă care urmează a fi expediată şi alte documente interne, le înregistrează şi le prezintă în mapa directorului de unitate în vederea aprobării/avizării;
c)repartizează corespondenţa cu rezoluţie compartimentelor din unitate, pe bază de condică de predare-primire;
d)expediază corespondenţa penitenciarului-spital;
B.asigură gestionarea petiţiilor adresate penitenciarului-spital:
a)primeşte şi înregistrează petiţiile şi le direcţionează pentru soluţionare sectoarelor de activitate din unitate, conform competenţelor;
b)soluţionează petiţiile repartizate prin rezoluţie de către directorul unităţii;
c)expediază răspunsul către petiţionar şi se îngrijeşte de clasarea şi arhivarea petiţiilor care au fost soluţionate;
d)răspunde de relaţia cu publicul;
C.asigură arhivarea şi păstrarea documentelor în arhiva neoperativă a unităţii:
a)face propuneri pentru modificarea Nomenclatorului dosarelor şi termenelor de păstrare a documentelor create în activitatea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi a unităţilor subordonate, în colaborare cu celelalte structuri din cadrul penitenciarului-spital;
b)primeşte şi verifică dosarele pregătite pentru arhivare cu documentele neoperative create de toate structurile din unitate, în conformitate cu Nomenclatorul dosarelor şi termenelor de păstrare a documentelor create în activitatea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi a unităţilor subordonate şi cu prevederile legale;
c)pregăteşte pentru arhivare dosarele cu documentele create în structura secretariat, în conformitate cu Nomenclatorul dosarelor şi termenelor de păstrare a documentelor create în activitatea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi a unităţilor subordonate;
d)conlucrează cu toate structurile din cadrul unităţii, în vederea asigurării condiţiilor optime de predare, păstrare şi transfer al dosarelor de arhivă;
D.alte activităţi:
a)ţine şi păstrează evidenţa ordinelor, deciziilor, instrucţiunilor şi dispoziţiilor emise de conducerea Ministerului Justiţiei şi a Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, separat pe cele două categorii, în ordinea primirii lor, în registrul de evidenţă a documentelor, în fişa de evidenţă şi fişa de consultare, în strictă concordanţă cu dispoziţiile în vigoare, şi ia măsuri de distribuire a documentelor care reglementează activitatea sistemului penitenciar către compartimentele unităţii;
b)respectă dispoziţiile privind confecţionarea, modul de folosire, evidenţa, păstrarea şi verificarea existenţei sigiliilor, precum şi inventarierea acestora;
c)ţine la zi evidenţa personalului aflat în concediu de odihnă şi, suplimentar, a celui aflat în concediu de studii, concediu fără plată, concediu medical, învoiri sau misiuni şi o consemnează în decizia zilnică pe unitate;
d)până la data de 1 a fiecărei luni întocmeşte şi predă structurii financiare situaţia prezenţei personalului pe luna anterioară;
e)redactează decizia zilnică pe unitate în format electronic, în baza proiectelor transmise de structurile penitenciarului-spital şi în conformitate cu reglementările în vigoare;
f)organizează şi participă la şedinţele consiliului de conducere al unităţii, întocmeşte procesul-verbal cu aspectele discutate şi notează termenele dispuse de director;
g)organizează şi participă la audienţele acordate de către directorul unităţii sau de către persoana desemnată de către acesta, notând în registrul de audienţă problemele semnalate de petenţi, şi ţine evidenţa termenelor de soluţionare a audienţelor;
h)întocmeşte note interne, note de informare, note de colaborare, sinteze, rapoarte tematice şi alte materiale în baza rezoluţiei directorului unităţii.
Art. 30
În cadrul structurii secretariat sunt constituite următoarele evidenţe:
a)registrul pentru audienţe;
b)evidenţa deciziilor de zi pe unitate;
c)registrul de evidenţă a ştampilelor şi a sigiliilor;
d)fişa de evidenţă a predării-primirii sigiliilor;
e)registrul de evidenţă a ordinelor ministrului justiţiei;
f)registrul de evidenţă a deciziilor directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
g)note de constatare în urma controalelor;
h)planuri de management anuale ale structurii şi unităţii;
i)procese-verbale de distrugere a unor documente;
j)procese-verbale ale şedinţelor de consiliu;
k)evidenţa inventarelor documentelor predate la depozitul de arhivă;
l)registrul de evidenţă a dosarelor aflate în arhivă;
m)petiţii primite de la cetăţeni, autorităţi publice, alte persoane juridice, precum şi lucrările privind verificarea, soluţionarea şi răspunsul petenţilor;
n)Nomenclatorul dosarelor şi termenelor de păstrare a documentelor create în activitatea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi a unităţilor subordonate;
o)raportul de bilanţ al activităţii anuale;
p)borderouri justificative de consum, timbre poştale;
q)condici de predare-primire a corespondenţei către structurile din cadrul unităţii;
r)borderouri de expediere a corespondenţei penitenciarului-spital;
s)evidenţa misiunilor, a delegărilor şi a învoirilor în scop personal şi evidenţele ce se impun în acest scop;
t)prezenţa lunară la serviciu a personalului;
u)evidenţa concediilor de odihnă şi medicale, a învoirilor;
v)condica de prezenţă a personalului;
w)ordine de serviciu;
x)registrul de evidenţă a deciziilor directorului unităţii;
y)fişe de post.
CAPITOLUL V:Structura informaţii clasificate
Art. 31
Structura informaţii clasificate are următoarele atribuţii:
A.În domeniul elaborării, multiplicării şi evidenţei datelor şi informaţiilor clasificate:
a)face propuneri şi supune aprobării conducerii Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor normele interne privind protecţia informaţiilor clasificate;
b)asigură multiplicarea şi evidenţa tuturor informaţiilor clasificate emise sau deţinute de unitate;
c)asigură evidenţa documentelor clasificate emise, primite sau expediate de unitate;
d)avizează procesele-verbale de distrugere a informaţiilor clasificate emise sau deţinute de unitate;
e)verifică modul de întocmire şi redactare a documentelor clasificate emise de unitate;
f)face propuneri în vederea elaborării Nomenclatorului arhivistic;
B.În domeniul coordonării şi controlului măsurilor de protecţie a informaţiilor clasificate în cadrul unităţii:
a)coordonează activitatea de protecţie a informaţiilor clasificate în toate structurile acesteia;
b)îndeplineşte atribuţiile funcţionarului/structurii de securitate prevăzute la art. 31 din Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
c)coordonează şi participă la procesul de inventariere a documentelor secrete de stat şi de serviciu existente în unitate.
Art. 32
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, la nivelul structurii informaţii clasificate sunt constituite următoarele evidenţe:
a)registrul unic de evidenţă a registrelor, condicilor, borderourilor şi a caietelor pentru însemnări clasificate;
b)registrul de evidenţă a informaţiilor strict secrete şi secrete;
c)registrul de evidenţă a informaţiilor secrete de serviciu;
d)registrul de evidenţă a informaţiilor clasificate multiplicate;
e)registrul de evidenţă a mediilor de stocare clasificate;
f)registrul pentru evidenţa certificatelor de securitate/autorizaţiilor de acces la informaţii clasificate secrete de stat;
g)registrul pentru evidenţa autorizaţiilor de acces la informaţii secrete de serviciu;
h)condica de primire-predare a documentelor clasificate - către structurile din unitate;
i)condica de expediţie a informaţiilor clasificate - către alte unităţi;
j)registrul pentru evidenţa literaturii clasificate;
k)registrul pentru evidenţa personală a documentelor;
l)registrul pentru evidenţa documentelor dactilografiate, procesate la calculator, desenate şi scrise de mână;
m)condica de predare-primire a cheilor de la containerele şi încăperile de securitate.
CAPITOLUL VI:Structura managementul situaţiilor de urgenţă
Art. 33
Structura managementul situaţiilor de urgenţă are următoarele atribuţii:
a)controlează şi îndrumă activitatea de prevenire a situaţiilor de urgenţă în unitate;
b)formulează propuneri pentru includerea în proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli a fondurilor necesare dotării unităţii cu maşini, instalaţii, utilaje, echipament de protecţie şi substanţe chimice, precum şi pentru realizarea măsurilor de prevenire a situaţiilor de urgenţă;
c)informează, anual şi ori de câte ori este cazul, conducerea unităţii şi Compartimentul managementul situaţiilor de urgenţă din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor asupra modului de îndeplinire a obligaţiilor legale ce îi revin în activitatea legată de prevenirea situaţiilor de urgenţă;
d)propune temele referitoare la prevenirea situaţiilor de urgenţă, ce se includ în programele de pregătire a personalului unităţii;
e)împreună cu organele abilitate, participă la cercetarea cauzelor generate de situaţiile de urgenţă din unitate;
f)urmăreşte respectarea normelor privind situaţiile de urgenţă în proiectele pentru noile obiective de investiţii, modernizări şi extinderi;
g)colaborează cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă al Municipiului Bucureşti în domeniul apărării împotriva incendiilor şi al protecţiei civile.
Art. 34
Structura managementul situaţiilor de urgenţă are următoarele atribuţii în domeniul prevenirii incendiilor:
a)elaborează şi actualizează documente în domeniul apărării împotriva incendiilor;
b)asigură instruirea personalului din unitate, precum şi a persoanelor private de libertate care desfăşoară activităţi productive sau de deservire în cadrul unităţii;
c)întocmeşte, la începutul fiecărui an, temele de pregătire referitoare la prevenirea şi stingerea incendiilor, care se postează pe platforma de e-learning a fiecărei unităţi penitenciare;
d)asigură arhivarea documentelor specifice;
e)prevede anual, prin planul de buget, fondurile necesare pentru asigurarea mijloacelor de intervenţie la incendiu, a echipamentelor de protecţie la incendiu, verificarea maşinilor şi instalaţiilor din punctul de vedere al protecţiei împotriva incendiilor;
f)prevede anual, prin planul de buget, fondurile necesare pentru perfecţionarea profesională a personalului cu atribuţii în domeniul situaţiilor de urgenţă;
g)analizează situaţia statistică a incendiilor sau a altor evenimente urmate de incendii, produse în unitate, stabilind concluzii şi învăţăminte din acestea, şi informează Administraţia Naţională a Penitenciarelor - Compartimentul managementul situaţiilor de urgenţă, prin înaintarea dosarului de cercetare a evenimentului produs;
h)colaborează cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă în domeniul apărării împotriva incendiilor şi al eliminării potenţialelor cauze ce pot genera incendii;
i)controlează şi îndrumă activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor;
j)analizează modul de desfăşurare a activităţii de prevenire şi stingere a incendiilor, eficienţa acesteia şi folosirea mijloacelor specifice din dotare, propunând măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii;
k)cu ocazia verificărilor şi a controalelor executate conform planificării lunare, întocmeşte notă de control tehnic de specialitate, pe care o supune atenţiei conducerii unităţii;
l)elaborează şi verifică măsurile specifice de prevenire a situaţiilor de urgenţă pentru perioada sezonului secetos şi pentru perioada sezonului rece;
m)elaborează programe de optimizare a activităţii de apărare împotriva incendiilor;
n)elaborează instrucţiuni de apărare împotriva incendiilor pentru toate locurile de muncă;
o)întocmeşte, trimestrial şi anual, sinteza activităţilor desfăşurate în domeniul prevenirii situaţiilor de urgenţă, sinteză pe care o prezintă, după aprobarea directorului unităţii, în şedinţa de consiliu;
p)până la data de 5 a lunii următoare înaintează Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor - Compartimentul managementul situaţiilor de urgenţă sinteza activităţilor trimestriale şi anuală desfăşurate în domeniul prevenirii situaţiilor de urgenţă.
Art. 35
Structura managementul situaţiilor de urgenţă au următoarele atribuţii în domeniul protecţiei civile:
a)asigură permanent coordonarea planificării şi a realizării activităţilor şi măsurilor de protecţie civilă;
b)întocmeşte şi actualizează documentele referitoare la protecţia civilă;
c)identifică şi gestionează tipurile de riscuri de pe teritoriul fiecărei unităţi penitenciare;
d)organizează modul de înştiinţare şi alarmare a personalului;
e)asigură punerea în aplicare, la ordin, a măsurilor prevăzute în planul de evacuare;
f)realizează măsurile de asigurare a evacuării: siguranţă, pază şi ordine, asigurare medicală, aprovizionare cu alimente de strictă necesitate etc.;
g)instruieşte personalul cu privire la modul de acţiune în cazul producerii dezastrelor şi în privinţa prevenirii efectelor negative ale situaţiilor de urgenţă;
h)planifică şi conduce exerciţiile şi aplicaţiile de protecţie civilă;
i)prevede anual, prin planul de buget, fonduri pentru cheltuieli necesare desfăşurării activităţilor de protecţie civilă;
j)întocmeşte cererile cu mijloace de transport, carburanţi-lubrifianţi, imobile, alimente şi produse de primă necesitate, spaţii pentru depozitarea bunurilor, cazarea şi aprovizionarea evacuaţilor;
k)asigură, gestionează şi păstrează informaţiile clasificate conform prevederilor legale specifice;
l)îndeplineşte alte dispoziţii ale conducătorului ierarhic superior.
CAPITOLUL VII:Structura securitatea muncii şi protecţia mediului
Art. 36
Structura securitatea muncii şi protecţia mediului are următoarele atribuţii:
A.În domeniul securităţii muncii:
a)identificarea pericolelor şi evaluarea riscurilor pentru fiecare componentă a sistemului de muncă, respectiv executant, sarcină de muncă, mijloace de muncă/echipamente de muncă şi mediul de muncă, pe locuri de muncă/posturi de lucru;
b)elaborarea şi actualizarea planului de prevenire şi protecţie;
c)elaborarea de instrucţiuni proprii pentru completarea şi/sau aplicarea reglementărilor de securitate şi sănătate în muncă, ţinând seama de particularităţile activităţilor şi ale unităţilor, precum şi ale locurilor de muncă/posturilor de lucru;
d)propunerea atribuţiilor şi răspunderilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă ce revin lucrătorilor, corespunzător funcţiilor exercitate, care se consemnează în fişa postului, cu aprobarea angajatorului;
e)verificarea cunoaşterii şi aplicării de către toţi lucrătorii a măsurilor prevăzute în planul de prevenire şi protecţie, precum şi a atribuţiilor şi responsabilităţilor ce le revin în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, stabilite prin fişa postului;
f)întocmirea unui necesar de documentaţii cu caracter tehnic de informare şi instruire a lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
g)elaborarea tematicii pentru toate fazele de instruire, stabilirea periodicităţii adecvate pentru fiecare loc de muncă, asigurarea informării şi instruirii lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi verificarea cunoaşterii şi aplicării de către lucrători a informaţiilor primite;
h)elaborarea programului de instruire-testare la nivelul unităţii;
i)întocmirea dosarului de autorizare a unităţii, în vederea obţinerii certificatului constatator din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii muncii;
j)stabilirea şi întocmirea evidenţei zonelor cu risc ridicat şi specific prevăzute de lege;
k)stabilirea zonelor care necesită semnalizare de securitate şi sănătate în muncă, stabilirea tipului de semnalizare necesar şi amplasarea conform prevederilor legale privind cerinţele minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau sănătate la locul de muncă;
l)întocmirea listelor cu meseriile şi profesiile prevăzute de legislaţia specifică pentru care este necesară autorizarea exercitării, după caz;
m)întocmirea listelor cu posturile de lucru al căror personal necesită examene medicale suplimentare, după caz;
n)întocmirea listei cu posturile de lucru al căror personal, la recomandarea medicului de medicina muncii, necesită testarea aptitudinilor şi/sau control psihologic periodic, după caz;
o)monitorizarea funcţionării sistemelor şi dispozitivelor de protecţie, a aparaturii de măsură şi control, precum şi a instalaţiilor de ventilare sau a instalaţiilor pentru controlul noxelor în mediul de muncă;
p)identificarea echipamentelor individuale de protecţie necesare pentru posturile de lucru din unitate şi întocmirea necesarului de dotare a lucrătorilor cu echipament individual de protecţie, conform prevederilor legale privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecţie la locul de muncă;
q)evidenţa echipamentelor de muncă şi urmărirea ca verificările periodice şi, dacă este cazul, încercările periodice ale echipamentelor de muncă să fie efectuate de persoane competente, conform prevederilor legale privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea în muncă de către lucrători a echipamentelor de muncă;
r)comunicarea tuturor evenimentelor către Administraţia Naţională a Penitenciarelor, cercetarea, înregistrarea şi evidenţa accidentelor de muncă şi a incidentelor periculoase;
s)întocmirea raportului anual privind activităţile de securitate şi sănătate în muncă din unitate;
t)informarea angajatorului, în scris, asupra deficienţelor constatate în timpul controalelor efectuate la locul de muncă şi propunerea de măsuri de prevenire şi protecţie;
u)urmărirea realizării măsurilor dispuse de către persoanele competente din Administraţia Naţională a Penitenciarelor cu prilejul vizitelor de control în domeniul securităţii muncii;
v)colaborarea cu medicul de medicina muncii în vederea coordonării măsurilor de prevenire şi protecţie;
w)verificarea locurilor de muncă şi propunerea de clauze privind securitatea şi sănătatea în muncă înainte de încheierea contractelor de prestări de servicii cu alţi angajatori, inclusiv cu angajatori străini;
B.În domeniul protecţiei mediului:
a)întocmirea documentelor de organizare a activităţilor de protecţie a mediului pentru unitatea proprie;
b)propunerea spre aprobare conducătorului unităţii a unor măsuri concrete pentru protecţia mediului în zona de responsabilitate;
c)prezentarea conducătorului unităţii a unor informări asupra modului de realizare a activităţilor de protecţie a mediului pentru unitatea proprie;
d)elaborarea raportului anual privind desfăşurarea activităţilor de securitate şi sănătate în muncă şi de protecţie a mediului pentru unitatea proprie şi transmiterea acestuia structurii coordonatoare din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, până la data de 15 ianuarie, pentru activităţile din anul precedent;
e)analizarea şi planificarea resurselor financiare necesare desfăşurării activităţilor de protecţie a mediului pentru unitatea proprie;
f)colaborarea cu agenţiile locale de protecţie a mediului pentru desfăşurarea unor acţiuni comune în domeniu.
CAPITOLUL VIII:Structura informatică
Art. 37
Structura informatică are în vedere gestiunea software, analiză şi programare, administrare şi securitate tehnică de calcul şi comunicaţii şi îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)asigură continuitatea serviciilor informatice în unitate;
b)execută analiza de sistem şi realizează proiectul pentru componente ale sistemului informatic la nivel de unitate, stabileşte bugetul pentru investiţiile în IT sau consiliază directorul unităţii la stabilirea acestuia;
c)cu avizul structurii de specialitate din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, dezvoltă programe de extragere a datelor din bazele de date ale aplicaţiilor integrate;
d)asigură implementarea şi exploatarea corespunzătoare a programelor în unitate;
e)realizează instruirea personalului unităţii în vederea exploatării aplicaţiilor;
f)întreţine şi modifică componentele sistemului informatic pe care Ie-a realizat, ori de câte ori consideră că este necesar, cu acordul structurii de specialitate din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
g)întreţine şi exploatează reţeaua de calculatoare din unitate, stabileşte şi impune regulamentul general de funcţionare a reţelei;
h)supraveghează sistemul şi menţinerea parametrilor de securitate şi confidenţialitate a datelor;
i)aplică politicile de securitate impuse de către structura de specialitate din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor în sistemul informatic al unităţii;
j)intervine, în limitele competenţelor şi posibilităţilor tehnice, pentru repararea echipamentelor defecte şi îmbunătăţirea performanţelor acestora;
k)modernizează tehnica de calcul din unitate, menţine relaţia cu furnizorii de service şi consumabile şi cu programatorii;
l)colaborează, prin furnizarea specificaţiilor tehnice, la pregătirea caietelor de sarcini pentru achiziţionarea tehnicii de calcul, serviciilor sau produselor specifice activităţii structurii şi participă, prin intermediul specialiştilor din comisiile desemnate în acest sens, la evaluarea ofertelor;
m)participă în comisiile de recepţie a echipamentelor informatice, elementelor de reţea sau comunicaţii IT;
n)răspunde de amenajarea conform standardelor a locaţiilor destinate tehnicii de calcul;
o)asigură buna funcţionare a tuturor aplicaţiilor ce se derulează pe calculatoarele unităţii, indiferent de provenienţa acestora (programe realizate local, primite de la Administraţia Naţională a Penitenciarelor, achiziţionate);
p)asigură transmiterea la termen a datelor şi informaţiilor solicitate de Administraţia Naţională a Penitenciarelor;
q)întreţine pagina web a unităţii. Publicarea acesteia pe internet se face cu respectarea dispoziţiilor primite de la Administraţia Naţională a Penitenciarelor;
r)efectuează copii de siguranţă pe CD-uri şi serverul central pentru datele critice care au fost stocate de utilizatori în locuri predefinite în reţea (pe server);
s)păstrează şi arhivează software-ul, documentaţiile tehnice, CD-urile cu drivere etc.
Art. 38
La nivelul structurii informatice sunt constituite următoarele evidenţe:
a)evidenţa ordinelor ministrului justiţiei, deciziilor directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi deciziilor directorului unităţii;
b)note pentru rezolvarea problemelor curente apărute;
c)adrese şi răspunsuri la solicitările terţelor instituţii, atât din sistemul penitenciar, cât şi din afara acestuia;
d)rapoarte de necesitate pentru asigurarea tehnico-materială şi a serviciilor necesare desfăşurării activităţii;
e)condici de predare-primire a corespondenţei;
f)declaraţiile utilizatorilor RIC (resurse informatice şi de comunicaţii) cu privire la respectarea prevederilor Deciziei directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor nr. 309/2011 privind aprobarea normelor elementare pentru exploatarea resurselor informatice şi de comunicaţii IT de către utilizatorii din sistemul administraţiei penitenciare;
g)documentaţia de analiză de sistem care a stat la baza realizării aplicaţiilor;
h)rapoarte, broşuri, manuale, documentaţie tehnică specifică pe hârtie sau suporturi de stocare în format electronic.
CAPITOLUL IX:Structura reintegrare socială
Art. 39
(1)Structura reintegrare socială organizează, coordonează, derulează şi evaluează activitatea de educaţie şi asistenţă psihosocială desfăşurată în cadrul penitenciarului-spital.
(2)Activităţile de educaţie şi asistenţă psihosocială se organizează şi se desfăşoară în funcţie de:
a)standardele naţionale în domeniul educaţiei, asistenţei psihologice şi sociale a persoanelor private de libertate;
b)caracteristicile şi nevoile educative, psihologice şi sociale ale persoanelor private de libertate;
c)momentul traseului execuţional;
d)tipul regimului de executare a pedepsei privative de libertate;
e)specificul fiecărui loc de deţinere.
(3)Standardele naţionale în domeniul educaţiei, asistenţei psihologice şi sociale a persoanelor private de libertate se stabilesc prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
Art. 40
Structura reintegrare socială îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a)organizează şi desfăşoară activităţi de educaţie, asistenţă psihologică şi socială, în conformitate cu metodologiile specifice şi atribuţiile prevăzute în fişele posturilor;
b)asigură accesul tuturor persoanelor private de libertate la activităţile şi programele de educaţie, asistenţă psihologică şi socială, în funcţie de recomandările formulate în Planul individualizat de evaluare şi intervenţie educativă şi terapeutică;
c)acordă sprijin calificat în vederea îmbunătăţirii nivelului educaţional al persoanelor private de libertate internate în penitenciarele-spital şi a asistării acestora în soluţionarea problemelor cu care se confruntă pe perioada detenţiei;
d)contribuie la menţinerea sau conservarea şi îmbunătăţirea statutului psihosomatic al persoanelor private de libertate pe parcursul traseului execuţional;
e)desfăşoară activităţi de evaluare, consiliere şi intervenţie în criză;
f)desfăşoară programele cuprinse în manualele de programe educative, de asistenţă psihologică specifică, de asistenţă psihologică generală şi de asistenţă socială elaborate la nivelul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
g)elaborează programe pe care le aplică în cadrul activităţii sale, avizate de către directorul Direcţiei reintegrare socială din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
h)acordă sprijin calificat în vederea ameliorării/soluţionării problemelor sociale cu care se confruntă persoanele private de libertate din penitenciarele-spital, prin implicarea familiei şi a reprezentanţilor comunităţii în procesul recuperativ şi pregătirea pentru reintegrarea socială, după punerea în libertate;
i)asigură contactul cu comunitatea în vederea informării acesteia cu privire la misiunea structurii de reintegrare socială din penitenciarele-spital şi pentru crearea unei reţele de suport social;
j)colaborează cu reprezentanţii organizaţiilor guvernamentale şi neguvernamentale în vederea desfăşurării de programe sau activităţi în cadrul penitenciarului-spital ori în comunitate;
k)participă, prin membrii săi, la desfăşurarea activităţilor specifice din cadrul comisiilor organizate la nivelul penitenciarulu-spital;
l)răspunde la petiţii, cereri şi reclamaţii referitoare la activitatea de asistenţă psihosocială, formulate de către persoanele private de libertate;
m)evaluează şi raportează semestrial/anual situaţia activităţilor de asistenţă psihosocială desfăşurate în cadrul unităţii;
n)constituie la nivelul structurii fondul documentar al acesteia.
CAPITOLUL X:Structura prevenirea criminalităţii în mediul penitenciar
Art. 41
Structura prevenirea criminalităţii în mediul penitenciar identifică, cunoaşte şi previne, în limitele competenţelor sale, situaţiile şi împrejurările care pot favoriza ori genera evenimente grave, de natură să pună în pericol siguranţa locului de deţinere, acte de corupţie, criminalitate organizată, terorism sau alte fapte ce constituie încălcări ale legii, atât în rândul persoanelor private de libertate, cât şi în rândul funcţionarilor publici cu statut special din penitenciar.
Art. 42
(1)Activitatea structurii prevenirea criminalităţii în mediul penitenciar este reglementată prin ordin al ministrului justiţiei.
(2)Raporturile de subordonare ierarhică în care se regăseşte personalul din cadrul structurii faţă de directorul penitenciarului privesc doar aspecte legate de organizarea administrativă a unităţii, ordinea interioară şi disciplina la locul de muncă.
(3)În exercitarea atribuţiilor lor, lucrătorii structurii prevenirea criminalităţii în mediul penitenciar au acces, în condiţiile legii, cu informarea directorului unităţii, la toate documentele, datele şi informaţiile din sfera de activitate a Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, în sediul unităţii penitenciare, precum şi în alte locuri şi medii în care se desfăşoară activităţi cu participarea personalului unităţii şi a persoanelor private de libertate, în vederea îndeplinirii sarcinilor şi obiectivelor, cu respectarea reglementărilor în vigoare.
Art. 43
Structura prevenirea criminalităţii în mediul penitenciar îndeplineşte următoarele atribuţii generale:
a)desfăşoară activităţi de identificare, cunoaştere şi prevenire, în limitele competenţelor sale, a acţiunilor specifice criminalităţii, criminalităţii organizate, terorismului şi corupţiei, a faptelor sau evenimentelor cu consecinţe periculoase pentru siguranţa deţinerii, precum şi a oricăror situaţii ori împrejurări din care pot rezulta asemenea pericole şi colaborează cu instituţiile abilitate în vederea combaterii acestora;
b)asigură identificarea şi prevenirea faptelor, situaţiilor şi împrejurărilor de nerespectare de către personalul unităţii a prevederilor legale, a drepturilor persoanelor private de libertate ori de supunere a acestora la tortură, tratamente inumane sau degradante, precum şi a actelor de corupţie ori a altor fapte ce constituie încălcări ale legii;
c)desfăşoară activităţi de identificare a persoanelor aflate în detenţie care intenţionează organizarea unor acţiuni violente îndreptate împotriva personalului penitenciarului-spital, a judecătorilor, procurorilor, poliţiştilor sau a altor persoane ale căror funcţii implică exerciţiul autorităţii publice ori care se află, în diverse împrejurări, în mediul penitenciar;
d)identifică persoanele aflate în detenţie şi membrii personalului care au avut ori continuă să aibă legături cu organizaţii sau grupări teroriste ori de criminalitate organizată şi informează factorii abilitaţi despre cele constatate;
e)asigură informarea promptă şi completă a conducerii profesionale când sunt descoperite indicii sau există suspiciuni referitoare la săvârşirea de abateri disciplinare ori infracţiuni de către personalul din penitenciarul-spital ori de infracţiuni de către persoanele aflate în detenţie; directorul general va fi informat prompt şi complet de către conducerea profesională în cazul în care sunt descoperite indicii sau există suspiciuni referitoare la săvârşirea de abateri disciplinare ori infracţiuni de către directorul sau directorii adjuncţi ai penitenciarului-spital ori, atunci când se impune, şi de către celelalte persoane din sistemul penitenciar;
f)colaborează cu organele de urmărire penală şi instanţele de judecată, în scopul prevenirii criminalităţii, criminalităţii organizate, corupţiei şi terorismului;
g)colaborează cu instituţiile abilitate în realizarea acţiunilor de protejare a persoanelor incluse în programul de protecţie a martorilor, care se află în stare de arest preventiv sau execută o pedeapsă privativă de libertate;
h)identifică fapte, situaţii, împrejurări privind nerespectarea normelor legale de protecţie a informaţiilor naţionale clasificate în cadrul unităţii penitenciare, înştiinţând despre aceasta factorii abilitaţi;
i)analizează situaţiile şi fenomenele apărute în domeniul specific de activitate, verifică împrejurările şi cauzele producerii de evenimente negative în mediul penitenciar;
j)întreprinde activităţi de verificare şi documentare a unor sesizări privind personalul unităţii, referitoare la domeniul de competenţă al structurii, cu sprijinul conducerii profesionale;
k)rezolvă cererile, sesizările şi memoriile ce îi sunt repartizate spre competentă soluţionare;
l)întocmeşte sinteza activităţii lunare desfăşurate în vederea transmiterii acesteia conducerii profesionale;
m)întocmeşte note interne şi note de informare, în baza rezoluţiilor conducerii profesionale;
n)asigură circuitul lucrărilor, conform repartizării stabilite de conducerea profesională;
o)păstrează evidenţa lucrărilor înregistrate de secretariatul unităţii, repartizate structurii, având în vedere respectarea termenelor de soluţionare;
p)păstrează documentele elaborate la nivelul structurii.
CAPITOLUL XI:Structura resurse umane şi formare profesională
Art. 44
Structura resurse umane şi formare profesională are ca obiect de activitate aplicarea legislaţiei în vigoare cu privire la încadrarea, avansarea, evaluarea performanţelor profesionale, formarea profesională, salarizarea, modificarea şi încetarea raporturilor de serviciu/muncă ale funcţionarilor publici cu statut special şi ale personalului contractual din unitate.
Art. 45
Structura resurse umane şi formare profesională îndeplineşte atribuţii în următoarele domenii de activitate:
a)resurse umane;
b)evidenţă personal;
c)formare profesională;
d)organizare-mobilizare.
Art. 46
Structura resurse umane şi formare profesională are următoarele atribuţii în domeniul resurselor umane:
a)asigură încadrarea statului de organizare al unităţii cu personalul necesar, pe baza dinamicii de personal, prin modalităţile şi în condiţiile stabilite de reglementările în vigoare;
b)întocmeşte situaţiile statistice privind efectivele de personal, fluctuaţia personalului, dinamica de personal şi situaţia centralizatoare privind posturile prevăzute, încadrate şi vacante, pe corpuri profesionale;
c)organizează şi coordonează, în conformitate cu prevederile legale, procedurile din aria de competenţă privind concursurile de ocupare a posturilor vacante prin avansarea în funcţii a personalului, trecerea agenţilor în corpul ofiţerilor şi prin încadrarea din sursă externă şi întocmeşte documentele necesare pentru derularea acestora, precum şi dosarele de concurs ale candidaţilor;
d)întocmeşte documentaţia şi deciziile de personal, stabilind baza legală, conform competenţelor legale, pentru încadrările din sursă externă, transferuri, mutări, împuterniciri, avansări în funcţie, schimbări şi destituiri din funcţie, puneri la dispoziţie, suspendări din funcţie, detaşări, delegări, acordarea drepturilor salariale şi a altor drepturi funcţionarilor publici cu statut special, precum şi personalului contractual, întocmind dosarul de încadrare conform prevederilor legale;
e)asigură recrutarea şi selecţionarea candidaţilor pentru admiterea în instituţiile de învăţământ care pregătesc personalul necesar sistemului administraţiei penitenciare şi întocmeşte dosarele de concurs ale acestora;
f)asigură implementarea la nivelul unităţii a politicilor şi strategiilor privind dezvoltarea şi valorificarea capitalului de resurse umane, prin programe pe termen scurt, mediu şi lung, stabilite de conducerea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
g)elaborează proiecte de regulamente, metodologii, instrucţiuni, proceduri şi decizii ale directorului unităţii sau la solicitarea conducerii Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
h)realizează periodic analize, rapoarte, sinteze şi situaţii cu privire la structura personalului încadrat şi necesarul de personal, în conformitate cu normativele de personal stabilite pentru funcţionarea unităţilor sanitare;
i)planifică şi ţine evidenţa personalului unităţii pentru evaluarea psihologică periodică;
j)analizează cererile, petiţiile şi solicitările persoanelor fizice şi juridice repartizate de conducerea unităţii privind domeniul resurselor umane, prezintă propuneri pentru soluţionarea acestora şi formulează răspunsul către petiţionari, în termenul prevăzut de lege;
k)urmăreşte respectarea disciplinei de stat de către structurile unităţii şi întocmeşte, la propunerea acestora, proiectele deciziilor zilnice pe unitate, cu privire la mişcarea temporară a personalului, pentru asigurarea necesarului de resurse umane în sectoarele deficitare.
Art. 47
Structura resurse umane şi formare profesională are următoarele atribuţii în domeniul evidenţei de personal:
a)verifică şi actualizează în statul de organizare al unităţii mişcările de personal şi modificările intervenite în evoluţia carierei profesionale;
b)stabileşte baza legală şi verifică îndeplinirea condiţiilor şi a criteriilor prevăzute de actele normative în vigoare pentru avansarea în grade profesionale, conferirea de ordine şi medalii şi acordarea altor drepturi de personal, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pentru personalul unităţii, întocmind documentaţia şi deciziile necesare, conform competenţelor;
c)stabileşte legalitatea şi întocmeşte deciziile pentru acordarea drepturilor salariale şi a altor drepturi prevăzute de legislaţia în vigoare aplicabilă funcţionarilor publici cu statut special şi personalului contractual: creşteri salariale, gradaţii, spor de vechime în muncă şi alte sporuri (fidelitate, confidenţialitate, pericol deosebit, prevenţie, primă de stabilitate), concedii/indemnizaţii/stimulente pentru creşterea copilului, compensaţia lunară pentru chirie etc.;
d)actualizează permanent în documentele de evidenţă nominală aparţinând personalului unităţii datele cu caracter personal şi profesional de la încadrare până la încetarea raporturilor de serviciu/muncă ale funcţionarilor publici cu statut special şi ale personalului contractual;
e)asigură întocmirea, actualizarea şi păstrarea documentelor de evidenţă nominală a personalului unităţii: fişe de evidenţă, fişe matricole, dosare profesionale, carnete de muncă, registrul general de evidenţă a salariaţilor contractuali;
f)eliberează şi ţine evidenţa legitimaţiilor de serviciu, a adeverinţelor provizorii şi a cartelelor de acces pentru personalul unităţii şi efectuează periodic controlul asupra existenţei şi stării acestora;
g)asigură implementarea prevederilor legale privind depunerea declaraţiilor de avere şi interese de către personalul unităţii, ţine evidenţa acestora şi asigură realizarea procedurilor de contact şi corespondenţă cu Agenţia Naţională de Integritate;
h)întocmeşte deciziile şi documentaţia pentru încetarea raporturilor de serviciu/muncă sau pentru modificările intervenite în raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici cu statut special şi ale personalului contractual, în condiţiile şi cazurile prevăzute de legislaţia aplicabilă acestor categorii de personal;
i)întocmeşte şi înaintează la casele de pensii dosarele de pensionare ale funcţionarilor publici cu statut special şi ale personalului contractual, în conformitate cu reglementările în vigoare specifice sistemelor de pensii;
j)întocmeşte dosarele de rezervist pentru funcţionarii publici cu statut special cărora le-au încetat raporturile de serviciu, în condiţiile legii, şi le trimite centrelor militare zonale;
k)ţine evidenţa abaterilor comise, a sancţiunilor aplicate, precum şi a recompenselor acordate personalului unităţii şi emite deciziile de sancţionare, care sunt de competenţa directorului unităţii;
l)întocmeşte contractele individuale de muncă ale candidaţilor admişi la concursurile de încadrare a posturilor de personal contractual;
m)întocmeşte informările şi actele adiţionale de modificare a unor elemente din contractele individuale de muncă încheiate cu salariaţii contractuali, în condiţiile şi cazurile prevăzute de Legea nr. 53/2003, republicată;
n)completează, actualizează şi transmite la inspectoratul teritorial de muncă modificările intervenite în registrul general de evidenţă a salariaţilor, conform aplicaţiei informatice;
o)stabileşte salariile de bază individuale pentru personalul contractual, cu respectarea prevederilor legale privind competenţa de gestiune a resurselor umane, în cazurile şi condiţiile prevăzute de lege; în cazul promovării în funcţie, la reluarea activităţii din concediul de creştere a copilului sau ca urmare a creşterilor salariale acordate prin lege, întocmeşte deciziile pentru alocarea la aceste drepturi;
p)întocmeşte documentaţia cu privire la structura organizatorică pe categorii de personal şi specialităţi medicale;
q)întocmeşte analiza indicatorilor de management al resurselor umane, conform metodologiei de calcul al indicatorilor de performanţă ai managementului penitenciarului-spital;
r)întocmeşte periodic situaţii, informări şi raportări statistice privind gestiunea resurselor umane, la solicitarea direcţiei medicale din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, direcţiei de sănătate publică şi a altor instituţii care monitorizează activitatea medicală a penitenciarelor-spital;
s)la solicitarea personalului unităţii, eliberează adeverinţe privind vechimea în muncă şi în specialitate, încadrarea în condiţii de muncă, precum şi alte elemente cu privire la activitatea desfăşurată în sistemul penitenciar;
t)asigură securitatea şi protecţia datelor de personal gestionate împotriva accesului neautorizat şi păstrează confidenţialitatea datelor cu caracter personal, în condiţiile legii.
Art. 48
Structura resurse umane şi formarea profesională are următoarele atribuţii în domeniul formării profesionale:
a)organizează, coordonează şi verifică activitatea de pregătire profesională a personalului din unitate, în conformitate cu reglementările în vigoare;
b)identifică nevoile de pregătire profesională a personalului din unitate, pe baza analizei informaţiilor obţinute din diagnoza nevoilor de formare;
c)analizează rezultatele pregătirii personalului pe sectoare de activitate şi face propuneri de alocare a resurselor financiare necesare pentru dezvoltarea profesională a acestuia;
d)coordonează şi asigură desfăşurarea stagiilor de practică în unitate de către elevii şi studenţii din instituţiile de învăţământ pentru formarea personalului de penitenciare;
e)coordonează şi urmăreşte desfăşurarea programelor stabilite pentru perioada de stagiu al funcţionarilor publici debutanţi şi întocmeşte deciziile pentru definitivarea sau eliberarea din funcţie a acestora la încheierea stagiului;
f)avizează şi centralizează programele privind pregătirea de specialitate întocmite de către şefii ierarhici şi stabileşte planurile tematice pentru pregătirea prin discipline de sprijin;
g)stabileşte, organizează şi coordonează planurile tematice pentru pregătirea fizică şi executarea şedinţelor de tragere cu armamentul din dotare şi întocmeşte documentele necesare pentru desfăşurarea acestora;
h)organizează şi coordonează desfăşurarea evaluărilor anuale ale pregătirii continue la nivelul unităţii;
i)elaborează proiectele deciziilor directorului penitenciarului-spital referitoare la organizarea şi desfăşurarea pregătirii profesionale a funcţionarilor publici din unitate;
j)întocmeşte şi actualizează evidenţa participării personalului la diferite forme de pregătire profesională organizate de Administraţia Naţională a Penitenciarelor sau de formatori externi, ţine evidenţa documentelor privind pregătirea autoplanificată şi acordarea unor drepturi conexe acestei forme de pregătire;
k)ţine permanent legătura cu organizaţiile profesionale medicale în vederea participării personalului medical la formele de pregătire stabilite în programele naţionale de educaţie medicală continuă;
l)întocmeşte şi înaintează Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România documentaţia necesară pentru acreditarea unităţii ca formator de educaţie medicală continuă, precum şi creditarea formelor de pregătire organizate şi desfăşurate la nivelul unităţii, pentru asistenţii medicali;
m)întocmeşte, împreună cu şefii structurilor, programe de integrare profesională la încadrarea personalului contractual şi la schimbarea profilului de activitate a funcţionarilor publici;
n)aduce la cunoştinţa personalului ofertele educaţionale ale formatorilor externi pentru pregătirea autoplanificată;
o)organizează, coordonează şi urmăreşte activitatea de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici cu statut special, asigură centralizarea calificativelor acordate şi întocmeşte analiza privind rezultatele evaluării anuale;
p)colaborează cu instituţii acreditate de formare profesională.
Art. 49
Structura resurse umane şi formarea profesională are următoarele atribuţii în domeniul organizării-mobilizării:
a)analizează structura personalului pe sectoare de activitate, evaluează şi stabileşte necesarul resurselor umane şi prezintă propuneri pentru transformarea, suplimentarea sau radierea unor posturi;
b)operează în statul de organizare modificările intervenite cu privire la structura funcţională şi mişcarea personalului;
c)elaborează şi înaintează conducerii Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor proiectul de reorganizare structurală şi funcţională a unităţii, în conformitate cu normativele de personal aplicabile;
d)asigură desfăşurarea activităţilor privind mobilizarea, în conformitate cu prevederile legale;
e)întocmeşte şi ţine la zi documentele de mobilizare la locul de muncă a personalului civil cu obligaţii militare din unitate;
f)elaborează şi actualizează documentele planului de mobilizare;
g)întocmeşte şi prezintă informări şi dări de seamă privind stadiul pregătirii de mobilizare;
h)asigură protecţia informaţiilor clasificate specifice domeniului de organizare-mobilizare.
Art. 50
La nivelul structurii resurse umane şi formare profesională sunt constituite următoarele tipuri de documente:
a)registre de evidenţă cu privire la sancţiunile disciplinare aplicate personalului din unitate, deciziile de personal, dosarele de personal, legitimaţiile pentru personalul din unitate, cartelele de acces în unitate, candidaţii înscrişi la concursuri, acordarea gradaţiilor, acordarea sporului de vechime în muncă şi acordarea sporului de fidelitate;
b)condici de predare-primire a corespondenţei;
c)corespondenţa cu Administraţia Naţională a Penitenciarelor, Ministerul Justiţiei, cu alte instituţii, cu persoane fizice şi răspunsul la petiţiile acestora;
d)situaţii statistice privind structura de personal din unitate, dinamica de personal, fluctuaţia personalului şi situaţia centralizatoare privind posturile prevăzute, încadrate şi vacante;
e)dosarele profesionale ale personalului din unitate, cu excepţia ofiţerilor cu funcţii de conducere, care se află la Administraţia Naţională a Penitenciarelor;
f)fişele de evidenţă ale personalului unităţii;
g)registrul general de evidenţă a personalului contractual din unitate;
h)reglementări privind domeniul propriu de activitate, inclusiv ordine şi decizii în domeniile resurse umane, pregătire profesională şi organizare-mobilizare, emise de ministrul justiţiei, respectiv de directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, pentru personalul din sistemul administraţiei penitenciare din competenţă;
i)documente privind organizarea, desfăşurarea şi rezultatele concursurilor de ocupare a posturilor vacante din unitate;
j)situaţii, informări, note, referate, documente, alte materiale privind activitatea de resurse umane şi perfecţionare a pregătirii profesionale pentru personalul din unitate;
k)documentaţia referitoare la salariile de merit, sporul de până la 50%, avansarea în grad profesional sau funcţie, semnul onorific şi alte forme de premiere;
l)rapoarte de analiză a activităţii, planuri şi programe de activitate;
m)note de constatare privind rezultatele verificărilor efectuate în unitate în privinţa activităţilor din domeniul asigurării resurselor umane şi pregătirii acestora;
n)programări ale persoanelor care vor fi examinate psihologic;
o)avize psihologice şi recomandări de specialitate;
p)alte documente din aria de competenţă profesională;
q)decizii de personal.
CAPITOLUL XII:Structura economico-administrativă
Art. 51
Structura economico-administrativă este formată din structura logistică şi structura financiar-contabilitate.
SECŢIUNEA 1:Structura logistică
Art. 52
Structura logistică are următoarele atribuţii:
a)ţine evidenţa bunurilor materiale, mijloacelor tehnice şi auto din dotare;
b)asigură gestionarea bunurilor materiale, întocmirea documentelor justificative privind evidenţa intrării, păstrării şi ieşirii bunurilor în/din gestiune;
c)întocmeşte Planul de aprovizionare tehnico-materială în baza fundamentărilor scrise ale responsabililor de structuri;
d)fundamentează şi înaintează propunerile pentru buget la titlul II - Bunuri şi servicii;
e)asigură scoaterea din funcţiune, declasarea şi casarea bunurilor materiale;
f)desfăşoară activităţile de hrănire, echipare şi cazare a persoanelor private de libertate;
g)asigură materialele de întreţinere şi igienico-sanitare pentru persoanele private de libertate, conform reglementărilor prevăzute în acest sens;
h)desfăşoară activitatea de reparaţii şi întreţinere ale construcţiilor, întocmind documente legale la terminarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii curente ale construcţiilor;
i)desfăşoară activitatea de achiziţii publice, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 53
La nivelul structurii logistică sunt constituite următoarele evidenţe:
a)inventarele documentelor predate la depozitele de arhivă;
b)planuri de aprovizionare anuale;
c)registrul de evidenţă pe serii a armamentului;
d)dosar privind cadastrul;
e)situaţii de inventariere a imobilelor;
f)studii de prefezabilitate şi studii de fezabilitate pentru lucrări de investiţii, respectiv studii de fezabilitate pentru lucrări de reparaţii capitale;
g)planuri de înzestrare şi asigurare cu armament;
h)situaţia muniţiei şi armamentului existente în unitate;
i)carnete de evidenţă a distribuirii echipamentului;
j)dosarul autovehiculului;
k)registrul de evidenţă a numerelor de înmatriculare;
l)acte ale autovehiculelor în timpul funcţionării;
m)documentaţie de inventariere;
n)fişe de magazie;
o)fişe ale obiectelor de inventar în folosinţă;
p)bonuri de consum şi bonuri de transfer;
q)corespondenţă, îndrumări, precizări, dispoziţii tehnice, reglementări;
r)bonuri de primire-păstrare;
s)program de cheltuieli materiale, fişe de date pentru achiziţii;
t)fişa postului, documente de justificare a consumului de carburanţi - foi de parcurs;
u)carnete de bord;
v)contracte de furnizare de produse şi servicii;
w)contracte de închiriere a spaţiilor;
x)contracte de achiziţie;
y)fişe de cont analitice şi magazie, carnete NIR, bonuri de consum, note de comandă, bonuri de predare, transfer, restituire;
z)situaţii privind activitatea de control, cercetări administrative;
a1)aa) devize estimative ale lucrărilor de reparaţii curente;
b1)bb) registrul de evidenţă a accidentelor rutiere;
c1)cc) registrul de planificare auto din dotarea unităţii;
d1)dd) situaţii cu alocări la dreptul autovehiculelor, repartiţia şi ordinea interioară pentru autovehicule;
e1)ee) carnete de predare-primire auto, carnete de acte stare tehnică, bonuri de consum;
f1)ff) situaţii privind alocarea drepturilor de încălzire pe unitate;
g1)gg) situaţii PRAM (verificarea prizelor de pământ);
h1)hh) raportări periodice la Administraţia Naţională a Penitenciarelor.
SECŢIUNEA 2:Structura financiar-contabilitate
Art. 54
Structura financiar-contabilitate are ca principală atribuţie desfăşurarea activităţii financiar-contabile a unităţii, în scopul asigurării integrale şi la timp a fondurilor băneşti necesare desfăşurării în bune condiţii a întregii activităţi, precum şi al ţinerii corecte şi la zi a evidenţei contabile în conformitate cu normele metodologice în vigoare, inclusiv cea a angajamentelor legale şi bugetare.
Art. 55
Structura financiar-contabilitate îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)efectuează calculul drepturilor salariale lunare;
b)răspunde de întreaga activitate de respectare a disciplinei financiare, de încasare a veniturilor, de recuperare a pagubelor şi a creanţelor de orice fel;
c)răspunde de efectuarea tuturor plăţilor, în limita creditelor bugetare aprobate, numai pe bază de acte justificative, întocmite în conformitate cu dispoziţiile legale, şi numai după ce acestea au fost lichidate şi ordonanţate, în condiţiile legii;
d)exercită control financiar preventiv asupra tuturor documentelor ce conţin operaţiuni care, potrivit legii, se supun obligatoriu acestui gen de control;
e)întocmeşte situaţii statistice, centralizatoare şi raportări în legătură cu plăţile executate, potrivit prevederilor legale, şi urmăreşte depunerea în termen a acestora;
f)ţine evidenţa contabilă în conformitate cu normele metodologice în vigoare, inclusiv cea a angajamentelor legale şi bugetare;
g)ţine evidenţa de gestiune a bunurilor intrate sau ieşite în/din patrimoniul propriu;
h)confruntă soldurile evidenţei contabile analitice cu cele din evidenţa sintetică;
i)întocmeşte balanţele lunare de verificare;
j)răspunde de prezentarea la termen a situaţiilor financiare asupra situaţiei patrimoniului aflat în administrare;
k)gestionează fondurile încasate de la C.A.S.A.O.P.S.N.A.J., inclusiv pentru cabinetele medicale din unităţile arondate.
Art. 56
Casieria îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)ţine evidenţa operaţiunilor de casă;
b)efectuează plăţile şi încasările, prin casieria proprie, pe baza documentelor justificative;
c)asigură primirea, păstrarea şi restituirea bunurilor, obiectelor de valoare şi a valorilor proprietate personală a persoanelor private de libertate.
Art. 57
(1)În cadrul structurii economico-administrative sunt stabilite relaţii de autoritate ierarhice, relaţii de autoritate funcţionale, relaţii de cooperare, relaţii de reprezentare şi relaţii de inspecţie şi control.
(2)Relaţiile de autoritate ierarhice sunt:
a)subordonarea contabilului-şef faţă de şeful structurii economico-administrative;
b)subordonarea personalului de execuţie faţă de şeful structurii economico-administrative şi contabilul-şef (personalul din structura financiar-contabilitate).
(3)Relaţiile de autoritate funcţionale se stabilesc de structura economico-administrativă cu structurile economice din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, în conformitate cu atribuţiile specifice fiecărei structuri sau cu competenţele acordate prin dispoziţie a directorului penitenciarului şi în limitele prevederilor legale.
(4)Relaţiile de cooperare se stabilesc între sectoarele din cadrul structurii economico-administrative, între acestea şi celelalte structuri ale penitenciarului-spital sau cu structuri similare ale altor instituţii ale administraţiei publice centrale sau locale, organizaţiilor neguvernamentale şi altele asemenea, din ţară sau din străinătate.
(5)Relaţiile de cooperare exterioară se stabilesc numai în limitele atribuţiilor structurii sau ale competenţelor acordate prin dispoziţie a directorului penitenciarului sau a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
Art. 58
În conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, informaţiile de interes public pe care structura economico-administrativă are obligaţia să le comunice din oficiu sunt sursele financiare, bugetul şi bilanţul contabil.
Art. 59
Lista cuprinzând categoriile de documente produse şi/sau gestionate de structura economico-administrativă cuprinde următoarele:
a)bugetul de venituri şi cheltuieli pe surse al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor/C.A.S.A.O.P.S.N.A.J.;
b)solicitări de suplimentare a bugetului de venituri şi cheltuieli, solicitări de virări de credite în cadrul bugetului de venituri şi cheltuieli;
c)situaţii financiare trimestriale şi anuale;
d)balanţe de verificare sintetice/analitice;
e)fişe de cont;
f)contracte de prestări de servicii medicale;
g)facturi;
h)ordine de plată;
i)dispoziţii de încasare/plată către casierie;
j)avize de expediere;
k)registre de facturi/ordine de plată/dispoziţii de încasare/plată către casierie;
l)note contabile;
m)extrase de cont;
n)planificarea plăţilor către trezorerie;
o)decont de cheltuieli pe pacient;
p)registrul-jurnal;
q)registrul-inventar;
r)raport de audit intern/raport Curtea de Conturi;
s)fişe de evidenţă personală referitoare la drepturi băneşti ale funcţionarilor publici cu statut special;
t)note prin care se aprobă recompense personalului unităţii;
u)state de plată a salariilor;
v)certificate de scoatere şi alocare de la/la drepturi;
w)monitorizarea cheltuielilor de personal;
x)corespondenţa purtată cu unităţile teritoriale în privinţa salarizării;
y)procese-verbale întocmite de Curtea de Conturi;
z)situaţii privind aprecierile personalului;
a1)aa) fişeie posturilor;
b1)bb) documente justificative care stau la baza elaborării notelor contabile;
c1)cc) documente privind angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor;
d1)dd) documente contabile de gestiune;
e1)ee) liste de inventariere anuală a bunurilor din patrimoniul unităţii;
f1)ff) registrul de casă;
g1)gg) registrul operaţiunilor supuse controlului financiar preventiv;
h1)hh) fişele fiscale personale ale angajaţilor;
i1)ii) adeverinţe de salariu pentru bănci şi pentru casele de pensii;
j1)jj) adeverinţe anexe la dosarele de pensionare;
k1)kk) situaţiile prezenţei personalului la serviciu;
l1)ll) adeverinţele personalului plecat în misiune privind sporurile de care beneficiază;
m1)mm) declaraţiile lunare privind contribuţiile sociale, impozitul pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate;
n1)nn) evidenţa persoanelor asigurate şi coasigurate la C.A.S.A.O.P.S.N.A.J.;
o1)oo) ordine ale ministrului justiţiei, decizii ale directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi ale directorului penitenciarului-spital de încadrare, promovare şi trecere în rezervă a personalului;
p1)pp) corespondenţa cu unităţile sistemului penitenciar privind avizarea buletinelor de măsurare a noxelor sau a buletinelor de determinare prin expertizare a locurilor de muncă, în vederea acordării sporurilor salariale sau de concediu;
q1)qq) corespondenţa cu Administraţia Naţională a Penitenciarelor pentru rezolvarea şi reglementarea problemelor apărute din punct de vedere financiar.
CAPITOLUL XIII:Structura siguranţa deţinerii şi regim penitenciar
Art. 60
Structura siguranţa deţinerii şi regim penitenciar are următoarea componenţă:
a)siguranţa deţinerii;
b)regim penitenciar;
c)evidenţa persoanelor private de libertate şi organizarea muncii.
Art. 61
Structura siguranţa deţinerii şi regim penitenciar este componenta specializată a penitenciarului-spital care:
a)organizează şi coordonează activităţile referitoare la modul de executare a pedepselor privative de libertate şi a măsurii arestării preventive, pronunţate de instanţele judecătoreşti;
b)coordonează, îndrumă şi controlează asigurarea pazei, escortării şi supravegherii condamnaţilor, arestaţilor preventiv şi minorilor, astfel încât să se asigure prevenirea evenimentelor negative;
c)transpune în practică strategia de aplicare a regimului penitenciar, ţine evidenţa nominală şi statistică a persoanelor private de libertate şi urmăreşte folosirea lor la activităţi gospodăreşti în interesul locului de deţinere, potrivit legii;
d)ia măsuri pentru executarea misiunilor de pază şi escortare a persoanelor private de libertate la instanţele de judecată, la organele de urmărire penală sau la spitalele din reţeaua Ministerului Sănătăţii, pentru transferul acestora la alte locuri de deţinere.
Art. 62
Structura siguranţa deţinerii îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)asigură, coordonează, îndrumă şi controlează paza şi escortarea condamnaţilor, arestaţilor preventiv şi minorilor din penitenciarul-spital, astfel încât să se asigure prevenirea evenimentelor negative;
b)asigură, controlează şi ia măsuri pentru executarea misiunilor de pază şi escortare a persoanelor private de libertate la instanţele de judecată sau la spitalele din reţeaua Ministerului Sănătăţii;
c)urmăreşte respectarea prevederilor actelor normative referitoare la asigurarea pazei şi escortării persoanelor aflate în custodie;
d)asigură şi controlează modul de păstrare, folosire şi întreţinere a armamentului, muniţiei şi mijloacelor tehnice auxiliare de pază şi transmisiuni din dotarea unităţii;
e)elaborează, asigură, controlează modul în care se aplică măsurile pentru prevenirea evenimentelor negative;
f)asigură desfăşurarea şedinţelor de antrenare şi instruire a personalului din unitate în vederea creşterii capacităţii de acţiune în situaţii speciale, analizând periodic modul de executare a alarmelor;
g)organizează şi coordonează activitatea personalului care execută paza şi escortarea persoanelor private de libertate transferate cu mijloacele auto din dotare, întocmeşte şi prezintă pentru aprobare itinerarele de deplasare, precum şi documentele pentru efectuarea transportului cu asemenea mijloace;
h)organizează în mod judicios cadrele pe posturi şi misiuni la nivelul unităţii;
i)urmăreşte transpunerea în practică a prevederilor planului de acţiune pentru îndeplinirea în comun a misiunilor, încheiat între penitenciarele-spital şi unităţile subordonate Ministerului Administraţiei şi Internelor, şi, de la caz la caz, face propuneri de îmbunătăţire a acestei activităţi;
j)elaborează periodic informări şi sinteze referitoare la principalele evenimente negative în domeniul de activitate al structurii şi propune măsuri pentru îmbunătăţirea siguranţei misiunilor de pază şi escortare a persoanelor încarcerate;
k)organizează paza şi controlul accesului în penitenciarul-spital;
l)asigură siguranţa locului de deţinere şi a misiunilor de executat şi face propuneri pentru dotarea acestora cu mijloace de intervenţie, legătură, transport, alarmare şi semnalizare;
m)urmăreşte actualizarea şi completarea documentelor de pază, apărare şi alarmare a unităţii, precum şi a celor de cooperare cu alte organe;
n)întocmeşte documentele pentru organizarea şi desfăşurarea de aplicaţii vizând verificarea capacităţii de acţiune a personalului penitenciarului-spital;
o)studiază şi propune măsuri de modernizare a sistemelor de supraveghere, a postului de control şi a spaţiilor de cazare, analizează posibilităţile de dotare a unităţilor cu armament modern şi eficace şi verifică situaţiile în care s-a efectuat uz de armă.
Art. 63
Structura regimul penitenciar are următoarele atribuţii:
a)asigură, organizează, îndrumă şi coordonează activitatea de aplicare a regimurilor diferenţiate de deţinere a persoanelor private de libertate;
b)asigură, îndrumă, coordonează şi controlează modul de îndeplinire a misiunilor de supraveghere a efectivelor de persoane private de libertate;
c)asigură, coordonează, îndrumă şi controlează activităţile referitoare la acordarea drepturilor la pachet, vizită, corespondenţă, petiţionare, telefon şi a celorlalte drepturi prevăzute de lege;
d)asigură, coordonează, îndrumă şi controlează activităţile referitoare la plimbarea zilnică, vizita intimă, cumpărături;
e)analizează respectarea prevederilor legale privind acordarea recompenselor şi a sancţiunilor disciplinare;
f)controlează respectarea asigurării condiţiilor legale de detenţie, a igienei, alimentaţiei şi ţinutei persoanelor private de libertate;
g)asigură repartizarea pe camere a persoanelor private de libertate;
h)organizează ţinerea raportului cu persoanele private de libertate;
i)aplică dispoziţiile actelor normative, cu implicaţii asupra regimului penitenciar;
j)verifică împrejurările şi cauzele producerii unor evenimente generate de încălcări ale prevederilor referitoare la acordarea drepturilor persoanelor private de libertate, de abuzuri ale membrilor personalului, de aplicarea discriminatorie a regimului legal de deţinere, precum şi sesizările primite din partea persoanelor private de libertate şi a familiilor acestora;
k)întocmeşte periodic, pentru a fi prezentate conducerii Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, informări şi sinteze referitoare la principalele evenimente negative şi la măsurile pentru îmbunătăţirea aplicării regimului penitenciar;
l)coordonează activitatea de rezolvare a corespondenţei primite de la persoane private de libertate şi membri de familie ai acestora, analizează modul în care se aplică procedurile legale pe această linie şi prezintă informări periodice conducerii Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
m)transmite Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor evenimentele negative, altercaţiile dintre persoanele private de libertate, autoagresiunile soldate cu decese ori vătămări corporale.
Art. 64
Structura evidenţa persoanelor private de libertate şi organizarea muncii îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)urmăreşte punerea în aplicare a hotărârilor judecătoreşti;
b)primeşte persoanele private de libertate de la alte penitenciare sau de la poliţie;
c)întocmeşte planul tematic şi documentele necesare organizării şi desfăşurării activităţii;
d)urmăreşte legalitatea primirii persoanelor private de libertate şi a minorilor în locul de deţinere, calculul pedepselor, aducerea la cunoştinţă a actelor procedurale, prezentarea la organele judiciare, liberarea condiţionată etc;
e)urmăreşte şi aplică instituţia liberării condiţionate, în conformitate cu dispoziţiile legii;
f)ţine evidenţa nominală şi statistică a persoanelor private de libertate şi a minorilor;
g)întocmeşte situaţii nominale şi statistice privind structura şi dinamica efectivelor de persoane private de libertate şi minori;
h)rezolvă corespondenţa primită de la persoane private de libertate referitoare la situaţia juridică şi transfer;
i)rezolvă corespondenţa primită de la instanţele de judecată, organele de urmărire penală, poliţie, organizaţii interne şi internaţionale, referitoare la situaţia juridică a persoanelor private de libertate;
j)efectuează apelul general al persoanelor private de libertate şi al minorilor;
k)realizează transferurile dispuse de conducerea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, prezentarea persoanelor private de libertate la termenele fixate la organele judiciare, precum şi retransferarea la penitenciarul de origine, informând de îndată despre apariţia oricăror disfuncţionalităţi;
l)trimestrial, prezintă spre informare situaţii cu privire la activitatea desfăşurată, făcând propuneri de îmbunătăţire a muncii;
m)ţine evidenţa dispoziţiilor de transfer primite;
n)soluţionează, clasează şi arhivează lucrările care îi sunt date spre soluţionare;
o)introduce datele în aplicaţia informatizată, cu privire la situaţia juridică a persoanelor private de libertate şi a minorilor, transferul şi prezentarea acestora în faţa organelor judiciare etc;
p)întocmeşte şi listează note şi alte documente privind evoluţia şi structura efectivelor de persoane private de libertate, capacitatea de cazare etc;
q)prezintă spre informare situaţii statistice referitoare la persoanele private de libertate;
r)informează judecătorul delegat în cazul declarării refuzului de hrană de către persoanele private de libertate;
s)întocmeşte săptămânal tabele cu persoanele private de libertate foste consumatoare de droguri, dificile şi cu grad sporit de risc;
t)ţine evidenţa individuală a muncii în interesul locului de deţinere desfăşurate de persoanele private de libertate;
u)calculează şi acordă zilele considerate ca executate pe baza muncii prestate persoanelor private de libertate.
Art. 65
La nivelul structurii evidenţa persoanelor private de libertate şi organizarea muncii sunt constituite următoarele evidenţe:
a)registru l-opis al persoanelor aflate în penitenciarul-spital;
b)registrul de termene;
c)registrul de evidenţă a depunerii în penitenciarul-spital a persoanelor arestate preventiv;
d)registrul de evidenţă a depunerii în penitenciarul-spital a persoanelor condamnate;
e)registrul de evidenţă a punerii în libertate a persoanelor arestate preventiv;
f)registrul de evidenţă a punerii în libertate a persoanelor condamnate;
g)registrul de evidenţă a liberării condiţionate a persoanelor condamnate;
h)condica de corespondenţă ordinară - secretariat;
i)condica de predare corespondenţă ordinară - persoane private de libertate.