Capitolul ii - Structura medicală - Regulament din 2011 de organizare şi funcţionare a penitenciarelor-spital

M.Of. 622

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 25 Iunie 2015
CAPITOLUL II:Structura medicală
Art. 15
Penitenciarele-spital au următoarea structură medicală:
a)structura internări-externări bolnavi;
b)secţii/compartimente cu paturi:
- chirurgie (chirurgie generală, chirurgie toracică, ortopedie-traumatologie, ORL, oftalmologie, obstetrică-ginecologie, urologie, chirurgie plastică şi microchirurgie reconstructivă etc.);
- ATI;
- medicină internă/boli cronice;
- cardiologie;
- neurologie;
- pneumologie -TBC;
- psihiatrie/psihiatrie cronici/toxicodependenţe;
- endocrinologie;
- diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice;
- oncologie medicală;
- dermatovenerologie;
- boli infecţioase;
- recuperare neuromotorie/recuperare, medicină fizică şi balneologie;
- alte secţii/compartimente, conform structurii avizate de către Ministerul Sănătăţii;
c)farmacie cu circuit închis;
d)laborator de analize medicale;
e)laborator de radiologie şi imagistică medicală;
f)laborator de explorări funcţionale;
g)bloc operator;
h)sterilizare;
i)ambulatoriul de specialitate integrat, care cuprinde: cabinete pentru specialităţile ce se regăsesc în secţiile/compartimentele penitenciarului-spital, cabinet de medicină dentară, alte cabinete conform structurii avizate de către Ministerul Sănătăţii;
j)structura de prevenire şi control al infecţiilor nosocomiale.
Art. 16
Structura internări-externări bolnavi are următoarele atribuţii:
a)asigurarea primului ajutor în cazul urgenţelor medico-chirurgicale;
b)asigurarea examinării şi investigarea în cel mai scurt timp a pacienţilor prezentaţi în vederea internării;
c)înregistrarea în evidenţe a bolnavilor prezentaţi, cu înscrierea corectă a datelor necesare, inclusiv diagnosticul, tratamentul şi investigaţiile efectuate;
d)asigurarea, la indicaţia medicului de gardă, a internării sau transferului pacienţilor către altă unitate-spitalicească;
e)asigurarea îmbăierii, dezinfecţiei şi deparazitării persoanelor private de libertate prezentate în vederea internării.
Art. 17
(1)Secţiile/Compartimentele cu paturi au următoarele atribuţii:
a)organizarea, conform structurii aprobate, pe profil de specialitate, cu respectarea normelor în vigoare privind structura funcţională a compartimentelor şi secţiilor de spital;
b)repartizarea bolnavilor în salon în cel mai scurt timp, în condiţiile aplicării corespunzătoare a măsurilor referitoare la prevenirea şi combaterea infecţiilor intraspitaliceşti;
c)asigurarea încă din ziua internării a examinării medicale clinice complete şi a realizării investigaţiilor strict necesare bolnavului internat;
d)efectuarea în cel mai scurt timp a investigaţiilor suplimentare ce se dovedesc necesare pentru stabilirea diagnosticului;
e)asigurarea alimentaţiei bolnavului în concordanţă cu diagnosticul şi stadiul evolutiv al bolii;
f)asigurarea tratamentului medical complet (curativ, preventiv şi de recuperare), individualizat şi diferenţiat, în raport cu starea bolnavului, cu forma şi stadiul evolutiv al bolii, prin aplicarea diferitelor procedee şi tehnici medicale şi chirurgicale, prin folosirea instrumentarului, a aparaturii medicale, a mijloacelor specifice de transport şi prin administrarea alimentaţiei corespunzătoare patologiei;
g)asigurarea în permanenţă a îngrijirii medicale necesare pe toată durata internării;
h)asigurarea, conform protocoalelor aprobate, a medicaţiei necesare pentru realizarea tratamentului indicat de medicul curant şi a administrării corecte a acesteia, fiind interzisă păstrarea medicamentelor la patul bolnavului. Medicaţia va fi acordată integral de penitenciarul-spital în funcţie de disponibilul existent la acel moment în farmacii şi va fi scrisă în foile de observaţie de medicul curant;
i)asigurarea condiţiilor necesare recuperării medicale precoce;
j)declararea cazurilor de boli transmisibile;
k)transmiterea către medicul de familie a concluziilor diagnostice şi a indicaţiilor terapeutice pentru bolnavii externaţi.
(2)Activitatea în secţia cu paturi este coordonată şi îndrumată de un medic şef de secţie, ale cărui atribuţii şi responsabilităţi sunt evidenţiate distinct în fişa postului.
Art. 18
Farmacia cu circuit închis are următoarele atribuţii:
a)asigurarea asistenţei cu produse farmaceutice şi cu alte produse de uz uman pentru bolnavii-spitalizaţi;
b)păstrarea, prepararea şi distribuirea de medicamente, potrivit prevederilor Farmacopeii Române în vigoare, precum şi de alte produse necesare bolnavilor din penitenciarul-spital;
c)organizarea şi efectuarea controlului calităţii medicamentului şi luarea de măsuri ori de câte ori este necesar pentru preîntâmpinarea accidentelor;
d)completarea în permanenţă a stocului de medicamente, eliberarea acestora făcându-se către bolnavii internaţi, conform condicilor de medicamente scrise şi semnate de medicii spitalului;
e)asigurarea aprovizionării cu produse farmaceutice şi alte produse de uz uman pentru cabinetele medicale din penitenciarele arondate, prin intermediul oficinelor farmaceutice locale.
Art. 19
Laboratorul de analize medicale asigură efectuarea analizelor medicale pentru bolnavii internaţi sau în regim ambulatoriu, în scopul stabilirii, completării sau confirmării unui diagnostic.
Art. 20
Laboratorul de radiologie şi imagistică medicală asigură efectuarea investigaţiilor imagistice (radiologice, ecografice) pentru pacienţii internaţi sau în regim ambulatoriu.
Art. 21
Laboratorul de explorări funcţionale asigură efectuarea de explorări funcţionale pentru pacienţii internaţi sau în regim ambulatoriu.
Art. 22
Blocul operator asigură managementul operator optim al bolnavilor în condiţii de maximă siguranţă, optimizarea utilizării sălilor de operaţie, a timpului de activitate şi asigurarea unor condiţii de muncă corecte personalului care îşi desfăşoară activitatea în acest sector.
Art. 23
Sterilizarea asigură efectuarea sterilizării truselor, instrumentarului şi echipamentelor medicale necesare bunei desfăşurări a activităţii medicale în penitenciarul-spital şi ambulatoriul de specialitate integrat, conform normelor legale în vigoare.
Art. 24
Ambulatoriul de specialitate integrat are următoarele atribuţii:
a)asigură, prin cabinetele medicale de specialitate care au corespondent în specialităţile secţiilor şi compartimentelor cu paturi, precum şi, după caz, prin cabinete medicale în alte specialităţi, asistenţă medicală de specialitate pentru pacienţii internaţi sau prezentaţi pentru consultaţii, în regim ambulatoriu;
b)coordonează activitatea cabinetelor medicale din penitenciarele arondate.
Art. 25
Structura de supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale are următoarele atribuţii:
a)asigură supravegherea şi controlul infecţiilor nosocomiale;
b)colaborează cu conducerile secţiilor/compartimentelor pentru elaborarea metodologiei specifice de prevenire şi ţinere sub control a infecţiilor nosocomiale, pe care o supune aprobării comitetului director pentru punere în aplicare şi respectare;
c)efectuează ancheta epidemiologică în izbucniri epidemice de infecţii nosocomiale, stabilind factorii cauzali şi programele specifice de măsuri de control, urmărind respectarea acestora;
d)verifică respectarea normelor de igienă-spitalicească, de igienă a produselor alimentare, a normelor de sterilizare şi modul de menţinere a materialelor sanitare şi a soluţiilor injectabile, precum şi respectarea precauţiunilor universale, organizând măsurile de remediere a deficienţelor constatate;
e)are responsabilitatea organizării şi realizării programelor instructiv-educative privind prevenirea infecţiilor nosocomiale, colaborând cu personalul calificat din secţii/compartimente;
f)înregistrează şi declară cazurile de infecţie nosocomială descoperite la verificările pe care le face la nivelul secţiilor, după consult cu medicul curant al pacientului.