Metodologie din 2025 privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării

M.Of. 1084 bis

În vigoare
Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
Metodologie din 2025 privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării
Dată act: 31-oct-2025
Emitent: Ministerul Educatiei si Cercetarii
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
Prezenta metodologie reglementează aplicarea dispoziţiilor legale specifice filierei tehnologice a învăţământului liceal privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării.
Art. 2
(1)Învăţământul liceal tehnologic este organizat pe baza valorilor şi principiilor care guvernează învăţământul preuniversitar din România stabilite prin legea învăţământului preuniversitar, LIP, nr. 198/2023 cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Misiunea învăţământului preuniversitar de asigurare a condiţiilor şi a cadrului necesar pentru atingerea potenţialului personal de dezvoltare a tinerilor din punct de vedere cognitiv, socio-emoţional, profesional, civic şi antreprenorial astfel încât aceştia să participe activ şi creativ la dezvoltarea societăţii, având sentimentul apartenenţei naţionale şi europene, este asumată şi de învăţământul liceal tehnologic prin oportunităţile de educaţie şi formare profesională oferite în cadrul unei rute deschise care asigură finalizarea învăţământului obligatoriu şi dobândirea cel puţin a unei calificări profesionale, învăţământ care facilitează şi încurajează continuarea studiilor după absolvirea învăţământului obligatoriu şi avansarea progresivă în pregătirea pentru viitoarea carieră profesională.
Art. 3
(1)Învăţământul liceal tehnologic reprezintă una din cele trei filierele ale învăţământului liceal organizate după clasa a VIII-a, care funcţionează în cadrul învăţământului liceal.
(2)Filiera tehnologică se organizează în profilurile tehnic, servicii, resurse naturale şi protecţia mediului, pentru calificări profesionale de nivel 3 şi 4 conform Cadrului Naţional al Calificărilor, corelat cu Cadrul european al calificărilor (EQF) (numite în continuare nivel/niveluri de calificare), înscrise în Registrul Naţional al Calificărilor, stabilite şi aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(3)În învăţământul preuniversitar tehnologic se şcolarizează calificările stabilite în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării privind calificările obţinute în funcţie de filiere, profiluri sau specializări, precum şi cu respectarea standardelor de calificare, la propunerea Autorităţii Naţionale pentru Calificări.
(4)Calificările de nivel 3 şi 4 care se şcolarizează în acelaşi program de educaţie şi formare prin învăţământul liceal tehnologic şi tehnologic dual se stabilesc, la nivelul unităţii de învăţământ, din acelaşi domeniu de pregătire de bază. Nomenclatorul de încadrare a calificărilor profesionale de nivel 3 şi de nivel 4 conform Cadrului naţional al calificărilor, pe domenii de pregătire de bază este stabilit prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, la propunerea Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic.
CAPITOLUL II:Organizarea şi funcţionarea învăţământului liceal tehnologic
SECŢIUNEA 1:Cadrul de organizare şi funcţionare
Art. 4
Învăţământul liceal tehnologic se organizează în unităţi de învăţământ de stat, particulare sau confesionale autorizate sau acreditate în baza standardelor de calitate şi metodologiei de evaluare instituţională privind autorizarea, acreditarea şi evaluarea periodică a unităţilor de învăţământ din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, adoptate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 5
(1)Învăţământul liceal tehnologic se organizează de regulă în licee tehnologice.
(2)Învăţământul liceal tehnologic se poate şcolariza şi în cadrul unor licee vocaţionale şi licee teoretice, cu condiţia respectării de către acestea a prevederilor legale privind principiul asumării filierei în care se încadrează, respectiv de a şcolariza minimum 2/3 dintre elevi corespunzător filierei specifice unităţii respective, inclusiv în structurile arondate.
(3)Criteriile de încadrare a unei unităţi de învăţământ liceal în una dintre cele trei filiere, teoretică, vocaţională sau tehnologică sunt stabilite prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Unităţile de învăţământ liceal tehnologic sunt exceptate de la principiul asumării filierei.
Art. 6
Transferul elevilor între filierele, profilurile şi specializările/calificările din învăţământul liceal se face în conformitate cu prevederile Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţămâni preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(1)Unităţile de învăţământ de stat care oferă educaţie şi formare profesională prin învăţământul liceal tehnologic au personalitate juridică dacă se organizează şi funcţionează în condiţiile legii, cu respectarea prevederilor de la art. 16 din legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Unităţile de învăţământ în care se organizează filiera tehnologică a liceului sunt stabilite de ISJ/ISMB, după consultarea autorităţilor administraţiei publice locale şi, după caz, a operatorilor economici reprezentativi la nivel local/judeţean, având în vedere tendinţele de dezvoltare socială şi economică precizate în documentele strategice regionale, judeţene şi locale elaborate şi monitorizate de structurile parteneriale consultative: consorţii regionale şi comitete locale de dezvoltare a parteneriatului social.
Art. 7
(1)Unităţile de învăţământ liceal tehnologic cu personalitate juridică sunt conduse de consiliile de administraţie, de directori şi de directori adjuncţi unde este cazul.
(2)Componenţa şi atribuţiile consiliilor de administraţie ale unităţilor de învăţământ liceal tehnologic sunt stabilite prin Metodologia-cadru de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, care stabileşte inclusiv numărul locurilor pentru membrii desemnaţi de operatorii economici parteneri, asociaţii profesionale partenere, consorţii partenere.
(3)Directorul unităţii de învăţământ exercită managementul unităţii, în conformitate cu prevederile legale, cu hotărârile consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, precum şi cu prevederile Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 8
(1)În învăţământul liceal tehnologic de stat, posturile didactice/catedrele vacante şi rezervate se ocupă metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar aprobată anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(2)Pentru ocuparea posturilor didactice/catedrele vacante şi rezervate din unităţile de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică, care şcolarizează exclusiv în învăţământ tehnologic şi au o pondere majoritară a învăţământului tehnologic dual, candidaturile vor fi însoţite de avizul consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.
Art. 9
(1)În vederea asigurării calităţii educaţiei şi a optimizării gestionării resurselor, unităţile de învăţământ de stat, particulare şi confesionale, inclusiv liceele tehnologice, şi autorităţile administraţiei publice locale pot decide înfiinţarea consorţiilor şcolare, altele decât consorţiile de învăţământ dual.
(2)Consorţiile şcolare sunt structuri asociative, fără personalitate juridică, constituite din două sau mai multe unităţi de învăţământ preuniversitar.
(3)Consorţiile şcolare se înfiinţează între două sau mai multe unităţi de învăţământ preuniversitar de stat ori particulare şi confesionale autorizate să funcţioneze provizoriu/acreditate, în baza unui contract de parteneriat, conform modelului prevăzut în metodologia aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Contractul de parteneriat stabileşte modul de colaborare între unităţile de învăţământ preuniversitar semnatare ale contractului şi principalele domenii de activitate.
Art. 10
(1)În învăţământul liceal tehnologic formaţiunile de studiu se constituie cu respectarea prevederilor legale specifice acestui tip de învăţământ, respectiv prevederile art. 23, din legea 198/2023 cu modificările şi completările ulterioare, ale metodologiei privind fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul de preuniversitar de stat şi prevederilor din calendarul etapelor şi acţiunilor pentru stabilirea cifrei de şcolarizare în învăţământul liceal tehnologic şi tehnologic dual, aprobate anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(2)Instruirea practică şi pregătirea de specialitate se desfăşoară pe grupe de minimum 8 elevi şi maximum 15 elevi, cu încadrarea în numărul de posturi aprobate de ISJ/ISMB.
(3)Clasele din învăţământul liceal tehnologic, pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite.
(4)Activităţile de laborator şi instruire practică din învăţământul liceal tehnologic se pot desfăşura pe grupe, pe baza prevederilor legale în vigoare privind formaţiunile de studiu.
(5)Efectivele de elevi din învăţământul liceal tehnologic special se constituie cu respectarea prevederilor legale specifice acestui tip de învăţământ.
(6)Aprobarea depăşirii sau diminuării efectivelor formaţiunilor de elevi pentru învăţământul liceal tehnologic din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat se realizează în în conformitate cu dispoziţiile legale specifice.
(7)Învăţământul liceal tehnologic, reglementat prin prezenta metodologie, se poate desfăşura şi în limbile minorităţilor naţionale, în conformitate cu dispoziţiile legale specifice.
(8)Procesul educaţional în învăţământul liceal tehnologic se desfăşoară în conformitate reglementările în vigoare privind organizarea programului şcolar stabilite prin Regulamentul- cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
(9)În situaţii speciale, cum ar fi epidemii, intemperii, calamităţi, alte situaţii excepţionale, pe o perioadă determinată, durata orelor de curs şi a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, în baza hotărârii consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, cu aprobarea ISJ/ISMB.
Art. 11
În cadrul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar se pot înfiinţa şi pot funcţiona clase constituite pe bază de contracte de parteneriat între unităţi de învăţământ de stat şi particulare acreditate, între unităţi de învăţământ şi operatori economici, precum şi între instituţii din ţară şi străinătate, pe baza unor acorduri interguvernamentale sau interinstituţionale, în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 12
În învăţământul liceal tehnologic dual organizarea, funcţionarea şi accesul sunt reglementate prin metodologie specifică, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 13
(1)Învăţământul liceal tehnologic este parte a învăţământului obligatoriu, organizat ca învăţământ cu frecvenţă, de regulă, ca învăţământ cu frecvenţă zi.
(2)Învăţământul liceal tehnologic este organizat în conformitate cu planurile-cadru aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, de regulă, pentru o durată de 4 ani care permite obţinerea succesivă a calificărilor profesionale cu certificat de nivel 3 după 3 ani, respectiv de nivel 4 şi diplomă de bacalaureat după 4 ani.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), durata şcolarizării elevilor cu CES se stabileşte, în funcţie de nevoile individuale, de tipul şi nivelul de severitate a dizabilităţii şi a CES, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Pregătirea prin învăţământul liceal tehnologic special se realizează având în vedere prevederile legale şi planurile-cadru aplicabile pentru acest tip de învăţământ, aprobate prin ordin de ministru al educaţiei şi cercetării.
(4)Finalizarea a cel puţin 3 ani în învăţământul liceal tehnologic sau 4 ani în învăţământul tehnologic special conferă elevului o calificare profesională de nivel 3 şi acces direct pe piaţa muncii, în baza unui examen de certificare a calificării profesionale.
(5)Elevii pot continua studiile în cadrul aceluiaşi liceu, în vederea participării la examenul de bacalaureat. Promovarea examenului de bacalaureat le conferă o calificare de nivel 4, conform Cadrului naţional al calificărilor.
(6)Absolvenţii parcursului complet al învăţământului liceal tehnologic menţionat la alin. (5) pot obţine certificat de calificare profesională de nivel 4, în baza unui examen de certificare a calificării profesionale, care conferă dreptul de acces pe piaţa muncii sau pot accede în învăţământul postliceal. Examenul de certificare a calificării profesionale poate fi echivalat, după caz, cu proba E din cadrul examenului de bacalaureat, în cazul în care absolventul a luat minimum nota 5 (cinci) la această probă, conform prevederilor legii învăţământului preuniversitar.
(7)Elevii din cadrul filierei tehnologice, care nu optează pentru continuarea studiilor liceale după obţinerea unui certificat de calificare de nivel 3, sunt asimilaţi ca având finalizat învăţământul obligatoriu, fără a obţine o calificare de nivel 4.
(8)Absolvenţii învăţământului liceal tehnologic care susţin şi promovează examenul naţional de bacalaureat dobândesc diplomă de bacalaureat, care le dă dreptul de acces în învăţământul superior.
(9)Absolvenţii de liceu tehnologic, cu sau fără diplomă de bacalaureat, îşi pot continua studiile în învăţământul postliceal. Accesul şi admiterea în învăţământul postliceal se face în conformitate cu metodologia specifică aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(10)Absolvenţii învăţământului liceal tehnologic primesc diploma de absolvire, foaia matricolă şi, după caz, certificatul de calificare profesională de nivel 3 sau 4, parte a portofoliului educaţional, care atestă finalizarea studiilor liceale şi care conferă dreptul de acces, în condiţiile legii, pe piaţa muncii.
(11)În situaţia în care absolvenţii studiilor liceale tehnologice nu au susţinut/nu au promovat examenul naţional de bacalaureat, aceştia pot beneficia de cursuri de pregătire, organizate la nivelul unităţilor de învăţământ liceal, precum şi la nivelul instituţiilor de învăţământ superior acreditate. Fiecare absolvent poate beneficia o singură dată de finanţare pentru a participa la cursurile de pregătire pentru examenul naţional de bacalaureat. Cursurile de pregătire în vederea promovării examenului naţional de bacalaureat, se desfăşoară potrivit unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 14
(1)Prin excepţie de la prevederile Art. 13 alin. (1), învăţământul liceal tehnologic se poate organiza şi la forma de învăţământ cu frecvenţă seral. Durata studiilor pentru această formă de învăţământ este de 5 ani, iar organizarea şi funcţionarea învăţământului liceal cu frecvenţă seral este reglementată prin metodologie specifică, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(2)Pentru persoanele care au depăşit cu mai mult de 5 ani vârsta clasei în învăţământul liceal, învăţământul obligatoriu prin învăţământul liceal tehnologic se poate organiza şi prin programul "A doua şansă", în conformitate cu metodologia privind organizarea programului educaţional "A doua şansă" aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(3)În cazul elevilor care nu au depăşit vârsta clasei conform alin. (2), dar care se află în situaţie de abandon şcolar sau în risc major de abandon şcolar, unităţile de învăţământ vor dezvolta măsuri prioritare de intervenţie, cu sprijinul partenerilor de la nivel local, judeţean, naţional şi internaţional.
SECŢIUNEA 2:Curriculumul în învăţământul liceal tehnologic
Art. 15
(1)Pregătirea în cadrul filierei tehnologice a învăţământului liceal asigură condiţiile necesare pentru dobândirea competenţelor-cheie şi pentru profesionalizarea progresivă, în acord cu profilul educaţional al absolventului nivelului de învăţământ.
(2)Profilul de formare al absolventului reprezintă o componentă reglatoare a curriculumului naţional, un referenţial pentru proiectarea, implementarea şi evaluarea acestuia şi este aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Acesta indică nivelurile preconizate în dobândirea competenţelor, în funcţie de stadiile de dezvoltare ale elevilor.
(3)Curriculumul naţional se axează pe competenţele-cheie promovate la nivel european pentru învăţarea pe parcursul întregii vieţii, care determină profilul de formare a elevului:
a)competenţă de citire, scriere şi înţelegere a mesajului;
b)competenţă în multilingvism;
c)competenţă matematică şi competenţă în ştiinţe, tehnologie şi inginerie;
d)competenţă digitală, inclusiv de siguranţă pe internet şi securitate cibernetică;
e)competenţă personală, socială şi de a învăţa să înveţi;
f)competenţă civică, juridică şi de protejare a mediului;
g)competenţă antreprenorială;
h)competenţă de sensibilizare şi exprimare culturală.
(4)În învăţământul liceal tehnologic, competenţele cheie se dezvoltă şi în contextul formării profesionale, în sprijinul integrării cu succes pe piaţa muncii, favorizând totodată continuarea studiilor şi învăţarea pe tot parcursul vieţii.
(5)Pregătirea prin învăţământul liceal, filiera tehnologică, se realizează pe baza standardelor de pregătire profesională aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, la propunerea Centrului Naţional de Învăţământ Profesional şi Tehnic. Standardele de pregătire profesională se elaborează pe baza standardelor ocupaţionale aprobate de Autoritatea Naţională pentru Calificări. Standardele de pregătire profesională se realizează prin consultare cu operatorii economici în situaţia în care nu există standarde ocupaţionale actualizate.
(6)În învăţământul liceal, filiera tehnologică, se aplică curriculumul naţional care include planurile-cadru de învăţământ, programele şcolare şi standardele naţionale de evaluare.
(7)În planurile-cadru sunt prevăzute disciplinele, domeniile de studiu, modulele de pregătire obligatorii şi opţionale, precum şi bugetul de timp alocat acestora.
(8)În situaţii justificate, Ministerul Educaţiei şi Cercetării poate modifica, pe durată limitată, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire prin planurile-cadru de învăţământ, precum şi ponderea numărului de ore de predare/evaluare/învăţare în programa şcolară aprobată.
(9)Trunchiul comun în învăţământul liceal se constituie din disciplinele/domeniile de studiu/modulele de pregătire obligatorii, pentru toţi elevii, indiferent de filieră, profil şi specializare/calificare profesională, şi se stabileşte la nivel central prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(10)Pentru învăţământul liceal tehnologic, curriculumul la decizia elevului din oferta şcolii (CDEOŞ) este elaborat de unitatea de învăţământ, în parteneriat cu operatorii economici/autorităţile administraţiei publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieţei muncii şi se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcţie de numărul de ore alocat prin planurile-cadru.
(11)Proiectarea şi aprobarea CDEOŞ pentru filiera tehnologică se stabilesc prin metodologii specifice aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(12)În vederea atingerii competenţelor vizate, cadrele didactice realizează planuri individualizate de învăţare. Acestea reprezintă un instrument de planificare şi monitorizare a învăţării la nivelul fiecărui elev, care stă la baza individualizării oportunităţilor de învăţare pe care le oferă şcoala.
(13)Planul individual de învăţare are următoarele caracteristici:
a)porneşte de la rezultatele evaluărilor elevului cu caracter formativ şi sumativ;
b)ia în considerare nevoile de învăţare ale fiecărui elev, care sunt diferite şi, prin urmare, trebuie abordate diferit;
c)valorifică experienţele de învăţare anterioare ale elevului;
d)stabileşte obiectivele pe termen imediat şi pe termen lung ale elevului;
e)proiectează noile experienţe de învăţare în funcţie de nevoile, interesele şi ritmul elevului;
f)este dezvoltat în urma interacţiunii dintre profesor, elev şi părinte.
(14)Planul individualizat de învăţare este parte componentă a portofoliului educaţional al elevului.
SECŢIUNEA 3:Evaluarea în învăţământul liceal tehnologic
Art. 16
(1)Scopurile evaluării sunt orientarea şi optimizarea procesului de predare-învăţare, precum şi gestionarea propriilor rezultate ale învăţării.
(2)Toate evaluările se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire. Pentru toate disciplinele din trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se elaborează de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, denumit în continuare CNCE.
(3)Pentru învăţământul liceal tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se realizează de Centrul Naţional de Învăţământ Profesional şi Tehnic, denumit în continuare CNDIPT.
(4)Pentru filiera tehnologică, evaluarea continuă se realizează în spaţiul şcolar, prin aplicarea instrumentelor de evaluare, şi la angajatori/locurile de practică, prin probe practice. Competenţele profesionale pot fi evaluate integral la angajatori/locurile de practică.
Art. 17
(1)Evaluarea realizată pe baza standardelor naţionale de evaluare, ca niveluri de performanţă a competenţelor specifice din programele şcolare, stă la baza planurilor individuale de învăţare realizate de către profesorul de la clasă.
Art. 18
(1)Începând cu debutul învăţământului obligatoriu şi, în continuare, pe tot parcursul învăţământului preuniversitar, se utilizează portofoliul educaţional. Informaţii din portofoliul educaţional pot fi utilizate pentru identificarea decalajelor educaţionale şi fundamentarea intervenţiilor de sprijin.
(2)Portofoliul educaţional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învăţării elevilor: certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de şcolarizare, rezultate la evaluările naţionale şi recomandări de recuperare a pierderilor de învăţare, produse sau rezultate ale activităţilor desfăşurate, diplome, certificate sau alte înscrisuri obţinute în urma evaluării competenţelor dobândite în diferite contexte, formale, nonformale şi informale.
(3)La finalizarea învăţământului liceal, inclusiv liceal tehnologic, profesorul consilier şcolar şi dirigintele au obligaţia să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învăţământ de nivel superior, având caracter de orientare şcolară pentru fiecare elev în parte. În cazul absolvenţilor de învăţământ liceal se poate realiza şi o recomandare sub forma unei orientări vocaţionale de încadrare pe piaţa forţei de muncă. Recomandările sunt consultative şi sunt emise în baza metodologiei specifice şi sunt incluse în portofoliul educaţional.
(4)După finalizarea învăţământului obligatoriu, portofoliul educaţional poate fi completat cu rezultate ale activităţilor de învăţare pe tot parcursul vieţii.
(5)În cadrul filierei tehnologice, prevederile de la alin. (3) şi (4) se aplică şi elevilor care nu optează pentru continuarea studiilor liceale după obţinerea unui certificat de calificare de nivel 3, fiind asimilaţi ca având finalizat învăţământul obligatoriu, fără a obţine o calificare de nivel 4.
SECŢIUNEA 4:Susţinerea participării elevilor în învăţământul liceal tehnologic
Art. 19
Elevii din învăţământul liceal tehnologic care urmează cursurile cu frecvenţă de zi beneficiază de bursa tehnologică în cuantumul şi condiţiile stabilite de metodologia-cadru de acordare a burselor, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 20
(1)În urma unei analize privind nevoile identificate, unităţile de învăţământ pot decide cu privire la derularea în cadrul şcolii a programelor "Învăţare remedială" şi "Şcoala după şcoală" organizate în conformitate cu prevederile din LIP nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi metodologiile aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
SECŢIUNEA 5:Susţinerea financiară a învăţământului liceal tehnologic
Art. 21
Învăţământul liceal tehnologic poate fi susţinut şi direct de operatori economici, precum şi de alte persoane fizice sau juridice, în condiţiile legii.
Art. 22
Denumirea generică de operatori economici, utilizată în continuare în prezenta metodologie, include operatorii economici/instituţii de interes public/alte organizaţii - persoane juridice, care îndeplinesc condiţiile legale referitoare la capacitatea juridică de angajator.
Art. 23
Sunt asimilate operatorilor economici, în înţelesul prezentei metodologii, şi organizaţiile care acţionează în numele acestora, precum camere de comerţ, asociaţii/clustere/consorţii de operatori economici/alte structuri asociative cu personalitate juridică ale operatorilor economici, (organizaţii care pot acţiona în numele mai multor operatori economici), pentru încheierea contractelor de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor prin învăţământul liceal tehnologic şi tehnologic dual.
Art. 24
În cazul învăţământului liceal tehnologic, finanţarea din partea operatorilor economici se realizează în baza unui contract-cadru de parteneriat încheiat între unitatea de învăţământ, operatorul sau operatorii economici.
Art. 25
Categoriile de cheltuieli pentru operatorii economici, pentru organizarea şi desfăşurarea învăţământului liceal tehnologic, sunt:
a)cheltuieli cu organizarea procesului de învăţământ, şi anume: cheltuieli efectuate pentru elevi, precum: burse şi premii oferite elevilor, echipamente de lucru/protecţie, transport, masă, cazare pe parcursul pregătirii practice la operatorul economic, alte facilităţi oferite acestora, respectiv cheltuieli cu securitatea şi sănătatea în muncă şi analize medicale obligatorii, în funcţie de domeniul de activitate, cheltuieli pentru asigurări de răspundere civilă în cazul unor eventuale accidente, daune sau vătămări corporale generate în timpul pregătirii practice la operatorul economic, cheltuieli materiale pentru susţinerea activităţilor desfăşurate pe parcursul pregătirii practice la operatorul economic, reprezentând rechizite, cărţi de specialitate, auxiliare didactice, softuri educaţionale, costuri legate de evaluarea şi certificarea elevilor, materii prime şi materiale consumabile şi alte cheltuieli de acest tip, cheltuieli aferente achiziţiei, punerii în funcţiune şi exploatării mijloacelor fixe utilizate la operatorul economic pe parcursul pregătirii practice a elevilor, cheltuieli cu utilităţile şi obiectele de inventar, cheltuieli aferente salarizării şi pregătirii personalului propriu al operatorilor economici - tutori şi formatori - pentru pregătirea practică a elevilor, cheltuieli aferente pregătirii şi sprijinirii cadrelor didactice din unitatea de învăţământ parteneră, precum şi sumele plătite direct cadrelor didactice, în baza unor contracte încheiate în condiţiile legii cu operatorul sau operatorii economici pentru alte activităţi decât cele prevăzute în norma didactică;
b)cheltuieli de investiţii în spaţii de învăţământ existente sau nou-edificate, precum şi în echipamente de natura mijloacelor fixe achiziţionate şi puse în funcţiune pentru a fi utilizate în vederea pregătirii elevilor, realizate în unitatea de învăţământ
Art. 26
Pentru liceele tehnologice cu profil preponderent agricol, respectiv silvic, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, respectiv Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor susţin finanţarea de investiţii specifice în agricultură şi industria alimentară cu toate ramurile ei, în silvicultură, precum şi a cheltuielilor materiale necesare funcţionării acestora, în conformitate cu dispoziţiile metodologiilor specifice.
Art. 27
În învăţământul liceal tehnologic dual pentru susţinerea financiară se respectă prevederile legale şi ale metodologiei specifice, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
CAPITOLUL III:CAPITOLUL II: Pregătirea practică în învăţământul liceal tehnologic, parteneriatul cu operatorii economici
SECŢIUNEA 1:Pregătirea practică în învăţământul liceal tehnologic
Art. 28
(1)Filiera tehnologică are o orientare practică care vizează dezvoltarea competenţelor necesare integrării profesionale ulterioare. Activităţile de predare/învăţare/evaluare se pot derula, parţial, la operatori economici, potenţiali angajatori sau instituţii relevante cu care unităţile de învăţământ au încheiate contracte-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor.
(2)Pregătirea practică a elevilor din învăţământul liceal tehnologic se desfăşoară în cadrul orelor de laborator tehnologic, orelor de instruire practică şi stagiilor de pregătire practică stabilite prin planurile-cadru şi planurile de învăţământ, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(3)Orele de laborator tehnologic şi orele de instruire practică se pot desfăşura atât în laboratoarele şi atelierele unităţii de învăţământ, cât şi la operatorul economic/instituţia publică parteneră pentru pregătirea practică.
(4)Ponderea numărului de ore alocată stagiilor de pregătire practică este stabilită prin planul-cadru de învăţământ, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(5)Ca regulă generală, stagiile de pregătire practică din învăţământul liceal tehnologic se organizează la operatorii economici, la alte instituţii/organizaţii relevante pentru calificările din oferta de şcolarizare sau, după caz în centre de zi pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă, precum şi la organizaţii-gazdă din străinătate, în cadrul unor programe ale UE, componenta de formare profesională iniţială.
(6)Prin excepţie de la regula generală menţionată la alin. (5), stagiile de pregătire practică din învăţământul liceal tehnologic se pot organiza şi în unităţile de învăţământ care dispun de resursa umană calificată şi ateliere şcolare echipate corespunzător, în situaţii justificate cum ar fi: condiţii de muncă speciale la operatorii economici, nevoile potenţialilor angajatori, în special din sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii, care nu dispun de resursele necesare pentru asigurarea unei practici de calitate, sau din motive obiective în legătură cu contextul economic şi fluctuaţiile pieţei muncii, restricţii în perioade de pandemie, criză economică etc.
(7)Oferirea unei experienţe de învăţare în contact cu un potenţial loc de muncă real reprezintă o componentă esenţială a formării profesionale prin liceul tehnologic, motiv pentru care, unităţile de învăţământ liceal tehnologic care organizează stagii de pregătire practică în baza prevederilor de la alin. (6), vor identifica măsuri pentru a iniţia cât mai curând parteneriate în acest scop, cu sprijinul inspectoratelor şcolare, autorităţilor locale şi a structurilor parteneriale consultative.
(8)Inspectoratele şcolare vor monitoriza încheierea şi derularea contractelor-cadru de parteneriat conform prezentei metodologii şi vor realiza activităţi de îndrumare şi control, inclusiv în ceea ce priveşte măsurile menţionate la alin. (7).
Art. 29
(1)Pregătirea practică a elevilor din învăţământul liceal tehnologic la operatorii economici sau la alte instituţii/organizaţii relevante pentru calificările din oferta de şcolarizare se desfăşoară pe baza contractelor-cadru de parteneriat şi a contractelor individuale de pregătire practică, conform prevederilor prezentei metodologii.
(2)În cazul învăţământul liceal tehnologic dual, pregătirea practică a elevilor la operatorii economici sau la alte instituţii/organizaţii relevante în calitate de potenţiali angajatori, pentru calificările din oferta de şcolarizare, se desfăşoară pe baza contractelor de parteneriat şi a contractelor individuale de pregătire practică încheiate conform prevederilor metodologiei specifice învăţământului liceal tehnologic dual, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
SECŢIUNEA 2:Contractul-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic
Art. 30
(1)Contractele-cadru de parteneriat sunt acorduri generale încheiate de către unităţile de învăţământ cu operatorii economici/instituţiile publice partenere, prin care sunt stabilite drepturile şi obligaţiile principale ale părţilor semnatare cu privire la formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic, şi care stau la baza contractelor individuale de pregătire practică a elevilor.
(2)Contractul-cadru de parteneriat se încheie pentru fiecare nouă serie de elevi pentru care se iniţiază pregătirea prin învăţământul liceal tehnologic, cu actualizare anuală, dacă este cazul, prin act adiţional, a informaţiilor din anexa nr. 1 a contractului-cadru de parteneriat, prin care este convenită partajarea responsabilităţilor şi a contribuţiilor specifice între unitatea de învăţământ şi operatorul economic partener de practică privind organizarea şi desfăşurarea pregătirii practice elevilor prin învăţământul liceal tehnologic.
(3)Durata pentru care se încheie contractul-cadru de parteneriat cuprinde perioada de timp aferentă activităţilor de promovare a ofertei de şcolarizare, recrutarea, selecţia şi admiterea elevilor, perioada de formare profesională prin învăţământul liceal tehnologic, în funcţie de nivelul calificării/calificărilor pentru care s-a convenit cu operatorul economic să asigure pregătirea practică a elevilor, inclusiv perioada de susţinere a examenului de certificare a calificării profesionale.
(4)Se pot încheia contracte-cadru şi pe parcursul şcolarizării în învăţământul liceal tehnologic în scopul asigurării celor mai bune condiţii de pregătire profesională şi pentru creşterea şanselor de inserţie profesională a elevilor pe piaţa muncii.
(5)Modelul contractului-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic este prezentat în anexa nr. 1 la prezenta metodologie.
(6)Contractul-cadru de parteneriat poate fi completat şi cu alte clauze convenite de părţi, cu condiţia să nu contravină reglementărilor legale şi prezentei metodologii.
SECŢIUNEA 3:Contractul individual de pregătire practică pentru formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic
Art. 31
(1)Contractele individuale de pregătire practică încheiate între unitatea de învăţământ, operatorul economic/instituţia publică, partener de practică, elevul şi părintele/reprezentantul legal al elevului minor, stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor cu privire la formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic.
(2)Contractul individual de pregătire practică, include toate activităţile de pregătire practică, (stagiile de pregătire practică din planul-cadru de învăţământ, precum şi componenta de pregătire practică săptămânală, respectiv instruire practică şi laborator tehnologic, din modulele de specialitate pentru calificarea profesională vizată), care au fost convenite prin contractul-cadru de parteneriat a se desfăşura la operatorul economic/instituţia publică, partener de practică.
(3)Contractul individual de pregătire practică se încheie anual sau pentru durata de pregătire practică corespunzătoare nivelului pentru care operatorul economic şi-a asumat pregătirea prin contractul-cadru de parteneriat încheiat, cu posibilitate de actualizare anuală în funcţie de eventuale modificări, în termen de maximum trei săptămâni de la începerea cursurilor.
(4)Prin semnarea contractului individual de pregătire practică elevul dobândeşte calitatea de elev practicant la operatorul economic partener de practică al unităţii de învăţământ.
(5)Drepturile şi obligaţiile unităţii de învăţământ şi ale operatorului economic incluse în contractul individual de pregătire practică decurg din prevederile contractului-cadru de parteneriat încheiat şi ale prezentei metodologii.
(6)Drepturile şi obligaţiile elevului practicant incluse în contractul individual de pregătire practică decurg din statutul de elev al unităţii de învăţământ şi din asigurarea cadrului necesar pentru ca elevii sa beneficieze de o pregătire şi formare profesională de calitate inclusiv la operatorul economic.
(7)Modelul contractului individual de pregătire practică a elevilor din învăţământul liceal tehnologic este prezentat în anexa nr. 2 la prezenta metodologie.
(8)Contractul individual de pregătire practică poate fi completat şi cu alte clauze convenite de părţi, cu condiţia să nu contravină reglementărilor legale şi prezentei metodologii.
Art. 32
Unitatea şcolară şi operatorii economici parteneri au obligaţia informării elevilor şi părinţilor, în cadrul campaniilor de informare şi cu ocazia înscrierii în vederea admiterii pentru învăţământul liceal tehnologic, în legătură cu principalele clauze contractuale, în special cele privind drepturile şi obligaţiile elevului, care vor fi prevăzute în contractul individual de pregătire practică.
Art. 33
În cazul în care unui elev i se reziliază contractul individual de pregătire practică, unitatea de învăţământ şi, după caz, ISJ/ISMB identifică soluţiile aplicabile pentru a-i asigura condiţiile de finalizare a învăţământului liceal obligatoriu, în aceeaşi sau în altă unitate de învăţământ.
Art. 34
(1)Stagiile de practică se organizează în perioadele stabilite de unitatea de învăţământ împreună cu operatorul economic/instituţia publică parteneră.
(2)Pentru monitorizarea pregătirii practice derulate la operatorii economici unitatea de învăţământ asigură un cadru didactic coordonator pentru fiecare grupă, care urmăreşte respectarea prevederilor contractului individual de pregătire practică, pentru fiecare elev din grupa pe care o coordonează, indiferent dacă practica se desfăşoară la unul sau la mai mulţi operatori economici.
(3)Cadrul didactic coordonator are responsabilităţi privind monitorizarea pregătirii practice organizate la operatorii economici, urmărirea frecvenţei şi notarea elevilor, evaluarea curentă realizată în colaborare cu tutorii de practică, planificarea, după caz, a unor programe de recuperare/măsuri de remediere pentru recuperarea rezultatelor învăţării nedobândite de elevi ca urmare a unor ore neefectuate din cauza absenţelor sau pentru elevii cu progres întârziat constatat în cadrul evaluării curente, sau care nu au obţinut medii de trecere la stagiile de pregătire practică sau la pregătirea practică din cadrul modulelor pentru calificarea respectivă.
Art. 35
(1)Operatorii economici la care se desfăşoară pregătirea practică a elevilor din învăţământul liceal tehnologic dual stabilesc tutorii care coordonează această activitate şi transmit în scris unităţii de învăţământ lista persoanelor nominalizate cu datele de contact la începutul fiecărui an şcolar.
(2)Tutorii răspund, în condiţiile stabilite prin contractul-cadru de parteneriat şi anexa pedagogică a contractelor individuale de pregătire practică, de organizarea şi derularea pregătirii practice organizate de operatorul economic, realizarea evaluării elevilor practicanţi, prin consultare cu cadrul didactic coordonator de practică şi iniţierea, în colaborare cu acesta, după caz, a programelor de recuperare/măsurilor de remediere menţionate la art. 34. alin. (3). Responsabilităţile tutorelui şi ale cadrului didactic coordonator de practică sunt incluse în anexa pedagogică a contractul individual de pregătire practică.
(3)Tutorii desemnaţi de operatorii economici pentru pregătirea practică a elevilor din învăţământul liceal tehnologic trebuie să aibă studii cu nivel de educaţie şi calificare profesională cel puţin egal cu nivelul de educaţie şi calificare profesională pentru care se organizează şcolarizarea elevilor în învăţământul liceal tehnologic, nivel stabilit conform Cadrului naţional al calificărilor.
(4)Pentru buna desfăşurare a pregătirii practice, tutorii colaborează cu cadrul didactic coordonator de practică.
CAPITOLUL IV:CAPITOLUL III: Planul de şcolarizare
Art. 36
(1)Unităţile de învăţământ cu ofertă în învăţământul liceal tehnologic trebuie să asigure parcurgerea completă a pregătirii liceale, cu certificare a calificărilor profesionale la nivelurile 3 şi 4 de calificare, cu respectarea reglementărilor legale privind autorizarea de funcţionare provizorie şi acreditarea furnizorului de educaţie.
(2)Cifra de şcolarizare se stabileşte cu respectarea prevederilor din metodologia privind fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul de preuniversitar de stat, respectiv din calendarul etapelor şi acţiunilor pentru stabilirea cifrei de şcolarizare în învăţământul liceal tehnologic şi tehnologic dual, aprobate anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(3)Cifra de şcolarizare pentru filiera tehnologică la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti se stabileşte anual, cu avizul Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS), pe baza nevoilor pieţei muncii şi a tendinţelor de dezvoltare, conform documentelor de planificare strategică a ofertei la nivel regional şi judeţean, precum şi pe baza solicitărilor operatorilor economici.
(4)În cadrul analizelor şi deciziilor privind planul de şcolarizare pentru filiera tehnologică, beneficiază de prioritate formaţiunile de studiu care se constituie pe baza solicitărilor operatorilor economici, în ordinea următoare a priorităţilor: unităţile de învăţământ care încheie contracte de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor prin învăţământ liceal tehnologic dual, urmate de unităţile de învăţământ liceal tehnologic care, pe baza solicitărilor operatorilor economici, încheie contracte-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor.
(5)Nota de fundamentare care însoţeşte proiectul planului de şcolarizare transmis de unitatea de învăţământ liceal tehnologic include şi precizări privind organizarea stagiilor de practică la operatorii economici sau în şcoală.
(6)În afara priorităţilor menţionate la alin. (4), se pot include în proiectul planului de şcolarizare, cu avizul CLDPS, şi formaţiuni de studiu fără contracte-cadru de parteneriat pe baza solicitărilor din partea operatorilor economici - situaţii pentru care, în cadrul Notei de fundamentare, vor fi prezentate argumentat justificări conform art. 28 alin. (6) din prezenta metodologie.
(7)Solicitările de şcolarizare ale unităţilor de învăţământ şi încheierea contractelor-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic se realizează cu respectarea prevederilor din prezenta metodologie.
(8)Solicitările de şcolarizare menţionate la alin. (7) sunt stabilite de comun acord, între unitatea de învăţământ şi operatorii economici, în limitele legale ale efectivelor de elevi pentru constituirea formaţiunilor de studiu şi respectă modelul prevăzut în anexa nr. 3 la prezenta metodologie.
(9)Solicitările de şcolarizare menţionate la alin. (7) includ numărul de locuri propuse pentru şcolarizare în calificări nivel 4, precizarea calificării de nivel 3 corespondente. conform prevederilor art. 3 alin. (4), precum şi informaţii despre operatorii economici cu care au încheiat/încheie contracte-cadru de parteneriat conform prezentei metodologii. Solicitările includ şi opţiunea privind limba de predare pentru cazul în care se doreşte predare în limbile minorităţilor naţionale.
(10)Pentru solicitările de şcolarizare menţionate la alin. (7), unitatea de învăţământ încheie cu operatorii economici contracte-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor prin învăţământul liceal tehnologic la termenul stabilit în Calendarul etapelor şi acţiunilor pentru stabilirea cifrei de şcolarizare la învăţământul liceal tehnologic şi tehnologic dual, aprobat anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(11)Inspectoratele şcolare au obligaţia de a răspunde solicitărilor unităţilor de învăţământ pentru care se încheie contractele de parteneriat, prin analizarea şi includerea acestor solicitări în proiectul planului de şcolarizare, în ordinea priorităţilor precizate la alin. (4).
(12)Obligaţiile menţionate la alin. (11) vizează satisfacerea integrală a solicitărilor operatorilor economici/unităţilor de învăţământ, condiţionată de încheierea contractelor-cadru de parteneriat menţionate la alin. (4), cu excepţia situaţiilor care pot fi motivate obiectiv în legătură cu autorizarea unităţilor de învăţământ, capacitatea de şcolarizare în cadrul reţelei de învăţământ existente sau imposibilitatea constituirii formaţiunilor de studiu în limitele efectivelor de elevi stabilite prin reglementările în vigoare pentru învăţământul liceal tehnologic.
(13)În situaţia în care solicitările operatorilor economici sau ale unităţilor de învăţământ nu pot fi onorate, parţial sau integral, inspectoratele şcolare au obligaţia informării în scris a acestora, cu precizarea motivelor obiective pentru care solicitările nu au putut fi onorate.
(14)Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT), prin reprezentanţii săi în fiecare regiune, asigură asistenţă metodologică inspectoratelor şcolare şi Comitetelor Locale de Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS) în fundamentarea planului de şcolarizare şi stabilirea cifrei de şcolarizare.
Art. 37
În cazul învăţământului dual, solicitările de şcolarizare şi încheierea contractelor de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic dual se realizează cu respectarea prevederilor din Metodologia privind organizarea, funcţionarea şi accesul în învăţământul liceal tehnologic dual, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 38
(1)Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti publică lista cu unităţile de învăţământ care organizează învăţământul liceal tehnologic şi tehnologic dual, precum şi oferta de pregătire a acestora în broşura admiterii în învăţământul liceal de stat. În scopul unei bune şi complete informări a elevilor şi a părinţilor acestora, broşura admiterii conţine informaţiile legate de admiterea în învăţământul liceal pentru toate filierele, cu evidenţierea învăţământului liceal tehnologic şi tehnologic dual în secţiuni separate.
(2)Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti realizează activităţi specifice de prezentare şi promovare a ofertei locale pentru învăţământul liceal tehnologic şi tehnologic dual, împreună cu unităţile de învăţământ şi cu operatorii economici/instituţiile publice partenere.
(3)Pentru promovarea ofertei locale a învăţământului liceal tehnologic şi tehnologic dual, fiecare inspectorat şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, în colaborare cu Comitetele Locale de Dezvoltare a Parteneriatului Social şi operatorii economici, realizează un plan de acţiuni la nivel judeţean, care va cuprinde:
a)organizarea acţiunii "Săptămâna meseriilor" în perioada dedicată activităţilor de consiliere şi orientare profesională a elevilor;
b)organizarea acţiunii "Târgul meseriilor" pentru prezentarea ofertei la nivel regional/judeţean;
c)promovarea învăţământului liceal tehnologic şi a numărului de locuri disponibile în mijloacele locale de comunicare în masă;
d)alte acţiuni de promovare.
(4)Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti prevăd obligatoriu în tematica de inspecţie şcolară cel puţin o activitate care vizează organizarea şi funcţionarea învăţământului liceal tehnologic şi tehnologic dual.
CAPITOLUL V:CAPITOLUL IV: Accesul în filiera tehnologică a liceului
Art. 39
(1)Continuarea studiilor din învăţământul gimnazial în învăţământul liceal, inclusiv liceal tehnologic, este asigurată pe baza unui proces de consiliere vocaţională şi de orientare şcolară şi profesională care se desfăşoară pe tot parcursul ciclului gimnazial în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(2)Absolvenţii de învăţământ gimnazial vor beneficia de recomandarea emisă de diriginte şi profesorul consilier şcolar pentru orientarea elevilor cu privire la opţiunile de continuare a studiilor în învăţământul liceal. Recomandările sunt consultative şi sunt emise în baza metodologiei specifice şi sunt incluse în portofoliul educaţional.
(3)Se pot înscrie la admiterea în învăţământul liceal tehnologic cu frecvenţă de zi, absolvenţii clasei a VIII-a din seria curentă, precum şi cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar şi care nu au participat la procesul de admitere în anii precedenţi, sau care au participat la procesul de admitere în anii precedenţi, dar nu au fost înmatriculaţi într-o unitate de învăţământ.
(4)Admiterea în învăţământul liceal tehnologic cu frecvenţă seral se realizează în conformitate cu metodologia specifică privind organizarea şi funcţionarea învăţământului liceal cu frecvenţă seral, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(5)Elevii prevăzuţi la alin. (3) pot fi înscrişi în învăţământul liceal tehnologic şi în învăţământul liceal tehnologic dual numai dacă au promovat clasa a VIII-a.
(6)În situaţia în care pentru anumite calificări sunt necesare evaluări psiho-aptitudinale, de medicină a muncii sau alte tipuri de evaluări în legătură cu cerinţele specifice pentru anumite meserii şi locuri de muncă reglementate prin legislaţia naţională aplicabilă sau specificate de operatorii economici, ce pot constitui condiţii de acces eliminatorii, acestea se menţionează explicit şi se publică atât pe site-ul unităţii de învăţământ cât şi în broşura cu oferta de şcolarizare pentru admitere în clasa a IX-a.
(7)Admiterea şi repartizarea elevilor în învăţământul liceal tehnologic se organizează în conformitate cu cadrul general care reglementează admiterea în învăţământul liceal, filiera tehnologică, stabilită prin metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării în condiţiile legii, respectiv ale art. 101 din legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificările şi completările ulterioare.
(8)Derularea admiterii în învăţământul liceal tehnologic şi în învăţământul liceal tehnologic dual se realizează în perioadele prevăzute în Calendarul de desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, care se publică anual, pentru fiecare generaţie, cel mai târziu la începutul anului şcolar.
Art. 40
(1)Unităţile de învăţământ din cadrul învăţământului liceal tehnologic stabilesc condiţiile de acces în colaborare cu operatorii economici parteneri, la solicitarea expresă a acestora, prin stabilirea unor probe suplimentare de admitere.
(2)Probele suplimentare de admitere pot viza cunoştinţe din programele şcolare din învăţământul gimnazial, testarea unor aptitudini/abilităţi/atitudini şi se pot susţine prin probe orale şi probe practice. Probele suplimentare de admitere bazate pe cunoştinţe din programele şcolare din învăţământul gimnazial se susţin la cel mult două discipline.
(3)Rezultatul evaluării elevilor la probele suplimentare de admitere este pe bază de calificativ: admis sau respins, cu precizarea notelor obţinute la probele suplimentare. Nu se admit contestaţii la probele suplimentare de admitere orale.
(4)Rezultatul obţinut poate constitui condiţie eliminatorie sau poate constitui criteriu de departajare pentru elevii care au aceeaşi medie la admiterea şi repartizarea organizată în calificarea/calificările pentru care au fost susţinute probele, repartizare şi admitere organizate conform Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(5)Participarea la probele suplimentare de admitere se realizează pe baza fişei de înscriere pentru participarea la probele suplimentare de admitere, eliberată în acest scop. În fişa de înscriere se înregistrează şi rezultatul obţinut de către unitatea de învăţământ care le organizează.
(6)Candidaţii admişi la probele suplimentare de admitere au dreptul de a înregistra în fişa de înscriere la liceu opţiunile pentru calificarea şi unitatea de învăţământ la care au susţinut aceste probe.
(7)Candidaţii care sunt declaraţi respinşi ca urmare a susţinerii probelor suplimentare pot opta pentru calificări la care nu sunt organizate probe suplimentare de admitere.
(8)Nu se alocă locuri speciale pentru candidaţii cu CES şi pentru candidaţii romi la calificările pentru care se organizează probe suplimentare de admitere eliminatorii.
(9)Unităţile de învăţământ cu ofertă educaţională pentru învăţământul liceal tehnologic care organizează probe suplimentare de admitere au obligaţia de a publica pe site-ul lor disciplina sau disciplinele la care se susţin probele suplimentare de admitere, programele, exemple de probe şi criterii de evaluare, pentru fiecare generaţie, până cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a.
(10)Probele suplimentare de admitere se organizează în perioada stabilită de Calendarul de desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal, fără a îngrădi accesul elevilor la participarea altor probe de aptitudini sau de verificare a cunoştinţelor organizate conform legii.
Art. 41
(1)Decizia privind organizarea, tipul probelor suplimentare de admitere, conţinutul şi criteriile de evaluare, modalitatea de înscriere, se adoptă la nivelul unităţii de învăţământ şi se reglementează prin procedura proprie de admitere pentru probele suplimentare, elaborată de unitatea de învăţământ în colaborare cu operatorii economici parteneri.
(2)Toate unităţile de învăţământ cu ofertă educaţională pentru învăţământul liceal tehnologic care organizează probe suplimentare de admitere au obligaţia de a elabora şi anunţa public procedura menţionată la alin. (1), conform calendarului de admitere.
(3)Procedura de admitere prevăzută la alin. (1) este aprobată prin hotărâre a consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, pe baza propunerilor operatorilor economici cu care s-a încheiat contractul de parteneriat, şi este avizată de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
(4)Procedura de admitere pentru probele suplimentare va cuprinde informaţii privind:
a)rolul probelor suplimentare de admitere pentru repartizarea şi admiterea elevilor la calificarea respectivă având în vedere precizările de la art. 40, alin. (4);
b)tipul, conţinutul, evaluarea probelor suplimentare de admitere;
c)modul de înscriere a elevilor care optează să participe la probele suplimentare de admitere;
d)modul de organizare şi desfăşurare a fiecărei probe de admitere (de exemplu: probă orală, probă practică) şi durata acestora. În cazul probelor bazate pe cunoştinţe din programele şcolare din învăţământul gimnazial, se vor preciza disciplinele vizate şi se va prezenta programa cu tematica selectată din programele şcolare respective, precum şi modele de subiecte şi criterii de evaluare.
e)criteriile de evaluare şi modul de evaluare;
f)modul de organizare şi desfăşurarea a contestaţiilor, dacă este cazul;
g)comunicarea rezultatelor obţinute atât elevilor cât şi comisiei de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti;
h)componenţa comisiei de evaluare, rolurile şi responsabilităţile membrilor comisiei;
i)completarea şi eliberarea fişei de înscriere care conţine rezultatul obţinut în urma susţinerii probelor suplimentare de admitere.
Art. 42
În învăţământul liceal tehnologic dual condiţiile de acces se stabilesc de unitatea de învăţământ în colaborare cu operatorii economici parteneri cu respectarea prevederilor metodologiei specifice, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
CAPITOLUL VI:CAPITOLUL V: Continuarea studiilor după clasa a XI-a în cadrul liceului tehnologic
Art. 43
(1)După clasa a XI-a în învăţământul de masă, respectiv după clasa a XII-a în învăţământul tehnologic special, elevii din filiera tehnologică, pot continua studiile în cadrul aceluiaşi liceu, în vederea participării la examenul de bacalaureat şi obţinerii certificatului de calificare de nivel 4.
(2)Unităţile de învăţământ au obligaţia de a oferi tuturor elevilor posibilitatea continuării studiilor în cadrul aceluiaşi liceu în vederea participării la examenul de bacalaureat şi obţinerii certificatului de calificare de nivel 4.
(3)Unităţile de învăţământ liceal tehnologic, inclusiv dual, au obligaţia să organizeze activităţi de informare, orientare şi consiliere a elevilor cu privire la oportunităţile de continuare a studiilor pentru finalizarea liceului.
(4)Pentru continuarea studiilor la nivelul 4 de calificare unităţile de învăţământ colectează în scris opţiunile elevilor înscrişi în clasa a XI-a în învăţământul liceal tehnologic şi tehnologic dual, după începerea cursurilor, realizează o centralizare a acestora şi o analiză de impact asupra efectivelor formaţiunilor de studiu existente.
(5)În vederea finalizării învăţământului obligatoriu/liceului, în cazul neîncadrării în limitele minime legale ale efectivelor de elevi, clasele şi grupele de învăţământ liceal tehnologic pot funcţiona sub efectivul minim în condiţiile legii sau se reorganizează.
(6)Analiza de impact stabilită la alin. (4) şi propunerile privind formaţiunile de studiu precizate la alin. (5) se realizează cu respectarea unei proceduri specifice, stabilită de Ministerul Educaţiei şi Cercetării până la începerea anului şcolar 2028-2029, (an corespunzător primei generaţii de elevi de clasa a XI-a care funcţionează în baza prezentei metodologii), care cuprinde criterii de analiză, efective minime, instrumente, etape, acţiuni şi termene, procedură aplicabilă ISJ/ISMB şi unităţilor de învăţământ liceal care şcolarizează elevi în filiera tehnologică, inclusiv în sistem dual.
(7)Unităţile de învăţământ stabilesc o prognoză a efectivelor claselor ca urmare a centralizării opţiunilor elevilor din învăţământul liceal tehnologic, precum şi a celor din dual.
(8)În baza procedurii precizate la alin. (6), unităţile de învăţământ analizează şi transmit la ISJ/ISMB o propunere cu privire la funcţionarea în continuare sau reorganizarea claselor pentru finalizarea nivelului 4 de calificare şi efectivele acestora, în funcţie de opţiunilor elevilor. Satisfacerea integrală a opţiunilor elevilor constituie un criteriu prioritar pentru aceste propuneri. Pentru asigurarea continuării studiilor la acelaşi liceu pot funcţiona şi clase mixte, cu grupe de dual şi nedual, formate din maximum 3 calificări diferite.
(9)ISJ/ISMB analizează propunerile primite, le avizează în funcţie de criteriile stabilite sau propune modificări.
(10)În scopul satisfacerii tuturor opţiunilor elevilor pentru continuarea studiilor, inclusiv pentru cuprinderea numărului estimat de elevi din seriile anterioare care doresc acest lucru, precum şi în vederea asigurării celor mai bune condiţii de pregătire, ISJ/ISMB poate propune şi organizarea/reorganizarea de clase constituite din elevi proveniţi de la mai multe unităţi de învăţământ. Propunerile privind constituirea la nivelul judeţului a claselor pentru continuarea studiilor în cadrul liceului tehnologic se realizează de ISJ/ISMB în urma consultării unităţilor de învăţământ, elevilor, părinţilor şi a operatorilor economici parteneri.
(11)Propunerile stabilite în baza alin. (10) respectă procedura menţionată la alin. (6) şi urmăresc optimizarea procesului de asigurare a continuării studiilor în cadrul liceului tehnologic, cu reflectarea interesului superior al elevului prin aplicarea principiului centrării pe beneficiarii primari ai educaţiei, corelat cu principiul flexibilităţii/adaptabilităţii traiectoriei educaţionale, urmărind asigurarea de şanse egale de acces, de participare la educaţie şi de atingere a potenţialului optim al fiecărui elev, conform valorilor şi principiilor care guvernează învăţământul preuniversitar din România.
(12)Consultarea menţionată la alin. (10) a elevilor şi părinţilor, precum şi a operatorilor economici parteneri, se realizează de către unităţile de învăţământ, în urma unui proces de informare asupra motivelor care au stat la baza propunerilor, şi se consemnează prin procese verbale sau alt tip de înscris.
(13)ISJ/ISMB transmit la Ministerul Educaţiei şi Cercetării formaţiunile de studiu/clasele aprobate prin aplicarea prevederilor procedurii stabilite la alin. (6).
(14)Calendarul etapelor şi acţiunilor stabilite prin procedura specifică prevăzută la alin. (6) se elaborează astfel încât tot procesul, respectiv reorganizarea formaţiunilor de studiu să se coreleze cu termenul propus pentru elaborarea planului de şcolarizare.
CAPITOLUL VII:CAPITOLUL VI: Modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării în învăţământul liceal tehnologic
Art. 44
(1)Examenul de certificare a calificării de nivel 3 constă într-o probă practică, prin realizarea şi prezentarea unui produs/subansamblu/serviciu sau executarea unor operaţii specifice, conform domeniului şi calificării candidatului.
(2)Examenul de certificare a competenţelor profesionale de nivel 4 constă într-o probă practică, prin realizarea şi susţinerea unui proiect, conform domeniului şi calificării candidatului.
(3)Examenul de certificare a competenţelor profesionale de nivel 4 poate fi echivalat, după caz, cu proba E din cadrul examenului de bacalaureat, în cazul în care absolventul a luat minimum nota 5 (cinci) la această probă.
(4)Obţinerea certificatului care atestă nivelul 4 de calificare, conform alin. (2), nu este condiţionată de promovarea examenului naţional de bacalaureat.
(5)Absolvenţii nivelurilor 3 şi 4 de calificare care promovează examenul de certificare a calificării dobândesc certificat de calificare şi suplimentul descriptiv al certificatului în format Europass. În secţiunea 6 a Suplimentului descriptiv la certificatul de calificare profesională, EUROPASS se completează informaţii relevante privind pregătirea practică prin învăţământul liceal tehnologic şi operatorii economici care au asigurat-o.
(6)Modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării în învăţământul liceal tehnologic se realizează cu respectarea prevederilor metodologiei de organizare, desfăşurare şi stabilire a calendarului pentru examenul de certificare de nivel 3 şi 4 aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(7)Examenul de bacalaureat se desfăşoară în conformitate cu metodologia-cadru de organizare a examenului de bacalaureat aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
CAPITOLUL VIII:CAPITOLUL VII: Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 45
Începând cu anul şcolar 2026-2027, clasele de învăţământ tehnic şi profesional cu durata de 3 ani care funcţionează în cadrul şcolilor profesionale şi liceelor tehnologice, reglementat de Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se reorganizează în cadrul liceelor tehnologice.
Art. 46
Prevederile prezentei metodologii se aplică începând cu anul şcolar 2026-2027.
Art. 47
Planurile-cadru şi programele şcolare pentru învăţământul liceal, filiera tehnologică, aplicabile la data emiterii prezentului ordin rămân valabile până la modificarea curriculumului naţional, în conformitate cu dispoziţiile Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv până la începutul anului şcolar 2025-2026. Calendarul de intrare în vigoare a noului curriculum se stabileşte.
Art. 48
Unităţile de învăţământ care organizează învăţământ liceal tehnologic în anul şcolar 20262027 trebuie să fie autorizate/acreditate în calificarea de nivel 4 şi calificarea de nivel 3 corespondentă, stabilită conform art. 3 alin. (4), până la data transmiterii solicitărilor de şcolarizare, stabilită prin Calendarului etapelor şi acţiunilor pentru stabilirea cifrei de şcolarizare în învăţământul liceal tehnologic dual pentru anul şcolar 2026-2027.
Art. 49
Până la intrarea în vigoare a dispoziţiilor art. 101, privind evaluarea naţională şi admiterea la liceu, din Legea nr. 198/2023, se aplică prevederile legale în vigoare la data de 1 septembrie 2023, iar calendarul de desfăşurare a examenelor naţionale, calendarul de desfăşurare a admiterii în clasa a IX-a şi graficul examenelor de certificare a competenţelor profesionale se aprobă, anual, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 50
Aplicarea prevederilor de la art. 39, 40 şi 41 se realizează începând cu intrarea în vigoare a prevederilor art. 101 privind evaluarea naţională şi admiterea la liceu, din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 51
Aplicarea prevederilor de la art. 44 alin. (3) se realizează începând intrarea în vigoare a prevederilor art. 102 şi 103 din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la examenul naţional de bacalaureat.
Art. 52
Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă din prezenta metodologie.
ANEXA nr. 1:
CONTRACT-CADRU DE PARTENERIAT pentru formarea profesională a elevilor prin învăţământul liceal tehnologic
ANEXA nr. 2:
CONTRACT individual de pregătire practică în învăţământul liceal tehnologic
ANEXA nr. 3:
Model de solicitare pentru unitatea de învăţământ
Nr. de înregistrare ...................../.......................
Către: INSPECTORATUL ŞCOLAR AL JUDEŢULUI ......................../ MUNICIPIULUI BUCUREŞTI
Solicitare de şcolarizare în învăţământul liceal tehnologic pentru anul şcolar ......................
1.Date privind unitatea de învăţământ liceal

Denumirea unităţii de învăţământ

Cod SIIIR

Forma de proprietate a unităţii de învăţământ (de stat/particular)

Adresa

Date de contact

Telefon:

E-mail:

Pagina web

Persoana de contact

Numele şi prenumele:

Funcţia:

Date de contact

Telefon:

E-mail:

2.Date privind partenerii
2.1.Organizaţia parteneră care acţionează în numele mai multor operatori economici

Denumirea

CIF/CUI

Adresa

Date de contact

Telefon:

E-mail:

Pagina web

Persoana de contact

Numele şi prenumele:

Funcţia:

Date de contact

Telefon:

E-mail:

Organizaţia care poate să acţioneze în numele mai multor operatori economici poate fi cameră de comerţ, asociaţie patronală, cluster/consorţiu de operatori economici, alte structuri asociative cu personalitate juridică ale operatorilor economici. În situaţia în care există o organizaţie parteneră care acţionează în numele mai multor operatori economici este necesară şi completarea tuturor datelor privind operatorii economici în numele cărora organizaţia acţionează, la punctul 2.2. În situaţia în care nu există o astfel de organizaţie, la denumire se completează "Nu este cazul".
2.2.Operatorii economici parteneri
Partener 1

Denumirea operatorului economic 1

CIF/CUI

Adresa

Date de contact

Telefon:

E-mail:

Pagina web

Persoana de contact

Numele şi prenumele:

Funcţia:

Date de contact

Telefon:

E-mail:

Organizaţia parteneră care acţionează în numele operatorului economic

Partener 2

Denumirea operatorului economic 2

CIF/CUI

Adresa

Date de contact

Telefon:

E-mail:

Pagina web

Persoana de contact

Numele şi prenumele:

Funcţia:

Date de contact

Telefon:

E-mail:

Organizaţia parteneră care acţionează în numele operatorului economic

Se completează câte un tabel pentru fiecare operator economic partener. În situaţia în care un operator economic a formulat solicitări fără a fi reprezentat de o organizaţie parteneră care acţionează în numele operatorului economic, pe linia "Organizaţia parteneră care acţionează în numele operatorului economic" se completează "Nu este cazul".
3.Solicitarea de şcolarizare
Solicităm includerea următoarelor formaţiuni de studiu şi calificări în planul de şcolarizare pentru învăţământul liceal tehnologic în anul şcolar ..................................:

Nr. crt.

Operator economic partener

Domeniul de bază

Calificarea de nivel 4 CNC

Calificarea de nivel 3 CNC corespondentă

Număr de locuri solicitate de operatorul economic

Limba de predare

1.

2.

3.

Prin prezenta, se certifică faptul că numărul de locuri solicitate pentru fiecare formaţiune de studiu şi calificare este stabilit de comun acord cu operatorii economici parteneri, precum şi faptul că operatorii economici parteneri nu transmit solicitări separate, în nume propriu, pentru formaţiunile de studiu care fac obiectul prezentei solicitări.
Calificarea de nivel 3 CNC corespondentă se alege din acelaşi domeniu de pregătire de bază a calificării de nivel 4 CNC menţionată, în baza prevederilor Nomenclatorului de încadrare a calificărilor profesionale de nivel 3 şi de nivel 4 conform Cadrului naţional al calificărilor, pe domenii de pregătire de bază este stabilit prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
4.Prin prezenta, ne asumăm răspunderea încheierii contractului-cadru de parteneriat conform prevederilor legale şi ale metodologiei specifice învăţământului liceal tehnologic, aprobată prin ordin de ministru al educaţiei şi cercetării.
5.Acord cu privire la utilizarea datelor cu caracter personal:
Prin semnarea acestui document, ne exprimăm acordul pentru utilizarea datelor cu caracter personal din conţinutul prezentului document pentru a fi utilizat în următoarele scopuri:
a)procesul de analiză şi aprobare a planului de şcolarizare, de către instituţiile implicate: Inspectoratul Şcolar, unităţile de învăţământ, autorităţile locale, Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic;
b)acţiuni de consultare iniţiate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic şi alte instituţii partenere, cu privire la politici, programe, propuneri legislative, strategii, documente de planificare strategică a ofertei de educaţie şi formare profesională;
c)anchete în rândul operatorilor economici cu privire anticiparea nevoilor de calificări şi competenţe pe piaţa muncii, în scopul adaptării ofertei de educaţie şi formare profesională la nevoile identificate, derulate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT) şi alte instituţii partenere pentru implementarea mecanismelor: de anticipare a nevoilor de calificări şi competenţe, de monitorizare a inserţiei profesionale a absolvenţilor, de evaluare şi monitorizare a politicilor publice privind măsurile active şi formarea profesională.
6.Anexăm la prezenta solicitare acordul fiecărui operator economic partener cu privire la conţinutul solicitării şi pentru utilizarea datelor cu caracter personal precum şi acordul entităţii partenere care acţionează în numele mai multor operatori economici.
Dacă nu există organizaţie parteneră care acţionează în numele mai multor operatori economici se elimină textul cu privire la aceasta sau se completează "Nu este cazul"
Data: ....................................
Unitate de învăţământ
Reprezentant legal
Numele şi prenumele
Funcţia
Semnătura
Declaraţie privind acordul operatorului economic partener în învăţământul liceal tehnologic cu privire la conţinutul solicitării nr. ......./......... şi pentru utilizarea datelor cu caracter personal

Denumirea organizaţiei partenere care acţionează în numele mai multor operatori economici/Denumirea operatorului economic

CIF/CUI

Adresa

Date de contact

Telefon:

E-mail:

Pagina web

Persoana de contact

Numele şi prenumele:

Funcţia:

Date de contact

Telefon:

E-mail:

1.Se certifică prin prezenta că informaţiile din Solicitarea de şcolarizare în învăţământul liceal tehnologic pentru anul şcolar ....................., transmisă de unitatea de învăţământ .................... (denumirea) .........................., cu nr. ............../, sunt corecte şi stabilite de comun acord.
2.Se certifică prin prezenta, că formaţiunile de studiu, calificările şi numărul de locuri care fac obiectul solicitării nr. .............../nu fac obiectul unei solicitări separate transmise în nume propriu.
3.Se certifică prin prezenta că ne asumăm răspunderea încheierii contractului-cadru de parteneriat conform prevederilor legale şi ale metodologiei specifice învăţământului liceal tehnologic, aprobată prin ordin de ministru al educaţiei şi cercetării.
4.Prin prezenta ne exprimăm acordul pentru utilizarea datelor cu caracter personal din conţinutul prezentului document în următoarele scopuri:
- procesul de analiză şi aprobare a planului de şcolarizare, de către instituţiile implicate: Inspectoratul Şcolar, unităţile de învăţământ, autorităţile locale, Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic;
- acţiuni de consultare iniţiate de Ministerul Educaţiei Cercetării, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic şi alte instituţii partenere, cu privire la politici, programe, propuneri legislative, strategii, documente de planificare strategică a ofertei de educaţie şi formare profesională;
- anchete în rândul operatorilor economici cu privire anticiparea nevoilor de calificări şi competenţe pe piaţa muncii, în scopul adaptării ofertei de educaţie şi formare profesională la nevoile identificate, derulate de Ministerul Educaţiei Cercetării, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT) şi alte instituţii partenere pentru implementarea mecanismelor: de anticipare a nevoilor de calificări şi competenţe, de monitorizare a inserţiei profesionale a absolvenţilor, de evaluare şi monitorizare a politicilor publice privind măsurile active şi formarea profesională.

Data: ..................................

Operator economic

Reprezentant legal

Funcţia

Semnătura

Numele şi prenumele

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 1084 bis din data de 25 noiembrie 2025