Capitolul v - CAPITOLUL IV: Accesul în filiera tehnologică a liceului - Metodologie din 2025 privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării

M.Of. 1084 bis

În vigoare
Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
CAPITOLUL V:CAPITOLUL IV: Accesul în filiera tehnologică a liceului
Art. 39
(1)Continuarea studiilor din învăţământul gimnazial în învăţământul liceal, inclusiv liceal tehnologic, este asigurată pe baza unui proces de consiliere vocaţională şi de orientare şcolară şi profesională care se desfăşoară pe tot parcursul ciclului gimnazial în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(2)Absolvenţii de învăţământ gimnazial vor beneficia de recomandarea emisă de diriginte şi profesorul consilier şcolar pentru orientarea elevilor cu privire la opţiunile de continuare a studiilor în învăţământul liceal. Recomandările sunt consultative şi sunt emise în baza metodologiei specifice şi sunt incluse în portofoliul educaţional.
(3)Se pot înscrie la admiterea în învăţământul liceal tehnologic cu frecvenţă de zi, absolvenţii clasei a VIII-a din seria curentă, precum şi cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar şi care nu au participat la procesul de admitere în anii precedenţi, sau care au participat la procesul de admitere în anii precedenţi, dar nu au fost înmatriculaţi într-o unitate de învăţământ.
(4)Admiterea în învăţământul liceal tehnologic cu frecvenţă seral se realizează în conformitate cu metodologia specifică privind organizarea şi funcţionarea învăţământului liceal cu frecvenţă seral, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(5)Elevii prevăzuţi la alin. (3) pot fi înscrişi în învăţământul liceal tehnologic şi în învăţământul liceal tehnologic dual numai dacă au promovat clasa a VIII-a.
(6)În situaţia în care pentru anumite calificări sunt necesare evaluări psiho-aptitudinale, de medicină a muncii sau alte tipuri de evaluări în legătură cu cerinţele specifice pentru anumite meserii şi locuri de muncă reglementate prin legislaţia naţională aplicabilă sau specificate de operatorii economici, ce pot constitui condiţii de acces eliminatorii, acestea se menţionează explicit şi se publică atât pe site-ul unităţii de învăţământ cât şi în broşura cu oferta de şcolarizare pentru admitere în clasa a IX-a.
(7)Admiterea şi repartizarea elevilor în învăţământul liceal tehnologic se organizează în conformitate cu cadrul general care reglementează admiterea în învăţământul liceal, filiera tehnologică, stabilită prin metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării în condiţiile legii, respectiv ale art. 101 din legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificările şi completările ulterioare.
(8)Derularea admiterii în învăţământul liceal tehnologic şi în învăţământul liceal tehnologic dual se realizează în perioadele prevăzute în Calendarul de desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, care se publică anual, pentru fiecare generaţie, cel mai târziu la începutul anului şcolar.
Art. 40
(1)Unităţile de învăţământ din cadrul învăţământului liceal tehnologic stabilesc condiţiile de acces în colaborare cu operatorii economici parteneri, la solicitarea expresă a acestora, prin stabilirea unor probe suplimentare de admitere.
(2)Probele suplimentare de admitere pot viza cunoştinţe din programele şcolare din învăţământul gimnazial, testarea unor aptitudini/abilităţi/atitudini şi se pot susţine prin probe orale şi probe practice. Probele suplimentare de admitere bazate pe cunoştinţe din programele şcolare din învăţământul gimnazial se susţin la cel mult două discipline.
(3)Rezultatul evaluării elevilor la probele suplimentare de admitere este pe bază de calificativ: admis sau respins, cu precizarea notelor obţinute la probele suplimentare. Nu se admit contestaţii la probele suplimentare de admitere orale.
(4)Rezultatul obţinut poate constitui condiţie eliminatorie sau poate constitui criteriu de departajare pentru elevii care au aceeaşi medie la admiterea şi repartizarea organizată în calificarea/calificările pentru care au fost susţinute probele, repartizare şi admitere organizate conform Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(5)Participarea la probele suplimentare de admitere se realizează pe baza fişei de înscriere pentru participarea la probele suplimentare de admitere, eliberată în acest scop. În fişa de înscriere se înregistrează şi rezultatul obţinut de către unitatea de învăţământ care le organizează.
(6)Candidaţii admişi la probele suplimentare de admitere au dreptul de a înregistra în fişa de înscriere la liceu opţiunile pentru calificarea şi unitatea de învăţământ la care au susţinut aceste probe.
(7)Candidaţii care sunt declaraţi respinşi ca urmare a susţinerii probelor suplimentare pot opta pentru calificări la care nu sunt organizate probe suplimentare de admitere.
(8)Nu se alocă locuri speciale pentru candidaţii cu CES şi pentru candidaţii romi la calificările pentru care se organizează probe suplimentare de admitere eliminatorii.
(9)Unităţile de învăţământ cu ofertă educaţională pentru învăţământul liceal tehnologic care organizează probe suplimentare de admitere au obligaţia de a publica pe site-ul lor disciplina sau disciplinele la care se susţin probele suplimentare de admitere, programele, exemple de probe şi criterii de evaluare, pentru fiecare generaţie, până cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a.
(10)Probele suplimentare de admitere se organizează în perioada stabilită de Calendarul de desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal, fără a îngrădi accesul elevilor la participarea altor probe de aptitudini sau de verificare a cunoştinţelor organizate conform legii.
Art. 41
(1)Decizia privind organizarea, tipul probelor suplimentare de admitere, conţinutul şi criteriile de evaluare, modalitatea de înscriere, se adoptă la nivelul unităţii de învăţământ şi se reglementează prin procedura proprie de admitere pentru probele suplimentare, elaborată de unitatea de învăţământ în colaborare cu operatorii economici parteneri.
(2)Toate unităţile de învăţământ cu ofertă educaţională pentru învăţământul liceal tehnologic care organizează probe suplimentare de admitere au obligaţia de a elabora şi anunţa public procedura menţionată la alin. (1), conform calendarului de admitere.
(3)Procedura de admitere prevăzută la alin. (1) este aprobată prin hotărâre a consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, pe baza propunerilor operatorilor economici cu care s-a încheiat contractul de parteneriat, şi este avizată de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
(4)Procedura de admitere pentru probele suplimentare va cuprinde informaţii privind:
a)rolul probelor suplimentare de admitere pentru repartizarea şi admiterea elevilor la calificarea respectivă având în vedere precizările de la art. 40, alin. (4);
b)tipul, conţinutul, evaluarea probelor suplimentare de admitere;
c)modul de înscriere a elevilor care optează să participe la probele suplimentare de admitere;
d)modul de organizare şi desfăşurare a fiecărei probe de admitere (de exemplu: probă orală, probă practică) şi durata acestora. În cazul probelor bazate pe cunoştinţe din programele şcolare din învăţământul gimnazial, se vor preciza disciplinele vizate şi se va prezenta programa cu tematica selectată din programele şcolare respective, precum şi modele de subiecte şi criterii de evaluare.
e)criteriile de evaluare şi modul de evaluare;
f)modul de organizare şi desfăşurarea a contestaţiilor, dacă este cazul;
g)comunicarea rezultatelor obţinute atât elevilor cât şi comisiei de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti;
h)componenţa comisiei de evaluare, rolurile şi responsabilităţile membrilor comisiei;
i)completarea şi eliberarea fişei de înscriere care conţine rezultatul obţinut în urma susţinerii probelor suplimentare de admitere.
Art. 42
În învăţământul liceal tehnologic dual condiţiile de acces se stabilesc de unitatea de învăţământ în colaborare cu operatorii economici parteneri cu respectarea prevederilor metodologiei specifice, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.