Art. 39. - Metodologie din 2025 privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării
M.Of. 1084 bis
În vigoare Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
Art. 39
(1)Continuarea studiilor din învăţământul gimnazial în învăţământul liceal, inclusiv liceal tehnologic, este asigurată pe baza unui proces de consiliere vocaţională şi de orientare şcolară şi profesională care se desfăşoară pe tot parcursul ciclului gimnazial în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(2)Absolvenţii de învăţământ gimnazial vor beneficia de recomandarea emisă de diriginte şi profesorul consilier şcolar pentru orientarea elevilor cu privire la opţiunile de continuare a studiilor în învăţământul liceal. Recomandările sunt consultative şi sunt emise în baza metodologiei specifice şi sunt incluse în portofoliul educaţional.
(3)Se pot înscrie la admiterea în învăţământul liceal tehnologic cu frecvenţă de zi, absolvenţii clasei a VIII-a din seria curentă, precum şi cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar şi care nu au participat la procesul de admitere în anii precedenţi, sau care au participat la procesul de admitere în anii precedenţi, dar nu au fost înmatriculaţi într-o unitate de învăţământ.
(4)Admiterea în învăţământul liceal tehnologic cu frecvenţă seral se realizează în conformitate cu metodologia specifică privind organizarea şi funcţionarea învăţământului liceal cu frecvenţă seral, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(5)Elevii prevăzuţi la alin. (3) pot fi înscrişi în învăţământul liceal tehnologic şi în învăţământul liceal tehnologic dual numai dacă au promovat clasa a VIII-a.
(6)În situaţia în care pentru anumite calificări sunt necesare evaluări psiho-aptitudinale, de medicină a muncii sau alte tipuri de evaluări în legătură cu cerinţele specifice pentru anumite meserii şi locuri de muncă reglementate prin legislaţia naţională aplicabilă sau specificate de operatorii economici, ce pot constitui condiţii de acces eliminatorii, acestea se menţionează explicit şi se publică atât pe site-ul unităţii de învăţământ cât şi în broşura cu oferta de şcolarizare pentru admitere în clasa a IX-a.
(7)Admiterea şi repartizarea elevilor în învăţământul liceal tehnologic se organizează în conformitate cu cadrul general care reglementează admiterea în învăţământul liceal, filiera tehnologică, stabilită prin metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării în condiţiile legii, respectiv ale art. 101 din legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificările şi completările ulterioare.
(8)Derularea admiterii în învăţământul liceal tehnologic şi în învăţământul liceal tehnologic dual se realizează în perioadele prevăzute în Calendarul de desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, care se publică anual, pentru fiecare generaţie, cel mai târziu la începutul anului şcolar.