Art. 13. - Metodologie din 2025 privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării
M.Of. 1084 bis
În vigoare Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
Art. 13
(1)Învăţământul liceal tehnologic este parte a învăţământului obligatoriu, organizat ca învăţământ cu frecvenţă, de regulă, ca învăţământ cu frecvenţă zi.
(2)Învăţământul liceal tehnologic este organizat în conformitate cu planurile-cadru aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, de regulă, pentru o durată de 4 ani care permite obţinerea succesivă a calificărilor profesionale cu certificat de nivel 3 după 3 ani, respectiv de nivel 4 şi diplomă de bacalaureat după 4 ani.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), durata şcolarizării elevilor cu CES se stabileşte, în funcţie de nevoile individuale, de tipul şi nivelul de severitate a dizabilităţii şi a CES, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Pregătirea prin învăţământul liceal tehnologic special se realizează având în vedere prevederile legale şi planurile-cadru aplicabile pentru acest tip de învăţământ, aprobate prin ordin de ministru al educaţiei şi cercetării.
(4)Finalizarea a cel puţin 3 ani în învăţământul liceal tehnologic sau 4 ani în învăţământul tehnologic special conferă elevului o calificare profesională de nivel 3 şi acces direct pe piaţa muncii, în baza unui examen de certificare a calificării profesionale.
(5)Elevii pot continua studiile în cadrul aceluiaşi liceu, în vederea participării la examenul de bacalaureat. Promovarea examenului de bacalaureat le conferă o calificare de nivel 4, conform Cadrului naţional al calificărilor.
(6)Absolvenţii parcursului complet al învăţământului liceal tehnologic menţionat la alin. (5) pot obţine certificat de calificare profesională de nivel 4, în baza unui examen de certificare a calificării profesionale, care conferă dreptul de acces pe piaţa muncii sau pot accede în învăţământul postliceal. Examenul de certificare a calificării profesionale poate fi echivalat, după caz, cu proba E din cadrul examenului de bacalaureat, în cazul în care absolventul a luat minimum nota 5 (cinci) la această probă, conform prevederilor legii învăţământului preuniversitar.
(7)Elevii din cadrul filierei tehnologice, care nu optează pentru continuarea studiilor liceale după obţinerea unui certificat de calificare de nivel 3, sunt asimilaţi ca având finalizat învăţământul obligatoriu, fără a obţine o calificare de nivel 4.
(8)Absolvenţii învăţământului liceal tehnologic care susţin şi promovează examenul naţional de bacalaureat dobândesc diplomă de bacalaureat, care le dă dreptul de acces în învăţământul superior.
(9)Absolvenţii de liceu tehnologic, cu sau fără diplomă de bacalaureat, îşi pot continua studiile în învăţământul postliceal. Accesul şi admiterea în învăţământul postliceal se face în conformitate cu metodologia specifică aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(10)Absolvenţii învăţământului liceal tehnologic primesc diploma de absolvire, foaia matricolă şi, după caz, certificatul de calificare profesională de nivel 3 sau 4, parte a portofoliului educaţional, care atestă finalizarea studiilor liceale şi care conferă dreptul de acces, în condiţiile legii, pe piaţa muncii.
(11)În situaţia în care absolvenţii studiilor liceale tehnologice nu au susţinut/nu au promovat examenul naţional de bacalaureat, aceştia pot beneficia de cursuri de pregătire, organizate la nivelul unităţilor de învăţământ liceal, precum şi la nivelul instituţiilor de învăţământ superior acreditate. Fiecare absolvent poate beneficia o singură dată de finanţare pentru a participa la cursurile de pregătire pentru examenul naţional de bacalaureat. Cursurile de pregătire în vederea promovării examenului naţional de bacalaureat, se desfăşoară potrivit unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.