Art. 36. - Metodologie din 2025 privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării

M.Of. 1084 bis

În vigoare
Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
Art. 36
(1)Unităţile de învăţământ cu ofertă în învăţământul liceal tehnologic trebuie să asigure parcurgerea completă a pregătirii liceale, cu certificare a calificărilor profesionale la nivelurile 3 şi 4 de calificare, cu respectarea reglementărilor legale privind autorizarea de funcţionare provizorie şi acreditarea furnizorului de educaţie.
(2)Cifra de şcolarizare se stabileşte cu respectarea prevederilor din metodologia privind fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul de preuniversitar de stat, respectiv din calendarul etapelor şi acţiunilor pentru stabilirea cifrei de şcolarizare în învăţământul liceal tehnologic şi tehnologic dual, aprobate anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(3)Cifra de şcolarizare pentru filiera tehnologică la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti se stabileşte anual, cu avizul Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS), pe baza nevoilor pieţei muncii şi a tendinţelor de dezvoltare, conform documentelor de planificare strategică a ofertei la nivel regional şi judeţean, precum şi pe baza solicitărilor operatorilor economici.
(4)În cadrul analizelor şi deciziilor privind planul de şcolarizare pentru filiera tehnologică, beneficiază de prioritate formaţiunile de studiu care se constituie pe baza solicitărilor operatorilor economici, în ordinea următoare a priorităţilor: unităţile de învăţământ care încheie contracte de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor prin învăţământ liceal tehnologic dual, urmate de unităţile de învăţământ liceal tehnologic care, pe baza solicitărilor operatorilor economici, încheie contracte-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor.
(5)Nota de fundamentare care însoţeşte proiectul planului de şcolarizare transmis de unitatea de învăţământ liceal tehnologic include şi precizări privind organizarea stagiilor de practică la operatorii economici sau în şcoală.
(6)În afara priorităţilor menţionate la alin. (4), se pot include în proiectul planului de şcolarizare, cu avizul CLDPS, şi formaţiuni de studiu fără contracte-cadru de parteneriat pe baza solicitărilor din partea operatorilor economici - situaţii pentru care, în cadrul Notei de fundamentare, vor fi prezentate argumentat justificări conform art. 28 alin. (6) din prezenta metodologie.
(7)Solicitările de şcolarizare ale unităţilor de învăţământ şi încheierea contractelor-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic se realizează cu respectarea prevederilor din prezenta metodologie.
(8)Solicitările de şcolarizare menţionate la alin. (7) sunt stabilite de comun acord, între unitatea de învăţământ şi operatorii economici, în limitele legale ale efectivelor de elevi pentru constituirea formaţiunilor de studiu şi respectă modelul prevăzut în anexa nr. 3 la prezenta metodologie.
(9)Solicitările de şcolarizare menţionate la alin. (7) includ numărul de locuri propuse pentru şcolarizare în calificări nivel 4, precizarea calificării de nivel 3 corespondente. conform prevederilor art. 3 alin. (4), precum şi informaţii despre operatorii economici cu care au încheiat/încheie contracte-cadru de parteneriat conform prezentei metodologii. Solicitările includ şi opţiunea privind limba de predare pentru cazul în care se doreşte predare în limbile minorităţilor naţionale.
(10)Pentru solicitările de şcolarizare menţionate la alin. (7), unitatea de învăţământ încheie cu operatorii economici contracte-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor prin învăţământul liceal tehnologic la termenul stabilit în Calendarul etapelor şi acţiunilor pentru stabilirea cifrei de şcolarizare la învăţământul liceal tehnologic şi tehnologic dual, aprobat anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(11)Inspectoratele şcolare au obligaţia de a răspunde solicitărilor unităţilor de învăţământ pentru care se încheie contractele de parteneriat, prin analizarea şi includerea acestor solicitări în proiectul planului de şcolarizare, în ordinea priorităţilor precizate la alin. (4).
(12)Obligaţiile menţionate la alin. (11) vizează satisfacerea integrală a solicitărilor operatorilor economici/unităţilor de învăţământ, condiţionată de încheierea contractelor-cadru de parteneriat menţionate la alin. (4), cu excepţia situaţiilor care pot fi motivate obiectiv în legătură cu autorizarea unităţilor de învăţământ, capacitatea de şcolarizare în cadrul reţelei de învăţământ existente sau imposibilitatea constituirii formaţiunilor de studiu în limitele efectivelor de elevi stabilite prin reglementările în vigoare pentru învăţământul liceal tehnologic.
(13)În situaţia în care solicitările operatorilor economici sau ale unităţilor de învăţământ nu pot fi onorate, parţial sau integral, inspectoratele şcolare au obligaţia informării în scris a acestora, cu precizarea motivelor obiective pentru care solicitările nu au putut fi onorate.
(14)Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT), prin reprezentanţii săi în fiecare regiune, asigură asistenţă metodologică inspectoratelor şcolare şi Comitetelor Locale de Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS) în fundamentarea planului de şcolarizare şi stabilirea cifrei de şcolarizare.