Secţiunea 3 - Contractul individual de pregătire practică pentru formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic - Metodologie din 2025 privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării

M.Of. 1084 bis

În vigoare
Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
SECŢIUNEA 3:Contractul individual de pregătire practică pentru formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic
Art. 31
(1)Contractele individuale de pregătire practică încheiate între unitatea de învăţământ, operatorul economic/instituţia publică, partener de practică, elevul şi părintele/reprezentantul legal al elevului minor, stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor cu privire la formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic.
(2)Contractul individual de pregătire practică, include toate activităţile de pregătire practică, (stagiile de pregătire practică din planul-cadru de învăţământ, precum şi componenta de pregătire practică săptămânală, respectiv instruire practică şi laborator tehnologic, din modulele de specialitate pentru calificarea profesională vizată), care au fost convenite prin contractul-cadru de parteneriat a se desfăşura la operatorul economic/instituţia publică, partener de practică.
(3)Contractul individual de pregătire practică se încheie anual sau pentru durata de pregătire practică corespunzătoare nivelului pentru care operatorul economic şi-a asumat pregătirea prin contractul-cadru de parteneriat încheiat, cu posibilitate de actualizare anuală în funcţie de eventuale modificări, în termen de maximum trei săptămâni de la începerea cursurilor.
(4)Prin semnarea contractului individual de pregătire practică elevul dobândeşte calitatea de elev practicant la operatorul economic partener de practică al unităţii de învăţământ.
(5)Drepturile şi obligaţiile unităţii de învăţământ şi ale operatorului economic incluse în contractul individual de pregătire practică decurg din prevederile contractului-cadru de parteneriat încheiat şi ale prezentei metodologii.
(6)Drepturile şi obligaţiile elevului practicant incluse în contractul individual de pregătire practică decurg din statutul de elev al unităţii de învăţământ şi din asigurarea cadrului necesar pentru ca elevii sa beneficieze de o pregătire şi formare profesională de calitate inclusiv la operatorul economic.
(7)Modelul contractului individual de pregătire practică a elevilor din învăţământul liceal tehnologic este prezentat în anexa nr. 2 la prezenta metodologie.
(8)Contractul individual de pregătire practică poate fi completat şi cu alte clauze convenite de părţi, cu condiţia să nu contravină reglementărilor legale şi prezentei metodologii.
Art. 32
Unitatea şcolară şi operatorii economici parteneri au obligaţia informării elevilor şi părinţilor, în cadrul campaniilor de informare şi cu ocazia înscrierii în vederea admiterii pentru învăţământul liceal tehnologic, în legătură cu principalele clauze contractuale, în special cele privind drepturile şi obligaţiile elevului, care vor fi prevăzute în contractul individual de pregătire practică.
Art. 33
În cazul în care unui elev i se reziliază contractul individual de pregătire practică, unitatea de învăţământ şi, după caz, ISJ/ISMB identifică soluţiile aplicabile pentru a-i asigura condiţiile de finalizare a învăţământului liceal obligatoriu, în aceeaşi sau în altă unitate de învăţământ.
Art. 34
(1)Stagiile de practică se organizează în perioadele stabilite de unitatea de învăţământ împreună cu operatorul economic/instituţia publică parteneră.
(2)Pentru monitorizarea pregătirii practice derulate la operatorii economici unitatea de învăţământ asigură un cadru didactic coordonator pentru fiecare grupă, care urmăreşte respectarea prevederilor contractului individual de pregătire practică, pentru fiecare elev din grupa pe care o coordonează, indiferent dacă practica se desfăşoară la unul sau la mai mulţi operatori economici.
(3)Cadrul didactic coordonator are responsabilităţi privind monitorizarea pregătirii practice organizate la operatorii economici, urmărirea frecvenţei şi notarea elevilor, evaluarea curentă realizată în colaborare cu tutorii de practică, planificarea, după caz, a unor programe de recuperare/măsuri de remediere pentru recuperarea rezultatelor învăţării nedobândite de elevi ca urmare a unor ore neefectuate din cauza absenţelor sau pentru elevii cu progres întârziat constatat în cadrul evaluării curente, sau care nu au obţinut medii de trecere la stagiile de pregătire practică sau la pregătirea practică din cadrul modulelor pentru calificarea respectivă.
Art. 35
(1)Operatorii economici la care se desfăşoară pregătirea practică a elevilor din învăţământul liceal tehnologic dual stabilesc tutorii care coordonează această activitate şi transmit în scris unităţii de învăţământ lista persoanelor nominalizate cu datele de contact la începutul fiecărui an şcolar.
(2)Tutorii răspund, în condiţiile stabilite prin contractul-cadru de parteneriat şi anexa pedagogică a contractelor individuale de pregătire practică, de organizarea şi derularea pregătirii practice organizate de operatorul economic, realizarea evaluării elevilor practicanţi, prin consultare cu cadrul didactic coordonator de practică şi iniţierea, în colaborare cu acesta, după caz, a programelor de recuperare/măsurilor de remediere menţionate la art. 34. alin. (3). Responsabilităţile tutorelui şi ale cadrului didactic coordonator de practică sunt incluse în anexa pedagogică a contractul individual de pregătire practică.
(3)Tutorii desemnaţi de operatorii economici pentru pregătirea practică a elevilor din învăţământul liceal tehnologic trebuie să aibă studii cu nivel de educaţie şi calificare profesională cel puţin egal cu nivelul de educaţie şi calificare profesională pentru care se organizează şcolarizarea elevilor în învăţământul liceal tehnologic, nivel stabilit conform Cadrului naţional al calificărilor.
(4)Pentru buna desfăşurare a pregătirii practice, tutorii colaborează cu cadrul didactic coordonator de practică.