Capitolul iii - CAPITOLUL II: Pregătirea practică în învăţământul liceal tehnologic, parteneriatul cu operatorii economici - Metodologie din 2025 privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării

M.Of. 1084 bis

În vigoare
Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
CAPITOLUL III:CAPITOLUL II: Pregătirea practică în învăţământul liceal tehnologic, parteneriatul cu operatorii economici
SECŢIUNEA 1:Pregătirea practică în învăţământul liceal tehnologic
Art. 28
(1)Filiera tehnologică are o orientare practică care vizează dezvoltarea competenţelor necesare integrării profesionale ulterioare. Activităţile de predare/învăţare/evaluare se pot derula, parţial, la operatori economici, potenţiali angajatori sau instituţii relevante cu care unităţile de învăţământ au încheiate contracte-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor.
(2)Pregătirea practică a elevilor din învăţământul liceal tehnologic se desfăşoară în cadrul orelor de laborator tehnologic, orelor de instruire practică şi stagiilor de pregătire practică stabilite prin planurile-cadru şi planurile de învăţământ, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(3)Orele de laborator tehnologic şi orele de instruire practică se pot desfăşura atât în laboratoarele şi atelierele unităţii de învăţământ, cât şi la operatorul economic/instituţia publică parteneră pentru pregătirea practică.
(4)Ponderea numărului de ore alocată stagiilor de pregătire practică este stabilită prin planul-cadru de învăţământ, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(5)Ca regulă generală, stagiile de pregătire practică din învăţământul liceal tehnologic se organizează la operatorii economici, la alte instituţii/organizaţii relevante pentru calificările din oferta de şcolarizare sau, după caz în centre de zi pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă, precum şi la organizaţii-gazdă din străinătate, în cadrul unor programe ale UE, componenta de formare profesională iniţială.
(6)Prin excepţie de la regula generală menţionată la alin. (5), stagiile de pregătire practică din învăţământul liceal tehnologic se pot organiza şi în unităţile de învăţământ care dispun de resursa umană calificată şi ateliere şcolare echipate corespunzător, în situaţii justificate cum ar fi: condiţii de muncă speciale la operatorii economici, nevoile potenţialilor angajatori, în special din sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii, care nu dispun de resursele necesare pentru asigurarea unei practici de calitate, sau din motive obiective în legătură cu contextul economic şi fluctuaţiile pieţei muncii, restricţii în perioade de pandemie, criză economică etc.
(7)Oferirea unei experienţe de învăţare în contact cu un potenţial loc de muncă real reprezintă o componentă esenţială a formării profesionale prin liceul tehnologic, motiv pentru care, unităţile de învăţământ liceal tehnologic care organizează stagii de pregătire practică în baza prevederilor de la alin. (6), vor identifica măsuri pentru a iniţia cât mai curând parteneriate în acest scop, cu sprijinul inspectoratelor şcolare, autorităţilor locale şi a structurilor parteneriale consultative.
(8)Inspectoratele şcolare vor monitoriza încheierea şi derularea contractelor-cadru de parteneriat conform prezentei metodologii şi vor realiza activităţi de îndrumare şi control, inclusiv în ceea ce priveşte măsurile menţionate la alin. (7).
Art. 29
(1)Pregătirea practică a elevilor din învăţământul liceal tehnologic la operatorii economici sau la alte instituţii/organizaţii relevante pentru calificările din oferta de şcolarizare se desfăşoară pe baza contractelor-cadru de parteneriat şi a contractelor individuale de pregătire practică, conform prevederilor prezentei metodologii.
(2)În cazul învăţământul liceal tehnologic dual, pregătirea practică a elevilor la operatorii economici sau la alte instituţii/organizaţii relevante în calitate de potenţiali angajatori, pentru calificările din oferta de şcolarizare, se desfăşoară pe baza contractelor de parteneriat şi a contractelor individuale de pregătire practică încheiate conform prevederilor metodologiei specifice învăţământului liceal tehnologic dual, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
SECŢIUNEA 2:Contractul-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic
Art. 30
(1)Contractele-cadru de parteneriat sunt acorduri generale încheiate de către unităţile de învăţământ cu operatorii economici/instituţiile publice partenere, prin care sunt stabilite drepturile şi obligaţiile principale ale părţilor semnatare cu privire la formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic, şi care stau la baza contractelor individuale de pregătire practică a elevilor.
(2)Contractul-cadru de parteneriat se încheie pentru fiecare nouă serie de elevi pentru care se iniţiază pregătirea prin învăţământul liceal tehnologic, cu actualizare anuală, dacă este cazul, prin act adiţional, a informaţiilor din anexa nr. 1 a contractului-cadru de parteneriat, prin care este convenită partajarea responsabilităţilor şi a contribuţiilor specifice între unitatea de învăţământ şi operatorul economic partener de practică privind organizarea şi desfăşurarea pregătirii practice elevilor prin învăţământul liceal tehnologic.
(3)Durata pentru care se încheie contractul-cadru de parteneriat cuprinde perioada de timp aferentă activităţilor de promovare a ofertei de şcolarizare, recrutarea, selecţia şi admiterea elevilor, perioada de formare profesională prin învăţământul liceal tehnologic, în funcţie de nivelul calificării/calificărilor pentru care s-a convenit cu operatorul economic să asigure pregătirea practică a elevilor, inclusiv perioada de susţinere a examenului de certificare a calificării profesionale.
(4)Se pot încheia contracte-cadru şi pe parcursul şcolarizării în învăţământul liceal tehnologic în scopul asigurării celor mai bune condiţii de pregătire profesională şi pentru creşterea şanselor de inserţie profesională a elevilor pe piaţa muncii.
(5)Modelul contractului-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic este prezentat în anexa nr. 1 la prezenta metodologie.
(6)Contractul-cadru de parteneriat poate fi completat şi cu alte clauze convenite de părţi, cu condiţia să nu contravină reglementărilor legale şi prezentei metodologii.
SECŢIUNEA 3:Contractul individual de pregătire practică pentru formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic
Art. 31
(1)Contractele individuale de pregătire practică încheiate între unitatea de învăţământ, operatorul economic/instituţia publică, partener de practică, elevul şi părintele/reprezentantul legal al elevului minor, stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor cu privire la formarea profesională a elevilor din învăţământul liceal tehnologic.
(2)Contractul individual de pregătire practică, include toate activităţile de pregătire practică, (stagiile de pregătire practică din planul-cadru de învăţământ, precum şi componenta de pregătire practică săptămânală, respectiv instruire practică şi laborator tehnologic, din modulele de specialitate pentru calificarea profesională vizată), care au fost convenite prin contractul-cadru de parteneriat a se desfăşura la operatorul economic/instituţia publică, partener de practică.
(3)Contractul individual de pregătire practică se încheie anual sau pentru durata de pregătire practică corespunzătoare nivelului pentru care operatorul economic şi-a asumat pregătirea prin contractul-cadru de parteneriat încheiat, cu posibilitate de actualizare anuală în funcţie de eventuale modificări, în termen de maximum trei săptămâni de la începerea cursurilor.
(4)Prin semnarea contractului individual de pregătire practică elevul dobândeşte calitatea de elev practicant la operatorul economic partener de practică al unităţii de învăţământ.
(5)Drepturile şi obligaţiile unităţii de învăţământ şi ale operatorului economic incluse în contractul individual de pregătire practică decurg din prevederile contractului-cadru de parteneriat încheiat şi ale prezentei metodologii.
(6)Drepturile şi obligaţiile elevului practicant incluse în contractul individual de pregătire practică decurg din statutul de elev al unităţii de învăţământ şi din asigurarea cadrului necesar pentru ca elevii sa beneficieze de o pregătire şi formare profesională de calitate inclusiv la operatorul economic.
(7)Modelul contractului individual de pregătire practică a elevilor din învăţământul liceal tehnologic este prezentat în anexa nr. 2 la prezenta metodologie.
(8)Contractul individual de pregătire practică poate fi completat şi cu alte clauze convenite de părţi, cu condiţia să nu contravină reglementărilor legale şi prezentei metodologii.
Art. 32
Unitatea şcolară şi operatorii economici parteneri au obligaţia informării elevilor şi părinţilor, în cadrul campaniilor de informare şi cu ocazia înscrierii în vederea admiterii pentru învăţământul liceal tehnologic, în legătură cu principalele clauze contractuale, în special cele privind drepturile şi obligaţiile elevului, care vor fi prevăzute în contractul individual de pregătire practică.
Art. 33
În cazul în care unui elev i se reziliază contractul individual de pregătire practică, unitatea de învăţământ şi, după caz, ISJ/ISMB identifică soluţiile aplicabile pentru a-i asigura condiţiile de finalizare a învăţământului liceal obligatoriu, în aceeaşi sau în altă unitate de învăţământ.
Art. 34
(1)Stagiile de practică se organizează în perioadele stabilite de unitatea de învăţământ împreună cu operatorul economic/instituţia publică parteneră.
(2)Pentru monitorizarea pregătirii practice derulate la operatorii economici unitatea de învăţământ asigură un cadru didactic coordonator pentru fiecare grupă, care urmăreşte respectarea prevederilor contractului individual de pregătire practică, pentru fiecare elev din grupa pe care o coordonează, indiferent dacă practica se desfăşoară la unul sau la mai mulţi operatori economici.
(3)Cadrul didactic coordonator are responsabilităţi privind monitorizarea pregătirii practice organizate la operatorii economici, urmărirea frecvenţei şi notarea elevilor, evaluarea curentă realizată în colaborare cu tutorii de practică, planificarea, după caz, a unor programe de recuperare/măsuri de remediere pentru recuperarea rezultatelor învăţării nedobândite de elevi ca urmare a unor ore neefectuate din cauza absenţelor sau pentru elevii cu progres întârziat constatat în cadrul evaluării curente, sau care nu au obţinut medii de trecere la stagiile de pregătire practică sau la pregătirea practică din cadrul modulelor pentru calificarea respectivă.
Art. 35
(1)Operatorii economici la care se desfăşoară pregătirea practică a elevilor din învăţământul liceal tehnologic dual stabilesc tutorii care coordonează această activitate şi transmit în scris unităţii de învăţământ lista persoanelor nominalizate cu datele de contact la începutul fiecărui an şcolar.
(2)Tutorii răspund, în condiţiile stabilite prin contractul-cadru de parteneriat şi anexa pedagogică a contractelor individuale de pregătire practică, de organizarea şi derularea pregătirii practice organizate de operatorul economic, realizarea evaluării elevilor practicanţi, prin consultare cu cadrul didactic coordonator de practică şi iniţierea, în colaborare cu acesta, după caz, a programelor de recuperare/măsurilor de remediere menţionate la art. 34. alin. (3). Responsabilităţile tutorelui şi ale cadrului didactic coordonator de practică sunt incluse în anexa pedagogică a contractul individual de pregătire practică.
(3)Tutorii desemnaţi de operatorii economici pentru pregătirea practică a elevilor din învăţământul liceal tehnologic trebuie să aibă studii cu nivel de educaţie şi calificare profesională cel puţin egal cu nivelul de educaţie şi calificare profesională pentru care se organizează şcolarizarea elevilor în învăţământul liceal tehnologic, nivel stabilit conform Cadrului naţional al calificărilor.
(4)Pentru buna desfăşurare a pregătirii practice, tutorii colaborează cu cadrul didactic coordonator de practică.