Art. 28. - Metodologie din 2025 privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării

M.Of. 1084 bis

În vigoare
Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
Art. 28
(1)Filiera tehnologică are o orientare practică care vizează dezvoltarea competenţelor necesare integrării profesionale ulterioare. Activităţile de predare/învăţare/evaluare se pot derula, parţial, la operatori economici, potenţiali angajatori sau instituţii relevante cu care unităţile de învăţământ au încheiate contracte-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor.
(2)Pregătirea practică a elevilor din învăţământul liceal tehnologic se desfăşoară în cadrul orelor de laborator tehnologic, orelor de instruire practică şi stagiilor de pregătire practică stabilite prin planurile-cadru şi planurile de învăţământ, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(3)Orele de laborator tehnologic şi orele de instruire practică se pot desfăşura atât în laboratoarele şi atelierele unităţii de învăţământ, cât şi la operatorul economic/instituţia publică parteneră pentru pregătirea practică.
(4)Ponderea numărului de ore alocată stagiilor de pregătire practică este stabilită prin planul-cadru de învăţământ, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(5)Ca regulă generală, stagiile de pregătire practică din învăţământul liceal tehnologic se organizează la operatorii economici, la alte instituţii/organizaţii relevante pentru calificările din oferta de şcolarizare sau, după caz în centre de zi pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă, precum şi la organizaţii-gazdă din străinătate, în cadrul unor programe ale UE, componenta de formare profesională iniţială.
(6)Prin excepţie de la regula generală menţionată la alin. (5), stagiile de pregătire practică din învăţământul liceal tehnologic se pot organiza şi în unităţile de învăţământ care dispun de resursa umană calificată şi ateliere şcolare echipate corespunzător, în situaţii justificate cum ar fi: condiţii de muncă speciale la operatorii economici, nevoile potenţialilor angajatori, în special din sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii, care nu dispun de resursele necesare pentru asigurarea unei practici de calitate, sau din motive obiective în legătură cu contextul economic şi fluctuaţiile pieţei muncii, restricţii în perioade de pandemie, criză economică etc.
(7)Oferirea unei experienţe de învăţare în contact cu un potenţial loc de muncă real reprezintă o componentă esenţială a formării profesionale prin liceul tehnologic, motiv pentru care, unităţile de învăţământ liceal tehnologic care organizează stagii de pregătire practică în baza prevederilor de la alin. (6), vor identifica măsuri pentru a iniţia cât mai curând parteneriate în acest scop, cu sprijinul inspectoratelor şcolare, autorităţilor locale şi a structurilor parteneriale consultative.
(8)Inspectoratele şcolare vor monitoriza încheierea şi derularea contractelor-cadru de parteneriat conform prezentei metodologii şi vor realiza activităţi de îndrumare şi control, inclusiv în ceea ce priveşte măsurile menţionate la alin. (7).