Secţiunea 2 - Curriculumul în învăţământul liceal tehnologic - Metodologie din 2025 privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării
M.Of. 1084 bis
În vigoare Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
SECŢIUNEA 2:Curriculumul în învăţământul liceal tehnologic
Art. 15
(1)Pregătirea în cadrul filierei tehnologice a învăţământului liceal asigură condiţiile necesare pentru dobândirea competenţelor-cheie şi pentru profesionalizarea progresivă, în acord cu profilul educaţional al absolventului nivelului de învăţământ.
(2)Profilul de formare al absolventului reprezintă o componentă reglatoare a curriculumului naţional, un referenţial pentru proiectarea, implementarea şi evaluarea acestuia şi este aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Acesta indică nivelurile preconizate în dobândirea competenţelor, în funcţie de stadiile de dezvoltare ale elevilor.
(3)Curriculumul naţional se axează pe competenţele-cheie promovate la nivel european pentru învăţarea pe parcursul întregii vieţii, care determină profilul de formare a elevului:
a)competenţă de citire, scriere şi înţelegere a mesajului;
b)competenţă în multilingvism;
c)competenţă matematică şi competenţă în ştiinţe, tehnologie şi inginerie;
d)competenţă digitală, inclusiv de siguranţă pe internet şi securitate cibernetică;
e)competenţă personală, socială şi de a învăţa să înveţi;
f)competenţă civică, juridică şi de protejare a mediului;
g)competenţă antreprenorială;
h)competenţă de sensibilizare şi exprimare culturală.
(4)În învăţământul liceal tehnologic, competenţele cheie se dezvoltă şi în contextul formării profesionale, în sprijinul integrării cu succes pe piaţa muncii, favorizând totodată continuarea studiilor şi învăţarea pe tot parcursul vieţii.
(5)Pregătirea prin învăţământul liceal, filiera tehnologică, se realizează pe baza standardelor de pregătire profesională aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, la propunerea Centrului Naţional de Învăţământ Profesional şi Tehnic. Standardele de pregătire profesională se elaborează pe baza standardelor ocupaţionale aprobate de Autoritatea Naţională pentru Calificări. Standardele de pregătire profesională se realizează prin consultare cu operatorii economici în situaţia în care nu există standarde ocupaţionale actualizate.
(6)În învăţământul liceal, filiera tehnologică, se aplică curriculumul naţional care include planurile-cadru de învăţământ, programele şcolare şi standardele naţionale de evaluare.
(7)În planurile-cadru sunt prevăzute disciplinele, domeniile de studiu, modulele de pregătire obligatorii şi opţionale, precum şi bugetul de timp alocat acestora.
(8)În situaţii justificate, Ministerul Educaţiei şi Cercetării poate modifica, pe durată limitată, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire prin planurile-cadru de învăţământ, precum şi ponderea numărului de ore de predare/evaluare/învăţare în programa şcolară aprobată.
(9)Trunchiul comun în învăţământul liceal se constituie din disciplinele/domeniile de studiu/modulele de pregătire obligatorii, pentru toţi elevii, indiferent de filieră, profil şi specializare/calificare profesională, şi se stabileşte la nivel central prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(10)Pentru învăţământul liceal tehnologic, curriculumul la decizia elevului din oferta şcolii (CDEOŞ) este elaborat de unitatea de învăţământ, în parteneriat cu operatorii economici/autorităţile administraţiei publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieţei muncii şi se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcţie de numărul de ore alocat prin planurile-cadru.
(11)Proiectarea şi aprobarea CDEOŞ pentru filiera tehnologică se stabilesc prin metodologii specifice aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(12)În vederea atingerii competenţelor vizate, cadrele didactice realizează planuri individualizate de învăţare. Acestea reprezintă un instrument de planificare şi monitorizare a învăţării la nivelul fiecărui elev, care stă la baza individualizării oportunităţilor de învăţare pe care le oferă şcoala.
(13)Planul individual de învăţare are următoarele caracteristici:
a)porneşte de la rezultatele evaluărilor elevului cu caracter formativ şi sumativ;
b)ia în considerare nevoile de învăţare ale fiecărui elev, care sunt diferite şi, prin urmare, trebuie abordate diferit;
c)valorifică experienţele de învăţare anterioare ale elevului;
d)stabileşte obiectivele pe termen imediat şi pe termen lung ale elevului;
e)proiectează noile experienţe de învăţare în funcţie de nevoile, interesele şi ritmul elevului;
f)este dezvoltat în urma interacţiunii dintre profesor, elev şi părinte.
(14)Planul individualizat de învăţare este parte componentă a portofoliului educaţional al elevului.