Capitolul ii - Organizarea şi funcţionarea învăţământului liceal tehnologic - Metodologie din 2025 privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării

M.Of. 1084 bis

În vigoare
Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
CAPITOLUL II:Organizarea şi funcţionarea învăţământului liceal tehnologic
SECŢIUNEA 1:Cadrul de organizare şi funcţionare
Art. 4
Învăţământul liceal tehnologic se organizează în unităţi de învăţământ de stat, particulare sau confesionale autorizate sau acreditate în baza standardelor de calitate şi metodologiei de evaluare instituţională privind autorizarea, acreditarea şi evaluarea periodică a unităţilor de învăţământ din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, adoptate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 5
(1)Învăţământul liceal tehnologic se organizează de regulă în licee tehnologice.
(2)Învăţământul liceal tehnologic se poate şcolariza şi în cadrul unor licee vocaţionale şi licee teoretice, cu condiţia respectării de către acestea a prevederilor legale privind principiul asumării filierei în care se încadrează, respectiv de a şcolariza minimum 2/3 dintre elevi corespunzător filierei specifice unităţii respective, inclusiv în structurile arondate.
(3)Criteriile de încadrare a unei unităţi de învăţământ liceal în una dintre cele trei filiere, teoretică, vocaţională sau tehnologică sunt stabilite prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Unităţile de învăţământ liceal tehnologic sunt exceptate de la principiul asumării filierei.
Art. 6
Transferul elevilor între filierele, profilurile şi specializările/calificările din învăţământul liceal se face în conformitate cu prevederile Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţămâni preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(1)Unităţile de învăţământ de stat care oferă educaţie şi formare profesională prin învăţământul liceal tehnologic au personalitate juridică dacă se organizează şi funcţionează în condiţiile legii, cu respectarea prevederilor de la art. 16 din legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Unităţile de învăţământ în care se organizează filiera tehnologică a liceului sunt stabilite de ISJ/ISMB, după consultarea autorităţilor administraţiei publice locale şi, după caz, a operatorilor economici reprezentativi la nivel local/judeţean, având în vedere tendinţele de dezvoltare socială şi economică precizate în documentele strategice regionale, judeţene şi locale elaborate şi monitorizate de structurile parteneriale consultative: consorţii regionale şi comitete locale de dezvoltare a parteneriatului social.
Art. 7
(1)Unităţile de învăţământ liceal tehnologic cu personalitate juridică sunt conduse de consiliile de administraţie, de directori şi de directori adjuncţi unde este cazul.
(2)Componenţa şi atribuţiile consiliilor de administraţie ale unităţilor de învăţământ liceal tehnologic sunt stabilite prin Metodologia-cadru de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, care stabileşte inclusiv numărul locurilor pentru membrii desemnaţi de operatorii economici parteneri, asociaţii profesionale partenere, consorţii partenere.
(3)Directorul unităţii de învăţământ exercită managementul unităţii, în conformitate cu prevederile legale, cu hotărârile consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, precum şi cu prevederile Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 8
(1)În învăţământul liceal tehnologic de stat, posturile didactice/catedrele vacante şi rezervate se ocupă metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar aprobată anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(2)Pentru ocuparea posturilor didactice/catedrele vacante şi rezervate din unităţile de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică, care şcolarizează exclusiv în învăţământ tehnologic şi au o pondere majoritară a învăţământului tehnologic dual, candidaturile vor fi însoţite de avizul consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.
Art. 9
(1)În vederea asigurării calităţii educaţiei şi a optimizării gestionării resurselor, unităţile de învăţământ de stat, particulare şi confesionale, inclusiv liceele tehnologice, şi autorităţile administraţiei publice locale pot decide înfiinţarea consorţiilor şcolare, altele decât consorţiile de învăţământ dual.
(2)Consorţiile şcolare sunt structuri asociative, fără personalitate juridică, constituite din două sau mai multe unităţi de învăţământ preuniversitar.
(3)Consorţiile şcolare se înfiinţează între două sau mai multe unităţi de învăţământ preuniversitar de stat ori particulare şi confesionale autorizate să funcţioneze provizoriu/acreditate, în baza unui contract de parteneriat, conform modelului prevăzut în metodologia aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Contractul de parteneriat stabileşte modul de colaborare între unităţile de învăţământ preuniversitar semnatare ale contractului şi principalele domenii de activitate.
Art. 10
(1)În învăţământul liceal tehnologic formaţiunile de studiu se constituie cu respectarea prevederilor legale specifice acestui tip de învăţământ, respectiv prevederile art. 23, din legea 198/2023 cu modificările şi completările ulterioare, ale metodologiei privind fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul de preuniversitar de stat şi prevederilor din calendarul etapelor şi acţiunilor pentru stabilirea cifrei de şcolarizare în învăţământul liceal tehnologic şi tehnologic dual, aprobate anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(2)Instruirea practică şi pregătirea de specialitate se desfăşoară pe grupe de minimum 8 elevi şi maximum 15 elevi, cu încadrarea în numărul de posturi aprobate de ISJ/ISMB.
(3)Clasele din învăţământul liceal tehnologic, pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite.
(4)Activităţile de laborator şi instruire practică din învăţământul liceal tehnologic se pot desfăşura pe grupe, pe baza prevederilor legale în vigoare privind formaţiunile de studiu.
(5)Efectivele de elevi din învăţământul liceal tehnologic special se constituie cu respectarea prevederilor legale specifice acestui tip de învăţământ.
(6)Aprobarea depăşirii sau diminuării efectivelor formaţiunilor de elevi pentru învăţământul liceal tehnologic din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat se realizează în în conformitate cu dispoziţiile legale specifice.
(7)Învăţământul liceal tehnologic, reglementat prin prezenta metodologie, se poate desfăşura şi în limbile minorităţilor naţionale, în conformitate cu dispoziţiile legale specifice.
(8)Procesul educaţional în învăţământul liceal tehnologic se desfăşoară în conformitate reglementările în vigoare privind organizarea programului şcolar stabilite prin Regulamentul- cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
(9)În situaţii speciale, cum ar fi epidemii, intemperii, calamităţi, alte situaţii excepţionale, pe o perioadă determinată, durata orelor de curs şi a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, în baza hotărârii consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, cu aprobarea ISJ/ISMB.
Art. 11
În cadrul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar se pot înfiinţa şi pot funcţiona clase constituite pe bază de contracte de parteneriat între unităţi de învăţământ de stat şi particulare acreditate, între unităţi de învăţământ şi operatori economici, precum şi între instituţii din ţară şi străinătate, pe baza unor acorduri interguvernamentale sau interinstituţionale, în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 12
În învăţământul liceal tehnologic dual organizarea, funcţionarea şi accesul sunt reglementate prin metodologie specifică, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 13
(1)Învăţământul liceal tehnologic este parte a învăţământului obligatoriu, organizat ca învăţământ cu frecvenţă, de regulă, ca învăţământ cu frecvenţă zi.
(2)Învăţământul liceal tehnologic este organizat în conformitate cu planurile-cadru aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, de regulă, pentru o durată de 4 ani care permite obţinerea succesivă a calificărilor profesionale cu certificat de nivel 3 după 3 ani, respectiv de nivel 4 şi diplomă de bacalaureat după 4 ani.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), durata şcolarizării elevilor cu CES se stabileşte, în funcţie de nevoile individuale, de tipul şi nivelul de severitate a dizabilităţii şi a CES, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Pregătirea prin învăţământul liceal tehnologic special se realizează având în vedere prevederile legale şi planurile-cadru aplicabile pentru acest tip de învăţământ, aprobate prin ordin de ministru al educaţiei şi cercetării.
(4)Finalizarea a cel puţin 3 ani în învăţământul liceal tehnologic sau 4 ani în învăţământul tehnologic special conferă elevului o calificare profesională de nivel 3 şi acces direct pe piaţa muncii, în baza unui examen de certificare a calificării profesionale.
(5)Elevii pot continua studiile în cadrul aceluiaşi liceu, în vederea participării la examenul de bacalaureat. Promovarea examenului de bacalaureat le conferă o calificare de nivel 4, conform Cadrului naţional al calificărilor.
(6)Absolvenţii parcursului complet al învăţământului liceal tehnologic menţionat la alin. (5) pot obţine certificat de calificare profesională de nivel 4, în baza unui examen de certificare a calificării profesionale, care conferă dreptul de acces pe piaţa muncii sau pot accede în învăţământul postliceal. Examenul de certificare a calificării profesionale poate fi echivalat, după caz, cu proba E din cadrul examenului de bacalaureat, în cazul în care absolventul a luat minimum nota 5 (cinci) la această probă, conform prevederilor legii învăţământului preuniversitar.
(7)Elevii din cadrul filierei tehnologice, care nu optează pentru continuarea studiilor liceale după obţinerea unui certificat de calificare de nivel 3, sunt asimilaţi ca având finalizat învăţământul obligatoriu, fără a obţine o calificare de nivel 4.
(8)Absolvenţii învăţământului liceal tehnologic care susţin şi promovează examenul naţional de bacalaureat dobândesc diplomă de bacalaureat, care le dă dreptul de acces în învăţământul superior.
(9)Absolvenţii de liceu tehnologic, cu sau fără diplomă de bacalaureat, îşi pot continua studiile în învăţământul postliceal. Accesul şi admiterea în învăţământul postliceal se face în conformitate cu metodologia specifică aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(10)Absolvenţii învăţământului liceal tehnologic primesc diploma de absolvire, foaia matricolă şi, după caz, certificatul de calificare profesională de nivel 3 sau 4, parte a portofoliului educaţional, care atestă finalizarea studiilor liceale şi care conferă dreptul de acces, în condiţiile legii, pe piaţa muncii.
(11)În situaţia în care absolvenţii studiilor liceale tehnologice nu au susţinut/nu au promovat examenul naţional de bacalaureat, aceştia pot beneficia de cursuri de pregătire, organizate la nivelul unităţilor de învăţământ liceal, precum şi la nivelul instituţiilor de învăţământ superior acreditate. Fiecare absolvent poate beneficia o singură dată de finanţare pentru a participa la cursurile de pregătire pentru examenul naţional de bacalaureat. Cursurile de pregătire în vederea promovării examenului naţional de bacalaureat, se desfăşoară potrivit unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 14
(1)Prin excepţie de la prevederile Art. 13 alin. (1), învăţământul liceal tehnologic se poate organiza şi la forma de învăţământ cu frecvenţă seral. Durata studiilor pentru această formă de învăţământ este de 5 ani, iar organizarea şi funcţionarea învăţământului liceal cu frecvenţă seral este reglementată prin metodologie specifică, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(2)Pentru persoanele care au depăşit cu mai mult de 5 ani vârsta clasei în învăţământul liceal, învăţământul obligatoriu prin învăţământul liceal tehnologic se poate organiza şi prin programul "A doua şansă", în conformitate cu metodologia privind organizarea programului educaţional "A doua şansă" aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(3)În cazul elevilor care nu au depăşit vârsta clasei conform alin. (2), dar care se află în situaţie de abandon şcolar sau în risc major de abandon şcolar, unităţile de învăţământ vor dezvolta măsuri prioritare de intervenţie, cu sprijinul partenerilor de la nivel local, judeţean, naţional şi internaţional.
SECŢIUNEA 2:Curriculumul în învăţământul liceal tehnologic
Art. 15
(1)Pregătirea în cadrul filierei tehnologice a învăţământului liceal asigură condiţiile necesare pentru dobândirea competenţelor-cheie şi pentru profesionalizarea progresivă, în acord cu profilul educaţional al absolventului nivelului de învăţământ.
(2)Profilul de formare al absolventului reprezintă o componentă reglatoare a curriculumului naţional, un referenţial pentru proiectarea, implementarea şi evaluarea acestuia şi este aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Acesta indică nivelurile preconizate în dobândirea competenţelor, în funcţie de stadiile de dezvoltare ale elevilor.
(3)Curriculumul naţional se axează pe competenţele-cheie promovate la nivel european pentru învăţarea pe parcursul întregii vieţii, care determină profilul de formare a elevului:
a)competenţă de citire, scriere şi înţelegere a mesajului;
b)competenţă în multilingvism;
c)competenţă matematică şi competenţă în ştiinţe, tehnologie şi inginerie;
d)competenţă digitală, inclusiv de siguranţă pe internet şi securitate cibernetică;
e)competenţă personală, socială şi de a învăţa să înveţi;
f)competenţă civică, juridică şi de protejare a mediului;
g)competenţă antreprenorială;
h)competenţă de sensibilizare şi exprimare culturală.
(4)În învăţământul liceal tehnologic, competenţele cheie se dezvoltă şi în contextul formării profesionale, în sprijinul integrării cu succes pe piaţa muncii, favorizând totodată continuarea studiilor şi învăţarea pe tot parcursul vieţii.
(5)Pregătirea prin învăţământul liceal, filiera tehnologică, se realizează pe baza standardelor de pregătire profesională aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, la propunerea Centrului Naţional de Învăţământ Profesional şi Tehnic. Standardele de pregătire profesională se elaborează pe baza standardelor ocupaţionale aprobate de Autoritatea Naţională pentru Calificări. Standardele de pregătire profesională se realizează prin consultare cu operatorii economici în situaţia în care nu există standarde ocupaţionale actualizate.
(6)În învăţământul liceal, filiera tehnologică, se aplică curriculumul naţional care include planurile-cadru de învăţământ, programele şcolare şi standardele naţionale de evaluare.
(7)În planurile-cadru sunt prevăzute disciplinele, domeniile de studiu, modulele de pregătire obligatorii şi opţionale, precum şi bugetul de timp alocat acestora.
(8)În situaţii justificate, Ministerul Educaţiei şi Cercetării poate modifica, pe durată limitată, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire prin planurile-cadru de învăţământ, precum şi ponderea numărului de ore de predare/evaluare/învăţare în programa şcolară aprobată.
(9)Trunchiul comun în învăţământul liceal se constituie din disciplinele/domeniile de studiu/modulele de pregătire obligatorii, pentru toţi elevii, indiferent de filieră, profil şi specializare/calificare profesională, şi se stabileşte la nivel central prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(10)Pentru învăţământul liceal tehnologic, curriculumul la decizia elevului din oferta şcolii (CDEOŞ) este elaborat de unitatea de învăţământ, în parteneriat cu operatorii economici/autorităţile administraţiei publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieţei muncii şi se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcţie de numărul de ore alocat prin planurile-cadru.
(11)Proiectarea şi aprobarea CDEOŞ pentru filiera tehnologică se stabilesc prin metodologii specifice aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(12)În vederea atingerii competenţelor vizate, cadrele didactice realizează planuri individualizate de învăţare. Acestea reprezintă un instrument de planificare şi monitorizare a învăţării la nivelul fiecărui elev, care stă la baza individualizării oportunităţilor de învăţare pe care le oferă şcoala.
(13)Planul individual de învăţare are următoarele caracteristici:
a)porneşte de la rezultatele evaluărilor elevului cu caracter formativ şi sumativ;
b)ia în considerare nevoile de învăţare ale fiecărui elev, care sunt diferite şi, prin urmare, trebuie abordate diferit;
c)valorifică experienţele de învăţare anterioare ale elevului;
d)stabileşte obiectivele pe termen imediat şi pe termen lung ale elevului;
e)proiectează noile experienţe de învăţare în funcţie de nevoile, interesele şi ritmul elevului;
f)este dezvoltat în urma interacţiunii dintre profesor, elev şi părinte.
(14)Planul individualizat de învăţare este parte componentă a portofoliului educaţional al elevului.
SECŢIUNEA 3:Evaluarea în învăţământul liceal tehnologic
Art. 16
(1)Scopurile evaluării sunt orientarea şi optimizarea procesului de predare-învăţare, precum şi gestionarea propriilor rezultate ale învăţării.
(2)Toate evaluările se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire. Pentru toate disciplinele din trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se elaborează de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, denumit în continuare CNCE.
(3)Pentru învăţământul liceal tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se realizează de Centrul Naţional de Învăţământ Profesional şi Tehnic, denumit în continuare CNDIPT.
(4)Pentru filiera tehnologică, evaluarea continuă se realizează în spaţiul şcolar, prin aplicarea instrumentelor de evaluare, şi la angajatori/locurile de practică, prin probe practice. Competenţele profesionale pot fi evaluate integral la angajatori/locurile de practică.
Art. 17
(1)Evaluarea realizată pe baza standardelor naţionale de evaluare, ca niveluri de performanţă a competenţelor specifice din programele şcolare, stă la baza planurilor individuale de învăţare realizate de către profesorul de la clasă.
Art. 18
(1)Începând cu debutul învăţământului obligatoriu şi, în continuare, pe tot parcursul învăţământului preuniversitar, se utilizează portofoliul educaţional. Informaţii din portofoliul educaţional pot fi utilizate pentru identificarea decalajelor educaţionale şi fundamentarea intervenţiilor de sprijin.
(2)Portofoliul educaţional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învăţării elevilor: certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de şcolarizare, rezultate la evaluările naţionale şi recomandări de recuperare a pierderilor de învăţare, produse sau rezultate ale activităţilor desfăşurate, diplome, certificate sau alte înscrisuri obţinute în urma evaluării competenţelor dobândite în diferite contexte, formale, nonformale şi informale.
(3)La finalizarea învăţământului liceal, inclusiv liceal tehnologic, profesorul consilier şcolar şi dirigintele au obligaţia să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învăţământ de nivel superior, având caracter de orientare şcolară pentru fiecare elev în parte. În cazul absolvenţilor de învăţământ liceal se poate realiza şi o recomandare sub forma unei orientări vocaţionale de încadrare pe piaţa forţei de muncă. Recomandările sunt consultative şi sunt emise în baza metodologiei specifice şi sunt incluse în portofoliul educaţional.
(4)După finalizarea învăţământului obligatoriu, portofoliul educaţional poate fi completat cu rezultate ale activităţilor de învăţare pe tot parcursul vieţii.
(5)În cadrul filierei tehnologice, prevederile de la alin. (3) şi (4) se aplică şi elevilor care nu optează pentru continuarea studiilor liceale după obţinerea unui certificat de calificare de nivel 3, fiind asimilaţi ca având finalizat învăţământul obligatoriu, fără a obţine o calificare de nivel 4.
SECŢIUNEA 4:Susţinerea participării elevilor în învăţământul liceal tehnologic
Art. 19
Elevii din învăţământul liceal tehnologic care urmează cursurile cu frecvenţă de zi beneficiază de bursa tehnologică în cuantumul şi condiţiile stabilite de metodologia-cadru de acordare a burselor, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 20
(1)În urma unei analize privind nevoile identificate, unităţile de învăţământ pot decide cu privire la derularea în cadrul şcolii a programelor "Învăţare remedială" şi "Şcoala după şcoală" organizate în conformitate cu prevederile din LIP nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi metodologiile aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
SECŢIUNEA 5:Susţinerea financiară a învăţământului liceal tehnologic
Art. 21
Învăţământul liceal tehnologic poate fi susţinut şi direct de operatori economici, precum şi de alte persoane fizice sau juridice, în condiţiile legii.
Art. 22
Denumirea generică de operatori economici, utilizată în continuare în prezenta metodologie, include operatorii economici/instituţii de interes public/alte organizaţii - persoane juridice, care îndeplinesc condiţiile legale referitoare la capacitatea juridică de angajator.
Art. 23
Sunt asimilate operatorilor economici, în înţelesul prezentei metodologii, şi organizaţiile care acţionează în numele acestora, precum camere de comerţ, asociaţii/clustere/consorţii de operatori economici/alte structuri asociative cu personalitate juridică ale operatorilor economici, (organizaţii care pot acţiona în numele mai multor operatori economici), pentru încheierea contractelor de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor prin învăţământul liceal tehnologic şi tehnologic dual.
Art. 24
În cazul învăţământului liceal tehnologic, finanţarea din partea operatorilor economici se realizează în baza unui contract-cadru de parteneriat încheiat între unitatea de învăţământ, operatorul sau operatorii economici.
Art. 25
Categoriile de cheltuieli pentru operatorii economici, pentru organizarea şi desfăşurarea învăţământului liceal tehnologic, sunt:
a)cheltuieli cu organizarea procesului de învăţământ, şi anume: cheltuieli efectuate pentru elevi, precum: burse şi premii oferite elevilor, echipamente de lucru/protecţie, transport, masă, cazare pe parcursul pregătirii practice la operatorul economic, alte facilităţi oferite acestora, respectiv cheltuieli cu securitatea şi sănătatea în muncă şi analize medicale obligatorii, în funcţie de domeniul de activitate, cheltuieli pentru asigurări de răspundere civilă în cazul unor eventuale accidente, daune sau vătămări corporale generate în timpul pregătirii practice la operatorul economic, cheltuieli materiale pentru susţinerea activităţilor desfăşurate pe parcursul pregătirii practice la operatorul economic, reprezentând rechizite, cărţi de specialitate, auxiliare didactice, softuri educaţionale, costuri legate de evaluarea şi certificarea elevilor, materii prime şi materiale consumabile şi alte cheltuieli de acest tip, cheltuieli aferente achiziţiei, punerii în funcţiune şi exploatării mijloacelor fixe utilizate la operatorul economic pe parcursul pregătirii practice a elevilor, cheltuieli cu utilităţile şi obiectele de inventar, cheltuieli aferente salarizării şi pregătirii personalului propriu al operatorilor economici - tutori şi formatori - pentru pregătirea practică a elevilor, cheltuieli aferente pregătirii şi sprijinirii cadrelor didactice din unitatea de învăţământ parteneră, precum şi sumele plătite direct cadrelor didactice, în baza unor contracte încheiate în condiţiile legii cu operatorul sau operatorii economici pentru alte activităţi decât cele prevăzute în norma didactică;
b)cheltuieli de investiţii în spaţii de învăţământ existente sau nou-edificate, precum şi în echipamente de natura mijloacelor fixe achiziţionate şi puse în funcţiune pentru a fi utilizate în vederea pregătirii elevilor, realizate în unitatea de învăţământ
Art. 26
Pentru liceele tehnologice cu profil preponderent agricol, respectiv silvic, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, respectiv Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor susţin finanţarea de investiţii specifice în agricultură şi industria alimentară cu toate ramurile ei, în silvicultură, precum şi a cheltuielilor materiale necesare funcţionării acestora, în conformitate cu dispoziţiile metodologiilor specifice.
Art. 27
În învăţământul liceal tehnologic dual pentru susţinerea financiară se respectă prevederile legale şi ale metodologiei specifice, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.