Secţiunea 1 - Cadrul de organizare şi funcţionare - Metodologie din 2025 privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării

M.Of. 1084 bis

În vigoare
Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
SECŢIUNEA 1:Cadrul de organizare şi funcţionare
Art. 4
Învăţământul liceal tehnologic se organizează în unităţi de învăţământ de stat, particulare sau confesionale autorizate sau acreditate în baza standardelor de calitate şi metodologiei de evaluare instituţională privind autorizarea, acreditarea şi evaluarea periodică a unităţilor de învăţământ din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, adoptate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 5
(1)Învăţământul liceal tehnologic se organizează de regulă în licee tehnologice.
(2)Învăţământul liceal tehnologic se poate şcolariza şi în cadrul unor licee vocaţionale şi licee teoretice, cu condiţia respectării de către acestea a prevederilor legale privind principiul asumării filierei în care se încadrează, respectiv de a şcolariza minimum 2/3 dintre elevi corespunzător filierei specifice unităţii respective, inclusiv în structurile arondate.
(3)Criteriile de încadrare a unei unităţi de învăţământ liceal în una dintre cele trei filiere, teoretică, vocaţională sau tehnologică sunt stabilite prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Unităţile de învăţământ liceal tehnologic sunt exceptate de la principiul asumării filierei.
Art. 6
Transferul elevilor între filierele, profilurile şi specializările/calificările din învăţământul liceal se face în conformitate cu prevederile Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţămâni preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(1)Unităţile de învăţământ de stat care oferă educaţie şi formare profesională prin învăţământul liceal tehnologic au personalitate juridică dacă se organizează şi funcţionează în condiţiile legii, cu respectarea prevederilor de la art. 16 din legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Unităţile de învăţământ în care se organizează filiera tehnologică a liceului sunt stabilite de ISJ/ISMB, după consultarea autorităţilor administraţiei publice locale şi, după caz, a operatorilor economici reprezentativi la nivel local/judeţean, având în vedere tendinţele de dezvoltare socială şi economică precizate în documentele strategice regionale, judeţene şi locale elaborate şi monitorizate de structurile parteneriale consultative: consorţii regionale şi comitete locale de dezvoltare a parteneriatului social.
Art. 7
(1)Unităţile de învăţământ liceal tehnologic cu personalitate juridică sunt conduse de consiliile de administraţie, de directori şi de directori adjuncţi unde este cazul.
(2)Componenţa şi atribuţiile consiliilor de administraţie ale unităţilor de învăţământ liceal tehnologic sunt stabilite prin Metodologia-cadru de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, care stabileşte inclusiv numărul locurilor pentru membrii desemnaţi de operatorii economici parteneri, asociaţii profesionale partenere, consorţii partenere.
(3)Directorul unităţii de învăţământ exercită managementul unităţii, în conformitate cu prevederile legale, cu hotărârile consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, precum şi cu prevederile Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 8
(1)În învăţământul liceal tehnologic de stat, posturile didactice/catedrele vacante şi rezervate se ocupă metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar aprobată anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(2)Pentru ocuparea posturilor didactice/catedrele vacante şi rezervate din unităţile de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică, care şcolarizează exclusiv în învăţământ tehnologic şi au o pondere majoritară a învăţământului tehnologic dual, candidaturile vor fi însoţite de avizul consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.
Art. 9
(1)În vederea asigurării calităţii educaţiei şi a optimizării gestionării resurselor, unităţile de învăţământ de stat, particulare şi confesionale, inclusiv liceele tehnologice, şi autorităţile administraţiei publice locale pot decide înfiinţarea consorţiilor şcolare, altele decât consorţiile de învăţământ dual.
(2)Consorţiile şcolare sunt structuri asociative, fără personalitate juridică, constituite din două sau mai multe unităţi de învăţământ preuniversitar.
(3)Consorţiile şcolare se înfiinţează între două sau mai multe unităţi de învăţământ preuniversitar de stat ori particulare şi confesionale autorizate să funcţioneze provizoriu/acreditate, în baza unui contract de parteneriat, conform modelului prevăzut în metodologia aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Contractul de parteneriat stabileşte modul de colaborare între unităţile de învăţământ preuniversitar semnatare ale contractului şi principalele domenii de activitate.
Art. 10
(1)În învăţământul liceal tehnologic formaţiunile de studiu se constituie cu respectarea prevederilor legale specifice acestui tip de învăţământ, respectiv prevederile art. 23, din legea 198/2023 cu modificările şi completările ulterioare, ale metodologiei privind fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul de preuniversitar de stat şi prevederilor din calendarul etapelor şi acţiunilor pentru stabilirea cifrei de şcolarizare în învăţământul liceal tehnologic şi tehnologic dual, aprobate anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(2)Instruirea practică şi pregătirea de specialitate se desfăşoară pe grupe de minimum 8 elevi şi maximum 15 elevi, cu încadrarea în numărul de posturi aprobate de ISJ/ISMB.
(3)Clasele din învăţământul liceal tehnologic, pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite.
(4)Activităţile de laborator şi instruire practică din învăţământul liceal tehnologic se pot desfăşura pe grupe, pe baza prevederilor legale în vigoare privind formaţiunile de studiu.
(5)Efectivele de elevi din învăţământul liceal tehnologic special se constituie cu respectarea prevederilor legale specifice acestui tip de învăţământ.
(6)Aprobarea depăşirii sau diminuării efectivelor formaţiunilor de elevi pentru învăţământul liceal tehnologic din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat se realizează în în conformitate cu dispoziţiile legale specifice.
(7)Învăţământul liceal tehnologic, reglementat prin prezenta metodologie, se poate desfăşura şi în limbile minorităţilor naţionale, în conformitate cu dispoziţiile legale specifice.
(8)Procesul educaţional în învăţământul liceal tehnologic se desfăşoară în conformitate reglementările în vigoare privind organizarea programului şcolar stabilite prin Regulamentul- cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
(9)În situaţii speciale, cum ar fi epidemii, intemperii, calamităţi, alte situaţii excepţionale, pe o perioadă determinată, durata orelor de curs şi a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, în baza hotărârii consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, cu aprobarea ISJ/ISMB.
Art. 11
În cadrul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar se pot înfiinţa şi pot funcţiona clase constituite pe bază de contracte de parteneriat între unităţi de învăţământ de stat şi particulare acreditate, între unităţi de învăţământ şi operatori economici, precum şi între instituţii din ţară şi străinătate, pe baza unor acorduri interguvernamentale sau interinstituţionale, în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 12
În învăţământul liceal tehnologic dual organizarea, funcţionarea şi accesul sunt reglementate prin metodologie specifică, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 13
(1)Învăţământul liceal tehnologic este parte a învăţământului obligatoriu, organizat ca învăţământ cu frecvenţă, de regulă, ca învăţământ cu frecvenţă zi.
(2)Învăţământul liceal tehnologic este organizat în conformitate cu planurile-cadru aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, de regulă, pentru o durată de 4 ani care permite obţinerea succesivă a calificărilor profesionale cu certificat de nivel 3 după 3 ani, respectiv de nivel 4 şi diplomă de bacalaureat după 4 ani.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), durata şcolarizării elevilor cu CES se stabileşte, în funcţie de nevoile individuale, de tipul şi nivelul de severitate a dizabilităţii şi a CES, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Pregătirea prin învăţământul liceal tehnologic special se realizează având în vedere prevederile legale şi planurile-cadru aplicabile pentru acest tip de învăţământ, aprobate prin ordin de ministru al educaţiei şi cercetării.
(4)Finalizarea a cel puţin 3 ani în învăţământul liceal tehnologic sau 4 ani în învăţământul tehnologic special conferă elevului o calificare profesională de nivel 3 şi acces direct pe piaţa muncii, în baza unui examen de certificare a calificării profesionale.
(5)Elevii pot continua studiile în cadrul aceluiaşi liceu, în vederea participării la examenul de bacalaureat. Promovarea examenului de bacalaureat le conferă o calificare de nivel 4, conform Cadrului naţional al calificărilor.
(6)Absolvenţii parcursului complet al învăţământului liceal tehnologic menţionat la alin. (5) pot obţine certificat de calificare profesională de nivel 4, în baza unui examen de certificare a calificării profesionale, care conferă dreptul de acces pe piaţa muncii sau pot accede în învăţământul postliceal. Examenul de certificare a calificării profesionale poate fi echivalat, după caz, cu proba E din cadrul examenului de bacalaureat, în cazul în care absolventul a luat minimum nota 5 (cinci) la această probă, conform prevederilor legii învăţământului preuniversitar.
(7)Elevii din cadrul filierei tehnologice, care nu optează pentru continuarea studiilor liceale după obţinerea unui certificat de calificare de nivel 3, sunt asimilaţi ca având finalizat învăţământul obligatoriu, fără a obţine o calificare de nivel 4.
(8)Absolvenţii învăţământului liceal tehnologic care susţin şi promovează examenul naţional de bacalaureat dobândesc diplomă de bacalaureat, care le dă dreptul de acces în învăţământul superior.
(9)Absolvenţii de liceu tehnologic, cu sau fără diplomă de bacalaureat, îşi pot continua studiile în învăţământul postliceal. Accesul şi admiterea în învăţământul postliceal se face în conformitate cu metodologia specifică aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(10)Absolvenţii învăţământului liceal tehnologic primesc diploma de absolvire, foaia matricolă şi, după caz, certificatul de calificare profesională de nivel 3 sau 4, parte a portofoliului educaţional, care atestă finalizarea studiilor liceale şi care conferă dreptul de acces, în condiţiile legii, pe piaţa muncii.
(11)În situaţia în care absolvenţii studiilor liceale tehnologice nu au susţinut/nu au promovat examenul naţional de bacalaureat, aceştia pot beneficia de cursuri de pregătire, organizate la nivelul unităţilor de învăţământ liceal, precum şi la nivelul instituţiilor de învăţământ superior acreditate. Fiecare absolvent poate beneficia o singură dată de finanţare pentru a participa la cursurile de pregătire pentru examenul naţional de bacalaureat. Cursurile de pregătire în vederea promovării examenului naţional de bacalaureat, se desfăşoară potrivit unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 14
(1)Prin excepţie de la prevederile Art. 13 alin. (1), învăţământul liceal tehnologic se poate organiza şi la forma de învăţământ cu frecvenţă seral. Durata studiilor pentru această formă de învăţământ este de 5 ani, iar organizarea şi funcţionarea învăţământului liceal cu frecvenţă seral este reglementată prin metodologie specifică, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(2)Pentru persoanele care au depăşit cu mai mult de 5 ani vârsta clasei în învăţământul liceal, învăţământul obligatoriu prin învăţământul liceal tehnologic se poate organiza şi prin programul "A doua şansă", în conformitate cu metodologia privind organizarea programului educaţional "A doua şansă" aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
(3)În cazul elevilor care nu au depăşit vârsta clasei conform alin. (2), dar care se află în situaţie de abandon şcolar sau în risc major de abandon şcolar, unităţile de învăţământ vor dezvolta măsuri prioritare de intervenţie, cu sprijinul partenerilor de la nivel local, judeţean, naţional şi internaţional.