Capitolul vi - CAPITOLUL V: Continuarea studiilor după clasa a XI-a în cadrul liceului tehnologic - Metodologie din 2025 privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării

M.Of. 1084 bis

În vigoare
Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
CAPITOLUL VI:CAPITOLUL V: Continuarea studiilor după clasa a XI-a în cadrul liceului tehnologic
Art. 43
(1)După clasa a XI-a în învăţământul de masă, respectiv după clasa a XII-a în învăţământul tehnologic special, elevii din filiera tehnologică, pot continua studiile în cadrul aceluiaşi liceu, în vederea participării la examenul de bacalaureat şi obţinerii certificatului de calificare de nivel 4.
(2)Unităţile de învăţământ au obligaţia de a oferi tuturor elevilor posibilitatea continuării studiilor în cadrul aceluiaşi liceu în vederea participării la examenul de bacalaureat şi obţinerii certificatului de calificare de nivel 4.
(3)Unităţile de învăţământ liceal tehnologic, inclusiv dual, au obligaţia să organizeze activităţi de informare, orientare şi consiliere a elevilor cu privire la oportunităţile de continuare a studiilor pentru finalizarea liceului.
(4)Pentru continuarea studiilor la nivelul 4 de calificare unităţile de învăţământ colectează în scris opţiunile elevilor înscrişi în clasa a XI-a în învăţământul liceal tehnologic şi tehnologic dual, după începerea cursurilor, realizează o centralizare a acestora şi o analiză de impact asupra efectivelor formaţiunilor de studiu existente.
(5)În vederea finalizării învăţământului obligatoriu/liceului, în cazul neîncadrării în limitele minime legale ale efectivelor de elevi, clasele şi grupele de învăţământ liceal tehnologic pot funcţiona sub efectivul minim în condiţiile legii sau se reorganizează.
(6)Analiza de impact stabilită la alin. (4) şi propunerile privind formaţiunile de studiu precizate la alin. (5) se realizează cu respectarea unei proceduri specifice, stabilită de Ministerul Educaţiei şi Cercetării până la începerea anului şcolar 2028-2029, (an corespunzător primei generaţii de elevi de clasa a XI-a care funcţionează în baza prezentei metodologii), care cuprinde criterii de analiză, efective minime, instrumente, etape, acţiuni şi termene, procedură aplicabilă ISJ/ISMB şi unităţilor de învăţământ liceal care şcolarizează elevi în filiera tehnologică, inclusiv în sistem dual.
(7)Unităţile de învăţământ stabilesc o prognoză a efectivelor claselor ca urmare a centralizării opţiunilor elevilor din învăţământul liceal tehnologic, precum şi a celor din dual.
(8)În baza procedurii precizate la alin. (6), unităţile de învăţământ analizează şi transmit la ISJ/ISMB o propunere cu privire la funcţionarea în continuare sau reorganizarea claselor pentru finalizarea nivelului 4 de calificare şi efectivele acestora, în funcţie de opţiunilor elevilor. Satisfacerea integrală a opţiunilor elevilor constituie un criteriu prioritar pentru aceste propuneri. Pentru asigurarea continuării studiilor la acelaşi liceu pot funcţiona şi clase mixte, cu grupe de dual şi nedual, formate din maximum 3 calificări diferite.
(9)ISJ/ISMB analizează propunerile primite, le avizează în funcţie de criteriile stabilite sau propune modificări.
(10)În scopul satisfacerii tuturor opţiunilor elevilor pentru continuarea studiilor, inclusiv pentru cuprinderea numărului estimat de elevi din seriile anterioare care doresc acest lucru, precum şi în vederea asigurării celor mai bune condiţii de pregătire, ISJ/ISMB poate propune şi organizarea/reorganizarea de clase constituite din elevi proveniţi de la mai multe unităţi de învăţământ. Propunerile privind constituirea la nivelul judeţului a claselor pentru continuarea studiilor în cadrul liceului tehnologic se realizează de ISJ/ISMB în urma consultării unităţilor de învăţământ, elevilor, părinţilor şi a operatorilor economici parteneri.
(11)Propunerile stabilite în baza alin. (10) respectă procedura menţionată la alin. (6) şi urmăresc optimizarea procesului de asigurare a continuării studiilor în cadrul liceului tehnologic, cu reflectarea interesului superior al elevului prin aplicarea principiului centrării pe beneficiarii primari ai educaţiei, corelat cu principiul flexibilităţii/adaptabilităţii traiectoriei educaţionale, urmărind asigurarea de şanse egale de acces, de participare la educaţie şi de atingere a potenţialului optim al fiecărui elev, conform valorilor şi principiilor care guvernează învăţământul preuniversitar din România.
(12)Consultarea menţionată la alin. (10) a elevilor şi părinţilor, precum şi a operatorilor economici parteneri, se realizează de către unităţile de învăţământ, în urma unui proces de informare asupra motivelor care au stat la baza propunerilor, şi se consemnează prin procese verbale sau alt tip de înscris.
(13)ISJ/ISMB transmit la Ministerul Educaţiei şi Cercetării formaţiunile de studiu/clasele aprobate prin aplicarea prevederilor procedurii stabilite la alin. (6).
(14)Calendarul etapelor şi acţiunilor stabilite prin procedura specifică prevăzută la alin. (6) se elaborează astfel încât tot procesul, respectiv reorganizarea formaţiunilor de studiu să se coreleze cu termenul propus pentru elaborarea planului de şcolarizare.