Capitolul i - Dispoziţii generale - Metodologie din 2025 privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării
M.Of. 1084 bis
În vigoare Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
Prezenta metodologie reglementează aplicarea dispoziţiilor legale specifice filierei tehnologice a învăţământului liceal privind organizarea, funcţionarea şi accesul în filiera tehnologică, durata şi conţinutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării.
Art. 2
(1)Învăţământul liceal tehnologic este organizat pe baza valorilor şi principiilor care guvernează învăţământul preuniversitar din România stabilite prin legea învăţământului preuniversitar, LIP, nr. 198/2023 cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Misiunea învăţământului preuniversitar de asigurare a condiţiilor şi a cadrului necesar pentru atingerea potenţialului personal de dezvoltare a tinerilor din punct de vedere cognitiv, socio-emoţional, profesional, civic şi antreprenorial astfel încât aceştia să participe activ şi creativ la dezvoltarea societăţii, având sentimentul apartenenţei naţionale şi europene, este asumată şi de învăţământul liceal tehnologic prin oportunităţile de educaţie şi formare profesională oferite în cadrul unei rute deschise care asigură finalizarea învăţământului obligatoriu şi dobândirea cel puţin a unei calificări profesionale, învăţământ care facilitează şi încurajează continuarea studiilor după absolvirea învăţământului obligatoriu şi avansarea progresivă în pregătirea pentru viitoarea carieră profesională.
Art. 3
(1)Învăţământul liceal tehnologic reprezintă una din cele trei filierele ale învăţământului liceal organizate după clasa a VIII-a, care funcţionează în cadrul învăţământului liceal.
(2)Filiera tehnologică se organizează în profilurile tehnic, servicii, resurse naturale şi protecţia mediului, pentru calificări profesionale de nivel 3 şi 4 conform Cadrului Naţional al Calificărilor, corelat cu Cadrul european al calificărilor (EQF) (numite în continuare nivel/niveluri de calificare), înscrise în Registrul Naţional al Calificărilor, stabilite şi aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(3)În învăţământul preuniversitar tehnologic se şcolarizează calificările stabilite în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării privind calificările obţinute în funcţie de filiere, profiluri sau specializări, precum şi cu respectarea standardelor de calificare, la propunerea Autorităţii Naţionale pentru Calificări.
(4)Calificările de nivel 3 şi 4 care se şcolarizează în acelaşi program de educaţie şi formare prin învăţământul liceal tehnologic şi tehnologic dual se stabilesc, la nivelul unităţii de învăţământ, din acelaşi domeniu de pregătire de bază. Nomenclatorul de încadrare a calificărilor profesionale de nivel 3 şi de nivel 4 conform Cadrului naţional al calificărilor, pe domenii de pregătire de bază este stabilit prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, la propunerea Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic.