Instructiuni Tehnice din 2024 0/0/0 pentru marcaje rutiere, indicativ AND 616-2022
M.Of. 656 bis
În vigoareNumăr de treceri roată | Clasa de performanţă |
0,1 milioane | P2 |
0,5 milioane | P4 |
1,0 milion | P5 |
2,0 milioane | P6 |
4,0 milioane | P7 |
Nr. crt. | Marcaj | Valoare | Clasa | |
1. | Valori minime pentru vizibilitatea pe timp de zi, Qd, mcd*m2*lx-1 | marcaje permanente în stadiu nou | 160 | Q4 |
marcaje permanente în stadiu de utilizare | 130 | Q3 | ||
marcaje temporare în stadiu nou/de utilizare | 100 | Q2 | ||
2. | Valori minime pentru vizibilitatea pe timpul nopţii - marcaje permanente pentru marcaje preformate/marcaje aplicate, RL, mcd*m-2*lx-1 | uscat în stare nouă (la aplicare) | 300 | R5 |
uscat în stare de utilizare (în exploatare) | 200 | R4 | ||
umed, în stare nouă (la aplicare) | 75 | RW3 | ||
umed, în stare de utilizare (în exploatare) | 35 | RW2 | ||
3. | Valori minime pentru vizibilitatea pe timpul nopţii - marcaje permanente pentru toate celelalte marcaje finale, Rl, mcd*m-2*lx-1 | uscat în stare nouă (la aplicare) | 200 | R4 |
uscat în stare de utilizare (în exploatare) | 100 | R2 | ||
umed, în stare nouă (la aplicare) | 50 | RW3 | ||
umed, în stare de utilizare (în exploatare) | 25 | RW1 | ||
4. | Valori minime pentru vizibilitate pe timp de noapte - marcaje temporare, măsurători efectuate în interval: 91 zile până la terminarea perioadei de garanţie, RL, mcd*m-2*lx-1 | Uscat | 150 | R3 |
Umed | 35 | RW2 |
a) Pentru lungime | scara 1:1000; |
b) Pentru lăţime | scara 1:500; |
c) Pentru intersecţii | scara 1:500 şi/sau 1:250 după caz. |
Temperatura aerului (°C) | Umiditatea relativă a aerului (%) | ||||||||
100 | 90 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 | 20 | |
0 | 0,0 | -1,4 | -3,0 | -4,8 | -6,8 | -9,2 | -12,0 | -15,5 | -20,3 |
2 | 2,0 | 0,5 | -1,1 | -2,9 | -4,9 | -7,3 | -10,2 | -13,7 | -18,6 |
4 | 4,0 | 2,5 | 0,9 | -1,0 | -3,1 | -5,5 | -8,4 | -12,0 | -16,9 |
6 | 6,0 | 4,5 | 2,8 | 0,9 | -1,2 | -3,6 | -6,6 | -10,3 | -15,3 |
8 | 8,0 | 6,5 | 4,8 | 2,9 | 0,7 | -1,8 | -4,8 | -8,5 | -13,6 |
10 | 10,0 | 8,4 | 6,7 | 4,8 | 2,6 | 0,1 | -3,0 | -6,8 | -11,9 |
12 | 12,0 | 10,4 | 8,7 | 6,7 | 4,5 | 1,9 | -1,2 | -5,0 | -10,3 |
14 | 14,0 | 12,4 | 10,6 | 8,6 | 6,4 | 3,7 | 0,6 | -3,3 | -8,6 |
16 | 16,0 | 14,4 | 12,5 | 10,5 | 8,2 | 5,6 | 2,4 | -1,6 | -7,0 |
18 | 18,0 | 16,3 | 14,5 | 12,4 | 10,1 | 7,4 | 4,2 | 0,2 | -5,3 |
20 | 20,0 | 18,3 | 16,4 | 14,4 | 12,0 | 9,3 | 6,0 | 1,9 | -3,6 |
22 | 22,0 | 20,3 | 18,4 | 16,3 | 13,9 | 11,1 | 7,8 | 3,6 | -2,0 |
24 | 24,0 | 22,3 | 20,3 | 18,2 | 15,7 | 12,9 | 9,6 | 5,3 | -0,4 |
26 | 26,0 | 24,2 | 22,3 | 20,1 | 17,6 | 14,8 | 11,3 | 7,1 | 1,3 |
28 | 28,0 | 26,2 | 24,2 | 22,0 | 19,5 | 16,6 | 13,1 | 8,8 | 2,9 |
30 | 30,0 | 28,2 | 26,2 | 23,9 | 21,4 | 18,4 | 14,9 | 10,5 | 4,6 |
32 | 32,0 | 30,1 | 28,1 | 25,8 | 23,2 | 20,3 | 16,7 | 12,2 | 6,2 |
34 | 34,0 | 32,1 | 30,0 | 27,7 | 25,1 | 22,1 | 18,5 | 13,9 | 7,8 |
36 | 36,0 | 34,1 | 32,0 | 29,6 | 27,0 | 23,9 | 20,2 | 15,7 | 9,5 |
38 | 38,0 | 36,1 | 33,9 | 31,6 | 28,9 | 25,7 | 22,0 | 17,4 | 11,1 |
40 | 40,0 | 38,0 | 35,9 | 33,5 | 30,7 | 27,6 | 23,8 | 19,1 | 12,7 |
42 | 42,0 | 40,0 | 37,8 | 35,4 | 32,6 | 29,4 | 25,6 | 20,8 | 14,4 |
44 | 44,0 | 42,0 | 39,8 | 37,3 | 34,5 | 31,2 | 27,3 | 22,5 | 16,0 |
46 | 46,0 | 43,9 | 41,7 | 39,2 | 36,3 | 33 | 29,1 | 24,2 | 17,6 |
48 | 48,0 | 45,9 | 43,6 | 41,1 | 38,2 | 34,9 | 30,9 | 25,9 | 19,2 |
50 | 50,0 | 47,9 | 45,6 | 43,0 | 40,1 | 36,7 | 32,6 | 27,6 | 20,8 |

Tip marcaj | Abatere Banda (Ab) | Abatere Interspatiu (As) | Abatere Marcaj ( Am) |
1: 1 | +/- 5 cm | +/- 5 cm | +/- 10 cm |
3: 6 | +/- 5 cm | +/- 5 cm | +/- 10 cm |
3: 9 | +/- 5 cm | +/- 10 cm | +/- 15 cm |
9: 3 | +/- 10 cm | +/- 5 cm | +/- 15 cm |
12: 3 | +/- 10 cm | +/- 5 cm | +/- 15 cm |
Nr. crt. | Indicativ |
1. | Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare |
2. | Hotărârea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcţii, cu modificările şi completările ulterioare |
3. | Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare |
4. | Ordinul ministrului transporturilor nr. 1297/2017 pentru aprobarea Normelor privind încadrarea în categorii a drumurilor de interes naţional |
5. | Ordinul ministrului transporturilor nr. 1296/2017 pentru aprobarea Normelor tehnice privind proiectarea, construirea şi modernizarea drumurilor, cu modificările şi completările ulterioare |
6. | Ordinul ministrului transporturilor nr. 1295/2017 pentru aprobarea Normelor tehnice privind stabilirea clasei tehnice a drumurilor publice |
7. | Ordinul comun al ministrului transporturilor şi ministrului de interne nr. 411/1112/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice privind condiţiile de închidere a circulaţiei şi de instituire a restricţiilor de circulaţie în vederea executării de lucrări în zona drumului public şi/sau pentru protejarea drumului |
8. | Legea nr. 319/2006 securităţii şi sănătăţii în muncă, cu modificările şi completările ulterioare |
9. | Hotărârea Guvernului nr. 1425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările şi completările ulterioare |
10. | Hotărârea Guvernului nr. 300/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru şantierele temporare sau mobile, cu modificările şi completările ulterioare |
11. | Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare |
12. | Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare |
13. | Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare |
14. | Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările şi completările ulterioare |
Nr. crt. | Indicativ |
1. | Directiva 2009/104/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 septembrie 2009 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru folosirea de către lucrători a echipamentului de muncă la locul de muncă [a doua directivă specială în sensul articolului 16 alineatul (1) din Directiva 89/391/CEE] |
2. | Regulamentul (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului, cu completările ulterioare |
3. | Regulamentul delegat (UE) nr. 157/2014 al Comisiei din 30 Octombrie 2013 privind condiţiile publicării pe un site internet a unei declaraţii de performanţă referitoare la produse pentru construcţii |
4. | Regulamentul delegat (UE) nr. 568/2014 din 18 februarie 2014 de modificare a anexei V la Regulamentul (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte evaluarea şi verificarea constanţei performanţei produselor de construcţii |
5. | Regulamentul delegat (UE) nr. 574/2014 din 21 februarie 2014 de modificare a anexei III la Regulamentul (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului privind modelul care trebuie să fie utilizat pentru întocmirea unei declaraţii de performanţă pentru produsele pentru construcţii |
6. | Regulament de punere în aplicare (UE) nr. 1062 al Comisiei din 30 Octombrie privind formatul evaluării tehnice europene pentru produsele de construcţie 2013 |
Nr. crt. | Indicativ | Denumire |
1. | SR 1848-1 | Semnalizare rutieră. Indicatoare şi mijloace de semnalizare rutieră. Partea 1: Clasificare, simboluri şi amplasare |
2. | SR 1848-7 | Semnalizare rutieră. Marcaje rutiere |
3. | SR EN 1423 | Produse de marcare rutieră. Produse de pulverizare. Microbile de sticlă, granule antiderapante şi amestecul acestor două componente. |
4. | SR EN 1424 | Produse pentru marcare rutieră. Microbile de sticlă preamestecate |
5. | SR EN 1436 | Produse pentru marcare rutieră. Performanţa marcajelor rutiere pentru utilizatorii drumului şi metode de încercare |
6. | SR EN 1790 | Produse pentru marcare rutieră. Marcaje rutiere prefabricate |
7. | SR EN 1871 | Produse pentru marcare rutieră. Vopsele, materiale plastice cu aplicare la cald şi materiale plastice cu aplicare la rece. Proprietăţi fizice |
8. | SR EN 1824 | Produse pentru marcare rutieră. Încercări rutiere |
9. | SR EN 12802 | Produse pentru marcare rutieră. Metode de laborator pentru identificare |
10. | SR EN 13197 | Produse pentru marcare rutieră. Simulator de uzură masă rotativă |
11. | SR EN 13212 | Produse pentru marcare rutieră. Cerinţe pentru controlul producţiei în fabrică |
12. | SR EN 13459 | Produse pentru marcare rutieră. Eşantionare din stoc şi încercări. |
13. | SR EN 1463-1 | Produse pentru marcare rutieră. Butoni retroreflectorizanţi. Partea 1: Cerinţe iniţiale de performanţă |
1. Beneficiar ............. DRDP ........................... SDN ................... | |
2. Antreprenor .................................... | VIZAT, SEF SDN *) |
Numele aplicatorului ...................................... |
DN | Poziţia km | Tip marcaj | Km.fiz./mp |
DN | Poziţia km | Tip marcaj | Grosime/lăţime (micro/cm) | Km fiz. | Km echiv | mp |
DN | Poziţia km | Tip marcaj | Grosime micro | mp |
4. Condiţii atmosferice de lucru |
Temperatura aer ............. °C |
Temperatura suprafeţei de rulare ...............°C |
Umiditatea .................... |
Viteza vântului .................. km/h |
5. Caracteristici ale drumului | |
Nr. benzi de circulaţie | |
Tipul de îmbrăcăminte | |
Vechime îmbrăcăminte |
Nebulozitatea - senin/acoperit/temporar noros |
Grosime film ud/lăţime bandă (micro/cm) | Dozaje de aplicare (kg/mp) | Cantităţi (kg/mp) | ||
Pct. 8a | Pct. 8b | Pct. 8a | Pct. 8b | |
Executant*), | Responsabil Sig. Circ*), |
Nr. crt. | Data aplicării | SDN | DN | Poziţia km | Parte drum (stg/dr) | Tip marcaj | Grosime (microm) | Longitudinal/Delimitare parte carosabilă mp | Tranversal/divers mp | Frezat mp | Tip produs marcare | Tip microbile | Preţ unitar | Valoare Lei fără TVA | Cod art. |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 = 13*(8+9+10) | 15 | |
1. | |||||||||||||||
2. | |||||||||||||||
3. | |||||||||||||||
4. | |||||||||||||||
5. | |||||||||||||||
6. | |||||||||||||||
7. |
Comisia de recepţie, | |||
Nume, prenume | Semnătura | ||
Preşedinte: | |||
Membri: | Secretar: | ||
........................ | ........................ | ........................ | |
........................ | ........................ | Executant: | |
........................ | ........................ | ||
SDN | DN poziţii km | Marcaje longitudinale/delimitare parte carosabilă | Marcaj transversal/divers | Obs. | ||||||
Km ech (km) | Gr/lat (microm/cm) | Preţ unitar (lei) | Total I (lei) | Mp (m2) | Grosime (microm) | Preţ unitar (lei) | Total II (lei) | |||
Total SDN | ||||||||||
Total DRDP | ||||||||||
DIRECTOR DRDP .......................... | ŞEF SERVICIU Sig. Circ. DRDP ................................ | EXECUTANT ............................ |
Nr. crt. | SDN | DN | Poziţia km (stg/dr) | Tip produs de marcare | Tip marcaj | Lăţime bandă (cm) | Data aplicării | Rl (mcd.m2.lx-1) | Qd (mcd.m2.lx-1) | SRT | Rezistenţa la uzură |
1 | |||||||||||
2 | |||||||||||
3 | |||||||||||
4 | |||||||||||
5 | |||||||||||
6 | |||||||||||
7 |
Comisia de recepţie, | |||
Nume, prenume | Semnătura | ||
Preşedinte: | |||
Membri: | Secretar: | ||
........................ | ........................ | ........................ | |
........................ | ........................ | Executant: | |
........................ | ........................ | ||
Comisia de recepţie: | Semnătura: | |
Preşedinte: .............................. | ............................... | |
Membrii: .............................. | .............................. | |
Secretar: | ||
Executant: | ||
........................ | ........................ | |
........................ | ........................ | |
........................ | ........................ | |
Nr. crt. | DN | Gros | Sector recepţionat | Tip marcaj | Km ech | mp | Tip produs marcare rutieră | Tip microbile | Tip suport | Rugozitatea suportului | Perioada aplicării marcajului | Tip drum | MZA | Garanţie conf. CST (luni) | Data expirării | Valoarea facturii (lei fără TVA) | Observ. |
1. | |||||||||||||||||
2. | |||||||||||||||||
3. | |||||||||||||||||
4. | |||||||||||||||||
5. |
Comisia de recepţie, | |||
Nume, prenume | Semnătura | ||
Preşedinte: | |||
Membri: | ................................. | ................................. | Secretar: |
................................. | ................................. | ................................. | |
................................. | ................................. | Executant: | |
Comisia de recepţie: | Semnătura: | |
Nume, prenume | ||
Preşedinte: | ||
Membri: | ................................. | ................................. |
................................. | ................................. | |
................................. | ................................. | |
Secretar: | ||
Executant: | ||
Nr. crt. | DN | Grosime | Sector recepţionat | Tip marcaj | Km ech | mp | Tip produs marcare rutieră | Tip microbile | Tip suport | Rugozitatea suportului | Perioada aplicării marcajului | Tip drum | MZA | Garanţie conf. CST (luni) | Data expirării | Valoarea facturii (lei fără TVA) | Observ. |
1. | |||||||||||||||||
2. | |||||||||||||||||
3. | |||||||||||||||||
4. | |||||||||||||||||
5. |
Comisia de recepţie, | |||
Nume, prenume | Semnătura | ||
Preşedinte: | ............................ | ............................ | |
Membri: | ............................ | ............................ | Secretar: |
Executant: | |||
Nr. crt. | Tipul drumului | Tipul marcajului | Grosime minimă microm | Drumuri cu 4 - 6 benzi de circulaţie | Drumuri cu 2 - 3 benzi de circulaţie | ||||||
MZA vehicule fizice | |||||||||||
< = 5.000 | 5.001 - 7.000 | 7.001 - 10.000 | > 10.001 | < = 5.000 | 5.001 - 7.000 | 7.001 - 10.000 | > 10.001 | ||||
1 | Autostrăzi | Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă lângă zona mediană | 600 | - | - | - | 6 luni | - | - | - | - |
Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă lângă banda de staţionare de urgenţă | 600 | - | - | - | 6 luni | - | - | - | - | ||
Marcaj longitudinal de separare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens | 600 | - | - | - | 6 luni | - | - | - | - | ||
2 | DN europene DN principale | Marcaj longitudinal de separare a sensurilor de circulaţie şi de separare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens | 600 | 12 luni | 10 luni | 8 luni | 6 luni | 10 luni | 8 luni | 7 luni | 6 luni |
Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă | 600 | 12 luni | 10 luni | 8 luni | 6 luni | 10 luni | 8 luni | 7 luni | 6 luni | ||
3 | DN secundare | Marcaj longitudinal de separare a sensurilor de circulaţie şi de separare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens | 600 | - | - | - | - | 10 luni | 8 luni | 7 luni | 6 luni |
Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă | 600 | - | - | - | - | 10 luni | 8 luni | 7 luni | 6 luni | ||
4 | Autostrăzi, DN europene, DN principale, DN secundare | Marcaje transversale şi diverse | 600 | 12 luni | 10 luni | 8 luni | 6 luni | 10 luni | 8 luni | 7 luni | 6 luni |
Nr. crt. | Tipul drumului | Tipul marcajului | Grosime minimă microm | Drumuri cu 4 - 6 benzi de circulaţie | Drumuri cu 2 - 3 benzi de circulaţie | ||||||
MZA vehicule fizice | |||||||||||
< = 5.000 | 5.001 - 7.000 | 7.001 - 10.000 | > 10.001 | < = 5.000 | 5.001 - 7.000 | 7.001 - 10.000 | > 10.001 | ||||
1 | Autostrăzi | Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă lângă zona mediană | 3000 | - | - | - | 14 luni | - | - | - | - |
Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă lângă banda de staţionare de urgenţă | 3000 | - | - | - | 14 luni | - | - | - | - | ||
Marcaj longitudinal de separare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens | 3000 | - | - | - | 14 luni | - | - | - | - | ||
2 | DN europene DN principale | Marcaj longitudinal de separare a sensurilor de circulaţie şi de separare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens | 3000 | 24 luni | 20 luni | 16 luni | 14 luni | 24 luni | 18 luni | 14 luni | 12 luni |
Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă | 3000 | 24 luni | 20 luni | 16 luni | 14 luni | 20 luni | 16 luni | 14 luni | 12 luni | ||
3 | DN secundare | Marcaj longitudinal de separare a sensurilor de circulaţie şi de separare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens | 3000 | - | - | - | - | 20 luni | 16 luni | 14 luni | 12 luni |
Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă | 3000 | - | - | - | - | 20 luni | 16 luni | 14 luni | 12 luni | ||
4 | Autostrăzi, DN europene, DN principale, DN secundare | Marcaje transversale şi diverse | 20 luni | 16 luni | 14 luni | 12 luni | 20 luni | 16 luni | 14 luni | 12 luni | |
Nr. crt. | Tipul drumului | Tipul marcajului | Grosime minimă microm | Drumuri cu 4 - 6 benzi de circulaţie | Drumuri cu 2 - 3 benzi de circulaţie | ||||||
MZA vehicule fizice | |||||||||||
< = 5.000 | 5.001 - 7.000 | 7.001 - 10.000 | > 10.001 | < = 5.000 | 5.001 - 7.000 | 7.001 - 10.000 | > 10.001 | ||||
1 | Autostrăzi | Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă lângă zona mediană | 800 | - | - | - | 10 luni | - | - | - | - |
Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă lângă banda de staţionare de urgenţă | 800 | - | - | - | 10 luni | - | - | - | - | ||
Marcaj longitudinal de separare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens | 800 | - | - | - | 10 luni | - | - | - | - | ||
2 | DN europene DN principale | Marcaj longitudinal de separare a sensurilor de circulaţie şi de separare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens | 800 | 16 luni | 14 luni | 12 luni | 10 luni | 12 luni | 11 luni | 10 luni | 9 luni |
Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă | 800 | 16 luni | 14 luni | 12 luni | 10 luni | 12 luni | 11 luni | 10 luni | 9 luni | ||
3 | DN secundare | Marcaj longitudinal de separare a sensurilor de circulaţie şi de separare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens | 800 | - | - | - | - | 12 luni | 11 luni | 10 luni | 9 luni |
Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă | 800 | - | - | - | - | 12 luni | 11 luni | 10 luni | 9 luni | ||
Nr. crt. | Tipul drumului | Tipuri şi dimensiuni marcaj | Drumuri cu 4 - 6 benzi de circulaţie | Drumuri cu 2 - 3 benzi de circulaţie | |||||||
Tipul marcajului | grosime minimă | MZA vehicule fizice | |||||||||
< 3500 | 3501 - 8000 | 8001 - 10000 | > 10001 | < 3500 | 3501 - 8000 | 8001 - 10000 | > 10001 | ||||
1. | Autostrăzi | Marcaj de delimitare parte carosabilă lângă zona mediană | 1500 microm | - | - | - | 12 luni | - | - | - | - |
Marcaj de delimitare parte carosabilă lângă banda de urgenţă | 1500 microm | - | - | - | 12 luni | - | - | - | - | ||
Marcaj longitudinal de separare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens | 1500 microm | - | - | - | 12 luni | - | - | - | - | ||
2. | DN europene DN principale | Marcaj longitudinal de separare a sensurilor de circulaţie şi de separare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens | 1500 microm | 12 luni | 12 luni | 12 luni | 12 luni | 10 luni | 9 luni | ||
Marcaj de delimitare parte carosabilă | 1500 microm | 12 luni | 12 luni | 12 luni | 12 luni | 10 luni | 9 luni | ||||
3. | DN secundare | Marcaj longitudinal de separarea sensurilor de circulaţie şi de separare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens | 1500 microm | - | - | - | - | 12 luni | - | - | |
Marcaj de delimitare parte carosabilă | 1500 microm | - | - | - | - | 12 luni | - | - | |||
Nr. crt. | Tipul drumului | Tipul marcajului | Grosime minimă microm | Drumuri cu 4 - 6 benzi de circulaţie | Drumuri cu 2 - 3 benzi de circulaţie | ||||||
MZA vehicule fizice | |||||||||||
< = 5.000 | 5.001 - 7.000 | 7.001 - 10.000 | > 10.001 | < = 5.000 | 5.001 - 7.000 | 7.001 - 10.000 | > 10.001 | ||||
1 | Autostrăzi | Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă lângă zona mediană | 4000 | - | - | - | 14 luni | - | - | - | - |
Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă lângă banda de staţionare de urgenţă | 4000 | - | - | - | 14 luni | - | - | - | - | ||
Marcaj longitudinal de separare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens | 4000 | - | - | - | 14 luni | - | - | - | - | ||
2 | DN europene DN principale | Marcaj longitudinal de separare a sensurilor de circulaţie şi de separare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens | 4000 | 24 luni | 20 luni | 16 luni | 14 luni | 20 luni | 16 luni | 14 luni | 12 luni |
Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă | 4000 | 24 luni | 20 luni | 16 luni | 14 luni | 20 luni | 16 luni | 14 luni | 12 luni | ||
3 | DN secundare | Marcaj longitudinal de separare a sensurilor de circulaţie şi de separare a benzilor de circulaţie de acelaşi sens | 4000 | - | - | - | - | 20 luni | 16 luni | 14 luni | 12 luni |
Marcaj longitudinal de delimitare parte carosabilă | 4000 | - | - | - | - | 20 luni | 16 luni | 14 luni | 12 luni | ||



Nr. crt. | Defecte de peliculă | Cauze posibile | Mod de remediere |
0 | 1 | 2 | 3 |
1. | Dozaj umed mai mic decât dozajul recomandat
| - Blocare echipament de aplicare vopsea (înfundare filtru vopsea, înfundare duze); | - Deblocare echipament; |
- Deficienţe la pistolul de aplicare a vopselei; | - Remedierea poziţiei pistolului, se ridică sau se coboară pistolul; | ||
- Presiune 47ica la pulverizare; | - Se va regla presiunea; | ||
- Vâscozitate mare; | - Se va dilua vopseaua, conform recomandărilor de la fişa tehnică; | ||
- Duză necorespunzătoare. | - Schimbare duză; | ||
2. | Pistolul pulverizează mai mult aer decât vopsea | - Vopsea insuficientă în rezervorul de vopsea | - Se încarcă rezervorul cu vopsea; |
3. | Pistolul pulverizează mai mult aer decât vopsea
| - Pistolul montat greşit; | - Se verifică distanţa pistolului faţă de suprafaţa drumului şi unghiul de pulverizare; |
- Duza pistolului; | - Duza pistolului obturată sau incorect montată; | ||
- Deficienţă de presiune; | - Se măreşte presiunea şi cantitatea de aer; - Se elimină impurităţile din aerul care se utilizează; | ||
4. | Suprafaţa vopsită este plană, dar geometria liniei nu este respectată | ||
4.1 Linie zimţată pe margine
| - Blocarea discurilor; | - Se deblochează discurile; | |
- Pistol montat greşit, stropeşte înaintea sau în urma discurilor; | - Se reglează poziţia pistolului; | ||
- Cantitate mare de vopsea aplicată; | - Se reduce cantitatea de vopsea la dozajul recomandat; | ||
- Vopsea cu vâscozitate mică; | - Se înlocuieşte cu vopseaua care are vâscozitatea corespunzătoare. Bidonul cu vopsea necorespunzătoare se amestecă în cantităţi mici cu vopsea nediluată; | ||
4.2 Sfârşitul benzii este lărgit sau îngustat
| - Pistolul de vopsea se închide după ridicarea discurilor; | - Sincronizarea pistolului de pulverizare vopsea cu discurile de marcare; | |
- Pistolul pulverizează în faţa discurilor de marcare, când acestea se află la sol; - Pistolul de vopsea se închide sau se deschide prea încet; | - Se reglează pistolul; | ||
- Presiunea de aer comprimat este variabilă; | - Se reglează utilajul de aer comprimat; | ||
- Viteza de lucru a maşinii este mare; | - Se micşorează viteza de lucru a maşinii; | ||
4.3 Contur uşor rotunjit peste lăţimea normală a benzii de vopsea
| - Vopsea cu vâscozitate mică datorită căldurii sau diluării cu solvent; | - Vâscozitatea vopselei se va regla în funcţie de temperatura ambiantă sau se va adăuga vopsea nediluată peste vopseaua diluată, până când se obţine o vâscozitate corespunzătoare; | |
5. | Geometria benzii de vopsea este respectată, dar apar defecte de suprafaţă de tipul: | ||
5.1 Gropi, băşici, scobituri
| - Particule străine în vopsea sau crusta de vopsea care zgârie suprafaţa; | - La introducerea vopselei în rezervor, aceasta se sitează; - Înainte de începerea marcajului, se înlătură vopseaua uscată de pe sistemul de pulverizare; | |
- Condens pe drum sau vopsea supraîncălzită; | - Se aplică numai pe drum uscat. Recipientul cu vopsea se depozitează în loc umbros; | ||
5.2 Porţiuni lipsă de vopsea la interior sau pe margine | - Vopsea rece; | - Se aplică vopseaua în funcţie de condiţiile atmosferice; | |
- Viteza de lucru mare la marcaj; | - Se micşorează viteza de lucru a maşinii; | ||
- Vopsea High - Solid aplicată în strat subţire; | - Se aplică vopseaua la grosimea de film ud înscrisă în fişa tehnică; | ||
5.3 Urme de picături şi final de bandă cu aspect de vopsea uzată | - Particule străine care blochează închiderea pistolului; | - Se sitează vopseaua şi se curăţă pistolul; | |
- Presiunea este necorespunzătoare; | - Se remediază presiunea şi se verifică aparatura; | ||
5.4 Linii trase pe exteriorul benzii de marcare | - Defecţiuni de planeitate a drumului (drum ondulat); | - Repararea suprafeţei drumului; | |
- Dispozitiv de marcare montat la înălţime necorespunzătoare; | - Reglarea înălţimii de montare a dispozitivelor de marcare; | ||
5.5 Banda de marcare are aspect ondulat | - Drum denivelat; | - Repararea suprafeţei drumului; | |
- Calificare slabă a operatorului; | - Se va lucra cu un operator instruit şi pregătit corespunzător; | ||
5.6 Banda de marcare are lungimi diferite | - Defecţiuni la sistemul de pulverizare; | - Se reglează presiunea aerului din sistemul de pulverizare; | |
- Dispozitivul automat pentru realizarea marcajului este defect; | - Se repară dispozitivul automat de acţionare a pistoalelor şi discurilor pentru linii întrerupte; | ||
5.7 Lipsa aderenţei vopselei de marcare la suprafaţa drumului şi formarea de umflături la începutul benzii | - Temperatura în rezervorul maşinii şi cea atmosferică este coborâtă; | - Nu se execută marcaje la temperaturi interzise de fişa tehnică a vopselei; | |
- Suprafaţa carosabilă murdară (praf, nisip, ulei, etc.); | - Se va curăţa suprafaţa drumului; | ||
- Suprafaţa părţii carosabile este prea rece; | - Temperatura suprafeţei drumului să fie conform fişei tehnice a vopselei; | ||
- Vopseaua veche, incompatibilă cu noua vopsea; | - Vopseaua nouă să fie compatibilă sau se îndepărtează vopseaua veche; | ||
- Ulei prezent în instalaţia de aer comprimat; | - Curăţarea şi remedierea instalaţiei de aer comprimat; | ||
6. | Distribuirea neuniformă a materialului anorganic de pulverizare | - Presiunea necorespunzătoare a compresorului; | - Reglarea presiunii; |
- Cantitatea de material anorganic de pulverizare; | - Se completează cantitatea de material anorganic de pulverizare; | ||
- Vânt puternic; | - Se ajustează poziţia pistolului; | ||
- Blocarea distribuitorului de material anorganic de pulverizare; | - Deblocarea distribuitorului; | ||
- Distribuitor uzat sau murdar; | - Se curăţă sau se înlocuieşte distribuitorul; | ||
- Material anorganic de pulverizare aglomerat; | - Se înlocuieşte materialul deoarece este ud sau murdar. Materialul utilizat se fereşte de umezeală sau murdărie la depozitare şi manipulare; | ||
- Corpuri străine în rezervor; | - Se înlătură corpurile străine. Materialul anorganic de pulverizare se trece prin sită înainte de încărcarea în rezervor. |











Nr. crt. | Situaţia | Cauze posibile | Efecte | Posibilităţi de rezolvare |
1. | Microbilele se îngrămădesc la intrarea în pistol | Umezeala depusă pe microbile | Lipirea microbilelor între ele (aglomerarea). | Înlocuirea cu microbile uscate. |
2. | Concentrarea microbilelor pe o parte a liniei | Pistolul de microbile este înfundat; Poziţionare greşită. | Retroreflexie neuniformă; Performanţă redusă. | Curăţarea orificiului pistolului şi a dispersorului; Corectarea poziţionării pistolului; Păstrarea şi utilizarea de microbile uscate. |
3. | Exces de microbile | Decalibrarea orificiului pistolului; Presiune prea mare a aerului. | Raport calitate/preţ nesatisfăcător | Recalibrarea orificiului sau înlocuirea; Reducerea presiunii tancului. |
4. | Prea multe microbile la mijlocul liniei | Aliniere incorectă; Reglajul pistolului incorect; Presiune de atomizare scăzută. | Retroreflexie neuniformă; Performanţă scăzută. | Ajustarea alinierii, şurubului de reglaj şi a pânzei; Creşterea presiunii. |
5. | Microbilele se scufundă | Pistolul este prea aproape de marcaj; Presiunea prea mare a pistolului; Grosimea marcajului prea mare; Vâscozitatea prea mică a liantului. | Retroreflexie redusă; Performanţă scăzută. | Ajustarea înălţimii pistolului; Reducerea presiunii; Ajustarea grosimii; Ajustarea liantului. |
6. | Încorporare redusă a microbilelor | Pistolul la distanţă prea mare faţă de marcaj; Întărirea prea rapidă a liantului; Pistolul de vopsea nu este aliniat corect. | Retroreflexie redusă; Performanţă scăzută. | Ajustarea înălţimii pistolului; Ajustarea temperaturii liantului; Ajustarea alinierii. |
7. | Aplicarea pulsatorie a microbilelor | Presiunea în tanc este insuficientă; Blocarea în conducta rezervorului. | Retroreflexie neuniformă; Performanţă scăzută. | Ajustarea presiunii şi/sau verificarea compresorului; Inspectarea şi curăţarea conductei. |
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (9)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (1)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (8)
- Regulamentul 574/21-feb-2014 de modificare a anexei III la Regulamentul (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului privind modelul care trebuie să fie utilizat pentru întocmirea unei declaraţii de performanţă pentru produsele pentru construcţii
- Regulamentul 568/18-feb-2014 de modificare a anexei V la Regulamentul (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte evaluarea şi verificarea constanţei performanţei produselor de construcţii
- Regulamentul 157/30-oct-2013 privind condiţiile publicării pe un site internet a unei declaraţii de performanţă referitoare la produse pentru construcţii





