Capitolul iv - Realizarea marcajelor rutiere - Instructiuni Tehnice din 2024 0/0/0 pentru marcaje rutiere, indicativ AND 616-2022

M.Of. 656 bis

În vigoare
Versiune de la: 8 Septembrie 2024
CAPITOLUL IV:Realizarea marcajelor rutiere
SECŢIUNEA 1:Condiţii tehnice
Art. 45
La executarea marcajelor, trebuie respectate următoarele:
a)prezentele instrucţiuni şi caietul de sarcini privind condiţiile tehnice de realizare a marcajelor rutiere;
b)premarcajul executat în conformitate cu filmul marcajului şi prevederile SR 1848-7.
Art. 46
Filmul marcajelor rutiere este întocmit prin grija administratorului drumului (exemple în anexele 11 şi 12).
Art. 47
La executarea desenelor aferente filmului marcajului, se folosesc următoarele scări:

a) Pentru lungime

scara 1:1000;

b) Pentru lăţime

scara 1:500;

c) Pentru intersecţii

scara 1:500 şi/sau 1:250 după caz.

SECŢIUNEA 2:Elaborarea de documente pentru lucru
Art. 48
(1)Pentru începerea lucrărilor de marcare din cadrul unei unităţi de drumuri se emite o decizie care va cuprinde nominalizarea responsabilului SDN/Secţia Autostrăzi/DRDP desemnat să urmărească în permanenţă execuţia marcajului.
(2)Închiderea şi devierea traficului sau instituirea restricţiilor de circulaţie şi asigurarea tuturor condiţiilor pentru realizarea acestora, se desfăşoară numai după obţinerea acordului poliţiei rutiere. Semnalizarea pe perioada lucrărilor se va realiza conform "Normelor metodologice privind condiţiile de închidere şi de instituire a restricţiilor de circulaţie în vederea executării de lucrări în zona drumului public şi/sau pentru protejarea drumului", aprobat prin Ordinul nr. 1112/2000, publicat în Monitorul Oficial al României Partea I nr. 397 din 24 august 2000.
SECŢIUNEA 3:Pregătiri pentru începerea executării marcajului
Art. 49
Înainte de începerea execuţiei trebuie să se ia următoarele măsuri:
a)administratorul drumului va desemna responsabilul cu siguranţa circulaţiei să supravegheze execuţia marcajelor şi să controleze calitativ şi cantitativ realizarea acestora;
b)formarea de echipe de marcare, care vor fi conduse de către o persoană de specialitate, desemnată de către conducerea unităţii executantului;
c)pregătirea maşinii de marcare care să fie în stare bună de funcţionare;
d)pregătirea suprafeţei de marcare;
e)pregătirea materialului de marcare şi microbilelor de sticlă, bile mari sau amestec de microbile (bile mari) şi granule pentru aderenţă;
f)asigurarea materialelor pentru Protecţia Mediului şi Prevenirea şi Stingerea Incendiilor (PSI);
g)pregătirea mijloacelor de semnalizare a lucrărilor şi a conurilor pentru protecţia marcajului care trebuie să existe în dotarea echipei de lucru.
SECŢIUNEA 4:Constituirea eşalonului de lucru
Art. 50
La execuţia marcajului rutier cu material termoplastic eşalonul de lucru este constituit din:
a)echipa, formată din minimum 5 persoane:
1.a.1) operatorul maşinii de marcare, care este conducătorul tehnic al lucrărilor;
2.a.2) minimum 4 muncitori care execută operaţiunile de semnalizare a zonei, efectuează premarcajul, execută operaţiunile de pregătire a suportului, de aprovizionare cu material termoplastic şi microbile, de alimentare a maşinii de marcare şi preîncălzitorului/ preîncălzitoarelor şi de ridicare a conurilor, de deplasare a autovehiculului care închide eşalonul.
b)utilajele şi echipamentele, care cuprind:
1.b.1) maşina echipată cu perii şi/sau instalaţie de spălare pentru curăţirea suprafeţei de lucru pe care se aplică marcajul rutier;
2.b.2) maşina de marcare;
3.b.3) preîncălzitorul/preîncălzitoarele pentru material termoplastic, amplasate pe un camion cu care se realizează şi aprovizionarea cu materialele necesare;
4.b.4) maşina de însoţire a eşalonului, dotată cu semnalizare corespunzătoare şi indicatoare rutiere (fig. "Marcaje rutiere", conform SR1848-1) sau panouri mobile de avertizare luminoasă cu comandă electronică (fig. "Semnalizarea unui utilaj ce se deplasează lucrând" conform SR18481-1) pentru presemnalizarea şi semnalizarea lucrării;
5.b.5) un aparat de măsurat retroreflexia, luminanţa şi coordonatele cromatice sau un contract cu un laborator autorizat pentru determinările specifice, în conformitate cu Legea nr. 10/1995, privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin care sunt recunoscute oficial competenţa tehnică a laboratoarelor de a efectua analize şi încercări specifice domeniului construcţii şi competenţa legală de a emite documente valabile pentru atestarea calităţii lucrărilor de construcţii şi a Hotărârii Guvernului nr. 808/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind autorizarea laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii".
Art. 51
La execuţia marcajului rutier cu material preformat eşalonul de lucru este constituit din:
c)echipa, formată din minimum 4 persoane:
1.c.1) şeful de echipă - conducătorul tehnic al lucrărilor;
2.c.2) minimum 3 muncitori care execută operaţiunile de semnalizare a zonei, efectuează premarcajul, execută operaţiunile de pregătire a suportului, de manipulare a ambalajelor (cutii/foi din carton) conţinând elementele din material preformat, de poziţionare a acestor elemente în zona de execuţie a marcajului, de deplasare a autoutilitarei care închide eşalonul.
d)utilajele şi echipamentele, care cuprind:
1.d.1) echipamente de mici dimensiuni (turbosuflante, perii manuale de sârmă, razuri) pentru pregătirea zonei de lucru;
2.d.2) arzătoare cu flacără alimentate cu propan/butan;
3.d.3) maşina de însoţire a eşalonului, dotată cu semnalizare corespunzătoare şi indicatoare rutiere (fig. "Marcaje rutiere",conform SR1848-1) sau panouri mobile de avertizare luminoasă cu comandă electronică (fig. "Semnalizarea unui utilaj ce se deplasează lucrând" conform SR18481-1) pentru presemnalizarea şi semnalizarea lucrării;
4.d.4) un aparat de măsurat retroreflexia, luminanţa şi coordonatele cromatice sau un contract cu un laborator autorizat pentru determinările specifice, în conformitate cu Legea nr. 10/1995, privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin care sunt recunoscute oficial competenţa tehnică a laboratoarelor de a efectua analize şi încercări specifice domeniului construcţii şi competenţa legală de a emite documente valabile pentru atestarea calităţii lucrărilor de construcţii şi a Hotărârii Guvernului nr. 808/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind autorizarea laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii".
Art. 52
La execuţia marcajului rutier cu material antiderapant, cu produse de marcare tip termoplastic, eşalonul de lucru este constituit din:
e)echipa, formată din minimum 5 persoane:
1.e.1) şeful de echipă, care este conducătorul tehnic al lucrărilor şi persoana care aplică efectiv covorul antiderapant;
2.e.2) minimum 3 muncitori care execută operaţiunile de închidere/ deschidere a zonei, efectuează premarcajul, execută operaţiunile de pregătire a suportului, de alimentare a preîncălzitorului/preîncălzitoarelor, de manipulare a recipientelor cu material antiderapant de la camionul cu preîncălzitoare în zona de aplicare a covorului, de ridicare a conurilor şi de deplasare a autoutilitarei care închide eşalonul;
3.e.3) şoferul camionului pe care sunt montate preîncălzitoarele.
f)utilajele şi echipamentele, care cuprind:
1.f.1) echipamente de mici dimensiuni (turbosuflante, perii manuale de sârmă, razuri) pentru pregătirea zonei de lucru;
2.f.2) preîncălzitorul/preîncălzitoarele pentru material antiderapant, amplasate pe un camion cu care se realizează şi aprovizionarea cu materialele necesare;
3.f.3) autospecială/autoutilitară cu preîncălzitor, care este şi maşina de închidere a eşalonului, dotată cu semnalizare corespunzătoare şi indicatoare rutiere (fig. "Marcaje rutiere", conform SR1848-1) sau panouri mobile de avertizare luminoasă cu comandă electronică (fig. "Semnalizarea unui utilaj ce se deplasează lucrând" conform SR18481-1) pentru presemnalizarea şi semnalizarea lucrării;
4.f.4) un dispozitiv pentru determinarea rugozităţii SRT sau MTD (pata de nisip).
Art. 53
La execuţia marcajului rutier cu vopsea convenţională eşalonul de lucru este constituit din:
g)echipa, formată din minimum 4 persoane:
1.g.1) operatorul maşinii de marcare, care este conducătorul tehnic al lucrărilor;
2.g.2) minimum 3 muncitori care execută operaţiunile de semnalizare a zonei, efectuează premarcajul, execută operaţiunile de pregătire a suportului, de alimentare a maşinii de marcare cu vopsea şi microbile şi de ridicare a conurilor, precum şi de deplasare a autovehiculului care închide eşalonul.
h)utilajele şi echipamentele, care cuprind:
1.h.1) maşina echipată cu perii şi/sau instalaţie de spălare pentru curăţirea suprafeţei de lucru pe care se aplică marcajul rutier;
2.h.2) maşina de marcare;
3.h.3) maşină de însoţire a eşalonului, dotată cu semnalizare corespunzătoare şi indicatoare rutiere (fig. "Marcaje rutiere",conform SR1848-1) sau panouri mobile de avertizare luminoasă cu comandă electronică (fig. "Semnalizarea unui utilaj ce se deplasează lucrând" conform SR18481-1) pentru presemnalizarea şi semnalizarea lucrării;
4.h.4) un aparat de măsurat retroreflexia, luminanţa şi coordonatele cromatice sau un contract cu un laborator autorizat pentru determinările specifice, în conformitate cu Legea nr. 10/1995, privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin care sunt recunoscute oficial competenţa tehnică a laboratoarelor de a efectua analize şi încercări specifice domeniului construcţii şi competenţa legală de a emite documente valabile pentru atestarea calităţii lucrărilor de construcţii şi a Hotărârii Guvernului nr. 808/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind autorizarea laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii"
Art. 54
La execuţia marcajului rutier cu sisteme bicomponente eşalonul de lucru este constituit din:
i)echipa, formată din minimum 4 persoane:
1.i.1) operatorul maşinii de marcare, care este conducătorul tehnic al lucrărilor;
2.i.2) minimum 3 muncitori care execută operaţiunile de semnalizare a zonei, efectuează premarcajul, execută operaţiunile de pregătire a suportului, de alimentare a maşinii de marcare cu cele două componente (A şi B) şi microbile şi de ridicare a conurilor, precum şi de deplasare a autoutilitarei care închide eşalonul.
j)utilajele şi echipamentele, care cuprind:
1.j.1) maşina echipată cu perii şi/sau instalaţie de spălare pentru curăţirea suprafeţei de lucru pe care se aplică marcajul rutier;
2.j.2) maşina de marcare;
3.j.3) maşina de însoţire a eşalonului, dotată cu semnalizare corespunzătoare şi indicatoare rutiere (fig. "Marcaje rutiere", conform SR1848-1) sau panouri mobile de avertizare luminoasă cu comandă electronică (fig. "Semnalizarea unui utilaj ce se deplasează lucrând" conform SR18481-1) pentru presemnalizarea şi semnalizarea lucrării.
4.j.4) un aparat de măsurat retroreflexia, luminanţa şi coordonatele cromatice sau un contract cu un laborator autorizat pentru determinările specifice, în conformitate cu Legea nr. 10/1995, privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin care sunt recunoscute oficial competenţa tehnică a laboratoarelor de a efectua analize şi încercări specifice domeniului construcţii şi competenţa legală de a emite documente valabile pentru atestarea calităţii lucrărilor de construcţii şi a Hotărârii Guvernului nr. 808/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind autorizarea laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii.
Art. 55
La execuţia marcajului rutier cu produse de marcare tip covor bicomponent eşalonul de lucru este constituit din:
k)echipa, formată din minimum 4 persoane:
1.k.1) şeful de echipă, care este conducătorul tehnic al lucrărilor şi persoana care aplică efectiv covorul bicomponent;
2.k.2) minimum 3 muncitori care execută operaţiunile de închidere/ deschidere a zonei, efectuează premarcajul, execută operaţiunile de pregătire a suportului în zona de aplicare a covorului, de ridicare a conurilor şi de deplasare a autoutilitarei care închide eşalonul.
l)utilajele şi echipamentele, care cuprind:
1.l.1) echipamente de mici dimensiuni (turbosuflante, perii manuale de sârmă, razuri) pentru pregătirea zonei de lucru;
2.l.2) un dispozitiv pentru aplicarea manuală a covorului bicomponent antiderapant;
3.l.3) maşina de însoţire a eşalonului, dotată cu semnalizare corespunzătoare şi indicatoare rutiere (fig. "Marcaje rutiere",conform SR1848-1) sau panouri mobile de avertizare luminoasă cu comandă electronică (fig. "Semnalizarea unui utilaj ce se deplasează lucrând" conform SR18481-1) pentru presemnalizarea şi semnalizarea lucrării.
4.l.4) un dispozitiv pentru determinarea rugozităţii SRT sau MTD (pata de nisip).
SECŢIUNEA 5:Mod de lucru
Art. 56
La execuţia marcajelor rutiere sunt necesare următoarele activităţi:
a)închiderea circulaţiei (trafic intens, în intersecţii, pe sectoare de drum unde execuţia lucrărilor de marcare rutiere impune închiderea circulaţiei şi devierea acesteia) şi de instituire a restricţiilor de circulaţie în vederea executării de lucrări în zona drumului public;
b)instalarea elementelor de presemnalizare a lucrării de marcare rutier (indicatoare rutiere şi/sau mijloace de semnalizare luminoasă - panouri cu comandă electronică, balize cu lămpi cu lumină intermitentă);
c)pregătirea maşinii de marcare;
d)pregătirea suprafeţei de lucru (curăţirea prin periere, măturare, suflare cu aer comprimat, spălare, ardere cu arzător cu flacăra, etc.);
e)executarea premarcajului;
f)pregătirea şi prepararea materialului de marcare;
g)determinarea dozajelor la executarea marcajului rutier;
h)executarea marcajului propriu-zis;
i)instalarea conurilor de protecţie pentru protejarea marcajului aplicat;
j)controlul calităţii marcajului rutier şi recuperarea conurilor de protecţie.
Art. 57
Eşalonul de lucru se semnalizează cu indicatoare de avertizare luminoase, specifice operaţiunilor de marcare.
Art. 58
Lucrările de marcare trebuie să se facă numai în condiţii de siguranţă atât pentru personalul executant cât şi pentru participanţii la trafic, astfel încât să afecteze în cât mai mică măsură fluenţa traficului rutier. Determinarea dozajelor de vopsea şi microbile de sticlă, bile mari sau amestec de microbile (bile mari) şi granule pentru aderenţă, se face la începutul fiecărei zile de lucru şi se repetă în cursul zilei, de câte ori este nevoie, dacă grosimea şi aspectul marcajului nu au fost respectate.
Art. 59
Marcajele se execută la dimensiunile conform prevederilor SR 1848-7 şi trebuie să aibă un contur clar delimitat. Microbilele de sticlă, bilele mari sau amestecul de microbile (bile mari) şi granule pentru aderenţă, trebuie să fie repartizate uniform pe suprafaţa marcajului.
Art. 60
În timpul executării marcajului rutier, se fac verificări privind geometria acestuia şi măsurători de grosime a peliculei ude de vopsea şi microbile de sticlă, bile mari sau microbile (bile mari) în amestec cu granule pentru aderenţă.
Art. 61
Nerespectarea dozajelor de lucru, a filmului marcajului, caietului de sarcini şi SR 1848-7, obligă personalul de execuţie să corecteze şi să refacă marcajul pe cheltuiala proprie a executantului marcajului.
Art. 62
În timpul efectuării marcajului, pot apărea defecte de peliculă. Aceste defecte obligă personalul care execută marcajul, să treacă la eliminarea imediată a cauzelor care le generează şi la remedierea defecţiunilor constatate.
Art. 63
(1)În anexa 13 se prezintă diferite tipuri de defecte de peliculă, cauzele care le provoacă şi modul de remediere.
(2)Tipurile de defecte ale peliculei la marcajul termoplastic aplicat prin extrudare se regăsesc în Anexa 14.
(3)Tipurile de defecte ale peliculei la marcajul termoplastic aplicat prin pulverizare (spray) se regăsesc în Anexa 15.
(4)Tipurile de defecte la aplicarea microbilelor se regăsesc în Anexa 16.
Art. 64
La sfârşitul operaţiunilor de marcare zilnic, se va întocmi de către şeful echipei de marcare, un raport de lucru vizat de responsabilul din partea administratorului drumului (SDN/Secţia Autostrăzi/DRDP), raport care constituie document pentru recepţie (Anexa 1).
Art. 65
La maşina de marcare, dispozitivele de aplicare a produselor şi distribuitorul de microbile, bile mari şi microbile în amestec cu granule pentru creşterea aderenţei, se curăţă obligatoriu la terminarea programului de lucru.
Art. 66
Este obligatorie respectarea Regulilor de Protecţia Muncii şi Prevenirea şi Stingerea Incendiilor conform capitolului 6 din prezenta reglementare tehnică.
Art. 67
Marcajul rutier este de regulă de culoare albă, alte culori fiind utilizate doar în condiţiile prevăzute în SR 1848-7 şi Codul Rutier.
Art. 68
Marcajul temporar aplicat pentru semnalizarea pe perioada execuţiei lucrărilor este de culoare galbenă şi prevalează asupra marcajului de culoare albă. Pentru asigurarea siguranţei rutiere, marcajul galben trebuie să îndeplinească cel puţin aceleaşi caracteristici de vizibilitate diurnă şi nocturnă ca marcajul permanent din zonă, fără ca acesta să implice în mod necesar şi aceeaşi rezistentă la uzură. Marcajul trebuie să-şi păstreze caracteristicile pe toată perioada aferentă instituirii restricţiilor de circulaţie.
Art. 69
La darea în exploatare a unei suprafeţe de rulare proaspăt puse în operă (refacere strat uzură, drum modernizat/reabilitat, drum/autostradă nou construită), este obligatorie aplicarea unui marcaj rutier alb având caracter provizoriu, cu rol de "marcaj rutier pentru deschidere sub trafic", amovibil, reflectorizant compatibil cu viitorul marcaj definitiv, care să acopere intervalul de timp în care din raţiuni de ordin tehnic sau meteo nu pot fi aplicate marcaje permanente care să asigure condiţiile de calitate cerute. Se execută în special în situaţiile în care:
a)condiţiile de mediu sau anotimpul nu sunt potrivite pentru executarea unui marcaj de lungă durată;
b)marcajul se face pe asfalt bituminos, suprafaţă care necesită câteva luni sub trafic pentru a consuma excesul de bitum din structură şi a permite astfel o bună aderenţă pentru marcajul de lungă durată;
c)după un tratament de suprafaţă a stratului de uzură al căii de rulare;
d)pe suprafeţe pe care s-a aplicat criblura pentru creşterea rugozităţii;
e)pe suprafeţe de rulare realizate din beton de ciment.
Art. 70
Este contraindicată introducerea de culori suplimentare pentru marcajele rutiere retroreflectorizante; creşterea spectrului coloristic duce la supraîncărcarea câmpului vizual al şoferilor. În plus, retroreflexia realizabilă din punct de vedere tehnic pentru alte culori (verde, roşu, albastru etc.) este net inferioară faţă de culoarea albă (raportul este de la 1:3 la 1:7), efectul pe timp de noapte al marcajelor colorate devenind neglijabil. Culorile utilizate la execuţia marcajelor rutiere sunt prevăzute în SR1848-7.
SECŢIUNEA 6:Limitări pentru executarea marcajelor rutiere
Art. 71
Produsele de marcare rutieră vopsea/materiale plastice aplicate la cald sau la rece/prefabricate se vor aplica numai atunci când temperatura suprafeţei de rulare este cu cel puţin trei grade Celsius (3°C) mai mare decât temperatura punctului de rouă al aerului (se obţine din tabelul de mai jos), temperatura (aerului şi a suprafeţei de rulare) se încadrează în limitele minime şi maxime recomandate de producător şi viteza vântului este mai mică de 30 km/h.
Art. 72
Nu se vor aplica produsele de marcare rutieră atunci când suprafaţa de rulare este umedă sau temperatura aerului şi a stratului suport nu este conform temperaturilor limită de aplicare a produsului recomandate de producător, când sunt condiţii de ploaie, ninsoare, ceaţă sau când există peliculă vizibilă de apă sau gheaţă, sau când carosabilul prezintă urme de material antiderapant.

Temperatura aerului (°C)

Umiditatea relativă a aerului (%)

100

90

80

70

60

50

40

30

20

0

0,0

-1,4

-3,0

-4,8

-6,8

-9,2

-12,0

-15,5

-20,3

2

2,0

0,5

-1,1

-2,9

-4,9

-7,3

-10,2

-13,7

-18,6

4

4,0

2,5

0,9

-1,0

-3,1

-5,5

-8,4

-12,0

-16,9

6

6,0

4,5

2,8

0,9

-1,2

-3,6

-6,6

-10,3

-15,3

8

8,0

6,5

4,8

2,9

0,7

-1,8

-4,8

-8,5

-13,6

10

10,0

8,4

6,7

4,8

2,6

0,1

-3,0

-6,8

-11,9

12

12,0

10,4

8,7

6,7

4,5

1,9

-1,2

-5,0

-10,3

14

14,0

12,4

10,6

8,6

6,4

3,7

0,6

-3,3

-8,6

16

16,0

14,4

12,5

10,5

8,2

5,6

2,4

-1,6

-7,0

18

18,0

16,3

14,5

12,4

10,1

7,4

4,2

0,2

-5,3

20

20,0

18,3

16,4

14,4

12,0

9,3

6,0

1,9

-3,6

22

22,0

20,3

18,4

16,3

13,9

11,1

7,8

3,6

-2,0

24

24,0

22,3

20,3

18,2

15,7

12,9

9,6

5,3

-0,4

26

26,0

24,2

22,3

20,1

17,6

14,8

11,3

7,1

1,3

28

28,0

26,2

24,2

22,0

19,5

16,6

13,1

8,8

2,9

30

30,0

28,2

26,2

23,9

21,4

18,4

14,9

10,5

4,6

32

32,0

30,1

28,1

25,8

23,2

20,3

16,7

12,2

6,2

34

34,0

32,1

30,0

27,7

25,1

22,1

18,5

13,9

7,8

36

36,0

34,1

32,0

29,6

27,0

23,9

20,2

15,7

9,5

38

38,0

36,1

33,9

31,6

28,9

25,7

22,0

17,4

11,1

40

40,0

38,0

35,9

33,5

30,7

27,6

23,8

19,1

12,7

42

42,0

40,0

37,8

35,4

32,6

29,4

25,6

20,8

14,4

44

44,0

42,0

39,8

37,3

34,5

31,2

27,3

22,5

16,0

46

46,0

43,9

41,7

39,2

36,3

33

29,1

24,2

17,6

48

48,0

45,9

43,6

41,1

38,2

34,9

30,9

25,9

19,2

50

50,0

47,9

45,6

43,0

40,1

36,7

32,6

27,6

20,8

Notă: Valorile intermediare sunt obţinute prin interpolare liniară.