Capitolul i - Prevederi generale - Instructiuni Tehnice din 2024 0/0/0 pentru marcaje rutiere, indicativ AND 616-2022

M.Of. 656 bis

În vigoare
Versiune de la: 8 Septembrie 2024
CAPITOLUL I:Prevederi generale
Art. 1
Semnalizarea rutieră, ca mijloc de asigurare a unui trafic rutier sigur şi eficient, se realizează în principal prin indicatoare rutiere (semnalizare verticală) şi marcaje rutiere (semnalizare orizontală); complementare acestora sunt butonii retroreflectorizanţi, catadioptrii de parapet, stâlpii de ghidare şi borne de delimitare de diverse feluri, parapetul median şi marginal (cu rol de protecţie, dar şi de ghidare vizuală a aliniamentului drumului, etc.), diferite instalaţii luminoase autonome sau integrate în platforme ITS, etc.
Art. 2
(1)Conform Codului Rutier, acolo unde coexistă, marcajul rutier se subordonează şi întăreşte semnificaţia indicatoarelor rutiere. Dacă pe timp de zi, există de regulă suficiente alte elemente care să ghideze vizual participanţii la trafic (a se vedea enumerarea de mai sus), pe timpul nopţii - în special în condiţii de precipitaţii sau umezeală - funcţionalitatea marcajului rutier este primordială în asigurarea unei circulaţii rutiere în siguranţă.
(2)De aici derivă ierarhizarea şi alegerea unui subset de materiale şi tehnologii de marcare rutieră corespunzătoare. Accentul trebuie pus de fiecare dată pe soluţii care să ofere un maxim de vizibilitate şi recognoscibilitate, în condiţii defavorabile pentru circulaţia rutieră (circulaţie nocturnă, suprafaţă carosabilă umedă, geometria drumului şi spaţiile laterale de siguranţă). Trebuie păstrat un echilibru între informaţia grafică pusă la dispoziţie prin marcaj şi efortul de percepţie şi conformare cerut participanţilor la trafic, întrucât mai mult marcaj nu înseamnă în mod necesar o siguranţă rutieră sporită. Sistematizarea excesivă prin marcaje rutiere poate conduce la un fals sentiment de siguranţă şi la scăderea atenţiei pe care şoferii o acordă spaţiului înconjurător (atenţia distributivă).
Art. 3
Aplicarea pe calea de rulare a marcajelor (preformate sau executate "in situ") ca replică a simbolisticii indicatoarelor rutiere instalate la aceeaşi locaţie sau de înscrisuri alfanumerice are rolul de a întări semnificaţia semnalizării verticale; o situaţie de vizibilitate limitată pentru semnalizarea verticală nu se consideră rezolvată prin întărirea semnalizării cu marcaje replicate la sol, funcţionalitatea semnalizării verticale trebuie asigurată permanent. Cerinţele funcţionale şi de performantă ale marcajului rutier sunt specificate în standardul SR 1848-7.
Art. 4
Prezenta instrucţiune cuprinde principii tehnice pentru marcaje rutiere. Această reglementare tehnică se aplică la autostrăzi, drumuri expres, drumuri naţionale europene (E), drumuri naţionale principale, drumuri naţionale secundare, drumuri judeţene, drumuri comunale şi străzi.
Art. 5
Conform SR 1848-7, marcajul rutier reprezintă materializarea pe partea carosabilă a liniilor de separare a fluxurilor de circulaţie, a spaţiilor interzise circulaţiei, a locurilor de oprire, de cedare a trecerii, traversări pentru pietoni sau biciclişti, simboluri şi inscripţii, precum şi aplicarea pe obstacole a unor suprafeţe colorate şi dispozitive care să le scoată în evidenţă (accentueze).