Art. 73. - Instructiuni Tehnice din 2024 0/0/0 pentru marcaje rutiere, indicativ AND 616-2022
M.Of. 656 bis
În vigoare Versiune de la: 8 Septembrie 2024
Art. 73
Creşterea intensităţii traficului rutier a făcut să se treacă de la selecţia marcajelor bazată pe clasa de rezistenţă omologată, la proceduri de acceptanţă în garanţie legate de rezistenţa efectivă la uzură în timp, exprimată de regulă ca raport între suprafaţa de marcare remanentă şi suprafaţa de marcare acoperită la aplicare. În acest context, clasa de performanţă omologată trebuie văzută ca o condiţie necesară (pentru selecţie material) dar nu suficientă pentru demonstrarea performanţelor marcajului (ca sistem) - aceasta rămâne a se face în teren. Date fiind caracteristicile intrinseci ale unei căi de rulare în exploatare - abateri de geometrie, material substrat neuniform, grad de uzură variabil, acumulările periodice de material antiderapant acumulat local, zonă climatică etc. este de aşteptat ca marcajul rutier să nu fie perfect din punct de vedere geometric sau al aspectului general; evaluarea trebuie efectuată asupra capacităţii marcajului de a transmite participanţilor la trafic informaţia corectă. Suprafaţa de marcare remanentă pe un sector de drum, la finalizarea perioadei de garanţie, trebuie să fie de cel puţin 80% din cea iniţială. Această condiţie poate fi folosită şi în evaluarea momentului intervenţiei de completare/refacere a unui marcaj rutier aflat în exploatare (în afara perioadei de garanţie).