Art. 14. - Pe suprafeţe de rulare noi sau reabilitate se recomandă aplicarea unui marcaj pentru punerea în circulaţie, în următoarele situaţii: - Instructiuni Tehnice din 2024 0/0/0 pentru marcaje rutiere, indicativ AND 616-2022

M.Of. 656 bis

În vigoare
Versiune de la: 8 Septembrie 2024
Art. 14
(1)Din raţiuni ce ţin de tehnologiile de fabricaţie disponibile precum şi de limitări fizico-chimice, la nivelul actual este imposibilă executarea de marcaje rutiere care să ofere simultan valori maximale la toate caracteristicile de performantă vizuală şi rezilienţă dorite (dihotomia principală este între rugozitate şi vizibilitate nocturnă). Rămâne la latitudinea specialistului să găsească soluţia tehnică optimă care să asigure un marcaj rutier funcţional în condiţiile de exploatare şi de mediu înconjurător (regim pluvial, temperaturi anuale etc.) specifice fiecărui segment de drum în parte. Alegerea tipului de marcare, a materialului, a grosimii stratului de aplicare şi durata de garanţie respectiv de exploatare dorite trebuie coroborate cu valorile intensităţii mediei zilnice anuale a traficului, densitatea de trafic greu, intensitatea acţiunilor de deszăpezire pe sectorul de drum, tipul şi starea infrastructurii. Ca infrastructură se consideră marcajele existente în diferite stadii de uzură, precum şi suprafeţele suport.
(2)Aplicarea marcajelor în straturi groase, atât bicomponente cât şi termoplastice, nu se realizează pe sectoare de drum cu tratamente, pe sectoare de drum care prezintă colmatări pe aliniamentul peliculei de marcare, pe sectoare de drum care prezintă fisuri şi faianţări, pe covoare cu exces de bitum şi pe sectoare de drum sărăcăcioase în bitum care prezintă agregate lustruite.
(3)La selectarea şi aplicarea sistemelor de marcare trebuie luate în considerare atât afectarea traficului cât şi condiţiile speciale de mediu (de exemplu în zone de protecţie).
(4)Într-o secţiune sau într-o intersecţie nu trebuie prevăzute mai mult de două sisteme de marcare diferite.
(5)Pe suprafeţe de rulare noi sau reabilitate se recomandă aplicarea unui marcaj pentru punerea în circulaţie, în următoarele situaţii:
a)când nu se ating condiţiile meteorologice optime în perioada în care se execută lucrarea;
b)pe suprafeţe de rulare noi;
c)după o tratare a suprafeţei.
(6)La selectarea sistemului de marcare care urmează să fie aplicat, trebuie verificat cu atenţie marcajul vechi, deja existent (numărul de straturi, schimbarea sistemului).
(7)La aplicarea marcajelor noi şi pentru reîmprospătarea marcajelor după perioada de garanţie trebuie avut în vedere compatibilitatea materialelor de marcare:
a.Compatibilitatea vopselelor pe bază de solvent peste:
a.1) asfalt nou: compatibilitate foarte bună
a.2) asfalt vechi: compatibilitate bună
a.3) beton: compatibilitate bună doar cu primer
a.4) vopsea pe bază de solvent: compatibilitate foarte bună
a.5) vopsea pe baza de apă: compatibilitate bună
a.6) vopsea bicomponentă: compatibilitate bună
a.7) vopsea termoplastică: incompatibile
b.Compatibilitatea vopselelor pe bază de apă peste:
b.1) asfalt nou: compatibilitate bună
b.2) asfalt vechi: compatibilitate bună
b.3) beton: compatibilitate bună doar cu primer
b.4) vopsea pe baza de solvent: compatibilitate bună
b.5) vopsea pe baza de apă: compatibilitate foarte bună
b.6) vopsea bicomponentă: incompatibile
b.7) vopsea termoplastică: incompatibile