Capitolul iii - Tehnologia de execuţie a marcajelor - Instructiuni Tehnice din 2024 0/0/0 pentru marcaje rutiere, indicativ AND 616-2022

M.Of. 656 bis

În vigoare
Versiune de la: 8 Septembrie 2024
CAPITOLUL III:Tehnologia de execuţie a marcajelor
SECŢIUNEA 1:Pregătirea echipamentelor de marcare
Art. 17
Înainte de începerea lucrului, personalul implicat în utilizarea echipamentelor specifice fiecărei tehnologii de aplicare a marcajelor trebuie să citească Manualul de Instrucţiuni Tehnice şi în special capitolul care cuprinde indicaţiile de securitate. Acest manual se află în dotarea permanentă a echipamentelor respective.
Art. 18
(1)Pentru execuţia marcajului rutier cu vopsea convenţională (pe bază de solvenţi organici sau apă) - se aplică prin pulverizare cu aer comprimat sau în sistem airless cu maşini de marcare capabile să asigure dozaje de vopsea, microbile, bile mari sau amestec de microbile şi granule pentru aderenţă, în condiţii de calitate corespunzătoare fişei tehnice a vopselei.
(2)Înainte de începerea lucrului se verifică buna funcţionare a utilajelor, conform instrucţiunilor şi manualelor de utilizare furnizate de producătorul acestora, de exemplu cel puţin următoarele:
a)buna funcţionare a compresorului, a pistoalelor de vopsea - pe bază de solvent organic sau apă - şi a celor de microbile, bile mari şi amestec de microbile şi granule pentru aderenţă, a manometrelor, a indicatorului de viteză şi debit;
b)gradul de curăţenie al pieselor componente (furtune, rezervoare, pistoale etc.). Se verifică dacă îmbrăcămintea interioară a furtunului de vopsea nu a fost degradată de vopseaua în solvent organic (îmbrăcămintea devine sfărâmicioasă). La exterior, furtunul se verifică dacă este degradat datorită razelor UV sau dacă a fost spălat cu solvent organic (prezintă fisuri sau este sfărâmicios). Se verifică în special agrafele de furtun. Furtunul degradat se înlocuieşte imediat cu un furtun nou;
c)curăţenia filtrului de aer de la compresor;
d)etanşeitatea circuitelor de aer comprimat (conducte, furtune, îmbinări filetate);
e)buna funcţionare a marcatorului care realizează divizarea benzii şi lăţimi diferite de bandă;
f)la marcatorul de discuri trebuie să se asigure:
f.1) limitarea benzii de marcare (lăţime, consolidare muchii);
f.2) funcţionarea distribuitoarelor de vopsea, microbile, bile mari şi microbile (bile mari) în amestec cu granule pentru aderenţă, în ritmul divizării benzii de marcare, ridicării şi coborârii marcatorului;
g)funcţionarea instalaţiei electrice de pornire semnalizare şi lumini. Defectele precum conexiuni slăbite, cabluri afectate termic trebuie remediate imediat;
h)reglarea poziţiei pistoalelor în funcţie de caracteristicile marcajului;
i)dotarea obligatorie a maşinii de marcare cu duze de dimensiuni corespunzătoare celor recomandate în cartea tehnică a echipamentului;
j)dotarea maşinii cu extinctor care se încadrează în termenul de valabilitate şi se află în stare bună de funcţionare.
(2)Este interzisă utilizarea maşinii de marcare în alte scopuri (pulverizarea de ierbicide, remorcarea altor maşini etc.) decât cel pentru care a fost prevăzut.
Art. 19
(1)Pentru execuţia marcajului rutier cu sisteme bicomponente - se aplică în strat subţire (maximum 0,8 mm) în sistem airless şi în strat gros (minimum 3 mm) în sistem extrudare (neted, structurat şi rezonator) cu maşini specializate dotate corespunzător pentru a asigura dozajele recomandate din cei doi componenţi, microbile, bile mari sau amestec de microbile şi granule pentru aderenţă, în condiţiile menţionate în documentele tehnice.
(2)Înainte de începerea lucrului se verifică:
a)buna funcţionare a compresorului, pompelor, pistoalelor de aplicare a celor două componente şi microbilelor, manometrelor;
b)gradul de curăţenie al rezervoarelor şi pieselor componente ale traseelor (conducte, furtune, pistoale, pompe etc.);
c)gradul de curăţenie al filtrului de aer de la compresor;
d)starea de funcţionare a dispozitivelor de control din dotarea maşinii de marcare;
e)etanşeitatea circuitelor de aer comprimat;
f)funcţionarea instalaţiei electrice de pornire, semnalizare şi lumini şi a girofarului de culoare portocalie;
g)reglarea poziţiei pistoalelor;
h)reglarea maşinii asigurând funcţionarea acesteia la o viteză constantă de aplicare şi presiune.
Art. 20
(1)Materialele de marcare termoplastice folosite pentru execuţia marcajului rutier cu material termoplastic, sunt produse care se aplică la temperaturi ridicate (cca. 200°C), în strat subţire (prin pulverizare la maximum 1,5 mm) sau în strat gros (prin extrudare la minimum 3 mm) - marcaj neted, structurat (spot/multidot) şi rezonator. Materialul se încălzeşte în echipamente specializate (preîncălzitoare cu sistem de malaxare) până ajunge în stare topită, menţinându-se sub agitare astfel încât temperatura să se uniformizeze în toată masa de material. Materialul topit se transferă în maşina de marcare (pentru aplicare mecanizată) sau se poate aplica manual, cu dispozitive tip ramă construite din metal.
(2)Înainte de începerea lucrului se verifică:
a.Pentru preîncălzitor:
a.1) funcţionarea instalaţiei electrice de pornire, semnalizare şi lumini şi a girofarului de culoare portocalie din dotarea camionului;
a.2) buna funcţionare a pompei hidraulice şi a manometrelor;
a.3) gradul de curăţenie al rezervorului şi traseelor (conducte, furtune etc.);
a.4) gradul de curăţenie al filtrului de ulei al pompei hidraulice;
a.5) integritatea circuitelor electrice;
a.6) funcţionarea corectă a turbinei şi injectorului instalaţiei de aprindere a combustibilului;
a.7) etanşeitatea circuitelor de ulei termic, de ungere şi hidraulic şi de alimentare cu combustibil.
b.Pentru maşina de marcare:
b.1) buna funcţionare a compresorului, pistoalelor de aplicare a materialului şi microbilelor, manometrelor;
b.2) gradul de curăţenie al rezervorului şi pieselor componente ale traseelor (conducte, furtune, pistoale etc.);
b.3) gradul de curăţenie al filtrului de aer de la compresor;
b.4) etanşeitatea circuitelor de aer comprimat şi a celor de ulei;
b.5) funcţionarea instalaţiei electrice de pornire, semnalizare şi lumini şi a girofarului de culoare portocalie;
b.6) reglarea poziţiei pistoalelor în funcţie de procedeul tehnologic de aplicare (pulverizare sau extrudare).
Art. 21
(1)Pentru execuţia marcajului rutier cu material antiderapant aplicat la cald, materialul se încălzeşte în echipamente specializate (preîncălzitoare cu sistem de malaxare) până ajunge în stare topită, menţinându-se sub agitare astfel încât temperatura să se uniformizeze în toată masa de material. Aplicarea se realizează manual, prin distribuirea uniformă a materialului cu ajutorul unor dispozitive de construcţie specială - rame metalice.
(2)Înainte de începerea lucrului se verifică preîncălzitorul în ceea ce priveşte:
a)funcţionarea instalaţiei electrice de pornire, semnalizare şi lumini şi a girofarului de culoare portocalie din dotarea autocamionului;
b)gradul de curăţenie şi buna funcţionare a preîncălzitorului/preîncălzitoarelor;
c)gradul de curăţenie al filtrului de ulei, al instalaţiei hidraulice care angrenează malaxorul;
d)gradul de curăţenie al filtrului de aer de la motorul auxiliar;
e)integritatea circuitelor electrice;
f)etanşeitatea circuitelor de ulei hidraulic şi de ungere şi de alimentare cu combustibil.
Art. 22
La execuţia marcajului rutier cu materiale antiderapante aplicate la rece, materialele destinate aplicării covoarelor antiderapante la rece sunt produse bicomponente în care agregatele minerale antiderapante sunt direct înglobate în componentul A, sau pot fi distribuite pe suprafaţa marcajului imediat după aplicarea acestuia pe suport.
Art. 23
Indiferent de tehnologia de aplicare, orice lucrare la echipamentele electrice, hidraulice, pneumatice şi motoare din dotarea echipamentelor specializate se va executa numai de către un specialist.
Art. 24
În toate cazurile personalul de lucru trebuie să poarte echipament de protecţie.
SECŢIUNEA 2:Premarcajul
Art. 25
Se execută cu aparate topografice sau manual, prin trasarea/pichetarea cu vopsea, a unei linii de referinţă continuă sau a unor puncte de reper determinate şi simboluri, pe suprafaţa părţii carosabile, care au rolul de a ghida executantul pentru realizarea corectă a marcajelor (utilizând în acest scop simbolurile prevăzute în Anexa nr. 10), astfel:
a)pe sectoarele unde vechiul marcaj este şters;
b)pe sectoarele unde vechiul marcaj nu respectă prevederile SR 1848-7;
c)pe sectoarele cu îmbrăcăminţi asfaltice noi sau betoane de ciment noi.
Art. 26
Premarcajul se execută pentru marcaje longitudinale utilizând în acest scop simbolurile prevăzute în Anexa nr. 10.
Art. 27
Între capetele sectorului de drum aflat în aliniament (este asigurată vizibilitatea), premarcajul se poate verifica vizual.
SECŢIUNEA 3:Cerinţe de performanţă în exploatare
Art. 28
Se vor utiliza marcaje rutiere ce pot fi distinse de către utilizatorii drumurilor de la distanţe de minimum 75 m până la peste 150 m (în cazul autostrăzilor şi a drumurilor cu viteză de trafic sporită). Pentru obţinerea unei vizibilităţi corespunzătoare se recomandă valori minime pentru coeficientul RL = 200 mcd m-2 lx-1 (clasa de performanţă R4 conform SR EN 1436, iar în anumite situaţii chiar clasa R5) pentru carosabilul uscat şi de RL = 50 mcd m-2 lx-1 (clasa de performanţă RW3) pentru carosabilul umed. O bună vizibilitate nocturnă (datorată în principal retroreflexiei) trebuie argumentată de o bună vizibilitate diurnă, ceea ce tehnic se traduce într-o valoare minimă Qd = 160 mcd m-2 lx-1 (clasa de performanţă Q4).
Art. 29
O caracteristică fizică secundară a marcajului rutier, derivată din alegerea materialului de marcare şi a tehnologiei de aplicare, este coeficientul de aderenţă (SRT). O bună aderenţă a pneurilor la suprafaţa marcată (generată în principal de rugozitatea marcajului) este un factor important pentru rularea în siguranţă a vehiculelor pe carosabil. Atât în stare nouă cât şi pe durata de exploatare, suprafaţa de marcare rutier să atingă un minimum 45 SRT (clasă S1). Pentru anumite marcaje de tip aglomerat, măsurarea coeficientului de aderenţă nu este fezabilă cu metode standardizate (dispersie mare a rezultatelor), motiv pentru care de regulă pentru acest tip de marcaje nu se fac determinări.
Art. 30
Grosimea de strat specifică pentru fiecare tip de marcaj rutier (neted, structurat, rezonator), este prevăzută în SR 1848-7. Pentru marcajele executate în strat gros se vor asigura şanţuri de drenaj a apei pluviale, pentru a se evita fenomenul de acvaplanare.
Art. 31
Un tabel complet al valorilor minime de performanţă necesare pentru marcaje eficiente este dat în capitolul 3.8 "Clase de performanţă privind vizibilitatea marcajelor".
SECŢIUNEA 4:Alte cerinţe funcţionale pentru marcajele rutiere
Art. 32
Pentru păstrarea caracteristicilor în timp (pe durata perioadei de exploatare), marcajele rutiere trebuie să adere bine la substrat (asfalt bituminos, beton rutier, straturi de marcare aplicate anterior, etc.), să fie rezistente la factori de mediu şi substanţe folosite la combaterea zăpezii şi poleiului şi să prezinte o rezistenţă la uzură adecvată intensităţii traficului. Trebuie avut în vedere că supraîncărcarea pe axă, utilizarea plugurilor de deszăpezire (în special a celor fără bandă de protecţie), rularea echipamentelor şenilate sau alte intervenţii de ordin mecanic deteriorează microbilele de sticlă aplicate pe suprafaţa marcajelor rutiere ceea ce duce la scăderea vizibilităţii marcajelor pe timp de noapte şi ulterior pot duce la o uzură accelerată sau chiar la distrugerea completă a marcajului rutier. Un caz aparte îl constituie modificarea temporară a planului de semnalizare în cadrul intervenţiilor de reparaţii la drumuri (semnalizare de lucrări), situaţie în care modificarea cursului de rulare al vehiculelor poate duce la uzura accelerată pe porţiuni a marcajului permanent.
SECŢIUNEA 5:Demarcarea (ştergerea marcajului existent)
Art. 33
În alegerea tehnologiei şi a materialului de marcare - cu precădere la cel având caracter temporar - trebuie ţinut seama de tehnologiile disponibile privitoare la ştergerea marcajului şi de eficienţa economică a acestora.
Art. 34
(1)Înlăturarea unui marcaj (permanent sau temporar) se realizează prin:
a)frezare la rece - utilajele trebuie să fie echipate cu tamburi de frezare fină şi microfină;
b)frezare cu jet de apă la presiune înaltă - se utilizează presiuni de lucru de 800 - 2600 bari;
c)frezare cu jet de bile;
d)lance termică.
(2)Înlăturarea unui marcaj nu trebuie efectuată prin ardere deoarece aceasta metodă contribuie la degradarea structurii rutiere.
Art. 35
Acoperirea cu un strat nou de marcare de culoare neagră este permisă doar cu caracter de excepţie, în cazul în care nici una din celelalte tehnologii nu este disponibilă şi se poate garanta că uzura stratului de vopsea aplicată pentru mascare nu va aduce la lumină, imagini "fantomă" ale marcajelor vechi, ce ar putea fi interpretate greşit de participanţii la trafic. Pentru a evita astfel de situaţii, suprafeţele respective se vor ţine sub observaţie.
Art. 36
Umbrele vechiului marcaj nu trebuie să interfereze cu vizibilitatea şi recognoscibilitatea noului marcaj.
Art. 37
În cazurile prevăzute mai sus, se acceptă şi mascarea cu vopsea neagră de marcare, în condiţiile în care suprafeţele marcate necorespunzător sunt reduse şi izolate (maximum 30 mp). În această situaţie cantitatea de vopsea neagră consumată nu se tarifează. Vopseaua de marcare neagră trebuie să acopere complet sub o formă geometrică (dreptunghi sau pătrat) şi permanent vechiul marcaj.
Art. 38
Frezarea trebuie făcută pe întreaga suprafaţă a dreptunghiului de încadrare a marcajului de îndepărtat, pentru a limita şansa apariţiei imaginilor "fantomă".
Art. 39
Materialul îndepărtat prin frezare trebuie colectat imediat după procedeul de frezare şi eliminat, conform reglementărilor legislaţiei referitoare la regimul deşeurilor.
SECŢIUNEA 6:Întreţinerea marcajelor rutiere
Art. 40
Lucrările de întreţinere a marcajelor presupun refaceri parţiale sau completări în zonele în care marcajul a suferit degradări.
Art. 41
Operaţiile care se execută sunt similare cu cele de pregătire a suprafeţei de marcare. Trebuie să se utilizeze acelaşi tip de material de marcare, dar există situaţii în care se solicită schimbarea soluţiei tehnice (material şi tehnologie de aplicare), în astfel de cazuri fiind necesară asigurarea compatibilităţii materialelor de marcare.
Art. 42
În condiţiile în care în documentaţia tehnică a produsului de marcare/marcaj nu se fac precizări referitoare la compatibilitatea/incompatibilitatea cu anumite produse, aplicarea noii soluţii tehnice se va face numai după efectuarea testelor de compatibilitate a noului material cu marcajul existent.
SECŢIUNEA 7:Criterii de acceptanţă
Art. 43
(1)Performanţele marcajelor rutiere (vizibilitatea pe timp de noapte, vizibilitatea pe timp de zi, contrastul, aderenţa şi rezistenţa la uzură) se testează atât în laborator (conform metodelor descrise în standardele SR EN 1436 şi SR EN 13197) cât şi în condiţii reale de drum, pe anumite sectoare experimentale în cadrul reţelei naţionale de drumuri. Testarea în laborator se efectuează de către laboratoare notificate la nivel european, iar în România de către laboratoare autorizate de către Inspectoratul de Stat în Construcţii - şi acreditate de către Organismul de Acreditare din România - R.E.N.A.R.
(2)De aici derivă tabele de clase de performanţă la uzură, ce nu sunt apriori echivalente (rezultatele generate de testele pe sectoare experimentale au o şansă mai mare să fie repetabile în exploatarea de lungă durată a marcajelor comparativ cu testele pe masa turnantă) dar utile (în interiorul unei metode) în a compara între ele materiale ale diverşilor producători. Clasificarea în sine este universală (milioane de treceri roată) şi redată în tabelul următor:

Număr de treceri roată

Clasa de performanţă

0,1 milioane

P2

0,5 milioane

P4

1,0 milion

P5

2,0 milioane

P6

4,0 milioane

P7

SECŢIUNEA 8:Clase de performanţă privind vizibilitatea marcajelor
Art. 44
Clasele de performanţă privind vizibilitatea marcajelor sunt prezentate în tabelul următor:

Nr. crt.

Marcaj

Valoare

Clasa

1.

Valori minime pentru vizibilitatea pe timp de zi, Qd, mcd*m2*lx-1

marcaje permanente în stadiu nou

160

Q4

marcaje permanente în stadiu de utilizare

130

Q3

marcaje temporare în stadiu nou/de utilizare

100

Q2

2.

Valori minime pentru vizibilitatea pe timpul nopţii - marcaje permanente pentru marcaje preformate/marcaje aplicate, RL, mcd*m-2*lx-1

uscat în stare nouă (la aplicare)

300

R5

uscat în stare de utilizare (în exploatare)

200

R4

umed, în stare nouă (la aplicare)

75

RW3

umed, în stare de utilizare (în exploatare)

35

RW2

3.

Valori minime pentru vizibilitatea pe timpul nopţii - marcaje permanente pentru toate celelalte marcaje finale, Rl, mcd*m-2*lx-1

uscat în stare nouă (la aplicare)

200

R4

uscat în stare de utilizare (în exploatare)

100

R2

umed, în stare nouă (la aplicare)

50

RW3

umed, în stare de utilizare (în exploatare)

25

RW1

4.

Valori minime pentru vizibilitate pe timp de noapte - marcaje temporare, măsurători efectuate în interval: 91 zile până la terminarea perioadei de garanţie, RL, mcd*m-2*lx-1

Uscat

150

R3

Umed

35

RW2