Secţiunea 1 - Pregătirea echipamentelor de marcare - Instructiuni Tehnice din 2024 0/0/0 pentru marcaje rutiere, indicativ AND 616-2022
M.Of. 656 bis
În vigoare Versiune de la: 8 Septembrie 2024
SECŢIUNEA 1:Pregătirea echipamentelor de marcare
Art. 17
Înainte de începerea lucrului, personalul implicat în utilizarea echipamentelor specifice fiecărei tehnologii de aplicare a marcajelor trebuie să citească Manualul de Instrucţiuni Tehnice şi în special capitolul care cuprinde indicaţiile de securitate. Acest manual se află în dotarea permanentă a echipamentelor respective.
Art. 18
(1)Pentru execuţia marcajului rutier cu vopsea convenţională (pe bază de solvenţi organici sau apă) - se aplică prin pulverizare cu aer comprimat sau în sistem airless cu maşini de marcare capabile să asigure dozaje de vopsea, microbile, bile mari sau amestec de microbile şi granule pentru aderenţă, în condiţii de calitate corespunzătoare fişei tehnice a vopselei.
(2)Înainte de începerea lucrului se verifică buna funcţionare a utilajelor, conform instrucţiunilor şi manualelor de utilizare furnizate de producătorul acestora, de exemplu cel puţin următoarele:
a)buna funcţionare a compresorului, a pistoalelor de vopsea - pe bază de solvent organic sau apă - şi a celor de microbile, bile mari şi amestec de microbile şi granule pentru aderenţă, a manometrelor, a indicatorului de viteză şi debit;
b)gradul de curăţenie al pieselor componente (furtune, rezervoare, pistoale etc.). Se verifică dacă îmbrăcămintea interioară a furtunului de vopsea nu a fost degradată de vopseaua în solvent organic (îmbrăcămintea devine sfărâmicioasă). La exterior, furtunul se verifică dacă este degradat datorită razelor UV sau dacă a fost spălat cu solvent organic (prezintă fisuri sau este sfărâmicios). Se verifică în special agrafele de furtun. Furtunul degradat se înlocuieşte imediat cu un furtun nou;
c)curăţenia filtrului de aer de la compresor;
d)etanşeitatea circuitelor de aer comprimat (conducte, furtune, îmbinări filetate);
e)buna funcţionare a marcatorului care realizează divizarea benzii şi lăţimi diferite de bandă;
f)la marcatorul de discuri trebuie să se asigure:
f.1) limitarea benzii de marcare (lăţime, consolidare muchii);
f.2) funcţionarea distribuitoarelor de vopsea, microbile, bile mari şi microbile (bile mari) în amestec cu granule pentru aderenţă, în ritmul divizării benzii de marcare, ridicării şi coborârii marcatorului;
g)funcţionarea instalaţiei electrice de pornire semnalizare şi lumini. Defectele precum conexiuni slăbite, cabluri afectate termic trebuie remediate imediat;
h)reglarea poziţiei pistoalelor în funcţie de caracteristicile marcajului;
i)dotarea obligatorie a maşinii de marcare cu duze de dimensiuni corespunzătoare celor recomandate în cartea tehnică a echipamentului;
j)dotarea maşinii cu extinctor care se încadrează în termenul de valabilitate şi se află în stare bună de funcţionare.
(2)Este interzisă utilizarea maşinii de marcare în alte scopuri (pulverizarea de ierbicide, remorcarea altor maşini etc.) decât cel pentru care a fost prevăzut.
Art. 19
(1)Pentru execuţia marcajului rutier cu sisteme bicomponente - se aplică în strat subţire (maximum 0,8 mm) în sistem airless şi în strat gros (minimum 3 mm) în sistem extrudare (neted, structurat şi rezonator) cu maşini specializate dotate corespunzător pentru a asigura dozajele recomandate din cei doi componenţi, microbile, bile mari sau amestec de microbile şi granule pentru aderenţă, în condiţiile menţionate în documentele tehnice.
(2)Înainte de începerea lucrului se verifică:
a)buna funcţionare a compresorului, pompelor, pistoalelor de aplicare a celor două componente şi microbilelor, manometrelor;
b)gradul de curăţenie al rezervoarelor şi pieselor componente ale traseelor (conducte, furtune, pistoale, pompe etc.);
c)gradul de curăţenie al filtrului de aer de la compresor;
d)starea de funcţionare a dispozitivelor de control din dotarea maşinii de marcare;
e)etanşeitatea circuitelor de aer comprimat;
f)funcţionarea instalaţiei electrice de pornire, semnalizare şi lumini şi a girofarului de culoare portocalie;
g)reglarea poziţiei pistoalelor;
h)reglarea maşinii asigurând funcţionarea acesteia la o viteză constantă de aplicare şi presiune.
Art. 20
(1)Materialele de marcare termoplastice folosite pentru execuţia marcajului rutier cu material termoplastic, sunt produse care se aplică la temperaturi ridicate (cca. 200°C), în strat subţire (prin pulverizare la maximum 1,5 mm) sau în strat gros (prin extrudare la minimum 3 mm) - marcaj neted, structurat (spot/multidot) şi rezonator. Materialul se încălzeşte în echipamente specializate (preîncălzitoare cu sistem de malaxare) până ajunge în stare topită, menţinându-se sub agitare astfel încât temperatura să se uniformizeze în toată masa de material. Materialul topit se transferă în maşina de marcare (pentru aplicare mecanizată) sau se poate aplica manual, cu dispozitive tip ramă construite din metal.
(2)Înainte de începerea lucrului se verifică:
a.Pentru preîncălzitor:
a.1) funcţionarea instalaţiei electrice de pornire, semnalizare şi lumini şi a girofarului de culoare portocalie din dotarea camionului;
a.2) buna funcţionare a pompei hidraulice şi a manometrelor;
a.3) gradul de curăţenie al rezervorului şi traseelor (conducte, furtune etc.);
a.4) gradul de curăţenie al filtrului de ulei al pompei hidraulice;
a.5) integritatea circuitelor electrice;
a.6) funcţionarea corectă a turbinei şi injectorului instalaţiei de aprindere a combustibilului;
a.7) etanşeitatea circuitelor de ulei termic, de ungere şi hidraulic şi de alimentare cu combustibil.
b.Pentru maşina de marcare:
b.1) buna funcţionare a compresorului, pistoalelor de aplicare a materialului şi microbilelor, manometrelor;
b.2) gradul de curăţenie al rezervorului şi pieselor componente ale traseelor (conducte, furtune, pistoale etc.);
b.3) gradul de curăţenie al filtrului de aer de la compresor;
b.4) etanşeitatea circuitelor de aer comprimat şi a celor de ulei;
b.5) funcţionarea instalaţiei electrice de pornire, semnalizare şi lumini şi a girofarului de culoare portocalie;
b.6) reglarea poziţiei pistoalelor în funcţie de procedeul tehnologic de aplicare (pulverizare sau extrudare).
Art. 21
(1)Pentru execuţia marcajului rutier cu material antiderapant aplicat la cald, materialul se încălzeşte în echipamente specializate (preîncălzitoare cu sistem de malaxare) până ajunge în stare topită, menţinându-se sub agitare astfel încât temperatura să se uniformizeze în toată masa de material. Aplicarea se realizează manual, prin distribuirea uniformă a materialului cu ajutorul unor dispozitive de construcţie specială - rame metalice.
(2)Înainte de începerea lucrului se verifică preîncălzitorul în ceea ce priveşte:
a)funcţionarea instalaţiei electrice de pornire, semnalizare şi lumini şi a girofarului de culoare portocalie din dotarea autocamionului;
b)gradul de curăţenie şi buna funcţionare a preîncălzitorului/preîncălzitoarelor;
c)gradul de curăţenie al filtrului de ulei, al instalaţiei hidraulice care angrenează malaxorul;
d)gradul de curăţenie al filtrului de aer de la motorul auxiliar;
e)integritatea circuitelor electrice;
f)etanşeitatea circuitelor de ulei hidraulic şi de ungere şi de alimentare cu combustibil.
Art. 22
La execuţia marcajului rutier cu materiale antiderapante aplicate la rece, materialele destinate aplicării covoarelor antiderapante la rece sunt produse bicomponente în care agregatele minerale antiderapante sunt direct înglobate în componentul A, sau pot fi distribuite pe suprafaţa marcajului imediat după aplicarea acestuia pe suport.
Art. 23
Indiferent de tehnologia de aplicare, orice lucrare la echipamentele electrice, hidraulice, pneumatice şi motoare din dotarea echipamentelor specializate se va executa numai de către un specialist.