Art. 13. - Art. 13: Marcaje rutiere antiderapante - Instructiuni Tehnice din 2024 0/0/0 pentru marcaje rutiere, indicativ AND 616-2022

M.Of. 656 bis

În vigoare
Versiune de la: 8 Septembrie 2024
Art. 13: Marcaje rutiere antiderapante
a)marcajele rutiere antiderapante sunt elemente de siguranţă şi semnalizare orizontală care conţin microbile de sticlă, granule antiderapante şi amestecuri ale celor două componente, care sunt aplicate sub formă de produse de pulverizare/presărare pe produsele de marcare rutieră (ca de exemplu vopsele, materiale plastice aplicate la cald şi la rece).
b)covoarele antiderapante se realizează ca un tratament de suprafaţă cu o grosime de aproximativ 3-5 mm, cu rezistenţă sporită la derapaj, din produse de marcare rutieră şi agregate pentru astfel de aplicaţii. Acestea pot fi realizate din produse de marcare termoplastice cu agregate minerale aplicate la cald sau produse plastice aplicate la rece, care încorporează un amestec de agregate din granit concasate şi alte umpluturi de natură minerală;
c)covoarele antiderapante se execută în zonele în care trebuie să se asigure o stabilitate transversală bună a vehiculelor şi/sau un coeficient de frecare ridicat pentru micşorarea spaţiului de frânare a vehiculelor, de exemplu în viraje periculoase, ieşiri de pe autostrăzi sau drumuri expres, treceri de pietoni etc.;
d)pentru evidenţierea zonei periculoase pe care este amplasat, covorul rutier antiderapant se realizează din material intens colorat, de obicei roşu (pentru a evidenţia pericolul), verde (pentru alte aplicaţii specifice, de exemplu zonele destinate circulaţiei bicicletelor), albastru, negru etc.;
e)pe aceste covoare se pot aplica şi alte elemente de semnalizare orizontală cum ar fi marcaje rutiere care servesc la dirijarea circulaţiei şi marcaje pentru avertizarea sau îndrumarea participanţilor la trafic;
f)materialul utilizat conţine lianţi polimerici modificaţi care încorporează agregate minerale. Gradientul de grosime al peliculei aplicate pe carosabil este de minimum 3000 microm (diferenţa dintre stratul cel mai jos şi vârful elementelor de adaos antiderapante), structura materialului asigurând o aderenţă foarte ridicată pe suprafeţe bituminoase noi sau vechi, fără degradări. La îmbrăcăminţile din beton de ciment, pentru îmbunătăţirea aderenţei marcajului la substrat, se va aplica o amorsa ("primer");
g)pe marcajele rutiere antiderapante se pot aplica simboluri sau inscripţionări de informare sau avertizare, de altă culoare;
h)materialele pentru marcajele rutiere antiderapante formate din material polimeric termoplastic au la bază esteri de colofoniu modificat, care încorporează un amestec de agregate din granit concasate şi alte umpluturi de natură minerală. Se prezintă sub formă de pulberi granulate, care se aduc în stare topită prin încălzire şi se aplică la temperaturi cuprinse între 180 - 200°C, apoi se aplică manual. Aplicarea se realizează prin distribuirea uniformă a materialului în stare topită, cu ajutorul unor racluri sub formă de cadre metalice. Prin răcire se formează o peliculă coezivă cu grosimi cuprinse între 4 mm şi 6 mm, având efect puternic antiderapant;
i)aplicarea covoarelor din produse bicomponente se realizează cu dispozitive de construcţie specială - racluri metalice. Materialul destinat acestei aplicaţii conţine granule de dimensiuni reduse de materiale de umplutură, care asigură şi un efect antiderapant. Prin întărire se formează o peliculă coezivă cu grosimi cuprinse între 4 mm şi 6 mm, având efect puternic antiderapant, asigurând o valoare minimă a adâncimii medii a texturii şi a macrotexturii MTD de 1,2 mm, conform SR EN 13036-1.