Art. 12. - Art. 12: Marcaje cu efect sonor şi marcaje cu efect rezonator - Instructiuni Tehnice din 2024 0/0/0 pentru marcaje rutiere, indicativ AND 616-2022
M.Of. 656 bis
În vigoare Versiune de la: 8 Septembrie 2024
Art. 12: Marcaje cu efect sonor şi marcaje cu efect rezonator
a)în completarea efectului vizual, prin alegerea unei geometrii corespunzătoare, este posibilă obţinerea unui efect de atenţionare suplimentar - prin vibraţie şi/sau sonor - atunci când roata vehiculului trece peste marcaj;
b)în funcţie de geometrie şi structură, un marcaj rutier poate avea şi un efect de atenţionare prin vibraţii şi/sau sonor, în momentul în care roata vehiculului rulează deasupra acestuia, intensitatea efectului fiind direct proporţională cu viteza de parcurgere şi cu înălţimea faţă de carosabil a protuberanţelor din structura marcajului. Nu este posibilă obţinerea de efecte de acest tip utilizând marcaje clasice în strat subţire - vopsea pe bază de solvent sau dispersii cu apă în grosimi de până la 1200 microni, spray plastic (cu bicomponent la rece sau termoplastic), etc. Efectul suplimentar de atenţionare acustică şi/sau prin vibraţii este întâlnit adesea la marcajele de tip II, cu menţiunea că există marcaje de tip II fără efect rezonator şi în parte şi fără efect acustic notabil);
c)în lipsa unor proceduri tehnice standardizate de măsurare efectivă a efectului vibrator şi/sau acustic, validarea acestor parametri se poate face prin testare în teren, folosind un autovehicul standard care să ruleze cu viteza maximă admisibilă pentru acel sector de drum, peste sectorul de test care se marchează de regulă la începutul fiecărui proiect, în faza de validare a tipului de marcaj, de către Consultant;
d)pentru efectul de atenţionare acustică este necesară elaborarea unei proceduri care să stabilească un prag de intensitate a semnalului sonor de la care începe receptivitatea conducătorului autovehiculului;
e)pentru marcajul rezonator, evaluarea este sensibil mai complexă, efectul depinzând de masa şi gabaritul vehiculului ce rulează peste acest tip de marcaj. Marcajele cu efect de atenţionare agresiv (vibraţii ale vehiculului) au ca inconvenient principal propagarea acestora (vibraţiile) şi asupra clădirilor din apropiere, afectând calitatea vieţii pentru cei care le locuiesc şi pe alocuri şi structura acestora. Se interzice folosirea de marcaje rezonatoare în zonele cu caracter rezidenţial;
f)în practică, atenţionarea sonoră (tipică pentru marcajele de tip II) este considerată suficientă pentru a sensibiliza şoferii asupra încălcării liniei de marcare.