Titlul iii - Pieţe reglementate - Legea 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare

M.Of. 521

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
TITLUL III:Pieţe reglementate
CAPITOLUL I:Autorizarea şi legea aplicabilă
Art. 129
(1)Autorizarea operatorului de piaţă şi a pieţei reglementate se acordă numai în cazul în care A.S.F. s-a asigurat că atât operatorul, cât şi sistemele pieţei reglementate satisfac cel puţin cerinţele prevăzute de prezentul titlu.
(2)Operatorul de piaţă furnizează toate informaţiile, inclusiv un program de activitate care prezintă, printre altele, tipurile de operaţiuni avute în vedere şi structura organizatorică necesare pentru a permite A.S.F. să se asigure că piaţa reglementată a instituit, cu ocazia autorizării iniţiale, toate măsurile necesare pentru respectarea obligaţiilor care îi revin în conformitate cu prezentul titlu.
(3)Condiţiile şi documentaţia ce trebuie să însoţească cererea de autorizare, precum şi procedura de autorizare a operatorului de piaţă vor fi prevăzute de reglementări ale A.S.F. şi se vor referi în principal la:
a)capitalul social minim al societăţii pe acţiuni şi resursele financiare necesare pentru desfăşurarea activităţii;
b)obiectul principal de activitate, constând în administrarea pieţelor reglementate, precum şi a activităţilor conexe în legătură cu aceasta;
c)structura acţionariatului, identitatea şi integritatea acţionarilor care exercită o influenţă semnificativă asupra membrilor organului de conducere;
d)condiţiile de calificare, experienţă profesională şi reputaţie care trebuie îndeplinite de către membrii organului de conducere şi persoanele cu funcţii-cheie din cadrul operatorului de piaţă;
e)cazurile de incompatibilitate şi conflict de interese care trebuie evitate de către membrii organului de conducere şi persoanele cu funcţii-cheie din cadrul operatorului de piaţă;
f)dotarea tehnică şi resursele;
g)contractul încheiat cu un auditor financiar sau cu o firmă de audit avizat/avizată de A.S.F.

(4)Operatorul de piaţă desfăşoară activităţile aferente organizării şi administrării pieţei reglementate sub supravegherea A.S.F., cu respectarea prevederilor prezentului titlu.
(5)Operatorii de piaţă autorizaţi să funcţioneze în România vor fi înscrişi în Registrul A.S.F.
(6)A.S.F. verifică în mod regulat îndeplinirea de către operatorul de piaţă a condiţiilor care au stat la baza acordării autorizaţiei acestuia. Operatorul de piaţă are obligaţia de a respecta pe toată durata de funcţionare a acestuia condiţiile avute în vedere la momentul acordării autorizaţiei.
(7)Modificările în modul de organizare şi funcţionare a operatorului de piaţă/pieţei reglementate care vor fi supuse autorizării sau, după caz, obligaţiei de notificare a A.S.F. se stabilesc prin reglementări ale A.S.F.
(8)Operatorul de piaţă are obligaţia de a supraveghea respectarea de către piaţa reglementată pe care o administrează a cerinţelor prevăzute de prezentul titlu şi este abilitat să exercite drepturile corespunzătoare pieţei reglementate pe care o administrează în temeiul prezentei legi.
(9)Operatorul de piaţă nu poate limita numărul persoanelor cu drept de acces pe piaţa reglementată administrată.
(10)Operatorul de piaţă care administrează un loc de tranzacţionare are legitimitate procesuală activă, respectiv pasivă, pentru orice drepturi şi obligaţii, pretenţii şi reclamaţii legate de activitatea locurilor de tranzacţionare administrate.
(11)Fără a aduce atingere oricărei dispoziţii relevante din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 sau oricăror dispoziţii relevante privind abuzul de piaţă din Legea nr. 24/2017, dispoziţiile de drept public care reglementează tranzacţiile efectuate în cadrul sistemelor pieţei reglementate sunt cele ale statului membru de origine al pieţei reglementate respective.
Art. 130
Cererea de autorizare a operatorului de piaţă va fi respinsă, după caz, dacă:
a)documentaţia şi informaţiile transmise de operatorul de piaţă nu respectă prevederile prezentei legi şi ale reglementărilor A.S.F. emise în aplicarea acesteia şi nici prevederile reglementărilor europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE;
b)documentaţia şi informaţiile prezentate sunt insuficiente pentru a se stabili dacă operatorul de piaţă îşi va desfăşura activitatea în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale reglementărilor A.S.F. emise în aplicarea acesteia;
c)membrii organului de conducere şi persoanele care îndeplinesc funcţii-cheie din cadrul operatorului de piaţă nu au calificarea şi experienţa profesională adecvate funcţiei lor, conform reglementărilor A.S.F. emise în aplicarea prezentei legi, precum şi reglementărilor europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE;
d)transparenţa pieţei, buna desfăşurare a tranzacţiilor şi protecţia investitorilor nu sunt asigurate;
e)nu sunt respectate prevederile prezentei legi sau ale reglementărilor A.S.F. emise în aplicarea acesteia şi nici reglementările europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE.
Art. 131
(1)A.S.F. poate retrage, prin decizie, autorizaţia eliberată unui operator de piaţă şi a pieţei reglementate în cazul în care acesta:
a)nu utilizează autorizaţia în termen de 12 luni, renunţă în mod expres la autorizaţie sau nu a funcţionat în ultimele 6 luni;
b)a obţinut autorizaţia prin declaraţii false sau prin orice altă modalitate incorectă;
c)nu mai îndeplineşte condiţiile în temeiul cărora a fost acordată autorizaţia;
d)a încălcat grav şi sistematic dispoziţiile adoptate în temeiul prezentei legi sau ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014;
e)solicită retragerea autorizaţiei.
(2)Orice retragere a unei autorizaţii este notificată de către A.S.F. către ESMA.
(3)În cazul retragerii autorizaţiei unui operator de piaţă, începând cu data şi ora precizate în decizia A.S.F. nu vor mai putea fi efectuate operaţiuni cu instrumente financiare pe acea piaţă, iar ordinele de tranzacţionare înregistrate de participanţi şi încă neexecutate până la acea dată devin nule de drept, instrumentele financiare, sumele cuvenite şi comisioanele încasate urmând a fi restituite.
(4)Operaţiunile încheiate până la data precizată în decizia de retragere a autorizaţiei operatorului de piaţă sunt finalizate la scadenţele lor, participanţii fiind ţinuţi să respecte clauzele contractelor încheiate cu investitorii acestora.
(5)În aprecierea caracterului grav şi sistematic al încălcării prevăzute la alin. (1) lit. d), în vederea retragerii autorizaţiei unui operator de piaţă, A.S.F. ia în considerare, după caz, fără a se limita la acestea, următoarele criterii:
a)numărul, natura sancţiunilor şi valoarea amenzilor aplicate operatorului de piaţă sau membrilor organelor de conducere din cadrul acestuia, în ultimele 36 luni, raportat la momentul realizării analizei;
b)frecvenţa încălcării;
c)măsura în care operatorul de piaţă mai poate asigura funcţionarea corectă a locurilor de tranzacţionare administrate din punctul de vedere al facilităţilor tehnice gestionate;
d)măsura în care, prin acţiunile/inacţiunile întreprinse, operatorul de piaţă a indus risc sistemic sau a afectat încrederea investitorilor în piaţa de capital;
e)faptele constatate au facilitat sau au contribuit la facilitarea unor fapte încadrate în categoria abuz de piaţă, spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism;
f)măsura în care, prin acţiunile/inacţiunile întreprinse, operatorul de piaţă a cauzat prejudicii asupra activelor investitorilor sau patrimoniului participanţilor la piaţă;
g)cuantumul profiturilor realizate sau al pierderilor evitate ca urmare a încălcării, în măsura în care acestea pot fi determinate.
CAPITOLUL II:Cerinţe aplicabile organului de conducere al operatorului de piaţă
Art. 132
(1)Membrii organului de conducere al oricărui operator de piaţă au în orice moment o reputaţie suficient de bună, posedă suficiente cunoştinţe, competenţe şi experienţă pentru îndeplinirea sarcinilor lor.
(2)Întreaga componenţă a organului de conducere trebuie să reflecte o gamă suficient de largă de experienţă.
(3)Membrii organului de conducere îndeplinesc în special următoarele cerinţe:
a)toţi membrii organului de conducere dedică suficient timp pentru îndeplinirea funcţiilor lor în cadrul operatorului de piaţă;
b)numărul de funcţii de conducere pe care le poate deţine simultan un membru al organului de conducere în orice entitate juridică ţine seama de situaţiile specifice şi de natura, amploarea şi complexitatea activităţilor operatorului de piaţă. Cu excepţia cazului în care reprezintă statul membru, membrii organelor de conducere ale operatorilor de piaţă care sunt semnificativi din punctul de vedere al dimensiunii, organizării interne, naturii, sferei de cuprindere şi complexităţii activităţilor lor deţin simultan doar una dintre următoarele combinaţii de funcţii de conducere:
(i)o funcţie de conducere executivă cu două funcţii de conducere neexecutive;
(ii)patru funcţii de conducere neexecutive;
c)organul de conducere posedă, în ansamblul său, cunoştinţele, competenţele şi experienţa adecvate pentru a putea înţelege activităţile operatorului de piaţă, inclusiv principalele riscuri;
d)fiecare membru al organului de conducere acţionează cu onestitate, integritate şi gândire independentă pentru a evalua şi a contesta în mod eficient deciziile conducerii superioare în cazul în care este necesar şi pentru a superviza şi monitoriza în mod eficient procesul decizional.
(4)Funcţiile de conducere executive sau neexecutive deţinute în cadrul aceluiaşi grup sau în cadrul societăţilor în care operatorul de piaţă deţine o participaţie calificată sunt considerate ca fiind o singură funcţie de conducere.
(5)În vederea autorizării membrilor organului de conducere pentru deţinerea unei funcţii neexecutive suplimentare celor prevăzute la alin. (3) lit. b) pct. (ii), A.S.F. va lua în considerare complexitatea activităţii operatorului de piaţă şi modalitatea în care noua funcţie deţinută afectează activitatea operatorului de piaţă din punctul de vedere al timpului alocat funcţiei deţinute în cadrul acestuia şi al capacităţii de exercitare a atribuţiilor. A.S.F. informează periodic ESMA în legătură cu astfel de autorizaţii.
(6)Funcţiile de conducere din organizaţiile care nu urmăresc obiective predominant comerciale sunt scutite de limitarea aplicată numărului de funcţii de conducere prevăzută la alin. (3) lit. b) pe care le poate deţine un membru al unui organ de conducere.
(7)Operatorii de piaţă alocă resurse umane şi financiare adecvate pentru integrarea şi formarea membrilor organului de conducere.
(8)Termenii şi expresiile operatori de piaţă semnificativi şi gamă suficient de largă de experienţă au înţelesul prevăzut de reglementările ESMA emise în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010.
Art. 133
Orice membru al organului de conducere al unui operator de piaţă este obligat să notifice în scris acestuia natura şi întinderea interesului ori a relaţiilor materiale, dacă:
a)este parte a unui contract încheiat cu operatorul de piaţă;
b)este membru al consiliului de administraţie sau, după caz, membru al consiliului de supraveghere al unei persoane juridice care este parte a unui contract încheiat cu operatorul de piaţă;
c)se află în legături strânse sau are o relaţie materială cu o persoană care este parte într-un contract încheiat cu operatorul de piaţă;
d)se află în situaţia care ar putea influenţa adoptarea deciziei în cadrul şedinţelor consiliului de administraţie sau, după caz, consiliului de supraveghere.
Art. 134
(1)Operatorii de piaţă care sunt semnificativi din punctul de vedere al dimensiunii, organizării interne, precum şi al naturii, amplorii şi complexităţii activităţilor lor înfiinţează un comitet de nominalizare compus din membri ai organului de conducere care nu îndeplinesc nicio funcţie executivă în cadrul operatorului de piaţă respectiv.
(2)Comitetul de nominalizare are următoarele atribuţii:
a)identifică şi supune spre aprobare organului de conducere sau, după caz, adunării generale a acţionarilor candidaţii pentru ocuparea posturilor vacante în cadrul organului de conducere;
b)evaluează periodic, cel puţin o dată pe an, structura, dimensiunea, compoziţia şi performanţele organului de conducere şi formulează recomandări organului de conducere cu privire la eventuale modificări;
c)evaluează periodic, cel puţin o dată pe an, cunoştinţele, competenţele şi experienţa fiecărui membru al organului de conducere şi ale organului de conducere în ansamblul său şi îl informează cu privire la evaluarea respectivă;
d)revizuieşte periodic politica organului de conducere privind selecţia şi numirea conducerii superioare şi formulează recomandări adresate organului de conducere.
(3)În scopul îndeplinirii atribuţiei prevăzute la alin. (2) lit. a), comitetul de nominalizare:
a)evaluează echilibrul de cunoştinţe, competenţe, diversitate şi experienţă în cadrul organului de conducere;
b)pregăteşte o descriere a rolurilor şi a capacităţilor în vederea numirii într-un anumit post şi evaluează aşteptările în ceea ce priveşte timpul alocat în acest sens;
c)decide cu privire la un obiectiv de reprezentare a genului subreprezentat în cadrul organului de conducere şi elaborează o politică privind modul de creştere a reprezentării genului subreprezentat în cadrul organului de conducere pentru a atinge respectivul obiectiv.
(4)În îndeplinirea sarcinilor sale, comitetul de nominalizare ţine cont, în limitele posibilităţilor şi pe o bază continuă, de necesitatea asigurării faptului că procesul decizional al organului de conducere nu este dominat de nicio persoană sau grup mic de persoane într-un mod care este în detrimentul intereselor operatorului de piaţă în ansamblu.
(5)În îndeplinirea îndatoririlor sale, comitetul de nominalizare poate utiliza orice tip de resurse pe care le consideră adecvate, inclusiv consultanţă externă.
(6)Operatorii de piaţă şi comitetele de nominalizare ale acestora trebuie să folosească o gamă largă de calităţi şi competenţe în cazul în care recrutează membrii organului de conducere şi, în acest sens, să pună în aplicare o politică de promovare a diversităţii în cadrul organului de conducere.
Art. 135
(1)Organul de conducere al unui operator de piaţă defineşte şi supraveghează implementarea mecanismelor de guvernanţă care asigură gestionarea eficientă şi prudentă a unei organizaţii, inclusiv separarea sarcinilor în cadrul organizaţiei şi prevenirea conflictelor de interese, într-un mod care promovează integritatea pieţei.
(2)Organul de conducere monitorizează şi evaluează periodic eficacitatea mecanismelor de guvernanţă ale operatorului de piaţă şi adoptă măsurile corespunzătoare pentru a soluţiona eventualele deficienţe.
(3)Membrii organului de conducere au acces adecvat la informaţiile şi documentele necesare pentru supervizarea şi monitorizarea procesului decizional al conducerii.
(4)A.S.F. refuză motivat autorizarea dacă datele şi informaţiile de care dispune nu pot conduce la concluzia că membrii organului de conducere al operatorului de piaţă au o reputaţie suficient de bună, posedă suficiente cunoştinţe, competenţe şi experienţă şi dedică suficient timp pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin sau dacă există motive obiective şi doveditoare de a crede că organul de conducere al operatorului de piaţă ar risca să compromită administrarea corectă, prudentă şi eficientă a acestuia şi integritatea pieţei.
(5)În procesul de autorizare a unei pieţe reglementate, persoana sau persoanele din cadrul operatorului de piaţă care conduc efectiv activităţile şi operaţiunile unei pieţe reglementate deja autorizate în conformitate cu prezenta lege este considerată/sunt considerate că respectă cerinţele prevăzute la art. 132 alin. (1) şi (2).
(6)Operatorul de piaţă transmite A.S.F. identitatea tuturor membrilor organului său de conducere şi orice schimbare a componenţei acestuia, împreună cu toate informaţiile necesare pentru evaluarea şi autorizarea fiecărui membru al organului de conducere în conformitate cu cerinţele prevăzute la art. 132 şi 134 şi cu prevederile reglementărilor emise de A.S.F. în aplicarea acestora.
(7)Operatorul de piaţă are obligaţia încheierii unui contract de mandat cu directorii, a cărui durată nu poate depăşi 4 ani.

CAPITOLUL III:Cerinţe aplicabile persoanelor care exercită o influenţă semnificativă asupra administrării pieţei reglementate
Art. 136
(1)Persoanele care sunt în măsură să exercite, direct sau indirect, o influenţă semnificativă asupra administrării pieţei reglementate respectă criteriile prevăzute de reglementările A.S.F. privind regulile de procedură şi criteriile aplicabile evaluării prudenţiale a achiziţiilor la un operator de piaţă.
(2)Orice achiziţie de acţiuni ale operatorului de piaţă care conduce la o influenţă semnificativă asupra administrării pieţei reglementate este notificată operatorului de piaţă şi este supusă în prealabil aprobării A.S.F.
(3)Operatorul de piaţă al pieţei reglementate:
a)furnizează A.S.F. şi face publice informaţii privind structura acţionariatului operatorului de piaţă şi în special informaţii cu privire la datele de identificare ale persoanelor care sunt în măsură să exercite o influenţă semnificativă asupra organului de conducere al operatorului de piaţă, precum şi valoarea participaţiilor deţinute de aceste persoane;
b)notifică imediat A.S.F. şi face public orice transfer de proprietate care conduce la o schimbare a identităţii persoanelor care exercită o influenţă semnificativă asupra funcţionării pieţei reglementate.
(4)A.S.F. refuză motivat să aprobe propunerile de modificare a participaţiilor deţinute de persoanele care exercită o influenţă semnificativă asupra operatorului de piaţă în cazul în care există motive obiective şi doveditoare de a estima că schimbarea propusă ar risca să compromită administrarea corectă şi prudentă a pieţei reglementate administrate de operatorul de piaţă respectiv.
(5)Niciun acţionar al unui operator de piaţă nu poate deţine, direct sau împreună cu persoanele cu care acţionează în mod concertat, mai mult de 20% din totalul drepturilor de vot.
(6)Orice achiziţie de acţiuni ale operatorului de piaţă, care conduce la o deţinere de 20% din totalul drepturilor de vot, este notificată operatorului de piaţă în termenul prevăzut de reglementările emise de A.S.F. şi este supusă în prealabil aprobării A.S.F.
(7)Orice înstrăinare de acţiuni ale operatorului de piaţă care conduce la scăderea sub pragul de deţinere de 20% este notificată operatorului de piaţă şi A.S.F., în termenul prevăzut de reglementările emise de A.S.F.
(8)În situaţia în care acţiunile emise de operatorul de piaţă sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată sau în cadrul unui SMT, obligaţia notificării operatorului de piaţă cu privire la înstrăinarea acţiunilor sale revine şi depozitarului central, în termenul şi în condiţiile prevăzute de reglementările emise de A.S.F.
CAPITOLUL IV:Cerinţe organizatorice
Art. 137
(1)Operatorul de piaţă care administrează o piaţă reglementată:
a)adoptă măsuri pentru a detecta în mod clar şi a gestiona efectele potenţial dăunătoare pentru funcţionarea pieţei reglementate sau pentru membrii ori participanţii la aceasta, ale oricărui conflict de interese apărut între interesele operatorului de piaţă, acţionarilor operatorului de piaţă şi, respectiv, a organului de conducere al operatorului de piaţă şi funcţionarea corectă a pieţei reglementate;
b)se asigură că piaţa reglementată este dotată în mod corespunzător pentru gestionarea riscurilor la care este expusă, că instituie măsuri şi sisteme adecvate pentru identificarea tuturor riscurilor semnificative care îi pot compromite funcţionarea şi aplică măsuri eficiente de diminuare a riscurilor respective;
c)instituie măsuri care să garanteze administrarea corectă a operaţiunilor tehnice ale sistemului, inclusiv mecanisme de urgenţă eficiente pentru a face faţă eventualelor riscuri de întrerupere a sistemelor;
d)adoptă reguli şi proceduri transparente şi nediscreţionare care să asigure o tranzacţionare echitabilă şi ordonată şi care să fixeze criterii obiective în vederea executării eficiente a ordinelor;
e)instituie mecanisme ce vizează să faciliteze finalizarea eficientă şi la timp a tranzacţiilor executate în cadrul sistemelor sale;
f)dispune, în momentul autorizării şi ulterior în orice moment, de resurse financiare suficiente pentru a facilita funcţionarea ordonată a pieţei, ţinând seama de natura şi de amploarea tranzacţiilor încheiate pe piaţa reglementată, precum şi de gama şi de nivelul riscurilor la care aceasta este expusă;
g)respectă cerinţele impuse de reglementările A.S.F. emise în aplicarea prezentei legi şi ale regulamentelor europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE cu privire la condiţiile generale în care se vor desfăşura tranzacţiile cu instrumente financiare admise la tranzacţionare pe piaţa reglementată, precum şi regulile privind transparenţa şi protecţia investitorilor.
(2)Operatorilor de piaţă nu le este permis să execute ordinele unui client prin angajarea capitalurilor proprii şi nici să se implice în cumpărări şi vânzări simultane efectuate pe cont propriu pe niciuna dintre pieţele reglementate pe care aceştia le administrează.
CAPITOLUL V:Rezilienţa sistemelor, mecanisme de întrerupere a tranzacţionării şi tranzacţionarea electronică
Art. 138
(1)Operatorul de piaţă instituie sisteme, proceduri şi mecanisme eficiente pentru a asigura faptul că sistemele sale:
a)sunt reziliente şi au suficientă capacitate pentru a face faţă volumului maxim de ordine şi de mesaje;
b)pot asigura o tranzacţionare ordonată în condiţii de tensiune pe piaţă, sunt pe deplin testate pentru a asigura întrunirea acestor condiţii şi fac obiectul unor mecanisme eficiente de asigurare a continuităţii activităţii şi serviciilor în cazul în care survine o defecţiune a sistemelor sale de tranzacţionare.
(2)Operatorul de piaţă instituie pentru piaţa reglementată pe care o administrează:
a)acorduri scrise cu toate firmele de investiţii şi instituţiile de credit care urmăresc aplicarea unei strategii de formare a pieţei pe piaţa reglementată;
b)programe, strategii sau planuri pentru a se asigura că un număr suficient de firme de investiţii şi instituţii de credit participă la astfel de acorduri care le obligă să ofere cotaţii ferme la preţuri competitive, cu scopul de a furniza lichiditate pieţei într-un mod regulat şi previzibil, în cazul în care o astfel de obligaţie corespunde naturii şi dimensiunii activităţii de tranzacţionare de pe piaţa reglementată respectivă.
(3)Acordul scris menţionat la alin. (2) precizează cel puţin următoarele:
a)obligaţiile firmelor de investiţii şi ale instituţiilor de credit în legătură cu furnizarea de lichiditate şi, dacă este cazul, orice altă obligaţie care decurge din participarea la programele, strategiile sau planurile menţionate la alin. (2) lit. (b);
b)orice stimulente în materie de reduceri sau de alt tip de stimulente oferite de către piaţa reglementată unei firme de investiţii sau unei instituţii de credit cu scopul de a furniza lichiditate pieţei într-un mod regulat şi previzibil şi, dacă este cazul, orice alte drepturi acumulate de firmele de investiţii sau instituţiile de credit drept urmare a participării la programele/strategiile/planurile menţionate la alin. (2) lit. (b).
(4)Operatorul de piaţă, pentru piaţa reglementată pe care o administrează:
a)monitorizează şi asigură respectarea de către firmele de investiţii şi instituţiile de credit a cerinţelor unor astfel de acorduri scrise cu caracter obligatoriu;
b)informează A.S.F. cu privire la conţinutul acordului scris cu caracter obligatoriu şi furnizează A.S.F., la cerere, informaţii detaliate pentru a-i permite acesteia să se asigure de faptul că piaţa reglementată respectă cerinţele prezentului alineat şi ale alin. (3).
(5)Regulile unei pieţe reglementate trebuie să conţină prevederi care să instituite sisteme, proceduri şi mecanisme eficiente pentru a refuza ordinele care depăşesc pragurile prestabilite de volum şi de preţ sau care sunt în mod evident eronate.
(6)Operatorul de piaţă poate întrerupe sau restricţiona temporar tranzacţionarea dacă există o evoluţie semnificativă a preţurilor unui instrument financiar pe piaţa respectivă sau pe o piaţă conexă în decursul unei perioade scurte şi, în cazuri excepţionale, poate anula, modifica sau corecta orice tranzacţie.
Art. 139
(1)Operatorul de piaţă al unei pieţe reglementate se asigură că parametrii operaţiunilor de întrerupere a tranzacţionării sunt calibraţi într-un mod adecvat, astfel încât iau în considerare lichiditatea diferitelor categorii şi subcategorii de active, modelul de piaţă şi tipurile de utilizatori şi sunt suficienţi pentru a evita întreruperile semnificative ale continuităţii activităţii de tranzacţionare.
(2)Operatorul de piaţă al unei pieţe reglementate raportează A.S.F. parametrii pentru întreruperea tranzacţionării şi orice modificări semnificative ale acestor parametri, de o manieră consecventă şi comparabilă, şi, la rândul său, A.S.F. raportează ESMA.
(3)Termenii şi expresiile utilizate în prezentul articol şi în art. 138, precum condiţii de tensiune pe piaţă, evoluţie semnificativă a preţurilor şi întreruperile semnificative ale continuităţii activităţii de tranzacţionare au înţelesul prevăzut de reglementările europene emise în aplicarea art. 48 din Directiva 2014/65/UE şi de reglementările ESMA emise în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010.
Art. 140
(1)Operatorul de piaţă care administrează o piaţă reglementată semnificativă din punctul de vedere al lichidităţii pentru un anumit instrument financiar se asigură că respectiva piaţă reglementată dispune de procedurile şi sistemele necesare pentru a garanta notificarea celorlalte autorităţi competente pentru ca acestea să coordoneze un răspuns la nivelul întregii pieţe şi să stabilească dacă este oportună întreruperea tranzacţionării în alte locuri în care este tranzacţionat instrumentul financiar respectiv, până la reluarea tranzacţionării pe piaţa iniţială.
(2)Operatorul de piaţă, pentru piaţa reglementată pe care o administrează, are obligaţia de a institui sisteme, proceduri şi mecanisme eficiente, inclusiv o cerinţă pentru membri sau participanţi de a realiza teste adecvate ale algoritmilor şi de a asigura cadrul pentru facilitarea acestor teste, pentru:
a)a se asigura că sistemele de tranzacţionare algoritmică nu pot crea sau contribui la condiţii de tranzacţionare de natură să afecteze funcţionarea ordonată a pieţei;
b)a gestiona orice condiţii de tranzacţionare de natură să afecteze funcţionarea ordonată a pieţei care sunt generate de astfel de sisteme de tranzacţionare algoritmică, inclusiv sisteme de limitare a raportului ordinelor neexecutate faţă de ordinele care pot fi introduse în sistem de un membru sau de un participant;
c)a putea încetini fluxul ordinelor dacă există riscul de atingere a capacităţii maxime a sistemului său şi pentru a limita şi a impune pasul de cotare minim care poate fi executat pe piaţă.
(3)Operatorul de piaţă asigură, pentru o piaţă reglementată pe care o administrează şi pe care este permis accesul electronic direct:
a)instituirea unor sisteme, proceduri şi mecanisme eficiente pentru a se asigura că membrii sau participanţii sunt autorizaţi să furnizeze asemenea servicii doar dacă sunt firme de investiţii sau instituţii de credit autorizate în temeiul legislaţiei în vigoare de către o autoritate competentă;
b)stabilirea şi aplicarea unor criterii corespunzătoare privind caracterul adecvat al persoanelor cărora le poate fi furnizat un asemenea acces şi că membrul sau participantul îşi asumă responsabilitatea pentru ordinele şi tranzacţiile executate prin intermediul acestui serviciu în raport cu cerinţele prezentei legi;
c)stabilirea unor standarde corespunzătoare pentru controlul riscurilor şi pragurile de tranzacţionare pentru un astfel de acces;
d)mecanisme pentru identificarea şi, dacă este necesar, sistarea ordinelor sau tranzacţiilor unei persoane care utilizează accesul electronic direct, separat de alte ordine sau tranzacţii ale membrului sau participantului;
e)instituirea unor mecanisme pentru a suspenda sau a pune capăt accesului electronic direct pe care un membru sau participant îl furnizează unui client, în cazul încălcării dispoziţiilor prezentului alineat.
Art. 141
Operatorul de piaţă care administrează o piaţă reglementată se asigură că regulile pieţei reglementate cu privire la serviciile de colocare sunt transparente, echitabile şi nediscriminatorii.
Art. 142
(1)Nivelul comisioanelor şi al tarifelor practicate de operatorul de piaţă este aprobat de organele statutare desemnate de operatorul de piaţă conform actului constitutiv al acestuia şi este notificat A.S.F.
(2)Operatorul de piaţă al unei pieţe reglementate se asigură că regulile pieţei reglementate referitoare la aplicarea unor tarife şi comisioane, inclusiv tarife şi comisioane de executare, tarife şi comisioane auxiliare şi eventualele reduceri, sunt transparente, echitabile şi nediscriminatorii şi nu creează stimulente pentru plasarea, modificarea sau anularea ordinelor sau executarea tranzacţiilor într-un mod care contribuie la crearea de condiţii de tranzacţionare de natură să afecteze funcţionarea ordonată a pieţei sau să conducă la abuzuri de piaţă.
(3)Operatorul de piaţă al unei pieţe reglementate are obligaţia de a include în regulile pieţei prevederi care asigură acordarea de reduceri de tarife şi comisioane în schimbul îndeplinirii obligaţiei de formare a pieţei pentru anumite acţiuni sau un coş adecvat de acţiuni.
(4)Piaţa reglementată poate să îşi ajusteze tarifele pentru ordinele anulate în funcţie de durata de timp pentru care ordinul a fost menţinut în piaţă şi să îşi calibreze tarifele în funcţie de fiecare instrument financiar cărora li se aplică.
(5)Piaţa reglementată poate aplica un tarif mai mare pentru introducerea unui ordin ulterior anulat decât pentru un ordin executat şi în cazul participanţilor care plasează un procentaj mare de ordine anulate raportat la numărul ordinelor executate sau pentru cei care utilizează o tehnică de tranzacţionare algoritmică de mare frecvenţă, pentru a reflecta presiunea suplimentară asupra capacităţii sistemului.
Art. 143
(1)Operatorul de piaţă al unei pieţei reglementate se asigură că piaţa reglementată pe care o administrează dispune de reguli şi mecanisme prin care să poată fi identificate, prin intermediul marcajelor efectuate de membri sau participanţi, ordinele generate de tranzacţiile algoritmice, diferitele tipuri de algoritmi utilizaţi la crearea ordinelor şi persoanele relevante care iniţiază aceste ordine.
(2)Operatorul de piaţă pune la dispoziţia A.S.F., la cererea acesteia, informaţiile prevăzute la alin. (1).
Art. 144
(1)La cererea A.S.F., un operator de piaţă pentru o piaţă reglementată pe care o administrează pune la dispoziţia autorităţii date privind registrul de ordine sau acordă autorităţii acces la registrul de ordine astfel încât aceasta să poată monitoriza activitatea de tranzacţionare.
(2)A.S.F. poate solicita operatorului de piaţă transmiterea de date, informaţii şi documente, în mod periodic sau în orice alt mod, stabilind şi termenul în care acestea vor fi transmise.
CAPITOLUL VI:Paşi de cotare
Art. 145
(1)Regulile pieţei reglementate trebuie să cuprindă prevederi privind paşii de cotare în cazul acţiunilor, al certificatelor de depozit, al unităţilor de fond tranzacţionate la bursă, al certificatelor şi al altor instrumente financiare similare, precum şi în cazul oricărui alt instrument financiar care este prevăzut în standardele tehnice de punere în aplicare şi standardele tehnice de reglementare emise de Comisia Europeană pentru aplicarea Directivei 2014/65/UE.
(11)Aplicarea paşilor de cotare de către pieţele reglementate nu împiedică pieţele reglementate să coreleze ordinele de dimensiuni mari la punctul de mijloc între preţul actual de cumpărare şi cel de vânzare.

(2)Reglementarea paşilor de cotare în acord cu prevederile alin. (1) trebuie să aibă în vedere:
a)calibrarea paşilor de cotare pentru a reflecta profilul de lichiditate al instrumentului financiar pe diverse pieţe şi valoarea medie a spreadului dintre preţurile de cumpărare şi cele de vânzare, luând în considerare dezideratul de a permite preţuri aproximativ stabile fără a limita excesiv reducerea ulterioară a spreadurilor;
b)posibilitatea de adaptare în mod adecvat a pasului de cotare pentru fiecare instrument financiar.
CAPITOLUL VII:Sincronizarea ceasurilor profesionale
Art. 146
(1)Locurile de tranzacţionare, precum şi membrii şi participanţii lor îşi sincronizează ceasurile profesionale pe care le folosesc pentru a înregistra data şi ora evenimentelor ce sunt considerate necesar a fi semnalate.
(2)Expresia evenimente ce sunt considerate necesar a fi semnalate are înţelesul prevăzut de reglementările ESMA emise în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010.
CAPITOLUL VIII:Organizarea şi funcţionarea pieţei reglementate şi admiterea instrumentelor financiare la tranzacţionare
Art. 147
(1)Modul de organizare şi funcţionare a pieţei reglementate este stabilit prin reguli proprii emise de către operatorul de piaţă, adoptate de către organele statutare desemnate de operatorul de piaţă conform actului constitutiv al acestuia şi aprobate de către A.S.F., în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale legislaţiei europene aplicabile.
(2)Operatorul de piaţă se asigură că regulile pieţei reglementate pe care o administrează stabilesc condiţii clare şi transparente privind:
a)procedurile de admitere, excludere şi suspendare a participanţilor la şi de la sistemul de tranzacţionare;
b)procedurile de tranzacţionare, precum şi obligaţiile ce trebuie îndeplinite de participanţi şi de persoanele din cadrul acestora care efectuează operaţiuni pe piaţa reglementată;
c)admiterea instrumentelor financiare la tranzacţionare prin care să se garanteze că orice instrument financiar admis la tranzacţionare pe o piaţă reglementată poate face obiectul unei tranzacţionări echitabile, ordonate şi eficiente şi, în cazul valorilor mobiliare, poate fi negociat liber, precum şi regulile de suspendare sau retragere de la tranzacţionare a acestora;
d)obligaţiile emitenţilor admişi la tranzacţionare;
e)modul de determinare şi publicare a preţurilor şi a cotaţiilor, cu respectarea prevederilor prezentei legi şi ale reglementărilor europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE;
f)administrarea şi diseminarea informaţiilor către public;
g)standardele contractuale şi depozitarul central sau, după caz, contrapartea centrală cu care s-a încheiat contractul în vederea decontării/compensării operaţiunilor desfăşurate pe piaţa reglementată;
h)mecanismele de securitate şi control al sistemelor informatice, pentru asigurarea păstrării în siguranţă a datelor şi informaţiilor stocate, inclusiv în situaţia unor evenimente de risc.
(3)A.S.F. poate solicita motivat modificarea regulilor emise de operatorul de piaţă.
(4)Consiliul de administraţie sau, după caz, consiliul de supraveghere are obligaţia de a notifica A.S.F. în legătură cu orice încălcare a prezentei legi, a reglementărilor A.S.F. şi a regulilor pieţei, precum şi a măsurilor adoptate în acest sens.
(5)Operatorul de piaţă poate stabili un sistem de arbitraj pentru rezolvarea disputelor între participanţi şi/sau emitenţii ale căror instrumente financiare sunt admise la tranzacţionare pe pieţele administrate de către operatorul respectiv.
Art. 148
(1)În ceea ce priveşte instrumentele derivate, condiţiile prevăzute de art. 147 alin. (2) asigură, în special, ca particularităţile contractului derivat să permită o cotaţie ordonată, precum şi o decontare eficientă.
(2)Pe lângă obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi la art. 147 alin. (2), operatorul de piaţă al unei pieţe reglementate se asigură că regulile acesteia:
a)instituie şi menţin mecanisme eficiente care să le permită să verifice dacă emitenţii valorilor mobiliare care sunt admise la tranzacţionare pe piaţa reglementată respectă prevederile legale privind obligaţiile în materie de informare iniţială, periodică şi ad-hoc care le revin;
b)instituie măsuri care să faciliteze accesul membrilor sau participanţilor săi la informaţiile făcute publice conform prevederilor legale europene în materie.
(3)Operatorul de piaţă are obligaţia de a adopta măsurile necesare pentru a controla în mod regulat respectarea condiţiilor de admitere a instrumentelor financiare admise la tranzacţionare.
(4)O valoare mobiliară care a fost admisă la tranzacţionare pe o piaţă reglementată poate fi admisă ulterior la tranzacţionare pe alte pieţe reglementate, chiar şi fără consimţământul emitentului, cu respectarea dispoziţiilor relevante referitoare la admiterea la tranzacţionare pe o piaţă reglementată prevăzute de Legea nr. 24/2017.
(5)În situaţia aplicării alin. (4), a doua piaţă reglementată informează emitentul că valoarea mobiliară respectivă este tranzacţionată pe această piaţă.
(6)Emitentul nu este obligat să furnizeze direct informaţiile solicitate în temeiul alin. (2) lit. a) unei pieţe reglementate care a admis valorile sale mobiliare la tranzacţionare fără consimţământul său.
CAPITOLUL IX:Suspendarea şi retragerea instrumentelor financiare de la tranzacţionarea pe o piaţă reglementată
Art. 149
(1)Fără a aduce atingere dreptului A.S.F. prevăzut la art. 236 alin. (3) de a solicita suspendarea sau retragerea unui instrument financiar de la tranzacţionare, operatorul de piaţă poate suspenda sau retrage de la tranzacţionare un instrument financiar care nu mai respectă regulile pieţei reglementate, în afara cazurilor în care o astfel de suspendare sau retragere ar putea afecta în mod semnificativ interesele investitorilor sau ar putea compromite funcţionarea ordonată a pieţei.
(2)Operatorul de piaţă care suspendă sau retrage de la tranzacţionare un instrument financiar, suspendă sau retrage, de asemenea, instrumentele financiare derivate prevăzute la pct. 4-10 din anexa nr. 1 secţiunea C care sunt legate de respectivul instrument financiar sau care fac trimitere la acesta, în cazul în care acest lucru este necesar pentru a sprijini obiectivele suspendării sau ale retragerii instrumentului financiar suport.
(3)Operatorul de piaţă face publică decizia sa cu privire la suspendarea sau retragerea instrumentului financiar şi a eventualelor instrumente financiare derivate şi notifică deciziile respective A.S.F.
(4)A.S.F. impune ca alţi operatori de piaţă sau operatori independenţi, care ţin de jurisdicţia sa şi tranzacţionează acelaşi instrument financiar sau instrumentele financiare derivate prevăzute la pct. 4-10 din anexa nr. 1 secţiunea C, care sunt legate de respectivul instrument financiar sau care fac trimitere la acesta, să suspende sau să retragă respectivul instrument financiar sau instrumentele derivate de la tranzacţionare, în cazul în care suspendarea sau retragerea sunt consecinţa unui prezumat abuz de piaţă, a unei oferte publice de preluare sau nedivulgării unor informaţii privilegiate cu privire la emitent sau la instrumentul financiar, fapt care încalcă dispoziţiile art. 7 şi art. 17 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014, cu excepţia cazului în care o astfel de suspendare sau retragere ar putea afecta în mod semnificativ interesele investitorilor sau ar putea compromite funcţionarea ordonată a pieţei.
(5)În urma notificării prevăzute la alin. (3), A.S.F. comunică decizia ESMA şi altor autorităţi competente, incluzând o explicaţie în cazul în care ia decizia de a nu suspenda sau retrage de la tranzacţionare instrumentul financiar sau instrumentele financiare derivate prevăzute la pct. 4-10 din anexa nr. 1 secţiunea C care sunt legate de respectivul instrument financiar sau care fac trimitere la acesta.
(6)A.S.F. face publică de îndată şi comunică ESMA şi autorităţilor competente ale celorlalte state membre decizia menţionată la alin. (3).
(7)Prevederile alin. (4) se aplică în mod corespunzător şi în cazul în care A.S.F. este notificată de o autoritate competentă din alt stat membru în legătură cu suspendarea sau retragerea de la tranzacţionare a unui instrument financiar.
Art. 150
(1)Prevederile art. 149 alin. (2)-(7) se aplică şi în cazul în care se ridică suspendarea de la tranzacţionare a unui instrument financiar sau a instrumentelor financiare derivate prevăzute la pct. 4-10 din anexa nr. 1 secţiunea C care sunt legate de respectivul instrument financiar sau care fac trimitere la acesta.
(2)Procedura de notificare şi comunicare prevăzută la art. 149 se aplică şi în cazul în care decizia de a suspenda sau de a retrage de la tranzacţionare un instrument financiar sau instrumentele financiare derivate prevăzute la pct. 4-10 din anexa nr. 1 secţiunea C care sunt legate de respectivul instrument financiar sau care fac trimitere la acesta este luată de A.S.F. în temeiul prevederilor art. 236 alin. (3) lit. m) şi n).
CAPITOLUL X:Accesul la piaţa reglementată
Art. 151
(1)Prin regulile operatorului de piaţă care administrează o piaţă reglementată se instituie, se aplică şi se impun cerinţe legate de obligativitatea menţinerii de condiţii transparente şi nediscriminatorii, bazate pe criterii obiective, care să reglementeze accesul sau aderarea membrilor la piaţa reglementată.
(2)Regulile menţionate la alin. (1) cuprind toate obligaţiile care revin membrilor sau participanţilor în temeiul:
a)actelor de constituire şi de administrare a pieţei reglementate în cauză;
b)regulilor privind activitatea de tranzacţionare de pe această piaţă;
c)standardelor profesionale impuse personalului firmelor de investiţii sau al instituţiilor de credit care operează pe piaţă;
d)condiţiilor prevăzute la alin. (3) pentru alţi membri sau participanţi decât firmele de investiţii şi instituţiile de credit;
e)regulilor şi procedurilor referitoare la compensarea şi decontarea tranzacţiilor care sunt încheiate pe piaţa reglementată.
(3)Pe o piaţă reglementată se pot admite ca membri sau participanţi firmele de investiţii şi instituţiile de credit autorizate de A.S.F., B.N.R. sau de autorităţile competente din alte state membre să furnizeze servicii de investiţii sau să exercite activităţi de investiţii, precum şi persoanele prevăzute la art. 6 alin. (1) care:
a)au o reputaţie suficient de bună;
b)prezintă un nivel suficient de aptitudine, de competenţă şi de experienţă pentru tranzacţionare;
c)dispun, dacă este cazul, de o organizare adecvată;
d)deţin resurse suficiente pentru rolul pe care trebuie să şi-l asume, ţinând seama de diferitele mecanisme financiare pe care piaţa reglementată le-ar putea avea pentru a garanta decontarea adecvată a tranzacţiilor.
(4)Membrii sau participanţii pieţei reglementate respectă obligaţiile prevăzute la art. 81-89 şi art. 91-96 în ceea ce priveşte clienţii lor în cazul în care, acţionând în contul clienţilor lor, execută ordinele acestora pe o piaţă reglementată. Membrii şi participanţii nu sunt obligaţi să îşi impună reciproc aceste obligaţii în ceea ce priveşte tranzacţiile încheiate pe o piaţă reglementată.
Art. 152
(1)Regulile operatorului de piaţă privind accesul membrilor sau participanţilor la piaţa reglementată administrată de acesta prevăd participarea directă sau de la distanţă a firmelor de investiţii şi a instituţiilor de credit.
(2)Pieţele reglementate din alte state membre pot să adopte, pe teritoriul României, în baza unei notificări prealabile transmise A.S.F. în acest sens de către autoritatea competentă din statul membru de origine, fără a fi necesare alte cerinţe juridice sau administrative, dispoziţiile necesare pentru a permite membrilor sau participanţilor stabiliţi în România să aibă acces la distanţă la aceste pieţe şi să tranzacţioneze pe acestea.
(3)A.S.F. poate solicita autorităţii competente a statului membru de origine al pieţei reglementate să comunice identitatea membrilor sau participanţilor pieţei reglementate stabiliţi în România.
(4)Operatorul de piaţă din România care intenţionează să adopte dispoziţii de natura celor prevăzute la alin. (2) pentru a permite accesul de la distanţă a unor membri şi participanţi din alte state membre comunică A.S.F. statul membru pe teritoriul căruia intenţionează să ofere astfel de facilităţi.
(5)A.S.F. notifică în termen de o lună informaţia prevăzută la alin. (4) autorităţii competente din statul membru gazdă indicat.
(6)La solicitarea autorităţii competente din statul membru gazdă al pieţei reglementate prevăzute la alin. (3), A.S.F. comunică, fără întârzieri nejustificate, identitatea membrilor şi participanţilor la piaţa reglementată stabiliţi în acel stat membru.
(7)Operatorul de piaţă comunică A.S.F., semestrial, în termen de 10 zile de la expirarea perioadei de raportare, lista membrilor sau a participanţilor pieţei reglementate administrate de acesta.
CAPITOLUL XI:Monitorizarea respectării regulilor pieţei reglementate şi a altor obligaţii legale
Art. 153
(1)Operatorii de piaţă instituie şi menţin mecanisme şi proceduri eficiente, inclusiv resursele necesare pentru monitorizarea regulată a respectării regulilor proprii de către membrii sau participanţii lor.
(2)Operatorii de piaţă monitorizează ordinele plasate, inclusiv anulările şi tranzacţiile încheiate de membrii sau participanţii lor în cadrul sistemelor lor, pentru a identifica încălcările regulilor respective, condiţiile de tranzacţionare de natură să afecteze funcţionarea ordonată a pieţei sau o conduită care poate sugera un comportament care este interzis în temeiul Regulamentului (UE) nr. 596/2014 sau disfuncţionalităţile sistemului în legătură cu un instrument financiar.
(3)Operatorii de piaţă informează imediat A.S.F. cu privire la:
a)încălcările grave ale regulilor pieţelor reglementate administrate;
b)condiţiile de tranzacţionare de natură să afecteze funcţionarea ordonată a pieţei;
c)o conduită care poate sugera un comportament care este interzis în temeiul Regulamentului (UE) nr. 596/2014;
d)disfuncţionalităţile sistemului în legătură cu un instrument financiar.
(4)A.S.F. transmite ESMA şi autorităţilor competente ale celorlalte state membre informaţiile prevăzute la alin. (3).
(5)În ceea ce priveşte conduita care poate sugera un comportament care este interzis în temeiul Regulamentului (UE) nr. 596/2014, A.S.F. trebuie să fie convinsă că un astfel de comportament se produce sau s-a produs înainte de a notifica autorităţile competente ale celorlalte state membre şi ESMA.
(6)Operatorii de piaţă furnizează A.S.F. fără întârziere nejustificată informaţiile relevante în materie de investigaţii şi urmăriri în justiţie privind abuzul de piaţă în cadrul pieţelor reglementate şi acordă acesteia întregul sprijin pentru investigarea şi urmărirea în justiţie a abuzurilor de piaţă comise în sistemele pieţei reglementate sau prin intermediul acestora.
CAPITOLUL XII:Dispoziţii privind apelarea la mecanismele de CPC, de compensare şi de decontare
Art. 154
(1)Fără a aduce atingere titlurilor III, IV sau V din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, operatorii de piaţă pot conveni cu o contraparte centrală, o casă de compensare sau un sistem de decontare din alt stat membru acorduri adecvate pentru organizarea compensării şi/sau decontării tuturor sau a unei părţi din tranzacţiile încheiate de participanţii pe piaţă în cadrul sistemelor lor.
(2)Fără a aduce atingere titlurilor III, IV sau V din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, A.S.F. nu poate interzice unui operator de piaţă apelarea la o contraparte centrală, la o casă de compensare şi/sau la un sistem de decontare din alt stat membru decât în cazul în care se poate demonstra că această interdicţie este necesară pentru a menţine funcţionarea ordonată a pieţei reglementate administrate de operatorul de piaţă respectiv şi ţinând seama de condiţiile impuse sistemelor de decontare potrivit prevederilor art. 120 alin. (4) şi (5).
(3)Pentru a evita repetarea nejustificată a evaluărilor, A.S.F. ţine seama de supervizarea şi supravegherea sistemului de compensare şi de decontare deja efectuate de către băncile centrale în calitate de supervizori ai sistemelor de compensare şi de decontare sau de către alte autorităţi de supraveghere competente în ceea ce priveşte aceste sisteme.
CAPITOLUL XIII:Lista pieţelor reglementate
Art. 155
(1)A.S.F. întocmeşte o listă a pieţelor reglementate pentru care este autoritate competentă şi înaintează această listă celorlalte autorităţi competente ale statelor membre şi ESMA. Fiecare modificare a acestei liste presupune o comunicare similară.
(2)Lista prevăzută la alin. (1), publicată pe pagina de internet a ESMA, conţine codul unic stabilit de ESMA în conformitate cu art. 65 alin. (6) din Directiva 2014/65/UE, pentru identificarea pieţelor reglementate, utilizat în scopul raportărilor, conform prevederilor art. 169 alin. (2) lit. g) şi alin. (5) lit. g) din prezenta lege şi art. 6, 10 şi 26 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014.