Capitolul 3 - Proceduri privind autorizaţia de introducere pe piaţă - Directiva 2001/83/CE/06-nov-2001 de instituire a unui cod comunitar cu privire la medicamentele de uz uman

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2025
CAPITOLUL 3:Proceduri privind autorizaţia de introducere pe piaţă
Art. 17
(1)Statele membre iau toate măsurile corespunzătoare pentru a se asigura că procedura de acordare a autorizaţiei de introducere pe piaţă pentru un medicament se încheie în termen de maximum 210 zile de la depunerea unei cereri valabile.
Cererile pentru autorizaţiile de introducere pe piaţă a aceluiaşi medicament în două sau mai multe state membre se depun în conformitate cu articolele 28-39.

(2)În cazul în care un stat membru constată că o altă cerere de autorizaţie de introducere pe piaţă pentru acelaşi medicament este examinată într-un alt stat membru, statul membru respectiv refuză evaluarea cererii şi îl informează pe solicitant că se aplică articolele 28-39.

Art. 18
În cazul în care un stat membru este informat în conformitate cu articolul 8 alineatul (3) litera (l) că un alt stat membru a autorizat un medicament care face obiectul unei cereri de autorizaţie de introducere pe piaţă în statul membru respectiv, acesta respinge cererea, cu excepţia cazului în care aceasta a fost depusă în conformitate cu articolele 28 - 39.

Art. 18a
(1)Prin derogare de la articolul 17 alineatul (1) al doilea paragraf, de la articolul 17 alineatul (2) şi de la articolul 18, în cazul în care o cerere pentru obţinerea autorizaţiei de introducere pe piaţă este depusă în unul sau mai multe state membre şi în Regatul Unit în ceea ce priveşte Irlanda de Nord sau în cazul în care o cerere pentru obţinerea autorizaţiei de introducere pe piaţă este depusă în Regatul Unit în ceea ce priveşte Irlanda de Nord pentru un medicament care este deja în curs de examinare sau care a fost deja autorizat într-un stat membru, cererea referitoare la Regatul Unit în ceea ce priveşte Irlanda de Nord nu se depune în conformitate cu articolele 28 şi 39, dacă sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
a)autorizaţia de introducere pe piaţă pentru Regatul Unit în ceea ce priveşte Irlanda de Nord este acordată de autoritatea competentă pentru Regatul Unit în ceea ce priveşte Irlanda de Nord în conformitate cu dreptul Uniunii, iar această conformitate cu dreptul Uniunii este asigurată pe parcursul perioadei de valabilitate a respectivei autorizaţii de introducere pe piaţă;
b)medicamentele autorizate de autoritatea competentă pentru Regatul Unit în ceea ce priveşte Irlanda de Nord sunt puse la dispoziţia pacienţilor sau a consumatorilor finali numai pe teritoriul Irlandei de Nord şi nu sunt puse la dispoziţie în niciun stat membru.
(2)Titularul autorizaţiei de introducere pe piaţă a unui medicament pentru care a fost deja acordată o autorizaţie de introducere pe piaţă pentru Regatul Unit în ceea ce priveşte Irlanda de Nord în conformitate cu articolele 28-39 înainte de 20 aprilie 2022 este autorizat să retragă autorizaţia de introducere pe piaţă pentru Regatul Unit în ceea ce priveşte Irlanda de Nord din procedura de recunoaştere reciprocă şi procedura descentralizată şi să depună o cerere de obţinere a autorizaţiei de introducere pe piaţă pentru medicamentul respectiv la autorităţile competente din Regatul Unit în ceea ce priveşte Irlanda de Nord, în conformitate cu alineatul (1).

Art. 19
În vederea examinării cererii prezentate în conformitate cu articolele 8, 10, 10a, 10b şi 10c, autoritatea competentă a statului membru:

1.trebuie să verifice dacă informaţiile prezentate în sprijinul cererii sunt în conformitate cu articolele 8, 10, 10a, 10b şi 10c şi să examineze dacă sunt respectate condiţiile pentru eliberarea unei autorizaţii de introducere pe piaţă a medicamentelor (autorizaţie de introducere pe piaţă);

2.poate transmite medicamentul, materiile prime ale acestuia şi, în cazul în care este necesar, produşii intermediari sau alţi componenţi ai acestuia, pentru a fi analizate de către un Laborator oficial pentru controlul medicamentelor sau un laborator pe care un stat membru l-a desemnat în acest scop, pentru a se asigura că metodele de control utilizate de către producător şi descrise în informaţiile care însoţesc cererea, în conformitate cu articolul 8 alineatul (3) litera (h), sunt corespunzătoare;

3.poate cere, după caz, solicitantului să completeze informaţiile care însoţesc cererea, cu privire la elementele prevăzute la articolul 8 alineatul (3), articolele 10, 10a, 10b şi 10c. În cazul în care autoritatea competentă recurge la această opţiune, termenele stabilite la articolul 17 se suspendă până la furnizarea informaţiilor suplimentare solicitate. De asemenea, termenele menţionate se suspendă pentru perioada acordată solicitantului, în cazul în care este necesar, pentru a oferi explicaţii orale sau scrise.

Art. 20
Statele membre iau măsurile necesare pentru a se asigura că:
a)autorităţile competente verifică capacitatea producătorilor şi a importatorilor de medicamente provenind din ţări terţe de a desfăşura procesul de fabricaţie în conformitate cu informaţiile prezentate în temeiul articolului 8 alineatul (3) litera (d) şi/sau de a efectua controale în conformitate cu metodele descrise în informaţiile care însoţesc cererea, în conformitate cu articolul 8 alineatul (3) litera (h);
b)autorităţile competente pot permite producătorilor şi importatorilor de medicamente provenind din ţări terţe, în situaţii justificabile, să delege unor părţi terţe efectuarea anumitor etape de fabricaţie şi/sau a anumitor controale menţionate la litera (a); în aceste situaţii, verificările efectuate de către autorităţile competente trebuie să aibă loc, de asemenea, în şi unităţile desemnate.

În ceea ce priveşte testele de control al calităţii efectuate în alte părţi ale Regatului Unit decât Irlanda de Nord în ceea ce priveşte medicamentele incluse în lista menţionată la articolul 127d, altele decât cele autorizate de Comisie, autorităţile competente din Regatul Unit în ceea ce priveşte Irlanda de Nord şi, până la 31 decembrie 2024, autorităţile competente din Cipru, Irlanda şi Malta pot considera că există un «caz justificat» în înţelesul primului paragraf litera (b), fără a efectua o evaluare de la caz la caz, în următoarele condiţii:
(a)fiecare lot de medicamente vizat este eliberat de o persoană calificată dintr-o unitate din Uniune sau din Irlanda de Nord sau de către o persoană calificată dintr-o unitate din alte părţi ale Regatului Unit decât Irlanda de Nord, care aplică standarde de calitate care sunt echivalente cu cele prevăzute la articolul 51;
(b)entitatea desemnată de partea terţă pentru realizarea testelor de control al calităţii este supravegheată de autoritatea competentă din Regatul Unit, inclusiv prin efectuarea de controale la faţa locului;
(c)în cazul în care eliberarea loturilor este efectuată de o persoană calificată care îşi are reşedinţa şi îşi desfăşoară activitatea în alte părţi ale Regatului Unit decât Irlanda de Nord, titularul autorizaţiei de fabricaţie declară că nu are la dispoziţie o persoană calificată care îşi are reşedinţa şi îşi desfăşoară activitatea în Uniune la 20 aprilie 2022.

Art. 21
(1)La eliberarea autorizaţiei de introducere pe piaţă, autorităţile competente ale statului membru în cauză îl informează pe titular cu privire la rezumatul autorizat al caracteristicilor produsului.
(2)Autorităţile competente iau toate măsurile necesare pentru a se asigura că informaţiile prezentate în rezumat sunt conforme cu cele acceptate la eliberarea autorizaţiei de introducere pe piaţă sau ulterior.
(3)Autorităţile competente naţionale pun de îndată la dispoziţia publicului autorizaţia de introducere pe piaţă, împreună cu prospectul, rezumatul caracteristicilor produsului şi orice condiţii stabilite în conformitate cu articolele 21a, 22 şi 22a, precum şi eventualele termene pentru îndeplinirea condiţiilor, dacă este cazul, pentru orice medicament pe care acestea îl autorizează.

(4)Autorităţile competente naţionale întocmesc un raport de evaluare şi prezintă comentarii cu privire la dosar în ceea ce priveşte rezultatele studiilor farmaceutice şi preclinice, studiile clinice, sistemele de gestionare a riscurilor şi sistemul de farmacovigilenţă ale medicamentului în cauză. Raportul de evaluare se actualizează ori de câte ori devin disponibile noi informaţii cu importanţă pentru evaluarea calităţii, siguranţei sau eficienţei medicamentului în cauză.
Autorităţile competente naţionale pun de îndată la dispoziţia publicului raportul de evaluare, împreună cu motivele care justifică avizul, după eliminarea tuturor informaţiilor care prezintă caracter de confidenţialitate comercială. Justificarea se prezintă separat pentru fiecare indicaţie menţionată în cererea de autorizare.
Raportul public de evaluare include un rezumat redactat într-o formă accesibilă publicului. Rezumatul conţine, în special, o secţiune privind condiţiile de utilizare a medicamentului.

Art. 21a
În completarea dispoziţiilor menţionate la articolul 19, o autorizaţie de introducere pe piaţă a unui medicament poate fi acordată sub rezerva îndeplinirii uneia sau mai multora din următoarele condiţii:
(a)adoptarea anumitor măsuri pentru a garanta utilizarea în siguranţă a medicamentului inclus în sistemul de gestionare a riscurilor;
(b)efectuarea de studii de siguranţă post-autorizare;
(c)îndeplinirea unor obligaţii mai stricte decât cele menţionate la titlul IX în ceea ce priveşte înregistrarea şi raportarea reacţiilor adverse suspectate;
(d)orice alte condiţii sau restricţii cu privire la utilizarea sigură şi eficientă a medicamentului.
(e)existenţa unui sistem adecvat de farmacovigilenţă.
(f)efectuarea unor studii de eficacitate post-autorizare, în cazul în care preocupările referitoare la anumite aspecte ale eficienţei medicamentului sunt identificate şi pot fi soluţionate doar după introducerea pe piaţă a medicamentului. Obligaţia de a efectua aceste studii se bazează pe acte delegate adoptate în conformitate cu articolul 22b, ţinând seama, în acelaşi timp, de orientările ştiinţifice menţionate la articolul 108a.
Autorizaţiile de introducere pe piaţă stabilesc, după caz, termene pentru îndeplinirea condiţiilor.

Art. 22
În situaţii excepţionale şi în urma consultării cu solicitantul, autorizaţia de introducere pe piaţă poate fi acordată sub rezerva anumitor condiţii, în special în ceea ce priveşte siguranţa medicamentului, adresarea unei notificări autorităţilor competente naţionale cu privire la orice incident legat de utilizarea acestuia şi măsurile care trebuie adoptate.
Autorizaţia de introducere pe piaţă poate fi acordată numai dacă solicitantul poate să demonstreze că nu este în măsură să furnizeze, din motive obiective şi verificabile, informaţii complete privind eficienţa şi siguranţa medicamentului în condiţii normale de utilizare şi trebuie să se bazeze pe unul dintre motivele enunţate în anexa I.
Menţinerea autorizaţiei de introducere pe piaţă depinde de reevaluarea anuală a îndeplinirii acestor condiţii.
Art. 22a
(1)După acordarea autorizaţiei de introducere pe piaţă, autoritatea competentă naţională poate decide să impună titularului autorizaţiei de introducere pe piaţă obligaţia:
a)să efectueze un studiu de siguranţă post-autorizare dacă există preocupări privind riscurile unui medicament autorizat În cazul în care aceleaşi preocupări se aplică la mai multe medicamente, autoritatea naţională competentă încurajează titularii autorizaţiilor de introducere pe piaţă implicaţi, după consultarea Comitetului pentru evaluarea riscurilor în materie de farmacovi-gilenţă, să efectueze un studiu de siguranţă post-autorizare comun;
b)să efectueze un studiu de eficacitate post-autorizare atunci când datele disponibile cu privire la o boală sau metodologia clinică indică faptul că este posibil ca evaluările anterioare privind eficacitatea să trebuiască să fie revizuite în mod semnificativ. Obligaţia de a efectua studii de eficacitate post-autorizare se bazează pe actele delegate adoptate în conformitate cu articolul 22b, ţinând seama, în acelaşi timp, de orientările ştiinţifice menţionate la articolul 108a.
Impunerea unei astfel de obligaţii se justifică în mod corespunzător, se notifică în scris şi include obiectivele şi termenele pentru realizarea şi prezentarea studiului.
(2)Autoritatea competentă naţională oferă titularului autorizaţiei de introducere pe piaţă posibilitatea de a prezenta în scris observaţii cu privire la impunerea obligaţiei, în termenul precizat de aceasta, la cererea titularului autorizaţiei de introducere pe piaţă formulată în termen de 30 de zile de la notificarea în scris a obligaţiei.
(3)Pe baza observaţiilor prezentate în scris de titularul autorizaţiei de introducere pe piaţă, autoritatea competentă naţională retrage sau confirmă obligaţia. În cazul în care autoritatea competentă naţională confirmă obligaţia, autorizaţia de introducere pe piaţă se modifică pentru a include obligaţia respectivă sub forma unei condiţii pentru obţinerea autorizaţiei de introducere pe piaţă, iar sistemul de gestionare a riscurilor este actualizat în consecinţă.
Art. 22b
(1)În vederea stabilirii situaţiilor în care pot fi cerute studii de eficacitate post-autorizare în temeiul articolelor 21a şi 22a din prezenta directivă, Comisia poate adopta, prin intermediul actelor delegate în conformitate cu articolul 121a, şi sub rezerva condiţiilor de la articolele 1 21b şi 121c, măsuri care vin în completarea dispoziţiilor de la articolele 21a şi 22a.
(2)Pentru adoptarea respectivelor acte delegate, Comisia hotărăşte în conformitate cu dispoziţiile prezentei directive.
Art. 22c
(1)Titularul autorizaţiei de introducere pe piaţă este obligat să includă în sistemul său de gestionare a riscurilor orice condiţii menţionate la articolele 21a, 22 sau 22a.
(2)Statele membre informează Agenţia în legătură cu autorizaţiile de introducere pe piaţă acordate sub rezerva condiţiilor menţionate la articolele 21a, 22 sau 22a.

Art. 23
(1)După eliberarea unei autorizaţii de introducere pe piaţă, titularul autorizaţiei de introducere pe piaţă trebuie, în ceea ce priveşte metodele de fabricaţie şi control prevăzute la articolul 8 alineatul (3) literele (d) şi (h), să ţină seama de progresul ştiinţific şi tehnic şi să introducă toate modificările necesare pentru a face posibile fabricaţia şi controlul medicamentului prin metode ştiinţifice general acceptate.
Aceste modificări sunt supuse aprobării autorităţii competente din statul membru în cauză.
(2)Titularul autorizaţiei de introducere pe piaţă comunică de îndată autorităţii competente naţionale toate informaţiile noi care ar putea atrage după sine modificarea detaliilor sau a documentelor menţionate la articolul 8 alineatul (3), la articolele 10, 10a, 10b şi 11 sau la articolul 32 alineatul (5) sau la anexa I.
În special, titularul autorizaţiei de introducere pe piaţă comunică de îndată autorităţii competente naţionale orice interdicţie sau restricţie impusă de autorităţile competente din orice ţară în care este comercializat medicamentul şi orice alte informaţii noi care ar putea influenţa evaluarea beneficiilor şi riscurilor medicamentului în cauză. Informaţiile includ atât rezultatele pozitive cât şi cele negative ale studiilor clinice sau ale altor studii pentru toate indicaţiile şi populaţiile, indiferent dacă acestea figurează sau nu în autorizaţia de introducere pe piaţă, precum şi datele privind utilizarea medicamentului când această utilizare este în afara condiţiilor din autorizaţia de introducere pe piaţă.
(3)Titularul autorizaţiei de introducere pe piaţă se asigură că informaţiile privind produsul sunt actualizate în funcţie de cunoştinţele ştiinţifice cele mai recente, inclusiv concluziile evaluării şi recomandările puse la dispoziţia publicului prin intermediul portalului web european privind medicamentele creat în conformitate cu articolul 26 din Regulamentul (CE) nr. 726/2004.
(4)Pentru ca raportul riscuri/beneficii să poată fi evaluat în permanenţă, autoritatea competentă naţională poate oricând să ceară titularului autorizaţiei de introducere pe piaţă să comunice date care să demonstreze că raportul riscuri/beneficii rămâne favorabil. Titularul autorizaţiei de introducere pe piaţă transmite un răspuns prompt şi exhaustiv la orice astfel de solicitare.
Autoritatea competentă naţională poate oricând să solicite titularului autorizaţiei de introducere pe piaţă să transmită o copie a dosarului standard al sistemului de farmacovi-gilenţă. Titularul autorizaţiei de introducere pe piaţă transmite copia respectivă în termen de şapte zile de la primirea solicitării.

Art. 23a
După acordarea unei autorizaţii de introducere pe piaţă, titularul autorizaţiei informează autoritatea competentă din statul membru care a acordat autorizaţia cu privire la data efectivă a introducerii pe piaţă medicamentului de uz uman în acel stat membru, ţinând seama de diferitele forme de prezentare autorizate.
În cazul în care produsul încetează să mai fie introdus pe piaţa unui stat membru, în mod temporar sau permanent, titularul autorizaţiei de introducere pe piaţă notifică autoritatea competentă din statul membru respectiv. Această notificare se face, mai puţin în situaţii excepţionale, cu cel puţin două luni înaintea întreruperii introducerii pe piaţă a produsului. Titularul autorizaţiei de introducere pe piaţă informează autoritatea competentă cu privire la motivele unei astfel de măsuri în conformitate cu articolul 123 alineatul (2).

La cererea autorităţii competente, în special în contextul farmacovigilenţei, titularul autorizaţiei de introducere pe piaţă îi furnizează acesteia toate datele referitoare la volumul vânzărilor produsului, precum şi orice informaţie pe care o deţine în legătură cu cantităţile prescrise.

Art. 23b
(1)Variaţiile sunt clasificate în diferite categorii, în funcţie de nivelul de risc pentru sănătatea publică şi de potenţialul impact asupra calităţii, siguranţei şi eficacităţii medicamentului în cauză. Categoriile respective variază de la modificări ale condiţiilor autorizaţiei de comercializare care pot avea cel mai mare impact asupra calităţii, siguranţei şi eficacităţii medicamentului, până la modificări care au un impact minim sau nu au niciun impact asupra acestora.
(2)Procedurile de examinare a cererilor pentru variaţii sunt proporţionale cu riscul şi impactul asociate. Acestea variază de la proceduri care permit punerea în aplicare numai în urma aprobării pe baza unei evaluări ştiinţifice complete, până la proceduri care permit punerea în aplicare imediată şi notificarea ulterioară a autorităţii competente de către deţinătorul autorizaţiei de comercializare.
(21)Comisia este împuternicită să adopte, în conformitate cu articolul 121a, acte delegate pentru completarea prezentei directive prin:
a)precizarea categoriilor de clasificare a variaţiilor; şi
b)stabilirea procedurilor de examinare a cererilor pentru variaţii ale condiţiilor autorizaţiilor de comercializare.
(3)În adoptarea actelor delegate menţionate la prezentul articol, Comisia depune eforturi pentru a face posibilă depunerea unei cereri unice pentru una sau mai multe modificări identice aduse condiţiilor diferitelor autorizaţii de comercializare.
(4)Un stat membru poate aplica în continuare dispoziţiile naţionale referitoare la variaţii aplicabile la momentul intrării în vigoare a Regulamentului (CE) nr. 1234/2008 al Comisiei (*) în cazul autorizaţiilor de comercializare acordate înainte de 1 ianuarie 1998 pentru medicamentele autorizate doar în statul membru în cauză. În cazul în care, pentru un medicament care face obiectul unor dispoziţii naţionale în conformitate cu prezentul articol, se acordă ulterior o autorizaţie de comercializare într-un alt stat membru, Regulamentul (CE) nr. 1234/2008 se aplică medicamentului respectiv începând de la acea dată.
(*)Regulamentul (CE) nr. 1234/2008 al Comisiei din 24 noiembrie 2008 privind examinarea modificării condiţiilor autorizaţiilor de acordate pentru medicamentele de uz uman şi veterinar (JO L 334, 12.12.2008, p. 7).
(5)Dacă un stat membru decide să aplice în continuare dispoziţiile naţionale în conformitate cu alineatul (4), acesta trebuie să informeze Comisia. În cazul în care notificarea Comisiei nu are loc până la 20 ianuarie 2011, se aplică Regulamentul (CE) nr. 1234/2008.

Art. 24
(1)Fără să aducă atingere alineatelor (4) şi (5), autorizaţia de introducere pe piaţă este valabilă timp de cinci ani.
(2)Autorizaţia de introducere pe piaţă poate fi reînnoită după cinci ani pe baza unei reevaluări a raportului beneficii/riscuri de către autoritatea competentă a statului membru care a acordat autorizaţia.
În acest scop, titularul autorizaţiei de introducere pe piaţă oferă autorităţii competente naţionale o versiune consolidată a dosarului în ceea ce priveşte calitatea, siguranţa şi eficienţa, inclusiv evaluarea datelor conţinute de rapoartele privind reacţiile adverse suspectate şi rapoartele periodice actualizate privind siguranţa transmise în conformitate cu titlul IX, precum şi toate modificările introduse după acordarea autorizaţiei de introducere pe piaţă, cu cel puţin nouă luni înainte de expirarea autorizaţiei de introducere pe piaţă în conformitate cu alineatul (1).

(3)Odată reînnoită, autorizaţia de introducere pe piaţă este valabilă pe o perioadă nelimitată, cu excepţia cazului în care autoritatea competentă naţională decide, din raţiuni justificate legate de farma-covigilenţă, inclusiv de o expunere a unui număr insuficient de pacienţi la medicamentul respectiv, să recurgă la o reînnoire suplimentară pe o perioadă de cinci ani, în conformitate cu alineatul (2).

(4)Orice autorizaţie care în decurs de trei ani de la acordare nu este urmată de introducerea efectivă pe piaţă a medicamentului autorizat în statul membru care a acordat autorizaţia, devine caducă.
(5)În cazul în care un medicament introdus anterior pe piaţă în statul membru care a acordat autorizaţia nu mai este prezent pe piaţă în statul membru respectiv pe o perioadă de trei ani consecutiv, autorizaţia acordată pentru medicamentul respectiv devine caducă.
(6)Autoritatea competentă poate, în situaţii excepţionale şi din raţiuni de sănătate publică, să acorde derogări de la alineatele (4) şi (5). Aceste derogări trebuie justificate temeinic.

Art. 25
Autorizaţia nu afectează răspunderea civilă şi penală a producătorului şi, după caz, a titularului autorizaţiei de introducere pe piaţă.
Art. 26
(1)Se refuză acordarea autorizaţiei de introducere pe piaţă în cazul în care, după verificarea datelor şi a documentelor enumerate la articolele 8, 10, 10a, 10b şi 10c, devine clar că:
a)raportul beneficii/riscuri nu este considerat a fi favorabil sau
b)eficienţa terapeutică a medicamentului este insuficient demonstrată de către solicitant sau
c)medicamentul nu are compoziţia calitativă şi cantitativă declarată.
(2)Se refuză acordarea autorizaţiei şi în cazul în care datele sau documentele prezentate în sprijinul cererii nu sunt conforme cu dispoziţiile articolelor 8, 10, 10a, 10b şi 10c.
(3)Solicitantul sau titularul autorizaţiei de introducere pe piaţă îşi asumă responsabilitatea pentru corectitudinea documentelor şi datelor prezentate.