Capitolul ii - Administratorul - Legea 1/2020 privind pensiile ocupaţionale

M.Of. 10

În vigoare
Versiune de la: 17 Iulie 2025 până la: 15 Ianuarie 2026
CAPITOLUL II:Administratorul
SECŢIUNEA 1:Autorizarea administratorului
Art. 4: Entităţi care pot administra fonduri
(1)Pot administra fonduri:
a)societăţile de pensii constituite în baza prezentei legi;
b)societăţile de pensii, societăţile de administrare a investiţiilor şi societăţile de asigurare de viaţă care sunt autorizate să administreze fonduri de pensii facultative şi/sau fonduri de pensii administrate privat;
c)societăţile de administrare a investiţiilor şi societăţile de asigurare de viaţă, autorizate în condiţiile prezentei legi de către A.S.F., pentru activitatea de administrare a fondurilor.
(2)Entităţile prevăzute la alin. (1) pot furniza, opţional, pensii ocupaţionale.
(3)Poate fi administrator, în sensul prezentei legi, orice entitate autorizată pentru această activitate într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European.
(31)De la data aderării României la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. poate fi administrator, în sensul prezentei legi, orice entitate autorizată, avizată sau care a fost supusă unui regim echivalent de autorizare în vederea funcţionării ca administrator de fonduri de pensii ocupaţionale pentru această activitate întrun stat aderent la respectivele coduri.

(4)Administratorii care au fost autorizaţi, avizaţi sau supuşi unei proceduri similare în vederea funcţionării ca administrator de fonduri de pensii ocupaţionale într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sunt exceptaţi de la cerinţa autorizării de către A.S.F.
(41)Administratorii prevăzuţi la alin. (31) sunt exceptaţi de la cerinţa autorizării de către A.S.F.

(5)Un administrator poate administra unul sau mai multe fonduri.
Art. 5: Procedura de autorizare a administratorilor
(1)Administratorii prevăzuţi la art. 4 alin. (1) lit. b), pentru a administra fonduri, transmit următoarele documente:
a)hotărârea adunării generale a acţionarilor privind activitatea de administrare a fondurilor;
b)dovada îndeplinirii cerinţelor de capital social;
c)hotărârea adunării generale a acţionarilor privind alocarea capitalului social pentru fiecare activitate;
d)actul constitutiv actualizat;
e)proiectul prospectului;
f)proiectul contractului de societate şi al actului individual de aderare;
g)proiectul contractului de administrare, al contractului de depozitare şi al contractului de audit financiar pentru fiecare fond;
h)planul de afaceri pe 3 ani.
(2)A.S.F. analizează documentele şi, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii acestora, procedează la autorizarea administrării/respingerea autorizării de administrare, prin decizie scrisă şi motivată.
Art. 6: Documente pentru autorizarea de constituire a societăţii de pensii
(1)Societăţile de pensii nou-înfiinţate trebuie autorizate de către A.S.F. pentru constituire şi administrare.
(2)Societatea de pensii se constituie sub forma unei societăţi pe acţiuni, iar persoanele care intenţionează să înfiinţeze o societate de pensii depun la A.S.F. cererea pentru autorizarea de constituire.
(3)Cererea pentru autorizarea de constituire a societăţii de pensii este însoţită de următoarele documente:
a)proiectul actului constitutiv;
b)dovada că fondatorii deţin resursele financiare necesare vărsării capitalului social, precum şi provenienţa acestora;
c)cazierele judiciare şi cazierele fiscale ale fondatorilor;
d)documente privind fondatorii, cu informaţii referitoare la statutul lor juridic, eventuala lor calitate de persoane afiliate, precum şi natura legăturilor dintre ei;
e)documente din care să reiasă soliditatea financiară a fondatorilor;
f)declaraţia pe propria răspundere a fondatorilor, a candidaţilor pentru structura de conducere, din care să rezulte dacă deţin, individual sau în legătură cu alte persoane implicate în orice societate, cel puţin 5% din capitalul social sau din drepturile de vot;
g)documente privind adecvarea candidaţilor pentru structura de conducere, din care să reiasă că aceştia îndeplinesc cerinţele A.S.F. referitoare la competenţă şi experienţă profesională, integritate şi bună reputaţie, guvernanţă;
h)certificatul de cazier judiciar şi certificatul de cazier fiscal, în termenul de valabilitate legal, ale candidaţilor pentru structura de conducere sau alt document echivalent eliberat de autorităţile competente din ţara în care aceştia au stabilit/stabilită domiciliul şi/sau reşedinţa;
i)proiectul regulamentului de organizare şi funcţionare a societăţii de pensii;
j)dovada vărsării integrale şi în formă bănească a capitalului social;
k)dovada plăţii taxei privind cererea de autorizare de constituire.
Art. 7: Analizarea cererii pentru autorizarea de constituire
(1)A.S.F. analizează cererea pentru autorizarea de constituire şi, în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia şi a documentaţiei prevăzute la art. 6 alin. (3), procedează la aprobarea sau la respingerea cererii, prin decizie scrisă şi motivată.
(2)Orice solicitare a A.S.F. de informaţii suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate întrerupe termenul prevăzut la alin. (1), un nou termen începând să curgă de la data depunerii respectivelor informaţii sau modificări, depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării A.S.F., sub sancţiunea respingerii cererii pentru autorizarea de constituire.
Art. 8: Aprobarea cererii pentru autorizarea de constituire
A.S.F. aprobă cererea pentru autorizarea de constituire, pe baza următoarelor criterii:
a)onorabilitatea fondatorilor, respectiv buna reputaţie şi integritate a acestora;
b)competenţa şi onorabilitatea candidaţilor din structura de conducere;
c)soliditatea şi stabilitatea financiară a fondatorilor;
d)capacitatea fondatorilor de a respecta şi de a se conforma permanent cerinţelor prudenţiale;
e)inexistenţa unor motive rezonabile de a suspecta că o operaţiune de spălare de bani ori de finanţare a terorismului, în sensul Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, a avut loc sau se încearcă a se comite de către fondatori sau de către candidaţi pentru structura de conducere;
f)fondatorii şi candidaţii pentru structura de conducere nu sunt în procedură de reorganizare judiciară sau de faliment şi nu au contribuit, direct sau indirect, la falimentul unor persoane juridice;
g)denumirea societăţii de pensii nu este de natură să inducă în eroare participanţii, viitorii participanţi sau alte persoane;
h)natura provenienţei fondurilor care vor fi utilizate de către acţionari ca participaţie la capitalul social al administratorului.
Art. 9: Respingerea cererii pentru autorizarea de constituire
(1)A.S.F. respinge cererea pentru autorizarea de constituire în următoarele situaţii:
a)documentaţia prezentată este incompletă sau nu este întocmită în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
b)neîndeplinirea uneia dintre condiţiile de autorizare prevăzute în reglementările A.S.F.
(2)Decizia de respingere, scrisă şi motivată, se comunică fondatorilor în termen de 10 zile lucrătoare de la adoptarea acesteia.
Art. 10: Înregistrarea societăţii de pensii la registrul comerţului
(1)Fondatorii înregistrează societatea la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în condiţiile prevăzute de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea deciziei pentru autorizarea de constituire.
(2)Depăşirea termenului prevăzut la alin. (1), din motive imputabile entităţii, duce la pierderea valabilităţii deciziei de autorizare de constituire.
(3)Obţinerea deciziei de autorizare de constituire a unei societăţi de pensii nu garantează şi obţinerea autorizării de administrare.
Art. 11: Obţinerea autorizării de administrare
(1)Entităţile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi c) trebuie să obţină autorizare de administrare a fondurilor de la A.S.F.
(2)În vederea obţinerii autorizării de administrare, entităţile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi c) depun la A.S.F. o cerere însoţită de următoarele documente:
a)certificatul de înregistrare la registrul comerţului, în copie;
b)certificat constatator în termenul de valabilitate, în original;
c)actul constitutiv;
d)dovada vărsării integrale sau a reîntregirii/majorării, după caz, sub formă bănească a capitalului social, în copie;
e)proiectul de contract de societate şi al actului individual de aderare;
f)proiectul contractului de administrare, al contractului de depozitare, al contractului de custodie şi al contractului de audit financiar al fondului;
g)planul de activitate întocmit pentru o perioadă de minimum 3 ani;
h)proiectul prospectului;
i)notificarea cu privire la persoanele care asigură auditul intern şi funcţia actuarială;
j)documente privind adecvarea persoanelor propuse pentru funcţii-cheie autorizate;
k)dovada plăţii taxei de autorizare de administrare şi de autorizare a fiecărui membru propus pentru structura de conducere, respectiv a fiecărei persoane propuse pentru o funcţie-cheie autorizată.
(3)Entităţile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) depun la A.S.F., suplimentar faţă de documentele prevăzute la alin. (2), documentele în vederea îndeplinirii cerinţelor de adecvare a persoanelor propuse pentru structura de conducere.
(4)A.S.F. poate solicita entităţilor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi c), în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea cererii pentru autorizare, documente şi informaţii suplimentare, pe care acestea trebuie să le furnizeze în maximum 30 de zile calendaristice de la data primirii solicitării.
(5)A.S.F. analizează cererea pentru autorizarea de administrare şi, în termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea acesteia şi a documentaţiei prevăzute la alin. (2)-(4), după caz, procedează la aprobarea sau la respingerea cererii, prin decizie scrisă şi motivată.
(6)Orice solicitare a A.S.F. de informaţii suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate întrerupe termenul prevăzut la alin. (5), un nou termen începând să curgă de la data depunerii respectivelor informaţii sau modificări, depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării A.S.F., sub sancţiunea respingerii cererii pentru autorizarea de administrare.
(7)Decizia de autorizare sau decizia de respingere, după caz, se comunică în termen de 10 zile lucrătoare de la adoptarea acesteia.
(8)Deciziile de respingere prevăzute la alin. (7) şi la art. 9 alin. (2) pot fi atacate la instanţa judecătorească competentă, în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 12: Decizia de retragere a autorizării de administrare
(1)A.S.F. poate retrage, prin decizie, scrisă şi motivată, autorizarea de administrare a administratorului în una dintre următoarele situaţii:
a)administratorul nu a început operaţiunile pentru care a fost autorizat, în termen de 2 ani de la primirea autorizaţiei sau nu şia exercitat mai mult de 2 ani activitatea de administrare;
b)acţionarii au decis lichidarea sau divizarea administratorului;
c)acţionarii au decis fuziunea administratorului absorbit;
d)administratorul se află în incapacitate de plată;
e)administratorul nu mai îndeplineşte condiţiile de funcţionare;
f)administratorul nu asigură apărarea corespunzătoare a intereselor participanţilor şi ale moştenitorilor acestora, definiţi conform prevederilor Codului civil;
g)administratorul nu a stabilit provizioane tehnice suficiente privind întreaga activitate sau nu are suficiente active pentru a acoperi provizioanele tehnice.
(2)Decizia de retragere a autorizării de administrare, scrisă şi motivată, se comunică în termen de 10 zile lucrătoare de la adoptarea acesteia şi poate fi atacată la instanţa judecătorească competentă, în conformitate cu prevederile Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Contestaţia adresată instanţei de contencios administrativ competente nu suspendă, pe timpul soluţionării acesteia, decizia prevăzută la alin. (2).
(4)În termen de 10 zile calendaristice de la data expirării perioadei de contestare sau, după caz, de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti prin care s-a soluţionat contestaţia, A.S.F. publică anunţul privind retragerea autorizării de administrare în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi pe pagina de internet a A.S.F.
Art. 13: Modificarea documentelor care au stat la baza autorizării de administrare
A.S.F. analizează modificările documentelor care au stat la baza autorizării de administrare şi aprobă sau respinge prin decizie modificările solicitate.
Art. 14: Obligaţia administratorului de a păstra pe întreaga durată de funcţionare condiţiile avute în vedere la autorizarea de către A.S.F.
Administratorul are obligaţia să păstreze pe întreaga durată de funcţionare condiţiile avute în vedere la autorizarea de către A.S.F.
Art. 15: Emiterea de reglementări privind autorizarea administratorilor
A.S.F. emite reglementări privind:
a)autorizarea administratorilor;
b)modificarea documentelor care au stat la baza autorizării de administrare;
c)retragerea autorizării de administrare a administratorului şi încetarea activităţii acestuia;
d)taxele de autorizare, avizare şi funcţionare.
SECŢIUNEA 2:Cerinţe privind organizarea
Art. 16: Capitalul social minim al administratorului
(1)Pentru a putea administra fonduri de pensii ocupaţionale, capitalul social minim necesar este echivalentul în lei, calculat la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României la data constituirii, al sumei de 1,5 milioane euro.
(2)Administratorul are obligaţia să păstreze pe întreaga durată de funcţionare nivelul de capital social prevăzut la alin. (1).
(3)Capitalul social minim al administratorului societate de pensii este subscris şi vărsat integral, exclusiv în numerar, la momentul constituirii, într-un cont deschis la o bancă, persoană juridică română, sau la o sucursală a unei bănci străine autorizate să funcţioneze pe teritoriul României.
(4)Pentru a putea administra fonduri de pensii ocupaţionale, capitalul social al administratorului care este o entitate dintre cele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b) sau c) se completează, dacă este cazul, până la a fi cel puţin egal cu suma capitalurilor minime prevăzute de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, pentru activităţile desfăşurate.
(5)Vărsarea capitalului social se realizează prin subscriere şi vărsare integrală, exclusiv în numerar, la momentul autorizării de administrare, într-un cont deschis la o bancă, persoană juridică română, sau la o sucursală a unei bănci străine autorizate să funcţioneze pe teritoriul României.
(6)Capitalul social prevăzut la alin. (1) se majorează cu 0,2% pentru echivalentul în lei al fiecărui milion de euro care depăşeşte echivalentul în lei a 200 milioane euro active nete ale fondurilor de pensii ocupaţionale, aflate în administrare.
Art. 17: Acţiunile administratorului
(1)Acţiunile administratorului sunt nominative, nu pot fi transformate în acţiuni la purtător, nu pot constitui garanţii sau să fie utilizate pentru acordarea de credite şi nu pot fi executate silit, sub sancţiunea nulităţii absolute a actelor prin care se constituie garanţiile, se acordă creditele sau a actelor de executare silită.
(2)Administratorii nu pot emite acţiuni preferenţiale.
(3)Acţionarii nu pot beneficia de drepturi preferenţiale sau de alte privilegii şi este interzisă limitarea drepturilor sau impunerea de obligaţii suplimentare.
(4)Activele financiare proprii ale administratorului nu pot fi utilizate pentru:
a)acordarea de împrumuturi;
b)garantarea de împrumuturi sau credite pentru terţi.
Art. 18: Dobândirea şi provenienţa capitalului
(1)Administratorul sau o persoană afiliată acestuia poate achiziţiona acţiuni ale altui administrator, numai cu aprobarea prealabilă a A.S.F. şi cu respectarea legislaţiei din domeniul concurenţei, sub sancţiunea nulităţii absolute a actului.
(2)Capitalul social al administratorului nu poate proveni din împrumuturi sau credite şi nu poate fi grevat de sarcini.
Art. 19: Fuziunea sau divizarea administratorului
(1)Operaţiunile de fuziune sau divizare a administratorului sunt supuse autorizării prealabile a A.S.F.
(2)Administratorii rezultaţi în urma operaţiunilor de fuziune sau divizare prevăzute la alin. (1) au obligaţia să respecte condiţiile de autorizare, limita minimă a capitalului social, cerinţele prudenţiale şi regulile de conduită stabilite prin prezenta lege şi prin reglementările A.S.F., pe toată durata desfăşurării activităţii.
(3)Fuziunea administratorilor poate genera în paralel fuziunea fondurilor aflate în administrare.
(4)Autoritatea poate respinge motivat solicitarea de fuziune sau divizare atunci când nu este în interesul participanţilor, precum şi în orice alte situaţii prevăzute prin reglementările A.S.F.
Art. 20: Acţionariatul administratorului
(1)O persoană fizică sau juridică nu poate fi acţionar direct şi/sau acţionar indirect semnificativ în cadrul mai multor administratori, cu excepţia situaţiei în care administratorii fac parte din acelaşi grup.

(2)Calitatea acţionarilor trebuie să răspundă nevoii garantării unei gestiuni prudente şi sănătoase a fondului şi să permită realizarea unei supravegheri eficiente, în scopul protejării intereselor participanţilor şi ale moştenitorilor acestora, definiţi conform prevederilor Codului civil.
(3)Acţionarii administratorului trebuie să îndeplinească condiţiile avute în vedere pentru fondatorii societăţii de pensii, precum şi următoarele:
a)să justifice provenienţa fondurilor destinate participaţiei la capitalul social;
b)să furnizeze toate informaţiile necesare pentru identificarea relaţiilor de afiliere cu alte persoane;
c)să fi funcţionat, în cazul acţionarilor persoane juridice, minimum 3 ani, cu excepţia celor rezultaţi în urma fuziunii sau divizării unei alte persoane juridice care, înainte de fuziune sau de divizare, a funcţionat minimum 3 ani.
Art. 21: Achiziţiile
(1)Potenţialii achizitori transmit A.S.F. proiectul de achiziţie întocmit în conformitate cu prevederile legale, indicând mărimea participaţiei care urmează a fi deţinută.
(2)Acţionarii care intenţionează să cedeze, direct sau indirect, o participaţie calificată notifică Autorităţii intenţia respectivă, menţionând cota participaţiei deţinute în urma cedării.
(3)Notificarea prevăzută la alin. (2) se realizează şi în cazul în care acţionarii îşi diminuează participaţia calificată deţinută într-o societate, astfel încât dreptul de vot sau capitalul social deţinut scade sub 20%, 33% sau 50%.
(4)A.S.F. evaluează impactul potenţialului achizitor asupra administrării corecte şi prudente a societăţii vizate de proiectul de achiziţie şi poate respinge motivat proiectul de achiziţie.
Art. 22: Cerinţe pentru structura de conducere/persoanele care deţin funcţii-cheie
(1)Membrii structurii de conducere a administratorului şi persoanele care deţin funcţii-cheie prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. y) pct. (i), (ii) şi (iv) sunt autorizate de către A.S.F., odată cu analiza cererii pentru autorizarea de administrare.
(2)Persoanele care deţin funcţii-cheie prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. y) pct. (iii) şi (v) sunt notificate A.S.F.
(3)Membrii structurii de conducere a administratorului şi persoanele care deţin funcţii-cheie îndeplinesc următoarele cerinţe:
a)privind competenţa:
(i)pentru membrii structurii de conducere a administratorului, calificările, cunoştinţele şi experienţa lor sunt adecvate pentru a le permite să asigure o administrare sănătoasă şi prudentă a administratorului;
(ii)pentru persoanele care deţin funcţii-cheie, calificările, cunoştinţele şi experienţa lor profesională sunt adecvate să îndeplinească atribuţiile funcţiilor-cheie în mod corespunzător;
b)privind onorabilitatea, respectiv o bună reputaţie şi integritate.
(4)Persoana care deţine o funcţie-cheie în cadrul administratorului este diferită de cea care deţine o funcţie-cheie similară în cadrul angajatorului.
(5)Membrii structurii de conducere a administratorului nu pot fi membri în structura de conducere:
a)a unui alt administrator sau a persoanelor afiliate acestuia;
b)a administratorului unui fond de pensii facultative şi/sau al unui fond de pensii administrat privat sau a persoanelor afiliate acestuia, cu excepţia situaţiei în care administratorii fac parte din acelaşi grup;
c)a depozitarului sau a persoanelor afiliate acestuia;
d)a societăţilor de servicii de investiţii financiare sau a persoanelor afiliate acestora cu care administratorul a încheiat un contract de intermediere;
e)a unei organizaţii sindicale sau patronale.
(6)Interdicţiile prevăzute la alin. (5) se aplică şi persoanelor care au raporturi de muncă, comerciale sau alte raporturi similare cu entităţile prevăzute la acelaşi alineat.
Art. 23: Emiterea de reglementări privind organizarea administratorilor
A.S.F. emite reglementări privind:
a)verificarea provenienţei capitalului vărsat de către fondatori;
b)procedura privind constituirea, majorarea şi reducerea capitalului social;
c)criteriile aplicabile şi procedura pentru evaluarea prudenţială a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la administratorii fondurilor de pensii ocupaţionale;
d)fuziunea şi divizarea administratorilor.
SECŢIUNEA 3:Condiţii de funcţionare
Art. 24: Cerinţe generale de guvernanţă
(1)Administratorul are obligaţia să adopte măsurile corespunzătoare privind aplicarea unui sistem de guvernanţă corporativă care să asigure o administrare corectă, eficientă şi prudentă bazată pe principiul continuităţii activităţii, proporţional cu natura, amploarea şi complexitatea activităţilor desfăşurate.
(2)Sistemul de guvernanţă corporativă aplicat trebuie să respecte următoarele cerinţe:
a)asigurarea unei structuri organizatorice transparente şi adecvate;
b)alocarea adecvată şi separarea corespunzătoare a responsabilităţilor;
c)administrarea corespunzătoare a riscurilor/managementul riscurilor;
d)adecvarea politicilor şi strategiilor, precum şi a mecanismelor de control intern;
e)asigurarea unei bune organizări administrative şi contabile;
f)asigurarea unui sistem eficient de comunicare şi de transmitere a informaţiilor;
g)aplicarea unor proceduri operaţionale care să împiedice divulgarea informaţiilor confidenţiale;
h)includerea unei analize a factorilor de mediu, sociali şi de guvernanţă legaţi de activele care fac obiectul investiţiilor.
(3)Administratorul are obligaţia să adopte, să aplice şi să menţină politici şi proceduri corespunzătoare pentru a se asigura că membrii structurii de conducere a administratorului şi persoanele care deţin funcţii-cheie îndeplinesc în permanenţă cerinţele de bună reputaţie şi integritate.
(4)Conducerea administratorului poate fi asigurată numai de către persoanele fizice care, potrivit actelor constitutive şi/sau hotărârii organelor statutare ale administratorului, sunt împuternicite să conducă şi să coordoneze activitatea acestuia.
Art. 25: Politica de remunerare
(1)Administratorul are obligaţia să elaboreze şi să aplice o politică judicioasă de remunerare pentru toate persoanele din structura de conducere, precum şi pentru cele care deţin funcţii-cheie şi pentru alte categorii de angajaţi ale căror activităţi profesionale au un impact important asupra profilului de risc.
(2)Administratorul, în absenţa unor dispoziţii legale contrare, dă publicităţii, în mod regulat, informaţiile relevante referitoare la politica de remunerare, în conformitate cu reglementările emise de A.S.F.
(3)Politica de remunerare prevăzută la alin. (1) respectă următoarele principii:
a)se stabileşte, se pune în aplicare şi se menţine în funcţie de activităţile, profilul de risc, obiectivele, interesul pe termen lung şi performanţa activităţii de administrare în ansamblu şi sprijină administrarea corectă, prudentă şi eficientă a fondurilor;
b)este corelată cu interesele pe termen lung ale participanţilor;
c)include măsuri menite să evite conflictele de interese;
d)este compatibilă cu gestionarea corectă şi eficientă a riscurilor şi nu încurajează asumarea unor riscuri incompatibile cu profilul de risc şi politicile şi strategiile fondului;
e)se aplică şi prestatorilor de servicii în cazul activităţilor externalizate.
Art. 26: Separarea funcţiilor
(1)Administratorul trebuie să separe funcţiile de decizie de funcţiile de execuţie şi de funcţiile-cheie.
(2)Administratorul constituie structuri responsabile cu activităţile de audit intern, control intern, administrare a riscurilor, analiza oportunităţilor investiţionale şi plasarea activelor în conformitate cu strategia stabilită de consiliul de administraţie/consiliul de supraveghere şi dispune, atunci când este cazul, de funcţie actuarială.
(3)Persoana care deţine o funcţie-cheie raportează eventualele constatări şi face recomandări structurii de conducere a administratorului potrivit competenţei acesteia, care stabileşte ce acţiuni trebuie întreprinse.
(4)Fără a aduce atingere dreptului de a nu se autoincrimina, persoana care deţine o funcţie-cheie informează A.S.F. dacă structura de conducere a administratorului nu ia în timp util şi în mod adecvat măsurile corective în următoarele cazuri:
a)atunci când persoana care deţine o funcţie-cheie a sesizat un risc substanţial ca administratorul să nu respecte o cerinţă legală importantă şi a informat structura de conducere a administratorului cu privire la acest risc şi în cazul în care acest lucru ar putea avea un impact semnificativ asupra intereselor participanţilor; ori
b)atunci când persoana care deţine o funcţie-cheie a sesizat o încălcare a legislaţiei aplicabile administratorului şi activităţilor sale în cadrul acestei funcţii-cheie şi a informat structura de conducere a administratorului cu privire la aceasta.
(5)Aplicarea prevederilor alin. (4) nu constituie motiv pentru sancţionarea persoanei care deţine o funcţie-cheie de către administrator.
Art. 27: Funcţia de audit intern
(1)Administratorul are obligaţia de a constitui o structură de audit intern, a cărei activitate se realizează conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Auditul intern trebuie să acopere toate activităţile de administrare a fondurilor.
(3)Administratorul notifică A.S.F. persoana care conduce structura responsabilă cu activităţile de audit intern.
(4)Obiectivele auditului intern sunt:
a)asigurarea că politicile şi procedurile administratorului sunt respectate în cadrul tuturor activităţilor şi structurilor;
b)revizuirea politicilor, procedurilor, proceselor şi mecanismelor de control, astfel încât acestea să fie suficiente şi adecvate activităţii desfăşurate.
(5)În vederea îndeplinirii obiectivelor, activitatea de audit intern include următoarele:
a)evaluarea eficienţei şi a gradului de adecvare a activităţii de control intern, de administrare a riscurilor şi a investiţiilor;
b)analizarea relevanţei şi integrităţii datelor furnizate de sistemele informatice;
c)evaluarea acurateţei şi credibilităţii înregistrărilor contabile şi situaţiilor financiare;
d)evaluarea modului în care se asigură protejarea elementelor patrimoniale bilanţiere şi extrabilanţiere şi identificarea metodelor de prevenire a fraudelor şi a pierderilor de orice fel.
(6)Este interzisă externalizarea activităţii de audit intern de către administrator.
(7)Fiecare misiune de audit intern face obiectul unui raport de audit intern care este prezentat consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere.
(8)Raportul prevăzut la alin. (7) trebuie să cuprindă următoarele elemente:
a)perioada supusă auditării interne;
b)lista activităţilor desfăşurate de către structura de audit intern aferente perioadei auditate;
c)descrierea principalelor activităţi desfăşurate;
d)persoanele responsabile pentru efectuarea respectivelor activităţi;
e)deficienţele identificate şi recomandările structurii de audit intern pentru remedierea acestora;
f)situaţia privind planul de măsuri pentru soluţionarea deficienţelor identificate, separat pentru deficienţele curente şi cele identificate prin rapoartele de audit intern anterioare, în cazul în care acestea din urmă nu au fost soluţionate corespunzător.
(9)Persoana care conduce structura de audit intern are obligaţia de a întocmi un raport semestrial privind misiunile de audit intern desfăşurate, care se transmite A.S.F. în conformitate cu reglementările acesteia.
(10)Auditorii interni au acces la orice date sau înregistrări, precum şi la documente şi informaţii relevante necesare îndeplinirii atribuţiilor care le revin.
(11)În îndeplinirea atribuţiilor care îi revin, persoana care conduce structura de audit intern urmăreşte modul de implementare a recomandărilor formulate în raportul de audit intern.
Art. 28: Funcţia actuarială
(1)Atunci când prospectul prevede acoperirea riscurilor biometrice şi/sau garantează rata de rentabilitate a investiţiilor sau un anumit nivel al garanţiilor, administratorul constituie sau dispune de o funcţie actuarială responsabilă cu:
a)coordonarea şi monitorizarea calculului provizioanelor tehnice;
b)evaluarea adecvării metodologiilor şi modelelor de bază utilizate la calculul provizioanelor tehnice şi a ipotezelor formulate în acest scop;
c)determinarea în ce măsură datele utilizate la calcularea provizioanelor tehnice sunt suficiente şi calitatea acestora;
d)compararea ipotezelor utilizate la calculul provizioanelor tehnice cu experienţa;
e)informarea consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere cu privire la adecvarea calculării provizioanelor tehnice;
f)exprimarea unei opinii privind strategia de aderare, în cazul în care prospectul prevede;
g)exprimarea unei opinii privind adecvarea mecanismelor de asigurare în cazul în care prospectul prevede astfel de mecanisme; şi
h)participarea la punerea în aplicare efectivă a sistemului de gestionare a riscurilor.
(2)Administratorul desemnează cel puţin o persoană independentă, din interiorul sau din afara entităţii, care să răspundă de funcţia actuarială.
(3)Administratorul notifică A.S.F. persoana responsabilă cu funcţia actuarială.
(4)În exercitarea atribuţiilor sale, persoana responsabilă cu funcţia actuarială are obligaţia de a întocmi anual un raport actuarial, care se transmite A.S.F. în conformitate cu reglementările acesteia.
(5)A.S.F. poate contracta o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru validarea valorii provizionului tehnic, calculată şi raportată de către administratori.

Art. 29: Funcţia de control intern/conformitate
(1)Administratorul are obligaţia de a constitui o structură de control intern/conformitate pentru care trebuie prevăzute următoarele elemente:
a)rolul şi responsabilităţile structurii de conducere în relaţia cu structura de control intern;
b)activităţile de control intern şi separarea responsabilităţilor;
c)activităţile de monitorizare şi corectare a deficienţelor.
(2)Obiectivele activităţii de control intern/conformitate sunt:
a)desfăşurarea acesteia în condiţii de eficienţă;
b)furnizarea unor informaţii corecte, credibile, relevante, complete şi oportune în luarea deciziilor de către membrii consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere sau directori/directorat, după caz, precum şi de către utilizatorii externi ai informaţiilor;
c)supravegherea respectării de către administrator şi personalul acestuia a actelor normative aplicabile şi a reglementărilor/normelor/procedurilor/regulilor interne;
d)reducerea riscurilor de neîndeplinire a obligaţiilor de către administrator.
(3)Activitatea de control intern/conformitate se desfăşoară în mod independent de activităţile pe care administratorul le monitorizează şi controlează, astfel încât:
a)să evalueze în mod continuu eficacitatea şi modul adecvat de punere în aplicare a măsurilor şi procedurilor administratorului, precum şi măsurile dispuse pentru rezolvarea oricăror situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor acestuia;
b)să urmărească desfăşurarea activităţii de administrare a fondului în condiţii de eficacitate.
(4)Pentru a permite persoanei care conduce structura de control intern/conformitate să îşi ducă la îndeplinire responsabilităţile în mod corect şi independent, administratorul trebuie să se asigure că aceasta:
a)are autoritatea, resursele şi experienţa necesare, precum şi acces la toate informaţiile relevante;
b)are atribuţii aferente activităţii de control intern, precum şi metode de remunerare, astfel încât să nu îi fie afectată obiectivitatea sau să conducă la această posibilitate;
c)nu este implicată în desfăşurarea activităţilor pe care le monitorizează;
d)participă, în calitate de invitat, la şedinţa consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere, atunci când pe ordinea de zi a acesteia este prevăzută dezbaterea raportului prevăzut la alin. (7).
(5)Activitatea de control intern/conformitate este implementată pentru fiecare nivel organizatoric al administratorului şi se exercită în funcţie de dimensiunea, natura şi complexitatea acestuia.
(6)Este interzisă externalizarea activităţii de control intern/conformitate de către administrator.
(7)În exercitarea atribuţiilor sale, persoana care conduce structura de control intern/conformitate are obligaţia de a întocmi semestrial un raport de control intern, care se transmite A.S.F. în conformitate cu reglementările acesteia.
Art. 30: Funcţia de administrare a riscurilor
(1)Administratorul are obligaţia de a constitui o structură de administrare a riscurilor.
(2)Obiectivele activităţii de administrare a riscurilor sunt identificarea, analizarea, evaluarea, diminuarea, monitorizarea şi raportarea riscurilor la care sunt expuse fondurile şi administratorul, în mod proporţional cu dimensiunea şi organizarea lor internă, precum şi cu volumul, natura, amploarea şi complexitatea activităţii desfăşurate.
(3)Activitatea de administrare a riscurilor trebuie să se realizeze cu luarea în considerare a factorilor interni şi externi care afectează activitatea fondului şi administratorului acestuia, având în vedere următoarele:
a)calculul şi constituirea provizionului;
b)administrarea activelor şi a pasivelor;
c)strategia de investiţii;
d)gestionarea riscului de lichiditate şi a riscului de concentrare;
e)gestionarea riscului operaţional;
f)asigurarea şi alte tehnici de diminuare a riscurilor;
g)riscurile de mediu, sociale şi de guvernanţă asociate cu portofoliul de investiţii şi gestionarea acestora;
h)alţi factori prevăzuţi de reglementările A.S.F.
(4)În funcţie de tipul schemei de pensii ocupaţionale, sistemul de gestionare a riscurilor trebuie să ia în considerare riscurile suportate de participanţi.
(5)Pentru riscurile identificate, administratorul efectuează analize cantitative şi/sau calitative, utilizând teste de stres, după caz.
(6)Persoana care conduce structura de administrare a riscurilor raportează structurii de conducere în scopul de a oferi fundamentare pentru revizuirea şi îmbunătăţirea politicii de administrare a riscurilor şi a limitelor de expunere fixate, inclusiv pentru adoptarea de măsuri adecvate dacă rezultatele testelor indică o vulnerabilitate semnificativă.
(7)Persoana care conduce structura de administrare a riscurilor are obligaţia de a întocmi semestrial un raport de risc, în conformitate cu art. 115, care se transmite A.S.F. în conformitate cu reglementările acesteia.
(8)Este interzisă externalizarea activităţii de administrare a riscurilor.
Art. 31: Funcţia de administrare a investiţiilor
(1)Administratorul are obligaţia de a constitui o structură separată, responsabilă cu administrarea investiţiilor, cu analiza oportunităţilor investiţionale şi plasarea activelor în conformitate cu strategia stabilită de consiliul de administraţie sau de consiliul de supraveghere, după caz.
(2)Este interzisă externalizarea activităţii de administrare a investiţiilor.
Art. 32: Obligaţia privind existenţa unui sistem informatic
Administratorul trebuie să dispună de un sistem informatic care să asigure păstrarea în siguranţă a evidenţelor operaţionale şi contabile ale fondului, ale valorii activului net, ale numărului de unităţi de fond ale participanţilor, ale plăţii drepturilor participanţilor/moştenitorilor acestora, definiţi conform prevederilor Codului civil, evidenţierea modului de calcul al tuturor comisioanelor, taxelor şi tarifelor încasate sau datorate, a modului de calcul al obligaţiilor de plată.
Art. 33: Începerea activităţii de administrare
Administratorul poate începe activitatea de administrare de la data comunicării deciziei de autorizare de administrare a fondului.
Art. 34: Activitatea de administrare a fondurilor
(1)Activitatea de administrare a fondurilor cuprinde următoarele:
a)administrarea şi investirea activelor fondului;
b)evaluarea portofoliului de active şi determinarea valorii activului şi pasivului fondului;
c)gestionarea operaţiunilor zilnice ale fondului;
d)convertirea contribuţiilor;
e)calculul activului net al fondului;
f)calculul şi plata pensiilor ocupaţionale, după caz;
g)constituirea şi actualizarea registrului participanţilor;
h)calculul ratelor de rentabilitate;
i)reflectarea elementelor de natura activelor, datoriilor, capitalurilor proprii, cheltuielilor şi veniturilor;
j)calculul provizionului tehnic;
k)gestionarea relaţiilor cu entităţile implicate în domeniul pensiilor ocupaţionale;
l)dispunerea efectuării plăţilor datorate entităţilor implicate în domeniul pensiilor ocupaţionale şi A.S.F.;
m)elaborarea, prezentarea, depunerea, publicarea şi distribuirea către A.S.F., angajatori şi participanţi, a situaţiilor financiare anuale şi a rapoartelor prevăzute de prezenta lege;
n)gestionarea, păstrarea şi arhivarea documentelor privind fondul, angajatorii, contribuţiile, participanţii şi moştenitorii acestora, definiţi conform prevederilor Codului civil, după caz, precum şi altele asimilate, cu respectarea legislaţiei în domeniu;
o)alte activităţi prevăzute în reglementările A.S.F.
(2)Ca principiu general, administratorul ţine seama, după caz, în cadrul activităţii de administrare a fondurilor, de obiectivul repartizării echitabile a riscurilor şi a beneficiilor între generaţii.
Art. 35: Segregarea activelor
(1)Activităţile de administrare şi furnizare a pensiilor ocupaţionale, precum şi toate activele şi angajamentele corespunzătoare acestora sunt restricţionate, gestionate şi organizate separat de alte activităţi ale administratorului, fără posibilitate de transfer, cu excepţia operaţiunilor de corecţie sau regularizare aferente plăţilor/încasărilor eronate.

(11)Operaţiunile de corecţie sau regularizare aferente plăţilor/încasărilor eronate vor fi efectuate în conformitate cu reglementările emise de A.S.F. şi vor fi notificate în prealabil acesteia.

(2)Activele şi pasivele unui fond sunt evidenţiate şi ţinute separat de cele ale administratorului, ale celorlalte fonduri de pensii ocupaţionale administrate, precum şi de cele ale altor fonduri de pensii private administrate.
Art. 36: Externalizarea
(1)Administratorul poate externaliza, parţial sau în totalitate, activităţile prevăzute la art. 34 alin. (1) lit. h)-o) unor prestatori de servicii care să opereze în numele său.

(2)Administratorul nu poate delega răspunderea şi rămâne pe deplin responsabil de respectarea obligaţiilor care îi revin în temeiul prezentei legi atunci când externalizează activităţi conform alin. (1).

(3)Externalizarea se realizează în aşa fel încât să se evite oricare dintre următoarele consecinţe:
a)diminuarea calităţii sistemului de guvernanţă al administratorului;
b)creşterea nejustificată a riscului operaţional;
c)subminarea capacităţii A.S.F. de a supraveghea respectarea de către administrator a obligaţiilor sale;
d)prestarea de servicii către participanţi şi moştenitorii acestora, definiţi conform prevederilor Codului civil, în mod defectuos, cu încălcarea prevederilor legale şi contractuale.
(4)Administratorul asigură funcţionarea corespunzătoare a activităţilor externalizate prin procesul de selecţie a unui prestator de servicii şi prin monitorizarea continuă a activităţilor acestuia.
(5)Externalizarea activităţilor prevăzute la alin. (1) se realizează în baza unui contract încheiat între administrator şi prestatorul de servicii.
(6)Administratorul este obligat să notifice A.S.F. intenţia de a efectua operaţiunile prevăzute la alin. (1), înainte de a încheia contractul prevăzut la alin. (5).
Art. 37: Taxa de funcţionare
Administratorul achită A.S.F. de la momentul autorizării fondului, pe toată durata de funcţionare a acestuia, o taxă lunară, conform reglementărilor A.S.F.
Art. 38: Emiterea de reglementări privind modul de funcţionare a administratorilor
(1)A.S.F. emite reglementări cu privire la:
a)cerinţele pentru autorizarea persoanelor din structura de conducere şi a celor care deţin funcţii-cheie;
b)principiile de organizare şi funcţionare a structurilor prevăzute la art. 26 alin. (2);
c)conţinutul minim al rapoartelor prevăzute la art. 28 alin. (4), art. 29 alin. (7) şi art. 30 alin. (7);
d)calculul şi raportarea taxei de funcţionare a administratorilor;
e)reguli aplicabile externalizării activităţilor care intră sub incidenţa prezentei legi;
f)contabilitatea administratorilor şi a fondurilor, respectiv a Fondului de garantare;
g)organizarea activităţii de arhivă a administratorilor.
(2)Emiterea reglementărilor prevăzute la alin. (1) lit. f) se realizează cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.
SECŢIUNEA 4:Reguli prudenţiale
Art. 39: Regulile prudenţiale
(1)Administratorul trebuie să respecte în orice moment, pe parcursul desfăşurării activităţii, regulile de prudenţialitate stabilite prin prezenta lege şi prin reglementările A.S.F.
(2)Regulile prudenţiale sunt cuprinse în reglementările interne ale administratorului şi se referă, fără a se limita la:
a)stabilirea direcţiilor principale de activitate şi de dezvoltare ale administratorului;
b)stabilirea politicilor contabile şi a sistemului de control financiar, precum şi aprobarea planificării financiare;
c)stabilirea unor proceduri administrative şi contabile corespunzătoare, de control şi siguranţă pentru procesarea electronică a datelor, precum şi mecanisme adecvate de control intern;
d)stabilirea de proceduri adecvate care să asigure separarea activelor şi pasivelor administratorului şi ale fiecărui fond de pensii private administrat;
e)stabilirea unor proceduri cu privire la mecanismele de adoptare a deciziilor, la modalităţile de raportare internă şi la administrarea conflictului de interese;
f)stabilirea unor proceduri adecvate care să asigure posibilitatea ca operaţiunile efectuate de administrator să fie reconstituite, inclusiv în ceea ce priveşte părţile implicate, timpul şi locul în care au fost efectuate;
g)stabilirea de politici scrise în ceea ce priveşte gestionarea riscurilor, auditul intern şi, dacă este cazul, activităţile actuariale şi cele externalizate;
h)păstrarea înregistrărilor tranzacţiilor desfăşurate, pentru a permite verificarea respectării regulilor prudenţiale, regulilor de guvernanţă corporativă, precum şi a altor cerinţe legale.
(3)Politicile prevăzute la alin. (2) lit. g) sunt revizuite cel puţin o dată la trei ani sau ori de câte ori este necesar.
Art. 40: Obligaţii în scopul protejării intereselor participanţilor şi moştenitorilor acestora
În scopul protejării intereselor participanţilor şi ale moştenitorilor acestora, definiţi conform prevederilor Codului civil, şi a integrităţii sistemului de pensii ocupaţionale, administratorul are următoarele obligaţii:
a)să acţioneze cu onestitate, corectitudine şi diligenţă profesională;
b)să evite conflictele de interese;
c)să asigure participanţilor şi moştenitorilor acestora, definiţi conform prevederilor Codului civil, un tratament corect, egal şi nediscriminatoriu.
Art. 41: Emiterea de reglementări privind regulile prudenţiale
A.S.F. emite reglementări privind:
a)aplicarea de către administratori a regulilor prudenţiale;
b)aplicarea principiilor de guvernanţă corporativă.
SECŢIUNEA 5:Finanţarea activităţii administratorului
Art. 42: Comisionul de administrare
(1)Pentru activitatea de administrare, administratorul percepe un comision de administrare, prin:
a)deducerea unui procent de maximum 0,2% pe lună din activul net al fondului; şi/sau
b)perceperea unei sume fixe care se suportă de către angajator.
(2)Cuantumul comisionului de administrare se stabileşte prin contractul de administrare şi este prevăzut în prospect.
(3)Modificarea comisionului de administrare se comunică participanţilor cu cel puţin 90 de zile înainte de aplicare.
(4)Modificarea comisionului de administrare prevăzut la alin. (2) este supusă regulilor de informare a participanţilor prevăzute în schema de pensii ocupaţionale şi este notificată A.S.F.
(5)Comisionul de administrare prevăzut la alin. (1) poate fi plătit de către angajator, din surse proprii, cu aplicarea corespunzătoare a alin. (2)-(4).
Art. 43: Veniturile administratorului
Veniturile administratorului aferente activităţii de administrare a unui fond se constituie din comisioanele de administrare aferente schemelor de pensii ocupaţionale administrate.
Art. 44: Emiterea de reglementări privind finanţarea activităţii administratorului
A.S.F. emite reglementări privind:
a)metodologia de calcul şi raportare a comisionului de administrare;
b)procedura de comunicare a modificării comisionului de administrare;
c)raportarea veniturilor administratorului;
d)reguli de notificare a modificării comisionului de administrare.