Art. 30. - Art. 30: Funcţia de administrare a riscurilor - Legea 1/2020 privind pensiile ocupaţionale

M.Of. 10

În vigoare
Versiune de la: 17 Iulie 2025 până la: 15 Ianuarie 2026
Art. 30: Funcţia de administrare a riscurilor
(1)Administratorul are obligaţia de a constitui o structură de administrare a riscurilor.
(2)Obiectivele activităţii de administrare a riscurilor sunt identificarea, analizarea, evaluarea, diminuarea, monitorizarea şi raportarea riscurilor la care sunt expuse fondurile şi administratorul, în mod proporţional cu dimensiunea şi organizarea lor internă, precum şi cu volumul, natura, amploarea şi complexitatea activităţii desfăşurate.
(3)Activitatea de administrare a riscurilor trebuie să se realizeze cu luarea în considerare a factorilor interni şi externi care afectează activitatea fondului şi administratorului acestuia, având în vedere următoarele:
a)calculul şi constituirea provizionului;
b)administrarea activelor şi a pasivelor;
c)strategia de investiţii;
d)gestionarea riscului de lichiditate şi a riscului de concentrare;
e)gestionarea riscului operaţional;
f)asigurarea şi alte tehnici de diminuare a riscurilor;
g)riscurile de mediu, sociale şi de guvernanţă asociate cu portofoliul de investiţii şi gestionarea acestora;
h)alţi factori prevăzuţi de reglementările A.S.F.
(4)În funcţie de tipul schemei de pensii ocupaţionale, sistemul de gestionare a riscurilor trebuie să ia în considerare riscurile suportate de participanţi.
(5)Pentru riscurile identificate, administratorul efectuează analize cantitative şi/sau calitative, utilizând teste de stres, după caz.
(6)Persoana care conduce structura de administrare a riscurilor raportează structurii de conducere în scopul de a oferi fundamentare pentru revizuirea şi îmbunătăţirea politicii de administrare a riscurilor şi a limitelor de expunere fixate, inclusiv pentru adoptarea de măsuri adecvate dacă rezultatele testelor indică o vulnerabilitate semnificativă.
(7)Persoana care conduce structura de administrare a riscurilor are obligaţia de a întocmi semestrial un raport de risc, în conformitate cu art. 115, care se transmite A.S.F. în conformitate cu reglementările acesteia.
(8)Este interzisă externalizarea activităţii de administrare a riscurilor.