Titlul iii - GESTIONAREA FINANCIARĂ A FEGA ŞI FEADR - Regulamentul 2116/02-dec-2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013
Acte UE
Jurnalul Oficial 435L
În vigoare Versiune de la: 25 Mai 2024
TITLUL III:GESTIONAREA FINANCIARĂ A FEGA ŞI FEADR
Art. 14: Plafonul bugetar
(1)Plafonul anual pentru cheltuielile din FEGA este constituit din cuantumurile maxime stabilite în acest sens în cadrul Regulamentului (UE, Euratom) 2020/2093.
(2)În cazul în care dreptul Uniunii prevede majorarea sau reducerea cuantumurilor menţionate la alineatul (1), Comisia stabileşte, prin acte de punere în aplicare adoptate fără aplicarea procedurii menţionate la articolul 103, soldul net disponibil pentru cheltuielile din FEGA pe baza datelor menţionate în dreptul Uniunii.
Art. 15: Respectarea plafonului
(1)În cazul în care dreptul Uniunii prevede un plafon financiar în euro pentru cheltuielile agricole pentru un stat membru, aceste cheltuieli se rambursează în limita plafonului respectiv, iar dacă se aplică articolele 39-42, se fac ajustările necesare.
(2)Alocările destinate statelor membre pentru intervenţiile sub formă de plăţi directe menţionate la articolul 87 din Regulamentul (UE) 2021/2115, corectate prin ajustările prevăzute la articolul 17 din prezentul regulament, sunt plafoane financiare în euro în sensul alineatului (1) de la prezentul articol.
Art. 16: Rezerva pentru agricultură
(1)Se instituie, la începutul fiecărui an, o rezervă a Uniunii pentru agricultură (denumită în continuare "rezerva") în cadrul FEGA, pentru a oferi un sprijin suplimentar sectorului agricol în scopul gestionării sau stabilizării pieţei şi pentru a răspunde rapid în cazul crizelor care afectează producţia sau distribuţia agricolă.
Creditele aferente rezervei sunt înscrise în mod direct în bugetul Uniunii. Fondurile din rezervă sunt puse la dispoziţie în exerciţiul financiar sau exerciţiile financiare pentru care este necesar un sprijin suplimentar, în cazul următoarelor măsuri:
a)măsuri de stabilizare a pieţelor agricole prevăzute la articolele 8-21 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013;
b)măsuri excepţionale în temeiul articolelor 219, 220 şi 221 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013.
(2)Cuantumul rezervei este de 450 de milioane EUR în preţuri curente la începutul fiecărui an din perioada 2023-2027, cu excepţia cazului în care un cuantum mai mare este prevăzut în bugetul Uniunii. Comisia poate ajusta cuantumul rezervei în cursul anului, când este necesar, având în vedere evoluţiile pieţei sau perspectivele din anul în curs sau din anul următor şi ţinând cont de creditele disponibile în cadrul subplafonului FEGA.
Dacă respectivele credite disponibile nu sunt suficiente, disciplina financiară poate fi folosită, în ultimă instanţă, în concordanţă cu articolul 17 din prezentul regulament, pentru a suplimenta rezerva până la atingerea cuantumului iniţial menţionat la primul paragraf de la prezentul alineat.
Prin derogare de la articolul 12 alineatul (2) al treilea paragraf din Regulamentul financiar, creditele neangajate aferente rezervei se reportează pentru a finanţa rezerva în exerciţiile bugetare următoare, până în anul 2027.
În plus, prin derogare de la articolul 12 alineatul (2) al treilea paragraf din Regulamentul financiar, cuantumul neutilizat total al rezervei pentru situaţiile de criză din sectorul agricol instituită prin Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 disponibil la sfârşitul anului 2022 se reportează în anul 2023 fără a fi returnat integral la liniile bugetare care vizează acţiunile menţionate la articolul 5 alineatul (2) litera (c) din prezentul regulament şi este pus la dispoziţie în măsura necesară pentru finanţarea rezervei instituite prin prezentul articol, după luarea în calcul a creditelor disponibile în cadrul subplafonului FEGA. Orice credite ale rezervei pentru situaţiile de criză din sectorul agricol rămase disponibile după finanţarea rezervei, se returnează la liniile bugetare care vizează acţiunile menţionate la articolul 5 alineatul (2) litera (c) din prezentul regulament.
Art. 17: Disciplina financiară
(1)Comisia stabileşte o rată de ajustare pentru intervenţiile sub formă de plăţi directe menţionate la articolul 5 alineatul (2) litera (c) din prezentul regulament şi pentru contribuţia financiară a Uniunii la plăţile directe în temeiul capitolului IV din Regulamentul (UE) nr. 228/2013 şi al capitolului IV din Regulamentul (UE) nr. 229/2013 pentru măsurile specifice menţionate la articolul 5 alineatul (2) litera (e) din prezentul regulament (denumită în continuare "rata de ajustare"), atunci când previziunile pentru finanţarea intervenţiilor şi măsurilor finanţate în cadrul subplafonului corespunzător pentru un anumit exerciţiu bugetar arată că plafoanele anuale aplicabile vor fi depăşite.
Rata de ajustare se aplică plăţilor care urmează să fie acordate fermierilor pentru intervenţiile şi măsurile specifice menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat care depăşesc 2 000 EUR pentru anul calendaristic corespunzător. În sensul prezentului paragraf, se aplică mutatis mutandis articolul 17 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/2115.
Până la data de 30 iunie a anului calendaristic cu privire la care se aplică rata de ajustare, Comisia adoptă acte de punere în aplicare care stabilesc rata de ajustare. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
(2)Până la data de 1 decembrie a anului calendaristic cu privire la care se aplică rata de ajustare, Comisia poate, pe baza unor informaţii noi, să adopte acte de punere în aplicare care adaptează rata de ajustare stabilită în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
(3)În cazul în care s-a aplicat disciplina financiară, creditele reportate în conformitate cu articolul 12 alineatul (2) litera (d) din Regulamentul financiar sunt utilizate pentru finanţarea cheltuielilor în temeiul articolului 5 alineatul (2) litera (c) din prezentul regulament, în măsura în care este necesar pentru a se evita aplicarea repetată a disciplinei financiare.
În cazul în care creditele care urmează a fi reportate în conformitate cu primul paragraf rămân disponibile iar cuantumul total al creditelor neangajate disponibile pentru rambursare reprezintă cel puţin 0,2 % din plafonul anual pentru cheltuielile din FEGA, Comisia poate adopta acte de punere în aplicare care să stabilească pentru fiecare stat membru cuantumurile creditelor neangajate care urmează a fi rambursate beneficiarilor finali. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
(4)Cuantumurile stabilite de Comisie în conformitate cu alineatul (3) al doilea paragraf se rambursează de către statele membre beneficiarilor finali, în conformitate cu criterii obiective şi nediscriminatorii. Statele membre pot aplica un prag minim aferent cuantumului rambursat fiecărui beneficiar final. Rambursarea respectivă se aplică numai beneficiarilor finali din acele state membre care au făcut obiectul disciplinei financiare în cursul exerciţiului financiar precedent.
(5)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102, care sunt necesare pentru a asigura aplicarea coerentă a disciplinei financiare în statele membre, în vederea completării prezentului regulament cu norme privind calcularea disciplinei financiare care trebuie să fie aplicată de statele membre fermierilor.
Art. 18: Procedura de disciplină bugetară
(1)În cazul în care, la întocmirea proiectului de buget pentru exerciţiul bugetar N, pare să existe riscul ca cuantumul menţionat la articolul 14 din prezentul regulament pentru exerciţiul bugetar N să fie depăşit, Comisia propune măsurile necesare pentru a se asigura respectarea cuantumului respectiv. Măsurile respective urmează să fie adoptate de către Parlamentul European şi Consiliu, în cazul în care temeiul juridic al măsurii relevante este articolul 43 alineatul (2) din TFUE, sau de către Consiliu, în cazul în care temeiul juridic al măsurii relevante este articolul 43 alineatul (3) din TFUE.
(2)În cazul în care Comisia consideră, în orice moment, că există riscul ca cuantumul menţionat la articolul 14 din prezentul regulament să fie depăşit şi că nu poate lua măsuri adecvate pentru a remedia situaţia, aceasta propune alte măsuri în vederea asigurării respectării cuantumului respectiv. Măsurile respective urmează să fie adoptate de către Parlamentul European şi Consiliu, în cazul în care temeiul juridic al măsurii relevante este articolul 43 alineatul (2) din TFUE, sau de către Consiliu, în cazul în care temeiul juridic al măsurii relevante este articolul 43 alineatul (3) din TFUE.
(3)În cazul în care, la sfârşitul exerciţiului bugetar N, cererile de rambursare din partea statelor membre depăşesc sau este probabil că vor depăşi cuantumul menţionat la articolul 14, Comisia:
a)ia în considerare cererile prezentate de statele membre în mod proporţional şi în limita bugetului disponibil şi adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte provizoriu cuantumul plăţilor pentru luna în cauză;
b)stabileşte, pentru toate statele membre, cel târziu la data de 28 februarie a exerciţiului bugetar N+1, situaţia acestora în ceea ce priveşte finanţarea din partea Uniunii pentru exerciţiul bugetar N;
c)adoptă acte de punere în aplicare prin care se stabileşte cuantumul total al finanţării din partea Uniunii defalcat pe fiecare stat membru, pe baza unei rate unice de finanţare din partea Uniunii, în limita cuantumului care a fost disponibil pentru plăţile lunare;
d)efectuează eventualele compensări datorate statelor membre, cel târziu până la data efectuării plăţilor lunare pentru luna martie a exerciţiului bugetar N+1.
Actele de punere în aplicare prevăzute la primul paragraf literele (a) şi (c) de la prezentul alineat se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
Art. 19: Sistemul de avertizare timpurie şi de monitorizare
Pentru a se asigura că plafonul bugetar menţionat la articolul 14 nu este depăşit, Comisia aplică un sistem lunar de avertizare timpurie şi de monitorizare în ceea ce priveşte cheltuielile din FEGA.
În acest scop, Comisia determină la începutul fiecărui exerciţiu bugetar profilurile lunare ale cheltuielilor bazate, după caz, pe o medie a cheltuielilor lunare din timpul ultimilor trei ani.
Comisia prezintă periodic Parlamentului European şi Consiliului un raport care examinează evoluţia cheltuielilor efectuate în raport cu profilurile şi care conţine o evaluare a punerii în aplicare previzibile pentru exerciţiul bugetar în curs.
Art. 20: Plăţile lunare
(1)Comisia pune la dispoziţia statelor membre creditele necesare pentru finanţarea cheltuielilor menţionate la articolul 5 alineatul (2), sub forma unor plăţi lunare, pe baza cheltuielilor efectuate de agenţiile de plăţi acreditate într-o perioadă de referinţă.
(2)Până la transferarea plăţilor lunare de către Comisie, resursele necesare pentru a efectua cheltuielile se mobilizează de către statele membre în funcţie de necesităţile agenţiilor lor de plăţi acreditate.
Art. 21: Procedura privind plăţile lunare
(1)Fără a aduce atingere articolelor 53, 54 şi 55, Comisia efectuează plăţile lunare pentru cheltuielile efectuate de agenţiile de plăţi acreditate în cursul unei luni de referinţă.
(2)Plăţile lunare se efectuează către fiecare stat membru cel târziu în a treia zi lucrătoare din cea de a doua lună care urmează celei în care s-au efectuat cheltuielile, ţinând seama de reducerile sau suspendările aplicate în temeiul articolelor 39-42 sau de orice altă corecţie. Cheltuielile efectuate de statele membre în perioada 1-15 octombrie se înregistrează ca fiind efectuate în luna octombrie. Cheltuielile efectuate în perioada 16-31 octombrie se înregistrează ca fiind efectuate în luna noiembrie.
(3)Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care se stabilesc plăţile lunare pe care le efectuează pe baza unei declaraţii de cheltuieli a statului membru şi a informaţiilor furnizate în conformitate cu articolul 90 alineatul (1). Actele de punere în aplicare respective se adoptă fără aplicarea procedurii menţionate la articolul 103.
(4)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care se stabilesc plăţi sau deduceri suplimentare de ajustare a plăţilor efectuate în conformitate cu alineatul (3). Actele de punere în aplicare respective se adoptă fără aplicarea procedurii menţionate la articolul 103.
(5)Comisia informează de îndată statul membru cu privire la orice depăşire a plafoanelor financiare de către statul membru.
Art. 22: Costuri administrative şi de personal
Nu sunt suportate din Fond cheltuielile aferente costurilor administrative şi de personal efectuate de statele membre şi de beneficiarii ajutoarelor finanţate din FEGA.
Art. 23: Cheltuielile aferente intervenţiei publice
(1)Dacă, în cadrul organizării comune a pieţelor, nu se stabileşte o sumă unitară în ceea ce priveşte o intervenţie publică, FEGA finanţează măsura în cauză pe baza cuantumurilor standard uniforme, în special în cazul fondurilor originare din statele membre utilizate pentru achiziţionarea de produse, în cazul operaţiunilor materiale generate de depozitare şi, eventual, în cazul prelucrării produselor eligibile pentru intervenţie publică, astfel cum sunt menţionate la articolul 11 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013.
(2)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102 în vederea completării prezentului regulament cu norme referitoare la:
a)tipul de măsuri eligibile pentru finanţare din partea Uniunii şi condiţiile de rambursare;
b)condiţiile de eligibilitate şi metodele de calcul pe baza elementelor constatate efectiv de agenţiile de plăţi, a ratelor forfetare stabilite de Comisie sau a cuantumurilor forfetare sau neforfetare prevăzute de legislaţia agricolă în sectoare specifice;
c)norme privind evaluarea operaţiunilor în legătură cu intervenţia publică, măsurile care trebuie luate în cazul pierderii sau deteriorării produselor care fac obiectul intervenţiei publice şi stabilirea cuantumurilor care urmează să fie finanţate.
(3)Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte cuantumurile menţionate la alineatul (1). Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
Art. 24: Achiziţionarea imaginilor satelitare
Comisia şi statele membre stabilesc de comun acord, în conformitate cu specificaţiile pregătite de fiecare stat membru, lista datelor satelitare necesare pentru sistemul de monitorizare a suprafeţelor menţionat la articolul 66 alineatul (1) litera (c).
În conformitate cu articolul 7 litera (b), Comisia furnizează datele satelitare respective cu titlu gratuit autorităţilor competente pentru sistemul de monitorizare a suprafeţelor sau furnizorilor de servicii autorizaţi de autorităţile respective pentru a le reprezenta.
Comisia rămâne proprietara datelor satelitare.
Comisia poate încredinţa unor organisme specializate sarcini legate de tehnicile sau metodele de lucru care au legătură cu sistemul de monitorizare a suprafeţelor menţionat la articolul 66 alineatul (1) litera (c).
Art. 25: Monitorizarea resurselor agricole
(1)Scopul acţiunilor finanţate în temeiul articolului 7 litera (c) este de a oferi Comisiei mijloacele necesare pentru:
a)a gestiona pieţele agricole ale Uniunii într-un context global;
b)a asigura monitorizarea agroeconomică şi monitorizarea în materie de agromediu şi climă a exploatării terenurilor agricole şi a schimbării destinaţiei terenurilor agricole, inclusiv a sistemelor agrosilvice, precum şi monitorizarea stării solului, culturilor, peisajelor agricole şi terenurilor agricole, astfel încât să poată fi făcute estimări, mai ales în ceea ce priveşte randamentul, producţia agricolă şi impactul unor circumstanţe excepţionale asupra agriculturii, şi să poată fi făcute evaluări privind rezilienţa sistemelor agricole şi progresele realizate în îndeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabilă relevante ale Organizaţiei Naţiunilor Unite;
c)a partaja accesul la estimările menţionate la litera (b) în context internaţional, cum ar fi în cadrul iniţiativelor coordonate de organizaţii ale Naţiunilor Unite, inclusiv realizarea unor inventare ale gazelor cu efect de seră în cadrul Convenţiei-cadru a Organizaţiei Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, sau de alte agenţii internaţionale;
d)a contribui la măsuri specifice menite să crească transparenţa pieţelor mondiale, ţinând seama de obiectivele şi angajamentele Uniunii;
e)a asigura monitorizarea tehnologică a sistemului agrometeorologic.
(2)În temeiul articolului 7 litera (c), Comisia finanţează acţiunile care vizează:
a)colectarea sau achiziţionarea datelor necesare pentru punerea în aplicare şi monitorizarea PAC, inclusiv a datelor satelitare, geospaţiale şi meteorologice;
b)crearea unei infrastructuri de date spaţiale şi a unui site web;
c)realizarea unor studii specifice referitoare la condiţiile climatice:
d)teledetecţia utilizată pentru a contribui la monitorizarea schimbării destinaţiei terenurilor agricole şi a sănătăţii solurilor; şi
e)actualizarea modelelor agrometeorologice şi econometrice.
Dacă este necesar, aceste acţiuni se desfăşoară în colaborare cu Agenţia Europeană de Mediu, Centrul Comun de Cercetare, laboratoarele şi organismele naţionale sau cu implicarea sectorului privat.
Art. 26: Competenţe de executare în legătură cu articolele 24 şi 25
Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care să stabilească:
(a)norme referitoare la finanţarea efectuată în temeiul articolului 7 literele (b) şi (c);
(b)procedura în temeiul căreia se realizează măsurile menţionate la articolele 24 şi 25, în vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite;
(c)cadrul care reglementează achiziţionarea, îmbunătăţirea şi utilizarea datelor satelitare şi meteorologice, precum şi termenele aplicabile.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 27: Dispoziţii care se aplică tuturor plăţilor
(1)Plăţile de către Comisie ale contribuţiei din FEADR menţionate la articolul 6 nu depăşesc angajamentele bugetare.
Fără a aduce atingere articolului 34 alineatul (1), plăţile respective se repartizează primului angajament bugetar deschis.
(2)Se aplică articolul 110 din Regulamentul financiar.
Art. 28: Contribuţia financiară din FEADR
Contribuţia financiară din FEADR la cheltuielile din cadrul planurilor strategice PAC se stabileşte pentru fiecare plan strategic PAC, cu respectarea plafoanelor stabilite de dreptul Uniunii privind sprijinul din partea FEADR pentru intervenţiile din cadrul planului strategic PAC.
Art. 29: Angajamentele bugetare
(1)Decizia de punere în aplicare a Comisiei de aprobare a unui plan strategic PAC constituie o decizie de finanţare în sensul articolului 110 alineatul (1) din Regulamentul financiar şi, odată notificată statului membru respectiv, constituie un angajament juridic în sensul regulamentului menţionat. Decizia de punere în aplicare respectivă indică contribuţia pe an.
(2)Angajamentele bugetare ale Uniunii pentru fiecare plan strategic PAC sunt realizate în tranşe anuale pe parcursul perioadei cuprinse între 1 ianuarie 2023 şi 31 decembrie 2027. Prin derogare de la articolul 111 alineatul (2) din Regulamentul financiar, pentru fiecare plan strategic PAC, angajamentele bugetare pentru prima tranşă se realizează după ce Comisia aprobă planul strategic PAC respectiv şi notifică acest lucru statului membru în cauză. Angajamentele bugetare pentru tranşele ulterioare sunt realizate de Comisie înaintea datei de 1 mai a fiecărui an, pe baza deciziei de punere în aplicare menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, cu excepţia cazurilor în care se aplică articolul 16 din Regulamentul financiar.
Art. 30: Dispoziţii aplicabile plăţilor pentru intervenţiile pentru dezvoltarea rurală
(1)Creditele necesare pentru finanţarea cheltuielilor menţionate la articolul 6 sunt puse la dispoziţia statelor membre sub forma prefinanţării, a plăţilor intermediare şi a plăţii unui sold, conform descrierii din prezenta secţiune.
(2)Totalul combinat al prefinanţării şi al plăţilor intermediare nu depăşeşte 95 % din contribuţia din FEADR pentru fiecare plan strategic PAC.
Când se atinge plafonul de 95 %, statele membre continuă să transmită Comisiei cereri de plată.
Art. 31: Norme privind prefinanţarea
(1)În urma deciziei sale de punere în aplicare pentru aprobarea planului strategic PAC, Comisia plăteşte statului membru un cuantum iniţial de prefinanţare pentru întreaga durată a planului strategic PAC. Acest cuantum iniţial de prefinanţare este plătit în tranşe, după cum urmează:
a)în 2023: 1 % din cuantumul sprijinului din FEADR pentru întreaga durată a planului strategic PAC;
b)în 2024: 1 % din cuantumul sprijinului din FEADR pentru întreaga durată a planului strategic PAC;
c)în 2025: 1 % din cuantumul sprijinului din FEADR pentru întreaga durată a planului strategic PAC.
În cazul în care un plan strategic PAC este aprobat în 2024 sau ulterior, tranşele din anii anteriori se plătesc fără întârziere după aprobarea acestuia.
(2)Cuantumul total plătit ca prefinanţare se rambursează Comisiei în cazul în care, în 24 de luni de la data la care Comisia plăteşte prima tranşă a cuantumului de prefinanţare, nu sunt efectuate cheltuieli şi nu este trimisă nicio declaraţie de cheltuieli pentru planul strategic PAC. Prefinanţarea respectivă se compensează cu primele cheltuieli declarate pentru planul strategic PAC.
(3)Nu se va plăti sau recupera nicio prefinanţare suplimentară în cazul în care a avut loc un transfer către sau din FEADR în conformitate cu articolul 103 din Regulamentul (UE) 2021/2115.
(4)Dobânda generată de prefinanţare se utilizează pentru planul strategic PAC în cauză şi se deduce din cuantumul cheltuielilor publice indicat în declaraţia de cheltuieli finală.
(5)Cuantumul total acordat ca prefinanţare este verificat în conformitate cu procedura menţionată la articolul 53 înaintea încheierii planului strategic PAC.
Art. 32: Plăţi intermediare
(1)Pentru fiecare plan strategic PAC se efectuează plăţi intermediare. Acestea se calculează prin aplicarea ratei de contribuţie menţionate la articolul 91 din Regulamentul (UE) 2021/2115 la cheltuielile publice efectuate pentru fiecare tip de intervenţie, cu excepţia plăţilor efectuate din finanţarea naţională suplimentară menţionată la articolul 115 alineatul (5) din regulamentul respectiv.
Plăţile intermediare includ, de asemenea, cuantumurile menţionate la articolul 94 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/2115.
(2)În funcţie de disponibilitatea resurselor, Comisia efectuează plăţi intermediare cu scopul de a rambursa cheltuielile efectuate de agenţiile de plăţi acreditate pentru punerea în aplicare a planurilor strategice PAC, luând în considerare reducerile sau suspendările aplicate în temeiul articolelor 39-42.
(3)În cazul în care instrumentele financiare sunt executate în conformitate cu articolul 59 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, declaraţia de cheltuieli include cuantumurile totale plătite sau, în cazul garanţiilor, rezervate pentru contractele de garanţie de către autoritatea de management pentru destinatarii finali sau în beneficiul acestora, astfel cum se prevede la articolul 80 alineatul (5) primul paragraf literele (a), (b) şi (c) din Regulamentul (UE) 2021/2115.
(4)În cazul în care instrumentele financiare sunt executate în conformitate cu articolul 59 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, declaraţiile de cheltuieli care includ cheltuieli pentru instrumentele financiare se transmit în conformitate cu următoarele condiţii:
a)cuantumul inclus în prima declaraţie de cheltuieli trebuie să fi fost plătit anterior instrumentului financiar şi poate reprezenta până la 30 % din cuantumul total al cheltuielilor publice eligibile angajat pentru instrumente financiare în temeiul acordului de finanţare relevant;
b)cuantumul inclus în declaraţiile de cheltuieli ulterioare transmise în cursul perioadei de eligibilitate definite la articolul 86 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/2115 include cheltuielile eligibile menţionate la articolul 80 alineatul (5) din regulamentul menţionat.
(5)Cuantumurile plătite în conformitate cu alineatul (4) litera (a) de la prezentul articol sunt considerate avansuri în sensul articolului 37 alineatul (2). Cuantumul inclus în prima declaraţie de cheltuieli, menţionat la alineatul (4) litera (a) de la prezentul articol, este lichidat din conturile Comisiei cel târziu în cadrul conturilor anuale pentru ultimul an de implementare a planului strategic PAC relevant.
(6)Fiecare plată intermediară se efectuează de către Comisie sub rezerva îndeplinirii următoarelor cerinţe:
a)transmiterea către Comisie a unei declaraţii de cheltuieli semnată de agenţia de plăţi acreditată, în conformitate cu articolul 90 alineatul (1) litera (c);
b)respectarea contribuţiei totale din FEADR la fiecare tip de intervenţie pe toată durata acoperită de planul strategic PAC respectiv;
c)transmiterea către Comisie a documentelor care trebuie să fie prezentate, în conformitate cu articolul 9 alineatul (3) şi articolul 12 alineatul (2).
(7)Dacă oricare dintre cerinţele prevăzute la alineatul (6) nu este îndeplinită, Comisia informează imediat agenţia de plăţi acreditată sau organismul de coordonare, în cazul în care acesta a fost desemnat. Dacă oricare dintre cerinţele stabilite la alineatul (6) litera (a) sau litera (c) nu este îndeplinită, declaraţia de cheltuieli se consideră inadmisibilă.
(8)Fără a aduce atingere articolelor 53, 54 şi 55, Comisia efectuează plăţi intermediare în termen de 45 de zile de la data înregistrării unei declaraţii de cheltuieli care îndeplineşte cerinţele prevăzute la alineatul (6) de la prezentul articol.
(9)Agenţiile de plăţi acreditate întocmesc declaraţiile intermediare de cheltuieli aferente planurilor strategice PAC şi le transmit Comisiei fie direct, fie prin organismul de coordonare, dacă un astfel de organism a fost desemnat, în perioadele stabilite de Comisie. Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte perioadele respective. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Declaraţiile de cheltuieli cuprind cheltuielile efectuate de agenţiile de plăţi în fiecare dintre perioadele în cauză. Acestea acoperă, de asemenea, cuantumurile menţionate la articolul 94 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/2115. Totuşi, în cazurile în care cheltuielile menţionate la articolul 86 alineatul (3) din regulamentul menţionat nu pot fi declarate Comisiei în perioada respectivă din cauză că o cerere de modificare a planului strategic PAC este în curs de aprobare de către Comisie, în conformitate cu articolul 119 alineatul (10) din regulamentul menţionat, cheltuielile respective pot fi declarate în perioadele următoare.
Declaraţiile intermediare de cheltuieli aferente cheltuielilor efectuate începând cu data de 16 octombrie sunt înscrise în bugetul anului următor.
(10)Atunci când ordonatorul de credite subdelegat solicită verificări suplimentare, din cauza furnizării unor informaţii incomplete sau neclare sau din cauza unui dezacord, a unor diferenţe de interpretare sau a oricărei alte inconsecvenţe legate de o declaraţie de cheltuieli pentru o perioadă de referinţă, rezultate în special din necomunicarea informaţiilor solicitate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/2115 şi cu actele Comisiei adoptate în temeiul regulamentului menţionat, statul membru în cauză furnizează informaţii suplimentare, la cererea ordonatorului de credite subdelegat, într-un termen stabilit în respectiva cerere în funcţie de gravitatea problemei.
Termenul prevăzut pentru plăţile intermediare la alineatul (8) poate să fie întrerupt pentru întregul cuantum pentru care se solicită plata sau pentru o parte din acesta, pe o perioadă maximă de şase luni, cu începere de la data la care este trimisă solicitarea de informaţii şi până la primirea unor informaţii considerate satisfăcătoare. Statul membru poate conveni să prelungească perioada de întrerupere cu încă trei luni.
Dacă statul membru în cauză nu răspunde solicitării de informaţii suplimentare în termenul stabilit în cererea respectivă sau dacă răspunsul este considerat nesatisfăcător ori arată că normele aplicabile nu au fost respectate sau că Fondurile Uniunii au fost utilizate în mod necorespunzător, Comisia poate suspenda sau reduce plăţile în conformitate cu articolele 39-42 din prezentul regulament.
Art. 33: Plata soldului şi încheierea intervenţiilor pentru dezvoltarea rurală prevăzute în planul strategic PAC
(1)După primirea ultimului raport anual privind performanţa referitor la punerea în aplicare a unui plan strategic PAC, Comisia efectuează plata soldului, în funcţie de disponibilitatea resurselor, pe baza planului de finanţare în vigoare la nivelul tipurilor de intervenţii FEADR, a conturilor anuale pentru ultimul an de implementare a planului strategic PAC în cauză şi a deciziilor de verificare aferente. Conturile respective sunt prezentate Comisiei în cel mult şase luni de la data finală de eligibilitate a cheltuielilor menţionată la articolul 86 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/2115 şi cuprind cheltuielile efectuate de agenţia de plăţi până la ultima dată de eligibilitate a cheltuielilor.
(2)Plata soldului se face în termen de cel mult şase luni de la data la care Comisia consideră că informaţiile şi documentele menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol sunt admisibile, iar ultimul set de conturi anuale a fost verificat. Cuantumurile care mai sunt angajate după data plăţii soldului se dezangajează de către Comisie în termen de şase luni, fără a aduce atingere articolului 34 alineatul (5).
(3)Dacă, până la termenul limită stabilit la alineatul (1) de la prezentul articol, Comisia nu a primit ultimul raport anual privind performanţa şi documentele necesare pentru verificarea conturilor anuale aferente ultimului an de implementare a planului strategic PAC, soldul se dezangajează automat în conformitate cu articolul 34.
Art. 34: Dezangajarea automată în cazul planurilor strategice PAC
(1)Comisia dezangajează automat orice parte a unui angajament bugetar pentru intervenţiile pentru dezvoltarea rurală incluse într-un plan strategic PAC care nu a fost folosită în scopul prefinanţării sau al plăţilor intermediare sau pentru care nu s-a primit nicio declaraţie de cheltuieli care să îndeplinească cerinţele stabilite la articolul 32 alineatul (6) literele (a) şi (c) vizând cheltuielile efectuate până la data de 31 decembrie a celui de al doilea an care urmează celui în care s-a făcut angajamentul bugetar.
(2)Se dezangajează automat orice parte a angajamentelor bugetare rămasă deschisă la ultima dată de eligibilitate a cheltuielilor menţionată la articolul 86 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/2115 pentru care nu s-a făcut nicio declaraţie de cheltuieli în termen de şase luni de la data respectivă.
(3)În cazul unei proceduri judiciare sau al unei căi de atac administrative cu efect de suspendare, perioada de dezangajare automată menţionată la alineatul (1) sau la alineatul (2) se întrerupe pentru cuantumul aferent operaţiunilor respective pe durata procedurilor judiciare sau a căii de atac administrative, cu condiţia ca, până la data de 31 ianuarie a anului N + 3, Comisia să primească o notificare motivată de la statul membru respectiv.
(4)Nu se iau în considerare la calcularea dezangajării automate cele ce urmează:
a)partea angajamentelor bugetare care a făcut obiectul unei declaraţii de cheltuieli, dar pentru care rambursarea a fost redusă sau suspendată de către Comisie la data de 31 decembrie a anului N + 2;
b)partea angajamentelor bugetare pe care o agenţie de plăţi nu a putut să o folosească pentru plăţi din motive de forţă majoră care afectează grav punerea în aplicare a planului strategic PAC; autorităţile naţionale care invocă forţa majoră demonstrează consecinţele directe asupra punerii în aplicare a tuturor sau a unei părţi dintre intervenţiile pentru dezvoltare rurală din cadrul planului strategic PAC.
Până la 31 ianuarie a fiecărui an, statul membru trimite Comisiei informaţii privind excepţiile menţionate la primul paragraf, pentru cuantumurile declarate până la sfârşitul anului precedent.
(5)Comisia informează statele membre, în timp util, dacă există riscul dezangajării automate. Comisia informează statele membre cu privire la cuantumul în cauză, astfel cum reiese din informaţiile pe care le deţine. Statele membre dispun de două luni de la data primirii informaţiilor respective pentru a-şi exprima acordul în privinţa cuantumului în cauză sau pentru a trimite comentarii. Comisia efectuează dezangajarea automată în maximum nouă luni de la expirarea ultimului termen menţionat la alineatele (1), (2) şi (3).
(6)În cazul dezangajării automate, contribuţia din FEADR la planul strategic PAC în cauză se reduce, pentru anul respectiv, cu cuantumul dezangajat automat. Statul membru în cauză întocmeşte un plan de finanţare revizuit, repartizând reducerea ajutorului între tipurile de intervenţii, în vederea aprobării de către Comisie. În caz contrar, Comisia reduce pro rata cuantumurile alocate fiecărui tip de intervenţie.
Art. 35: Exerciţiul financiar agricol
Fără a aduce atingere dispoziţiilor speciale privind declaraţiile de cheltuieli şi venituri legate de intervenţia publică stabilite de Comisie în temeiul articolului 47 alineatul (2) primul paragraf litera (a), exerciţiul financiar cuprinde cheltuielile efectuate şi veniturile primite şi înregistrate în contabilitatea FEGA şi FEADR de agenţiile de plăţi pentru exerciţiul financiar "N" care începe la data de 16 octombrie a anului "N – 1" şi se încheie la data de 15 octombrie a anului "N".
Art. 36: Excluderea dublei finanţări
Statele membre se asigură că cheltuielile finanţate din FEGA sau FEADR nu fac obiectul niciunui alt tip de finanţare din cadrul bugetului Uniunii.
În cadrul FEADR, o operaţiune poate beneficia de diferite forme de sprijin din planul strategic PAC şi din alte fonduri menţionate la articolul 1 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060 sau din alte instrumente ale Uniunii numai în cazul în care cuantumul total al ajutoarelor cumulate acordate în cadrul diferitelor forme de sprijin nu depăşeşte cel mai ridicat nivel de intensitate a ajutorului sau cuantumul maxim al ajutorului aplicabil tipului de intervenţie în cauză, astfel cum se menţionează în titlul III din Regulamentul (UE) 2021/2115. În astfel de cazuri, statele membre nu declară aceleaşi cheltuieli Comisiei pentru sprijinul:
(a)dintr-un alt fond menţionat la articolul 1 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060 sau dintr-un alt instrument al Uniunii; sau
(b)din acelaşi plan strategic PAC.
Cuantumul cheltuielilor care trebuie înregistrate într-o declaraţie de cheltuieli se poate calcula proporţional, în conformitate cu documentul care stabileşte condiţiile care trebuie îndeplinite pentru a beneficia de sprijin.
Art. 37: Eligibilitatea cheltuielilor efectuate de agenţiile de plăţi
(1)Cheltuielile menţionate la articolul 5 alineatul (2) şi la articolul 6 pot fi finanţate de Uniune numai dacă au fost efectuate de agenţii de plăţi acreditate şi în cazul în care:
a)au fost efectuate în conformitate cu normele aplicabile ale Uniunii; sau
b)în ceea ce priveşte tipurile de intervenţii prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/2115:
(i)corespund unei realizări raportate; şi
(ii)au fost efectuate în conformitate cu sistemele de guvernanţă aplicabile, fără a include condiţiile de eligibilitate pentru beneficiarii individuali prevăzute în planul strategic PAC relevant.
(2)Alineatul (1) litera (b) punctul (i) nu se aplică avansurilor plătite beneficiarilor în cadrul tipurilor de intervenţii menţionate în Regulamentul (UE) 2021/2115.
Art. 38: Respectarea termenelor de plată
(1)În cazul în care dreptul Uniunii stabileşte termene de plată, orice plată efectuată de agenţiile de plăţi către beneficiari înaintea primei date de plată posibile sau după ultima dată de plată posibilă este neeligibilă pentru finanţare din partea Uniunii.
(2)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102, pentru completarea prezentului regulament cu norme privind situaţiile şi condiţiile în care plăţile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol pot fi considerate eligibile, ţinând seama de principiul proporţionalităţii.
Art. 39: Reducerea plăţilor lunare şi intermediare
(1)În cazul în care Comisia constată, pe baza declaraţiilor de cheltuieli sau a informaţiilor, declaraţiilor şi documentelor menţionate la articolul 90, că au fost depăşite plafoanele financiare stabilite de dreptul Uniunii, Comisia reduce plăţile lunare sau intermediare către statul membru în cauză în cadrul actelor de punere în aplicare privind plăţile lunare menţionate la articolul 21 alineatul (3) sau în cadrul plăţilor intermediare menţionate la articolul 32.
(2)În cazul în care Comisia constată, pe baza declaraţiilor de cheltuieli sau a informaţiilor, declaraţiilor şi documentelor menţionate la articolul 90, că nu au fost respectate termenele de plată menţionate la articolul 38, aceasta informează statul membru în cauză în legătură cu acest lucru şi îi acordă acestuia posibilitatea de a-şi prezenta observaţiile într-un termen care nu poate fi mai mic de 30 de zile. În cazul în care statul membru nu prezintă observaţii în termenul respectiv sau în cazul în care Comisia concluzionează că răspunsul furnizat este în mod evident insuficient, Comisia poate reduce plăţile lunare sau intermediare către statul membru în cauză în cadrul actelor de punere în aplicare privind plăţile lunare menţionate la articolul 21 alineatul (3) sau în cadrul plăţilor intermediare menţionate la articolul 32.
(3)Reducerile menţionate în cadrul prezentului articol se aplică fără a aduce atingere articolului 53.
(4)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme suplimentare privind procedura şi alte modalităţi practice de funcţionare corespunzătoare a mecanismului menţionat la articolul 38. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 40: Suspendarea plăţilor în legătură cu verificarea anuală
(1)În cazul în care statele membre nu transmit documentele menţionate la articolul 9 alineatul (3) şi la articolul 12 alineatul (2) până la termenele stabilite, astfel cum se prevede la articolul 9 alineatul (3), Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care suspendă cuantumul total al plăţilor lunare menţionate la articolul 21 alineatul (3). Comisia rambursează cuantumurile suspendate atunci când primeşte de la statul membru în cauză documentele care lipseau, cu condiţia ca data primirii să nu depăşească termenul în cauză cu mai mult de şase luni.
În ceea ce priveşte plăţile intermediare menţionate la articolul 32, declaraţiile de cheltuieli sunt considerate inadmisibile în conformitate cu alineatul (7) din articolul menţionat.
(2)În cazul în care, în cadrul verificării anuale a performanţei menţionate la articolul 54, Comisia constată că diferenţa dintre cheltuielile declarate şi cuantumul aferent realizărilor corespunzătoare raportate este mai mare de 50 %, iar statul membru nu poate prezenta motive temeinic justificate, Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care suspendă plăţile lunare menţionate la articolul 21 alineatul (3) sau plăţile intermediare menţionate la articolul 32.
Suspendarea se aplică cheltuielilor relevante în ceea ce priveşte intervenţiile care au făcut obiectul reducerii menţionate la articolul 54 alineatul (2), iar cuantumul care urmează să fie suspendat nu depăşeşte procentajul corespunzător reducerii aplicate în conformitate cu articolul 54 alineatul (2). Cuantumurile suspendate se rambursează de către Comisie statelor membre sau sunt reduse cu titlu permanent cel târziu prin intermediul actului de punere în aplicare menţionat la articolul 54 aferent anului pentru care au fost suspendate plăţile. Cu toate acestea, în cazul în care statele membre demonstrează că au fost luate măsurile corective necesare, Comisia poate ridica suspendarea mai devreme, într-un act de punere în aplicare separat.
(3)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102 pentru completarea prezentului regulament cu norme referitoare la rata de suspendare a plăţilor.
(4)Actele de punere în aplicare prevăzute la alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
Înainte de a adopta actele de punere în aplicare menţionate la alineatul (1) şi la alineatul (2) primul paragraf de la prezentul articol, Comisia informează statul membru în cauză în legătură cu intenţia sa şi îi acordă posibilitatea de a-şi prezenta observaţiile într-un termen care nu poate fi mai scurt de 30 de zile.
(5)Actele de punere în aplicare prin care se stabilesc plăţile lunare menţionate la articolul 21 alineatul (3) sau plăţile intermediare menţionate la articolul 32 ţin cont de actele de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului articol.
Art. 41: Suspendarea plăţilor în legătură cu monitorizarea multianuală a performanţei
(1)În cazul în care, în conformitate cu articolul 135 alineatele (2) şi (3) din Regulamentul (UE) 2021/2115, Comisia solicită statului membru vizat să prezinte un plan de acţiune, acesta stabileşte, în consultare cu Comisia, un astfel de plan de acţiune. Planul de acţiune include măsurile de remediere preconizate şi indicatori clari de progres, împreună cu calendarul pentru realizarea progreselor. Acest calendar se poate prelungi dincolo de un exerciţiu financiar.
Statul membru vizat răspunde în termen de două luni de la solicitarea Comisiei de furnizare a unui plan de acţiune.
În termen de două luni de la primirea planului de acţiune de la statul membru vizat, Comisia informează în scris statul membru respectiv cu privire la obiecţiile sale la planul de acţiune transmis şi solicită modificarea acestuia, dacă este cazul. Statul membru vizat respectă planul de acţiune, astfel cum a fost acceptat de Comisie, precum şi calendarul preconizat pentru punerea sa în aplicare.
Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme suplimentare privind structura planurilor de acţiune şi procedura de elaborare a acestora. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
(2)În cazul în care statul membru nu prezintă sau nu pune în aplicare planul de acţiune menţionat la alineatul (1) de la prezentul articol sau în cazul în care acest plan de acţiune este vădit insuficient pentru remedierea situaţiei ori nu a fost modificat în conformitate cu solicitarea scrisă a Comisiei menţionată la alineatul respectiv, Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care suspendă plăţile lunare menţionate la articolul 21 alineatul (3) sau plăţile intermediare menţionate la articolul 32.
Prin derogare de la primul paragraf al prezentului alineat, solicitarea de către Comisie a unui plan de acţiune pentru exerciţiul financiar 2025 nu conduce la o suspendare a plăţilor înainte de evaluarea performanţei pentru exerciţiul financiar 2026, astfel cum se prevede la articolul 135 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/2115.
Suspendarea plăţilor menţionată la primul paragraf se aplică, în conformitate cu principiul proporţionalităţii, cheltuielilor relevante aferente intervenţiilor care urmau să fie acoperite de respectivul plan de acţiune.
Comisia rambursează cuantumurile suspendate atunci când constată, pe baza evaluării performanţei menţionate la articolul 135 din Regulamentul (UE) 2021/2115 sau pe baza notificării voluntare transmise în timpul exerciţiului financiar de către statul membru în cauză cu privire la modul în care avansează planul de acţiune şi cu privire la măsurile de remediere luate pentru a corecta insuficienţele, că s-au înregistrat progrese satisfăcătoare în direcţia atingerii ţintelor.
În cazul în care situaţia nu este remediată până la sfârşitul celei de a 12-a luni de la suspendarea plăţilor, Comisia poate adopta un act de punere în aplicare prin care reduce definitiv cuantumul suspendat pentru statul membru respectiv.
Actele de punere în aplicare prevăzute la prezentul alineat se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
Înainte de a adopta astfel de acte de punere în aplicare, Comisia informează statul membru în cauză în legătură cu intenţia sa şi solicită un răspuns din partea acestuia într-un termen care nu poate fi mai scurt de 30 de zile.
(3)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102 pentru a completa prezentul regulament cu norme referitoare la rata şi durata de suspendare a plăţilor şi la condiţiile de rambursare sau de reducere a acestor cuantumuri în legătură cu monitorizarea multianuală a performanţei.
Art. 42: Suspendarea plăţilor în legătură cu deficienţele sistemelor de guvernanţă
(1)În cazul unor deficienţe grave în funcţionarea corespunzătoare a sistemelor de guvernanţă, Comisia solicită statului membru vizat, dacă este necesar, să prezinte un plan de acţiune care să includă măsurile de remediere necesare şi indicatori clari de progres. Plan de acţiune respectiv se stabileşte în consultare cu Comisia. Statul membru vizat răspunde în termen de două luni de la solicitarea Comisiei în vederea evaluării nevoii unui plan de acţiune.
Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme privind structura planurilor de acţiune şi procedura de elaborare a planurilor de acţiune. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
(2)În cazul în care statul membru nu prezintă sau nu pune în aplicare planul de acţiune menţionat la alineatul (1) de la prezentul articol, sau în cazul în care acest plan de acţiune este vădit insuficient pentru remedierea situaţiei ori nu a fost aplicat în conformitate cu solicitarea scrisă a Comisiei menţionată la alineatul respectiv, Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care suspendă plăţile lunare menţionate la articolul 21 alineatul (3) sau plăţile intermediare menţionate la articolul 32.
Suspendarea se aplică, în conformitate cu principiul proporţionalităţii, cheltuielilor relevante efectuate de statul membru în cazul cărora există deficienţe, pentru o perioadă care urmează a fi stabilită prin actele de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat şi care nu poate depăşi 12 luni. Dacă condiţiile pentru suspendare sunt îndeplinite în continuare, Comisia poate adopta acte de punere în aplicare pentru prelungirea perioadei respective cu perioade ulterioare care nu pot depăşi 12 luni în total. Cuantumurile suspendate sunt luate în considerare la adoptarea actelor de punere în aplicare menţionate la articolul 55.
(3)Actele de punere în aplicare prevăzute la alineatul (2) se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
Înainte de a adopta astfel de acte de punere în aplicare, Comisia informează statul membru în cauză în legătură cu intenţia sa şi solicită un răspuns din partea acestuia într-un termen care nu poate fi mai scurt de 30 de zile.
(4)Actele de punere în aplicare prin care se stabilesc plăţile lunare menţionate la articolul 21 alineatul (3) sau plăţile intermediare menţionate la articolul 32 iau în considerare actele de punere în aplicare adoptate în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol.
Art. 43: Păstrarea unor contabilităţi separate
(1)Fiecare agenţie de plăţi păstrează contabilităţi separate pentru creditele înregistrate în bugetul Uniunii pentru FEGA şi FEADR.
(2)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme suplimentare privind obligaţia prevăzută la prezentul articol, precum şi condiţiile specifice care se aplică informaţiilor care trebuie înregistrate în contabilităţile ţinute de agenţiile de plăţi. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 44: Plăţile către beneficiari
(1)În absenţa unor dispoziţii contrare în dreptul Uniunii, statele membre se asigură că plăţile legate de finanţarea prevăzută în prezentul regulament sunt achitate integral către beneficiari.
(2)Statele membre se asigură că plăţile din cadrul intervenţiilor şi al măsurilor menţionate la articolul 65 alineatul (2) se fac cel mai devreme la 1 decembrie şi cel mai târziu la 30 iunie a anului calendaristic următor.
În pofida primului paragraf, statele membre pot:
a)înaintea datei de 1 decembrie, dar nu înainte de 16 octombrie, să plătească avansuri de până la 50 % în cazul intervenţiilor sub formă de plăţi directe şi al măsurilor menţionate la capitolul IV din Regulamentul (UE) nr. 228/2013 şi la capitolul IV din Regulamentul (UE) nr. 229/2013;
b)înaintea datei de 1 decembrie, să plătească avansuri de până la 75 % în cazul sprijinului acordat în cadrul intervenţiilor pentru dezvoltarea rurală menţionate la articolul 65 alineatul (2).
(3)Statele membre pot decide să plătească avansuri de până la 50 % în cadrul intervenţiilor menţionate la articolele 73 şi 77 din Regulamentul (UE) 2021/2115.
(31)(3a) Statele membre pot decide să plătească avansuri beneficiarilor intervenţiilor menţionate la titlul III capitolul III din Regulamentul (UE) 2021/2115, sub rezerva condiţiilor specifice stabilite în temeiul alineatului (5).
(32)(3b) Statele membre pot decide să plătească avansuri în cadrul schemei de ajutoare prevăzute în partea II titlul I capitolul II secţiunea 1 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 în ceea ce priveşte ajutoarele pentru anul şcolar 2023/2024 şi anii şcolari următori, sub rezerva condiţiilor specifice stabilite în temeiul alineatului (5).
(33)(3c) Statele membre pot decide să plătească avansuri beneficiarilor măsurilor de sprijinire a pieţelor agricole adoptate în temeiul articolelor 219, 220 şi 221 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, sub rezerva condiţiilor specifice stabilite în temeiul alineatului (5).
(4)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102 pentru a modifica prezentul articol prin adăugarea de norme care să permită statelor membre să plătească avansuri în ceea ce priveşte intervenţiile menţionate în titlul III capitolul III din Regulamentul (UE) 2021/2115+ şi în ceea ce priveşte măsurile de reglementare sau de sprijinire a pieţelor agricole, astfel cum sunt prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, în vederea asigurării unei plăţi coerente şi nediscriminatorii a avansurilor.
(5)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102 pentru a completa prezentul regulament prin stabilirea unor condiţii specifice pentru plata avansurilor, în vederea asigurării unei plăţi coerente şi nediscriminatorii a acestora.
(6)La cererea unui stat membru, în cazul unei urgenţe, şi în limitele menţionate la articolul 11 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul financiar, Comisia adoptă, după caz, acte de punere în aplicare referitoare la aplicarea prezentului articol. Respectivele acte de punere în aplicare pot deroga de la dispoziţiile alineatului (2) de la prezentul articol, dar numai în măsura şi pentru perioada în care acest lucru este strict necesar. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 45: Alocarea veniturilor
(1)Următoarele se consideră venituri alocate în înţelesul articolului 21 alineatul (5) din Regulamentul financiar:
a)în ceea ce priveşte cheltuielile din cadrul FEGA şi FEADR, sumele prevăzute la articolele 38, 54 şi 55 din prezentul regulament şi la articolul 54 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013, care se aplică în conformitate cu articolul 104 din prezentul regulament, şi, în ceea ce priveşte cheltuielile din cadrul FEGA, sumele prevăzute la articolele 53 şi 56 din prezentul regulament, care trebuie plătite bugetului Uniunii, inclusiv dobânzile aferente acestora;
b)cuantumurile corespunzătoare sancţiunilor aplicate în conformitate cu articolele 12 şi 14 din Regulamentul (UE) 2021/2115 în ceea ce priveşte cheltuielile din cadrul FEGA;
c)orice cauţiune, depozit sau garanţie care se acordă în temeiul dreptului Uniunii adoptat în cadrul PAC, cu excepţia intervenţiilor pentru dezvoltarea rurală, şi care se execută ulterior; cu toate acestea, statele membre reţin garanţiile executate care au fost depuse în contextul eliberării licenţelor de export sau import sau în cadrul unei proceduri de achiziţii cu unicul scop de a se asigura depunerea de către ofertanţi a unor oferte veritabile.
d)sumele reduse cu titlu definitiv, în conformitate cu articolul 41 alineatul (2).
(2)Sumele menţionate la alineatul (1) se plătesc la bugetul Uniunii şi, în caz de reutilizare, se utilizează exclusiv pentru finanţarea cheltuielilor din FEGA sau din FEADR.
(3)Prezentul regulament se aplică mutatis mutandis veniturilor alocate menţionate la alineatul (1).
(4)În ceea ce priveşte FEGA, articolul 113 din Regulamentul financiar se aplică mutatis mutandis contabilizării veniturilor alocate menţionate de prezentul regulament.
Art. 46: Măsuri privind informarea
(1)Furnizarea de informaţii finanţată în temeiul articolului 7 litera (e) are mai ales scopul de a contribui la explicarea, punerea în aplicare şi dezvoltarea PAC şi de a sensibiliza publicul în legătură cu conţinutul şi obiectivele acesteia, inclusiv în ceea ce priveşte interacţiunea sa cu clima, mediul şi bunăstarea animalelor. Obiectivul urmărit este de a informa cetăţenii în legătură cu provocările cu care se confruntă agricultura şi sistemele alimentare, de a informa fermierii şi consumatorii, de a reda consumatorilor încrederea, în urma crizelor, prin campanii de informare, de a informa alte părţi interesate care îşi desfăşoară activitatea în zonele rurale şi de a promova un model de agricultură al Uniunii mai durabil, precum şi de a ajuta cetăţenii să îl înţeleagă.
Sunt furnizate informaţii coerente, obiective, cuprinzătoare şi bazate pe date concrete, atât în interiorul Uniunii, cât şi în afara ei, şi se prezintă acţiunile de comunicare planificate în planul strategic multianual pentru agricultură şi dezvoltare rurală al Comisiei.
(2)Măsurile menţionate la alineatul (1) pot fi:
a)programe anuale de lucru sau alte măsuri specifice prezentate de părţi terţe;
b)activităţi puse în aplicare la iniţiativa Comisiei.
Măsurile impuse de lege sau măsurile care primesc deja finanţare în temeiul unei alte acţiuni a Uniunii sunt excluse.
Atunci când pune în aplicare activităţile menţionate la primul paragraf litera (b), Comisia poate fi asistată de experţi externi.
Măsurile menţionate la primul paragraf contribuie, de asemenea, la asigurarea comunicării instituţionale a priorităţilor politice ale Uniunii, în măsura în care aceste priorităţi sunt legate de obiectivele generale ale prezentului regulament.
(3)Comisia publică o dată pe an o cerere de propuneri, respectând condiţiile prevăzute de Regulamentul financiar.
(4)Măsurile preconizate şi întreprinse în temeiul prezentului articol sunt notificate comitetului menţionat la articolul 103 alineatul (1).
(5)La fiecare doi ani, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport cu privire la aplicarea prezentului articol.
Art. 47: Alte competenţele ale Comisiei legate de prezentul capitol
(1)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102 în vederea completării prezentului regulament în ceea ce priveşte condiţiile în care trebuie compensate anumite tipuri de cheltuieli şi venituri în cadrul FEGA şi FEADR.
În cazul în care bugetul Uniunii nu a fost adoptat până la începutul exerciţiului bugetar sau în cazul în care cuantumul total al angajamentelor programate depăşeşte pragul stabilit la articolul 11 alineatul (2) din Regulamentul financiar, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102 din prezentul regulament în vederea completării prezentului regulament cu norme referitoare la metoda aplicabilă angajamentelor şi plăţii cuantumurilor.
(2)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme privind:
a)finanţarea şi contabilizarea măsurilor de intervenţie sub forma depozitării publice, precum şi în ceea ce priveşte alte cheltuieli finanţate din FEGA şi FEADR;
b)clauzele şi condiţiile de aplicare a procedurii de dezangajare automată.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 48: Abordarea bazată pe un audit unic
În conformitate cu articolul 127 din Regulamentul financiar, Comisia se bazează pe activitatea desfăşurată de organismele de certificare menţionate la articolul 12 din prezentul regulament, cu excepţia cazului în care aceasta a informat statul membru în cauză că nu se poate sprijini pe activitatea organismului de certificare pentru un anumit exerciţiu financiar şi, în momentul evaluării riscurilor, ţine seama de necesitatea desfăşurării de audituri ale Comisiei în respectivul stat membru. Comisia informează respectivul stat membru cu privire la motivele pentru care nu se poate sprijini pe activitatea organismului de certificare în cauză.
Art. 49: Controale efectuate de Comisie
(1)Fără a aduce atingere controalelor efectuate de statele membre în temeiul actelor cu putere de lege şi actelor administrative naţionale sau al dispoziţiilor articolului 287 din TFUE sau vreunui control organizat în temeiul articolului 322 din TFUE sau în temeiul Regulamentului (Euratom, CE) nr. 2185/96 sau al articolului 127 din Regulamentul financiar, Comisia poate organiza controale în statele membre, pentru a verifica în special dacă:
a)practicile administrative respectă normele Uniunii;
b)cheltuielile care intră sub incidenţa articolului 5 alineatul (2) şi a articolului 6 din prezentul regulament, aferente intervenţiilor menţionate în Regulamentul (UE) 2021/2115, corespund unei realizări, astfel cum s-a raportat în raportul anual privind performanţa;
c)cheltuielile aferente măsurilor prevăzute în Regulamentele (UE) nr. 228/2013, (UE) nr. 229/2013, (UE) nr. 1308/2013 şi (UE) nr. 1144/2014 au fost efectuate şi controlate în conformitate cu normele aplicabile ale Uniunii;
d)activitatea organismului de certificare este efectuată în conformitate cu articolul 12 şi în sensul secţiunii 2 din prezentul capitol;
e)o agenţie de plăţi respectă condiţiile minime de acreditare prevăzute la articolul 9 alineatul (2) şi dacă statul membru aplică în mod corect dispoziţiile articolului 9 alineatul (4);
f)statul membru în cauză pune în aplicare planul strategic PAC în conformitate cu articolul 9 din Regulamentul (UE) 2021/2115;
g)planurile de acţiune menţionate la articolul 42 sunt corect puse în aplicare.
Persoanele autorizate de Comisie să efectueze controale în numele acesteia sau agenţii Comisiei care acţionează în cadrul competenţelor care le-au fost atribuite au acces la registre şi la toate celelalte documente, inclusiv la documentele şi metadatele întocmite sau primite şi înregistrate pe suport electronic, referitoare la cheltuielile finanţate din FEGA sau FEADR.
Competenţele de a efectua controale nu aduc atingere aplicării dispoziţiilor naţionale care rezervă anumite acte agenţilor desemnaţi în mod specific prin dreptul intern. Fără a aduce atingere dispoziţiilor specifice din Regulamentul (Euratom, CE) nr. 2185/96 şi din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 883/2013, persoanele autorizate de Comisie să acţioneze în numele său nu iau parte, între altele, la vizitele la domiciliu şi nici la chestionarea formală a persoanelor efectuată în temeiul dreptului intern al statului membru în cauză. Totuşi, persoanele respective au acces la informaţiile obţinute în acest mod.
(2)Comisia notifică cu suficient timp înainte un control statului membru în cauză sau statului membru pe al cărui teritoriu urmează să se desfăşoare controlul, ţinând seama, în organizarea controalelor, de impactul administrativ asupra agenţiilor de plăţi. La aceste controale pot participa agenţi ai statului membru în cauză.
La cererea Comisiei şi cu acordul statului membru, organismele competente ale statului membru respectiv întreprind controale sau anchete suplimentare privind operaţiunile cuprinse în domeniul de aplicare al prezentului regulament. La aceste controale pot participa agenţi ai Comisiei sau persoane autorizate de Comisie să acţioneze în numele său.
În scopul eficientizării controalelor, cu acordul statelor membre în cauză, Comisia poate solicita ajutorul autorităţilor statelor membre respective pentru efectuarea anumitor controale sau anchete.
Art. 50: Accesul la informaţii
(1)Statele membre pun la dispoziţia Comisiei toate informaţiile necesare pentru buna funcţionare a FEGA şi FEADR şi iau toate măsurile corespunzătoare pentru a facilita controalele pe care Comisia le consideră adecvate în ceea ce priveşte gestionarea finanţării din partea Uniunii.
(2)Statele membre comunică Comisiei, la cererea acesteia, actele cu putere de lege şi actele administrative pe care le-au adoptat în vederea punerii în aplicare a actelor juridice ale Uniunii referitoare la PAC, şi care au un impact financiar asupra FEGA sau FEADR.
(3)Statele membre pun la dispoziţia Comisiei informaţii privind neregulile, în sensul Regulamentului (CE, Euratom) nr. 2988/95, şi alte cazuri de nerespectare a condiţiilor stabilite de statele membre în planurile lor strategice PAC, privind cazurile de presupusă fraudă constatate, precum şi privind măsurile luate în temeiul secţiunii 3 din prezentul capitol în vederea recuperării plăţilor necuvenite legate de neregulile şi fraudele respective. Comisia sintetizează şi publică anual aceste informaţii, comunicându-le Parlamentului European.
Art. 51: Accesul la documente
(1)Agenţiile de plăţi acreditate păstrează documentele justificative referitoare la plăţile efectuate şi documentele referitoare la desfăşurarea controalelor impuse de dreptul Uniunii şi pun documentele respective şi informaţiile legate de acestea la dispoziţia Comisiei.
Documentele şi informaţiile respective pot fi păstrate în format electronic în condiţiile prevăzute de Comisie în temeiul alineatului (3).
În cazul în care documentele şi informaţiile respective sunt păstrate de o autoritate care este delegată să acţioneze de către o agenţie de plăţi şi care este responsabilă cu autorizarea cheltuielilor, autoritatea respectivă trimite agenţiei de plăţi acreditate rapoarte privind numărul controalelor efectuate, conţinutul lor şi măsurile luate ca urmare a rezultatelor controalelor.
(2)Prezentul articol se aplică mutatis mutandis organismelor de certificare.
(3)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme privind condiţiile în care trebuie păstrate documentele şi informaţiile menţionate în prezentul articol, inclusiv forma lor şi perioada de păstrare. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 52: Competenţele Comisiei privind controalele şi documentele şi informaţiile şi obligaţia de cooperare
(1)Comisia este împuternicită să adopte, în conformitate cu articolul 102, actele delegate care sunt necesare pentru a garanta aplicarea corectă şi eficientă a dispoziţiilor referitoare la controale şi la accesul la documente şi la informaţii prevăzute în prezentul capitol, în vederea completării prezentului regulament cu obligaţiile specifice pe care trebuie să le îndeplinească statele membre în temeiul prezentului capitol şi cu norme privind criteriile de stabilire a neregulilor în sensul Regulamentului (CE, Euratom) nr. 2988/95 şi a altor cazuri de nerespectare a condiţiilor stabilite de statele membre în planurile strategice PAC care trebuie raportate şi privind datele care trebuie furnizate în acest context.
(2)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme privind procedurile legate de obligaţiile de cooperare pe care trebuie să le îndeplinească statele membre în scopul aplicării articolelor 49 şi 50. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 53: Verificarea financiară anuală
(1)Până la data de 31 mai a anului următor exerciţiului bugetar relevant şi pe baza informaţiilor menţionate la articolul 9 alineatul (3) primul paragraf literele (a) şi (d), Comisia adoptă acte de punere în aplicare care conţin deciziile sale privind verificarea conturilor agenţiilor de plăţi acreditate în ceea ce priveşte cheltuielile menţionate la articolul 5 alineatul (2) şi la articolul 6. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
Actele de punere în aplicare respective vizează exhaustivitatea, exactitatea şi veridicitatea conturilor anuale prezentate şi nu aduc atingere conţinutului actelor de punere în aplicare adoptate ulterior în temeiul articolelor 54 şi 55.
(2)Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme privind acţiunile necesare în scopul adoptării şi punerii în aplicare a actelor de punere în aplicare menţionate la alineatul (1), inclusiv norme privind schimbul de informaţii dintre Comisie şi statele membre şi termenele care trebuie respectate. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 54: Verificarea anuală a performanţei
(1)În cazul în care cheltuielile menţionate la articolul 5 alineatul (2) şi la articolul 6 din prezentul regulament, aferente intervenţiilor menţionate în titlul III din Regulamentul (UE) 2021/2115, nu corespund unei realizări, astfel cum s-a raportat în raportul anual privind performanţa menţionat la articolul 9 alineatul (3) şi la articolul 10 din prezentul regulament, precum şi la articolul 134 din Regulamentul (UE) 2021/2115, Comisia adoptă acte de punere în aplicare până la data de 15 octombrie a anului următor exerciţiului bugetar relevant prin care stabileşte cuantumurile cu care va fi redusă finanţarea din partea Uniunii. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
Actele de punere în aplicare respective nu aduc atingere conţinutului actelor de punere în aplicare adoptate ulterior în temeiul articolului 55 din prezentul regulament.
(2)Comisia evaluează cuantumurile care trebuie reduse pe baza diferenţei dintre cheltuielile anuale declarate pentru o intervenţie şi cuantumul corespunzător realizării raportate relevante în conformitate cu planul strategic PAC şi ţinând cont de justificările prezentate de statul membru în rapoartele anuale privind performanţa, în conformitate cu articolul 134 alineatul (8) din Regulamentul (UE) 2021/2115.
(3)Înainte de adoptarea actului de punere în aplicare menţionat la alineatul (1) de la prezentul articol, Comisia oferă statului membru în cauză posibilitatea de a-şi prezenta observaţiile şi de a justifica diferenţele într-un interval de minimum 30 de zile în cazul în care documentele menţionate la articolul 9 alineatul (3), la articolul 10 şi la articolul 12 alineatul (2) au fost prezentate la termen.
(4)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102 în vederea completării prezentului regulament cu norme referitoare la criteriile pentru justificările statelor membre şi la metodologia şi criteriile de aplicare a reducerilor.
(5)Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme privind acţiunile necesare în scopul adoptării şi punerii în aplicare a actelor de punere în aplicare menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, inclusiv norme privind schimbul de informaţii dintre Comisie şi statele membre şi termenele care trebuie respectate. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 55: Procedura de verificare a conformităţii
(1)În cazul în care Comisia constată că cheltuielile menţionate la articolul 5 alineatul (2) şi la articolul 6 nu au fost efectuate în conformitate cu dreptul Uniunii, Comisia adoptă acte de punere în aplicare care stabilesc cuantumurile care urmează să fie excluse de la finanţarea din partea Uniunii. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (2)
Cu toate acestea, în ceea ce priveşte tipurile de intervenţii prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/2115, excluderile de la finanţarea din partea Uniunii menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat se aplică numai în cazul unor deficienţe grave în funcţionarea corespunzătoare a sistemelor de guvernanţă ale statelor membre.
Primul paragraf nu se aplică în cazurile de nerespectare a condiţiilor de eligibilitate pentru beneficiarii individuali, prevăzute în planurile strategice PAC şi în normele naţionale.
(2)Comisia evaluează, pe baza gravităţii deficienţelor constatate, cuantumurile care urmează să fie excluse. În acest context, Comisia ţine cont în mod corespunzător de natura deficienţelor respective, precum şi de prejudiciul financiar cauzat Uniunii.
(3)Înaintea adoptării actului de punere în aplicare menţionat la alineatul (1), constatările Comisiei şi comentariile statului membru în cauză la constatările respective se notifică în scris între cele două părţi, apoi acestea încearcă să ajungă la un acord asupra acţiunilor care urmează să fie întreprinse. Statului membru în cauză i se oferă posibilitatea de a demonstra faptul că nivelul real al neconformităţii este mai mic decât cel din evaluarea Comisiei.
În cazul în care nu se ajunge la un acord, statul membru în cauză poate solicita începerea unei proceduri în vederea reconcilierii poziţiilor părţilor în termen de patru luni. Procedura se efectuează de către un organism de conciliere. Comisiei îi este prezentat un raport privind rezultatul procedurii respective. Comisia ţine seama de recomandările din raport înainte de a decide cu privire la refuzarea finanţării şi oferă justificări dacă decide să nu urmeze recomandările respective.
(4)Finanţarea nu se poate refuza pentru:
a)cheltuielile menţionate la articolul 5 alineatul (2) efectuate cu mai mult de 24 de luni înainte ca Comisia să notifice în scris statului membru constatările sale;
b)cheltuielile aferente intervenţiilor multianuale care intră sub incidenţa articolului 5 alineatul (2) sau a intervenţiilor pentru dezvoltarea rurală menţionate la articolul 6, în cazul în care ultima obligaţie impusă beneficiarului intervine cu mai mult de 24 de luni înainte ca Comisia să notifice în scris statului membru constatările sale;
c)cheltuielile pentru intervenţiile pentru dezvoltarea rurală menţionate la articolul 6, altele decât cele menţionate la litera (b) de la prezentul alineat, pentru care plata sau, după caz, plata finală de către agenţia de plăţi se face cu mai mult de 24 de luni înainte ca Comisia să notifice în scris statului membru constatările sale.
(5)Alineatul (4) nu se aplică în cazul:
a)ajutoarelor acordate de un stat membru pentru care Comisia a iniţiat procedura prevăzută la articolul 108 alineatul (2) din TFUE;
b)încălcărilor pe care Comisia le-a notificat statului membru în cauză printr-un aviz motivat în conformitate cu articolul 258 din TFUE;
c)nerespectării de către statele membre a obligaţiilor prevăzute în titlul IV capitolul III din prezentul regulament, cu condiţia ca Comisia să notifice în scris statului membru constatările sale în termen de 12 luni de la primirea raportului statului membru privind rezultatele controalelor sale referitoare la cheltuielile în cauză.
(6)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102 în vederea completării prezentului regulament cu norme referitoare la criteriile şi metodologia pentru aplicarea corecţiilor financiare.
(7)Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme privind acţiunile necesare în scopul adoptării şi punerii în aplicare a actelor de punere în aplicare menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, inclusiv normele privind schimbul de informaţii dintre Comisie şi statele membre, privind termenele care trebuie respectate, precum şi procedura de conciliere prevăzută la alineatul (3) de la prezentul articol, şi privind instituirea, sarcinile, alcătuirea şi modalităţile de lucru ale organismului de conciliere. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 56: Dispoziţii specifice pentru FEGA
(1)Sumele recuperate de statele membre ca urmare a existenţei unor nereguli şi a altor cazuri de nerespectare de către beneficiari a condiţiilor intervenţiilor prevăzute în planurile strategice PAC şi dobânda aferentă acestor sume se varsă agenţiei de plăţi şi sunt înregistrate contabil de aceasta ca venit alocat FEGA în luna în care sumele sunt primite efectiv.
(2)Fără a aduce atingere alineatului (1), statele membre pot instrui agenţia de plăţi, în calitatea acesteia de organism responsabil cu recuperarea datoriilor, să deducă datoriile restante ale unui beneficiar din plăţile viitoare către beneficiarul respectiv.
(3)Atunci când bugetul Uniunii este creditat conform alineatului (1), statul membru în cauză poate reţine 20 % din cuantumurile corespunzătoare, cu titlu de rambursare forfetară a costurilor de recuperare, cu excepţia cazurilor în care neconformitatea este imputabilă autorităţilor administrative sau altor organisme oficiale ale statului membru respectiv.
Art. 57: Dispoziţii specifice pentru FEADR
(1)În cazul în care sunt depistate nereguli şi alte cazuri de nerespectare a condiţiilor intervenţiilor pentru dezvoltarea rurală specificate în planurile strategice PAC de către beneficiari sau, în ceea ce priveşte instrumentele financiare, şi de către fonduri specifice din cadrul fondurilor de participare sau de către destinatarii finali, statele membre fac ajustări financiare prin anularea parţială sau integrală, atunci când acest lucru este justificat, a respectivei finanţări din partea Uniunii. Statele membre ţin cont de natura şi gravitatea neconformităţilor depistate, precum şi de nivelul pierderii financiare pentru FEADR.
Cuantumurile finanţării din partea Uniunii în cadrul FEADR care sunt anulate şi cele recuperate, precum şi dobânda aferentă se realocă altor operaţiuni din domeniul dezvoltării rurale prevăzute în planurile strategice PAC. Totuşi, fondurile Uniunii anulate sau recuperate pot fi reutilizate de statele membre integral numai pentru o operaţiune din domeniul dezvoltării rurale prevăzută în planurile lor strategice PAC şi nu le pot realoca operaţiunilor din domeniul dezvoltării rurale care au făcut obiectul unei ajustări financiare.
Statele membre deduc orice sumă plătită necuvenit ca urmare a unor nereguli pendinte comise de beneficiar, în conformitate cu prezentul articol, din orice plată viitoare efectuată de agenţia de plăţi în favoarea beneficiarului.
(2)Prin derogare de la alineatul (1) al doilea paragraf, pentru intervenţiile pentru dezvoltarea rurală care beneficiază de ajutor din partea instrumentelor financiare menţionate la articolul 58 din Regulamentul (UE) 2021/1060, o contribuţie anulată ca urmare a unei neconformităţi individuale poate fi reutilizată în cadrul aceluiaşi instrument financiar după cum urmează:
a)în cazul în care neconformitatea care conduce la anularea contribuţiei este depistată la nivelul destinatarului final, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 18 din Regulamentul (UE) 2021/1060, numai pentru alţi destinatari finali în cadrul aceluiaşi instrument financiar;
b)în cazul în care neconformitatea care conduce la anularea contribuţiei este depistată la nivelul unui fond specific, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 21 din Regulamentul (UE) 2021/1060, din cadrul unui fond de participare, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 20 din regulamentul sus-menţionat, numai pentru alte fonduri specifice.
Art. 58: Competenţe de executare legate de posibila compensare a cuantumurilor şi formularele privind notificarea
Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme referitoare la posibila compensare a cuantumurilor rezultate din recuperarea plăţilor necuvenite şi la formularele privind notificarea şi comunicarea care trebuie transmise de statele membre către Comisie în ceea ce priveşte obligaţiile prevăzute în prezenta secţiune. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).