Secţiunea 1 - Disciplina bugetară - Regulamentul 2116/02-dec-2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013

Acte UE

Jurnalul Oficial 435L

În vigoare
Versiune de la: 25 Mai 2024
SECŢIUNEA 1:Disciplina bugetară
Art. 14: Plafonul bugetar
(1)Plafonul anual pentru cheltuielile din FEGA este constituit din cuantumurile maxime stabilite în acest sens în cadrul Regulamentului (UE, Euratom) 2020/2093.
(2)În cazul în care dreptul Uniunii prevede majorarea sau reducerea cuantumurilor menţionate la alineatul (1), Comisia stabileşte, prin acte de punere în aplicare adoptate fără aplicarea procedurii menţionate la articolul 103, soldul net disponibil pentru cheltuielile din FEGA pe baza datelor menţionate în dreptul Uniunii.
Art. 15: Respectarea plafonului
(1)În cazul în care dreptul Uniunii prevede un plafon financiar în euro pentru cheltuielile agricole pentru un stat membru, aceste cheltuieli se rambursează în limita plafonului respectiv, iar dacă se aplică articolele 39-42, se fac ajustările necesare.
(2)Alocările destinate statelor membre pentru intervenţiile sub formă de plăţi directe menţionate la articolul 87 din Regulamentul (UE) 2021/2115, corectate prin ajustările prevăzute la articolul 17 din prezentul regulament, sunt plafoane financiare în euro în sensul alineatului (1) de la prezentul articol.
Art. 16: Rezerva pentru agricultură
(1)Se instituie, la începutul fiecărui an, o rezervă a Uniunii pentru agricultură (denumită în continuare "rezerva") în cadrul FEGA, pentru a oferi un sprijin suplimentar sectorului agricol în scopul gestionării sau stabilizării pieţei şi pentru a răspunde rapid în cazul crizelor care afectează producţia sau distribuţia agricolă.
Creditele aferente rezervei sunt înscrise în mod direct în bugetul Uniunii. Fondurile din rezervă sunt puse la dispoziţie în exerciţiul financiar sau exerciţiile financiare pentru care este necesar un sprijin suplimentar, în cazul următoarelor măsuri:
a)măsuri de stabilizare a pieţelor agricole prevăzute la articolele 8-21 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013;
b)măsuri excepţionale în temeiul articolelor 219, 220 şi 221 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013.
(2)Cuantumul rezervei este de 450 de milioane EUR în preţuri curente la începutul fiecărui an din perioada 2023-2027, cu excepţia cazului în care un cuantum mai mare este prevăzut în bugetul Uniunii. Comisia poate ajusta cuantumul rezervei în cursul anului, când este necesar, având în vedere evoluţiile pieţei sau perspectivele din anul în curs sau din anul următor şi ţinând cont de creditele disponibile în cadrul subplafonului FEGA.
Dacă respectivele credite disponibile nu sunt suficiente, disciplina financiară poate fi folosită, în ultimă instanţă, în concordanţă cu articolul 17 din prezentul regulament, pentru a suplimenta rezerva până la atingerea cuantumului iniţial menţionat la primul paragraf de la prezentul alineat.
Prin derogare de la articolul 12 alineatul (2) al treilea paragraf din Regulamentul financiar, creditele neangajate aferente rezervei se reportează pentru a finanţa rezerva în exerciţiile bugetare următoare, până în anul 2027.
În plus, prin derogare de la articolul 12 alineatul (2) al treilea paragraf din Regulamentul financiar, cuantumul neutilizat total al rezervei pentru situaţiile de criză din sectorul agricol instituită prin Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 disponibil la sfârşitul anului 2022 se reportează în anul 2023 fără a fi returnat integral la liniile bugetare care vizează acţiunile menţionate la articolul 5 alineatul (2) litera (c) din prezentul regulament şi este pus la dispoziţie în măsura necesară pentru finanţarea rezervei instituite prin prezentul articol, după luarea în calcul a creditelor disponibile în cadrul subplafonului FEGA. Orice credite ale rezervei pentru situaţiile de criză din sectorul agricol rămase disponibile după finanţarea rezervei, se returnează la liniile bugetare care vizează acţiunile menţionate la articolul 5 alineatul (2) litera (c) din prezentul regulament.
Art. 17: Disciplina financiară
(1)Comisia stabileşte o rată de ajustare pentru intervenţiile sub formă de plăţi directe menţionate la articolul 5 alineatul (2) litera (c) din prezentul regulament şi pentru contribuţia financiară a Uniunii la plăţile directe în temeiul capitolului IV din Regulamentul (UE) nr. 228/2013 şi al capitolului IV din Regulamentul (UE) nr. 229/2013 pentru măsurile specifice menţionate la articolul 5 alineatul (2) litera (e) din prezentul regulament (denumită în continuare "rata de ajustare"), atunci când previziunile pentru finanţarea intervenţiilor şi măsurilor finanţate în cadrul subplafonului corespunzător pentru un anumit exerciţiu bugetar arată că plafoanele anuale aplicabile vor fi depăşite.
Rata de ajustare se aplică plăţilor care urmează să fie acordate fermierilor pentru intervenţiile şi măsurile specifice menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat care depăşesc 2 000 EUR pentru anul calendaristic corespunzător. În sensul prezentului paragraf, se aplică mutatis mutandis articolul 17 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/2115.
Până la data de 30 iunie a anului calendaristic cu privire la care se aplică rata de ajustare, Comisia adoptă acte de punere în aplicare care stabilesc rata de ajustare. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
(2)Până la data de 1 decembrie a anului calendaristic cu privire la care se aplică rata de ajustare, Comisia poate, pe baza unor informaţii noi, să adopte acte de punere în aplicare care adaptează rata de ajustare stabilită în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
(3)În cazul în care s-a aplicat disciplina financiară, creditele reportate în conformitate cu articolul 12 alineatul (2) litera (d) din Regulamentul financiar sunt utilizate pentru finanţarea cheltuielilor în temeiul articolului 5 alineatul (2) litera (c) din prezentul regulament, în măsura în care este necesar pentru a se evita aplicarea repetată a disciplinei financiare.
În cazul în care creditele care urmează a fi reportate în conformitate cu primul paragraf rămân disponibile iar cuantumul total al creditelor neangajate disponibile pentru rambursare reprezintă cel puţin 0,2 % din plafonul anual pentru cheltuielile din FEGA, Comisia poate adopta acte de punere în aplicare care să stabilească pentru fiecare stat membru cuantumurile creditelor neangajate care urmează a fi rambursate beneficiarilor finali. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
(4)Cuantumurile stabilite de Comisie în conformitate cu alineatul (3) al doilea paragraf se rambursează de către statele membre beneficiarilor finali, în conformitate cu criterii obiective şi nediscriminatorii. Statele membre pot aplica un prag minim aferent cuantumului rambursat fiecărui beneficiar final. Rambursarea respectivă se aplică numai beneficiarilor finali din acele state membre care au făcut obiectul disciplinei financiare în cursul exerciţiului financiar precedent.
(5)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102, care sunt necesare pentru a asigura aplicarea coerentă a disciplinei financiare în statele membre, în vederea completării prezentului regulament cu norme privind calcularea disciplinei financiare care trebuie să fie aplicată de statele membre fermierilor.
Art. 18: Procedura de disciplină bugetară
(1)În cazul în care, la întocmirea proiectului de buget pentru exerciţiul bugetar N, pare să existe riscul ca cuantumul menţionat la articolul 14 din prezentul regulament pentru exerciţiul bugetar N să fie depăşit, Comisia propune măsurile necesare pentru a se asigura respectarea cuantumului respectiv. Măsurile respective urmează să fie adoptate de către Parlamentul European şi Consiliu, în cazul în care temeiul juridic al măsurii relevante este articolul 43 alineatul (2) din TFUE, sau de către Consiliu, în cazul în care temeiul juridic al măsurii relevante este articolul 43 alineatul (3) din TFUE.
(2)În cazul în care Comisia consideră, în orice moment, că există riscul ca cuantumul menţionat la articolul 14 din prezentul regulament să fie depăşit şi că nu poate lua măsuri adecvate pentru a remedia situaţia, aceasta propune alte măsuri în vederea asigurării respectării cuantumului respectiv. Măsurile respective urmează să fie adoptate de către Parlamentul European şi Consiliu, în cazul în care temeiul juridic al măsurii relevante este articolul 43 alineatul (2) din TFUE, sau de către Consiliu, în cazul în care temeiul juridic al măsurii relevante este articolul 43 alineatul (3) din TFUE.
(3)În cazul în care, la sfârşitul exerciţiului bugetar N, cererile de rambursare din partea statelor membre depăşesc sau este probabil că vor depăşi cuantumul menţionat la articolul 14, Comisia:
a)ia în considerare cererile prezentate de statele membre în mod proporţional şi în limita bugetului disponibil şi adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte provizoriu cuantumul plăţilor pentru luna în cauză;
b)stabileşte, pentru toate statele membre, cel târziu la data de 28 februarie a exerciţiului bugetar N+1, situaţia acestora în ceea ce priveşte finanţarea din partea Uniunii pentru exerciţiul bugetar N;
c)adoptă acte de punere în aplicare prin care se stabileşte cuantumul total al finanţării din partea Uniunii defalcat pe fiecare stat membru, pe baza unei rate unice de finanţare din partea Uniunii, în limita cuantumului care a fost disponibil pentru plăţile lunare;
d)efectuează eventualele compensări datorate statelor membre, cel târziu până la data efectuării plăţilor lunare pentru luna martie a exerciţiului bugetar N+1.
Actele de punere în aplicare prevăzute la primul paragraf literele (a) şi (c) de la prezentul alineat se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
Art. 19: Sistemul de avertizare timpurie şi de monitorizare
Pentru a se asigura că plafonul bugetar menţionat la articolul 14 nu este depăşit, Comisia aplică un sistem lunar de avertizare timpurie şi de monitorizare în ceea ce priveşte cheltuielile din FEGA.
În acest scop, Comisia determină la începutul fiecărui exerciţiu bugetar profilurile lunare ale cheltuielilor bazate, după caz, pe o medie a cheltuielilor lunare din timpul ultimilor trei ani.
Comisia prezintă periodic Parlamentului European şi Consiliului un raport care examinează evoluţia cheltuielilor efectuate în raport cu profilurile şi care conţine o evaluare a punerii în aplicare previzibile pentru exerciţiul bugetar în curs.