Capitolul i - FEGA - Regulamentul 2116/02-dec-2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013

Acte UE

Jurnalul Oficial 435L

În vigoare
Versiune de la: 25 Mai 2024
CAPITOLUL I:FEGA
Art. 14: Plafonul bugetar
(1)Plafonul anual pentru cheltuielile din FEGA este constituit din cuantumurile maxime stabilite în acest sens în cadrul Regulamentului (UE, Euratom) 2020/2093.
(2)În cazul în care dreptul Uniunii prevede majorarea sau reducerea cuantumurilor menţionate la alineatul (1), Comisia stabileşte, prin acte de punere în aplicare adoptate fără aplicarea procedurii menţionate la articolul 103, soldul net disponibil pentru cheltuielile din FEGA pe baza datelor menţionate în dreptul Uniunii.
Art. 15: Respectarea plafonului
(1)În cazul în care dreptul Uniunii prevede un plafon financiar în euro pentru cheltuielile agricole pentru un stat membru, aceste cheltuieli se rambursează în limita plafonului respectiv, iar dacă se aplică articolele 39-42, se fac ajustările necesare.
(2)Alocările destinate statelor membre pentru intervenţiile sub formă de plăţi directe menţionate la articolul 87 din Regulamentul (UE) 2021/2115, corectate prin ajustările prevăzute la articolul 17 din prezentul regulament, sunt plafoane financiare în euro în sensul alineatului (1) de la prezentul articol.
Art. 16: Rezerva pentru agricultură
(1)Se instituie, la începutul fiecărui an, o rezervă a Uniunii pentru agricultură (denumită în continuare "rezerva") în cadrul FEGA, pentru a oferi un sprijin suplimentar sectorului agricol în scopul gestionării sau stabilizării pieţei şi pentru a răspunde rapid în cazul crizelor care afectează producţia sau distribuţia agricolă.
Creditele aferente rezervei sunt înscrise în mod direct în bugetul Uniunii. Fondurile din rezervă sunt puse la dispoziţie în exerciţiul financiar sau exerciţiile financiare pentru care este necesar un sprijin suplimentar, în cazul următoarelor măsuri:
a)măsuri de stabilizare a pieţelor agricole prevăzute la articolele 8-21 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013;
b)măsuri excepţionale în temeiul articolelor 219, 220 şi 221 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013.
(2)Cuantumul rezervei este de 450 de milioane EUR în preţuri curente la începutul fiecărui an din perioada 2023-2027, cu excepţia cazului în care un cuantum mai mare este prevăzut în bugetul Uniunii. Comisia poate ajusta cuantumul rezervei în cursul anului, când este necesar, având în vedere evoluţiile pieţei sau perspectivele din anul în curs sau din anul următor şi ţinând cont de creditele disponibile în cadrul subplafonului FEGA.
Dacă respectivele credite disponibile nu sunt suficiente, disciplina financiară poate fi folosită, în ultimă instanţă, în concordanţă cu articolul 17 din prezentul regulament, pentru a suplimenta rezerva până la atingerea cuantumului iniţial menţionat la primul paragraf de la prezentul alineat.
Prin derogare de la articolul 12 alineatul (2) al treilea paragraf din Regulamentul financiar, creditele neangajate aferente rezervei se reportează pentru a finanţa rezerva în exerciţiile bugetare următoare, până în anul 2027.
În plus, prin derogare de la articolul 12 alineatul (2) al treilea paragraf din Regulamentul financiar, cuantumul neutilizat total al rezervei pentru situaţiile de criză din sectorul agricol instituită prin Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 disponibil la sfârşitul anului 2022 se reportează în anul 2023 fără a fi returnat integral la liniile bugetare care vizează acţiunile menţionate la articolul 5 alineatul (2) litera (c) din prezentul regulament şi este pus la dispoziţie în măsura necesară pentru finanţarea rezervei instituite prin prezentul articol, după luarea în calcul a creditelor disponibile în cadrul subplafonului FEGA. Orice credite ale rezervei pentru situaţiile de criză din sectorul agricol rămase disponibile după finanţarea rezervei, se returnează la liniile bugetare care vizează acţiunile menţionate la articolul 5 alineatul (2) litera (c) din prezentul regulament.
Art. 17: Disciplina financiară
(1)Comisia stabileşte o rată de ajustare pentru intervenţiile sub formă de plăţi directe menţionate la articolul 5 alineatul (2) litera (c) din prezentul regulament şi pentru contribuţia financiară a Uniunii la plăţile directe în temeiul capitolului IV din Regulamentul (UE) nr. 228/2013 şi al capitolului IV din Regulamentul (UE) nr. 229/2013 pentru măsurile specifice menţionate la articolul 5 alineatul (2) litera (e) din prezentul regulament (denumită în continuare "rata de ajustare"), atunci când previziunile pentru finanţarea intervenţiilor şi măsurilor finanţate în cadrul subplafonului corespunzător pentru un anumit exerciţiu bugetar arată că plafoanele anuale aplicabile vor fi depăşite.
Rata de ajustare se aplică plăţilor care urmează să fie acordate fermierilor pentru intervenţiile şi măsurile specifice menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat care depăşesc 2 000 EUR pentru anul calendaristic corespunzător. În sensul prezentului paragraf, se aplică mutatis mutandis articolul 17 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/2115.
Până la data de 30 iunie a anului calendaristic cu privire la care se aplică rata de ajustare, Comisia adoptă acte de punere în aplicare care stabilesc rata de ajustare. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
(2)Până la data de 1 decembrie a anului calendaristic cu privire la care se aplică rata de ajustare, Comisia poate, pe baza unor informaţii noi, să adopte acte de punere în aplicare care adaptează rata de ajustare stabilită în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
(3)În cazul în care s-a aplicat disciplina financiară, creditele reportate în conformitate cu articolul 12 alineatul (2) litera (d) din Regulamentul financiar sunt utilizate pentru finanţarea cheltuielilor în temeiul articolului 5 alineatul (2) litera (c) din prezentul regulament, în măsura în care este necesar pentru a se evita aplicarea repetată a disciplinei financiare.
În cazul în care creditele care urmează a fi reportate în conformitate cu primul paragraf rămân disponibile iar cuantumul total al creditelor neangajate disponibile pentru rambursare reprezintă cel puţin 0,2 % din plafonul anual pentru cheltuielile din FEGA, Comisia poate adopta acte de punere în aplicare care să stabilească pentru fiecare stat membru cuantumurile creditelor neangajate care urmează a fi rambursate beneficiarilor finali. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
(4)Cuantumurile stabilite de Comisie în conformitate cu alineatul (3) al doilea paragraf se rambursează de către statele membre beneficiarilor finali, în conformitate cu criterii obiective şi nediscriminatorii. Statele membre pot aplica un prag minim aferent cuantumului rambursat fiecărui beneficiar final. Rambursarea respectivă se aplică numai beneficiarilor finali din acele state membre care au făcut obiectul disciplinei financiare în cursul exerciţiului financiar precedent.
(5)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102, care sunt necesare pentru a asigura aplicarea coerentă a disciplinei financiare în statele membre, în vederea completării prezentului regulament cu norme privind calcularea disciplinei financiare care trebuie să fie aplicată de statele membre fermierilor.
Art. 18: Procedura de disciplină bugetară
(1)În cazul în care, la întocmirea proiectului de buget pentru exerciţiul bugetar N, pare să existe riscul ca cuantumul menţionat la articolul 14 din prezentul regulament pentru exerciţiul bugetar N să fie depăşit, Comisia propune măsurile necesare pentru a se asigura respectarea cuantumului respectiv. Măsurile respective urmează să fie adoptate de către Parlamentul European şi Consiliu, în cazul în care temeiul juridic al măsurii relevante este articolul 43 alineatul (2) din TFUE, sau de către Consiliu, în cazul în care temeiul juridic al măsurii relevante este articolul 43 alineatul (3) din TFUE.
(2)În cazul în care Comisia consideră, în orice moment, că există riscul ca cuantumul menţionat la articolul 14 din prezentul regulament să fie depăşit şi că nu poate lua măsuri adecvate pentru a remedia situaţia, aceasta propune alte măsuri în vederea asigurării respectării cuantumului respectiv. Măsurile respective urmează să fie adoptate de către Parlamentul European şi Consiliu, în cazul în care temeiul juridic al măsurii relevante este articolul 43 alineatul (2) din TFUE, sau de către Consiliu, în cazul în care temeiul juridic al măsurii relevante este articolul 43 alineatul (3) din TFUE.
(3)În cazul în care, la sfârşitul exerciţiului bugetar N, cererile de rambursare din partea statelor membre depăşesc sau este probabil că vor depăşi cuantumul menţionat la articolul 14, Comisia:
a)ia în considerare cererile prezentate de statele membre în mod proporţional şi în limita bugetului disponibil şi adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte provizoriu cuantumul plăţilor pentru luna în cauză;
b)stabileşte, pentru toate statele membre, cel târziu la data de 28 februarie a exerciţiului bugetar N+1, situaţia acestora în ceea ce priveşte finanţarea din partea Uniunii pentru exerciţiul bugetar N;
c)adoptă acte de punere în aplicare prin care se stabileşte cuantumul total al finanţării din partea Uniunii defalcat pe fiecare stat membru, pe baza unei rate unice de finanţare din partea Uniunii, în limita cuantumului care a fost disponibil pentru plăţile lunare;
d)efectuează eventualele compensări datorate statelor membre, cel târziu până la data efectuării plăţilor lunare pentru luna martie a exerciţiului bugetar N+1.
Actele de punere în aplicare prevăzute la primul paragraf literele (a) şi (c) de la prezentul alineat se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
Art. 19: Sistemul de avertizare timpurie şi de monitorizare
Pentru a se asigura că plafonul bugetar menţionat la articolul 14 nu este depăşit, Comisia aplică un sistem lunar de avertizare timpurie şi de monitorizare în ceea ce priveşte cheltuielile din FEGA.
În acest scop, Comisia determină la începutul fiecărui exerciţiu bugetar profilurile lunare ale cheltuielilor bazate, după caz, pe o medie a cheltuielilor lunare din timpul ultimilor trei ani.
Comisia prezintă periodic Parlamentului European şi Consiliului un raport care examinează evoluţia cheltuielilor efectuate în raport cu profilurile şi care conţine o evaluare a punerii în aplicare previzibile pentru exerciţiul bugetar în curs.
Art. 20: Plăţile lunare
(1)Comisia pune la dispoziţia statelor membre creditele necesare pentru finanţarea cheltuielilor menţionate la articolul 5 alineatul (2), sub forma unor plăţi lunare, pe baza cheltuielilor efectuate de agenţiile de plăţi acreditate într-o perioadă de referinţă.
(2)Până la transferarea plăţilor lunare de către Comisie, resursele necesare pentru a efectua cheltuielile se mobilizează de către statele membre în funcţie de necesităţile agenţiilor lor de plăţi acreditate.
Art. 21: Procedura privind plăţile lunare
(1)Fără a aduce atingere articolelor 53, 54 şi 55, Comisia efectuează plăţile lunare pentru cheltuielile efectuate de agenţiile de plăţi acreditate în cursul unei luni de referinţă.
(2)Plăţile lunare se efectuează către fiecare stat membru cel târziu în a treia zi lucrătoare din cea de a doua lună care urmează celei în care s-au efectuat cheltuielile, ţinând seama de reducerile sau suspendările aplicate în temeiul articolelor 39-42 sau de orice altă corecţie. Cheltuielile efectuate de statele membre în perioada 1-15 octombrie se înregistrează ca fiind efectuate în luna octombrie. Cheltuielile efectuate în perioada 16-31 octombrie se înregistrează ca fiind efectuate în luna noiembrie.
(3)Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care se stabilesc plăţile lunare pe care le efectuează pe baza unei declaraţii de cheltuieli a statului membru şi a informaţiilor furnizate în conformitate cu articolul 90 alineatul (1). Actele de punere în aplicare respective se adoptă fără aplicarea procedurii menţionate la articolul 103.
(4)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care se stabilesc plăţi sau deduceri suplimentare de ajustare a plăţilor efectuate în conformitate cu alineatul (3). Actele de punere în aplicare respective se adoptă fără aplicarea procedurii menţionate la articolul 103.
(5)Comisia informează de îndată statul membru cu privire la orice depăşire a plafoanelor financiare de către statul membru.
Art. 22: Costuri administrative şi de personal
Nu sunt suportate din Fond cheltuielile aferente costurilor administrative şi de personal efectuate de statele membre şi de beneficiarii ajutoarelor finanţate din FEGA.
Art. 23: Cheltuielile aferente intervenţiei publice
(1)Dacă, în cadrul organizării comune a pieţelor, nu se stabileşte o sumă unitară în ceea ce priveşte o intervenţie publică, FEGA finanţează măsura în cauză pe baza cuantumurilor standard uniforme, în special în cazul fondurilor originare din statele membre utilizate pentru achiziţionarea de produse, în cazul operaţiunilor materiale generate de depozitare şi, eventual, în cazul prelucrării produselor eligibile pentru intervenţie publică, astfel cum sunt menţionate la articolul 11 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013.
(2)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 102 în vederea completării prezentului regulament cu norme referitoare la:
a)tipul de măsuri eligibile pentru finanţare din partea Uniunii şi condiţiile de rambursare;
b)condiţiile de eligibilitate şi metodele de calcul pe baza elementelor constatate efectiv de agenţiile de plăţi, a ratelor forfetare stabilite de Comisie sau a cuantumurilor forfetare sau neforfetare prevăzute de legislaţia agricolă în sectoare specifice;
c)norme privind evaluarea operaţiunilor în legătură cu intervenţia publică, măsurile care trebuie luate în cazul pierderii sau deteriorării produselor care fac obiectul intervenţiei publice şi stabilirea cuantumurilor care urmează să fie finanţate.
(3)Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte cuantumurile menţionate la alineatul (1). Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 103 alineatul (2).
Art. 24: Achiziţionarea imaginilor satelitare
Comisia şi statele membre stabilesc de comun acord, în conformitate cu specificaţiile pregătite de fiecare stat membru, lista datelor satelitare necesare pentru sistemul de monitorizare a suprafeţelor menţionat la articolul 66 alineatul (1) litera (c).
În conformitate cu articolul 7 litera (b), Comisia furnizează datele satelitare respective cu titlu gratuit autorităţilor competente pentru sistemul de monitorizare a suprafeţelor sau furnizorilor de servicii autorizaţi de autorităţile respective pentru a le reprezenta.
Comisia rămâne proprietara datelor satelitare.
Comisia poate încredinţa unor organisme specializate sarcini legate de tehnicile sau metodele de lucru care au legătură cu sistemul de monitorizare a suprafeţelor menţionat la articolul 66 alineatul (1) litera (c).
Art. 25: Monitorizarea resurselor agricole
(1)Scopul acţiunilor finanţate în temeiul articolului 7 litera (c) este de a oferi Comisiei mijloacele necesare pentru:
a)a gestiona pieţele agricole ale Uniunii într-un context global;
b)a asigura monitorizarea agroeconomică şi monitorizarea în materie de agromediu şi climă a exploatării terenurilor agricole şi a schimbării destinaţiei terenurilor agricole, inclusiv a sistemelor agrosilvice, precum şi monitorizarea stării solului, culturilor, peisajelor agricole şi terenurilor agricole, astfel încât să poată fi făcute estimări, mai ales în ceea ce priveşte randamentul, producţia agricolă şi impactul unor circumstanţe excepţionale asupra agriculturii, şi să poată fi făcute evaluări privind rezilienţa sistemelor agricole şi progresele realizate în îndeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabilă relevante ale Organizaţiei Naţiunilor Unite;
c)a partaja accesul la estimările menţionate la litera (b) în context internaţional, cum ar fi în cadrul iniţiativelor coordonate de organizaţii ale Naţiunilor Unite, inclusiv realizarea unor inventare ale gazelor cu efect de seră în cadrul Convenţiei-cadru a Organizaţiei Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, sau de alte agenţii internaţionale;
d)a contribui la măsuri specifice menite să crească transparenţa pieţelor mondiale, ţinând seama de obiectivele şi angajamentele Uniunii;
e)a asigura monitorizarea tehnologică a sistemului agrometeorologic.
(2)În temeiul articolului 7 litera (c), Comisia finanţează acţiunile care vizează:
a)colectarea sau achiziţionarea datelor necesare pentru punerea în aplicare şi monitorizarea PAC, inclusiv a datelor satelitare, geospaţiale şi meteorologice;
b)crearea unei infrastructuri de date spaţiale şi a unui site web;
c)realizarea unor studii specifice referitoare la condiţiile climatice:
d)teledetecţia utilizată pentru a contribui la monitorizarea schimbării destinaţiei terenurilor agricole şi a sănătăţii solurilor; şi
e)actualizarea modelelor agrometeorologice şi econometrice.
Dacă este necesar, aceste acţiuni se desfăşoară în colaborare cu Agenţia Europeană de Mediu, Centrul Comun de Cercetare, laboratoarele şi organismele naţionale sau cu implicarea sectorului privat.
Art. 26: Competenţe de executare în legătură cu articolele 24 şi 25
Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care să stabilească:
(a)norme referitoare la finanţarea efectuată în temeiul articolului 7 literele (b) şi (c);
(b)procedura în temeiul căreia se realizează măsurile menţionate la articolele 24 şi 25, în vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite;
(c)cadrul care reglementează achiziţionarea, îmbunătăţirea şi utilizarea datelor satelitare şi meteorologice, precum şi termenele aplicabile.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).