Titlul ii - INTEGRITATEA ŞI FIABILITATEA INDICILOR DE REFERINŢĂ - Regulamentul 1011/08-iun-2016 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE şi a Regulamentului (UE)nr. 596/2014

Acte UE

Jurnalul Oficial 171L

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
TITLUL II:INTEGRITATEA ŞI FIABILITATEA INDICILOR DE REFERINŢĂ
Art. 4: Cerinţe în materie de guvernantă şi de conflicte de interese
(1)Un administrator trebuie să dispună de mecanisme solide de guvernanţă, care includ o structură organizaţională clară, cu roluri şi responsabilităţi bine definite, transparente şi coerente pentru toţi participanţii implicaţi în furnizarea unui indice de referinţă.
Administratorii iau toate măsurile necesare pentru a identifica şi a preveni sau gestiona conflictele de interese între ei înşişi (inclusiv managerii şi angajaţii săi sau orice altă persoană fizică sau parte terţă cu care are legături directe sau indirecte sau se află sub controlul lor) şi contribuitori sau utilizatori şi pentru a garanta că, în cazul în care este necesară exercitarea a puterii de decizie sau a puterii discreţionare în procesul de stabilire a indicelui de referinţă, acest lucru se realizează în mod independent şi onest.
(2)Furnizarea unui indice de referinţă este separată, din punct de vedere operaţional, de orice parte a activităţii profesionale a unui administrator care ar putea crea un conflict de interese real sau potenţial.
(3)În cazul în care un administrator ar putea face obiectul unor conflicte de interese ca urmare a structurii sale de proprietate, a participaţiilor majoritare sau a altor activităţi desfăşurate de o entitate care deţine drepturi de proprietate sau de control asupra administratorului sau de o entitate deţinută sau controlată de către administrator sau de către oricare dintre afiliaţii administratorului care nu pot fi aplanate în mod corespunzător, autoritatea competentă aplicabilă îi poate cere administratorului să instituie o funcţie de supraveghere independentă, care include o reprezentare echilibrată a părţilor interesate, inclusiv utilizatori şi contribuitori.
(4)În cazul în care un astfel de conflict de interese nu poate fi aplanat în mod adecvat, autoritatea competentă aplicabilă îi poate cere administratorului să înceteze orice activitate sau relaţie care creează conflictul de interese respectiv sau să înceteze furnizarea indicelui de referinţă.
(5)Administratorul publică sau divulgă toate conflictele de interese existente sau potenţiale utilizatorilor unui indice de referinţă, autorităţii competente relevante şi, dacă este cazul, contribuitorilor, inclusiv conflictele de interese care rezultă din dreptul de proprietate sau de control asupra administratorului.
(6)Administratorul stabileşte şi aplică politici şi proceduri adecvate, precum şi mecanisme organizaţionale eficiente pentru identificarea, divulgarea, prevenirea, gestionarea şi atenuarea conflictelor de interese în scopul protejării integrităţii şi independenţei procesului de stabilire a indicelui de referinţă. Aceste politici şi proceduri sunt revizuite şi actualizate periodic. Politicile şi procedurile ţin cont de conflictele de interese, de gradul de exercitare a puterilor discreţionare în procesul de stabilire a indicelui de referinţă şi de riscurile pe care le prezintă indicele de referinţă şi le tratează în mod corespunzător. Politicile şi procedurile:
a)asigură confidenţialitatea informaţiilor la care a contribuit administratorul sau care au fost elaborate de acesta, sub rezerva obligaţiilor privind divulgarea şi transparenţa prevăzute de prezentul regulament; şi
b)aplanează în mod special conflictele de interese cauzate de dreptul de proprietate sau de control asupra administratorului sau cele cauzate de alte interese din grupul administratorului sau de alte persoane care pot exercita influenţă sau control asupra administratorului în ceea ce priveşte stabilirea indicelui de referinţă.
(7)Administratorii se asigură că angajaţii şi toate celelalte persoane fizice ale căror servicii sunt puse la dispoziţia lor sau se află sub controlul lor şi care sunt direct implicate în furnizarea unui indice de referinţă:
a)au competenţele, cunoştinţele şi experienţa necesare pentru realizarea sarcinilor ce le sunt atribuite şi sunt coordonaţi şi supravegheaţi în mod corespunzător;
b)nu fac obiectul unei influenţe necuvenite sau al unor conflicte de interese, iar remunerarea şi evaluarea performanţei persoanelor respective nu creează conflicte de interese şi nu afectează în alt mod integritatea procesului de stabilire a indicelui de referinţă;
c)nu au niciun fel de interese sau legături comerciale care să compromită activităţile administratorului în cauză;
d)nu au dreptul să contribuie la elaborarea unui indice de referinţă prin angajarea în licitaţii, oferte şi tranzacţii fie în nume propriu, fie în numele participanţilor pe piaţă, exceptând cazul când acest tip de contribuţie este cerut în mod explicit în cadrul metodologiei de elaborare a indicelui de referinţă şi face obiectul normelor specificate de aceasta; şi
e)fac obiectul unor proceduri eficace de control al schimburilor de informaţii cu alţi angajaţi implicaţi în activităţi care pot crea un risc de conflicte de interese sau cu persoane terţe sau în cazul în care informaţiile în cauză pot afecta indicele de referinţă.
(8)Administratorul stabileşte proceduri specifice de control intern pentru a garanta integritatea şi seriozitatea angajatului sau a persoanei care stabileşte indicele de referinţă, printre care se numără cel puţin aprobarea internă a conducerii înainte de difuzarea indicelui de referinţă.
(9)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează cerinţele care asigură faptul că mecanismele de guvernanţă menţionate la alineatul (1) sunt suficient de solide.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 octombrie 2020.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

Art. 5: Cerinţe privind funcţia de supraveghere
(1)Administratorii instituie şi menţin o funcţie de supraveghere permanentă şi efectivă care să supravegheze toate aspectele legate de furnizarea indicilor lor de referinţă.
(2)Administratorii elaborează şi menţin proceduri solide în ceea ce priveşte funcţia lor de supraveghere, care sunt puse la dispoziţia autorităţilor competente responsabile.
(3)Funcţia de supraveghere funcţionează în mod integru şi cuprinde unele dintre sau toate responsabilităţile următoare, adaptate de către administrator în funcţie de complexitatea, utilizarea şi vulnerabilitatea indicelui de referinţă:
a)revizuirea cel puţin o dată pe an a definiţiei şi a metodologiei de elaborare a indicelui de referinţă;
b)supravegherea oricăror modificări aduse metodologiei de elaborare a indicelui de referinţă şi posibilitatea de a solicita administratorului să realizeze consultări cu privire la astfel de modificări;
c)supravegherea cadrului de control al administratorului, a gestionării şi exploatării indicelui de referinţă şi, în cazul în care un indice de referinţă se bazează pe date de intrare de la contribuitori, a codului de conduită menţionat la articolul 15;
d)reexaminarea şi aprobarea procedurilor de încetare a elaborării indicelui de referinţă, inclusiv orice consultare cu privire la o încetare;
e)supravegherea oricărei părţi terţe implicate în furnizarea indicelui de referinţă, inclusiv agenţii de calcul sau de difuzare;
f)evaluarea auditurilor sau a verificărilor interne şi externe şi monitorizarea punerii în practică a acţiunilor corective identificate;
g)în cazul în care indicele de referinţă se bazează pe date de intrare provenite de la contribuitori, monitorizarea datelor de intrare şi a contribuitorilor şi a acţiunilor administratorului de contestare sau validare a datelor de intrare furnizate de contribuitori;
h)în cazul în care indicele de referinţă se bazează pe date de intrare provenite de la contribuitori, luarea de măsuri eficace pentru a sancţiona orice încălcare a codului de conduită menţionat la articolul 15; şi
i)raportarea către autorităţile competente relevante a oricărei abateri din partea contribuitorilor, în cazul în care indicele de referinţă se bazează pe date de intrare provenite de la contribuitori, sau a administratorilor, identificate prin funcţia de supraveghere, precum şi a oricăror date de intrare anormale sau suspecte.
(4)Funcţia de supraveghere este îndeplinită fie de un comitet separat, fie de alte organe adecvate de guvernanţă.
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza procedurile aferente şi caracteristicile funcţiei de supraveghere, inclusiv componenţa sa, precum şi poziţionarea sa în cadrul structurii organizaţionale a administratorului, astfel încât să se asigure integritatea acestei funcţii şi lipsa conflictelor de interese. În special, ESMA întocmeşte o listă neexhaustivă a mecanismelor de guvernanţă adecvate, după cum se precizează la alineatul (4).
ESMA face distincţie între diferitele tipuri de indici de referinţă şi de sectoare, astfel cum se prevede în prezentul regulament, şi ţine seama de diferenţele existente în ceea ce priveşte structura de proprietate şi de control a administratorilor, natura, amploarea şi complexitatea procesului de furnizare a indicelui de referinţă, precum şi de riscul şi impactul acestuia, inclusiv în contextul convergenţei internaţionale a practicilor de supraveghere în ceea ce priveşte cerinţele de guvernanţă aferente indicilor de referinţă. Cu toate acestea, proiectele de standarde tehnice de reglementare elaborate de ESMA nu se referă şi nu se aplică la administratorii de indici de referinţă nesemnificativi.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 aprilie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(6)În conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, ESMA poate publica orientări adresate administratorilor de indici de referinţă nesemnificativi, specificând elementele menţionate la alineatul (5) din prezentul articol.
Art. 6: Cerinţe privind cadrul de control
(1)Administratorii dispun de un cadru de control care garantează faptul că indicii lor de referinţă sunt furnizaţi şi publicaţi sau puşi la dispoziţie în conformitate cu prezentul regulament.
(2)Cadrul de control este proporţional cu nivelul conflictelor de interese identificate, cu puterile discreţionare exercitate în procesul de furnizare a indicelui de referinţă şi cu natura datelor de intrare ale indicelui de referinţă:
(3)Cadrul de control include:
a)gestionarea riscului operaţional;
b)o continuitate adecvată şi eficace a activităţii şi planuri de redresare în caz de dezastru;
c)procedurile pentru situaţii de urgenţă instituite în cazul unei întreruperi a procesului de furnizare a indicilor de referinţă.
(4)Administratorul stabileşte măsuri pentru:
a)a asigura faptul că contribuitorii se angajează să respecte şi respectă efectiv codul de conduită menţionat la articolul 15 şi standardele aplicabile în ceea ce priveşte datele de intrare;
b)monitorizarea datelor de intrare, inclusiv, acolo unde este fezabil, monitorizarea datelor de intrare înainte de publicarea indicelui de referinţă şi validarea datelor de intrare după publicare, în vederea identificării erorilor şi anomaliilor.
(5)Cadrul de control este documentat, revizuit şi actualizat după caz şi este pus la dispoziţia autorităţii competente responsabile şi, la cerere, a utilizatorilor.
(6)Pentru indicii de referinţă critici, administratorul dispune de proceduri administrative şi contabile sigure, de mecanisme de control intern, de proceduri eficace de evaluare a riscurilor şi de mecanisme eficiente de control şi de salvgardare pentru gestionarea sistemelor TIC în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului (*5).
(*5)Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 decembrie 2022 privind rezilienţa operaţională digitală a sectorului financiar şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 şi (UE) 2016/1011(JO L 333, 27.12.2022, p. 1).

Art. 7: Cerinţe privind cadrul de responsabilitate
(1)Administratorul dispune de un cadru de responsabilitate în care intră ţinerea evidenţei, proceduri de audit şi de verificare, precum şi proceduri de tratare a reclamaţiilor, care oferă dovada conformităţii cu cerinţele prezentului regulament.
(2)Administratorul desemnează o funcţie internă care are capacitatea necesară de a examina respectarea de către administrator a metodologiei de elaborare a indicelui de referinţă şi a dispoziţiilor prezentului regulament şi de a prezenta rapoarte în acest sens.
(3)Pentru indicii de referinţă critici, administratorul numeşte un auditor extern independent care să facă o evaluare şi să prezinte un raport privind respectarea de către administrator a metodologiei de elaborare a indicelui de referinţă şi a dispoziţiilor prezentului regulament, cel puţin o dată pe an.
(4)La cererea autorităţii competente responsabile, administratorul pune la dispoziţia autorităţii competente aplicabile, la cererea acesteia, detaliile auditurilor şi rapoartelor menţionate la alineatul (2). La cererea autorităţii competente responsabile sau a oricărui utilizator al indicelui de referinţă, administratorul publică detaliile auditurilor menţionate la alineatul (3).
Art. 8: Cerinţe în materie de ţinere a evidenţelor
(1)Administratorul ţine evidenţa:
a)tuturor datelor de intrare şi a modului de utilizare a acestora;
b)metodologiei folosite pentru stabilirea unui indice de referinţă;
c)oricărei exercitări a puterii de decizie sau a puterii discreţionare de către administrator şi, dacă este cazul, de către evaluatori, în stabilirea indicelui de referinţă, inclusiv raţionamentul care stă la baza respectivei decizii sau aprecieri;
d)tuturor datelor de intrare neluate în considerare, în special atunci când acestea corespund cerinţelor din metodologia privind indicele de referinţă, precum şi motivele care stau la baza neluării în considerare a acestor date;
e)altor modificări ale procedurilor şi metodologiilor standard sau abateri de la acestea, inclusiv celor făcute în timpul perioadelor de criză sau perturbare a pieţei;
f)identităţilor transmiţătorilor şi a persoanelor fizice angajate de administratori pentru stabilirea indicilor de referinţă;
g)tuturor documentelor legate de orice plângere, inclusiv a celor transmise de un reclamant; şi a
h)conversaţiilor telefonice sau comunicaţiilor electronice dintre orice persoană angajată de administrator şi contribuitori sau transmiţători cu privire la indicele de referinţă.
(2)Administratorul păstrează evidenţele prevăzute la alineatul (1) timp de cel puţin cinci ani, într-o formă care să facă posibilă reproducerea şi înţelegerea integrală a stabilirii indicelui de referinţă şi care să permită efectuarea unui audit sau unei evaluări a datelor de intrare, calculelor, deciziilor luate şi a aprecierilor discreţionare făcute. Înregistrările conversaţiilor telefonice sau ale comunicaţiilor electronice înregistrate în conformitate cu alineatul (1) litera (h) sunt furnizate la cerere persoanelor implicate în conversaţiile sau comunicaţiile respective şi sunt păstrate pentru o perioadă de trei ani.
Art. 9: Mecanismul de tratare a reclamaţiilor
(1)Administratorul deţine şi publică proceduri de primire, investigare şi ţinere a evidenţelor privind plângerile formulate, inclusiv cu privire la procesul de stabilire a indicilor de referinţă al administratorului.
(2)Un astfel de mecanism de tratare a reclamaţiilor asigură faptul că:
a)administratorul pune la dispoziţie o politică de tratare a reclamaţiilor, prin care pot fi depuse reclamaţii cu privire la caracterul reprezentativ pentru valoarea de piaţă al stabilirii unui anumit indice de referinţă, la modificările propuse ale procesului de stabilire a unui indice de referinţă, la aplicarea metodologiei în cazul stabilirii unui anumit indice de referinţă şi la alte decizii legate de procesul de stabilire a indicelui de referinţă;
b)reclamaţiile sunt investigate cu promptitudine şi onestitate, iar rezultatul investigaţiei este comunicat reclamantului într-un termen rezonabil, exceptând cazul când o asemenea comunicare ar contraveni obiectivelor de politică publică sau Regulamentului (UE) nr. 596/2014; şi
c)investigaţia este desfăşurată în mod independent faţă de personalul care poate sau ar fi putut fi implicat în obiectul reclamaţiei.
Art. 10: Externalizarea
(1)Administratorii nu externalizează funcţii legate de furnizarea unui indice de referinţă astfel încât să afecteze semnificativ controlul administratorului asupra furnizării indicelui sau capacitatea autorităţii competente relevante de a supraveghea indicele de referinţă.
(2)Atunci când un administrator externalizează către un furnizor de servicii funcţii sau orice servicii sau activităţi relevante legate de furnizarea unui indice de referinţă, administratorul rămâne pe deplin răspunzător de îndeplinirea tuturor obligaţiilor care îi revin în temeiul prezentului regulament.
(3)În cazul în care are loc o externalizare, administratorul asigură îndeplinirea următoarelor condiţii:
a)furnizorul de servicii are competenţa, capacitatea şi toate autorizaţiile cerute de lege pentru a îndeplini în mod responsabil şi profesionist funcţiile, serviciile sau activităţile care îi sunt externalizate;
b)administratorul pune la dispoziţia autorităţilor competente aplicabile identitatea şi sarcinile furnizorului de servicii care participă la procesul de stabilire a indicelui de referinţă;
c)administratorul ia măsuri corespunzătoare în cazul în care se pare că furnizorul de servicii nu se poate achita de sarcinile externalizate în mod eficace şi în conformitate cu legislaţia şi cu cerinţele de reglementare aplicabile;
d)administratorul dispune în continuare de cunoştinţele de specialitate necesare pentru a supraveghea într-un mod eficace funcţiile externalizate şi pentru a gestiona riscurile aferente externalizării;
e)furnizorul de servicii îi comunică administratorului orice evoluţie care ar putea avea un impact semnificativ asupra capacităţii sale de a îndeplini sarcinile externalizate în mod eficace şi în conformitate cu legislaţia şi cu cerinţele de reglementare aplicabile;
f)furnizorul de servicii cooperează cu autoritatea competentă responsabilă în ceea ce priveşte activităţile externalizate, iar administratorul şi autoritatea competentă responsabilă au acces efectiv la datele legate de activităţile externalizate, precum şi la spaţiile comerciale ale furnizorului de servicii, şi autoritatea competentă responsabilă poate să îşi exercite aceste drepturi de acces;
g)administratorul poate rezilia acordurile de externalizare încheiate în acest sens, în cazul în care este necesar;
h)administratorul ia măsuri rezonabile, inclusiv planuri de urgenţă, pentru a evita riscuri operaţionale nejustificate legate de participarea furnizorului de servicii la procesul de stabilire a indicelui de referinţă.
Art. 11: Date de intrare
(1)Furnizarea unui indice de referinţă este reglementată de următoarele cerinţe referitoare la datele de intrare:
a)datele de intrare sunt suficiente pentru a reprezenta în mod exact şi fiabil piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă este destinat să o măsoare.
Datele de intrare sunt date de tranzacţie, dacă sunt disponibile şi concludente. Dacă datele de tranzacţie disponibile nu sunt suficiente sau nu sunt concludente pentru a reprezenta în mod exact şi fiabil piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă este destinat să o măsoare, pot fi folosite date de intrare care nu sunt date de tranzacţie, inclusiv estimări de preţ, cotaţii şi cotaţii ferme sau alte valori;
b)datele de intrare menţionate la litera (a) trebuie să poată fi verificate;
c)administratorul stabileşte şi publică orientări clare cu privire la tipul datelor de intrare, prioritatea de utilizare a diferitelor tipuri de date de intrare şi exercitarea avizului experţilor, în conformitate cu litera (a) şi metodologia;
d)în cazul în care indicele de referinţă se bazează pe date de intrare de la contribuitori, administratorul obţine, după caz, datele de intrare de la un grup sau un eşantion fiabil şi reprezentativ de contribuitori, astfel încât să garanteze faptul că indicele de referinţă rezultat este fiabil şi reprezentativ pentru piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă este destinat să o măsoare;
e)administratorul nu va folosi date de intrare de la un contribuitor dacă are informaţii că acest contribuitor nu aderă la codul de conduită menţionat la articolul 15 sau dacă ei obţin date reprezentative disponibile în mod public.
(2)Administratorul se asigură că controalele privind datele de intrare includ:
a)criterii care stabilesc cine poate contribui cu date de intrare către administrator şi o procedură de selecţie a contribuitorilor;
b)o procedură de evaluare a datelor de intrare ale contribuitorului şi de interzicere a furnizării de date de intrare de către un contribuitor sau de aplicare a altor penalităţi pentru neconformitate împotriva contribuitorului, după caz; şi
c)o procedură de validare a datelor de intrare, inclusiv în raport cu alţi indicatori sau alte date, pentru a asigura integritatea şi exactitatea acestora.
(3)În cazul în care datele de intrare ale unui indice de referinţă sunt furnizate de funcţia de front office, şi anume de un departament, diviziune, grup sau personal al contribuitorilor sau de unul dintre afiliaţii acestora care efectuează o activitate de stabilire a preţurilor, tranzacţionare, vânzare, marketing, publicitate, prospectare, structurare sau brokeraj, administratorul:
a)obţine date din alte surse care confirmă respectivele date de intrare; şi
b)se asigură că contribuitorii dispun de proceduri interne adecvate de supraveghere şi de verificare.
(4)În cazul în care administratorul consideră că datele de intrare nu reprezintă piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă este menit să o măsoare, acesta trebuie fie să modifice datele de intrare, contribuitorii sau metodologia aplicată pentru a se asigura că datele de intrare reprezintă piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă este menit să o măsoare, fie să înceteze să furnizeze indicele de referinţă respectiv.
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza mai detaliat faptul că datele de intrare sunt corespunzătoare şi verificabile, potrivit cerinţelor de la alineatul (1) literele (a) şi (b), precum şi procedurile de supraveghere şi verificare internă ale unui contribuitor, a căror existenţă trebuie să fie garantată de administrator, în conformitate cu alineatul (3) litera (b), pentru a garanta integritatea şi acurateţea datelor de intrare. Cu toate acestea, proiectele de standarde tehnice de reglementare elaborate de ESMA nu se referă şi nu se aplică la administratorii de indici de referinţă nesemnificativi.
ESMA ia în considerare diferitele tipuri de indici de referinţă şi sectoare prevăzute în prezentul regulament,natura datelor de intrare, caracteristicile pieţei sau realităţii economice subiacente şi principiul proporţionalităţii, vulnerabilitatea indicilor de referinţă la manipulare, precum şi convergenţa la nivel internaţional a practicilor de supraveghere referitoare la indicii de referinţă.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 aprilie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(6)În conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, ESMA poate publica orientări adresate administratorilor de indici de referinţă nesemnificativi, specificând elementele menţionate la alineatul (5) din prezentul articol.
Art. 12: Metodologia
(1)Pentru stabilirea indicelui de referinţă, administratorul utilizează o metodologie care:
a)este solidă şi fiabilă;
b)cuprinde norme clare care identifică modul şi momentul când pot fi exercitate puteri discreţionare în stabilirea indicelui de referinţă respectiv;
c)este riguroasă, consecventă şi poate fi validată, incluzând, dacă este cazul, testări ex-post în raport cu datele de tranzacţionare disponibile;
d)este rezilientă şi garantează faptul că indicele de referinţă poate fi calculat în cea mai mare varietate de situaţii posibile, fără a-i compromite integritatea;
e)poate fi urmărită şi verificată.
(2)Atunci când elaborează metodologia privind indicele de referinţă, administratorul indicelui de referinţă:
a)ia în considerare factori precum dimensiunea şi lichiditatea normală a pieţei, transparenţa tranzacţiilor şi poziţiile participanţilor pe piaţă, concentrarea pieţei, dinamica pieţei şi capacitatea oricărui eşantion de a reprezenta piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă vizează să o măsoare;
b)determină ceea ce constituie o piaţă activă în sensul indicelui de referinţă respectiv; şi
c)stabileşte prioritatea acordată diferitelor tipuri de date de intrare.
(3)Administratorul adoptă şi publică dispoziţii clare care identifică circumstanţele în care cantitatea sau calitatea datelor de intrare se situează sub standardele necesare pentru ca metodologia să permită stabilirea indicelui de referinţă în mod precis şi fiabil şi care descriu dacă şi cum urmează a fi calculat indicele de referinţă în astfel de circumstanţe.
(4)ESMA elaborează proiecte de tehnice standarde de reglementare în care precizează condiţiile care asigură faptul că metodologia menţionată la alineatul (1) este conformă cu literele (a)-(e) de la alineatul respectiv.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 octombrie 2020.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

Art. 13: Transparenţa metodologiei
(1)Administratorul dezvoltă, exploatează şi administrează în mod transparent datele privind indicele de referinţă şi metodele aplicate. În acest scop, administratorul publică sau pune la dispoziţie următoarele informaţii:
a)elementele-cheie ale metodologiei pe care o utilizează administratorul pentru fiecare indice de referinţă furnizat şi publicat şi, dacă este cazul, pentru fiecare familie de indici de referinţă furnizaţi şi publicaţi;
b)detalii privind procedura de evaluare internă şi de aprobare a unei anumite metodologii, precum şi frecvenţa acestei evaluări;
c)procedura de consultare în cazul oricărei propuneri de modificare substanţială a metodologiei administratorului, precum şi justificarea acestei modificări, furnizând inclusiv o definiţie a ceea ce reprezintă o modificare substanţială şi circumstanţele în care administratorul urmează să indice termenul în care va notifica utilizatorii cu privire la orice astfel de modificări.
d)o explicaţie a modului în care elementele-cheie ale metodologiei prevăzute la litera (a) reflectă factorii MSG pentru fiecare indice de referinţă sau familie de indici de referinţă, cu excepţia indicilor de referinţă ai cursului de schimb şi ai ratei dobânzii.
Administratorii de indici de referinţă respectă până la 30 aprilie 2020 cerinţa prevăzută la primul paragraf litera (d).

(2)Procedurile specificate la alineatul (1) litera (c) stabilesc:
a)o notificare prealabilă, cu un calendar clar, care oferă posibilitatea de a analiza şi de a face comentarii cu privire la impactul acestor modificări substanţiale propuse; şi
b)comentariile menţionate la litera (a) din prezentul alineat şi răspunsul administratorului la respectivele comentarii, care sunt puse la dispoziţie după fiecare consultare, cu excepţia cazului în care a fost solicitată confidenţialitatea de către autorul comentariilor.
(21)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 49 pentru a completa prezentul regulament prin stabilirea conţinutului minim al explicaţiilor menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (d) din prezentul articol, precum şi a formatului standard care trebuie utilizat.

(3)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare detaliind informaţiile care trebuie furnizate de un administrator în conformitate cu cerinţele menţionate la alineatele (1) şi (2), făcând distincţia între diferitele tipuri de indici de referinţă şi sectoare astfel cum se prevede în prezentul regulament. ESMA ţine cont de necesitatea de a dezvălui acele elemente ale metodologiei care oferă suficiente detalii pentru a le permite utilizatorilor să înţeleagă cum este furnizat indicele de referinţă şi să aprecieze gradul său de reprezentativitate, relevanţa sa pentru anumiţi utilizatori şi caracterul său adecvat ca referinţă pentru instrumente şi contracte financiare, şi de principiul proporţionalităţii. Cu toate acestea, proiectele de standarde tehnice de reglementare elaborate de ESMA nu se referă şi nu se aplică la administratorii de indici de referinţă nesemnificativi.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 aprilie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 ale Regulamentului (UE) nr. 1095/2010.
(4)În conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, ESMA poate publica orientări adresate administratorilor de indici de referinţă nesemnificativi, specificând în plus elementele menţionate la alineatul (3) din prezentul articol.
Art. 14: Semnalarea încălcărilor
(1)Administratorul instituie sisteme adecvate şi controale eficiente, în măsură să asigure integritatea datelor de intrare astfel încât să poată identifica şi raporta autorităţii competente orice comportament care poate implica manipulare sau o tentativă de manipulare a indicelui de referinţă în sensul Regulamentului (UE) nr. 596/2014.
(2)Administratorul monitorizează datele de intrare şi contribuitorii pentru ca să notifice autoritatea competentă relevantă furnizând toate informaţiile relevante atunci când administratorul suspectează, în ceea ce priveşte indicele de referinţă, că a avut loc vreun comportament care poate implica manipulare sau o tentativă de manipulare a unui indice de referinţă în sensul Regulamentului (UE) nr. 596/2014, inclusiv coluziune în acest scop.
Autoritatea competentă a administratorului transmite, dacă este cazul, astfel de informaţii autorităţii relevante în sensul Regulamentului (UE) nr. 596/2014.
(3)Administratorul dispune de proceduri pentru personalul de conducere, pentru angajaţi şi pentru orice alte persoane fizice ale căror servicii sunt puse la dispoziţia acestuia sau se află sub controlul său, prin care aceştia să poată semnala la nivel intern încălcări ale prezentului regulament.
(4)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează caracteristicile sistemelor şi controalelor menţionate la alineatul (1).
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 octombrie 2020.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

Art. 15: Codul de conduită
(1)În cazul în care un indice de referinţă se bazează pe datele de intrare de la contribuitori, administratorul său elaborează un cod de conduită pentru fiecare indice de referinţă, indicând responsabilităţile contribuitorilor cu privire la contribuţiile cu date de intrare şi se asigură că un astfel de cod de conduită este în conformitate cu prezentul regulament. Pentru administrator, angajamentul contribuitorilor de a respecta permanent codul de conduită, efectuat cel puţin o dată pe an, precum şi în cazul modificării codului, reprezintă o garanţie suficientă.
(2)Codul de conduită include cel puţin următoarele elemente:
a)o descriere clară a datelor de intrare care urmează să fie furnizate şi cerinţelor necesare pentru a garanta că datele de intrare sunt furnizate în conformitate cu articolele 11 şi 14;
b)identificarea persoanelor care pot furniza date de intrare administratorului şi procedurile pentru verificarea identităţii unui contribuitor şi a oricăror transmiţători, precum şi autorizarea eventualilor transmiţători de a furniza date de intrare în numele unui contribuitor;
c)politici prin care să se asigure că contribuitorii furnizează toate datele de intrare relevante;
d)sistemele şi controalele pe care un contribuitor trebuie să le instituie inclusiv:
(i)proceduri care contribuie la transmiterea datelor de intrare, inclusiv cerinţe referitoare la obligaţia contribuitorului de a menţiona dacă datele de intrare sunt date privind tranzacţiile şi dacă datele de intrare respectă cerinţele administratorului;
(ii)politici privind exercitarea de puteri discreţionare la contribuţia cu date de intrare;
(iii)eventuale cerinţe privind validarea datelor de intrare înainte de a fi furnizate administratorului;
(iv)politici privind păstrarea evidenţelor;
(v)cerinţe de raportare privind date de intrare suspecte;
(vi)cerinţe de raportare privind gestionarea conflictelor de interese.
(3)Administratorul poate elabora un cod unic de conduită pentru fiecare categorie de indici de referinţă pe care îi furnizează.
(4)În cazul în care autoritatea competentă relevantă, în exerciţiul prerogativelor sale menţionate la articolul 41, constată că există în codul de conduită elemente care nu respectă prezentul regulament, notifică administratorul în cauză. Administratorul adaptează codul de conduită pentru a se asigura că acesta respectă prezentul regulament, în termen de 30 de zile de la primirea acestei notificări.
(5)În termen de 15 zile lucrătoare de la data aplicării deciziei de a include un indice de referinţă critic în lista menţionată la articolul 20 alineatul (1), administratorul respectivului indice de referinţă critic notifică codul de conduită autorităţii competente responsabile. Autoritatea competentă în cauză verifică, în termen de 30 de zile, dacă conţinutul codului de conduită este conform cu prezentul regulament. În cazul în care autoritatea competentă relevantă constată existenţa unor elemente care nu respectă prezentul regulament, se aplică dispoziţiile de la alineatul (4) din prezentul articol.
(6)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care oferă precizări suplimentare cu privire la elementele codului de conduită menţionate la alineatul (2) pentru diferitele tipuri de indici de referinţă, pentru a ţine seama de evoluţiile indicilor de referinţă şi ale pieţelor financiare.
ESMA ţine cont de diferitele caracteristici ale indicilor de referinţă şi ale contribuitorilor, în special în ceea ce priveşte diferenţele legate de datele de intrare şi metodologiile aplicate, riscurile de manipulare a datelor de intrare şi convergenţa la nivel internaţional a practicilor de supraveghere în ceea ce priveşte indicii de referinţă.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 aprilie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 16: Cerinţe în materie de guvernanţă şi control pentru contribuitorii supravegheaţi
(1)În cazul unui contribuitor supravegheat, se aplică următoarele cerinţe în materie de guvernanţă şi control:
a)contribuitorul supravegheat se asigură că furnizarea datelor de intrare nu este afectată de niciun conflict de interese existent sau potenţial şi că, în cazul în care este necesară exercitarea de puteri discreţionare, acest lucru se realizează în mod independent şi onest, pe baza informaţiilor relevante, în conformitate cu codul de conduită menţionat la articolul 15;
b)contribuitorul supravegheat dispune de un cadru de control care să asigure integritatea, exactitatea şi fiabilitatea datelor de intrare şi să garanteze faptul că datele de intrare sunt furnizate în conformitate cu prezentul regulament şi cu codul de conduită menţionat la articolul 15.
(2)Un contribuitor supravegheat dispune de sisteme şi controale eficiente pentru a asigura integritatea şi fiabilitatea tuturor contribuţiilor cu date de intrare furnizate administratorului, inclusiv:
a)controale privind persoanele care pot să transmită date de intrare unui administrator, inclusiv, în limitele proporţionalităţii, un proces de aprobare de către o persoană fizică care deţine o poziţie superioară ierarhic transmiţătorului;
b)formare profesională adecvată pentru transmiţători, acoperind cel puţin prezentul regulament şi Regulamentul (UE) nr. 596/2014;
c)măsuri de gestionare a conflictelor de interese, inclusiv separarea organizatorică a angajaţilor, dacă este cazul, şi examinarea modalităţilor de înlăturare a factorilor, creaţi prin politici de remunerare, ce pot incita la manipularea unui indice de referinţă;
d)păstrarea pentru o perioadă de timp corespunzătoare a înregistrărilor comunicaţiilor referitoare la furnizarea datelor de intrare, a tuturor informaţiilor folosite pentru a-i permite contribuitorului să facă fiecare transmitere, precum şi a tuturor conflictelor de interese existente sau potenţiale inclusiv, fără a se limita la aceasta, expunerea contribuitorului la instrumentele financiare care folosesc indicele de referinţă ca referinţă;
e)păstrarea evidenţelor legate de auditurile interne şi externe.
(3)În cazul în care datele de intrare se bazează pe avize ale experţilor, contribuitorii care fac obiectul supravegherii stabilesc, pe lângă sistemele şi controalele menţionate la alineatul (2), politici care trebuie urmate în cazul oricărei utilizări a puterii de decizie sau a puterii discreţionare şi păstrează evidenţe privind argumentele care stau la baza oricărei astfel de decizii sau aprecieri. În limitele proporţionalităţii, contributorii supravegheaţi ţin seama de natura indicelui de referinţă şi de datele lor de intrare.
(4)Un contribuitor supravegheat cooperează pe deplin cu administratorul şi cu autoritatea competentă relevantă în ceea ce priveşte auditul şi supravegherea furnizării unui indice de referinţă şi pune la dispoziţie informaţiile şi evidenţele ţinute în conformitate cu alineatele (2) şi (3).
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a aduce precizări suplimentare referitoare la cerinţele în materie de guvernanţă, sisteme şi controale, şi politici prevăzute la alineatele (1), (2) şi (3).
ESMA ţine cont de diferitele caracteristici ale indicilor de referinţă şi ale contribuitorilor supravegheaţi, în special în ceea ce priveşte diferenţele legate de datele de intrare furnizate şi metodologiile utilizate, riscurile de manipulare a datelor de intrare şi natura activităţilor efectuate de către contribuitorii supravegheaţi, precum şi evoluţiile indicilor de referinţă şi ale pieţelor financiare având în vedere convergenţa practicilor de supraveghere în ceea ce priveşte indicii de referinţă. Cu toate acestea, proiectele de standarde tehnice de reglementare elaborate de ESMA nu se referă şi nu se aplică contribuitorilor supravegheaţi ai indicilor de referinţă nesemnificativi.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 aprilie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(6)În conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, ESMA poate publica orientări adresate contribuitorilor supravegheaţi care contribuie la indici de referinţă nesemnificativi, specificând elementele menţionate la alineatul (5) din prezentul articol.