Art. 11. - Art. 11: Date de intrare - Regulamentul 1011/08-iun-2016 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE şi a Regulamentului (UE)nr. 596/2014

Acte UE

Jurnalul Oficial 171L

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 11: Date de intrare
(1)Furnizarea unui indice de referinţă este reglementată de următoarele cerinţe referitoare la datele de intrare:
a)datele de intrare sunt suficiente pentru a reprezenta în mod exact şi fiabil piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă este destinat să o măsoare.
Datele de intrare sunt date de tranzacţie, dacă sunt disponibile şi concludente. Dacă datele de tranzacţie disponibile nu sunt suficiente sau nu sunt concludente pentru a reprezenta în mod exact şi fiabil piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă este destinat să o măsoare, pot fi folosite date de intrare care nu sunt date de tranzacţie, inclusiv estimări de preţ, cotaţii şi cotaţii ferme sau alte valori;
b)datele de intrare menţionate la litera (a) trebuie să poată fi verificate;
c)administratorul stabileşte şi publică orientări clare cu privire la tipul datelor de intrare, prioritatea de utilizare a diferitelor tipuri de date de intrare şi exercitarea avizului experţilor, în conformitate cu litera (a) şi metodologia;
d)în cazul în care indicele de referinţă se bazează pe date de intrare de la contribuitori, administratorul obţine, după caz, datele de intrare de la un grup sau un eşantion fiabil şi reprezentativ de contribuitori, astfel încât să garanteze faptul că indicele de referinţă rezultat este fiabil şi reprezentativ pentru piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă este destinat să o măsoare;
e)administratorul nu va folosi date de intrare de la un contribuitor dacă are informaţii că acest contribuitor nu aderă la codul de conduită menţionat la articolul 15 sau dacă ei obţin date reprezentative disponibile în mod public.
(2)Administratorul se asigură că controalele privind datele de intrare includ:
a)criterii care stabilesc cine poate contribui cu date de intrare către administrator şi o procedură de selecţie a contribuitorilor;
b)o procedură de evaluare a datelor de intrare ale contribuitorului şi de interzicere a furnizării de date de intrare de către un contribuitor sau de aplicare a altor penalităţi pentru neconformitate împotriva contribuitorului, după caz; şi
c)o procedură de validare a datelor de intrare, inclusiv în raport cu alţi indicatori sau alte date, pentru a asigura integritatea şi exactitatea acestora.
(3)În cazul în care datele de intrare ale unui indice de referinţă sunt furnizate de funcţia de front office, şi anume de un departament, diviziune, grup sau personal al contribuitorilor sau de unul dintre afiliaţii acestora care efectuează o activitate de stabilire a preţurilor, tranzacţionare, vânzare, marketing, publicitate, prospectare, structurare sau brokeraj, administratorul:
a)obţine date din alte surse care confirmă respectivele date de intrare; şi
b)se asigură că contribuitorii dispun de proceduri interne adecvate de supraveghere şi de verificare.
(4)În cazul în care administratorul consideră că datele de intrare nu reprezintă piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă este menit să o măsoare, acesta trebuie fie să modifice datele de intrare, contribuitorii sau metodologia aplicată pentru a se asigura că datele de intrare reprezintă piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă este menit să o măsoare, fie să înceteze să furnizeze indicele de referinţă respectiv.
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza mai detaliat faptul că datele de intrare sunt corespunzătoare şi verificabile, potrivit cerinţelor de la alineatul (1) literele (a) şi (b), precum şi procedurile de supraveghere şi verificare internă ale unui contribuitor, a căror existenţă trebuie să fie garantată de administrator, în conformitate cu alineatul (3) litera (b), pentru a garanta integritatea şi acurateţea datelor de intrare. Cu toate acestea, proiectele de standarde tehnice de reglementare elaborate de ESMA nu se referă şi nu se aplică la administratorii de indici de referinţă nesemnificativi.
ESMA ia în considerare diferitele tipuri de indici de referinţă şi sectoare prevăzute în prezentul regulament,natura datelor de intrare, caracteristicile pieţei sau realităţii economice subiacente şi principiul proporţionalităţii, vulnerabilitatea indicilor de referinţă la manipulare, precum şi convergenţa la nivel internaţional a practicilor de supraveghere referitoare la indicii de referinţă.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 aprilie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(6)În conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, ESMA poate publica orientări adresate administratorilor de indici de referinţă nesemnificativi, specificând elementele menţionate la alineatul (5) din prezentul articol.