Capitolul 2 - Date de intrare, metodologie şi semnalarea încălcărilor - Regulamentul 1011/08-iun-2016 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE şi a Regulamentului (UE)nr. 596/2014

Acte UE

Jurnalul Oficial 171L

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL 2:Date de intrare, metodologie şi semnalarea încălcărilor
Art. 11: Date de intrare
(1)Furnizarea unui indice de referinţă este reglementată de următoarele cerinţe referitoare la datele de intrare:
a)datele de intrare sunt suficiente pentru a reprezenta în mod exact şi fiabil piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă este destinat să o măsoare.
Datele de intrare sunt date de tranzacţie, dacă sunt disponibile şi concludente. Dacă datele de tranzacţie disponibile nu sunt suficiente sau nu sunt concludente pentru a reprezenta în mod exact şi fiabil piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă este destinat să o măsoare, pot fi folosite date de intrare care nu sunt date de tranzacţie, inclusiv estimări de preţ, cotaţii şi cotaţii ferme sau alte valori;
b)datele de intrare menţionate la litera (a) trebuie să poată fi verificate;
c)administratorul stabileşte şi publică orientări clare cu privire la tipul datelor de intrare, prioritatea de utilizare a diferitelor tipuri de date de intrare şi exercitarea avizului experţilor, în conformitate cu litera (a) şi metodologia;
d)în cazul în care indicele de referinţă se bazează pe date de intrare de la contribuitori, administratorul obţine, după caz, datele de intrare de la un grup sau un eşantion fiabil şi reprezentativ de contribuitori, astfel încât să garanteze faptul că indicele de referinţă rezultat este fiabil şi reprezentativ pentru piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă este destinat să o măsoare;
e)administratorul nu va folosi date de intrare de la un contribuitor dacă are informaţii că acest contribuitor nu aderă la codul de conduită menţionat la articolul 15 sau dacă ei obţin date reprezentative disponibile în mod public.
(2)Administratorul se asigură că controalele privind datele de intrare includ:
a)criterii care stabilesc cine poate contribui cu date de intrare către administrator şi o procedură de selecţie a contribuitorilor;
b)o procedură de evaluare a datelor de intrare ale contribuitorului şi de interzicere a furnizării de date de intrare de către un contribuitor sau de aplicare a altor penalităţi pentru neconformitate împotriva contribuitorului, după caz; şi
c)o procedură de validare a datelor de intrare, inclusiv în raport cu alţi indicatori sau alte date, pentru a asigura integritatea şi exactitatea acestora.
(3)În cazul în care datele de intrare ale unui indice de referinţă sunt furnizate de funcţia de front office, şi anume de un departament, diviziune, grup sau personal al contribuitorilor sau de unul dintre afiliaţii acestora care efectuează o activitate de stabilire a preţurilor, tranzacţionare, vânzare, marketing, publicitate, prospectare, structurare sau brokeraj, administratorul:
a)obţine date din alte surse care confirmă respectivele date de intrare; şi
b)se asigură că contribuitorii dispun de proceduri interne adecvate de supraveghere şi de verificare.
(4)În cazul în care administratorul consideră că datele de intrare nu reprezintă piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă este menit să o măsoare, acesta trebuie fie să modifice datele de intrare, contribuitorii sau metodologia aplicată pentru a se asigura că datele de intrare reprezintă piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă este menit să o măsoare, fie să înceteze să furnizeze indicele de referinţă respectiv.
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza mai detaliat faptul că datele de intrare sunt corespunzătoare şi verificabile, potrivit cerinţelor de la alineatul (1) literele (a) şi (b), precum şi procedurile de supraveghere şi verificare internă ale unui contribuitor, a căror existenţă trebuie să fie garantată de administrator, în conformitate cu alineatul (3) litera (b), pentru a garanta integritatea şi acurateţea datelor de intrare. Cu toate acestea, proiectele de standarde tehnice de reglementare elaborate de ESMA nu se referă şi nu se aplică la administratorii de indici de referinţă nesemnificativi.
ESMA ia în considerare diferitele tipuri de indici de referinţă şi sectoare prevăzute în prezentul regulament,natura datelor de intrare, caracteristicile pieţei sau realităţii economice subiacente şi principiul proporţionalităţii, vulnerabilitatea indicilor de referinţă la manipulare, precum şi convergenţa la nivel internaţional a practicilor de supraveghere referitoare la indicii de referinţă.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 aprilie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(6)În conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, ESMA poate publica orientări adresate administratorilor de indici de referinţă nesemnificativi, specificând elementele menţionate la alineatul (5) din prezentul articol.
Art. 12: Metodologia
(1)Pentru stabilirea indicelui de referinţă, administratorul utilizează o metodologie care:
a)este solidă şi fiabilă;
b)cuprinde norme clare care identifică modul şi momentul când pot fi exercitate puteri discreţionare în stabilirea indicelui de referinţă respectiv;
c)este riguroasă, consecventă şi poate fi validată, incluzând, dacă este cazul, testări ex-post în raport cu datele de tranzacţionare disponibile;
d)este rezilientă şi garantează faptul că indicele de referinţă poate fi calculat în cea mai mare varietate de situaţii posibile, fără a-i compromite integritatea;
e)poate fi urmărită şi verificată.
(2)Atunci când elaborează metodologia privind indicele de referinţă, administratorul indicelui de referinţă:
a)ia în considerare factori precum dimensiunea şi lichiditatea normală a pieţei, transparenţa tranzacţiilor şi poziţiile participanţilor pe piaţă, concentrarea pieţei, dinamica pieţei şi capacitatea oricărui eşantion de a reprezenta piaţa sau realitatea economică pe care indicele de referinţă vizează să o măsoare;
b)determină ceea ce constituie o piaţă activă în sensul indicelui de referinţă respectiv; şi
c)stabileşte prioritatea acordată diferitelor tipuri de date de intrare.
(3)Administratorul adoptă şi publică dispoziţii clare care identifică circumstanţele în care cantitatea sau calitatea datelor de intrare se situează sub standardele necesare pentru ca metodologia să permită stabilirea indicelui de referinţă în mod precis şi fiabil şi care descriu dacă şi cum urmează a fi calculat indicele de referinţă în astfel de circumstanţe.
(4)ESMA elaborează proiecte de tehnice standarde de reglementare în care precizează condiţiile care asigură faptul că metodologia menţionată la alineatul (1) este conformă cu literele (a)-(e) de la alineatul respectiv.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 octombrie 2020.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

Art. 13: Transparenţa metodologiei
(1)Administratorul dezvoltă, exploatează şi administrează în mod transparent datele privind indicele de referinţă şi metodele aplicate. În acest scop, administratorul publică sau pune la dispoziţie următoarele informaţii:
a)elementele-cheie ale metodologiei pe care o utilizează administratorul pentru fiecare indice de referinţă furnizat şi publicat şi, dacă este cazul, pentru fiecare familie de indici de referinţă furnizaţi şi publicaţi;
b)detalii privind procedura de evaluare internă şi de aprobare a unei anumite metodologii, precum şi frecvenţa acestei evaluări;
c)procedura de consultare în cazul oricărei propuneri de modificare substanţială a metodologiei administratorului, precum şi justificarea acestei modificări, furnizând inclusiv o definiţie a ceea ce reprezintă o modificare substanţială şi circumstanţele în care administratorul urmează să indice termenul în care va notifica utilizatorii cu privire la orice astfel de modificări.
d)o explicaţie a modului în care elementele-cheie ale metodologiei prevăzute la litera (a) reflectă factorii MSG pentru fiecare indice de referinţă sau familie de indici de referinţă, cu excepţia indicilor de referinţă ai cursului de schimb şi ai ratei dobânzii.
Administratorii de indici de referinţă respectă până la 30 aprilie 2020 cerinţa prevăzută la primul paragraf litera (d).

(2)Procedurile specificate la alineatul (1) litera (c) stabilesc:
a)o notificare prealabilă, cu un calendar clar, care oferă posibilitatea de a analiza şi de a face comentarii cu privire la impactul acestor modificări substanţiale propuse; şi
b)comentariile menţionate la litera (a) din prezentul alineat şi răspunsul administratorului la respectivele comentarii, care sunt puse la dispoziţie după fiecare consultare, cu excepţia cazului în care a fost solicitată confidenţialitatea de către autorul comentariilor.
(21)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 49 pentru a completa prezentul regulament prin stabilirea conţinutului minim al explicaţiilor menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (d) din prezentul articol, precum şi a formatului standard care trebuie utilizat.

(3)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare detaliind informaţiile care trebuie furnizate de un administrator în conformitate cu cerinţele menţionate la alineatele (1) şi (2), făcând distincţia între diferitele tipuri de indici de referinţă şi sectoare astfel cum se prevede în prezentul regulament. ESMA ţine cont de necesitatea de a dezvălui acele elemente ale metodologiei care oferă suficiente detalii pentru a le permite utilizatorilor să înţeleagă cum este furnizat indicele de referinţă şi să aprecieze gradul său de reprezentativitate, relevanţa sa pentru anumiţi utilizatori şi caracterul său adecvat ca referinţă pentru instrumente şi contracte financiare, şi de principiul proporţionalităţii. Cu toate acestea, proiectele de standarde tehnice de reglementare elaborate de ESMA nu se referă şi nu se aplică la administratorii de indici de referinţă nesemnificativi.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 aprilie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 ale Regulamentului (UE) nr. 1095/2010.
(4)În conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, ESMA poate publica orientări adresate administratorilor de indici de referinţă nesemnificativi, specificând în plus elementele menţionate la alineatul (3) din prezentul articol.
Art. 14: Semnalarea încălcărilor
(1)Administratorul instituie sisteme adecvate şi controale eficiente, în măsură să asigure integritatea datelor de intrare astfel încât să poată identifica şi raporta autorităţii competente orice comportament care poate implica manipulare sau o tentativă de manipulare a indicelui de referinţă în sensul Regulamentului (UE) nr. 596/2014.
(2)Administratorul monitorizează datele de intrare şi contribuitorii pentru ca să notifice autoritatea competentă relevantă furnizând toate informaţiile relevante atunci când administratorul suspectează, în ceea ce priveşte indicele de referinţă, că a avut loc vreun comportament care poate implica manipulare sau o tentativă de manipulare a unui indice de referinţă în sensul Regulamentului (UE) nr. 596/2014, inclusiv coluziune în acest scop.
Autoritatea competentă a administratorului transmite, dacă este cazul, astfel de informaţii autorităţii relevante în sensul Regulamentului (UE) nr. 596/2014.
(3)Administratorul dispune de proceduri pentru personalul de conducere, pentru angajaţi şi pentru orice alte persoane fizice ale căror servicii sunt puse la dispoziţia acestuia sau se află sub controlul său, prin care aceştia să poată semnala la nivel intern încălcări ale prezentului regulament.
(4)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează caracteristicile sistemelor şi controalelor menţionate la alineatul (1).
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 octombrie 2020.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.