Capitolul 3 - Codul de conduită şi cerinţe impuse contribuitorilor - Regulamentul 1011/08-iun-2016 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE şi a Regulamentului (UE)nr. 596/2014

Acte UE

Jurnalul Oficial 171L

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL 3:Codul de conduită şi cerinţe impuse contribuitorilor
Art. 15: Codul de conduită
(1)În cazul în care un indice de referinţă se bazează pe datele de intrare de la contribuitori, administratorul său elaborează un cod de conduită pentru fiecare indice de referinţă, indicând responsabilităţile contribuitorilor cu privire la contribuţiile cu date de intrare şi se asigură că un astfel de cod de conduită este în conformitate cu prezentul regulament. Pentru administrator, angajamentul contribuitorilor de a respecta permanent codul de conduită, efectuat cel puţin o dată pe an, precum şi în cazul modificării codului, reprezintă o garanţie suficientă.
(2)Codul de conduită include cel puţin următoarele elemente:
a)o descriere clară a datelor de intrare care urmează să fie furnizate şi cerinţelor necesare pentru a garanta că datele de intrare sunt furnizate în conformitate cu articolele 11 şi 14;
b)identificarea persoanelor care pot furniza date de intrare administratorului şi procedurile pentru verificarea identităţii unui contribuitor şi a oricăror transmiţători, precum şi autorizarea eventualilor transmiţători de a furniza date de intrare în numele unui contribuitor;
c)politici prin care să se asigure că contribuitorii furnizează toate datele de intrare relevante;
d)sistemele şi controalele pe care un contribuitor trebuie să le instituie inclusiv:
(i)proceduri care contribuie la transmiterea datelor de intrare, inclusiv cerinţe referitoare la obligaţia contribuitorului de a menţiona dacă datele de intrare sunt date privind tranzacţiile şi dacă datele de intrare respectă cerinţele administratorului;
(ii)politici privind exercitarea de puteri discreţionare la contribuţia cu date de intrare;
(iii)eventuale cerinţe privind validarea datelor de intrare înainte de a fi furnizate administratorului;
(iv)politici privind păstrarea evidenţelor;
(v)cerinţe de raportare privind date de intrare suspecte;
(vi)cerinţe de raportare privind gestionarea conflictelor de interese.
(3)Administratorul poate elabora un cod unic de conduită pentru fiecare categorie de indici de referinţă pe care îi furnizează.
(4)În cazul în care autoritatea competentă relevantă, în exerciţiul prerogativelor sale menţionate la articolul 41, constată că există în codul de conduită elemente care nu respectă prezentul regulament, notifică administratorul în cauză. Administratorul adaptează codul de conduită pentru a se asigura că acesta respectă prezentul regulament, în termen de 30 de zile de la primirea acestei notificări.
(5)În termen de 15 zile lucrătoare de la data aplicării deciziei de a include un indice de referinţă critic în lista menţionată la articolul 20 alineatul (1), administratorul respectivului indice de referinţă critic notifică codul de conduită autorităţii competente responsabile. Autoritatea competentă în cauză verifică, în termen de 30 de zile, dacă conţinutul codului de conduită este conform cu prezentul regulament. În cazul în care autoritatea competentă relevantă constată existenţa unor elemente care nu respectă prezentul regulament, se aplică dispoziţiile de la alineatul (4) din prezentul articol.
(6)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care oferă precizări suplimentare cu privire la elementele codului de conduită menţionate la alineatul (2) pentru diferitele tipuri de indici de referinţă, pentru a ţine seama de evoluţiile indicilor de referinţă şi ale pieţelor financiare.
ESMA ţine cont de diferitele caracteristici ale indicilor de referinţă şi ale contribuitorilor, în special în ceea ce priveşte diferenţele legate de datele de intrare şi metodologiile aplicate, riscurile de manipulare a datelor de intrare şi convergenţa la nivel internaţional a practicilor de supraveghere în ceea ce priveşte indicii de referinţă.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 aprilie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 16: Cerinţe în materie de guvernanţă şi control pentru contribuitorii supravegheaţi
(1)În cazul unui contribuitor supravegheat, se aplică următoarele cerinţe în materie de guvernanţă şi control:
a)contribuitorul supravegheat se asigură că furnizarea datelor de intrare nu este afectată de niciun conflict de interese existent sau potenţial şi că, în cazul în care este necesară exercitarea de puteri discreţionare, acest lucru se realizează în mod independent şi onest, pe baza informaţiilor relevante, în conformitate cu codul de conduită menţionat la articolul 15;
b)contribuitorul supravegheat dispune de un cadru de control care să asigure integritatea, exactitatea şi fiabilitatea datelor de intrare şi să garanteze faptul că datele de intrare sunt furnizate în conformitate cu prezentul regulament şi cu codul de conduită menţionat la articolul 15.
(2)Un contribuitor supravegheat dispune de sisteme şi controale eficiente pentru a asigura integritatea şi fiabilitatea tuturor contribuţiilor cu date de intrare furnizate administratorului, inclusiv:
a)controale privind persoanele care pot să transmită date de intrare unui administrator, inclusiv, în limitele proporţionalităţii, un proces de aprobare de către o persoană fizică care deţine o poziţie superioară ierarhic transmiţătorului;
b)formare profesională adecvată pentru transmiţători, acoperind cel puţin prezentul regulament şi Regulamentul (UE) nr. 596/2014;
c)măsuri de gestionare a conflictelor de interese, inclusiv separarea organizatorică a angajaţilor, dacă este cazul, şi examinarea modalităţilor de înlăturare a factorilor, creaţi prin politici de remunerare, ce pot incita la manipularea unui indice de referinţă;
d)păstrarea pentru o perioadă de timp corespunzătoare a înregistrărilor comunicaţiilor referitoare la furnizarea datelor de intrare, a tuturor informaţiilor folosite pentru a-i permite contribuitorului să facă fiecare transmitere, precum şi a tuturor conflictelor de interese existente sau potenţiale inclusiv, fără a se limita la aceasta, expunerea contribuitorului la instrumentele financiare care folosesc indicele de referinţă ca referinţă;
e)păstrarea evidenţelor legate de auditurile interne şi externe.
(3)În cazul în care datele de intrare se bazează pe avize ale experţilor, contribuitorii care fac obiectul supravegherii stabilesc, pe lângă sistemele şi controalele menţionate la alineatul (2), politici care trebuie urmate în cazul oricărei utilizări a puterii de decizie sau a puterii discreţionare şi păstrează evidenţe privind argumentele care stau la baza oricărei astfel de decizii sau aprecieri. În limitele proporţionalităţii, contributorii supravegheaţi ţin seama de natura indicelui de referinţă şi de datele lor de intrare.
(4)Un contribuitor supravegheat cooperează pe deplin cu administratorul şi cu autoritatea competentă relevantă în ceea ce priveşte auditul şi supravegherea furnizării unui indice de referinţă şi pune la dispoziţie informaţiile şi evidenţele ţinute în conformitate cu alineatele (2) şi (3).
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a aduce precizări suplimentare referitoare la cerinţele în materie de guvernanţă, sisteme şi controale, şi politici prevăzute la alineatele (1), (2) şi (3).
ESMA ţine cont de diferitele caracteristici ale indicilor de referinţă şi ale contribuitorilor supravegheaţi, în special în ceea ce priveşte diferenţele legate de datele de intrare furnizate şi metodologiile utilizate, riscurile de manipulare a datelor de intrare şi natura activităţilor efectuate de către contribuitorii supravegheaţi, precum şi evoluţiile indicilor de referinţă şi ale pieţelor financiare având în vedere convergenţa practicilor de supraveghere în ceea ce priveşte indicii de referinţă. Cu toate acestea, proiectele de standarde tehnice de reglementare elaborate de ESMA nu se referă şi nu se aplică contribuitorilor supravegheaţi ai indicilor de referinţă nesemnificativi.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 aprilie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(6)În conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, ESMA poate publica orientări adresate contribuitorilor supravegheaţi care contribuie la indici de referinţă nesemnificativi, specificând elementele menţionate la alineatul (5) din prezentul articol.