Capitolul 1 - Guvernanta şi controlul de către administratori - Regulamentul 1011/08-iun-2016 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE şi a Regulamentului (UE)nr. 596/2014
Acte UE
Jurnalul Oficial 171L
În vigoare Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL 1:Guvernanta şi controlul de către administratori
Art. 4: Cerinţe în materie de guvernantă şi de conflicte de interese
(1)Un administrator trebuie să dispună de mecanisme solide de guvernanţă, care includ o structură organizaţională clară, cu roluri şi responsabilităţi bine definite, transparente şi coerente pentru toţi participanţii implicaţi în furnizarea unui indice de referinţă.
Administratorii iau toate măsurile necesare pentru a identifica şi a preveni sau gestiona conflictele de interese între ei înşişi (inclusiv managerii şi angajaţii săi sau orice altă persoană fizică sau parte terţă cu care are legături directe sau indirecte sau se află sub controlul lor) şi contribuitori sau utilizatori şi pentru a garanta că, în cazul în care este necesară exercitarea a puterii de decizie sau a puterii discreţionare în procesul de stabilire a indicelui de referinţă, acest lucru se realizează în mod independent şi onest.
(2)Furnizarea unui indice de referinţă este separată, din punct de vedere operaţional, de orice parte a activităţii profesionale a unui administrator care ar putea crea un conflict de interese real sau potenţial.
(3)În cazul în care un administrator ar putea face obiectul unor conflicte de interese ca urmare a structurii sale de proprietate, a participaţiilor majoritare sau a altor activităţi desfăşurate de o entitate care deţine drepturi de proprietate sau de control asupra administratorului sau de o entitate deţinută sau controlată de către administrator sau de către oricare dintre afiliaţii administratorului care nu pot fi aplanate în mod corespunzător, autoritatea competentă aplicabilă îi poate cere administratorului să instituie o funcţie de supraveghere independentă, care include o reprezentare echilibrată a părţilor interesate, inclusiv utilizatori şi contribuitori.
(4)În cazul în care un astfel de conflict de interese nu poate fi aplanat în mod adecvat, autoritatea competentă aplicabilă îi poate cere administratorului să înceteze orice activitate sau relaţie care creează conflictul de interese respectiv sau să înceteze furnizarea indicelui de referinţă.
(5)Administratorul publică sau divulgă toate conflictele de interese existente sau potenţiale utilizatorilor unui indice de referinţă, autorităţii competente relevante şi, dacă este cazul, contribuitorilor, inclusiv conflictele de interese care rezultă din dreptul de proprietate sau de control asupra administratorului.
(6)Administratorul stabileşte şi aplică politici şi proceduri adecvate, precum şi mecanisme organizaţionale eficiente pentru identificarea, divulgarea, prevenirea, gestionarea şi atenuarea conflictelor de interese în scopul protejării integrităţii şi independenţei procesului de stabilire a indicelui de referinţă. Aceste politici şi proceduri sunt revizuite şi actualizate periodic. Politicile şi procedurile ţin cont de conflictele de interese, de gradul de exercitare a puterilor discreţionare în procesul de stabilire a indicelui de referinţă şi de riscurile pe care le prezintă indicele de referinţă şi le tratează în mod corespunzător. Politicile şi procedurile:
a)asigură confidenţialitatea informaţiilor la care a contribuit administratorul sau care au fost elaborate de acesta, sub rezerva obligaţiilor privind divulgarea şi transparenţa prevăzute de prezentul regulament; şi
b)aplanează în mod special conflictele de interese cauzate de dreptul de proprietate sau de control asupra administratorului sau cele cauzate de alte interese din grupul administratorului sau de alte persoane care pot exercita influenţă sau control asupra administratorului în ceea ce priveşte stabilirea indicelui de referinţă.
(7)Administratorii se asigură că angajaţii şi toate celelalte persoane fizice ale căror servicii sunt puse la dispoziţia lor sau se află sub controlul lor şi care sunt direct implicate în furnizarea unui indice de referinţă:
a)au competenţele, cunoştinţele şi experienţa necesare pentru realizarea sarcinilor ce le sunt atribuite şi sunt coordonaţi şi supravegheaţi în mod corespunzător;
b)nu fac obiectul unei influenţe necuvenite sau al unor conflicte de interese, iar remunerarea şi evaluarea performanţei persoanelor respective nu creează conflicte de interese şi nu afectează în alt mod integritatea procesului de stabilire a indicelui de referinţă;
c)nu au niciun fel de interese sau legături comerciale care să compromită activităţile administratorului în cauză;
d)nu au dreptul să contribuie la elaborarea unui indice de referinţă prin angajarea în licitaţii, oferte şi tranzacţii fie în nume propriu, fie în numele participanţilor pe piaţă, exceptând cazul când acest tip de contribuţie este cerut în mod explicit în cadrul metodologiei de elaborare a indicelui de referinţă şi face obiectul normelor specificate de aceasta; şi
e)fac obiectul unor proceduri eficace de control al schimburilor de informaţii cu alţi angajaţi implicaţi în activităţi care pot crea un risc de conflicte de interese sau cu persoane terţe sau în cazul în care informaţiile în cauză pot afecta indicele de referinţă.
(8)Administratorul stabileşte proceduri specifice de control intern pentru a garanta integritatea şi seriozitatea angajatului sau a persoanei care stabileşte indicele de referinţă, printre care se numără cel puţin aprobarea internă a conducerii înainte de difuzarea indicelui de referinţă.
(9)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează cerinţele care asigură faptul că mecanismele de guvernanţă menţionate la alineatul (1) sunt suficient de solide.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 octombrie 2020.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 5: Cerinţe privind funcţia de supraveghere
(1)Administratorii instituie şi menţin o funcţie de supraveghere permanentă şi efectivă care să supravegheze toate aspectele legate de furnizarea indicilor lor de referinţă.
(2)Administratorii elaborează şi menţin proceduri solide în ceea ce priveşte funcţia lor de supraveghere, care sunt puse la dispoziţia autorităţilor competente responsabile.
(3)Funcţia de supraveghere funcţionează în mod integru şi cuprinde unele dintre sau toate responsabilităţile următoare, adaptate de către administrator în funcţie de complexitatea, utilizarea şi vulnerabilitatea indicelui de referinţă:
a)revizuirea cel puţin o dată pe an a definiţiei şi a metodologiei de elaborare a indicelui de referinţă;
b)supravegherea oricăror modificări aduse metodologiei de elaborare a indicelui de referinţă şi posibilitatea de a solicita administratorului să realizeze consultări cu privire la astfel de modificări;
c)supravegherea cadrului de control al administratorului, a gestionării şi exploatării indicelui de referinţă şi, în cazul în care un indice de referinţă se bazează pe date de intrare de la contribuitori, a codului de conduită menţionat la articolul 15;
d)reexaminarea şi aprobarea procedurilor de încetare a elaborării indicelui de referinţă, inclusiv orice consultare cu privire la o încetare;
e)supravegherea oricărei părţi terţe implicate în furnizarea indicelui de referinţă, inclusiv agenţii de calcul sau de difuzare;
f)evaluarea auditurilor sau a verificărilor interne şi externe şi monitorizarea punerii în practică a acţiunilor corective identificate;
g)în cazul în care indicele de referinţă se bazează pe date de intrare provenite de la contribuitori, monitorizarea datelor de intrare şi a contribuitorilor şi a acţiunilor administratorului de contestare sau validare a datelor de intrare furnizate de contribuitori;
h)în cazul în care indicele de referinţă se bazează pe date de intrare provenite de la contribuitori, luarea de măsuri eficace pentru a sancţiona orice încălcare a codului de conduită menţionat la articolul 15; şi
i)raportarea către autorităţile competente relevante a oricărei abateri din partea contribuitorilor, în cazul în care indicele de referinţă se bazează pe date de intrare provenite de la contribuitori, sau a administratorilor, identificate prin funcţia de supraveghere, precum şi a oricăror date de intrare anormale sau suspecte.
(4)Funcţia de supraveghere este îndeplinită fie de un comitet separat, fie de alte organe adecvate de guvernanţă.
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza procedurile aferente şi caracteristicile funcţiei de supraveghere, inclusiv componenţa sa, precum şi poziţionarea sa în cadrul structurii organizaţionale a administratorului, astfel încât să se asigure integritatea acestei funcţii şi lipsa conflictelor de interese. În special, ESMA întocmeşte o listă neexhaustivă a mecanismelor de guvernanţă adecvate, după cum se precizează la alineatul (4).
ESMA face distincţie între diferitele tipuri de indici de referinţă şi de sectoare, astfel cum se prevede în prezentul regulament, şi ţine seama de diferenţele existente în ceea ce priveşte structura de proprietate şi de control a administratorilor, natura, amploarea şi complexitatea procesului de furnizare a indicelui de referinţă, precum şi de riscul şi impactul acestuia, inclusiv în contextul convergenţei internaţionale a practicilor de supraveghere în ceea ce priveşte cerinţele de guvernanţă aferente indicilor de referinţă. Cu toate acestea, proiectele de standarde tehnice de reglementare elaborate de ESMA nu se referă şi nu se aplică la administratorii de indici de referinţă nesemnificativi.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 aprilie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(6)În conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, ESMA poate publica orientări adresate administratorilor de indici de referinţă nesemnificativi, specificând elementele menţionate la alineatul (5) din prezentul articol.
Art. 6: Cerinţe privind cadrul de control
(1)Administratorii dispun de un cadru de control care garantează faptul că indicii lor de referinţă sunt furnizaţi şi publicaţi sau puşi la dispoziţie în conformitate cu prezentul regulament.
(2)Cadrul de control este proporţional cu nivelul conflictelor de interese identificate, cu puterile discreţionare exercitate în procesul de furnizare a indicelui de referinţă şi cu natura datelor de intrare ale indicelui de referinţă:
(3)Cadrul de control include:
a)gestionarea riscului operaţional;
b)o continuitate adecvată şi eficace a activităţii şi planuri de redresare în caz de dezastru;
c)procedurile pentru situaţii de urgenţă instituite în cazul unei întreruperi a procesului de furnizare a indicilor de referinţă.
(4)Administratorul stabileşte măsuri pentru:
a)a asigura faptul că contribuitorii se angajează să respecte şi respectă efectiv codul de conduită menţionat la articolul 15 şi standardele aplicabile în ceea ce priveşte datele de intrare;
b)monitorizarea datelor de intrare, inclusiv, acolo unde este fezabil, monitorizarea datelor de intrare înainte de publicarea indicelui de referinţă şi validarea datelor de intrare după publicare, în vederea identificării erorilor şi anomaliilor.
(5)Cadrul de control este documentat, revizuit şi actualizat după caz şi este pus la dispoziţia autorităţii competente responsabile şi, la cerere, a utilizatorilor.
(6)Pentru indicii de referinţă critici, administratorul dispune de proceduri administrative şi contabile sigure, de mecanisme de control intern, de proceduri eficace de evaluare a riscurilor şi de mecanisme eficiente de control şi de salvgardare pentru gestionarea sistemelor TIC în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului (*5).
(*5)Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 decembrie 2022 privind rezilienţa operaţională digitală a sectorului financiar şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 şi (UE) 2016/1011(JO L 333, 27.12.2022, p. 1).
Art. 7: Cerinţe privind cadrul de responsabilitate
(1)Administratorul dispune de un cadru de responsabilitate în care intră ţinerea evidenţei, proceduri de audit şi de verificare, precum şi proceduri de tratare a reclamaţiilor, care oferă dovada conformităţii cu cerinţele prezentului regulament.
(2)Administratorul desemnează o funcţie internă care are capacitatea necesară de a examina respectarea de către administrator a metodologiei de elaborare a indicelui de referinţă şi a dispoziţiilor prezentului regulament şi de a prezenta rapoarte în acest sens.
(3)Pentru indicii de referinţă critici, administratorul numeşte un auditor extern independent care să facă o evaluare şi să prezinte un raport privind respectarea de către administrator a metodologiei de elaborare a indicelui de referinţă şi a dispoziţiilor prezentului regulament, cel puţin o dată pe an.
(4)La cererea autorităţii competente responsabile, administratorul pune la dispoziţia autorităţii competente aplicabile, la cererea acesteia, detaliile auditurilor şi rapoartelor menţionate la alineatul (2). La cererea autorităţii competente responsabile sau a oricărui utilizator al indicelui de referinţă, administratorul publică detaliile auditurilor menţionate la alineatul (3).
Art. 8: Cerinţe în materie de ţinere a evidenţelor
(1)Administratorul ţine evidenţa:
a)tuturor datelor de intrare şi a modului de utilizare a acestora;
b)metodologiei folosite pentru stabilirea unui indice de referinţă;
c)oricărei exercitări a puterii de decizie sau a puterii discreţionare de către administrator şi, dacă este cazul, de către evaluatori, în stabilirea indicelui de referinţă, inclusiv raţionamentul care stă la baza respectivei decizii sau aprecieri;
d)tuturor datelor de intrare neluate în considerare, în special atunci când acestea corespund cerinţelor din metodologia privind indicele de referinţă, precum şi motivele care stau la baza neluării în considerare a acestor date;
e)altor modificări ale procedurilor şi metodologiilor standard sau abateri de la acestea, inclusiv celor făcute în timpul perioadelor de criză sau perturbare a pieţei;
f)identităţilor transmiţătorilor şi a persoanelor fizice angajate de administratori pentru stabilirea indicilor de referinţă;
g)tuturor documentelor legate de orice plângere, inclusiv a celor transmise de un reclamant; şi a
h)conversaţiilor telefonice sau comunicaţiilor electronice dintre orice persoană angajată de administrator şi contribuitori sau transmiţători cu privire la indicele de referinţă.
(2)Administratorul păstrează evidenţele prevăzute la alineatul (1) timp de cel puţin cinci ani, într-o formă care să facă posibilă reproducerea şi înţelegerea integrală a stabilirii indicelui de referinţă şi care să permită efectuarea unui audit sau unei evaluări a datelor de intrare, calculelor, deciziilor luate şi a aprecierilor discreţionare făcute. Înregistrările conversaţiilor telefonice sau ale comunicaţiilor electronice înregistrate în conformitate cu alineatul (1) litera (h) sunt furnizate la cerere persoanelor implicate în conversaţiile sau comunicaţiile respective şi sunt păstrate pentru o perioadă de trei ani.
Art. 9: Mecanismul de tratare a reclamaţiilor
(1)Administratorul deţine şi publică proceduri de primire, investigare şi ţinere a evidenţelor privind plângerile formulate, inclusiv cu privire la procesul de stabilire a indicilor de referinţă al administratorului.
(2)Un astfel de mecanism de tratare a reclamaţiilor asigură faptul că:
a)administratorul pune la dispoziţie o politică de tratare a reclamaţiilor, prin care pot fi depuse reclamaţii cu privire la caracterul reprezentativ pentru valoarea de piaţă al stabilirii unui anumit indice de referinţă, la modificările propuse ale procesului de stabilire a unui indice de referinţă, la aplicarea metodologiei în cazul stabilirii unui anumit indice de referinţă şi la alte decizii legate de procesul de stabilire a indicelui de referinţă;
b)reclamaţiile sunt investigate cu promptitudine şi onestitate, iar rezultatul investigaţiei este comunicat reclamantului într-un termen rezonabil, exceptând cazul când o asemenea comunicare ar contraveni obiectivelor de politică publică sau Regulamentului (UE) nr. 596/2014; şi
c)investigaţia este desfăşurată în mod independent faţă de personalul care poate sau ar fi putut fi implicat în obiectul reclamaţiei.
Art. 10: Externalizarea
(1)Administratorii nu externalizează funcţii legate de furnizarea unui indice de referinţă astfel încât să afecteze semnificativ controlul administratorului asupra furnizării indicelui sau capacitatea autorităţii competente relevante de a supraveghea indicele de referinţă.
(2)Atunci când un administrator externalizează către un furnizor de servicii funcţii sau orice servicii sau activităţi relevante legate de furnizarea unui indice de referinţă, administratorul rămâne pe deplin răspunzător de îndeplinirea tuturor obligaţiilor care îi revin în temeiul prezentului regulament.
(3)În cazul în care are loc o externalizare, administratorul asigură îndeplinirea următoarelor condiţii:
a)furnizorul de servicii are competenţa, capacitatea şi toate autorizaţiile cerute de lege pentru a îndeplini în mod responsabil şi profesionist funcţiile, serviciile sau activităţile care îi sunt externalizate;
b)administratorul pune la dispoziţia autorităţilor competente aplicabile identitatea şi sarcinile furnizorului de servicii care participă la procesul de stabilire a indicelui de referinţă;
c)administratorul ia măsuri corespunzătoare în cazul în care se pare că furnizorul de servicii nu se poate achita de sarcinile externalizate în mod eficace şi în conformitate cu legislaţia şi cu cerinţele de reglementare aplicabile;
d)administratorul dispune în continuare de cunoştinţele de specialitate necesare pentru a supraveghea într-un mod eficace funcţiile externalizate şi pentru a gestiona riscurile aferente externalizării;
e)furnizorul de servicii îi comunică administratorului orice evoluţie care ar putea avea un impact semnificativ asupra capacităţii sale de a îndeplini sarcinile externalizate în mod eficace şi în conformitate cu legislaţia şi cu cerinţele de reglementare aplicabile;
f)furnizorul de servicii cooperează cu autoritatea competentă responsabilă în ceea ce priveşte activităţile externalizate, iar administratorul şi autoritatea competentă responsabilă au acces efectiv la datele legate de activităţile externalizate, precum şi la spaţiile comerciale ale furnizorului de servicii, şi autoritatea competentă responsabilă poate să îşi exercite aceste drepturi de acces;
g)administratorul poate rezilia acordurile de externalizare încheiate în acest sens, în cazul în care este necesar;
h)administratorul ia măsuri rezonabile, inclusiv planuri de urgenţă, pentru a evita riscuri operaţionale nejustificate legate de participarea furnizorului de servicii la procesul de stabilire a indicelui de referinţă.