Art. 4. - Art. 4: Cerinţe în materie de guvernantă şi de conflicte de interese - Regulamentul 1011/08-iun-2016 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE şi a Regulamentului (UE)nr. 596/2014

Acte UE

Jurnalul Oficial 171L

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 4: Cerinţe în materie de guvernantă şi de conflicte de interese
(1)Un administrator trebuie să dispună de mecanisme solide de guvernanţă, care includ o structură organizaţională clară, cu roluri şi responsabilităţi bine definite, transparente şi coerente pentru toţi participanţii implicaţi în furnizarea unui indice de referinţă.
Administratorii iau toate măsurile necesare pentru a identifica şi a preveni sau gestiona conflictele de interese între ei înşişi (inclusiv managerii şi angajaţii săi sau orice altă persoană fizică sau parte terţă cu care are legături directe sau indirecte sau se află sub controlul lor) şi contribuitori sau utilizatori şi pentru a garanta că, în cazul în care este necesară exercitarea a puterii de decizie sau a puterii discreţionare în procesul de stabilire a indicelui de referinţă, acest lucru se realizează în mod independent şi onest.
(2)Furnizarea unui indice de referinţă este separată, din punct de vedere operaţional, de orice parte a activităţii profesionale a unui administrator care ar putea crea un conflict de interese real sau potenţial.
(3)În cazul în care un administrator ar putea face obiectul unor conflicte de interese ca urmare a structurii sale de proprietate, a participaţiilor majoritare sau a altor activităţi desfăşurate de o entitate care deţine drepturi de proprietate sau de control asupra administratorului sau de o entitate deţinută sau controlată de către administrator sau de către oricare dintre afiliaţii administratorului care nu pot fi aplanate în mod corespunzător, autoritatea competentă aplicabilă îi poate cere administratorului să instituie o funcţie de supraveghere independentă, care include o reprezentare echilibrată a părţilor interesate, inclusiv utilizatori şi contribuitori.
(4)În cazul în care un astfel de conflict de interese nu poate fi aplanat în mod adecvat, autoritatea competentă aplicabilă îi poate cere administratorului să înceteze orice activitate sau relaţie care creează conflictul de interese respectiv sau să înceteze furnizarea indicelui de referinţă.
(5)Administratorul publică sau divulgă toate conflictele de interese existente sau potenţiale utilizatorilor unui indice de referinţă, autorităţii competente relevante şi, dacă este cazul, contribuitorilor, inclusiv conflictele de interese care rezultă din dreptul de proprietate sau de control asupra administratorului.
(6)Administratorul stabileşte şi aplică politici şi proceduri adecvate, precum şi mecanisme organizaţionale eficiente pentru identificarea, divulgarea, prevenirea, gestionarea şi atenuarea conflictelor de interese în scopul protejării integrităţii şi independenţei procesului de stabilire a indicelui de referinţă. Aceste politici şi proceduri sunt revizuite şi actualizate periodic. Politicile şi procedurile ţin cont de conflictele de interese, de gradul de exercitare a puterilor discreţionare în procesul de stabilire a indicelui de referinţă şi de riscurile pe care le prezintă indicele de referinţă şi le tratează în mod corespunzător. Politicile şi procedurile:
a)asigură confidenţialitatea informaţiilor la care a contribuit administratorul sau care au fost elaborate de acesta, sub rezerva obligaţiilor privind divulgarea şi transparenţa prevăzute de prezentul regulament; şi
b)aplanează în mod special conflictele de interese cauzate de dreptul de proprietate sau de control asupra administratorului sau cele cauzate de alte interese din grupul administratorului sau de alte persoane care pot exercita influenţă sau control asupra administratorului în ceea ce priveşte stabilirea indicelui de referinţă.
(7)Administratorii se asigură că angajaţii şi toate celelalte persoane fizice ale căror servicii sunt puse la dispoziţia lor sau se află sub controlul lor şi care sunt direct implicate în furnizarea unui indice de referinţă:
a)au competenţele, cunoştinţele şi experienţa necesare pentru realizarea sarcinilor ce le sunt atribuite şi sunt coordonaţi şi supravegheaţi în mod corespunzător;
b)nu fac obiectul unei influenţe necuvenite sau al unor conflicte de interese, iar remunerarea şi evaluarea performanţei persoanelor respective nu creează conflicte de interese şi nu afectează în alt mod integritatea procesului de stabilire a indicelui de referinţă;
c)nu au niciun fel de interese sau legături comerciale care să compromită activităţile administratorului în cauză;
d)nu au dreptul să contribuie la elaborarea unui indice de referinţă prin angajarea în licitaţii, oferte şi tranzacţii fie în nume propriu, fie în numele participanţilor pe piaţă, exceptând cazul când acest tip de contribuţie este cerut în mod explicit în cadrul metodologiei de elaborare a indicelui de referinţă şi face obiectul normelor specificate de aceasta; şi
e)fac obiectul unor proceduri eficace de control al schimburilor de informaţii cu alţi angajaţi implicaţi în activităţi care pot crea un risc de conflicte de interese sau cu persoane terţe sau în cazul în care informaţiile în cauză pot afecta indicele de referinţă.
(8)Administratorul stabileşte proceduri specifice de control intern pentru a garanta integritatea şi seriozitatea angajatului sau a persoanei care stabileşte indicele de referinţă, printre care se numără cel puţin aprobarea internă a conducerii înainte de difuzarea indicelui de referinţă.
(9)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează cerinţele care asigură faptul că mecanismele de guvernanţă menţionate la alineatul (1) sunt suficient de solide.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 octombrie 2020.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.