Directiva 2881/23-oct-2024 privind calitatea aerului înconjurător şi un aer mai curat pentru Europa
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare
m;
m;
g/m3);Pentru Parlamentul European Preşedinta R. METSOLA Pentru Consiliu Preşedintele ZSIGMOND B. P. |
Perioada de calcul a mediei | Valoare-limită | |
PM2,5 | ||
1 zi | 25 | a nu se depăşi mai mult de 18 ori într-un an calendaristic |
An calendaristic | 10 | |
PM10 | ||
1 zi | 45 | a nu se depăşi mai mult de 18 ori într-un an calendaristic |
An calendaristic | 20 | |
Dioxid de azot (NO2) | ||
1 oră | 200 | a nu se depăşi mai mult de 3 ori într-un an calendaristic |
1 zi | 50 | a nu se depăşi mai mult de 18 ori într-un an calendaristic |
An calendaristic | 20 | |
Dioxid de sulf (SO2) | ||
1 oră | 350 | a nu se depăşi mai mult de 3 ori într-un an calendaristic |
1 zi | 50 | a nu se depăşi mai mult de 18 ori într-un an calendaristic |
An calendaristic | 20 | |
Benzen | ||
An calendaristic | 3,4 | |
Monoxid de carbon (CO) | ||
Valoarea maximă zilnică a mediei pe 8 ore (1) | 10 mg/m3 | |
1 zi | 4 mg/m3 | a nu se depăşi mai mult de 18 ori într-un an calendaristic |
Plumb (Pb) | ||
An calendaristic | 0,5 | |
Arsen (As) | ||
An calendaristic | 6,0 ng/m3 | |
Cadmiu (Cd) | ||
An calendaristic | 5,0 ng/m3 | |
Nichel (Ni) | ||
An calendaristic | 20 ng/m3 | |
Benzo(a)piren | ||
An calendaristic | 1,0 ng/m3 | |
(1) Valoarea maximă zilnică a mediei pe 8 ore va fi selecţionată după examinarea mediilor mobile pe 8 ore, calculate pe baza datelor orare şi actualizate în fiecare oră. Fiecare medie pe 8 ore calculată astfel este atribuită zilei în care se termină; altfel spus, prima perioadă de calcul într-o anumită zi va fi perioada cuprinsă între ora 17.00 în ziua anterioară şi ora 1.00 în ziua respectivă; ultima perioadă de calcul pentru o anumită zi va fi perioada cuprinsă între orele 16.00 şi 24.00 din ziua respectivă. | ||
Perioada de calcul a mediei | Valoare-limită | |
PM2,5 | ||
An calendaristic | 25 | |
PM10 | ||
1 zi | 50 | a nu se depăşi mai mult de 35 de ori într-un an calendaristic |
An calendaristic | 40 | |
Dioxid de azot (NO2) | ||
1 oră | 200 | a nu se depăşi mai mult de 18 ori într-un an calendaristic |
An calendaristic | 40 | |
Dioxid de sulf (SO2) | ||
1 oră | 350 | a nu se depăşi mai mult de 24 de ori într-un an calendaristic |
1 zi | 125 | a nu se depăşi mai mult de 3 ori într-un an calendaristic |
Benzen | ||
An calendaristic | 5 | |
Monoxid de carbon (CO) | ||
Valoarea maximă zilnică a mediei pe 8 ore (2) | 10 mg/m3 | |
Plumb (Pb) | ||
An calendaristic | 0,5 | |
(2) Valoarea maximă zilnică a mediei pe 8 ore va fi selecţionată după examinarea mediilor mobile pe 8 ore, calculate pe baza datelor orare şi actualizate în fiecare oră. Fiecare medie pe 8 ore calculată astfel este atribuită zilei în care se termină; altfel spus, prima perioadă de calcul într-o anumită zi va fi perioada cuprinsă între ora 17.00 în ziua anterioară şi ora 1.00 în ziua respectivă; ultima perioadă de calcul pentru o anumită zi va fi perioada cuprinsă între orele 16.00 şi 24.00 din ziua respectivă. | ||
Arsen (As) | ||
An calendaristic | 6,0 ng/m3 | |
Cadmiu (Cd) | ||
An calendaristic | 5,0 ng/m3 | |
Nichel (Ni) | ||
An calendaristic | 20 ng/m3 | |
Benzo(a)piren | ||
An calendaristic | 1,0 ng/m3 | |
g/m3) × ore", înseamnă suma diferenţelor dintre concentraţiile orare mai mari decât 80
g/m3(= 40 de părţi pe miliard) şi 80
g/m3în timpul unei perioade date, folosind doar valorile pe 1 h măsurate zilnic între 8.00 şi 20.00 ora Europei Centrale (CET).Obiectiv | Perioada de calcul a mediei | Valoare-ţintă | |
Protecţia sănătăţii umane | Valoarea maximă zilnică a mediei pe 8 ore (3) | 120 | valoare care nu trebuie să fie depăşită în mai mult de 18 zile pe an calendaristic, medie calculată pe 3 ani (4) (5) |
Protecţia vegetaţiei | mai-iulie | AOT40 (calculată pe baza valorilor pe 1 h) | 18 000 |
(3) Valoarea maximă zilnică a mediei pe 8 ore va fi selecţionată după examinarea mediilor mobile pe 8 ore, calculate pe baza datelor orare şi actualizate în fiecare oră. Fiecare medie pe 8 ore calculată astfel este atribuită zilei în care se termină; altfel spus, prima perioadă de calcul într-o anumită zi va fi perioada cuprinsă între ora 17.00 în ziua anterioară şi ora 1.00 în ziua respectivă; ultima perioadă de calcul pentru o anumită zi va fi perioada cuprinsă între orele 16.00 şi 24.00 din ziua respectivă. (4) Dacă mediile pe 3 sau 5 ani nu pot fi determinate pe baza unei serii complete şi consecutive de date anuale, datele anuale minime necesare pentru verificarea respectării valorilor-ţintă pentru ozon vor fi după cum urmează: - pentru valoarea-ţintă privind protecţia sănătăţii umane: date valabile timp de 1 an; - pentru valoarea-ţintă privind protecţia vegetaţiei: date valabile timp de 3 ani. (5) Până la 1 ianuarie 2030, 120 | |||
Obiectiv | Perioada de calcul a mediei | Obiectivul pe termen lung | |
Protecţia sănătăţii umane | Valoarea maximă zilnică a mediei pe 8 ore pe parcursul unui an calendaristic | 100 | |
Protecţia vegetaţiei | mai-iulie | AOT40 (calculată pe baza valorilor pe 1 h) | 6 000 |
Perioada de calcul a mediei | Nivel critic |
Dioxid de sulf (SO2) | |
An calendaristic şi iarnă (1 octombrie-31 martie) | 20 |
Oxizi de azot (NOx) | |
An calendaristic | 30 |
Poluant | Perioada de calcul a mediei | Prag de alertă |
Dioxid de sulf (SO2) | o oră | 350 |
Dioxid de azot (NO2) | o oră | 200 |
PM2,5 | o zi | 50 |
PM10 | o zi | 90 |
Ozon | o oră | 240 |
Poluant | Perioada de calcul a mediei | Pragul de informare |
Dioxid de sulf (SO2) | o oră | 275 |
Dioxid de azot (NO2) | o oră | 150 |
PM2,5 | o zi | 50 |
PM10 | o zi | 90 |
Ozon | o oră | 180 |
g/m3se determină pe baza măsurărilor efectuate în toate punctele de prelevare din amplasamentele de fond urban din unităţi teritoriale cu expunere medie, pe întregul teritoriul unui stat membru. Indicatorul este evaluat drept concentraţia medie anuală pe trei ani calendaristici consecutivi, în medie în toate punctele de prelevare a poluantului în cauză înfiinţate în temeiul anexei III partea B în fiecare unitate teritorială cu expunere medie. IME pentru un anumit an este concentraţia medie din anul respectiv şi din ultimii doi ani.
g/m3: cu 10 % mai scăzut decât era IME în urmă cu 10 ani sau 8,5
g/m3, reţinându-se valoarea cea mai mică, cu excepţia cazului în care IME are deja o valoare care nu depăşeşte obiectivul privind concentraţia expunerii medii pentru PM2,5 definit în partea C;
g/m3şi > = 10,0
g/m3: cu 15 % mai scăzut decât era IME în urmă cu 10 ani sau 9,0
g/m3, reţinându-se valoarea cea mai mică;
g/m3: cu 25 % mai scăzut decât era IME în urmă cu 10 ani;
g/m3: cu 15 % mai scăzut decât era IME în urmă cu 10 ani sau 15,0
g/m3, reţinându-se valoarea cea mai mică, cu excepţia cazului în care IME are deja o valoare care nu depăşeşte obiectivul privind concentraţia expunerii medii pentru NO2 definit în partea C;
g/m3: cu 25 % mai scăzut decât era IME în urmă cu 10 ani.Poluant | Obiectiv privind concentraţia expunerii medii |
PM2,5 | IME = 5 |
NO2 | IME = 10 |
Poluant | Pragul de evaluare (media anuală, cu excepţia cazului în care se indică altfel) |
PM2,5 | 5 |
PM10 | 15 |
Dioxid de azot (NO2) | 10 |
Dioxid de sulf (SO2) | 40 |
Benzen | 1,7 |
Monoxid de carbon (CO) | 4 mg/m3(media pe 24 de ore) (1) |
Plumb (Pb) | 0,25 |
Arsen (As) | 3,0 ng/m3 |
Cadmiu (Cd) | 2,5 ng/m3 |
Nichel (Ni) | 10 ng/m3 |
Benzo(a)piren | 0,30 ng/m3 |
Ozon (O3) | 100 |
(1) Percentila 99, şi anume trei zile de depăşiri pe an. | |
Poluant | Pragul de evaluare (media anuală, cu excepţia cazului în care se indică altfel) |
Dioxid de sulf (SO2) | 8 |
Oxizi de azot (NOx) | 19,5 |
Populaţia zonei (mii) | Numărul minim de puncte de prelevare în cazul în care concentraţiile depăşesc pragul de evaluare | |||||
NO2, SO2, CO, benzen | PM10 | PM2,5 | Pb, Cd, As, Ni în PM10 | Benzo(a)piren în PM10 | ||
0-249 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
250-499 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
500-749 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
750-999 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
1 000 -1 499 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
1 500 -1 999 | 5 | 3 | 4 | 2 | 2 | |
2 000 -2 749 | 6 | 4 | 4 | 2 | 3 | |
2 750 -3 749 | 7 | 5 | 5 | 2 | 3 | |
3 750 -4 749 | 8 | 5 | 6 | 3 | 4 | |
4 750 -5 999 | 9 | 6 | 7 | 4 | 5 | |
6 000 + | 10 | 7 | 8 | 5 | 5 | |
Populaţia zonei (mii) | Numărul minim de puncte de prelevare (1) |
< 250 | 1 |
< 500 | 2 |
< 1 000 | 2 |
< 1 500 | 3 |
< 2 000 | 4 |
< 2 750 | 5 |
< 3 750 | 6 |
> = 3 750 | 1 punct de prelevare suplimentar la 2 milioane de locuitori |
(1) Cel puţin un punct de prelevare în zonele în care este probabil ca populaţia să fie expusă la cele mai mari concentraţii de ozon. În aglomerări, cel puţin 50 % din punctele de prelevare sunt amplasate în arii suburbane. | |
Populaţia zonei (mii) | Numărul minim de puncte de prelevare în cazul în care numărul de puncte de prelevare este redus cu până la 50 % | |||||
NO2, SO2, CO, benzen | PM10 | PM2,5 | Pb, Cd, As, Ni în PM10 | Benzo(a)piren în PM10 | ||
0-249 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
250-499 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
500-749 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
750-999 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
1 000 -1 499 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | |
1 500 -1 999 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
2 000 -2 749 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | |
2 750 -3 749 | 4 | 2 | 3 | 1 | 2 | |
3 750 -4 749 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
4 750 -5 999 | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 | |
6 000 + | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Populaţia zonei (mii) | Numărul minim de puncte de prelevare în cazul în care numărul de puncte de prelevare este redus cu până la 50 % (2) |
< 250 | 1 |
< 500 | 1 |
< 1 000 | 1 |
< 1 500 | 2 |
< 2 000 | 2 |
< 2 750 | 3 |
< 3 750 | 3 |
> = 3 750 | 1 punct de prelevare suplimentar la 4 milioane de locuitori |
(2) Cel puţin un punct de prelevare în zonele în care este probabil ca populaţia să fie expusă la cele mai mari concentraţii de ozon. În aglomerări, cel puţin 50 % din punctele de prelevare sunt amplasate în arii suburbane. | |
În cazul în care concentraţiile maxime depăşesc nivelurile critice | un punct de prelevare la fiecare 20 000 km2 |
În cazul în care concentraţiile maxime depăşesc pragul de evaluare | un punct de prelevare la fiecare 40 000 km2 |
Tipul punctului de prelevare | Obiectivele măsurării | Reprezentativitate (1) | Criteriile amplasării la macroscară |
Amplasamente de fond urban pentru evaluările ozonului | Protecţia sănătăţii umane: pentru evaluarea expunerii populaţiei urbane la ozon, adică în locurile în care densitatea populaţiei şi concentraţia de ozon sunt relativ mari şi reprezentative pentru expunerea în general a populaţiei. | 1 până la 10 km2 | Departe de influenţa emisiilor locale precum traficul, staţiile de benzină etc.; locuri aerisite în care pot fi măsurate niveluri bine omogenizate; după caz şi în măsura posibilului, locuri frecventate de populaţie sensibilă şi de grupuri vulnerabile, precum şcolile, terenurile de joacă, spitalele şi căminele pentru vârstnici; locuri precum zonele rezidenţiale şi comerciale ale oraşelor, parcuri (departe de arbori), marile bulevarde sau pieţe cu trafic foarte redus sau inexistent, spaţii deschise utilizate în general în amenajările educative, sportive sau recreative. |
Amplasamente suburbane pentru evaluările ozonului | Protecţia sănătăţii umane şi a vegetaţiei: pentru evaluarea expunerii populaţiei şi a vegetaţiei situate la periferia ariilor urbane, cu cele mai mari niveluri de ozon la care populaţia şi vegetaţia este probabil să fie expuse în mod direct sau indirect. | 10 până la 100 km2 | La o anumită distanţă de zona de emisii maxime, în direcţia vântului, urmând direcţia/direcţiile predominantă (predominante) a (ale) vântului pe durata condiţiilor favorabile formării ozonului; în locurile în care populaţia, culturile sensibile sau ecosistemele naturale situate la periferia extremă a unei zone arii urbane sunt expuse la niveluri ridicate de ozon; după caz, câteva puncte de prelevare suburbane şi în direcţia opusă vântului în raport cu zona de emisii maxime, cu scopul de a determina nivelurile regionale de fond ale ozonului. |
Amplasamente rurale pentru evaluările ozonului | Protecţia sănătăţii umane şi a vegetaţiei: pentru evaluarea expunerii populaţiei, a culturilor şi a ecosistemelor naturale la concentraţiile de ozon la scară subregională. | Niveluri subregionale (100 până la 1 000 km2) | Punctele de prelevare pot fi amplasate în localităţi mici sau în locuri cu ecosisteme naturale, păduri sau culturi; reprezentative pentru ozon, departe de influenţa emisiilor locale imediate de tipul siturilor industriale şi a drumurilor; în situri cu spaţii deschise. |
Amplasamente de fond rural pentru evaluările ozonului | Protecţia sănătăţii umane şi a vegetaţiei: pentru evaluarea expunerii culturilor şi a ecosistemelor naturale la concentraţiile de ozon la scară regională, precum şi a expunerii populaţiei. | Niveluri regionale/naţionale/continentale (1 000 până la 10 000 km2) | Puncte de prelevare amplasate în locuri cu o densitate scăzută a populaţiei, de exemplu, cu ecosisteme naturale, păduri, la o distanţă de cel puţin 20 km de zonele urbane şi industriale şi departe de emisiile locale; se evită locurile afectate de formarea intensificată pe plan local a condiţiilor de inversiune în apropierea solului; nu se recomandă zonele de coastă cu cicluri pronunţate de vânturi diurne cu caracter local. |
(1) În măsura posibilului, punctele de prelevare trebuie să fie reprezentative pentru locuri similare care nu se află în imediata vecinătate a punctelor de prelevare. | |||
1. | Autorităţile competente responsabile cu evaluarea calităţii aerului documentează în mod exhaustiv, în cazul tuturor zonelor, procedurile de alegere a siturilor şi înregistrează informaţiile justificative cu privire la proiectarea reţelei şi la alegerea amplasamentului pentru toate siturile de monitorizare. Proiectarea reţelei de monitorizare trebuie să fie susţinută cel puţin cu ajutorul aplicaţiilor de modelare sau al măsurărilor indicative. |
2. | Documentaţia include amplasamentul punctelor de prelevare prin furnizarea de coordonate spaţiale, de hărţi detaliate şi fotografii orientate pe punctele cardinale ale împrejurimilor siturilor de monitorizare şi include informaţii privind reprezentativitatea spaţială a tuturor punctelor de prelevare. |
3. | Documentaţia include dovezi privind motivele pentru care reţeaua a fost concepută într-un anumit mod şi dovada respectării părţilor B şi C, în special: (a) justificarea selectării locurilor reprezentative pentru cele mai mari niveluri de poluare din zonă sau din aglomerare, pentru fiecare poluant; (b) motivele pentru selectarea locurilor reprezentative pentru expunerea populaţiei în general; şi (c) orice abatere de la criteriile de amplasare la microscară, motivele subiacente şi impactul probabil asupra nivelurilor măsurate. |
4. | În cazul în care într-o zonă sunt utilizate măsurările indicative, aplicaţiile de modelare sau estimarea obiectivă ori o combinaţie a acestor metode, documentaţia include detalii referitoare la aceste metode şi informaţii legate de modul în care sunt îndeplinite criteriile prevăzute la articolul 9 alineatul (3). |
5. | În cazul în care sunt utilizate măsurările indicative, aplicaţiile de modelare sau estimarea obiectivă, autorităţile competente utilizează datele sub formă de matrice raportate în temeiul Directivei (UE) 2016/2284 şi informaţiile privind emisiile raportate în temeiul Directivei 2010/75/UE şi inventarele de emisii locale, dacă sunt disponibile. |
6. | Pentru măsurările ozonului, statele membre trebuie să verifice şi să interpreteze corect datele de monitorizare în contextul proceselor meteorologice şi fotochimice care afectează concentraţiile de ozon măsurate în siturile în cauză. |
7. | După caz, documentaţia include lista substanţelor precursoare ale ozonului, obiectivul urmărit pentru măsurarea lor şi metodele utilizate pentru prelevarea şi măsurarea acestora. |
8. | După caz, documentaţia include şi informaţiile privind metodele de măsurare utilizate pentru măsurarea compoziţiei chimice a PM2,5. |
9. | Cel puţin o dată la fiecare cinci ani, criteriile de selecţie, proiectarea reţelei şi amplasamentul siturilor de monitorizare, definite de autorităţile competente în conformitate cu cerinţele din prezenta anexă, sunt revizuite pentru a se asigura că rămân valabile şi optime în timp. Revizuirea trebuie să fie susţinută cel puţin cu ajutorul aplicaţiilor de modelare sau al măsurărilor indicative. Atunci când o astfel de revizuire constată că proiectarea reţelei şi amplasamentul siturilor de monitorizare nu mai sunt valabile, autoritatea competentă le actualizează cât mai curând posibil. |
10. | Documentaţia este actualizată în urma fiecărei revizuiri şi a altor modificări relevante ale reţelei de monitorizare şi este făcută publică prin canale de comunicare adecvate. |
Poluantul atmosferic | Incertitudinea maximă a măsurărilor în puncte fixe | Incertitudinea maximă a măsurărilor indicative (1) | Raportul maxim dintre, pe de o parte, incertitudinea aplicaţiilor de modelare şi a estimării obiective şi, pe de altă parte, incertitudinea măsurărilor în puncte fixe | ||
Valoare absolută | Valoare relativă | Valoare absolută | Valoare relativă | Raportul maxim | |
PM2,5 | 3,0 | 30 % | 4,0 | 40 % | 1,7 |
PM10 | 4,0 | 20 % | 6,0 | 30 % | 1,3 |
SO2/NO2/NOx | 6,0 | 30 % | 8,0 | 40 % | 1,4 |
Benzen | 0,85 | 25 % | 1,2 | 35 % | 1,7 |
Plumb | 0,125 | 25 % | 0,175 | 35 % | 1,7 |
Arsen | 2,4 ng/m3 | 40 % | 3,0 ng/m3 | 50 % | 1,1 |
Cadmiu | 2,0 ng/m3 | 40 % | 2,5 ng/m3 | 50 % | 1,1 |
Nichel | 8,0 ng/m3 | 40 % | 10,0 ng/m3 | 50 % | 1,1 |
Benzo(a)piren | 0,5 ng/m3 | 50 % | 0,6 ng/m3 | 60 % | 1,1 |
(1) Atunci când sunt utilizate măsurări indicative în alte scopuri decât evaluarea conformităţii, cum ar fi, dar fără a se limita la: proiectarea sau revizuirea reţelei de monitorizare, calibrarea şi validarea aplicaţiilor de modelare, incertitudinea poate fi cea stabilită pentru aplicaţiile de modelare. | |||||
Poluantul atmosferic | Incertitudinea maximă a măsurărilor în puncte fixe | Incertitudinea maximă a măsurărilor indicative (2) | Raportul maxim dintre, pe de o parte, incertitudinea aplicaţiilor de modelare şi a estimării obiective şi, pe de altă parte, incertitudinea măsurărilor în puncte fixe | ||
Valoare absolută | Valoare relativă | Valoare absolută | Valoare relativă | Raportul maxim | |
PM2,5 (la 24 de ore) | 6,3 | 25 % | 8,8 | 35 % | 2,5 |
PM10 (la 24 de ore) | 11,3 | 25 % | 22,5 | 50 % | 2,2 |
NO2 (la 24 de ore) | 7,5 | 15 % | 12,5 | 25 % | 3,2 |
NO2 (pe oră) | 30 | 15 % | 50 | 25 % | 3,2 |
SO2 (la 24 de ore) | 7,5 | 15 % | 12,5 | 25 % | 3,2 |
SO2 (pe oră) | 52,5 | 15 % | 87,5 | 25 % | 3,2 |
CO (24 de ore) | 0,6 mg/m3 | 15 % | 1,0 mg/m3 | 25 % | 3,2 |
CO (8 ore) | 1,0 mg/m3 | 10 % | 2,0 mg/m3 | 20 % | 4,9 |
Ozon (medie pe 8 ore) | 18 | 15 % | 30 | 25 % | 2,2 |
(2) Atunci când sunt utilizate măsurări indicative în alte scopuri decât evaluarea conformităţii, cum ar fi, dar fără a se limita la: proiectarea sau revizuirea reţelei de monitorizare, calibrarea şi validarea aplicaţiilor de modelare, incertitudinea poate fi cea stabilită pentru aplicaţiile de modelare. | |||||
g/m3pentru PM10, PM2,5, O3, NO2 şi respectiv, SO2 şi la 0,5 mg/m3pentru CO. Aceste valori reprezintă nivelul curent al cunoştinţelor şi sunt actualizate periodic, cel puţin o dată la cinci ani, pentru a reflecta evoluţiile stadiului actual al tehnologiei.Poluantul atmosferic | Timp minim acoperit | |||
Măsurări în puncte fixe (4) | Măsurări indicative (5) | |||
Medii anuale | Medii pe 1 oră, 8 ore sau 24 de ore | Medii anuale | Medii pe 1 oră, 8 ore sau 24 de ore | |
SO2, NO2, NOx, CO | 85 % | 85 % | 13 % | 50 % |
O3 şi NO şi NO2 corespunzătoare | 85 % | 85 % | 13 % | 50 % |
PM10, PM2,5 | 85 % | 85 % | 13 % | 50 % |
Benzen | 85 % | - | 13 % | - |
Benzo(a)piren, hidrocarburi aromatice policiclice, mercur gazos total, mercur bivalent sub formă de particule şi sub formă gazoasă | 30 % | - | 13 % | - |
As, Cd, Ni, Pb | 45 % | - | 13 % | - |
Negru de fum, amoniac, particule ultrafine, distribuţia în funcţie de mărime a particulelor ultrafine | 80 % | - | 13 % | - |
Acid azotic, levoglucosan, carbon organic (CO), carbon elementar (CE), compoziţia chimică a PM2,5, potenţialul de oxidare al PM | 45 % | - | 13 % | - |
Depunerea totală | - | - | 30 % | - |
(4) Pentru O3, cerinţele minime privind acoperirea datelor trebuie îndeplinite atât pentru întregul an calendaristic, cât şi pentru perioadele aprilie-septembrie şi, respectiv, octombrie-martie. Pentru evaluarea AOT40, cerinţele minime privind acoperirea datelor în ceea ce priveşte ozonul trebuie să fie îndeplinite în perioada de timp definită pentru calculul valorii AOT40. (5) Pentru O3, acoperirea minimă a datelor se aplică pentru perioada aprilie-septembrie (nu este necesar niciun criteriu privind acoperirea minimă a datelor în perioada de iarnă). | ||||
g/m2pe zi.Parametru | Proporţia necesară de date valide |
medie pe 1 oră | 75 % (adică 45 de minute) |
medie pe 8 ore | 75 % din valori (adică 6 ore) |
medie pe 24 de ore | 75 % din mediile pe 1 oră (adică cel puţin 18 valori orare în timpul zilei) |
Valoarea maximă zilnică a mediei pe 8 ore | 75 % din media orară mobilă pe 8 ore (adică cel puţin 18 valori pe opt ore în timpul zilei) |
1. | Pentru a asigura acurateţea măsurărilor şi respectarea obiectivelor de calitate a datelor prevăzute în partea A din prezenta anexă, autorităţile şi organismele competente corespunzătoare, desemnate în temeiul articolului 5, se asigură că: (a) toate măsurările efectuate în legătură cu evaluarea aerului înconjurător în temeiul articolului 8 pot fi urmărite în conformitate cu cerinţele prevăzute în standardul armonizat pentru laboratoarele de încercări şi etalonări; (b) instituţiile care exploatează reţelele şi punctele de prelevare individuale dispun de un sistem consolidat de asigurare şi control al calităţii care prevede o întreţinere periodică şi verificări tehnice pentru asigurarea acurateţei permanente a dispozitivelor de măsurare şi că rămân operaţionale; sistemul de calitate este revizuit în funcţie de necesităţi şi cel puţin o dată la cinci ani de către laboratorul naţional de referinţă relevant; (c) este stabilită o procedură de asigurare a calităţii/de control al calităţii pentru procesul de colectare şi raportare a datelor, iar organizaţiile desemnate pentru această sarcină participă activ la programele conexe de asigurare a calităţii la nivelul Uniunii; (d) autoritatea sau organismul competent desemnat în temeiul articolului 5 din prezenta directivă desemnează laboratoarele naţionale de referinţă şi le acreditează pentru metodele de referinţă menţionate în anexa VI la prezenta directivă, cel puţin pentru poluanţii ale căror concentraţii depăşesc pragul de evaluare, în conformitate cu standardul armonizat relevant pentru laboratoarele de încercări şi etalonări ale cărui referinţe s-au publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în temeiul articolului 2 punctul 9 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (6) de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei; respectivele laboratoare au în responsabilitatea lor şi coordonarea, pe teritoriul statelor membre, a programelor de asigurare a calităţii la nivelul Uniunii care urmează să fie organizate de către Centrul Comun de Cercetare (JRC) al Comisiei, precum şi coordonarea la nivel naţional a utilizării adecvate a metodelor de referinţă şi demonstrarea echivalenţei metodelor care nu sunt de referinţă; laboratoarele naţionale de referinţă care organizează comparaţii între laboratoare la nivel naţional sunt, de asemenea, acreditate în conformitate cu standardul armonizat relevant pentru testarea competenţei; (e) laboratoarele naţionale de referinţă participă, cel puţin o dată la trei ani, la programele de asigurare a calităţii la nivelul Uniunii organizate de JRC cel puţin pentru poluanţii ale căror concentraţii depăşesc pragul de evaluare; se recomandă participarea la programe referitoare la alţi poluanţi; în cazul în care rezultatele respectivei participări sunt nesatisfăcătoare, laboratorul naţional trebuie să demonstreze, la următoarea participare la comparaţia între laboratoare, că a adoptat măsuri de remediere satisfăcătoare şi să prezinte JRC un raport cu privire la aceste măsuri; (f) laboratoarele naţionale de referinţă sprijină activităţile desfăşurate de reţeaua europeană a laboratoarelor naţionale de referinţă instituită de JRC; (g) reţeaua europeană a laboratoarelor naţionale de referinţă este responsabilă de revizuirea periodică, cel puţin o dată la cinci ani, a incertitudinilor măsurărilor în puncte fixe şi a măsurărilor indicative enumerate în tabelele 1 şi 2 din partea A a prezentei anexe, precum şi de propunerea ulterioară a oricăror modificări necesare către Comisie. | |
(6) Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 (JO L 218, 13.8.2008, p. 30). | ||
2. | Toate datele raportate în temeiul articolului 23 sunt considerate valabile, cu excepţia celor semnalate ca fiind provizorii. |
1. | Un stat membru poate folosi orice altă metodă dacă poate să demonstreze că rezultatele acesteia sunt echivalente cu cele ale oricărei metode de referinţă prevăzute în partea A din prezenta anexă sau, în cazul particulelor în suspensie, orice altă metodă, dacă poate demonstra că aceasta prezintă un raport corelat cu metoda de referinţă, cum ar fi o metodă de măsurare automată care îndeplineşte cerinţele standardului EN 16450:2017 "Aer înconjurător - Sisteme automatizate de măsurare pentru măsurarea concentraţiei de particule în suspensie (PM10; PM2,5)". În astfel de cazuri, rezultatele obţinute prin acea altă metodă trebuie să fie corectate astfel încât să se obţină rezultate echivalente cu cele care ar fi fost obţinute prin utilizarea metodei de referinţă. |
2. | Comisia poate să ceară statelor membre să întocmească şi să prezinte un raport privind demonstrarea echivalenţei în conformitate cu punctul 1. |
3. | Atunci când evaluează acceptabilitatea raportului menţionat la punctul 2, Comisia face referire la orientările sale privind demonstrarea echivalenţei. Atunci când statele membre au folosit factori interimari pentru aproximarea echivalenţei, aproximarea echivalenţei este confirmată sau modificată prin trimitere la orientările respective. |
4. | Statele membre se asigură că, atunci când este cazul, corecţia se aplică şi retroactiv datelor de măsurare din trecut, în scopul obţinerii unei comparabilităţi mai mari a datelor. |
Poluant | Tipul măsurării |
PM10, PM2,5, particule ultrafine, negru de fum | Măsurări în puncte fixe |
NO2, O3 | Măsurări în puncte fixe |
SO2, CO | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Distribuţia dimensională a particulelor ultrafine | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Benzo(a)piren, alte hidrocarburi aromatice policiclice, după caz (1) | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Depunerea totală (2) de benzo(a)piren şi alte hidrocarburi aromatice policiclice, după caz | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Arsen, cadmiu, plumb şi nichel | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Depunerea totală (2) de arsen, cadmiu, plumb, nichel şi mercur | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Benzen | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Compoziţia chimică a PM2,5 în conformitate cu secţiunea 2 | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
(1) Benzo(a)piren şi alte hidrocarburi aromatice policiclice menţionate la articolul 9 alineatul (8). (2) În cazul în care amplasarea unui supersit de monitorizare într-un amplasament de fond urban nu permite aplicarea orientărilor şi a criteriilor EMEP în conformitate cu anexa IV partea C litera (f), măsurarea corespunzătoare a depunerilor poate fi efectuată într-un amplasament de fond urban separat din aria de reprezentativitate. | |
Poluant | Tipul măsurării |
PM10, PM2,5, particule ultrafine, negru de fum | Măsurări în puncte fixe |
NO2, O3 şi amoniac | Măsurări în puncte fixe |
SO2, CO | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Depunerea totală de benzo(a)piren şi alte hidrocarburi aromatice policiclice, după caz | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Depunerea totală de arsen, cadmiu, plumb, nichel şi mercur | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Benzo(a)piren, alte hidrocarburi aromatice policiclice, după caz (3) | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Arsen, cadmiu, plumb şi nichel | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Compoziţia chimică a PM2,5 în conformitate cu secţiunea 2 | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Mercur gazos total | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
(3) Benzo(a)piren şi celelalte hidrocarburi aromatice policiclice menţionate la articolul 9 alineatul (8). | |
Poluant | Tipul măsurării |
Distribuţia dimensională a particulelor ultrafine | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Potenţialul de oxidare al particulelor în suspensie | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Amoniac | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Levoglucosan care trebuie măsurat ca parte a compoziţiei chimice a PM2,5 | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Mercur gazos total | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Mercur bivalent sub formă de particule şi sub formă gazoasă | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
Acid azotic | Măsurări în puncte fixe sau indicative |
SO4 2- | Na+ | NH4 + | Ca2+ | carbon elementar (CE) |
NO3- | K+ | Cl- | Mg2+ | carbon organic (CO) |
Familia chimică | Substanţa | |||
Denumirea comună | Denumirea IUPAC | Formula | Numărul CAS | |
Alcooli | Metanol | Metanol | CH4O | 67-56-1 |
Etanol | Etanol | C2H6O | 64-17-5 | |
Aldehidă | Formaldehidă | Metanal | CH2O | 50-00-0 |
Acetaldehidă | Etanal | C2H4O | 75-07-0 | |
Metacroleină | 2-Metilprop-2-enal | C4H6O | 78-85-3 | |
Alchine | Acetilenă | Etină | C2H2 | 74-86-2 |
Alcani | Etan | Etan | C2H6 | 74-84-0 |
Propan | Propan | C3H8 | 74-98-6 | |
n-Butan | Butan | C4H10 | 106-97-8 | |
i-Butan | 2-Metilpropan | C4H10 | 75-28-5 | |
n-Pentan | Pentan | C5H12 | 109-66-0 | |
i-Pentan | 2-Metilbutan | C5H12 | 78-78-4 | |
n-Hexan | Hexan | C6H14 | 110-54-3 | |
i-Hexan | 2-Metilpentan | C6H14 | 107-83-5 | |
n-Heptan | Heptan | C7H16 | 142-82-5 | |
n-Octan | Octan | C8H18 | 111-65-9 | |
i-Octan | 2,2,4-Trimetilpentan | C8H18 | 540-84-1 | |
Alchene | Etilenă | Etenă | C2H4 | 75-21-8 |
Propenă/propilenă | Propenă | C3H6 | 115-07-1 | |
1,3-Butadienă | Buta-1,3-dienă | C4H6 | 106-99-0 | |
1-Butenă | but-1-enă | C4H8 | 106-98-9 | |
Trans-2-Butenă | (E)-but-2-enă | C4H8 | 624-64-6 | |
cis-2-Butenă | (Z)-but-2-enă | C4H8 | 590-18-1 | |
1-Pentenă | pent-1-enă | C5H10 | 109-67-1 | |
2-Pentenă | (Z)-pent-2-enă | C5H10 | 627-20-3 (cis-2 pentenă) | |
(E)-Pent-2-enă | 646-04-8 (trans-2 pentenă) | |||
Hidrocarburi aromatice | Benzen | Benzen | C6H6 | 71-43-2 |
Toluen/Metilbenzen | Toluen | C7H8 | 108-88-3 | |
Etil benzen | Etilbenzen | C8H10 | 100-41-4 | |
m + p-Xilen | 1,3-Dimetilbenzen (m-Xilen) | C8H10 | 108-38-3 (m-Xilen) | |
1,4-Dimetilbenzen (p-Xilen) | 106-42-3 (p-Xilen) | |||
o-Xilen | 1,2-Dimetilbenzen (o-Xilen) | C8H10 | 95-47-6 | |
1,2,4-Trimetilbenzen | 1,2,4-Trimetilbenzen | C9H12 | 95-63-6 | |
1,2,3-Trimetilbenzen | 1,2,3-Trimetilbenzen | C9H12 | 526-73-8 | |
1,3,5-Trimetilbenzen | 1,3,5-Trimetilbenzen | C9H12 | 108-67-8 | |
Cetone | Acetonă | Propan-2-onă | C3H6O | 67-64-1 |
Metil etil cetonă | Butan-2-onă | C4H8O | 78-93-3 | |
Metil vinil cetonă | 3-Buten-2-onă | C4H6O | 78-94-4 | |
Terpene | Izopren | 2-Metilbut-1,3-dienă | C5H8 | 78-79-5 |
p-Cimen | 1-metil-4-(1-metiletil) benzen | C10H14 | 99-87-6 | |
Limonen | 1-metil-4-(1-metiletenil)-ciclohexenă | C10H16 | 138-86-3 | |
| 7-Metil-3-metilen-1,6-octadienă | C10H16 | 123-35-3 | |
| 2,6,6-Trimetil-biciclo[3.1.1]hept-2-enă | C10H16 | 80-56-8 | |
| 6,6-Dimetil-2-metil-enbiciclo [3.1.1]heptan | C10H16 | 127-91-3 | |
Camfen | 2,2-dimetil-3-metil-enbiciclo [2.2.1]heptan | C10H16 | 79-92-5 | |
| 3,7,7-Trimetil-biciclo[4.1.0]hept-3-enă | C10H16 | 13466-78-9 | |
1,8-Cineol | 1,3,3-trimetil 2 oxabiciclo [2.2.2]octan | C10H18O | 470-82-6 | |
g/m3) la fiecare punct de prelevare la care sunt depăşite valorile-limită, valorile-ţintă sau indicatorul mediu de expunere în cazul unei depăşiri a obligaţiei de reducere a expunerii medii, care se estimează că se va obţine prin setul de măsuri menţionate la litera (a) de la prezentul punct;Directiva 2004/107/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (JO L 23, 26.1.2005, p. 3). | |
Regulamentul (CE) nr. 219/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 87, 31.3.2009, p. 109). | numai punctul 3.8 din anexă |
Directiva (UE) 2015/1480 a Comisiei (JO L 226, 29.8.2015, p. 4). | numai articolele 1 şi 2 |
Directiva 2008/50/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (JO L 152, 11.6.2008, p. 1). |
Directiva | Termen de transpunere |
2004/107/CE | 15 februarie 2007 |
2008/50/CE | 11 iunie 2010 |
(UE) 2015/1480 | 31 decembrie 2016 |
Prezenta directivă | Directiva 2008/50/CE | Directiva 2004/107/CE |
articolul 1 | - | - |
articolul 2 | articolul 1 | articolul 1 |
articolul 3 | articolul 32 | articolul 8 |
articolul 4 | articolul 2 | articolul 2 |
articolul 5 | articolul 3 | - |
articolul 6 | articolul 4 | articolul 4 alineatul (1) |
articolul 7 | articolul 5 şi articolul 9 alineatul (2) anexa II secţiunea B | articolul 4 alineatele (2), (3) şi (6) anexa II secţiunea II |
articolul 8 | articolul 6 şi articolul 9 alineatul (1) | articolul 4 alineatele (1)-(5) şi (10) |
articolul 9 | articolele 7 şi 10 anexa V, secţiunea A, punctul 1, nota de subsol 1 | articolul 4 alineatele (7), (8) şi (11) |
articolul 10 | - | articolul 4 alineatul (9) |
articolul 11 | articolele 8 şi 11 | articolul 4 alineatele (12) şi (13) |
articolul 12 | articolul 12, articolul 17 alineatele (1) şi (3) şi articolul 18 | articolul 3 alineatul (2) |
articolul 13 | articolele 13, 15, articolul 16 alineatul (2) şi articolul 17 alineatul (1) | articolul 3 alineatele (1) şi (3) |
articolul 14 | articolul 14 | - |
articolul 15 | articolul 19 primul paragraf | - |
articolul 16 | articolul 20 | - |
articolul 17 | articolul 21 | - |
articolul 18 | articolul 22 | - |
articolul 19 | articolul 17 alineatul (2) şi articolul 23 | articolul 3 alineatul (3) şi articolul 5 alineatul (2) |
articolul 20 | articolul 24 | - |
articolul 21 | articolul 25 | - |
articolul 22 | articolul 26 | articolul 7 |
articolul 23 | articolul 19 al doilea paragraf şi articolul 27 anexa III secţiunea D | articolul 5 alineatele (1) şi (4) |
articolul 24 | articolul 28 | articolul 4 alineatul (15) |
articolul 25 | - | - |
articolul 26 | articolul 29 | articolul 6 |
articolul 27 | - | - |
articolul 28 | - | - |
articolul 29 | articolul 30 | articolul 9 |
articolul 30 | articolul 33 | articolul 10 |
articolul 31 | articolul 31 | - |
articolul 32 | articolul 34 | articolul 11 |
articolul 33 | articolul 35 | articolul 12 |
anexa I | anexele VII, XI, XII, XIII şi XIV | anexa I |
anexa II | anexa II secţiunea B | anexa II secţiunea I |
anexa III | anexele V şi IX | anexa III secţiunea IV |
anexa IV | anexele III şi VIII | anexa III secţiunile I, II şi III |
anexa V | anexa I | anexa IV |
anexa VI | anexa VI | anexa V |
anexa VII | anexele IV şi X | - |
anexa VIII | anexa XV | - |
anexa IX | - | - |
anexa X | anexa XVI | - |
anexa XI | - | - |
anexa XII | anexa XVII | - |
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3× oră, medie calculată pe 5 ani (4)
g/m3, valoare care nu trebuie depăşită în mai mult de 25 de zile pe an calendaristic, medie calculată pe 3 ani.
g/m3valoare care nu trebuie să fie depăşită în mai mult de 3 zile pe an calendaristic (percentila 99)
g/m3× h
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3(media pe 24 de ore) (1)
g/m3
g/m3
g/m3(valoarea maximă a mediei pe 8 ore) (1)
g/m3(media pentru perioada 1 octombrie-31 martie)
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
g/m3
-Mircen
-Pinen
-Pinen
3-Carenă