Art. 19. - Art. 19: Planuri privind calitatea aerului şi foi de parcurs privind calitatea aerului - Directiva 2881/23-oct-2024 privind calitatea aerului înconjurător şi un aer mai curat pentru Europa
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 20 Noiembrie 2024
Art. 19: Planuri privind calitatea aerului şi foi de parcurs privind calitatea aerului
(1)Atunci când, în anumite zone, nivelul poluanţilor în aerul înconjurător depăşeşte orice valoare-limită sau valoare-ţintă prevăzută în anexa I secţiunea 1, statele membre elaborează planuri privind calitatea aerului pentru respectivele zone, care stabilesc măsuri adecvate pentru a atinge valoarea-limită sau valoarea-ţintă în cauză şi pentru ca perioada de depăşire să fie cât mai scurtă posibil şi, în orice caz, nu mai mare de patru ani de la sfârşitul anului calendaristic în care a fost înregistrată prima depăşire. Respectivele planuri privind calitatea aerului se elaborează de îndată ce este posibil şi în termen de cel mult doi ani de la anul calendaristic în care s-a înregistrat respectiva depăşire a oricărei valori-limită sau valori-ţintă.
Atunci când, într-o anumită zonă, o depăşire a unei valori-limită este deja acoperită de o foaie de parcurs privind calitatea aerului, statele membre se asigură că măsurile prevăzute în foaia de parcurs respectivă sunt adecvate pentru ca perioada de depăşire să fie cât mai scurtă posibil şi, după caz, iau măsuri suplimentare şi mai eficiente şi urmează procedura de actualizare a foii de parcurs privind calitatea aerului, astfel cum se prevede la alineatul (5).
(2)În cazul în care, în unităţi teritoriale care acoperă cel puţin o zonă, nivelul poluanţilor din aerul înconjurător depăşeşte orice valoare-ţintă pentru ozon stabilită în anexa I secţiunea 2, statele membre stabilesc planuri privind calitatea aerului pentru respectivele unităţi teritoriale, care stabilesc măsuri adecvate pentru a atinge valoarea-ţintă pentru ozon şi pentru ca perioada de depăşire să fie cât mai scurtă posibil. Respectivele planuri privind calitatea aerului se elaborează de îndată ce este posibil şi în termen de cel mult doi ani de la anul calendaristic în care s-a înregistrat depăşirea valorii-ţintă pentru ozon.
În cazul în care, într-o anumită unitate teritorială, o depăşire a unei valori-ţintă pentru ozon este deja acoperită de o foaie de parcurs privind calitatea aerului, statele membre se asigură că măsurile prevăzute în foaia de parcurs respectivă sunt adecvate pentru ca perioada de depăşire să fie cât mai scurtă posibil şi, după caz, urmează procedura de actualizare a foii de parcurs privind calitatea aerului, astfel cum se prevede la alineatul (5).
Cu toate acestea, statele membre pot decide să nu stabilească astfel de planuri privind calitatea aerului sau foi de parcurs privind calitatea aerului pentru a aborda depăşirea în cazul ozonului atunci când nu există un potenţial semnificativ de reducere a concentraţiilor de ozon, având în vedere condiţiile geografice şi meteorologice, şi atunci când măsurile ar implica costuri disproporţionate.
Atunci când nu este stabilit un plan privind calitatea aerului sau o foaie de parcurs privind calitatea aerului, statele membre furnizează publicului şi Comisiei o justificare detaliată a motivului pentru care nu există un potenţial semnificativ de reducere a depăşirii, ceea ce duce la o decizie de a nu stabili un plan privind calitatea aerului sau o foaie de parcurs privind calitatea aerului.
Cel puţin o dată la cinci ani, statele membre reevaluează potenţialul de reducere a concentraţiilor de ozon.
Pentru unităţile teritoriale în care valoarea-ţintă pentru ozon este depăşită, statele membre se asigură că programul naţional relevant de control al poluării aerului pregătit în temeiul articolului 6 din Directiva (UE) 2016/2284 include măsuri care abordează substanţele precursoare ale ozonului care intră în domeniul de aplicare al directivei respective.
(3)În cazul în care, într-o anumită unitate teritorială cu expunere medie, obligaţia de reducere a expunerii medii prevăzută în anexa I secţiunea 5 nu este îndeplinită, statele membre elaborează planuri privind calitatea aerului pentru respectivele unităţi teritoriale cu expunere medie, care stabilesc măsuri adecvate pentru a respecta obligaţia de reducere a expunerii medii şi pentru ca perioada de depăşire să fie cât mai scurtă posibil. Respectivele planuri privind calitatea aerului se stabilesc cât mai curând posibil şi în termen de cel mult doi ani de la anul calendaristic în care s-a înregistrat depăşirea obligaţiei de reducere a expunerii medii.
(4)În cazul în care, începând cu 1 ianuarie 2026 şi până la 31 decembrie 2029, într-o zonă sau o unitate teritorială nivelurile poluanţilor depăşesc orice valoare-limită sau valoare-ţintă care trebuie atinsă până la 1 ianuarie 2030, astfel cum se prevede în anexa I secţiunea 1 tabelul 1 şi în anexa I secţiunea 2 partea B şi fără a aduce atingere alineatului (2) al treilea paragraf de la prezentul articol, statele membre stabilesc o foaie de parcurs privind calitatea aerului pentru ca poluantul în cauză să atingă valorile-limită sau valorile-ţintă respective până la expirarea termenului de atingere. Respectivele planuri privind calitatea aerului se elaborează cât mai curând posibil şi în termen de cel mult doi ani de la anul calendaristic în care s-a înregistrat depăşirea.
Cu toate acestea, statele membre pot decide să nu stabilească astfel de foi de parcurs privind calitatea aerului atunci când scenariul de referinţă care rezultă din informaţiile prevăzute în anexa VIII partea A punctul 5 arată că valoarea-limită sau valoarea-ţintă va fi atinsă prin măsurile care sunt deja în vigoare, inclusiv atunci când depăşirea este cauzată de activităţi temporare care influenţează nivelurile poluanţilor într-un singur an. Atunci când nu se stabileşte o foaie de parcurs privind calitatea aerului în temeiul prezentului paragraf, statele membre furnizează publicului şi Comisiei o justificare detaliată.
(5)În cazul în care depăşirile oricărei valori-limită, ale unei obligaţii de reducere a expunerii medii sau ale unei valori-ţintă persistă pe durata celui de-al treilea an calendaristic după termenul pentru stabilirea unui plan privind calitatea aerului sau a unei foi de parcurs privind calitatea aerului şi fără a aduce atingere alineatului (2) al treilea paragraf, statele membre actualizează planul privind calitatea aerului sau foaia de parcurs privind calitatea aerului şi măsurile aferente, inclusiv impactul acestora asupra emisiilor şi concentraţiilor preconizate, în termen de cel mult cinci ani de la termenul-limită pentru stabilirea planului anterior privind calitatea aerului sau a foii anterioare de parcurs privind calitatea aerului şi iau măsuri suplimentare şi mai eficiente pentru ca perioada de depăşire să fie cât mai scurtă posibil.
(6)Planurile privind calitatea aerului şi foile de parcurs privind calitatea aerului cuprind cel puţin următoarele informaţii:
a)informaţiile enumerate în anexa VIII partea A punctele 1-7;
b)după caz, informaţiile enumerate în anexa VIII partea A punctele 8, 9 şi 10;
c)informaţii privind măsurile de reducere enumerate în anexa VIII partea B punctul 2.
Statele membre includ, după caz, măsurile menţionate la articolul 20 alineatul (2) şi măsuri specifice vizând protecţia populaţiei sensibile şi a grupurilor vulnerabile, inclusiv a copiilor, în planurile lor privind calitatea aerului şi în foile lor de parcurs privind calitatea aerului.
Atunci când pregătesc planuri privind calitatea aerului sau foi de parcurs privind calitatea aerului, statele membre evaluează riscul depăşirii pragurilor de alertă respective pentru poluanţii în cauză. Respectiva analiză se utilizează pentru stabilirea planurilor de acţiune pe termen scurt, acolo unde sunt aplicabile.
În cazul în care se stabilesc planuri privind calitatea aerului sau foi de parcurs privind calitatea aerului referitoare la mai mulţi poluanţi sau standarde de calitate a aerului, statele membre stabilesc, după caz, planuri integrate privind calitatea aerului sau foi de parcurs integrate privind calitatea aerului, care acoperă toţi poluanţii şi standardele de calitate a aerului în cauză.
Statele membre asigură, pe cât este posibil, concordanţa planurilor lor privind calitatea aerului şi a foilor lor de parcurs privind calitatea aerului cu alte planuri care au un impact semnificativ asupra calităţii aerului, inclusiv cele cerute în temeiul Directivelor 2002/49/CE, 2010/75/UE şi (UE) 2016/2284 şi în temeiul legislaţiei privind clima, biodiversitatea, energia, transporturile şi agricultura.
(7)Statele membre consultă publicul, în conformitate cu Directiva 2003/35/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (21), şi autorităţile competente care, în virtutea responsabilităţilor care le revin în domeniul poluării aerului şi al calităţii aerului, ar putea fi vizate de punerea în aplicare a planurilor privind calitatea aerului şi a foilor de parcurs privind calitatea aerului, cu privire la proiectele de planuri privind calitatea aerului şi la proiectele de foi de parcurs privind calitatea aerului şi la orice actualizări semnificative ale planurilor privind calitatea aerului şi ale foilor de parcurs privind calitatea aerului înainte de finalizarea acestora. Statele membre se asigură că, atunci când este consultat, publicul are acces la proiectul de plan privind calitatea aerului sau la proiectul de foaie de parcurs privind calitatea aerului care conţine informaţiile minime necesare în temeiul anexei VIII la prezenta directivă şi, dacă este posibil, un rezumat fără caracter tehnic al informaţiilor menţionate la prezentul paragraf.
(21)Directiva 2003/35/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 mai 2003 de instituire a participării publicului la elaborarea anumitor planuri şi programe privind mediul şi de modificare a directivelor 85/337/CEE şi 96/61/CE ale Consiliului în ceea ce priveşte participarea publicului şi accesul la justiţie (JO L 156, 25.6.2003, p. 17).
Statele membre încurajează participarea activă a tuturor părţilor interesate la pregătirea, punerea în aplicare şi actualizarea planurilor privind calitatea aerului şi a foilor de parcurs privind calitatea aerului. Atunci când pregătesc planurile privind calitatea aerului şi foile de parcurs privind calitatea aerului, statele membre se asigură că părţile interesate ale căror activităţi contribuie la situaţia de depăşire sunt încurajate să propună măsuri pe care le pot lua pentru a contribui la încetarea depăşirilor şi că la aceste consultări sunt încurajate să participe organizaţii neguvernamentale, cum ar fi organizaţiile pentru protecţia mediului, organizaţiile din domeniul sănătăţii, organizaţiile pentru protecţia consumatorilor, organizaţiile care reprezintă interesele populaţiei sensibile şi ale grupurilor vulnerabile, alte organisme relevante din domeniul îngrijirii medicale, inclusiv organizaţii care reprezintă cadrele medicale, şi federaţiile industriale relevante.
(8)Planurile privind calitatea aerului şi foile de parcurs privind calitatea aerului sunt comunicate Comisiei în termen de două luni de la adoptare.