Legea 99/2016 privind achiziţiile sectoriale
M.Of. 391
În vigoare
5.e) autorităţi contractante:
(i)autorităţile şi instituţiile publice centrale sau locale, precum şi structurile din componenţa acestora care au delegată calitatea de ordonator de credite şi care au stabilite competenţe în domeniul achiziţiilor sectoriale;
(ii)organismele de drept public;
(iii)asocierile formate de una sau mai multe autorităţi contractante dintre cele prevăzute la pct. (i) sau (ii);
61.f1) mecanism informatic pentru proceduri simplificate: - facilitate tehnică implementată în Sistemul electronic de achiziţii publice pentru derularea procedurilor simplificate;
10.j) contract pe termen lung - contractul sectorial încheiat pe o durată de cel puţin 5 ani, care cuprinde durata de execuţie a lucrărilor, dacă acesta are o componentă care constă în execuţie de lucrări, precum şi durata de prestare a serviciilor, stabilite astfel încât contractantul să obţină un profit rezonabil;
12.l) contract sectorial de lucrări - contractul de achiziţie sectorială care are ca obiect:
(i)fie exclusiv execuţia, fie atât proiectarea, cât şi execuţia de lucrări în legătură cu una dintre activităţile prevăzute în anexa nr. 1;
(ii)fie exclusiv execuţia, fie atât proiectarea, cât şi execuţia unei lucrări;
(iii)realizarea, prin orice mijloace, a unei lucrări care corespunde cerinţelor stabilite de entitatea contractantă care exercită o influenţă determinantă asupra tipului sau proiectării lucrării;
16.p) lucrare - rezultatul unui ansamblu de lucrări de construcţii de clădiri sau de geniu civil, care poate îndeplini prin el însuşi o funcţie economică sau tehnică;
18.r) document al achiziţiei - invitaţia la o procedură concurenţială de ofertare, anunţul de participare, documentaţia de atribuire, precum şi orice document suplimentar emis de entitatea contractantă sau la care aceasta face trimitere pentru a descrie sau stabili elemente ale achiziţiei sectoriale ori ale procedurii de atribuire;
28.bb) întreprindere publică - persoana juridică ce desfăşoară activităţi economice şi asupra căreia se exercită direct sau indirect, ca urmare a unor drepturi de proprietate, a participaţiilor financiare sau a regulilor specifice prevăzute în actul de înfiinţare a întreprinderii respective, influenţa dominantă a unei autorităţi contractante în sensul lit. e); prezumţia de exercitare a influenţei dominante se aplică în orice situaţie în care, în raport cu o astfel de persoană, una sau mai multe autorităţi contractante în sensul lit. e) se află, direct ori indirect, în cel puţin unul dintre următoarele cazuri:
(i)deţin majoritatea capitalului subscris;
(ii)deţin controlul majorităţii voturilor asociate acţiunilor emise de întreprindere;
(iii)pot numi în componenţa consiliului de administraţie, a organului de conducere sau de supraveghere mai mult de jumătate din numărul membrilor acestuia;
35.ii) operator economic - orice persoană fizică sau juridică, de drept public ori de drept privat, sau grup ori asociere de astfel de persoane, inclusiv orice asociere temporară formată între două ori mai multe dintre aceste entităţi, care oferă în mod licit pe piaţă executarea de lucrări, furnizarea de produse ori prestarea de servicii, şi care este/sunt stabilită/stabilite în:
(i)un stat membru al Uniunii Europene;
(ii)un stat membru al Spaţiului Economic European (SEE);
(iii)ţări terţe care au ratificat Acordul privind Achiziţiile Publice al Organizaţiei Mondiale a Comerţului (AAP), în măsura în care contractul sectorial atribuit intră sub incidenţa anexelor 3, 4 şi 5, 6 şi 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la acordul respectiv;
(iv)ţări terţe care se află în proces de aderare la Uniunea Europeană;
(v)ţări terţe care nu intră sub incidenţa pct. (iii), dar care sunt semnatare ale altor acorduri internaţionale prin care Uniunea Europeană este obligată să acorde accesul liber la piaţa în domeniul achiziţiilor publice;
36.jj) organisme de drept public - orice entităţi care îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:
(i)sunt înfiinţate pentru a satisface nevoi de interes general, fără caracter comercial sau industrial, indiferent de forma de constituire sau organizare;
(ii)au personalitate juridică;
(iii)sunt finanţate, în majoritate, de către autorităţi contractante dintre cele prevăzute la lit. e) pct. (i) sau de către alte organisme de drept public sau se află în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea ori controlul unei entităţi dintre cele prevăzute la lit. e) pct. (i) sau ale unui alt organism de drept public sau mai mult de jumătate din membrii consiliului de administraţie/organului de conducere sau de supraveghere sunt numiţi de către o autoritate contractantă dintre cele prevăzute la lit. e) pct. (i) sau de către un alt organism de drept public;
52.zz) subcontractant/subantreprenor - orice operator economic care nu este parte a unui contract de achiziţie sectorială şi care execută anumite părţi ori elemente ale lucrărilor/serviciilor, răspunzând în faţa contractantului de organizarea şi derularea tuturor etapelor necesare în acest scop. Punerea la dispoziţie a unui utilaj sau furnizarea de materiale/bunuri în cadrul unui contract de achiziţie sectorială nu este considerată subcontractare în sensul prezentei legi;
55.ccc) unitate de achiziţii centralizate - o entitate contractantă în sensul art. 4 alin. (1) sau o autoritatea contractantă în sensul lit. e), care furnizează activităţi de achiziţie centralizate şi, după caz, activităţi de achiziţie auxiliare; achiziţiile desfăşurate de o unitate de achiziţii centralizate în vederea realizării de activităţi de achiziţie centralizate sunt considerate a fi achiziţii în scopul desfăşurării unei activităţi relevante prevăzute la art. 5-11;
a)autorităţi contractante în sensul art. 3 alin. (1) lit. e);
a)2.186.559 lei, pentru contractele sectoriale de produse şi de servicii, precum şi pentru concursurile de soluţii;
b)27.334.460 lei, pentru contractele sectoriale de lucrări;
c)4.935.800 lei, pentru contractele sectoriale de servicii care au ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice, prevăzute în anexa nr. 2.
(2)Entităţile contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) au obligaţia de a atribui contractele sectoriale, acordurile-cadru şi organizează concursurile de soluţii care privesc achiziţii sectoriale a căror valoare estimată este mai mică decât pragurile corespunzătoare prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) , prin aplicarea procedurii simplificate.
(21)[textul din Art. 12, alin. (2^1) din capitolul I, sectiunea 5, subsectiunea 1 a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. II, punctul 3. din Ordonanta urgenta 45/2018]
(3)Entităţile contractante, altele decât cele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b), pot organiza propriile proceduri de atribuire a contractelor sectoriale, acordurilor-cadru şi concursurilor de soluţii care privesc achiziţii sectoriale a căror valoare estimată este mai mică decât pragurile corespunzătoare prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b), cu respectarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2).
(4)Entităţile contractante au dreptul de a achiziţiona direct produse sau servicii în cazul în care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică de 270.120 lei, respectiv lucrări, în cazul în care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică de 900.400 lei.
(5)[textul din Art. 12, alin. (5) din capitolul I, sectiunea 5, subsectiunea 1 a fost abrogat la 10-sep-2022 de Art. II, punctul 2. din Legea 208/2022]
(6)Angajamentul legal prin care se angajează cheltuielile aferente achiziţiei directe poate lua forma unui contract de achiziţie publică sau a unei comenzi ori a altui tip de document încheiat în condiţiile legii, inclusiv în cazul achiziţiilor iniţiate prin intermediul instrumentelor de plată ce permit posesorului să le utilizeze în relaţia cu comercianţii, în vederea efectuării de plăţi, fără numerar, pentru achiziţionarea de produse, servicii şi/sau lucrări prin intermediul unui terminal, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea, cardurile de plată şi/sau portofele electronice.
(7)În cazul achiziţiei directe, entitatea contractantă:
a)are obligaţia de a utiliza catalogul electronic pus la dispoziţie de SEAP sau de a publica un anunţ într-o secţiune dedicată a website-ului propriu sau a SEAP, însoţit de descrierea produselor, serviciilor sau lucrărilor care urmează a fi achiziţionate, pentru achiziţiile a căror valoare estimată este mai mare de 200.000 lei, fără TVA, pentru produse şi servicii, respectiv 560.000 lei, fără TVA, pentru lucrări;
b)are obligaţia de a consulta minimum trei operatori economici pentru achiziţiile a căror valoare estimată este mai mare de 140.000 lei, fără TVA, pentru produse şi servicii, respectiv 300.000 lei, fără TVA, pentru lucrări, dar mai mică sau egală cu valoarea menţionată la lit. a) ; dacă în urma consultării autoritatea contractantă primeşte doar o ofertă valabilă din punctul de vedere al cerinţelor solicitate, achiziţia poate fi realizată;
c)are dreptul de a achiziţiona pe baza unei singure oferte dacă valoarea estimată a achiziţiei este mai mică sau egală cu 140.000 lei, fără TVA, pentru produse şi servicii, respectiv 300.000 lei, fără TVA, pentru lucrări;
d)are dreptul de a plăti direct, pe baza angajamentului legal, fără acceptarea prealabilă a unei oferte, dacă valoarea estimată a achiziţiei este mai mică de 9.000 lei, fără TVA.
(8)Entitatea contractantă are obligaţia trimestrial de a transmite în SEAP o notificare de atribuire cu privire la achiziţiile directe, grupate pe necesitate, care să cuprindă cel puţin obiectul, cantitatea achiziţionată, valoarea şi codul CPV, cu excepţia achiziţiilor directe realizate prin utilizarea catalogului electronic SEAP, în baza prevederilor alin. (7) lit. a).
a)transmiterea unei invitaţii la procedura concurenţială de ofertare, conform art. 83 sau art. 126 alin. (2);
(1)În cazul în care entitatea contractantă intenţionează să achiziţioneze o lucrare sau servicii, iar atribuirea contractelor poate fi realizată pe loturi separate, valoarea estimată a achiziţiei sectoriale se determină luând în considerare valoarea globală estimată a tuturor loturilor.
Art. 24
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 22 şi 23, entităţile contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) pot aplica procedura simplificată sau, în condiţiile art. 12 alin. (4), achiziţia directă, pentru atribuirea contractelor pe loturi individuale, în cazul în care sunt îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiţii:
a)valoarea estimată, fără TVA, a lotului respectiv este mai mică de 394.864 lei, în cazul achiziţiei de produse sau servicii, sau mai mică de 4.935.800 lei, în cazul achiziţiei de lucrări;
b)valoarea cumulată a loturilor pentru care este îndeplinită condiţia prevăzută la lit. a) şi care sunt sau au fost atribuite în temeiul prezentului articol nu depăşeşte 20% din valoarea globală a tuturor loturilor în care a fost împărţită lucrarea avută în vedere, achiziţia de produse similare sau serviciile avute în vedere.
(2)În cazul excepţiei prevăzute la alin. (1), entităţile contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) pot aplica procedura proprie de atribuire a contractelor sectoriale.
f)servicii de certificare şi autentificare a documentelor care sunt prestate de notari publici potrivit dispoziţiilor legale.
f)[textul din Art. 37, alin. (3), litera F. din capitolul II, sectiunea 1, subsectiunea 4 a fost abrogat la 07-iul-2020 de Actul din Decizia 221/2020]
Art. 38
Prezenta lege nu este aplicabilă contractelor sectoriale de servicii atribuite unei entităţi care este ea însăşi autoritate contractantă sau unei asocieri de autorităţi contractante, în baza unui drept exclusiv de care acestea beneficiază pentru prestarea serviciilor respective în virtutea legii ori a altor acte cu caracter normativ care sunt publicate, în măsura în care acestea sunt compatibile cu prevederile TFUE.
(3)Prevederile alin. (1) se aplică şi atunci când o persoană juridică controlată care are calitatea de entitate contractantă atribuie un contract entităţii contractante care o controlează sau unei alte persoane juridice controlate de aceeaşi entitate contractantă, sub condiţia să nu existe participare privată directă la capitalul persoanei juridice căreia i se atribuie contractul, cu excepţia formelor de participare a capitalului privat care nu oferă controlul sau dreptul de veto, dar a căror existenţă este necesară potrivit dispoziţiilor legale, în conformitate cu tratatele, şi care nu exercită o influenţă determinantă asupra persoanei juridice controlate.
d)au ca obiect lucrări, produse sau servicii achiziţionate printr-un acord-cadru încheiat de o unitate de achiziţii centralizate care furnizează activităţile de achiziţie centralizate prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. d), în măsura în care identitatea entităţii contractante a fost prevăzută în cuprinsul invitaţiei la procedura concurenţială de ofertare publicate în cadrul procedurii de atribuire a acordului-cadru organizate de către unitatea de achiziţii centralizate.
Art. 62
(1)Entităţile contractante au obligaţia să respecte toate principiile conform art. 2 alin. (2), în mod special un tratament egal şi nediscriminatoriu, şi să acţioneze într-o manieră transparentă şi proporţională.
(2)În măsura în care intră sub incidenţa anexelor 3, 4 şi 5, 6 şi 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la AAP şi a celorlalte acorduri internaţionale care prevăd obligaţii în sarcina Uniunii Europene, entităţile contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) acordă lucrărilor, produselor, serviciilor şi operatorilor economici ai semnatarilor acestor acorduri un tratament egal cu cel acordat lucrărilor, produselor, serviciilor şi operatorilor economici din Uniunea Europeană.
Art. 66
(1)Au dreptul de a participa la procedurile de atribuire prevăzute la art. 82 alin. (1), în oricare dintre calităţile de ofertant/candidat/terţ susţinător/subcontractant, operatorii economici definiţi la art. 3 alin. (1) lit. ii).
(2)Entitatea contractantă exclude din procedura de atribuire orice persoană fizică sau juridică, având calitatea de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/terţ susţinător/subcontractant, care nu se încadrează în definiţia de la art. 3 alin. (1) lit. ii), fără a mai fi necesară verificarea încadrării în prevederile art. 177, 178 şi 180.
(2)Entitatea contractantă are dreptul de a solicita operatorilor economici participanţi în comun la procedura de atribuire, odată ce le-a fost atribuit contractul, să adopte sau să constituie o anumită formă juridică, cu condiţia ca acest lucru să fi fost prevăzut în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare sau documentaţia de atribuire şi în măsura în care o astfel de modificare este necesară pentru executarea în mod corespunzător a contractului de achiziţie sectorial.
(1)Entitatea contractantă solicită ofertantului/candidatului să precizeze în ofertă ori în solicitarea de participare:
a)categoriile de servicii/lucrări din contract pe care intenţionează să le subcontracteze, precum şi procentul sau valoarea aferentă activităţilor indicate în ofertă ca fiind realizate de către subcontractanţi; şi
b)datele de identificare ale subcontractanţilor propuşi, dacă aceştia din urmă sunt cunoscuţi la momentul depunerii ofertei sau a solicitării de participare.
(2)Subcontractanţii propuşi în ofertă sau implicaţi/declaraţi ulterior semnării contractului trebuie să respecte aceleaşi obligaţii ca ofertanţii, în domeniul mediului, social şi al relaţiilor de muncă, stabilite prin legislaţia adoptată la nivelul Uniunii Europene, legislaţia naţională, prin acorduri colective sau prin tratatele şi acordurile internaţionale în aceste domenii, prevăzute în documentaţia de atribuire potrivit art. 64 alin. (1).
(1)Fără a aduce atingere celorlalte prevederi ale prezentei legi sau dispoziţiilor legale privind liberul acces la informaţiile de interes public ori ale altor acte normative care reglementează activitatea entităţii contractante, entitatea contractantă are obligaţia de a nu dezvălui informaţiile din propunerea tehnică, elementele din propunerea financiară şi/sau fundamentări/justificări de preţ/cost transmise de operatorii economici indicate şi dovedite de aceştia ca fiind confidenţiale, întrucât sunt: date cu caracter personal, secrete tehnice sau comerciale sau sunt protejate de un drept de proprietate intelectuală. Caracterul confidenţial se aplică doar asupra datelor/informaţiilor indicate şi dovedite ca fiind date cu caracter personal, secrete tehnice sau comerciale sau sunt protejate de un drept de proprietate intelectuală.
(4)Operatorii economici indică şi dovedesc în cuprinsul ofertei care informaţii din propunerea tehnică şi/sau fundamentări/justificări de preţ/cost sunt confidenţiale întrucât sunt: date cu caracter personal, secrete tehnice sau comerciale sau sunt protejate de un drept de proprietate intelectuală. Informaţiile indicate de operatorii economici din propunerea tehnică, elementele din propunerea financiară şi/sau fundamentări/justificări de preţ/cost ca fiind confidenţiale trebuie să fie însoţite de dovada care le conferă caracterul de confidenţialitate, dovadă ce devine anexă la ofertă, în caz contrar nefiind aplicabile prevederile alin. (1).
(4)[textul din Art. 70, alin. (4) din capitolul III, sectiunea 3 a fost abrogat la 07-iul-2020 de Actul din Decizia 221/2020]
(2)Conţinutul ofertelor şi al solicitărilor de participare, precum şi cel al planurilor/proiectelor în cazul concursurilor de soluţii sunt confidenţiale până la data publicării raportului procedurii.
a)oferă acces direct, liber, complet şi gratuit, prin mijloace electronice, la instrumentele şi dispozitivele prevăzute la alin. (1) de la data publicării invitaţiei la procedura concurenţială de ofertare/invitaţiei pentru confirmarea interesului; în cuprinsul invitaţiei se specifică adresa de internet la care sunt accesibile aceste instrumente şi dispozitive;
(11)
(4)Numărul minim de candidaţi indicat în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare conform dispoziţiilor alin. (3) trebuie să fie suficient pentru a asigura o concurenţă reală cu condiţia să fie asigurat un număr de minimum 3 candidaţi.
(3)Criteriile de atribuire utilizate în cazul procedurii de dialog competitiv sunt cel mai bun raport calitate-preţ sau cel mai bun raport calitate-cost, prevăzute la art. 209 alin. (3) lit. a) şi b).
(6)Criteriile de atribuire utilizate în cazul parteneriatului pentru inovare sunt cel mai bun raport calitate-preţ sau cel mai bun raport calitate-cost, prevăzute la art. 209 alin. (3) lit. a) şi b).
a)dacă în cadrul unei proceduri cu invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare organizată pentru achiziţia produselor, serviciilor sau lucrărilor respective nu a fost depusă nicio ofertă/solicitare de participare sau au fost depuse numai oferte/solicitări de participare neadecvate, cu condiţia să nu se modifice în mod substanţial condiţiile iniţiale ale achiziţiei sectoriale;
d)ca o măsură absolut necesară, atunci când, din motive de extremă urgenţă, determinate de evenimente care nu puteau fi prevăzute de către entitatea contractantă, termenele pentru procedurile de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă, negociere competitivă sau procedură simplificată nu pot fi respectate. Situaţiile invocate pentru a justifica extrema urgenţă nu trebuie în niciun caz să fie atribuibile entităţii contractante.
g)pentru produsele cotate şi achiziţionate pe o piaţă de mărfuri.
b)valoarea estimată a achiziţiei iniţiale de lucrări/servicii sa determinat prin luarea în considerare inclusiv a lucrărilor/serviciilor noi care pot fi achiziţionate ulterior;
(6)În cazul prevăzut la alin. (1) lit. d), entitatea contractantă nu are dreptul de a stabili în documentele achiziţiei durata contractului pe o perioadă mai mare decât cea necesară pentru a face faţă situaţiei neprevăzute care a determinat aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare.
(61)[textul din Art. 117, alin. (6^1) din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 7 a fost abrogat la 24-mai-2024 de Art. II, punctul 1. din Ordonanta urgenta 52/2024]
Art. 1171
[textul din Art. 117^1 din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 7 a fost abrogat la 24-mai-2024 de Art. II, punctul 2. din Ordonanta urgenta 52/2024]
Art. 124
(1)Procedura de atribuire prevăzută la art. 82 alin. (1) lit. h), aplicabilă în cazul serviciilor sociale şi al altor servicii specifice prevăzute în anexa nr. 2, este o procedură proprie, entitatea contractantă având obligaţia respectării principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2).
(2)În aplicarea dispoziţiilor prevăzute la alin. (1), în cazul achiziţiilor a căror valoare estimată este egală sau mai mare decât pragul valoric prevăzut la art. 12 alin. (1) lit. c), entitatea contractantă are următoarele obligaţii suplimentare:
a)de a-şi face cunoscută intenţia de a achiziţiona respectivele servicii fie prin publicarea unui anunţ de participare, fie prin intermediul unui anunţ orientativ periodic, care se publică în mod continuu, fie prin intermediul unui anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, care se publică în mod continuu;
b)de a publica un anunţ de atribuire a contractului.
(3)Anunţurile prevăzute la alin. (2) se publică cu respectarea formularelor-standard stabilite de Comisia Europeană în temeiul dispoziţiilor art. 71 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE şi conţin informaţiile prevăzute în anexa XVIII, respectiv în partea A, B, C sau D din respectiva directivă.
(4)Alternativ publicării unor anunţuri de atribuire individuale, entitatea contractantă are dreptul de a grupa trimestrial anunţurile de atribuire prevăzute la alin. (2) lit. b), caz în care entitatea contractantă are obligaţia de a transmite spre publicare anunţurile de atribuire astfel grupate în termen de 30 de zile de la încheierea fiecărui trimestru.
(5)Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi alin. (2) lit. a), în cazurile şi condiţiile prevăzute la art. 117, entitatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare pentru achiziţia de servicii sociale şi alte servicii specifice, prevăzute în anexa nr. 2, a căror valoare estimată este egală sau mai mare decât pragul valoric prevăzut la art. 12 alin. (1) lit. c); obligaţia prevăzută la alin. (2) lit. b) rămâne aplicabilă.
(6)Criteriul de atribuire utilizat pentru atribuirea contractelor sectoriale/acordurilor-cadru având ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice, prevăzute în anexa nr. 2, şi cu o valoare estimată egală sau mai mare decât pragul valoric prevăzut la art. 12 alin. (1) lit. c) este cel mai bun raport calitate-preţ sau cel mai bun raport calitate-cost, prevăzute la art. 209 alin. (3) lit. a) şi b), ţinându-se seama de criteriile de calitate şi de sustenabilitate ale serviciilor sociale.
(1)Entităţile contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) aplică procedura simplificată în condiţiile prevăzute la art. 12 alin. (2).
(41)În cazul prevăzut la alin. (4) lit. a), entitatea contractantă are dreptul de a decide organizarea unei etape finale de licitaţie electronică, caz în care are obligaţia de a preciza această decizie în anunţul de participare simplificat şi în documentaţia de atribuire.
(12)Prin norme metodologice de aplicare a prezentei legi se pot stabili condiţii şi modalităţi suplimentare de aplicare a procedurii simplificate.
(12)[textul din Art. 126, alin. (12) din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 10 a fost abrogat la 22-dec-2017 de Art. II, punctul 26. din Ordonanta urgenta 107/2017]
Art. 1261
(1)Entităţile contractante aplică mecanismul informatic pentru proceduri simplificate, cu respectarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2).
(2)Mecanismul informatic prevăzut la alin. (1) constă în acordarea accesului entităţilor contractante concomitent la toate documentele depuse de ofertanţi în SEAP.
Art. 127
Entitatea contractantă atribuie acordurile-cadru prin aplicarea procedurilor corespunzătoare prevăzute la art. 82.
a)ca o etapă finală a procedurii de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă, negociere competitivă sau a unei proceduri simplificate;
(21)Măsurile adoptate în conformitate cu alin. (2) se justifică în raportul procedurii prevăzut de art. 230 alin. (1).
(21)[textul din Art. 149, alin. (2^1) din capitolul V, sectiunea 1 a fost abrogat la 07-iul-2020 de Actul din Decizia 221/2020]
a)în cazul în care, din orice motiv, informaţiile suplimentare sau răspunsul entităţii contractante la solicitările de clarificări transmise de către operatorii economici nu sunt comunicate în termenele prevăzute la art. 173, deşi clarificările sau informaţiile suplimentare au fost solicitate de operatorul economic în termenul prevăzut în anunţul de participare/simplificat/de concurs;
(3)Durata prelungirii perioadei prevăzute la alin. (2) nu poate fi mai mică de 6 zile, respectiv 4 zile în situaţiile de urgenţă demonstrate corespunzător de entitatea contractantă, prevăzute de art. 87 alin. (3). respectiv 3 zile la procedura simplificată, respectiv două zile în situaţiile de urgenţă demonstrate corespunzător de entitatea contractantă prevăzute la art. 126 alin. (10), termene care se calculează de la data transmiterii informaţiilor suplimentare şi până la termenul stabilit pentru depunerea ofertelor sau solicitărilor de participare.
Art. 164
(1)Entitatea contractantă are obligaţia de a elabora documentaţia de atribuire care conţine toate informaţiile necesare pentru a asigura operatorilor economici o informare completă, corectă şi precisă cu privire la cerinţele achiziţiei sectoriale, obiectul contractului şi modul de desfăşurare a procedurii de atribuire.
(2)Entitatea contractantă are dreptul de a solicita ofertanţilor constituirea garanţiei de participare a cărei perioadă de valabilitate este cel puţin egală cu perioada de valabilitate a ofertei. Valoarea garanţiei de participare nu poate depăşi 1% din valoarea estimată a contractului de achiziţie sectorial sau în cazul acordului-cadru din valoarea estimată a celui mai mare contract subsecvent.
(3)Entitatea contractantă are obligaţia de a solicita contractantului constituirea garanţiei de bună execuţie în cuantum de maximum 10% din preţul contractului, fără TVA. Cu excepţia contractelor de servicii de proiectare şi a contractelor de lucrări, a căror valoare estimată este mai mică decât valoarea prevăzută la art. 12 alin. (1), precum şi în cazul unui contract atribuit în urma aplicării procedurii de negociere, fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, entitatea contractantă are dreptul de a nu solicita contractantului constituirea garanţiei de bună execuţie.
(4)Garanţia de participare sau, după caz, garanţia de bună execuţie trebuie să fie irevocabilă, necondiţionată şi se constituie prin:
a)virament bancar;
b)instrumente de garantare emise în condiţiile legii astfel:
(i)scrisori de garanţie emise de instituţii de credit bancare din România sau din alt stat;
(ii)scrisori de garanţie emise de instituţii financiare nebancare din România sau din alt stat pentru achiziţiile de lucrări a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 40.000.000 lei fără TVA şi respectiv pentru achiziţiile de produse sau servicii a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 7.000.000 lei fără TVA;
(iii)asigurări de garanţii emise:
- fie de societăţi de asigurare care deţin autorizaţii de funcţionare emise în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene şi/sau care sunt înscrise în registrele publicate pe site-ul Autorităţii de Supraveghere Financiară, după caz;
- fie de societăţi de asigurare din state terţe prin sucursale autorizate în România de către Autoritatea de Supraveghere Financiară;
c)depunerea la casierie a unor sume în numerar dacă valoarea este mai mică de 5.000 lei;
d)reţineri succesive din sumele datorate pentru facturi parţiale, în cazul garanţiei de bună execuţie;
e)combinarea a două sau mai multe dintre modalităţile de constituire prevăzute la lit. a)-c), în cazul garanţiei de bună execuţie.
(5)Modalitatea de reţinere a garanţiei de participare, termenul de constituire a garanţiei de bună execuţie, respectiv modalitatea de constituire prin reţineri succesive, de emitere de pretenţii asupra garanţiei de bună execuţie, vor fi reglementate în cadrul unui capitol distinct al normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 1641
(1)Garanţia de participare, constituită de ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită ca fiind câştigătoare, se restituie de către entitatea contractantă în cel mult 3 zile lucrătoare de la data constituirii garanţiei de bună execuţie.
(2)În cazul unei proceduri de atribuire a unui acord-cadru, precum şi în cazul atribuirii unui contract pentru care nu este obligatorie constituirea garanţiei de bună execuţie, garanţia de participare constituită de ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită câştigătoare se restituie de către entitatea contractantă în cel mult 3 zile lucrătoare de la data semnării acordului-cadru/contractului.
(3)Garanţia de participare, constituită de ofertanţii a căror ofertă nu a fost stabilită câştigătoare, se restituie de către entitatea contractantă după semnarea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru cu ofertantul/ofertanţii ale cărui/căror oferte au fost desemnate câştigătoare, dar nu mai târziu de 3 zile lucrătoare de la data semnării contractului de achiziţie sectorială/acordului-cadru cu ofertantul declarat câştigător.
(4)În cazul în care entitatea contractantă se află, conform prevederilor art. 225 alin. (1) sau art. 226, în situaţia de a anula procedura de atribuire, garanţia de participare se restituie după data expirării termenului de depunere a unei contestaţii cu privire la această decizie, dar nu mai târziu de 3 zile lucrătoare de la această dată.
(5)După primirea comunicării prevăzute la art. 228, ofertanţii ale căror oferte au fost declarate necâştigătoare au dreptul de a obţine eliberarea garanţiei de participare înainte de expirarea perioadei prevăzute la alin. (3), dacă transmit autorităţii contractante o solicitare în acest sens. Entitatea contractantă are obligaţia de a restitui garanţia de participare în cel mult 3 zile lucrătoare de la primirea unei solicitări în acest sens.
Art. 1642
(1)În cazul contractului de furnizare, entitatea contractantă are obligaţia de a elibera/restitui garanţia de bună execuţie în cel mult 14 zile de la data întocmirii procesului-verbal de recepţie a produselor care fac obiectul contractului de achiziţie sectorială/contractului subsecvent şi/sau de la plata facturii finale, dacă nu a ridicat până la acea dată pretenţii asupra ei.
(2)În cazul contractului de servicii, entitatea contractantă are obligaţia de a elibera/restitui garanţia de bună execuţie în cel mult 14 zile de la data îndeplinirii de către contractant a obligaţiilor asumate prin contractul de achiziţie sectorială/contractul subsecvent respectiv, dacă nu a ridicat până la acea dată pretenţii asupra ei.
(3)În cazul contractelor de servicii de proiectare, entitatea contractantă are obligaţia de a elibera/restitui garanţia de bună execuţie după cum urmează:
a)valoarea garanţiei de bună execuţie aferente studiilor de prefezabilitate şi/sau fezabilitate, în termen de 14 zile de la data predării şi însuşirii/aprobării documentaţiei tehnico-economice respective sau de la data finalizării tuturor obligaţiilor contractului de servicii, dacă nu a ridicat până la acea dată pretenţii asupra ei;
b)valoarea garanţiei de bună execuţie aferente proiectului tehnic şi/sau detaliilor de execuţie, în termen de 14 zile de la data încheierii procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor executate în baza proiectului respectiv, dacă nu a ridicat până la acea dată pretenţii asupra ei, dar nu mai târziu de 3 ani de la predarea respectivelor documentaţii tehnice, în cazul în care entitatea contractantă nu a atribuit în această perioadă contractul de lucrări în cauză.
(4)În cazul contractelor aferente serviciilor de supervizare a lucrărilor/dirigenţie de şantier, entitatea contractantă are obligaţia de a elibera/restitui garanţia de bună execuţie după cum urmează:
a)70% din valoarea garanţiei, în termen de 14 zile de la data încheierii procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, dacă nu a ridicat până la acea dată pretenţii asupra ei;
b)restul de 30% din valoarea garanţiei, în termen de 14 zile de la data emiterii raportului final de supervizare/expirarea duratei de garanţie acordată lucrării în cauză.
(5)În cazul contractelor de lucrări, entitatea contractantă are obligaţia de a elibera/restitui garanţia de bună execuţie după cum urmează:
a)70% din valoarea garanţiei, în termen de 14 zile de la data încheierii procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, dacă nu a ridicat până la acea dată pretenţii asupra ei, iar riscul pentru vicii ascunse este minim;
b)restul de 30% din valoarea garanţiei, la expirarea perioadei de garanţie a lucrărilor executate, pe baza procesului-verbal de recepţie finală.
(6)Procesele-verbale de recepţie la terminarea lucrărilor şi, respectiv, de recepţie finală pot fi întocmite şi pentru părţi/obiecte din/de lucrare, dacă acestea sunt distincte din punct de vedere fizic şi funcţional, proporţional cu valoarea lucrărilor recepţionate.
(1)Orice operator economic interesat are dreptul de a solicita clarificări sau informaţii suplimentare în legătură cu documentaţia de atribuire, cu respectarea termenului-limită stabilit de entitatea contractantă în anunţul de participare/simplificat/de concurs.
(2)Entitatea contractantă stabileşte prin anunţul de participare/simplificat/de concurs unul sau două termene-limită în care va răspunde în mod clar şi complet tuturor solicitărilor de clarificare/informaţiilor suplimentare, conform prevederilor normelor metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
Art. 173
(1)În măsura în care solicitările de clarificări sau informaţii suplimentare au fost adresate în termenul prevăzut în anunţul de participare/de concurs, răspunsul entităţii contractante la aceste solicitări trebuie să fie transmis cu cel puţin 10 zile, respectiv 5 zile în situaţiile de urgenţă demonstrate în mod corespunzător de entitatea contractantă, prevăzute la art. 87 alin. (3), înainte de termenul stabilit pentru depunerea ofertelor/solicitărilor de participare.
(2)În cazul aplicării procedurii simplificate, termenele prevăzute la alin. (1) se reduc la 6 zile în cazul contractului de achiziţie sectorială de lucrări, respectiv 3 zile în cazul contractului de achiziţie sectorială de produse sau de servicii, sau cu cel puţin două zile, în cazul contractului de achiziţie sectorială de produse de complexitate redusă sau în situaţiile de urgenţă, demonstrate în mod corespunzător de către entitatea contractantă, înainte de data-limită stabilită pentru depunerea ofertelor sau solicitărilor de participare.
Art. 178
(1)Entitatea contractantă exclude din procedura de atribuire orice operator economic despre care:
a)fie are cunoştinţă că şi-a încălcat obligaţiile privind plata impozitelor, taxelor sau a contribuţiilor la bugetul general consolidat, iar acest lucru a fost stabilit printr-o hotărâre judecătorească sau decizie administrativă având caracter definitiv şi obligatoriu în conformitate cu legea statului în care respectivul operator economic este înfiinţat, sau cu cele ale statului membru al autorităţii contractante;
b)fie poate demonstra prin orice mijloace adecvate că respectivul operator economic şi-a încălcat obligaţiile privind plata impozitelor, taxelor sau a contribuţiilor la bugetul general consolidat.
(2)Operatorul economic nu este exclus din procedura de atribuire dacă, anterior deciziei de excludere, îşi îndeplineşte obligaţiile prin plata impozitelor, taxelor sau contribuţiilor la bugetul general consolidat datorate ori prin alte modalităţi de stingere a acestora sau beneficiază, în condiţiile legii, de eşalonarea acestora ori de alte facilităţi în vederea plăţii acestora, inclusiv, după caz, a eventualelor dobânzi ori penalităţi de întârziere acumulate sau a amenzilor.
(3)Pentru respectarea prevederilor alin. (2), în etapa prevăzută la art. 205 alin. (2), operatorul economic prezintă pentru sediul principal documente din care să reiasă neîncadrarea în prevederile art. 178 alin. (1), iar pentru sediile secundare/punctele de lucru, o declaraţie pe propria răspundere privind îndeplinirea obligaţiilor de plată a impozitelor, taxelor sau contribuţiilor la bugetul general consolidat datorate.
(2)Prin excepţie de la dispoziţiile art. 178 alin. (1) şi (2), un operator economic nu este exclus din procedura de atribuire atunci când cuantumul impozitelor, taxelor şi contribuţiilor la bugetul general consolidat datorate şi restante este mai mic de 10.000 lei.
(51)Înainte ca entitatea contractantă să excludă din procedură un candidat/ofertant care se află în situaţia prevăzută de art. 180 alin. (1) lit. f), aceasta trebuie să îi acorde respectivului candidat/ofertant posibilitatea de a demonstra că implicarea sa în pregătirea procedurii de achiziţie nu poate denatura concurenţa.
(51)[textul din Art. 180, alin. (5^1) din capitolul V, sectiunea 6, subsectiunea 3 a fost abrogat la 07-iul-2020 de Actul din Decizia 221/2020]
(61)[textul din Art. 180, alin. (6^1) din capitolul V, sectiunea 6, subsectiunea 3 a fost abrogat la 24-mai-2024 de Art. II, punctul 3. din Ordonanta urgenta 52/2024]
(31)Entitatea contractantă evaluează măsurile luate de operatorii economici şi dovedite în conformitate cu alin. (3), ţinând seama de gravitatea şi circumstanţele particulare ale infracţiunii sau abaterii avute în vedere.
(32)În cazul în care măsurile prevăzute la alin. (31) sunt considerate insuficiente de către entitatea contractantă, aceasta transmite operatorului economic o expunere a motivelor care au condus la luarea deciziei de excludere a acestuia din procedura de atribuire.
(31)[textul din Art. 184, alin. (3^1) din capitolul V, sectiunea 6, subsectiunea 3 a fost abrogat la 07-iul-2020 de Actul din Decizia 221/2020]
(32)[textul din Art. 184, alin. (3^2) din capitolul V, sectiunea 6, subsectiunea 3 a fost abrogat la 07-iul-2020 de Actul din Decizia 221/2020]
a)un anumit nivel minim al cifrei de afaceri anuale, inclusiv o anumită cifră de afaceri minimă în domeniul obiectului contractului sectorial/acordului-cadru; cifra de afaceri anuală minimă impusă nu poate depăşi de două ori valoarea estimată a contractului sectorial sau, după caz, valoarea maximă anticipată a contractelor subsecvente ce urmează a se executa în acelaşi timp sau, dacă aceasta nu este cunoscută, la valoarea estimată a celui mai mare contract subsecvent.
(1)În cazul atribuirii contractelor sectoriale în executarea unui acord-cadru cu reluarea competiţiei, nivelul cifrei de afaceri minime anuale prevăzut la art. 188 alin. (2) lit. a) se raportează la valoarea maximă anticipată a contractelor subsecvente ce urmează a se executa în acelaşi timp sau, dacă aceasta nu este cunoscută, la valoarea estimată a celui mai mare contract subsecvent.
Art. 191
(3)În cazul procedurilor de atribuire a contractelor sectoriale/acordurilor-cadru de servicii sau de lucrări ori a contractelor sectoriale/acordurilor-cadru de produse care necesită lucrări sau operaţiuni de amplasare sau instalare, capacitatea profesională a operatorilor economici de a presta serviciile sau de a executa lucrarea sau operaţiunile de instalare poate fi evaluată în funcţie de aptitudinile, competenţele, eficienţa, experienţa şi potenţialul acestora.
a)o listă a lucrărilor realizate în cursul unei perioade care acoperă cel mult ultimii 5 ani, însoţită de certificate de bună execuţie pentru lucrările cele mai importante; atunci când este necesar în scopul asigurării unui nivel corespunzător de concurenţă, entitatea contractantă poate stabili că sunt luate în considerare lucrări relevante realizate cu mai mult de 5 ani în urmă;
b)lista principalelor livrări de produse efectuate sau a principalelor servicii prestate în cursul unei perioade care acoperă cel mult ultimii 3 ani, cu indicarea valorilor, datelor şi a beneficiarilor publici sau privaţi; atunci când este necesar în scopul asigurării unui nivel corespunzător de concurenţă, entitatea contractantă poate stabili că sunt luate în considerare livrări de produse relevante efectuate sau servicii relevante prestate cu mai mult de 3 ani în urmă;
(1)În cazul în care entitatea contractantă impune operatorilor economici obligaţia prezentării unor certificări specifice, acordate de organisme independente care atestă respectarea de către aceştia a anumitor standarde de asigurare a calităţii, inclusiv privind accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilităţi, sau standarde ori sisteme de management de mediu, aceasta se va raporta la sistemele de asigurare a calităţii bazate pe seriile de standarde europene relevante certificate de organisme acreditate.
(1)Operatorul economic are dreptul, dacă este cazul şi în legătură cu un anumit contract sectorial/acord-cadru, să recurgă la susţinerea unui/unor terţ/terţi în ceea ce priveşte îndeplinirea criteriilor referitoare la situaţia economică şi financiară şi/sau a criteriilor privind capacitatea tehnică şi profesională, indiferent de natura relaţiilor juridice existente între operatorul economic şi terţul/terţii respectiv/respectivi.
(2)În ceea ce priveşte îndeplinirea criteriilor referitoare la calificările educaţionale şi profesionale prevăzute la art. 192 lit. g) sau la experienţa profesională relevantă, operatorul economic poate să se bazeze pe capacitatea terţului susţinător doar atunci când acesta va desfăşura efectiv lucrările sau serviciile în legătură cu care sunt necesare respectivele calificări.
(21)
(2)Dacă terţul/terţii nu îndeplineşte/îndeplinesc criteriile relevante privind capacitatea sau se încadrează în unul dintre motivele de excludere prevăzute la art. 177, 178 şi 180, entitatea contractantă solicită, o singură dată, ca operatorul economic să înlocuiască terţul/terţii susţinător/susţinători, fără ca acest aspect să aducă atingere principiului tratamentului egal prevăzut la art. 2 alin. (2) lit. b).
Art. 198
În cazul în care un operator economic demonstrează îndeplinirea criteriilor referitoare la situaţia economică şi financiară invocând susţinerea unui/unor terţ/terţi, entitatea contractantă solicită ca operatorul economic şi terţul/terţii susţinător/susţinători să răspundă în mod solidar pentru executarea contractului sectorial/acordului-cadru.
(1)În cazul în care mai mulţi operatori economici participă în comun la procedura de atribuire, îndeplinirea criteriilor privind capacitatea tehnică şi profesională, precum şi cele privind situaţia economică şi financiară, se demonstrează prin luarea în considerare a resurselor tuturor membrilor grupului, iar entitatea contractantă poate solicita ca aceştia să răspundă în mod solidar pentru executarea contractului sectorial/acordului-cadru.
(2)În cazul în care mai mulţi operatori economici participă în comun la procedura de atribuire, aceştia pot beneficia de susţinerea unui/unor terţ/terţi în ceea ce priveşte îndeplinirea criteriilor referitoare la situaţia economică şi financiară şi/sau capacitatea tehnică şi profesională, în condiţiile prezentei legi.
Art. 201
Entităţile contractante, altele decât cele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b), în cazul în care aplică criteriile de calificare şi selecţie prevăzute în paragrafele 3 şi 4 din prezenta secţiune, au obligaţia de a aplica şi prevederile prezentului paragraf.
(2)În cazul în care operatorul economic demonstrează îndeplinirea criteriilor referitoare la situaţia economică şi financiară ori privind capacitatea tehnică şi profesională bazându-se pe capacităţile altor entităţi, invocând, după caz, susţinerea unui terţ, DUAE, împreună cu angajamentul de susţinere, trebuie să fie completat separat şi de către terţul/terţii susţinător(i). DUAE prezentat de terţul/terţii susţinător(i) va include toate informaţiile menţionate la alin. (1) lit. a), precum şi informaţiile de la alin. (1) lit. b) şi c) care prezintă relevanţă pentru susţinerea acordată în cadrul procedurii de atribuire respective.
(3)În cazul în care operatorul economic intenţionează să subcontracteze o parte/părţi din contract, DUAE include şi informaţii privind partea din contract care urmează a fi eventual subcontractată, şi va avea anexat acordul de subcontractare. Subcontractanţii pe ale căror capacităţi se bazează ofertantul/candidatul trebuie să completeze, la rândul lor, DUAE separat, incluzând toate informaţiile menţionate la alin. (1) lit. a), precum şi cele de la alin. (1) lit. b) şi c) care prezintă relevanţă din perspectiva capacităţilor subcontractanţilor pe care se bazează ofertantul/candidatul în cadrul procedurii de atribuire respective. În cazul subcontractanţilor pe ale căror capacităţi ofertantul/candidatul nu se bazează, DUAE va conţine numai informaţiile menţionate la alin. (1) lit. a).
(6)În cadrul procedurii simplificate şi al procedurii aplicate pentru atribuirea unui contract/acord-cadru finanţat din Planul naţional de redresare şi rezilienţă, entităţile contractante sunt obligate să selecteze în DUAE <<alpha: indicaţia globală pentru toate criteriile de selecţie>>.
(2)Înainte de atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru, cu excepţia situaţiei contractelor subsecvente atribuite în executarea unui acord-cadru, entitatea contractantă, în termen de o zi lucrătoare de la momentul stabilirii ofertantului clasat pe primul loc după aplicarea criteriului de atribuire, respectiv în termen de o zi lucrătoare de la emiterea avizului conform, în situaţia în care documentaţia este supusă controlului ex-ante conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2017 privind funcţia de control ex-ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, solicită acestuia să prezinte documente justificative actualizate prin care să demonstreze îndeplinirea tuturor criteriilor de calificare şi selecţie, în conformitate cu informaţiile cuprinse în DUAE, cu excepţia procedurilor desfăşurate în mai multe etape, când documentele justificative sunt solicitate înainte de transmiterea invitaţiilor pentru etapa a doua către candidaţii selectaţi, acordând ofertantului/candidatului un termen de până la 7 zile lucrătoare pentru a răspunde la solicitarea de clarificare, sub sancţiunea respingerii ofertei ca inacceptabilă. Acest termen poate fi prelungit la solicitarea justificată a ofertantului/candidatului, cu cel mult 3 zile lucrătoare.
(21)[textul din Art. 205, alin. (2^1) din capitolul V, sectiunea 7 a fost abrogat la 21-mar-2022 de Art. II, punctul 5. din Ordonanta urgenta 26/2022]
(3)Pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic în conformitate cu dispoziţiile alin. (2), entitatea contractantă are dreptul de a aplica unul dintre următoarele criterii de atribuire:
a)cel mai bun raport calitate-preţ;
b)cel mai bun raport calitate-cost;
c)costul cel mai scăzut;
d)preţul cel mai scăzut.
(31)Entitatea contractantă poate utiliza criteriul preţul cel mai scăzut numai în situaţia în care achiziţionează produse, servicii sau lucrări a căror valoare estimată a contractului nu depăşeşte pragurile prevăzute la art. 12 alin. (1), precum şi în situaţia aplicării procedurii de negociere fără invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare prevăzute la art. 117 alin. (1) lit. c) .
(4)În sensul alin. (3) lit. a) şi b), cel mai bun raport calitate-preţ/calitate-cost se determină pe baza unor factori de evaluare care includ aspecte calitative, de mediu şi/sau sociale în legătură cu obiectul contractului sectorial/acordului-cadru.
(41)Pentru atribuirea contractelor de achiziţie sectorială al căror obiect are impact asupra mediului, pe durata întregului ciclu de viaţă, entitatea contractantă va include în cadrul criteriului de atribuire prevăzut la alin. (3) lit. a) şi b) factori de evaluare privind protecţia mediului.
(6)În sensul alin. (3) lit. a), criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-preţ include, de regulă, un element de preţ sau de cost; în situaţia în care entitatea contractantă iniţiază o procedură de atribuire cu buget fix, în care elementul de preţ sau de cost este un preţ sau cost fix, factorii de evaluare se referă numai la aspecte calitative ale produselor, serviciilor sau lucrărilor care fac obiectul achiziţiei.
(7)În sensul alin. (3) lit. c), costul cel mai scăzut se determină pe considerente de rentabilitate, utilizând factori precum calcularea costurilor pe ciclul de viaţă.
(8)Cu excepţia aplicării procedurii de negociere fără invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare prevăzută la art. 117 alin. (1) lit. c), entitatea contractantă nu va utiliza costul cel mai scăzut/preţul cel mai scăzut drept criteriu de atribuire în cazul:
a)categoriilor de contracte sectoriale/acorduri-cadru de lucrări sau de servicii care au ca obiect servicii intelectuale;
b)anumitor categorii de contracte sectoriale/acorduri-cadru de produse care au impact asupra mediului, pe durata întregului ciclu de viaţă.
(91)Categoriile de contracte de achiziţie sectorială/acorduri-cadru prevăzute la alin. (8) lit. b) se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(10)În cazul în care două sau mai multe oferte sunt echivalente, entităţile contractante pot aplica un criteriu suplimentar, de exemplu: combaterea şomajului, ce se va menţiona explicit în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare.
(3)În sensul dispoziţiilor alin. (1), pentru categoriile de contracte de achiziţie sectorială/acorduri-cadru prevăzute la art. 209 alin. (8) lit. b), entitatea contractantă va avea în vedere cel puţin factori de evaluare în legătură cu:
a)contribuţia procesului de fabricaţie la protecţia mediului;
b)lanţul de aprovizionare - canale scurte de aprovizionare;
c)cea mai scurtă distanţă de la locul de producţie la locul de consum.
b)oferta respectivă a fost depusă de un ofertant care nu se încadrează în motivele de excludere, îndeplineşte criteriile privind capacitatea şi, dacă este cazul, criteriile de selecţie.
(2)În cazul în care entitatea contractantă nu poate încheia contractul/acordul-cadru cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită ca fiind câştigătoare, din cauza faptului că ofertantul în cauză se află într-o situaţie de forţă majoră sau în imposibilitatea fortuită de a executa contractul/acordul-cadru, autoritatea contractantă are obligaţia să declare câştigătoare oferta clasată pe locul următor, în condiţiile în care aceasta există şi este admisibilă.
(3)În cazul în care, în situaţia prevăzută la alin. (2), nu există o ofertă clasată pe locul următor admisibilă, sunt aplicabile dispoziţiile art. 225 alin. (1) lit. e).
(11)În cazul procedurilor simplificate organizate pentru atribuirea contractelor din cadrul proiectelor de infrastructură finanţate din fonduri europene, în situaţia în care informaţiile sau documentele prezentate de către operatorii economici sunt incomplete sau eronate sau în situaţia în care lipsesc anumite documente, entitatea contractantă are dreptul de a solicita ofertanţilor/candidaţilor, de regulă, cel mult de două ori în cursul procesului de evaluare clarificări/completări ale documentelor prezentate de aceştia în cadrul ofertelor sau solicitărilor de participare, cu respectarea principiilor tratamentului egal şi al transparenţei.
(3)Termenul acordat ofertanţilor/candidaţilor pentru transmiterea răspunsului la solicitarea prevăzută la alin. (1), inclusiv cu eventuala prelungire solicitată justificat de operatorul economic, este de cel mult 15 zile lucrătoare şi va fi stabilit în funcţie de complexitatea solicitării.
e)dacă contractul/acordul-cadru nu poate fi încheiat cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită câştigătoare din cauza faptului că ofertantul în cauză se află într-o situaţie de forţă majoră sau în imposibilitatea fortuită de a executa contractul/acordul-cadru şi nu există o ofertă clasată pe locul următor admisibilă.
(2)Entitatea contractantă are obligaţia de a face publică decizia de anulare a procedurii de atribuire a contractului sectorial/acordului-cadru, însoţită de justificarea anulării procedurii de atribuire, prin intermediul platformei electronice prevăzute la art. 160 alin. (1), în termen de o zi lucrătoare de la adoptarea deciziei de anulare.
Art. 227
(1)Entitatea contractantă are obligaţia de a transmite ofertantului declarat câştigător o comunicare privind acceptarea ofertei sale, prin care îşi manifestă acordul de a încheia contractul sectorial/acordul-cadru.
(2)[textul din Art. 227, alin. (2) din capitolul V, sectiunea 13 a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. II, punctul 16. din Ordonanta urgenta 45/2018]
(3)Entitatea contractantă întocmeşte raportul procedurii într-un termen care să nu depăşească:
a)60 de zile lucrătoare pentru procedurile prevăzute la art. 82 alin. (1) lit. a), b), e) şi g), de la data-limită de depunere a ofertelor/ofertelor iniţiale/proiectelor;
b)20 de zile lucrătoare pentru procedurile prevăzute la art. 82 alin. (1) lit. f) şi i) de la data-limită de depunere a ofertelor;
c)100 de zile lucrătoare pentru procedurile prevăzute la art. 82 alin. (1) lit. c) şi d), de la data-limită de depunere a ofertelor.
(4)Entitatea contractantă întocmeşte raportul intermediar aferent procedurilor prevăzute la art. 82 alin. (1) lit. b), c), d) şi e) într-un termen care să nu depăşească 20 de zile lucrătoare de la data-limită de depunere a solicitărilor de participare.
(5)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în cazuri temeinic justificate şi cu aprobarea conducătorului entităţii contractante, termenul de întocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar se poate prelungi o singură dată, cu un termen ce nu poate depăşi:
a)30 de zile lucrătoare pentru procedurile prevăzute la art. 82 alin. (1) lit. a), b), e) şi g);
b)15 zile lucrătoare pentru procedurile prevăzute la art. 82 alin. (1) lit. f) şi i);
c)50 de zile lucrătoare pentru procedurile prevăzute la art. 82 alin. (1) lit. c) şi d).
(51)În cazurile prevăzute la alin. (5), entitatea contractantă aduce la cunoştinţa operatorilor economici implicaţi în procedură decizia de prelungire a termenului de întocmire a raportului procedurii, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la expirarea termenului iniţial de evaluare.
(6)În cazul în care, ca urmare a unei decizii emise de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor/instanţa de judecată, entitatea contractantă este obligată să anuleze un act/să emită un act/să adopte măsurile necesare restabilirii legalităţii, termenul în care entitatea contractantă duce la îndeplinire decizia nu poate depăşi 10 de zile lucrătoare de la data comunicării acesteia.
(7)Pentru procedurile cu mai multe loturi, prin excepţie de la prevederile alin. (3), în cazuri temeinic justificate şi cu aprobarea conducătorului entităţii contractante, termenul de întocmire a raportului procedurii se poate prelungi o singură dată, cu un termen ce nu poate depăşi 50 de zile lucrătoare.
(1)Entitatea contractantă informează fiecare candidat/ofertant cu privire la deciziile luate în ceea ce priveşte rezultatul selecţiei, rezultatul procedurii, respectiv atribuirea/încheierea contractului de achiziţie sectorială/acordului-cadru sau admiterea într-un sistem dinamic de achiziţii, inclusiv cu privire la motivele care stau la baza oricărei decizii de a nu atribui un contract, de a nu încheia un acord-cadru, de a nu implementa un sistem dinamic de achiziţii ori de a relua procedura de atribuire, cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de 3 zile de la emiterea deciziilor respective.
b)fiecărui ofertant respins, motivele concrete care au stat la baza deciziei de respingere a ofertei sale;
(3)Oferta admisibilă este oferta care nu este inacceptabilă, neconformă sau neadecvată.
(4)Oferta este considerată inacceptabilă dacă nu îndeplineşte condiţiile de formă aferente elaborării şi prezentării acesteia, a fost prezentată de către un ofertant care nu are calificările necesare sau al cărei preţ depăşeşte valoarea estimată, astfel cum a fost stabilită şi documentată înainte de iniţierea procedurii de atribuire, iar această valoare nu poate fi suplimentată.
(5)Oferta este considerată neconformă dacă nu respectă documentele achiziţiei, a fost primită cu întârziere, prezintă semne de înţelegeri anticoncurenţiale sau corupţie sau a fost considerata de entitatea contractantă ca fiind anormal de scăzută.
(51)Oferta este considerată neadecvată dacă este lipsită de relevanţă faţă de obiectul contractului, neputând în mod evident satisface, fără modificări substanţiale, necesităţile şi cerinţele entităţii contractante indicate în documentele achiziţiei.
(6)Solicitarea de participare este considerată neadecvată în situaţia în care candidatul se află în una dintre situaţiile de excludere prevăzute la art. 177, 178 şi 180 sau nu îndeplineşte criteriile de calificare stabilite de entitate contractantă.
(11)Raportul intermediar şi raportul procedurii se publică în SEAP, semnate cu semnătură electronică calificată, în aceeaşi zi cu transmiterea comunicării prevăzute la art. 228 alin. (1), fără referire la informaţiile pe care operatorul economic le precizează şi probează ca fiind confidenţiale sau protejate de un drept de proprietate intelectuală.
(5)Accesul persoanelor la dosarul achiziţiei sectoriale potrivit alin. (4) se realizează cu respectarea termenelor şi procedurilor prevăzute de reglementările legale privind liberul acces la informaţiile de interes public şi nu poate fi restricţionat decât în măsura în care aceste informaţii din cadrul propunerilor tehnice, propunerilor financiare şi/sau fundamentările/justificările de preţ/cost au fost declarate şi probate conform art. 70 alin. (4), ca fiind confidenţiale, potrivit legii.
(6)Prin excepţie de la prevederile alin. (5), după comunicarea rezultatului procedurii de atribuire, entitatea contractantă este obligată să permită, la cerere, într-un termen care nu poate depăşi o zi lucrătoare de la data primirii cererii, accesul neîngrădit al oricărui ofertant/candidat la raportul procedurii de atribuire şi la informaţiile care nu fac parte din propunerile tehnice, propunerile financiare şi/sau fundamentările/justificările de preţ/cost. Autoritatea contractantă este obligată să permită, la cerere, într-un termen care nu poate depăşi o zi lucrătoare de la data primirii cererii, accesul neîngrădit al oricărui ofertant/candidat şi la informaţiile din cadrul propunerilor tehnice şi/sau la fundamentările/justificările de preţ/cost care nu au fost declarate şi probate de către ofertanţi ca fiind confidenţiale.
(7)Dispoziţiile alin. (1) se pot aplică, în mod corespunzător, şi pentru furnizori şi/sau subcontractanţii subcontractanţilor şi/sau orice alţi operatori economici, cu condiţia ca această posibilitate să fi fost prevăzută în documentele achiziţiei.
(5)Atunci când înlocuirea sau introducerea unor noi subcontractanţi are loc după atribuirea contractului, aceştia transmit certificatele şi alte documente necesare pentru verificarea inexistenţei unor situaţii de excludere şi, respectiv, a existenţei resurselor/capacităţilor corespunzător părţii lor de implicare în contractul care urmează să fie îndeplinit.
Art. 236
(1)Contractele sectoriale şi acordurile-cadru pot fi modificate, fără organizarea unei noi proceduri de atribuire, atunci când modificările, indiferent de valoarea acestora, au fost prevăzute în documentele achiziţiei iniţiale sub forma unor clauze de revizuire clare, precise şi fără echivoc, care pot include clauze de revizuire a preţului.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), clauzele de revizuire precizează limitele şi natura eventualelor modificări sau opţiuni, precum şi condiţiile în care se poate recurge la acestea şi nu pot stabili modificări sau opţiuni care ar afecta caracterul general al contractului sectorial sau al acordului-cadru.
a)schimbarea contractantului nu poate fi realizată din motive economice sau tehnice, precum cerinţe privind interschimbabilitatea sau interoperabilitatea cu echipamentele, programele informatice, serviciile sau instalaţiile existente achiziţionate în cadrul procedurii de achiziţie iniţiale;
Art. 238
Art. 239
Entităţile contractante care modifică un contract sectorial/acord-cadru în cazurile prevăzute la art. 237 şi 238 au obligaţia de a publica un anunţ în acest sens în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, cu respectarea formularului-standard stabilit de Comisia Europeană în temeiul dispoziţiilor art. 71 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014.
Art. 2391
(1)Entitatea contractantă publică în secţiunea dedicată din SEAP toate modificările contractelor de achiziţie sectorială/acordurilor-cadru, astfel încât să rezulte durata şi preţul final la finalizarea sau încetarea acestora.
(2)Prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi se stabilesc condiţiile de publicare a modificărilor contractuale prevăzute la alin. (1).
(1)Contractele sectoriale şi acordurile-cadru pot fi modificate, fără organizarea unei noi proceduri de atribuire, atunci când contractantul cu care entitatea contractantă a încheiat iniţial contractul sectorial este înlocuit cu un nou contractant, în una dintre următoarele situaţii:
a)ca urmare a unei clauze de revizuire sau a unei opţiuni stabilite de entitatea contractantă potrivit art. 236;
b)drepturile şi obligaţiile contractantului iniţial rezultate din contractul sectorial sunt preluate, ca urmare a unei succesiuni universale sau cu titlu universal în cadrul unui proces de reorganizare, inclusiv prin fuziune, divizare, achiziţie sau insolvenţă, de către un alt operator economic care îndeplineşte criteriile de calificare şi selecţie stabilite iniţial, cu condiţia ca această modificare să nu presupună alte modificări substanţiale ale contractului sectorial şi să nu se realizeze cu scopul de a eluda aplicarea procedurilor de atribuire prevăzute de prezenta lege;
c)la încetarea anticipată a contractului sectorial/acordului-cadru, contractantul principal cesionează entităţii contractante contractele încheiate cu subcontractanţii acestuia, ca urmare a unei clauze de revizuire sau a unei opţiuni stabilite de entitatea contractantă potrivit art. 236 alin. (1).
*) Potrivit art. II pct. 48 din O.U.G. nr. 107/2017, la articolul 240 alineatul (1), litera c) se introduce şi va avea următorul cuprins:
"c)în cazul în care entitatea contractantă însăşi îşi asumă obligaţiile contractantului principal faţă de subcontractanţii acestuia, respectiv aceştia faţă de entitatea contractantă;"
(la data 22-dec-2017 Art. 240, alin. (1), litera C. din capitolul VI, sectiunea 2 completat de Art. II, punctul 48. din Ordonanta urgenta 107/2017)
(2)Contractele de achiziţie publică/acordurile-cadru pot fi modificate, fără organizarea unei noi proceduri de atribuire, atunci când modificările, indiferent de valoarea lor, nu sunt substanţiale, în sensul alin. (3).
(3)În sensul alin. (2), modificarea unui contract sau a unui acord-cadru, pe durata sa, este considerată a fi substanţială atunci când, prin această modificare, contractul sau acordul-cadru prezintă caracteristici care diferă în mod substanţial de cele ale documentului iniţial. Fără a aduce atingere prevederilor alin. (1) şi ale art. 236-238, o modificare a unui contract sectorial/acord-cadru, pe durata sa, este considerată modificare substanţială atunci când este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)modificarea introduce condiţii care, dacă ar fi fost incluse în procedura de atribuire iniţială, ar fi permis selecţia altor candidaţi decât cei selectaţi iniţial sau acceptarea unei alte oferte decât cea acceptată iniţial sau ar fi atras şi alţi participanţi la procedura de atribuire;
b)modificarea schimbă echilibrul economic al contractului sectorial/acordului-cadru în favoarea contractantului într-un mod care nu a fost prevăzut în contractul sectorial/acordul-cadru iniţial;
c)modificarea extinde în mod considerabil obiectul contractului sectorial/acordului-cadru;
d)un nou contractant înlocuieşte contractantul iniţial, în alte cazuri decât cele prevăzute la alin. (1).
a)valoarea modificării este mai mică decât pragurile valorice corespunzătoare prevăzute la art. 12 alin. (1);
b)valoarea modificării este mai mică de 10% din preţul iniţial al contractului sectorial de servicii sau de produse sau mai mică de 15% din preţul contractului sectorial de lucrări.
(2)Modificarea realizată în condiţiile prevăzute la alin. (1) nu poate aduce atingere caracterului general al contractului sectorial sau al acordului-cadru în baza căruia sunt atribuite contractele prevăzute la alin. (1).
(3)În situaţia prevăzută la alin. (1), în cazul în care se efectuează mai multe modificări succesive, valoarea modificărilor se va determina pe baza valorii nete cumulate a modificărilor succesive realizate numai în baza alin. (1), fără a se lua în calcul eventualele modificări care nu conduc la majorarea valorii contractului şi fără a se aduce atingere caracterului general al contractului/acordului-cadru.
Art. 2431
(1)Pe parcursul îndeplinirii acordului-cadru/contractului, preţul poate fi ajustat prin actualizare în cazul în care pe piaţă au apărut anumite condiţii, în urma cărora s-a constatat creşterea/diminuarea indicilor de preţ pentru elemente constitutive ale ofertei, al căror efect se reflectă în creşterea/diminuarea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat preţul acordului-cadru/contractului.
(2)Pentru a se respecta principiul transparenţei, posibilitatea de ajustare a preţului trebuie să fie precizată atât în documentaţia de atribuire, cât şi în acordul-cadru/contractul care urmează să fie încheiat, prin clauze speciale în acest sens.
(3)Entitatea contractantă precizează atât în documentaţia de atribuire, cât şi în contractul de achiziţie sectorială/acordul-cadru modul concret de ajustare a preţului, indicii care vor fi utilizaţi, precum şi sursa informaţiilor cu privire la evoluţia acestora, cum ar fi buletine statistice sau cotaţii ale burselor de mărfuri.
(4)[textul din Art. 243^1, alin. (4) din capitolul VI, sectiunea 2 a fost abrogat la 24-mai-2024 de Art. II, punctul 6. din Ordonanta urgenta 52/2024]
(5)În orice situaţie, preţul acordului-cadru/contractului poate fi ajustat doar în măsura strict necesară pentru acoperirea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat preţul acordului-cadru/contractului.
(6)Modul de ajustare nu trebuie să conducă în niciun caz la schimbarea rezultatului procedurii de atribuire, prin anularea sau diminuarea avantajului competitiv pe baza căruia contractantul respectiv a fost declarat câştigător în urma finalizării respectivei proceduri, cu excepţia cazului prevăzut la alin. (5) .
(7)
(8)Entitatea contractantă are dreptul să includă clauze de ajustare/revizuire a preţului, în conformitate cu prevederile alin. (3), pentru contractele de servicii sau furnizare care se derulează pe o perioadă de până la 24 de luni şi pentru contractele de lucrări care se derulează pe o perioadă de cel mult 6 luni.
(9)Entitatea contractantă este obligată să includă clauze de ajustare/revizuire a preţului, în conformitate cu prevederile alin. (3), pentru contractele de servicii sau furnizare care se derulează pe o perioadă ce depăşeşte 24 de luni şi pentru contractele de lucrări care se derulează pe o perioadă ce depăşeşte 6 luni.
(10)Pe parcursul derulării contractului plăţile se vor face exclusiv pe baza preţurilor proprii prevăzute de contractant în oferta sa iniţială, fixe sau ajustate, după cum s-a prevăzut în documentele de achiziţie iniţiale şi în contract.
(11)[textul din Art. 243^1, alin. (11) din capitolul VI, sectiunea 2 a fost abrogat la 24-mai-2024 de Art. II, punctul 8. din Ordonanta urgenta 52/2024]
(12)[textul din Art. 243^1, alin. (12) din capitolul VI, sectiunea 2 a fost abrogat la 24-mai-2024 de Art. II, punctul 8. din Ordonanta urgenta 52/2024]
(13)
e1)încălcarea dispoziţiilor prevăzute la art. 209 alin. (41) şi (8);
g)nepunerea la dispoziţia ANAP a informaţiilor referitoare la atribuirea/modificarea contractelor de achiziţie sectorială/acordurilor-cadru, în scopul îndeplinirii funcţiilor sale;
j)încălcarea prevederilor art. 227 şi art. 228 alin. (1)-(2);
k)neducerea la îndeplinire a deciziei Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, după data la care aceasta rămâne definitivă;
m)orice încălcare a prevederilor prezentei legi sau a actelor normative emise în aplicarea acesteia, având ca efect încălcarea dispoziţiilor art. 2;
n)încălcarea prevederilor art. 232 alin. (1) şi (3).
(1)Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se realizează ex post de către persoane împuternicite în acest scop de către Curtea de Conturi a României.
(1)Sancţiunea contravenţională se aplică entităţii contractante, care dispune adoptarea de măsuri împotriva persoanei/persoanelor implicate în procesul de achiziţie publică ce a făcut obiectul contravenţiei numai dacă instanţele judecătoreşti constată îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii de către acestea, cu vinovăţie, constând în culpă gravă, a oricărui act ori fapt în legătură cu exercitarea, în condiţiile legii, a atribuţiilor ce le revin.
Art. 249
În cazul contravenţiilor prevăzute la art. 245 sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2541
(1)În perioada derulării proceselor de achiziţie ale contractelor din cadrul proiectelor de infrastructură finanţate din fonduri europene, entităţile contractante pot angaja experţi, pe perioadă determinată, cu contract individual de muncă, în afara organigramei aprobate potrivit legii, până la cel mult 30% din numărul membrilor comisiei de evaluare, pentru a asigura buna desfăşurare a acestora, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 325/2018 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea condiţiilor de înfiinţare a posturilor în afara organigramei şi a criteriilor pe baza cărora se stabileşte procentul de majorare salarială pentru activitatea prestată în proiecte finanţate din fonduri europene nerambursabile.
(2)Experţii angajaţi potrivit alin. (1) trebuie să deţină calificare de experţi în achiziţii publice sau pot fi persoane cu calificare şi experienţă relevantă în domeniul obiectului achiziţiei.p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR, FLORIN IORDACHE PREŞEDINTELE SENATULUI CĂLIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TĂRICEANU |
NACE REV. 11 | Cod CPV | ||||
Secţiunea F | Construcţii | ||||
Diviziune | Grupă | Clasă | Descriere | Note | |
45 | Construcţii | Această diviziune include: - construcţia de clădiri şi lucrări noi, restaurare şi reparaţii curente | 45000000 | ||
45.1 | Pregătirea şantierelor | 45100000 | |||
45.11 | Demolări de clădiri; terasamente | Această clasă include: - demolarea clădirilor şi a altor structuri; - degajarea şantierelor; - lucrări de terasament: excavarea, umplerea, nivelarea şantierelor de construcţii, săpare de şanţuri, îndepărtarea rocilor, demolare prin explozie etc.; - pregătirea şantierelor pentru exploatare minieră; - îndepărtarea solului şi alte lucrări de dezvoltare şi pregătire a terenurilor şi a şantierelor miniere. Această clasă cuprinde, de asemenea: - drenarea şantierelor de construcţii; - drenarea terenurilor agricole şi forestiere. | 45110000 | ||
45.12 | Lucrări de foraj şi sondaj | Această clasă include: - sondaje experimentale, foraje de recunoaştere şi carotaje pentru construcţii, precum şi pentru studii geofizice, geologice sau alte studii similare. Această clasă nu cuprinde: - forarea puţurilor de extracţie a ţiţeiului sau a gazelor naturale, a se vedea 11.20; - forarea puţurilor de apă, a se vedea 45.25; - săparea de puţuri, a se vedea 45.25; - prospectarea zăcămintelor de ţiţei şi de gaze naturale, precum şi studiile geofizice, geologice şi seismice, a se vedea 74.20. | 45120000 | ||
45.2 | Lucrări de construcţii complete sau parţiale; lucrări de geniu civil | 45200000 | |||
45.21 | Lucrări generale de construcţii de clădiri şi lucrări de geniu civil | Această clasă include: - construcţii de clădiri de toate tipurile şi construcţii civile; - poduri, inclusiv cele destinate susţinerii şoselelor suspendate, viaducte, tuneluri şi pasaje subterane; - conducte, linii de comunicaţii şi linii electrice pentru transport pe distanţe mari; - conducte, linii de comunicaţii şi linii electrice pentru reţele urbane; - lucrări conexe de amenajare urbană; - asamblarea şi montarea de construcţii prefabricate pe şantiere. Această clasă nu cuprinde: - servicii referitoare la extracţia ţiţeiului şi a gazelor naturale, a se vedea 11.20; - construcţia de lucrări complet prefabricate din elemente din alte materiale decât betonul fabricate de unitatea care execută lucrările, a se vedea diviziunile 20, 26 şi 28; - lucrări de construcţii, altele decât cele de clădiri, pentru stadioane, piscine, săli de sport, terenuri de tenis, circuite de golf şi alte instalaţii sportive, a se vedea 45.23; - lucrări de instalaţii pentru construcţii, a se vedea 45.3; - lucrări de finisare, a se vedea 45.4; - activităţi de arhitectură şi de inginerie, a se vedea 74.20; - gestionarea proiectelor de construcţii, a se vedea 74.20. | 45210000 cu excepţia: 45213316 45220000 45231000 45232000 | ||
45.22 | Ridicarea de şarpante şi acoperişuri | Această clasă include: - ridicarea de şarpante; - montarea acoperişurilor; - lucrări de impermeabilizare. | 45261000 | ||
45.23 | Construcţii de autostrăzi, şosele, aerodromuri şi complexe sportive | Această clasă include: - construcţia de autostrăzi, de drumuri, de şosele, alte căi pentru vehicule şi pietoni; - construcţia de căi ferate; - construcţia de piste de aterizare-decolare; - lucrări de construcţii, altele decât cele de clădiri, pentru stadioane, piscine, săli de sport, terenuri de tenis, circuite de golf şi alte instalaţii sportive; - marcarea cu vopsea a suprafeţelor rutiere şi a spaţiilor de parcare. Această clasă nu cuprinde: - terasamentele preliminare, a se vedea 45.11. | 45212212 şi DA03 45230000 cu excepţia: 45231000 45232000 45234115 | ||
45.24 | Lucrări hidrotehnice | Această clasă include construcţia de: - căi navigabile, porturi, lucrări fluviale, porturi de agrement (marinas), ecluze etc.; - baraje şi diguri; - dragare; - lucrări subacvatice. | 45240000 | ||
45.25 | Alte lucrări de construcţii care implică lucrări speciale | Această clasă include: - activităţile de construcţii specializate care implică un aspect comun pentru mai multe tipuri de lucrări şi care necesită competenţe sau echipamente specializate; - realizarea de fundaţii, inclusiv instalarea piloţilor; - forarea şi construcţia de puţuri de apă, săparea de puţuri; - montarea elementelor de structură metalică ce nu sunt fabricate de unitatea care execută lucrările; - îndoirea structurilor metalice; - lucrări de zidire cu cărămidă sau piatră; - montarea şi demontarea schelelor şi a platformelor de lucru proprii sau închiriate; - construcţia de coşuri de fum şi de cuptoare industriale. Această clasă nu cuprinde: închirierea de schele fără montare şi demontare, a se vedea 71.32. | 45250000 45262000 | ||
45.3 | Lucrări de instalaţii | 45300000 | |||
45.31 | Lucrări de instalaţii electrice | Această clasă include: - instalarea, în clădiri sau în alte proiecte de construcţii, a următoarelor elemente: - cabluri şi conexiuni electrice; - sisteme de telecomunicaţii; - instalaţii electrice de încălzire; - antene pentru clădiri rezidenţiale; - sisteme de alarmă împotriva incendiilor; - sisteme de alarmă antiefracţie; - ascensoare şi scări rulante; - paratrăsnete etc. | 45213316 45310000 cu excepţia: 45316000 | ||
45.32 | Lucrări de izolare | Această clasă include: - instalarea, în clădiri sau în alte proiecte de construcţii, de izolaţii termice, acustice sau împotriva vibraţiilor. Această clasă nu cuprinde: - lucrări de impermeabilizare, a se vedea 45.22, | 45320000 | ||
45.33 | Instalaţii | Această clasă include: - instalarea, în clădiri sau în alte proiecte de construcţii, a următoarelor elemente: - instalaţii şi echipamente sanitare; - echipamente pentru distribuţia gazelor; - echipamente şi conducte de încălzire, de ventilare, de refrigerare sau de climatizare; - instalaţii de stingere a incendiilor cu sprinklere. Această clasă nu cuprinde: - instalarea sistemelor electrice de încălzire, a se vedea 45.31. | 45330000 | ||
45.34 | Alte lucrări de instalaţii | Această clasă include: - instalarea sistemelor de iluminat şi de semnalizare pentru şosele, căi ferate, aeroporturi şi porturi; - instalarea, în clădiri sau în alte proiecte de construcţii, a instalaţiilor şi a echipamentelor neclasificate în altă parte. | 45234115 45316000 45340000 | ||
45.4 | Lucrări de finisare | 45400000 | |||
45.41 | Tencuire | Această clasă include: - aplicarea, în clădiri sau în alte proiecte de construcţii, a ipsosului şi a stucului pentru structuri sau ornamente interioare şi exterioare, inclusiv a materialelor de făţuire asociate. | 45410000 | ||
45.42 | Tâmplărie şi dulgherie | Această clasă include: - instalarea de uşi, ferestre, tocuri şi rame pentru uşi şi ferestre, bucătării echipate, scări, echipamente pentru magazine şi echipamente similare, din lemn sau din alte materiale, care nu sunt fabricate de unitatea care execută lucrările; - amenajări interioare, precum plafoane, lambriuri din lemn, compartimentări mobile etc. Această clasă nu cuprinde: - acoperirea cu parchet sau alte pardoseli din lemn, a se vedea 45.43. | 45420000 | ||
45.43 | Îmbrăcarea podelelor şi a pereţilor | Această clasă include: - instalarea, în clădiri sau în alte proiecte de construcţii, a următoarelor elemente: - dale din ceramică, beton sau piatră pentru pereţi sau podele; - parchete şi alte pardoseli din lemn, mochete şi linoleum; - inclusiv din cauciuc sau plastic; - materiale de placare a podelelor sau a pereţilor din terrazzo, marmură, granit sau ardezie; - tapete. | 45430000 | ||
45.44 | Vopsitorie şi montare de geamuri | Această clasă include: - vopsirea interioară şi exterioară a clădirilor; - vopsirea structurilor de construcţii civile; - montarea sticlei, a oglinzilor etc. Această clasă nu cuprinde: - instalarea ferestrelor, a se vedea 45.42. | 45440000 | ||
45.45 | Alte lucrări de finisare | Această clasă include: - instalarea piscinelor private; - curăţirea pereţilor exteriori ai clădirilor cu ajutorul aburilor, prin sablare sau alte metode similare; - celelalte lucrări de finalizare şi finisare a clădirilor neclasificate în altă parte. Această clasă nu cuprinde: - curăţarea pereţilor interiori al clădirilor şi ai altor construcţii, a se vedea 74.70. | 45212212 şi DA04 45450000 | ||
45.5 | Închirierea de echipamente de construcţie sau demolare cu operator | 45500000 | |||
45.50 | Închirierea de echipamente de construcţie sau demolare cu operator | Această clasă nu cuprinde: - închirierea de maşini şi echipamente de construcţie sau demolare fără operator, a se vedea 71.32. | 45500000 | ||
Descriere | Cod VPV |
Servicii de sănătate, servicii sociale şi servicii conexe | 75200000-8; 75231200-6; 75231240-8; 79611000-0; 79622000-0 [Servicii de furnizare personal menajer]; 79624000-4 [Servicii de asigurare de personal de asistenţă medicală] şi 79625000-1 [Servicii de asigurare de personal medical] de la 85000000-9 la 85323000-9; 98133100-5, 98133000-4; 98200000-5 şi 98500000-8 [Case particulare cu personal angajat] şi 98513000-2 - 98514000-9 [Servicii de forţă de muncă pentru particulari, Servicii de personal de agenţii pentru particulari, Servicii de personal de birou pentru particulari, Servicii de personal angajat temporar pentru particulari, Servicii de asistenţă la domiciliu şi Servicii domestice] |
Servicii sociale administrative, servicii de învăţământ, servicii de sănătate şi servicii culturale | 85321000-5 şi 85322000-2, 75000000-6 [Servicii de administraţie publică, de apărare şi de asigurări sociale], 75121000-0, 75122000- 7, 75124000-1; de la 79995000-5 la 79995200-7; de la 80000000-4 Servicii de învăţământ şi formare profesională la 80660000-8; de la 92000000-1 la 92700000-8, 79950000-8 [Servicii de organizare de expoziţii, de târguri şi de congrese], 79951000-5 [Servicii de organizare de seminarii], 79952000-2 [Servicii pentru evenimente], 79952100-3 [Servicii de organizare de evenimente culturale], 79953000-9 [Servicii de organizare de festivaluri], 79954000-6 [Servicii de organizare de petreceri], 79955000-3 [Servicii de organizare de prezentări de modă], 79956000-0 [Servicii de organizare de târguri şi expoziţii] |
Servicii de asigurări sociale obligatorii2 | 75300000-9 |
Servicii de indemnizaţii | 75310000-2, 75311000-9, 75312000-6, 75313000-3, 75313100-4, 75314000-0, 75320000-5, 75330000-8, 75340000-1 |
Alte servicii comunitare, sociale şi personale, inclusiv servicii prestate de organizaţii sindicale, de organizaţii politice, de asociaţii de tineri şi servicii diverse prestate de organizaţii asociative | 98000000-3, 98120000-0; 98132000-7; 98133110-8 şi 98130000-3 |
Servicii religioase | 98131000-0 |
Servicii hoteliere şi restaurante | de la 55100000-1 la 55410000-7; de la 55521000-8 la 55521200-0 [55521000-8 Servicii de catering la domiciliu, 55521100-9 Servicii de livrare a mâncării la domiciliu, 55521200-0 Servicii de livrare a mâncării], 55510000-8 [Servicii de cantină], 55511000-5 [Servicii de cantină şi alte servicii de cafenea cu clientelă restrânsă], 55512000-2 [Servicii de gestionare a cantinelor], 55523100-3 [Servicii de restaurant pentru şcoli], 55520000-1 [Servicii de catering], 55522000-5 [Servicii de catering pentru societăţi de transport], 55523000-2 [Servicii de catering pentru alte societăţi sau instituţii], 55524000-9 [Servicii de catering pentru şcoli] |
Servicii juridice, în măsura în care nu sunt excluse în temeiul art. 37 alin. (3). | de la 79100000-5 la 79140000-7; 75231100-5 |
Alte servicii administrative şi servicii guvernamentale | de la 75100000-7 la 75120000-3; 75123000-4; de la 75125000-8 la 75131000-3 |
Prestări de servicii pentru comunitate | de la 75200000-8 la 75231000-4 |
Servicii legate de închisori, de securitate publică şi de salvare, în măsura în care nu sunt excluse în temeiul art. 37 alin. (1) lit. h) | de la 75231210-9 la 75231230-5; de la 75240000-0 la 75252000-7; 79430000-7; 98113100-9 |
Servicii de investigaţie şi de siguranţă | de la 79700000-1 la 79721000-4 [Servicii de investigaţie şi de siguranţă, Servicii de siguranţă, Servicii de monitorizare a sistemelor de alarmă, Servicii de pază, Servicii de supraveghere, Servicii de localizare, Servicii de localizare a transfugilor, Servicii de patrulare, Servicii de eliberare de ecusoane de identificare, Servicii de investigaţie şi Servicii de agenţii de detectivi] 79722000-1 [Servicii de grafologie], 79723000-8 [Servicii de analiză a deşeurilor] |
Servicii internaţionale | 98900000-2 [Servicii prestate de organizaţii şi de organisme extrateritoriale] şi 98910000-5 [Servicii specifice organizaţiilor şi organismelor internaţionale] |
Servicii poştale | 64000000-6 [Servicii poştale şi de telecomunicaţii], 64100000-7 [Servicii poştale şi de curierat], 64110000-0 [Servicii poştele], 64111000-7 [Servicii poştale de distribuire a ziarelor şi a periodicelor], 64112000-4 [Servicii poştale de distribuire a corespondenţei], 64113000-1 [Servicii poştale de distribuire a coletelor], 64114000-8 [Servicii de ghişee de oficii poştale], 64115000-5 [Închiriere de cutii poştale], 64116000-2 [Servicii post-restant], 64122000-7 [Servicii de curierat şi de mesagerie internă în birouri] |
Servicii diverse | 50116510-9 [Servicii de reşapare de pneuri], 71550000-8 [Servicii de feronerie] |
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Repertoar numărul de obiecte din listă: (72)
Repertoar numărul de obiecte din listă: (61)
- Un operator economic, in calitate de contractant intr-un contract de achizitie publica, solicita consiliere metodologica cu privire la: 1.dreptul sau de a solicita beneficiarului inlocuirea, pe perioada derularii contractului/acordului-cadru, a tertului sustinator datorita situatiei financiare dificile in care se afla contractantul, iar tertul sustinator nu isi mai mentine sustinerea financiara, asa cum a declarat in angajamentul de sustinere, pentru a nu periclita derularea in bune conditii a contractului/acordului-cadru. 2.dreptul sau de a solicita beneficiarului inlocuirea tertului sustinator care are si calitatea de subcontractant declarat initial in oferta, din cauza situatiei financiare dificile in care se afla tertul/subcontractantul, pentru a nu periclita derularea in bune conditii a contractului/acordului-cadru.
- Un operator economic, in calitate de contractant intr-un contract de achizitie publica, solicita consiliere metodologica cu privire la: 1.dreptul sau de a solicita beneficiarului inlocuirea, pe perioada derularii contractului/acordului-cadru, a tertului sustinator datorita situatiei financiare dificile in care se afla contractantul, iar tertul sustinator nu isi mai mentine sustinerea financiara, asa cum a declarat in angajamentul de sustinere, pentru a nu periclita derularea in bune conditii a contractului/acordului-cadru. 2.dreptul sau de a solicita beneficiarului inlocuirea tertului sustinator care are si calitatea de subcontractant declarat initial in oferta, din cauza situatiei financiare dificile in care se afla tertul/subcontractantul, pentru a nu periclita derularea in bune conditii a contractului/acordului-cadru.
- Se poate retine existenta/inexistenta unei situatii potential generatoare de conflict de interese in sensul dispozitiilor art. 73 lit. e) din Legea nr. 99/2016, in situatia in care un operator economic a nominalizat in cadrul contractului de lucrari un sef de santier/manager de proiect care este sot al unui membru in cadrul Consiliului Tehnico-Economic al entitatii contractante?
Răspunsuri Achiziţii Publice numărul de obiecte din listă: (11)
- Ajustarea pretului contractului de achizitie publica. Diferenta între revizuire si actualizare
- Ajustarea preţului contractului de achiziţie publică. Actualizare în cazul de modificări legislative
- Stabilirea procedurilor de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de utilitate publică cu privire la canalizarea şi epurarea apelor uzate
Fluxuri numărul de obiecte din listă: (2)
Acte numărul de obiecte din listă: (69)
Proiecte legislative numărul de obiecte din listă: (10)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (21)
- Regulamentul 2150/22-oct-2025 de modificare a Directivei 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte pragurile de aplicare pentru contractele de achiziţii de produse, de servicii şi de lucrări şi pentru concursurile de proiecte pentru anii 2026-2027
- Ordonanță de urgență 52/2024 pentru modificarea şi abrogarea unor prevederi din acte normative în domeniul achiziţiilor publice şi achiziţiilor sectoriale
- Regulamentul 2496/15-nov-2023 de modificare a Directivei 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte pragurile de aplicare pentru contractele de achiziţii publice de lucrări, de bunuri şi de servicii şi pentru concursurile de proiecte
Modificate de acest act numărul de obiecte din listă: (1)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (37)
- Ordonanță de urgență 47/2022 privind ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru
- Ordonanta 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare
- Instructiunile 1/2021 privind modificarea contractului de achiziţie publică/contractului de achiziţie sectorială/acordului-cadru
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (2216)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (2216)
- Sentinta nr. RJ 46g7gg42g/2025 din 10-nov-2025, Tribunalul Buzau, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Decizie nr. RJ 73d9e9458/2025 din 24-oct-2025, Curtea de Apel Targu Mures, litigiu privind achizitiile publice (Contencios administrativ si fiscal)
- Decizie nr. RJ ggd5d6767/2025 din 24-oct-2025, Curtea de Apel Timisoara, alte cereri (Contencios administrativ si fiscal)
Comentarii, monografii, reviste şi webinarii numărul de obiecte din listă: (47)
Monografii numărul de obiecte din listă: (3)
- Drept administrativ II. Curs universitar pentru invatamantul cu frecventa redusa si invatamantul la distanta din 01-sept-2025, Wolters Kluwer [ISBN:978-606-677-057-6]
- Riscul in contractele de antrepriza pentru lucrari de constructii din 31-dec-2024, Wolters Kluwer [ISBN:978-606-677-003-3]
- Participarea tertilor intervenienti in procedurile judiciare din 15-dec-2024, Wolters Kluwer [ISBN:978-606-677-049-1]
Articole numărul de obiecte din listă: (44)
- Scurte considerente pe marginea cadrului legal aplicabil contractului de achiziţie publică de antrepriză de lucrări, în etapa executării acestuia, din perspectiva adoptării Contractului naţional de antrepriză reglementat de H.G. Nr. 1/2018
- Ajustarea preţului contractului de achiziţie publică cu nerespectarea cerinţelor legale imperative. Nulitatea absolută a actului adiţional
- Cererile de anulare a hotărârilor arbitrale în jurisprudenţa recentă a Curţii de Apel Bucureşti