Secţiunea 2 - Achiziţii care includ aspecte de apărare şi securitate - Legea 99/2016 privind achiziţiile sectoriale
M.Of. 391
În vigoare Versiune de la: 24 Mai 2024 până la: 31 Decembrie 2025
SECŢIUNEA 2:Achiziţii care includ aspecte de apărare şi securitate
SUBSECŢIUNEA 1:Paragraful 1 - Apărare şi securitate
Art. 41
(1)Prezenta lege se aplică contractelor sectoriale atribuite şi concursurilor de soluţii organizate în domeniile apărării şi securităţii naţionale, cu excepţia:
a)celor pentru care se aplică dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012;
b)celor pentru care nu sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, potrivit art. 21, 22 sau 56 din aceasta.
(2)Prezenta lege nu este aplicabilă contractelor sectoriale atribuite şi concursurilor de soluţii organizate în domeniile apărării şi securităţii naţionale care nu sunt exceptate în temeiul alin. (1), în măsura în care protecţia intereselor esenţiale de securitate ale statului nu poate fi garantată doar prin măsuri mai puţin invazive, cum ar fi impunerea unor cerinţe în vederea protejării caracterului confidenţial al informaţiilor pe care entitatea contractantă le pune la dispoziţie în cadrul unei proceduri de atribuire potrivit dispoziţiilor prezentei legi.
(3)Prezenta lege nu este aplicabilă contractelor sectoriale atribuite şi concursurilor de soluţii organizate în domeniile apărării şi securităţii naţionale care nu sunt exceptate în temeiul alin. (1), în măsura în care aplicarea prezentei legi ar obliga entitatea contractantă să furnizeze informaţii a căror divulgare este contrară intereselor esenţiale ale securităţii naţionale, potrivit art. 346 alin. (1) lit. a) din TFUE.
(4)Prezenta lege nu este aplicabilă contractelor sectoriale sau concursurilor de soluţii în legătură cu care este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)atribuirea şi executarea contractului sectorial sau a concursului de soluţii reprezintă informaţii secrete de stat, în conformitate cu dispoziţiile legale privind protecţia informaţiilor clasificate;
b)atribuirea şi executarea contractului sectorial sau a concursului de soluţii necesită impunerea, potrivit dispoziţiilor legale, a unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esenţiale de securitate ale statului, cu condiţia ca acestea să nu poată fi garantate prin măsuri mai puţin invazive, cum ar fi cerinţele prevăzute la alin. (2).
SUBSECŢIUNEA 2:Paragraful 2 - Achiziţii mixte care se referă la activităţi identice şi implică aspecte de apărare sau de securitate
Art. 42
(1)În cazul contractelor mixte care au ca obiect atât achiziţii pentru care se aplică dispoziţiile prezentei legi, cât şi achiziţii pentru care se aplică dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, sau ale altor acte normative/memorandumuri emise în temeiul art. 20 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, în legătură cu situaţiile prevăzute la art. 346 din TFUE, iar diferitele părţi ale unui anumit contract mixt sunt în mod obiectiv separabile, entitatea contractantă are dreptul de a alege între a atribui contracte distincte pentru părţile separate şi a atribui un singur contract.
(2)În cazul în care, în temeiul alin. (1), entitatea contractantă alege să atribuie contracte distincte pentru părţile separate, regimul juridic şi actul normativ care se aplică atribuirii fiecăruia dintre aceste contracte distincte sunt cele determinate în funcţie de caracteristicile fiecărei părţi avute în vedere.
(3)În cazul în care, în temeiul alin. (1), entitatea contractantă alege să atribuie un singur contract, pentru stabilirea regimului juridic şi a actului normativ aplicabilă atribuirii contractului respectiv se aplică următoarele criterii:
a)atunci când o parte a contractului face obiectul actelor normative emise în temeiul art. 20 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, în legătură cu situaţiile prevăzute la art. 346 din TFUE, contractul poate fi atribuit fără aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, cu condiţia ca atribuirea unui singur contract să fie justificată de motive obiective;
b)atunci când o parte a contractului face obiectul dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, contractul poate fi atribuit în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu condiţia ca atribuirea unui singur contract să fie justificată de motive obiective.
(4)Dispoziţiile alin. (3) lit. b) nu aduc atingere pragurilor şi excepţiilor prevăzute de dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012.
(5)În cazul în care, în legătură cu un anumit contract, sunt incidente deopotrivă dispoziţiile alin. (3) lit. a) şi lit. b), se aplică dispoziţiile alin. (3) lit. a).
(6)Decizia de a atribui un singur contract în conformitate cu alin. (3) nu poate fi luată de entitatea contractantă în scopul exceptării atribuirii unor contracte de la aplicarea prevederilor prezentei legi sau ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012
(7)În cazul contractelor mixte care au ca obiect atât achiziţii pentru care se aplică dispoziţiile prezentei legi, cât şi achiziţii pentru care se aplică dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, sau ale altor acte normative emise în temeiul art. 20 alin. (3) din aceasta, în legătură cu situaţiile prevăzute la art. 346 din TFUE, iar diferitele părţi ale unui anumit contract mixt nu sunt în mod obiectiv separabile, contractul poate fi atribuit în conformitate cu dispoziţiile actelor normative emise în temeiul art. 20 alin. (3) menţionat mai sus, dacă include elemente în legătură cu situaţiile prevăzute la art. 346 din TFUE, sau în conformitate cu prevederile ordonanţei de urgenţă, în caz contrar.
SUBSECŢIUNEA 3:Paragraful 3 - Achiziţii care se referă la mai multe activităţi relevante şi implică aspecte legate de apărare sau securitate
Art. 43
(1)În cazul contractelor care vizează mai multe activităţi relevante şi implică aspecte legate de apărare sau securitate, entităţile contractante au dreptul de a alege între a atribui contracte distincte pentru părţile separate şi a atribui un singur contract.
(2)Decizia de a atribui un singur contract sau mai multe contracte distincte nu poate fi luată de entitatea contractantă în temeiul alin. (1) în scopul excluderii atribuirii unui contract sau a unor contracte de la aplicarea prevederilor prezentei legi sau ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012.
(3)În cazul în care în temeiul alin. (1), entităţile contractante aleg să atribuie contracte separate, regimul juridic şi actul normativ aplicabile atribuirii fiecăruia dintre aceste contracte sunt cele determinate de caracteristicile fiecărei activităţi avute în vedere.
Art. 44
În cazul în care entităţile contractante aleg să atribuie un singur contract, se aplică prevederile art. 45, cu condiţia ca atribuirea unui singur contract să fie justificată de motive obiective şi să nu fie luată de entitatea contractantă în scopul excluderii atribuirii unor contracte de la aplicarea prevederilor prezentei legi.
Art. 45
(1)În cazul contractelor care vizează o activitate care face obiectul prezentei legi şi o altă activitate care face obiectul actelor normative emise în temeiul art. 20 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, în legătură cu situaţiile prevăzute la art. 346 din TFUE, contractele pot fi atribuite fără aplicarea dispoziţiilor prezentei legi.
(2)În cazul contractelor care vizează o activitate care face obiectul prezentei legi şi o altă activitate care face obiectul dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, contractele pot fi atribuite în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012.
(3)În cazul contractelor prevăzute la alin. (2), care includ achiziţii sau alte elemente reglementate de actele normative emise în temeiul art. 20 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012 în legătură cu situaţiile prevăzute la art. 346 din TFUE, contractele pot fi atribuite fără aplicarea dispoziţiilor prezentei legi.
(4)Dispoziţiile alin. (2) nu aduc atingere pragurilor şi excluderilor prevăzute de dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012.
SUBSECŢIUNEA 4:Paragraful 4 - Contracte sectoriale şi concursuri de soluţii care implică aspecte de apărare sau securitate, atribuite sau organizate conform unor norme internaţionale
Art. 46
(1)Prezenta lege nu este aplicabilă contractelor sectoriale şi concursurilor de soluţii care implică aspecte de apărare sau de securitate şi pe care entitatea contractantă este obligată să le atribuie sau să le organizeze conform unor proceduri de atribuire diferite de cele prevăzute în prezenta lege, stabilite în unul dintre următoarele moduri:
a)printr-un acord sau înţelegere internaţională, încheiat în conformitate cu Tratatele, între România şi una sau mai multe ţări terţe ori subdiviziuni ale acestora, care vizează lucrări, produse sau servicii destinate implementării sau exploatării în comun a unui proiect de către semnatari;
b)printr-un acord sau un aranjament internaţional referitor la staţionarea de trupe şi care vizează operatorii economici ai unui stat membru sau ai unei ţări terţe;
c)de către o organizaţie internaţională.
(2)Entităţile contractante au obligaţia de a informa ANAP cu privire la acordurile prevăzute la alin. (1) lit. a) existente în domeniul lor de activitate.
(3)ANAP are obligaţia de a comunica Comisiei Europene informaţiile primite potrivit alin. (2).
(4)Prezenta lege nu este aplicabilă contractelor sectoriale şi concursurilor de soluţii care implică aspecte de apărare sau de securitate şi care sunt atribuite sau organizate de entitatea contractantă în conformitate cu regulile în materie de achiziţii stabilite de o organizaţie internaţională sau de o instituţie financiară internaţională, în cazul în care contractele sectoriale sau concursurile de soluţii în cauză sunt finanţate integral de organizaţia sau instituţia respectivă, precum şi în cazul în care legislaţia prevede altfel.
(5)În cazul contractelor sectoriale şi al concursurilor de soluţii care implici aspecte de apărare sau de securitate cofinanţate în cea mai mare parte de o organizaţie internaţională sau de o instituţie financiară internaţională, părţile convin asupra procedurilor de atribuire aplicabile.
(6)Prezenta lege nu este aplicabilă contractelor de achiziţie sectorială/acordurilor-cadru şi concursurilor de soluţii care implică aspecte de apărare şi securitate naţională şi pe care entitatea contractantă le atribuie unei organizaţii internaţionale.