Secţiunea 1 - Procedurile de atribuire - Legea 99/2016 privind achiziţiile sectoriale
M.Of. 391
În vigoare Versiune de la: 24 Mai 2024 până la: 31 Decembrie 2025
SECŢIUNEA 1:Procedurile de atribuire
SUBSECŢIUNEA 1:Paragraful 1 - Aplicarea procedurilor de atribuire
Art. 82
(11)
(1)Fără a aduce atingere prevederilor de la art. 12 alin. (3), procedurile de atribuire reglementate de prezenta lege, aplicabile pentru atribuirea contractelor sectoriale/acordurilor-cadru sau organizarea concursurilor de soluţii cu o valoare estimată egală sau mai mare decât pragurile prevăzute la art. 12 alin. (4), sunt următoarele:
a)licitaţia deschisă;
b)licitaţia restrânsă;
c)negocierea competitivă;
d)dialogul competitiv;
e)parteneriatul pentru inovare;
f)negocierea fără invitaţie prealabilă la procedura concurenţială de ofertare;
g)concursul de soluţii;
h)procedura de atribuire aplicabilă în cazul serviciilor sociale şi al altor servicii specifice;
i)procedura simplificată.
(11)[textul din Art. 82, alin. (1^1) din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 1 a fost abrogat la 13-iul-2020 de Art. II, punctul 7. din Ordonanta urgenta 114/2020]
(2)Entitatea contractantă atribuie contractele sectoriale/acordurile-cadru în cazul în care valoarea estimată este egală sau mai mare decât pragurile valorice prevăzute la art. 12 alin. (1) prin aplicarea procedurilor de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă, negociere competitivă sau dialog competitiv.
(3)Entitatea contractantă are dreptul de a aplica parteneriatul pentru inovare exclusiv în condiţiile prevăzute la art. 108-116.
(4)Entitatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare exclusiv în cazurile şi condiţiile prevăzute la art. 117.
(5)Entitatea contractantă are dreptul de a organiza un concurs de soluţii exclusiv în condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. i) şi art. 118-123.
(6)Entitatea contractantă atribuie contractele de achiziţie publică/acordurile-cadru având ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice în condiţiile prevăzute la art. 124 şi 125.
Art. 83
(1)Invitaţia la procedura concurenţială de ofertare se poate face prin unul dintre următoarele mijloace:
a)printr-un anunţ orientativ periodic, în conformitate cu prevederile art. 152, în cazul în care contractul sectorial este atribuit prin licitaţie restrânsă sau negociere competitivă;
b)printr-un anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, în conformitate cu prevederile art. 153, în cazul în care contractul sectorial este atribuit prin licitaţie restrânsă sau negociere competitivă, ori în cadrul unui dialog competitiv sau al unui parteneriat pentru inovare;
c)printr-un anunţ de participare, în conformitate cu prevederile art. 154, în cazul în care contractul sectorial este atribuit prin oricare dintre procedurile reglementate de prezenta lege.
(2)În cazul prevăzut la alin. (1) lit. a), operatorii economici care şi-au manifestat interesul în urma publicării anunţului orientativ periodic sunt invitaţi ulterior să îşi confirme interesul în scris prin intermediul unei invitaţii pentru confirmarea interesului, în conformitate cu prevederile art. 161.
SUBSECŢIUNEA 2:Paragraful 2 - Licitaţia deschisă
Art. 84
În cadrul procedurii de licitaţie deschisă, orice operator economic are dreptul de a depune ofertă în urma publicării unui anunţ de participare.
Art. 85
Licitaţia deschisă se iniţiază prin transmiterea spre publicare a unui anunţ de participare, în conformitate cu prevederile art. 83 alin. (1) lit. c) şi art. 154 alin. (3). prin care entitatea contractantă solicită operatorilor economici depunerea de oferte.
Art. 86
(1)Procedura de licitaţie deschisă se desfăşoară, de regulă, într-o singură etapă.
(2)Entitatea contractantă are dreptul de a decide organizarea unei etape finale de licitaţie electronică, caz în care are obligaţia de a preciza această decizie în anunţul de participare şi în documentaţia de atribuire.
Art. 87
(1)Perioada cuprinsă între data transmiterii anunţului de participare spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi data-limită de depunere a ofertelor este de cel puţin 35 de zile.
(2)În cazul în care entitatea contractantă a publicat un anunţ orientativ periodic care nu a fost utilizat în sine ca mijloc de invitaţie la procedura concurenţială de ofertare, aceasta are dreptul de a reduce perioada prevăzută la alin. (1) la cel puţin 15 zile dacă sunt îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiţii:
a)anunţul menţionat la partea introductivă a prezentului alineat a inclus, pe lângă informaţiile obligatorii, şi pe cele suplimentare care trebuie incluse într-un anunţ orientativ periodic utilizat în sine ca mijloc de invitaţie la procedura concurenţială de ofertare, în măsura în care informaţiile din urmă erau disponibile la momentul publicării lui;
b)anunţul orientativ periodic a fost transmis spre publicare cu o perioadă cuprinsă între 35 de zile şi 12 luni înainte de data transmiterii anunţului de participare.
(3)În cazul în care o situaţie de urgenţă survenită în urma unor evenimente care nu puteau fi prevăzute de către entitatea contractantă şi care nu sunt imputabile acesteia face imposibilă de respectat perioada prevăzută la alin. (1), entitatea contractantă poate stabili o perioadă redusă pentru depunerea ofertelor, care nu poate fi mai mică de 15 zile de la data transmiterii spre publicare a anunţului de participare, cu condiţia demonstrării în mod corespunzător a respectivei situaţii de urgenţă.
(4)Entitatea contractantă are dreptul de a reduce cu 5 zile perioada pentru depunerea ofertelor prevăzută la alin. (1) în cazul în care acceptă depunerea ofertelor prin mijloace electronice, în condiţiile prezentei legi.
Art. 88
Ofertantul depune oferta elaborată în conformitate cu informaţiile şi cerinţele prevăzute în documentaţia de atribuire, însoţită de DUAE sau alte documente solicitate prin care ofertantul furnizează informaţii privind îndeplinirea criteriilor de calificare şi selecţie stabilite de entitatea contractantă.
SUBSECŢIUNEA 3:Paragraful 3 - Licitaţia restrânsă
Art. 89
În cadrul procedurii de licitaţie restrânsă, orice operator economic are dreptul de a depune o solicitare de participare ca răspuns la o invitaţie la procedura concurenţială de ofertare, urmând ca numai candidaţii care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie stabilite de entitatea contractantă să aibă dreptul de a depune oferta în etapa ulterioară.
Art. 90
Licitaţia restrânsă se iniţiază prin transmiterea spre publicare a unei invitaţii la procedura concurenţială de ofertare, în conformitate cu prevederile art. 83 alin. (1) lit. a)-c) şi art. 156, prin care entitatea contractantă solicită operatorilor economici depunerea de solicitări de participare, însoţite de DUAE sau alte documente prin care operatorul economic furnizează informaţii privind îndeplinirea criteriilor de calificare şi selecţie stabilite de entitatea contractantă.
Art. 91
(1)Procedura de licitaţie restrânsă se desfăşoară, de regulă, în două etape obligatorii:
a)etapa depunerii solicitărilor de participare şi a selectării candidaţilor prin aplicarea criteriilor de calificare şi selecţie;
b)etapa depunerii ofertelor de către candidaţii selectaţi în cadrul primei etape şi a evaluării acestora prin aplicarea criteriului de atribuire şi a factorilor de evaluare.
(2)În etapa prevăzută la alin. (1) lit. a), entitatea contractantă are dreptul de a limita numărul de candidaţi care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie şi care vor fi invitaţi să depună oferte în etapa a doua, cu condiţia să fie asigurat un anumit număr minim de candidaţi.
(3)Entitatea contractantă are obligaţia de a indica în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare criteriile sau regulile obiective şi nediscriminatorii pe care intenţionează să le aplice, numărul minim de candidaţi pe care intenţionează să îi invite să depună oferte în etapa a doua a procedurii şi, dacă este cazul, numărul maxim.
(4)Numărul minim de candidaţi indicat în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare conform dispoziţiilor alin. (2) trebuie să fie suficient pentru a asigura o concurenţă reală şi, în orice situaţie, nu poate fi mai mic de 5.
(5)Atunci când selectează candidaţii, entitatea contractantă are obligaţia de a aplica numai criteriile de calificare şi selecţie prevăzute în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare.
(6)În urma finalizării etapei prevăzute la alin. (1) lit. a), entitatea contractantă transmite simultan tuturor candidaţilor selectaţi o invitaţie de participare la etapa a doua.
(7)Entitatea contractantă are obligaţia de a invita în etapa a doua un număr de candidaţi cel puţin egal cu numărul minim de candidaţi indicat în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare conform dispoziţiilor alin. (4).
(8)În cazul în care numărul de candidaţi care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie este mai mic decât numărul minim indicat în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare conform dispoziţiilor alin. (4), entitatea contractantă are dreptul de a opta între a continua procedura de atribuire numai cu acel candidat/acei candidaţi care îndeplineşte/îndeplinesc cerinţele solicitate şi a anula procedura, în condiţiile prevăzute la art. 226.
(9)Entitatea contractantă nu are dreptul de a invita în etapa a doua un operator economic care nu a depus o solicitare de participare în prima etapă sau nu a îndeplinit criteriile de calificare şi selecţie.
(10)Entitatea contractantă are dreptul de a decide organizarea unei etape finale de licitaţie electronică, caz în care are obligaţia de a preciza această decizie în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare şi în documentaţia de atribuire.
Art. 92
(1)Perioada cuprinsă între data transmiterii anunţului de participare spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau, după caz, data trimiterii invitaţiei pentru confirmarea interesului, şi data-limită de depunere a solicitărilor de participare este de cel puţin 30 de zile şi în niciun caz nu poate fi mai mică de 15 zile.
(2)Termenul-limită pentru primirea ofertelor poate fi stabilit de comun acord între entitatea contractantă şi candidaţii selectaţi, asigurându-se ca toţi candidaţii selectaţi să aibă la dispoziţie acelaşi termen pentru pregătirea şi transmiterea ofertelor.
(3)În lipsa unui acord cu privire la termenul-limită pentru primirea ofertelor, stabilit în conformitate cu alin. (2), acesta este de cel puţin 10 zile de la data la care a fost trimisă invitaţia de participare la etapa a doua a procedurii de atribuire.
SUBSECŢIUNEA 4:Paragraful 4 - Negocierea competitivă
Art. 93
În cadrul procedurii de negociere competitivă, orice operator economic are dreptul de a depune o solicitare de participare ca răspuns la o invitaţie la procedura concurenţială de ofertare, urmând ca numai candidaţii care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie stabilite de entitatea contractantă să aibă dreptul de a depune oferte iniţiale în etapa ulterioară, pe baza cărora entitatea contractantă va derula negocieri în vederea îmbunătăţirii acestora.
Art. 94
Negocierea competitivă se iniţiază prin transmiterea spre publicare a unei invitaţii la procedura concurenţială de ofertare, în conformitate cu prevederile art. 83 alin. (1) lit. a)-c) şi art. 156, prin care entitatea contractantă solicită operatorilor economici depunerea de solicitări de participare în vederea furnizării informaţiilor şi documentelor pentru calificare şi selecţie stabilite de entitatea contractantă.
Art. 95
(4)Numărul minim de candidaţi indicat în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare conform dispoziţiilor alin. (3) trebuie să fie suficient pentru a asigura o concurenţă reală cu condiţia să fie asigurat un număr de minimum 3 candidaţi.
(1)Procedura de negociere competitivă se desfăşoară, de regulă, în două etape:
a)etapa depunerii solicitărilor de participare şi a selectării candidaţilor prin aplicarea criteriilor de calificare şi selecţie;
b)etapa depunerii ofertelor iniţiale de către candidaţii selectaţi în cadrul primei etape şi a evaluării conformităţii acestora cu cerinţele minime stabilite de entitatea contractantă potrivit art. 96 alin. (2) şi negocierile în vederea îmbunătăţirii ofertelor iniţiale, a depunerii ofertelor finale şi a evaluării acestora, prin aplicarea criteriului de atribuire şi a factorilor de evaluare.
(2)În etapa prevăzută la alin. (1) lit. a), entitatea contractantă are dreptul de a limita numărul de candidaţi care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie şi care vor fi invitaţi să depună oferte iniţiale, cu condiţia să fie asigurat un număr de minimum 3 candidaţi.
(3)Entitatea contractantă are obligaţia de a indica în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare criteriile sau regulile obiective şi nediscriminatorii pe care intenţionează să le aplice, numărul minim de candidaţi pe care intenţionează să îi invite să depună oferte iniţiale în etapa a doua a procedurii şi, dacă este cazul, numărul maxim.
(4)Numărul minim de candidaţi indicat în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare conform dispoziţiilor alin. (3) trebuie să fie suficient pentru a asigura o concurenţă reală cu condiţia să fie asigurat un număr de minimum 3 candidaţi.(5)Atunci când selectează candidaţii, entitatea contractantă are obligaţia de a aplica numai criteriile de selecţie prevăzute în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare.
(6)În urma finalizării etapei prevăzute la alin. (1) lit. a), entitatea contractantă transmite simultan tuturor candidaţilor selectaţi o invitaţie de participare la etapa a doua.
(7)Entitatea contractantă are obligaţia de a invita în etapa a doua un număr de candidaţi cel puţin egal cu numărul minim de candidaţi indicat în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare conform dispoziţiilor alin. (4).
(8)În cazul în care numărul de candidaţi care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie este mai mic decât numărul minim indicat în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare conform dispoziţiilor alin. (4), entitatea contractantă are dreptul de a opta între a continua procedura de atribuire numai cu acel candidat/acei candidaţi care îndeplineşte/îndeplinesc cerinţele solicitate şi a anula procedura, în condiţiile prevăzute la art. 226.
(9)Entitatea contractantă nu are dreptul de a invita în etapa a doua un ofertant/candidat care nu a depus o solicitare de participare în prima etapă sau nu a îndeplinit criteriile de calificare şi selecţie.
(10)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), entitatea contractantă poate atribui contractul sectorial/acordul-cadru pe baza ofertelor iniţiale, fără parcurgerea negocierii prevăzute la alin. (1) lit. b), în cazul în care şi-a rezervat această posibilitate prin invitaţia la procedura concurenţială de ofertare.
(11)Entitatea contractantă are dreptul de a decide organizarea unei etape finale de licitaţie electronică, caz în care are obligaţia de a preciza această decizie în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare şi în documentaţia de atribuire.
Art. 96
(1)În cuprinsul documentaţiei de atribuire, entitatea contractantă defineşte obiectul achiziţiei sectoriale prin descrierea necesităţilor entităţii contractante şi a specificaţiilor tehnice solicitate pentru produsele, lucrările sau serviciile care urmează a fi achiziţionate şi stabileşte criteriul de atribuire şi factorii de evaluare.
(2)În cadrul descrierii elementelor prevăzute la alin. (1), entitatea contractantă stabileşte care sunt cerinţele minime pe care ofertele trebuie să le îndeplinească.
(3)Informaţiile furnizate prin documentaţia de atribuire trebuie să fie suficient de precise pentru a permite operatorilor economici să determine natura şi obiectul general al achiziţiei sectoriale şi, pe baza acestora, să decidă transmiterea unei solicitări de participare sau neparticiparea la procedura de atribuire.
Art. 97
(1)Perioada cuprinsă între data transmiterii anunţului de participare spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau, după caz, data trimiterii invitaţiei pentru confirmarea interesului, dacă se utilizează un anunţ orientativ periodic ca mijloc de invitare la procedura negocierii competitive şi data-limită de depunere a solicitărilor de participare este de cel puţin 30 de zile şi nu poate fi în niciun caz mai mică de 15 zile.
(2)Termenul-limită pentru primirea ofertelor poate fi stabilit de comun acord între entitatea contractantă şi candidaţii selectaţi, asigurându-se ca toţi candidaţii selectaţi să aibă la dispoziţie acelaşi termen pentru pregătirea şi transmiterea ofertelor.
(3)În lipsa unui acord cu privire la termenul-limită pentru primirea ofertelor, stabilit în conformitate cu alin. (2), acesta este de cel puţin 10 zile de la data la care a fost trimisă invitaţia de participare la etapa a doua a procedurii de atribuire.
Art. 98
(1)Fără a aduce atingere prevederilor art. 95 alin. (10), entitatea contractantă negociază cu ofertanţii ofertele iniţiale şi toate ofertele ulterioare depuse de aceştia, cu excepţia ofertelor finale, în vederea îmbunătăţirii conţinutului acestora.
(2)Cerinţele minime stabilite de entitatea contractantă potrivit art. 96 alin. (2), criteriul de atribuire şi factorii de evaluare nu pot face obiect al negocierilor.
(3)Pe durata negocierilor, entitatea contractantă are obligaţia de a asigura respectarea principiului tratamentului egal şi de a nu furniza informaţii într-o manieră discriminatorie, care ar putea crea unuia/unora dintre ofertanţi un avantaj în raport cu ceilalţi.
(4)Entitatea contractată informează în scris toţi ofertanţii ale căror oferte nu au fost eliminate din competiţie potrivit alin. (8) şi (9) în legătură cu orice modificări ale documentaţiei de atribuire, cu excepţia prevederilor referitoare la cerinţele minime stabilite de entitatea contractantă potrivit art. 96 alin. (2), care nu pot fi modificate.
(5)În urma modificărilor prevăzute la alin. (4), entitatea contractantă acordă o perioadă suficientă ofertanţilor pentru îmbunătăţirea ofertelor şi retransmiterea ofertelor îmbunătăţite, dacă este cazul.
(6)Entitatea contractantă are obligaţia de a nu dezvălui celorlalţi participanţi informaţii confidenţiale comunicate de un candidat sau ofertant care participă la negocieri, fără acordul scris al acestuia.
(7)Acordul prevăzut la alin. (6) nu poate fi exprimat cu caracter general, ci este exprimat cu privire la fiecare intenţie de comunicare a anumitor informaţii confidenţiale.
(8)Entitatea contractantă are dreptul de a desfăşura negocierile în runde succesive, cu scopul de a reduce numărul de oferte care urmează să fie negociate.
(9)Reducerea numărului de oferte potrivit dispoziţiilor alin. (8) se realizează numai pe baza factorilor de evaluare stabiliţi prin invitaţia la procedura concurenţială de ofertare sau documentaţia de atribuire.
(10)Aplicarea opţiunii prevăzute la alin. (8) trebuie indicată de entitatea contractantă în cadrul invitaţiei la procedura concurenţială de ofertare sau documentaţiei de atribuire.
(11)În cazul în care entitatea contractantă intenţionează să încheie negocierile, aceasta îi informează pe ofertanţii rămaşi în competiţie şi stabileşte un termen pentru depunerea unor oferte noi sau revizuite, care reprezintă ofertele finale.
(12)Entitatea contractantă verifică dacă ofertele finale prevăzute la alin. (11) respectă cerinţele minime stabilite de entitatea contractantă potrivit art. 96 alin. (2) şi celelalte cerinţe prevăzute în documentaţia de atribuire, evaluează ofertele finale şi atribuie contractul pe baza criteriului de atribuire şi a factorilor de evaluare.
SUBSECŢIUNEA 5:Paragraful 5 - Dialogul competitiv
Art. 99
În cadrul procedurii de dialog competitiv, orice operator economic are dreptul de a depune o solicitare de participare în urma publicării unui anunţ de participare sau a unui anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, urmând ca numai candidaţii care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie stabilite de entitatea contractantă să aibă dreptul de a participa la etapa de dialog, iar candidaţii rămaşi la sfârşitul etapei de dialog au dreptul de a depune oferte finale.
Art. 100
Procedura de dialog competitiv se iniţiază prin transmiterea spre publicare a unui anunţ de participare sau a unui anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, în conformitate cu prevederile art. 83 alin. (1) lit. b) sau c) şi art. 156 prin care entitatea contractantă solicită operatorilor economici depunerea de solicitări de participare în vederea furnizării informaţiilor şi documentelor pentru calificare şi selecţie stabilite de entitatea contractantă.
Art. 101
(1)Procedura de dialog competitiv se desfăşoară, de regulă, în 3 etape:
a)etapa depunerii solicitărilor de participare şi a selectării candidaţilor prin aplicarea criteriilor de calificare şi selecţie;
b)etapa dialogului cu candidaţii selectaţi, în vederea identificării soluţiei/soluţiilor apte să răspundă necesităţilor entităţii contractante şi pe baza căreia/cărora se vor depune ofertele finale;
c)etapa depunerii ofertelor finale de către candidaţii rămaşi în urma etapei de dialog şi a evaluării acestora prin aplicarea criteriului de atribuire şi a factorilor de evaluare.
(2)În etapa prevăzută la alin. (1) lit. a), entitatea contractantă are dreptul de a limita numărul de candidaţi care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie şi care vor fi invitaţi să depună oferte în etapa de dialog, cu condiţia să fie asigurat un anumit număr minim de candidaţi.
(3)Entitatea contractantă are obligaţia de a indica în anunţul de participare criteriile sau regulile obiective şi nediscriminatorii pe care intenţionează să le aplice, numărul minim de candidaţi pe care intenţionează să îi invite în etapa a doua a procedurii şi, dacă este cazul, numărul maxim.
(4)Numărul minim de candidaţi indicat în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare conform dispoziţiilor alin. (3) trebuie să fie suficient pentru a asigura o concurenţă reală şi, în orice situaţie, nu poate fi mai mic de 3.
(5)Atunci când selectează candidaţii, entitatea contractantă are obligaţia de a aplica numai criteriile de calificare şi selecţie prevăzute în documentaţia de atribuire.
(6)În urma finalizării etapei prevăzute la alin. (1) lit. a), entitatea contractantă transmite simultan tuturor candidaţilor selectaţi o invitaţie de participare la etapa a doua.
(7)Entitatea contractantă are obligaţia de a invita în etapa a doua un număr de candidaţi cel puţin egal cu numărul minim de candidaţi indicat în anunţul de participare conform dispoziţiilor alin. (4).
(8)În cazul în care numărul de candidaţi care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie este mai mic decât numărul minim indicat în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare conform dispoziţiilor alin. (4), entitatea contractantă are dreptul de a opta între a continua procedura de atribuire numai cu acel candidat/acei candidaţi care îndeplineşte/îndeplinesc cerinţele solicitate şi a anula procedura, în condiţiile prevăzute la art. 226.
(9)Entitatea contractantă nu are dreptul de a invita în etapa a doua un operator economic care nu a depus o solicitare de participare în prima etapă sau nu a fost selectat.
(10)În urma finalizării etapei prevăzute la alin. (1) lit. b), entitatea contractantă transmite simultan tuturor candidaţilor rămaşi în competiţie o invitaţie de depunere a ofertelor finale.
Art. 102
Perioada cuprinsă între data transmiterii anunţului de participare spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau, după caz, data trimiterii invitaţiei pentru confirmarea interesului, dacă se utilizează un anunţ orientativ periodic ca mijloc de invitare la procedura negocierii competitive şi data-limită de depunere a solicitărilor de participare este de cel puţin 30 de zile şi nu poate fi în niciun caz mai mică de 15 zile.
Art. 103
(3)Criteriile de atribuire utilizate în cazul procedurii de dialog competitiv sunt cel mai bun raport calitate-preţ sau cel mai bun raport calitate-cost, prevăzute la art. 209 alin. (3) lit. a) şi b).
(1)Entitatea contractantă îşi stabileşte şi defineşte necesităţile şi cerinţele prin anunţul de participare şi/sau printr-un document descriptiv.
(2)Entitatea contractantă stabileşte şi defineşte în cadrul anunţului de participare şi/sau al documentului descriptiv prevăzut la alin. (1) criteriul de atribuire şi factorii de evaluare aleşi, precum şi un termen orientativ pentru desfăşurarea procedurii de atribuire.
(3)Criteriile de atribuire utilizate în cazul procedurii de dialog competitiv sunt cel mai bun raport calitate-preţ sau cel mai bun raport calitate-cost, prevăzute la art. 209 alin. (3) lit. a) şi b).Art. 104
(1)Entitatea contractantă desfăşoară etapa dialogului cu fiecare candidat selectat în parte, în scopul identificării şi definirii celor mai bune mijloace pentru satisfacerea necesităţilor sale.
(2)Numai candidaţii selectaţi de entitatea contractantă în urma finalizării etapei prevăzute la art. 101 alin. (1) lit. a) pot participa la etapa dialogului.
(3)În cadrul dialogului, entitatea contractantă şi candidaţii selectaţi pot discuta toate aspectele referitoare la achiziţie.
(4)Pe durata dialogului, entitatea contractantă are obligaţia de a asigura respectarea principiului tratamentului egal şi de a nu furniza informaţii într-o manieră discriminatorie, care ar putea crea unuia/unora dintre participanţi un avantaj în raport cu ceilalţi.
(5)Entitatea contractantă are obligaţia de a nu dezvălui celorlalţi candidaţi soluţiile propuse sau alte informaţii confidenţiale comunicate de un candidat care participă la dialog, fără acordul scris al acestuia.
(6)Acordul prevăzut la alin. (5) nu poate fi exprimat cu caracter general, ci este exprimat cu privire la fiecare intenţie de comunicare a anumitor informaţii confidenţiale.
Art. 105
(1)Entitatea contractantă are dreptul de a desfăşura dialogul în runde succesive, cu scopul de a reduce numărul de soluţii care urmează să fie discutate în etapa dialogului.
(2)Reducerea numărului de soluţii potrivit dispoziţiilor alin. (1) se realizează numai pe baza factorilor de evaluare stabiliţi prin anunţul de participare şi/sau documentul descriptiv prevăzut la art. 103 alin. (1).
(3)Aplicarea opţiunii prevăzute la alin. (1) trebuie indicată de entitatea contractantă în cadrul anunţului de participare şi/sau al documentului descriptiv prevăzut la art. 103 alin. (1).
(4)Entitatea contractantă continuă dialogul până când este în măsură să identifice soluţia/soluţiile apte să satisfacă necesităţile sale.
(5)După ce a declarat încheiată etapa dialogului şi a informat în acest sens candidaţii rămaşi în competiţie, entitatea contractantă îi invită pe fiecare dintre aceştia să depună ofertele finale pe baza soluţiei sau soluţiilor prezentate şi specificate în cursul dialogului.
(6)Ofertele finale prevăzute la alin. (5) cuprind toate elementele solicitate şi necesare pentru realizarea proiectului.
(7)Entitatea contractantă are dreptul de a solicita clarificări, precizări şi îmbunătăţiri ale ofertelor finale.
(8)Clarificările, precizările şi îmbunătăţirile prevăzute la alin. (7), precum şi orice informaţii suplimentare transmise de ofertant nu pot să conducă la modificarea elementelor esenţiale ale procedurii de atribuire, inclusiv ale necesităţilor şi cerinţelor stabilite în anunţul de participare şi/sau documentul descriptiv prevăzut la art. 103 alin. (1), în cazul în care modificarea acestor elemente, necesităţi şi cerinţe este susceptibilă a denatura concurenţa sau a avea un efect discriminatoriu.
Art. 106
(1)Entitatea contractantă evaluează ofertele primite pe baza criteriului de atribuire şi a factorilor de evaluare stabiliţi prin anunţul de participare şi/sau în documentul descriptiv prevăzut la art. 103 alin. (1).
(2)La solicitarea entităţii contractante, se pot desfăşura negocieri cu ofertantul a cărui ofertă finală a fost desemnată ca prezentând cel mai bun raport calitate-preţ în urma aplicării factorilor de evaluare stabiliţi de entitatea contractantă, având ca obiect confirmarea angajamentelor financiare sau a altor termeni sau condiţii incluse în ofertă în vederea stabilirii clauzelor contractului, cu condiţia ca aceste negocieri să nu conducă la modificări substanţiale ale aspectelor esenţiale ale ofertei sau ale achiziţiei sectoriale, inclusiv ale necesităţilor şi cerinţelor stabilite prin anunţul de participare şi/sau documentul descriptiv prevăzut la art. 103 alin. (1) şi să nu rişte să denatureze concurenţa sau să conducă la discriminare.
Art. 107
Entitatea contractantă poate prevedea prime sau plăţi pentru participanţii la dialog în condiţiile stabilite prin documentele achiziţiei.
SUBSECŢIUNEA 6:Paragraful 6 - Parteneriatul pentru inovare
Art. 108
În cadrul parteneriatului pentru inovare, orice operator economic are dreptul de a depune o solicitare de participare în urma publicării unui anunţ de participare sau a unui anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, urmând ca numai candidaţii care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie stabilite de entitatea contractantă să aibă dreptul de a depune oferte iniţiale în etapa ulterioară, pe baza cărora entitatea contractantă va derula negocieri în vederea îmbunătăţirii acestora.
Art. 109
Parteneriatul pentru inovare se iniţiază prin transmiterea spre publicare a unui anunţ de participare sau a unui anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, în conformitate cu prevederile art. 83 alin. (1) lit. b) sau c) şi art. 155, prin care entitatea contractantă solicită operatorilor economici depunerea de solicitări de participare în vederea furnizării informaţiilor şi documentelor pentru calificare şi selecţie stabilite de entitatea contractantă.
Art. 110
(1)Parteneriatul pentru inovare se desfăşoară în 3 etape:
a)etapa depunerii solicitărilor de participare şi a selectării candidaţilor, prin aplicarea criteriilor de calificare şi selecţie;
b)etapa depunerii ofertelor iniţiale de către candidaţii selectaţi în cadrul primei etape şi a evaluării conformităţii acestora cu cerinţele stabilite de entitatea contractantă potrivit art. 111 alin. (3);
c)etapa negocierilor în vederea îmbunătăţirii ofertelor iniţiale, a depunerii ofertelor finale şi a evaluării acestora, prin aplicarea criteriului de atribuire şi a factorilor de evaluare.
(2)Entitatea contractantă are dreptul de a limita numărul de candidaţi care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie şi care vor fi invitaţi să depună oferte iniţiale, cu condiţia să fie asigurat un anumit număr minim de candidaţi.
(3)Entitatea contractantă are obligaţia de a indica în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare criteriile de selecţie şi regulile obiective şi nediscriminatorii pe care intenţionează să le aplice pentru selecţia candidaţilor, numărul minim de candidaţi pe care intenţionează să-i invite în etapa a doua a procedurii şi, după caz, numărul maxim.
(4)Numărul minim de candidaţi indicat în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare conform dispoziţiilor alin. (3) trebuie să fie suficient pentru a asigura o concurenţă reala şi, în orice situaţie, nu poate fi mai mic de 3.
(5)Atunci când selectează candidaţii, entitatea contractantă are obligaţia de a aplica numai criteriile de calificare şi selecţie prevăzute în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare.
(6)În etapa prevăzută la alin. (1) lit. a), entitatea contractantă are dreptul de a limita numărul de candidaţi care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie şi care vor fi invitaţi să depună oferte iniţiale, cu condiţia să fie asigurat un număr minim de candidaţi.
(7)În urma finalizării etapei prevăzute la alin. (1) lit. a), entitatea contractantă transmite simultan tuturor candidaţilor selectaţi o invitaţie de participare la etapa a doua.
(8)Entitatea contractantă are obligaţia de invita în etapa a doua cel puţin un număr de candidaţi egal cu numărul minim de candidaţi indicat în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare conform dispoziţiilor alin. (4).
(9)În cazul în care numărul de candidaţi care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie este mai mic decât numărul minim indicat în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare conform dispoziţiilor alin. (4), entitatea contractantă are dreptul de a opta între a continua procedura de atribuire numai cu acel candidat/acei candidaţi care îndeplineşte/îndeplinesc cerinţele solicitate sau de a anula procedura, în condiţiile prevăzute la art. 226.
(10)În urma finalizării etapei prevăzute la alin. (1) lit. b), entitatea contractantă transmite simultan tuturor candidaţilor o invitaţie de participare la etapa a treia a procedurii de atribuire.
Art. 111
(6)Criteriile de atribuire utilizate în cazul parteneriatului pentru inovare sunt cel mai bun raport calitate-preţ sau cel mai bun raport calitate-cost, prevăzute la art. 209 alin. (3) lit. a) şi b).
(1)Entitatea contractantă aplică parteneriatul pentru inovare atunci când identifică necesitatea dezvoltării şi achiziţiei ulterioare a unui produs, serviciu sau a unor lucrări inovatoare, necesitate care nu poate fi satisfăcută de soluţiile disponibile pe piaţă la un anumit moment.
(2)În cuprinsul documentaţiei de atribuire, entitatea contractantă descrie necesităţile cu privire la produsul, serviciul sau lucrările inovatoare care nu pot fi satisfăcute prin achiziţia produselor, serviciilor sau lucrărilor disponibile pe piaţă la acel moment.
(3)În cadrul descrierii elementelor prevăzute la alin. (2), entitatea contractantă stabileşte care sunt cerinţele minime în legătură cu acestea pe care ofertele trebuie să le îndeplinească.
(4)Informaţiile furnizate prin documentele achiziţiei trebuie să fie suficient de precise pentru a permite operatorilor economici să determine natura şi obiectul soluţiei solicitate şi, pe baza acestora, să decidă transmiterea unei solicitări de participare sau neparticiparea la procedura de atribuire.
(5)Entitatea contractantă poate decide să implementeze parteneriatul pentru inovare cu un singur partener sau cu mai mulţi parteneri care desfăşoară separat activităţi de cercetare şi dezvoltare.
(6)Criteriile de atribuire utilizate în cazul parteneriatului pentru inovare sunt cel mai bun raport calitate-preţ sau cel mai bun raport calitate-cost, prevăzute la art. 209 alin. (3) lit. a) şi b).Art. 112
Perioada cuprinsă între data transmiterii anunţului de participare spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi data-limită de depunere a solicitărilor de participare este de cel puţin 30 de zile şi nu poate fi în niciun caz mai mică de 15 zile.
Art. 113
Parteneriatul pentru inovare are ca scop dezvoltarea unui produs, a unui serviciu inovator sau a unor lucrări inovatoare şi achiziţia ulterioară a produselor, serviciilor sau lucrărilor rezultate, cu condiţia ca acestea să corespundă nivelurilor de performanţă şi costurilor maxime convenite între entitatea contractantă şi participanţi.
Art. 114
(1)Parteneriatul pentru inovare se desfăşoară în faze succesive, urmând succesiunea stadiilor din procesul de cercetare şi de inovare, care poate include fabricarea produselor, prestarea serviciilor sau finalizarea lucrărilor.
(2)În cadrul parteneriatului pentru inovare se stabilesc Obiective intermediare care trebuie realizate de către parteneri, precum şi plata preţului în tranşe corespunzătoare.
(3)Pe baza obiectivelor stabilite potrivit alin. (2), entitatea contractantă poate decide după fiecare fază să înceteze parteneriatul pentru inovare sau, în cazul unui parteneriat pentru inovare încheiat cu mai mulţi parteneri, să reducă numărul de parteneri prin încetarea anumitor contracte individuale, cu condiţia ca entitatea contractantă să fi menţionat în documentaţia de atribuire aceste posibilităţi, precum şi condiţiile aplicării acestora.
Art. 115
(1)În legătură cu calificarea şi selecţia candidaţilor, entitatea contractantă stabileşte în special criterii legate de capacitatea candidaţilor în domeniul cercetării şi dezvoltării, elaborării de soluţii inovatoare şi implementării acestora.
(2)Numai candidaţii selectaţi de entitatea contractantă în urma finalizării etapei prevăzute la art. 110 alin. (1) lit. a) pot prezenta proiecte de cercetare şi inovare care să răspundă necesităţilor identificate de entitatea contractantă care nu pot fi satisfăcute de soluţiile existente.
(3)În cadrul documentaţiei de atribuire, entitatea contractantă defineşte regulile aplicabile drepturilor de proprietate intelectuală.
(4)În cazul parteneriatului pentru inovare încheiat cu mai mulţi parteneri, entitatea contractantă are obligaţia de a nu dezvălui celorlalţi parteneri soluţiile propuse sau alte informaţii confidenţiale comunicate de un partener în cadrul parteneriatului, fără acordul acestuia.
(5)Acordul prevăzut la alin. (4) nu poate fi exprimat cu caracter general, ci este exprimat cu privire la fiecare intenţie de comunicare a anumitor informaţii specifice.
(6)Entitatea contractantă se asigură că structura parteneriatului şi, în special, durata şi valoarea diferitelor faze ale acestuia reflectă gradul de inovaţie al soluţiei propuse şi succesiunea activităţilor de cercetare şi inovare necesare pentru dezvoltarea unei soluţii inovatoare care nu este disponibilă pe piaţă.
(7)Valoarea estimată a produselor, serviciilor sau lucrărilor nu trebuie să fie disproporţionată în raport cu investiţiile necesare pentru dezvoltarea acestora.
Art. 116
(1)Entitatea contractantă negociază cu ofertanţii ofertele iniţiale şi toate ofertele ulterioare depuse de aceştia, cu excepţia ofertelor finale, în vederea îmbunătăţirii conţinutului acestora.
(2)Cerinţele minime stabilite de entitatea contractantă potrivit art. 111 alin. (3), criteriul de atribuire şi factorii de evaluare nu pot face obiect al negocierilor.
(3)Pe durata negocierilor, entitatea contractantă are obligaţia de a asigura respectarea principiului tratamentului egal faţă de toţi ofertanţii şi de a nu furniza informaţii într-o manieră discriminatorie, care ar putea crea unuia/unora dintre ofertanţi un avantaj în raport cu ceilalţi.
(4)Entitatea contractantă informează în scris toţi ofertanţii ale căror oferte nu au fost eliminate din competiţie potrivit alin. (8) şi (9) în legătură cu orice modificări ale specificaţiilor tehnice sau ale altor documente ale achiziţiei sectoriale, cu excepţia prevederilor referitoare la cerinţele minime stabilite de entitatea contractantă potrivit art. 111 alin. (3), care nu pot fi modificate.
(5)În urma modificărilor prevăzute la alin. (4), entitatea contractantă acordă o perioadă suficientă ofertanţilor pentru îmbunătăţirea ofertelor şi retransmiterea ofertelor îmbunătăţite, dacă este cazul.
(6)Entitatea contractantă are obligaţia de a nu dezvălui celorlalţi participanţi informaţii confidenţiale comunicate de un candidat sau ofertant care participă la negocieri, fără acordul scris al acestuia.
(7)Acordul prevăzut la alin. (6) nu poate fi exprimat cu caracter general, ci este exprimat cu privire la fiecare intenţie de comunicare a anumitor informaţii specifice.
(8)Entitatea contractantă are dreptul de a desfăşura negocierile în runde succesive, cu scopul de a reduce numărul de oferte care urmează să fie negociate.
(9)Reducerea numărului de oferte potrivit dispoziţiilor alin. (8) se realizează numai pe baza factorilor de evaluare stabiliţii prin anunţul de participare sau alt document al achiziţiei.
(10)Aplicarea opţiunii prevăzute la alin. (8) trebuie indicată de entitatea contractantă în cadrul anunţului de participare sau al altui document al achiziţiei.
SUBSECŢIUNEA 7:Paragraful 7 - Negocierea fără invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare
Art. 117
(6)În cazul prevăzut la alin. (1) lit. d), entitatea contractantă nu are dreptul de a stabili în documentele achiziţiei durata contractului pe o perioadă mai mare decât cea necesară pentru a face faţă situaţiei neprevăzute care a determinat aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare.
(61)[textul din Art. 117, alin. (6^1) din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 7 a fost abrogat la 24-mai-2024 de Art. II, punctul 1. din Ordonanta urgenta 52/2024]
(1)Entitatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare pentru atribuirea contractelor sectoriale, doar într-unul din următoarele cazuri:
a)dacă în cadrul unei proceduri cu invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare organizată pentru achiziţia produselor, serviciilor sau lucrărilor respective nu a fost depusă nicio ofertă/solicitare de participare sau au fost depuse numai oferte/solicitări de participare neadecvate, cu condiţia să nu se modifice în mod substanţial condiţiile iniţiale ale achiziţiei sectoriale;
d)ca o măsură absolut necesară, atunci când, din motive de extremă urgenţă, determinate de evenimente care nu puteau fi prevăzute de către entitatea contractantă, termenele pentru procedurile de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă, negociere competitivă sau procedură simplificată nu pot fi respectate. Situaţiile invocate pentru a justifica extrema urgenţă nu trebuie în niciun caz să fie atribuibile entităţii contractante.
g)pentru produsele cotate şi achiziţionate pe o piaţă de mărfuri.
a)dacă în cadrul unei proceduri cu invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare organizată pentru achiziţia produselor, serviciilor sau lucrărilor respective nu a fost depusă nicio ofertă/solicitare de participare sau au fost depuse numai oferte/solicitări de participare neadecvate, cu condiţia să nu se modifice în mod substanţial condiţiile iniţiale ale achiziţiei sectoriale;b)dacă contractul este atribuit exclusiv în scop de cercetare ştiinţifică, experimental, de studiu sau de dezvoltare, şi nu în scopul asigurării unui profit sau al recuperării costurilor cu cercetarea şi dezvoltarea şi în măsura în care atribuirea unui astfel de contract nu aduce atingere atribuirii competitive a contractelor ulterioare care urmăresc, în special, aceste obiective;
c)dacă lucrările, produsele sau serviciile pot fi furnizate numai de către un anumit operator economic pentru unul dintre motivele prevăzute la alin. (2);
d)ca o măsură absolut necesară, atunci când, din motive de extremă urgenţă, determinate de evenimente care nu puteau fi prevăzute de către entitatea contractantă, termenele pentru procedurile de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă, negociere competitivă sau procedură simplificată nu pot fi respectate. Situaţiile invocate pentru a justifica extrema urgenţă nu trebuie în niciun caz să fie atribuibile entităţii contractante.e)atunci când este necesară achiziţionarea de la contractantul iniţial a unor cantităţi suplimentare de produse destinate înlocuirii parţiale sau extinderii produselor sau instalaţiilor existente şi numai dacă schimbarea contractantului iniţial ar pune entitatea contractantă în situaţia de a achiziţiona produse cu caracteristici tehnice diferite de cele deja existente care ar conduce la incompatibilitate sau la dificultăţi tehnice disproporţionate de utilizare şi întreţinere;
f)atunci când, ulterior atribuirii unui contract sectorial de lucrări sau de servicii, entitatea contractantă intenţionează să achiziţioneze lucrări sau servicii noi şi numai dacă se îndeplinesc în mod cumulativ condiţiile prevăzute la alin. (3);
g)pentru produsele cotate şi achiziţionate pe o piaţă de mărfuri.h)atunci când este posibilă achiziţionarea de produse la un preţ considerabil mai scăzut decât preţurile practicate în mod normal pe piaţă, ca urmare a apariţiei unei ocazii deosebit de avantajoase, disponibile doar pentru o perioadă foarte scurtă de timp;
i)pentru cumpărarea de produse sau servicii în condiţii speciale avantajoase de la un operator economic care încetează definitiv activităţile comerciale sau care se află într-o procedură de faliment, de concordat preventiv sau într-o procedură similară;
j)atunci când, ca urmare a unui concurs de soluţii, contractul sectorial de servicii urmează să fie atribuit, conform regulilor stabilite în cadrul concursului de soluţii respectiv, concurentului câştigător sau unuia dintre concurenţii câştigători ai concursului respectiv; în acest din urmă caz, entitatea contractantă are obligaţia de a transmite invitaţie la negocieri tuturor concurenţilor câştigători.
(2)Motivele prevăzute la alin. (1) lit. c) sunt următoarele:
a)scopul achiziţiei este crearea sau achiziţionarea unei opere de artă sau unei reprezentaţii artistice unice;
b)concurenţa lipseşte din motive tehnice;
c)protecţia unor drepturi exclusive, inclusiv drepturi de proprietate intelectuală.
(3)Condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. f) sunt următoarele:
b)valoarea estimată a achiziţiei iniţiale de lucrări/servicii sa determinat prin luarea în considerare inclusiv a lucrărilor/serviciilor noi care pot fi achiziţionate ulterior;
a)atribuirea se face contractantului iniţial, iar noile lucrări, respectiv noile servicii, constau în repetarea unor lucrări sau servicii similare prevăzute în contractul atribuit iniţial şi sunt conforme cu cerinţele prevăzute în documentele achiziţiei elaborate cu ocazia atribuirii contractului iniţial;
b)valoarea estimată a achiziţiei iniţiale de lucrări/servicii sa determinat prin luarea în considerare inclusiv a lucrărilor/serviciilor noi care pot fi achiziţionate ulterior;c)în invitaţia prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare pentru atribuirea contractului iniţial s-a precizat faptul că entitatea contractantă are dreptul de a opta pentru achiziţionarea ulterioară de noi lucrări, respectiv noi servicii, de la operatorul economic a cărui ofertă va fi declarată câştigătoare în cadrul procedurii respective.
(4)Entitatea contractantă poate aplica procedura de negociere fără invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare în cazul prevăzut la alin. (1) lit. c) numai dacă, în legătură cu motivele prevăzute la alin. (2) lit. b) şi c), nu există o soluţie alternativă sau înlocuitoare rezonabilă din punct de vedere funcţional, iar absenţa concurenţei sau protecţia drepturilor exclusive nu sunt rezultatul unei restrângeri artificiale de către entitatea contractantă a parametrilor achiziţiei în vederea viitoarei proceduri de atribuire. Motivele tehnice pot fi generate, de asemenea, de cerinţe specifice privind interoperabilitatea care trebuie îndeplinite pentru a asigura funcţionarea lucrărilor, produselor sau serviciilor care urmează a fi achiziţionate.
(5)În sensul alin. (4), o soluţie alternativă sau rezonabilă poate consta în utilizarea unor canale de distribuţie alternative pe teritoriul României ori în afara acestuia sau achiziţia unor lucrări, produse sau servicii comparabile din punct de vedere funcţional.
(6)În cazul prevăzut la alin. (1) lit. d), entitatea contractantă nu are dreptul de a stabili în documentele achiziţiei durata contractului pe o perioadă mai mare decât cea necesară pentru a face faţă situaţiei neprevăzute care a determinat aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare.
(61)[textul din Art. 117, alin. (6^1) din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 7 a fost abrogat la 24-mai-2024 de Art. II, punctul 1. din Ordonanta urgenta 52/2024]
Art. 1171
[textul din Art. 117^1 din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 7 a fost abrogat la 24-mai-2024 de Art. II, punctul 2. din Ordonanta urgenta 52/2024]SUBSECŢIUNEA 8:Paragraful 8 - Concursul de soluţii
Art. 118
Concursul de soluţii poate fi organizat în una dintre următoarele modalităţi:
a)în cadrul unei proceduri de atribuire a unui contract sectorial de servicii;
b)ca o procedură de atribuire distinctă cu premii sau plăţi acordate participanţilor.
Art. 119
(1)Concursul de soluţii se iniţiază prin publicarea de către entitatea contractantă a unui anunţ de concurs prin care solicită operatorilor economici interesaţi depunerea de proiecte. Art. 156-158 se aplică şi anunţurilor privind concursurile de soluţii.
(2)În cazul în care entitatea contractantă intenţionează să atribuie un contract subsecvent de achiziţie de servicii ca urmare a unei proceduri de negociere fără invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare, potrivit dispoziţiilor art. 117 alin. (1) lit. j), entitatea contractantă indică acest lucru în anunţul de concurs.
(3)Entitatea contractantă care a organizat un concurs de soluţii transmite spre publicare un anunţ cu privire la rezultatele concursului şi trebuie să fie în măsură să facă dovada datei transmiterii anunţului.
(4)Anunţul privind rezultatele unui concurs de soluţii este transmis Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene în termen de 30 de zile de la data încheierii concursului de soluţii.
(5)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în cazul în care comunicarea informaţiilor privind rezultatul concursului ar împiedica aplicarea unor dispoziţii legale, ar fi contrară interesului public, ar aduce atingere intereselor comerciale legitime ale unei întreprinderi publice sau private ori ar putea aduce atingere concurenţei loiale între prestatorii de servicii, publicarea acestor informaţii nu este obligatorie.
Art. 120
În cazul în care entitatea contractantă intenţionează să limiteze numărul de participanţi în cadrul unui concurs de soluţii, entitatea contractantă stabileşte criterii de calificare şi selecţie clare, obiective şi nediscriminatorii, care trebuie să fie precizate în mod explicit în documentele achiziţiei, iar în toate cazurile, numărul de candidaţi invitaţi să participe este suficient pentru a asigura o concurenţă reală.
Art. 121
(1)În scopul evaluării proiectelor prezentate în cadrul unui concurs de soluţii, entitatea contractantă numeşte un juriu alcătuit exclusiv din persoane fizice independente faţă de participanţii la concurs.
(2)În cazul în care participanţilor la concurs li se solicită o anumită calificare profesională, cel puţin o treime din numărul membrilor juriului trebuie să deţină calificarea respectivă sau o calificare echivalentă.
Art. 122
(1)Juriul este autonom în deciziile şi opiniile pe care le emite.
(2)Juriul are obligaţia de a evalua, în mod anonim şi exclusiv pe baza criteriilor indicate în anunţul de concurs, planurile şi proiectele depuse de candidaţi.
(3)Anonimatul este menţinut până la momentul în care juriul adoptă o decizie sau formulează o opinie.
(4)Pe baza evaluării calitative a fiecărui proiect, juriul stabileşte clasamentul proiectelor, precum şi observaţiile şi aspectele care ar trebui clarificate, într-un raport semnat de toţi membrii juriului.
(5)Candidaţii pot fi invitaţi, dacă este necesar, să răspundă întrebărilor consemnate în raportul întocmit de juriu, în vederea clarificării oricărui aspect privind proiectele.
(6)Juriul are obligaţia de a redacta un proces-verbal complet al dialogului dintre membrii juriului şi candidaţi.
Art. 123
Regulile detaliate de organizare a concursului de soluţii se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
SUBSECŢIUNEA 9:Paragraful 9 - Servicii sociale şi alte servicii specifice
Art. 124
(1)Procedura de atribuire prevăzută la art. 82 alin. (1) lit. h), aplicabilă în cazul serviciilor sociale şi al altor servicii specifice prevăzute în anexa nr. 2, este o procedură proprie, entitatea contractantă având obligaţia respectării principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2).
(2)În aplicarea dispoziţiilor prevăzute la alin. (1), în cazul achiziţiilor a căror valoare estimată este egală sau mai mare decât pragul valoric prevăzut la art. 12 alin. (1) lit. c), entitatea contractantă are următoarele obligaţii suplimentare:
a)de a-şi face cunoscută intenţia de a achiziţiona respectivele servicii fie prin publicarea unui anunţ de participare, fie prin intermediul unui anunţ orientativ periodic, care se publică în mod continuu, fie prin intermediul unui anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, care se publică în mod continuu;
b)de a publica un anunţ de atribuire a contractului.
(3)Anunţurile prevăzute la alin. (2) se publică cu respectarea formularelor-standard stabilite de Comisia Europeană în temeiul dispoziţiilor art. 71 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE şi conţin informaţiile prevăzute în anexa XVIII, respectiv în partea A, B, C sau D din respectiva directivă.
(4)Alternativ publicării unor anunţuri de atribuire individuale, entitatea contractantă are dreptul de a grupa trimestrial anunţurile de atribuire prevăzute la alin. (2) lit. b), caz în care entitatea contractantă are obligaţia de a transmite spre publicare anunţurile de atribuire astfel grupate în termen de 30 de zile de la încheierea fiecărui trimestru.
(5)Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi alin. (2) lit. a), în cazurile şi condiţiile prevăzute la art. 117, entitatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare pentru achiziţia de servicii sociale şi alte servicii specifice, prevăzute în anexa nr. 2, a căror valoare estimată este egală sau mai mare decât pragul valoric prevăzut la art. 12 alin. (1) lit. c); obligaţia prevăzută la alin. (2) lit. b) rămâne aplicabilă.
(6)Criteriul de atribuire utilizat pentru atribuirea contractelor sectoriale/acordurilor-cadru având ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice, prevăzute în anexa nr. 2, şi cu o valoare estimată egală sau mai mare decât pragul valoric prevăzut la art. 12 alin. (1) lit. c) este cel mai bun raport calitate-preţ sau cel mai bun raport calitate-cost, prevăzute la art. 209 alin. (3) lit. a) şi b), ţinându-se seama de criteriile de calitate şi de sustenabilitate ale serviciilor sociale.Art. 125
(1)Entitatea contractantă are dreptul de a stabili ca participarea la procedurile de atribuire a contractelor sectoriale având ca obiect exclusiv serviciile de sănătate, sociale şi culturale prevăzute la art. 124 care fac obiectul codurilor CPV 75121000-0, 75122000-7, 75123000-4, 79622000-0, 79624000-4, 79625000-1, 80110000-8, 80300000-7, 80420000-4, 80430000-7, 80511000-9, 80520000-5, 80590000-6, cuprinse între 85000000-9 la 85323000-9, 92500000-6, 92600000-7, 98133000-4, 98133110-8 să fie rezervată unor operatori economici, cum ar fi persoane juridice fără scop lucrativ, întreprinderi sociale şi unităţi protejate, acreditate ca furnizori de servicii sociale, furnizori publici de servicii sociale.
(2)Operatorii economici cărora le poate fi rezervată participarea la procedurile de atribuire prevăzute la alin. (1) trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiţii:
a)scopul pentru care a fost înfiinţat operatorul economic este îndeplinirea unor obiective în domeniul serviciilor publice, în legătură cu prestarea serviciilor prevăzute la alin. (1);
b)profitul obţinut de operatorul economic este reinvestit în vederea îndeplinirii scopului pentru care acesta a fost înfiinţat; în cazul în care profitul este distribuit sau redistribuit, acest lucru se bazează pe considerente legate de participarea angajaţilor la beneficiile activităţii operatorului economic;
c)organizarea structurilor de conducere sau a structurilor care deţin operatorul economic care execută contractul se bazează pe principiul participării angajaţilor în cadrul structurilor care deţin operatorul economic sau necesită participarea activă a angajaţilor, a utilizatorilor sau a altor entităţi interesate;
d)operatorului economic nu i-a fost atribuit un contract pentru serviciile în cauză de către entitatea contractantă respectivă, în temeiul prezentului articol, în ultimii 3 ani.
(3)Durata maximă a contractelor sectoriale prevăzute la alin. (1) este de 3 ani.
(4)În cuprinsul anunţurilor prevăzute la art. 124 alin. (1) lit. a) publicate în vederea atribuirii contractelor sectoriale prevăzute la alin. (1) se face trimitere la prezentul articol.
SUBSECŢIUNEA 10:Paragraful 10 - Procedura simplificată
Art. 126
(1)Entităţile contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) aplică procedura simplificată în condiţiile prevăzute la art. 12 alin. (2).
(41)În cazul prevăzut la alin. (4) lit. a), entitatea contractantă are dreptul de a decide organizarea unei etape finale de licitaţie electronică, caz în care are obligaţia de a preciza această decizie în anunţul de participare simplificat şi în documentaţia de atribuire.
(12)Prin norme metodologice de aplicare a prezentei legi se pot stabili condiţii şi modalităţi suplimentare de aplicare a procedurii simplificate.
(12)[textul din Art. 126, alin. (12) din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 10 a fost abrogat la 22-dec-2017 de Art. II, punctul 26. din Ordonanta urgenta 107/2017]
(1)Entităţile contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) aplică procedura simplificată în condiţiile prevăzute la art. 12 alin. (2).(2)Procedura simplificată se iniţiază prin publicarea în SEAP a unui anunţ de participare simplificat însoţit de documentaţia de atribuire aferentă.
(3)Entităţile contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) au obligaţia de a stabili perioada de depunere a ofertelor iii funcţie de complexitatea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru şi de cerinţele specifice, astfel încât operatorii economici interesaţi să beneficieze de un interval de timp adecvat şi suficient pentru elaborarea ofertelor şi pentru pregătirea documentelor de calificare şi selecţie, dacă sunt solicitate prin documentele achiziţiei.
(4)Entităţile contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) pot decide desfăşurarea procedurii simplificate:
a)fie într-o etapă;
b)fie în mai multe etape care presupun atât selecţia candidaţilor, cât şi negocierea şi evaluarea ofertelor.
(41)În cazul prevăzut la alin. (4) lit. a), entitatea contractantă are dreptul de a decide organizarea unei etape finale de licitaţie electronică, caz în care are obligaţia de a preciza această decizie în anunţul de participare simplificat şi în documentaţia de atribuire.(5)Conform alin. (4) lit. a) şi fără a aduce atingere dispoziţiilor alin. (3), perioada minimă între data transmiterii anunţului de participare la procedura simplificată şi data-limită de depunere a ofertelor este de cel puţin:
a)10 zile, în cazul în care se are în vedere atribuirea unui contract de achiziţie publică de servicii sau produse;
b)6 zile, în cazul în care se are în vedere atribuirea unui contract de achiziţie publică de produse de complexitate redusă;
c)15 zile, în cazul în care se are în vedere atribuirea unui contract de achiziţie publică de lucrări.
(6)În cazul prevăzut la alin. (4) lit. b), dacă entităţile contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) decid organizarea unei etape de negociere a ofertelor, acest aspect îl precizează în anunţul de participare simplificat.
(7)În cazul prevăzut la alin. (4) lit. b), entităţile contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) au obligaţia de a transmite anunţul de participare simplificat spre publicare în SEAP cu cel puţin 10 zile înainte de data-limită pentru depunerea solicitărilor de participare.
(8)În cazul prevăzut la alin. (4) lit. b), entităţile contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) au obligaţia de a transmite simultan tuturor candidaţilor selectaţi o invitaţie de participare la etapa a doua.
(9)În etapa a doua a situaţiei prevăzute la alin. (4) lit. b), perioada minimă între data transmiterii invitaţiei de participare şi data-limită de depunere a ofertelor este de cel puţin 10 zile. În cazul în care se are în vedere atribuirea unui contract de achiziţie publică de produse de complexitate redusă perioada minimă este de cel puţin 6 zile.
(10)În cazul în care o situaţie de urgenţă, demonstrată în mod corespunzător de către entităţile contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) face imposibil de respectat perioadele prevăzute la alin. (5) sau (9), respectivele entităţi pot stabili o perioadă redusă pentru depunerea solicitărilor de participare/ofertelor, care nu poate fi mai mică de 6 zile de la data transmiterii spre publicare a anunţului de participare, respectiv transmiterii invitaţiei de participare, în cazul atribuirii unui contract de achiziţie publică de servicii sau produse, respectiv de 9 zile, în cazul unui contract de achiziţie publică de lucrări.
(11)
[textul din Art. 126, alin. (11) din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 10 a fost abrogat la 30-aug-2021 de Art. II, punctul 4. din Ordonanta 3/2021]
(12)Prin norme metodologice de aplicare a prezentei legi se pot stabili condiţii şi modalităţi suplimentare de aplicare a procedurii simplificate.
(12)[textul din Art. 126, alin. (12) din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 10 a fost abrogat la 22-dec-2017 de Art. II, punctul 26. din Ordonanta urgenta 107/2017](13)[textul din Art. 126, alin. (13) din capitolul IV, sectiunea 1, subsectiunea 10 a fost abrogat la 22-dec-2017 de Art. II, punctul 26. din Ordonanta urgenta 107/2017]
Art. 1261
(1)Entităţile contractante aplică mecanismul informatic pentru proceduri simplificate, cu respectarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2).
(2)Mecanismul informatic prevăzut la alin. (1) constă în acordarea accesului entităţilor contractante concomitent la toate documentele depuse de ofertanţi în SEAP.