Partea viii - PUBLICAREA DE INFORMAŢII DE CĂTRE INSTITUŢII - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 176L
În vigoare Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
PARTEA VIII:PUBLICAREA DE INFORMAŢII DE CĂTRE INSTITUŢII
Art. 431: Cerinţe şi politici privind publicarea de informaţii
(1)Instituţiile fac publice informaţiile menţionate în titlurile II şi III, în conformitate cu dispoziţiile prevăzute în prezentul titlu, sub rezerva excepţiilor menţionate la articolul 432.
(2)Instituţiile care au primit aprobarea autorităţilor competente în temeiul părţii a treia pentru instrumentele şi metodologiile menţionate în prezenta parte titlul III publică informaţiile prevăzute în cadrul titlului menţionat.
(3)Organul de conducere sau conducerea superioară adoptă politici formale pentru a se conforma cerinţelor privind publicarea de informaţii prevăzute în prezenta parte şi instituie şi menţine proceduri, sisteme şi controale interne pentru a verifica dacă informaţiile publicate de instituţii sunt adecvate şi respectă cerinţele stabilite în prezenta parte. Cel puţin un membru al organului de conducere sau al conducerii superioare atestă în scris că instituţia relevantă a publicat informaţiile prevăzute în prezenta parte în conformitate cu politicile şi procedurile, sistemele şi controalele interne formale. Atestatul scris şi elementele-cheie ale politicilor formale ale instituţiei pentru a se conforma cerinţelor privind publicarea se includ în informaţiile publicate de instituţii.
Informaţiile care urmează a fi publicate în conformitate cu prezenta parte fac obiectul aceluiaşi nivel de verificare ca cel aplicabil raportului de administrare inclus în raportul financiar al instituţiei.
De asemenea, instituţiile instituie politici pentru a verifica dacă informaţiile publicate furnizează participanţilor la piaţă o imagine completă asupra profilului lor de risc. În cazul în care constată că informaţiile care trebuie publicate în temeiul prezentei părţi nu furnizează participanţilor la piaţă o imagine completă asupra profilului lor de risc, instituţiile fac publice şi alte informaţii, pe lângă informaţiile care trebuie publicate în temeiul prezentei părţi. Cu toate acestea, instituţiile sunt obligate să facă publice numai informaţiile semnificative, nu şi informaţiile confidenţiale sau cele considerate ca fiind proprietate menţionate la articolul 432.
(4)Toate informaţiile cantitative sunt însoţite de o descriere calitativă şi de orice altă informaţie suplimentară care poate fi necesară pentru ca utilizatorii acestor informaţii să înţeleagă informaţiile cantitative, subliniind în special orice modificare semnificativă a informaţiilor publicate faţă de informaţii publicate anterior.
(5)La cerere, instituţiile explică deciziile lor de rating IMM-urilor şi altor societăţi care solicită un credit, punând la dispoziţie o explicaţie în scris, în cazul în care li se solicită acest lucru. Costurile administrative aferente explicaţiei menţionate sunt proporţionale cu mărimea creditului.
Art. 432: Informaţii nesemnificative, considerate ca fiind proprietate sau confidenţiale
(1)Cu excepţia informaţiilor prevăzute la articolul 435 alineatul (2) litera (c) şi la articolele 437 şi 450, instituţiile pot să nu facă publice una sau mai multe dintre informaţiile prevăzute în titlurile II şi III dacă informaţiile respective nu sunt considerate semnificative.
Se consideră că informaţiile publicate sunt semnificative în cazul în care omiterea sau prezentarea eronată a acestora ar putea schimba sau influenţa evaluarea sau decizia unui utilizator al respectivelor informaţii, care se bazează pe acestea în scopul luării unei decizii economice.
ABE emite ghiduri, în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, cu privire la modul în care instituţiile trebuie să aplice pragul de semnificaţie în legătură cu cerinţele de publicare din titlurile II şi III.
(2)Instituţiile pot totodată să nu facă publice una sau mai multe dintre informaţiile prevăzute în titlurile II şi III dacă informaţiile respective sunt considerate ca proprietate a acestora sau confidenţiale, în conformitate cu prezentul alineat, cu excepţia informaţiilor prevăzute la articolele 437 şi 450.
Se consideră că informaţiile sunt proprietatea instituţiilor în cazul în care aducerea acestora la cunoştinţa publicului ar submina poziţia concurenţială a instituţiilor. Informaţiile considerate drept proprietate pot include informaţiile despre produse sau sisteme care ar diminua valoarea investiţiilor instituţiilor în respectivele produse sau sisteme dacă ar fi cunoscute de concurenţi.
Se consideră că informaţiile sunt confidenţiale dacă instituţiile sunt obligate de clienţi sau de alte relaţii de contraparte să păstreze confidenţialitatea acestor informaţii.
ABE emite ghiduri, în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, cu privire la modul în care instituţiile trebuie să aplice aspecte legate de proprietate şi confidenţialitate în legătură cu cerinţele privind publicarea de informaţii din titlurile II şi III.
(3)În cazurile excepţionale menţionate la alineatul (2), instituţia în cauză menţionează în comunicările sale faptul că anumite informaţii nu se publică, precum şi motivele nepublicării acelor informaţii, şi furnizează informaţii mai generale despre obiectul cerinţei de publicare, exceptând cazul în care obiectul respectiv constituie în sine proprietatea instituţiei sau o informaţie confidenţială.
Art. 433: Frecvenţa şi sfera publicării
Instituţiile publică informaţiile prevăzute în titlurile II şi III în modul stabilit la prezentul articol şi la articolele 433a, 433b, 433c şi 434.
ABE realizează publicarea anuală a informaţiilor pe site-ul său web în aceeaşi zi în care instituţiile îşi publică situaţiile financiare sau cât mai curând posibil după ziua respectivă.
ABE realizează publicarea semestrială şi trimestrială a informaţiilor pe site-ul său web în aceeaşi zi în care instituţiile îşi publică rapoartele financiare pentru perioada corespunzătoare, după caz, sau cât mai curând posibil după ziua respectivă.
Orice diferenţă între data publicării informaţiilor prevăzute în prezenta parte şi cea a publicării situaţiilor financiare corespunzătoare este rezonabilă şi, în orice caz, nu depăşeşte perioada stabilită de autorităţile competente în temeiul articolului 106 din Directiva 2013/36/UE.
Art. 433a: Publicarea de informaţii de către instituţiile mari
(1)Instituţiile mari publică informaţiile menţionate în continuare cu următoarea frecvenţă:
a)anual, toate informaţiile obligatorii în temeiul prezentei părţi;
b)semestrial, informaţiile menţionate la:
(i)Art. 437 litera (a);
(ii)Art. 438 litera (e);
(iii)Art. 439 literele (e)-(l);
(iv)- articolul 440;
(v)- articolul 442 literele (c), (e), (f) şi (g);
(vi)- articolul 444 litera (e);
(vii)- articolul 445;
(viii)- articolul 448 alineatul (1) literele (a) şi (b);
(ix)- articolul 449 literele (j)-(l);
(x)- articolul 451 alineatul (1) literele (a) şi (b);
(xi)- articolul 451a alineatul (3);
(xii)- articolul 452 litera (g);
(xiii)- articolul 453 literele (f)-(j);
(xiv)- articolul 455 alineatul (2) literele (a), (b) şi (c);
(xv)- articolul 449a;
(xvi)- articolul 449b;
c)trimestrial, informaţiile menţionate la:
(i)- articolul 438 literele (d), (da) şi (h);
(ii)indicatorii-cheie menţionaţi la articolul 447;
(iii)- articolul 451a alineatul (2).
(2)Prin derogare de la alineatul (1), instituţiile mari, altele decât G-SII, care sunt instituţii necotate publică informaţiile menţionate în continuare cu următoarea frecvenţă:
a)anual, toate informaţiile obligatorii în temeiul prezentei părţi;
b)semestrial, indicatorii-cheie menţionaţi la articolul 447.
(3)Instituţiile mari care intră sub incidenţa articolului 92a sau 92b publică semestrial informaţiile prevăzute la articolul 437a, cu excepţia indicatorilor-cheie menţionaţi la articolul 447 litera (h), care se publică trimestrial.
Art. 433b: Publicarea de informaţii de către instituţiile mici şi cu grad redus de complexitate
(1)Instituţiile mici şi cu un grad redus de complexitate publică anual informaţiile menţionate în dispoziţiile de mai jos:
a)articolul 435 alineatul (1) literele (a), (e) şi (f);
b)articolul 438 literele (c), (d) şi (da);
c)articolul 442 literele (c) şi (d);
d)indicatorii-cheie menţionaţi la articolul 447;
e)articolul 449a;
f)articolul 449b;
g)articolul 450 alineatul (1) literele (a)-(d), (h), (i) şi (j).
(2)Prin derogare de la alineatul (1) de la prezentul articol, instituţiile mici şi cu grad redus de complexitate necotate publică anual indicatorii-cheie menţionaţi la articolul 447 şi riscurile ESG menţionate la articolul 449a.
Art. 433c: Publicarea de informaţii de către alte instituţii
(1)Instituţiile care nu intră sub incidenţa articolului 433a sau 433b publică informaţiile menţionate în continuare cu următoarea frecvenţă:
a)anual, toate informaţiile obligatorii în temeiul prezentei părţi;
b)semestrial, indicatorii-cheie menţionaţi la articolul 447.
(2)Prin derogare de la alineatul (1) de la prezentul articol, alte instituţii necotate publică anual următoarele informaţii:
a)articolul 435 alineatul (1) literele (a), (e) şi (f);
b)articolul 435 alineatul (2) literele (a), (b) şi (c);
c)articolul 437 litera (a);
d)articolul 438 literele (c), (d) şi (da):
d1)articolul 442 literele (c) şi (d);
e)indicatorii-cheie menţionaţi la articolul 447;
e1)informaţiile menţionate la articolul 449a;
e2)informaţiile menţionate la articolul 449b;
f)articolul 450 alineatul (1) literele (a)-(d) şi (h)-(k).
Art. 434: Mijloace de publicare a informaţiilor
(1)Instituţiile, altele decât instituţiile mici şi cu grad redus de complexitate, transmit ABE toate informaţiile prevăzute în titlurile II şi III, în format electronic, cel târziu la data la care îşi publică situaţiile financiare sau rapoartele financiare pentru perioada corespunzătoare, după caz, sau cât mai curând posibil după această dată. ABE publică pe site-ul său web informaţiile respective, însoţite de data transmiterii.
ABE se asigură că informaţiile publicate pe site-ul său web sunt identice cu cele transmise către ABE de către instituţii. Instituţiile au dreptul de a retransmite către ABE informaţiile în conformitate cu standardele tehnice menţionate la articolul 434a. ABE indică pe site-ul său web data la care a avut loc retransmiterea.
ABE elaborează şi actualizează un instrument care specifică punerea în corespondenţă a modelelor şi a tabelelor pentru publicarea de informaţii cu cele privind raportarea în scopuri de supraveghere. Instrumentul de punere în corespondenţă este accesibil publicului pe site-ul web al ABE.
Instituţiile pot continua să publice un document de sine stătător care să ofere o sursă de informaţii prudenţiale uşor accesibilă pentru utilizatorii informaţiilor respective sau o secţiune distinctă inclusă în sau anexată la situaţiile financiare sau rapoartele financiare ale instituţiilor care să conţină informaţiile care trebuie publicate şi care să poată fi uşor de identificat de către utilizatorii respectivi. Instituţiile pot include pe site-ul lor web un link către site-ul web al ABE unde sunt publicate în mod centralizat informaţiile prudenţiale.
(2)Instituţiile, altele decât instituţiile mici şi cu grad redus de complexitate, transmit către ABE informaţiile prevăzute de articolele 433a şi 433c, în format electronic, până cel târziu la data la care îşi publică situaţiile financiare sau rapoartele financiare pentru perioada corespunzătoare sau cât mai curând posibil după această dată. În cazul în care rapoartele financiare sunt publicate înainte de transmiterea informaţiilor în conformitate cu articolul 430 pentru aceeaşi perioadă, informaţiile pot fi prezentate la aceeaşi dată cu raportarea în scopuri de supraveghere sau cât mai curând posibil după această dată. În cazul în care trebuie să fie publicate informaţii referitoare la o perioadă în care o instituţie nu întocmeşte niciun raport financiar, instituţia transmite către ABE informaţiile de publicat cât mai curând posibil după încheierea perioadei respective.
(3)Prin derogare de la alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol, instituţiile pot transmite către ABE informaţiile solicitate în temeiul articolului 450 separat de celelalte informaţii solicitate în temeiul titlurilor II şi III cel târziu în termen de două luni de la data la care instituţiile îşi publică situaţiile financiare pentru anul corespunzător.
(4)ABE publică pe site-ul său web informaţiile referitoare la instituţiile mici şi cu un grad redus de complexitate pe baza informaţiilor raportate de instituţiile respective autorităţilor competente în conformitate cu articolul 430.
(5)Proprietatea asupra datelor şi responsabilitatea pentru exactitatea acestora le revin instituţiilor care le produc. ABE asigură un punct unic de acces pentru informaţiile publicate de către instituţii şi pune la dispoziţie pe site-ul său web o arhivă a informaţiilor care trebuie publicate în conformitate cu prezenta parte. Această arhivă rămâne disponibilă pentru o perioadă care nu trebuie să fie mai mică decât perioada de stocare stabilită prin dreptul intern în ceea ce priveşte informaţiile incluse în rapoartele financiare ale instituţiilor.
(6)ABE monitorizează numărul vizitelor la punctul său unic de acces pentru informaţiile publicate ale instituţiilor şi include statisticile aferente în rapoartele sale anuale.
Art. 434a: Formate uniforme pentru publicarea de informaţii
ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a preciza formatele uniforme de publicare şi informaţiile privind politica de retransmitere şi elaborează soluţii informatice, inclusiv instrucţiuni, pentru publicarea informaţiilor prevăzute în titlurile II şi III.
Aceste formate uniforme trebuie să transmită informaţii suficient de cuprinzătoare şi comparabile pentru ca utilizatorii informaţiilor respective să poată evalua profilurile de risc ale instituţiilor şi gradul lor de conformitate cu cerinţele cuprinse între partea întâi şi partea a şaptea. Pentru a facilita comparabilitatea informaţiilor, standardele tehnice de punere în aplicare trebuie să vizeze menţinerea consecvenţei dintre formatele de publicare şi standardele internaţionale privind publicarea informaţiilor.
Formatele uniforme de publicare a informaţiilor trebuie să fie tabelare, dacă este necesar.
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 10 iulie 2025.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare respective în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 434b: Punerea la dispoziţie a informaţiilor în punctul unic de acces european
(1)De la 10 ianuarie 2030, atunci când publică orice informaţie menţionată în partea a opta din prezentul regulament, instituţiile transmit în acelaşi timp informaţiile respective organismului de colectare relevant menţionat la alineatul (3) de la prezentul articol pentru a fi puse la dispoziţie în punctul unic de acces european (ESAP) înfiinţat în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului (*5).
(*5)Regulamentul (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2023 de înfiinţare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informaţiile puse la dispoziţia publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru pieţele de capital şi pentru durabilitate (JO L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj).
Informaţiile respective respectă următoarele cerinţe:
a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859, sau, în cazul în care acest lucru este prevăzut de dreptul Uniunii, într-un format prelucrabil automat, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 4 din regulamentul respectiv;
b)sunt însoţite de următoarele metadate:
(i)toate denumirile instituţiei la care se referă informaţiile;
(ii)identificatorul entităţii juridice al instituţiei, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)categoria de dimensiune a instituţiei, astfel cum este precizată în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (d) din regulamentul respectiv;
(iv)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(v)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.
(2)În sensul alineatului (1) litera (b) punctul (ii), instituţiile obţin un identificator al entităţii juridice.
(3)În scopul punerii la dispoziţie în ESAP a informaţiilor menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, ABE este organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859.
(4)În scopul colectării şi gestionării eficiente a informaţiilor transmise în conformitate cu alineatul (1), ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a preciza:
a)orice alte metadate care trebuie să însoţească informaţiile;
b)modul de structurare a datelor la nivelul informaţiilor prezentate;
c)pentru ce informaţii este necesar un format prelucrabil automat şi, în astfel de cazuri, ce format prelucrabil automat trebuie utilizat.
În sensul literei (c), ABE evaluează avantajele şi dezavantajele diferitelor formate prelucrabile automat şi efectuează teste adecvate în condiţii reale de utilizare.
ABE prezintă Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de punere în aplicare.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf din prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(5)Dacă este necesar, ABE adoptă orientări pentru a se asigura că metadatele transmise în conformitate cu alineatul (4) primul paragraf litera (a) sunt corecte.
Art. 434c: Raport privind fezabilitatea utilizării informaţiilor raportate de către instituţii, altele decât instituţiile mici şi cu un grad redus de complexitate, pentru a publica un set extins de informaţii pe site-ul web al ABE
ABE elaborează un raport privind fezabilitatea utilizării informaţiilor raportate autorităţilor competente de către instituţii, altele decât instituţiile mici şi cu un grad redus de complexitate, în conformitate cu articolul 430 în vederea publicării informaţiilor respective pe site-ul său web, reducând astfel sarcina publicării pentru aceste instituţii.
Raportul respectiv ţine seama de activitatea anterioară a ABE privind colecţiile integrate de date, se bazează pe o analiză globală a costurilor şi a beneficiilor, inclusiv a costurilor suportate de autorităţile competente, instituţii şi ABE, şi ia în considerare eventualele provocări tehnice, operaţionale şi juridice.
ABE transmite acest raport Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei până la 10 iulie 2027.
Pe baza acestui raport, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, dacă este cazul, o propunere legislativă până la 31 decembrie 2031.
Art. 435: Publicarea obiectivelor şi politicilor privind administrarea riscurilor
(1)Instituţiile publică informaţii referitoare la obiectivele şi politicile lor privind administrarea riscurilor separat pentru fiecare categorie de risc, inclusiv pentru riscurile menţionate în prezentul titlu. Respectivele informaţii de publicat cuprind:
a)strategiile şi procesele de administrare pentru aceste categorii de riscuri;
b)structura şi organizarea funcţiei relevante de administrare a riscurilor, inclusiv informaţii privind baza autorităţii, a competenţelor şi a responsabilităţii sale în conformitate cu documentele constitutive şi statutare ale instituţiei;
c)sfera de cuprindere şi tipul sistemelor de raportare şi de măsurare a riscurilor;
d)politicile de acoperire şi diminuare a riscurilor, precum şi strategiile şi procesele pentru monitorizarea continuităţii eficacităţii elementelor de acoperire şi de diminuare a riscurilor;
e)o declaraţie aprobată de organul de conducere cu privire la gradul de adecvare a cadrului de administrare a riscurilor instituţiei relevante, prin care să se garanteze că sistemele existente de administrare a riscurilor sunt adecvate ţinând cont de profilul şi strategia instituţiei;
f)o declaraţie concisă privind riscurile, aprobată de organul de conducere, în care să se descrie pe scurt profilul de risc general al instituţiei relevante asociat cu strategia de afaceri; această declaraţie include:
(i)indicatori cheie şi date care să ofere deţinătorilor de interese externi o privire de ansamblu cuprinzătoare asupra modului în care instituţia îşi administrează riscurile, inclusiv asupra modului în care profilul de risc al instituţiei interacţionează cu toleranţa la risc stabilită de organul de conducere;
(ii)informaţii privind tranzacţiile în interiorul grupului şi tranzacţiile cu părţi afiliate care pot avea un impact semnificativ asupra profilului de risc al grupului consolidat.
(2)Instituţiile publică următoarele informaţii privind mecanismele de guvernanţă
a)numărul de mandate deţinute de membrii organului de conducere;
b)politica de recrutare pentru selectarea membrilor organului de conducere şi cunoştinţele, calificările şi expertiza efectivă a acestora;
c)politica privind diversitatea în materie de selecţie a membrilor organului de conducere, obiective şi orice ţinte relevante stabilite în cadrul politicii respective, precum şi măsura în care au fost atinse obiectivele şi ţintele respective;
d)dacă instituţia a înfiinţat sau nu un comitet de risc distinct şi de câte ori s-a întrunit comitetul de risc;
e)descrierea fluxului de informaţii privind riscurile către organul de conducere.
Art. 436: Publicarea informaţiilor privind domeniul de aplicare
Instituţiile publică următoarele informaţii cu privire la domeniul de aplicare al prezentului regulament după cum urmează:
(a)denumirea instituţiei căreia i se aplică prezentul regulament;
(b)o reconciliere între situaţiile financiare consolidate întocmite în conformitate cu cadrul contabil aplicabil şi situaţiile financiare consolidate întocmite în conformitate cu cerinţele privind consolidarea de reglementare în temeiul părţii întâi titlul II secţiunile 2 şi 3; reconcilierea respectivă subliniază diferenţele dintre perimetrul de consolidare contabil şi perimetrul de consolidare reglementat şi entităţile juridice incluse în perimetrul de consolidare reglementat, în cazul în care este diferit de perimetrul de consolidare contabil; prezentarea entităţilor juridice incluse în perimetrul de consolidare reglementat precizează metoda consolidării de reglementare, în cazul în care este diferită de metoda consolidării contabile, dacă aceste entităţi sunt consolidate integral sau consolidate proporţional şi dacă participaţiile în entităţile juridice respective sunt deduse din fondurile proprii;
(c)o defalcare a activelor şi pasivelor din situaţiile financiare consolidate întocmite în conformitate cu cerinţele privind consolidarea de reglementare în temeiul părţii întâi titlul II secţiunile 2 şi 3, defalcate în funcţie de tipul de riscuri, astfel cum se menţionează în prezenta parte;
(d)o reconciliere care identifică principalele surse de diferenţe dintre valorile contabile din situaţiile financiare din perimetrul de consolidare reglementat, astfel cum este definită în partea întâi titlul II secţiunile 2 şi 3, şi valoarea expunerii utilizată în scopuri de reglementare; această reconciliere este completată de informaţii calitative privind respectivele surse principale de diferenţe;
(e)pentru expunerile din portofoliul de tranzacţionare şi din afara acestuia care sunt ajustate în conformitate cu articolele 34 şi 105, o defalcare a cuantumurilor elementelor constitutive ale ajustării prudente a evaluării a unei instituţii, în funcţie de tipul de riscuri, şi totalul elementelor constitutive separat, pentru poziţiile din portofoliul de tranzacţionare şi cele din afara acestuia;
(f)orice obstacol semnificativ de ordin practic sau legal, actual sau preconizat, care împiedică transferul prompt al fondurilor proprii sau rambursarea datoriilor între întreprinderea-mamă şi filialele acesteia;
(g)valoarea agregată cu care fondurile proprii efective sunt mai mici decât minimul cerut pentru ansamblul filialelor care nu sunt incluse în consolidare, precum şi denumirea filialelor respective;
(h)după caz, circumstanţele în care se recurge la derogarea menţionată la articolul 7 sau la metoda individuală de consolidare prevăzută la articolul 9.
Art. 437: Publicarea de informaţii privind fondurile proprii
Instituţiile publică următoarele informaţii cu privire la fondurile lor proprii:
(a)o reconciliere integrală a elementelor de fonduri proprii de nivel 1 de bază, a elementelor de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar, a elementelor de fonduri proprii de nivel 2 şi a filtrelor prudenţiale şi deducerilor aplicate fondurilor proprii ale instituţiei în temeiul articolelor 32-36, 56, 66 şi 79 cu bilanţul din situaţiile financiare auditate ale instituţiei;
(b)o descriere a principalelor caracteristici ale instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 de bază, ale instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar şi ale instrumentelor de fonduri proprii de nivel 2 emise de instituţie;
(c)prezentarea integrală a termenilor şi condiţiilor contractuale aferente tuturor instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 de bază, instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar şi instrumentelor de fonduri proprii de nivel 2;
(d)prezentarea separată a naturii şi a cuantumurilor următoarelor elemente:
(i)fiecare filtru prudenţial aplicat în temeiul articolelor 32-35;
(ii)elementele deduse în temeiul articolelor 36, 56 şi 66;
(iii)elementele nededuse în temeiul articolelor 47, 48, 56, 66 şi 79;
(e)o descriere a tuturor restricţiilor aplicate la calcularea fondurilor proprii în conformitate cu prezentul regulament, precum şi instrumentele, filtrele prudenţiale şi deducerile pentru care se aplică aceste restricţii;
(f)o explicaţie detaliată a bazei pe care se calculează ratele capitalului în cazul în care respectivele rate ale capitalului sunt calculate utilizând elemente ale fondurilor proprii determinate pe o altă bază decât cea prevăzută în temeiul prezentului regulament.
Art. 437a: Publicarea de informaţii privind fondurile proprii şi pasivele eligibile
Instituţiile cărora li se aplică articolul 92a sau 92b publică următoarele informaţii cu privire la fondurile proprii şi pasivele eligibile:
(a)compoziţia fondurilor proprii şi a pasivelor eligibile, scadenţa acestora şi principalele lor caracteristici;
(b)rangul pasivelor eligibile în ierarhia creditorilor;
(c)cuantumul total al fiecărei emisiuni de instrumente de pasive eligibile menţionate la articolul 72b şi cuantumul emisiunilor care este inclus în elementele de pasive eligibile în limitele precizate la articolul 72b alineatele (3) şi (4);
(d)cuantumul total al pasivelor excluse menţionate la articolul 72a alineatul (2).
Art. 438: Publicarea de informaţii privind cerinţele de fonduri proprii şi valorile ponderate la risc ale expunerilor
Instituţiile publică următoarele informaţii cu privire la respectarea articolului 92 din prezentul regulament şi a cerinţelor prevăzute la articolul 73 şi articolul 104 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2013/36/UE:
(a)un rezumat cu privire la abordarea pe care o aplică în vederea evaluării adecvării capitalului intern în scopul susţinerii activităţilor curente şi viitoare;
(b)cuantumul cerinţelor de fonduri proprii suplimentare pe baza procesului de supraveghere, astfel cum sunt menţionate la articolul 104 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2013/36/UE, pentru a aborda alte riscuri decât riscul asociat folosirii excesive a efectului de levier, şi compoziţia acestui cuantum;
(c)la solicitarea autorităţii competente relevante, rezultatele procesului de evaluare a adecvării capitalului intern al instituţiei;
(d)cuantumul total al expunerilor la risc calculat în conformitate cu articolul 92 alineatul (3) şi cerinţele de fonduri proprii corespunzătoare determinate în conformitate cu articolul 92 alineatul (2), defalcate în funcţie de diferitele categorii de riscuri sau clase de expuneri la risc, după caz, prevăzute în partea a treia şi, dacă este cazul, o explicaţie a efectului asupra calculării fondurilor proprii şi a cuantumurilor ponderate la risc ale expunerilor care rezultă dacă se aplică praguri de capital şi dacă nu se deduc elemente din fondurile proprii;
(d1)atunci când este necesar să se calculeze cuantumul total al expunerii la risc fără aplicarea pragului minim calculat în conformitate cu articolul 92 alineatul (4) şi cuantumul total al expunerii la risc conform abordărilor standardizate calculat în conformitate cu articolul 92 alineatul (5), defalcate în funcţie de diferitele categorii de riscuri sau clase de expuneri la risc, după caz, prevăzute în partea a treia şi, dacă este cazul, o explicaţie a efectului asupra calculării fondurilor proprii şi a cuantumurilor ponderate la risc ale expunerilor care rezultă dacă se aplică praguri de capital şi dacă nu se deduc elemente din fondurile proprii;
(e)expunerile bilanţiere şi extrabilanţiere, valorile ponderate la risc ale expunerilor şi pierderile preconizate asociate pentru fiecare categorie de împrumuturi specializate menţionată la articolul 153 alineatul (5) tabelul 1 şi expunerile bilanţiere şi extrabilanţiere şi valorile ponderate la risc ale expunerilor pentru categoriile de expuneri provenind din titluri de capital prevăzute la articolul 133 alineatele (3)-(6) şi articolul 495a alineatul (3).
(f)valoarea expunerii şi valoarea ponderată la risc a expunerii aferente instrumentelor de fonduri proprii deţinute în orice întreprindere de asigurare, întreprindere de reasigurare sau holding de asigurare pe care instituţiile nu le deduc din fondurile lor proprii în conformitate cu articolul 49 atunci când îşi calculează cerinţele de capital pe bază individuală, subconsolidată şi consolidată;
(g)cerinţa suplimentară de fonduri proprii şi rata de adecvare a capitalului a conglomeratului financiar, calculate în conformitate cu articolul 6 din Directiva 2002/87/CE şi cu anexa I la respectiva directivă, în cazul în care se aplică metoda 1 sau 2 prevăzută în anexa menţionată;
(h)modificările valorilor ponderate la risc ale expunerilor din perioada de publicare curentă în comparaţie cu perioada de publicare imediat anterioară apărute ca urmare a utilizării modelelor interne, inclusiv o scurtă descriere a principalilor factori care explică aceste modificări.
Art. 439: Publicarea de informaţii privind expunerile la riscul de credit al contrapărţii
Instituţiile publică următoarele informaţii privind expunerea lor la riscul de credit al contrapărţii menţionat în partea a treia titlul II capitolul 6:
(a)o descriere a metodologiei utilizate pentru alocarea limitelor privind capitalul intern şi creditul pentru expunerile la riscul de credit al contrapărţii, inclusiv metodele de alocare a acestor limite expunerilor faţă de contrapărţile centrale;
(b)o descriere a politicilor legate de garanţii şi de alte forme de diminuare a riscului de credit, cum ar fi politicile de obţinere a garanţiilor reale şi de constituire a rezervelor de credit;
(c)o descriere a politicilor referitoare la riscul de corelare defavorabilă general şi la riscul de corelare defavorabilă specific, astfel cum este definit la articolul 291;
(d)cuantumul garanţiilor reale pe care instituţia ar trebui să le furnizeze în cazul în care ratingul său de credit sar deteriora;
(e)cuantumul garanţiilor reale, segregate şi nesegregate, primite sau constituite, defalcate pe tipuri de garanţii reale, cu o defalcare suplimentară între garanţiile reale utilizate pentru instrumentele financiare derivate şi operaţiunile de finanţare prin titluri de valoare;
(f)pentru tranzacţiile cu instrumente financiare derivate, valorile expunerii înainte şi după efectul de diminuare a riscului de credit, calculate în conformitate cu metodele prevăzute în partea a treia titlul II capitolul 6 secţiunile 3-6, indiferent de metoda utilizată, şi valorile expunerilor la risc asociate, defalcate în funcţie de metoda utilizată;
(g)pentru operaţiunile de finanţare prin titluri de valoare, valorile expunerii înainte şi după efectul de diminuare a riscului de credit, calculate în conformitate cu metodele prevăzute în partea a treia titlul II capitolul 4 şi capitolul 6, indiferent de metoda utilizată, şi valorile expunerilor la risc asociate, defalcate în funcţie de metoda utilizată;
(h)valorile expunerilor după efectele diminuării riscului de credit şi expunerile la risc asociate pentru cerinţa de capital pentru ajustarea evaluării creditului, separat pentru fiecare metodă, astfel cum se prevede în partea a treia titlul VI;
(i)valoarea expunerii la contrapărţile centrale şi expunerile la risc asociate care intră în domeniul de aplicare al părţii a treia titlul II capitolul 6 secţiunea 9, separat pentru contrapărţile centrale calificate şi necalificate şi defalcate pe tipuri de expuneri;
(j)valorile noţionale şi valoarea justă a tranzacţiilor cu instrumente financiare derivate de credit; tranzacţiile cu instrumente financiare derivate de credit sunt defalcate pe tipuri de produs; în cadrul fiecărui tip de produs, tranzacţiile cu instrumente financiare derivate de credit sunt defalcate, la rândul lor, în tranzacţii în cadrul cărora protecţia creditului este cumpărată şi tranzacţii în cadrul cărora protecţia creditului este vândută;
(k)estimarea alfa în cazul în care instituţia a obţinut aprobarea autorităţilor competente de a utiliza propriile estimări alfa în conformitate cu articolul 284 alineatul (9);
(l)separat, publicările de informaţii incluse la articolul 444 litera (e) şi articolul 452 litera (g);
(m)pentru instituţiile care utilizează metodele prevăzute în partea a treia titlul II capitolul 6 secţiunile 4-5, dimensiunea activităţilor bilanţiere şi extrabilanţiere cu instrumente financiare derivate, calculată în conformitate cu articolul 273a alineatul (1) sau (2), după caz.
În cazul în care banca centrală a unui stat membru furnizează asistenţă privind lichiditatea sub formă de tranzacţii de swap pe garanţii reale, autoritatea competentă poate excepta instituţiile de la îndeplinirea cerinţelor de la primul paragraf literele (d) şi (e) în cazul în care autoritatea competentă respectivă consideră că publicarea informaţiilor menţionate la literele respective ar putea dezvălui faptul că a fost furnizată asistenţă privind lichiditatea în situaţii de urgenţă. În acest sens, autoritatea competentă stabileşte praguri adecvate şi criterii obiective.
Art. 440: Publicarea de informaţii privind amortizorul anticiclic de capital
Instituţiile fac publice următoarele informaţii legate de respectarea cerinţei privind amortizorul anticiclic de capital menţionat la titlul VII capitolul 4 din Directiva 2013/36/UE:
(a)distribuţia geografică a valorilor expunerilor şi a valorilor ponderate la risc ale expunerilor de credit, utilizată ca bază pentru calcularea amortizorului lor anticiclic de capital;
(b)cuantumul amortizorului anticiclic de capital specific instituţiei.
Art. 441: Publicarea de informaţii privind indicatorii de importanţă sistemică globală
G-SII publică anual valorile indicatorilor utilizaţi pentru a-şi determina scorul conform metodologiei de identificare menţionate la articolul 131 din Directiva 2013/36/UE.
Art. 442: Publicarea de informaţii privind expunerile la riscul de credit şi la riscul de diminuare a valorii creanţei
Instituţiile publică următoarele informaţii privind expunerile lor la riscul de credit şi la riscul de diminuare a valorii creanţei:
(a)domeniul de aplicare şi definiţiile pe care le utilizează în scopuri contabile ale termenilor «restant» şi «depreciat» şi diferenţele, dacă este cazul, dintre definiţiile termenilor «restant» şi «nerambursat» în scopuri contabile şi de reglementare;
(b)o descriere a abordărilor şi a metodelor adoptate pentru determinarea ajustărilor specifice şi generale pentru riscul de credit;
(c)informaţii privind cantitatea şi calitatea expunerilor performante, a expunerilor neperformante şi a celor restructurate în urma dificultăţilor financiare pentru credite, titluri de datorie şi expuneri extrabilanţiere, inclusiv deprecierea cumulată aferentă acestora, provizioanele şi modificările valorii juste negative ca urmare a riscului de credit, precum şi cuantumurile garanţiilor reale şi ale garanţiilor financiare primite;
(d)o analiză a expunerilor restante în funcţie de vechimea lor în contabilitate;
(e)valorile contabile brute atât ale expunerilor care se află în stare de nerambursare, cât şi ale celor care nu se află în stare de nerambursare, ajustările specifice şi generale pentru riscul de credit acumulate, deducerile acumulate din bilanţ aferente acestor expuneri şi valorile contabile nete, precum şi distribuţia acestora în funcţie de zona geografică şi tipul de industrie şi pentru credite, titluri de datorie şi expuneri extrabilanţiere;
(f)orice modificare a valorii brute a expunerilor bilanţiere şi extrabilanţiere aflate în stare de nerambursare, inclusiv, ca cerinţă minimă, informaţii cu privire la soldurile de deschidere şi de închidere ale acestor expuneri, la valoarea brută a oricăreia dintre expunerile respective care au revenit la stadiul dinainte de starea de nerambursare sau care au făcut obiectul unor deduceri din bilanţ;
(g)defalcarea creditelor şi a titlurilor de datorie în funcţie de scadenţa reziduală.
Art. 443: Publicarea de informaţii privind activele grevate de sarcini şi activele negrevate de sarcini
Instituţiile publică informaţii privind activele grevate de sarcini şi activele negrevate de sarcini. În acest scop, instituţiile utilizează valoarea contabilă pentru fiecare clasă de expuneri, defalcată în funcţie de calitatea activelor, pe de o parte, şi în cuantumul total al valorii contabile grevate de sarcini şi al celei negrevate de sarcini, pe de altă parte. Publicarea informaţiilor privind activele grevate de sarcini şi negrevate de sarcini nu dezvăluie asistenţa privind lichiditatea în situaţii de urgenţă furnizată de băncile centrale.
Art. 444: Publicarea de informaţii privind utilizarea abordării standardizate
Instituţiile care îşi calculează valoarea ponderată la risc a expunerilor în conformitate cu partea a treia titlul II capitolul 2 trebuie să facă publice următoarele informaţii, pentru fiecare clasă de expuneri prevăzută la articolul 112:
(a)denumirea ECAI desemnate şi a agenţiilor de creditare a exportului desemnate, precum şi motivele care stau la baza oricărei modificări a respectivelor desemnări de-a lungul perioadei de publicare;
(b)clasele de expuneri pentru care se utilizează fiecare ECAI sau fiecare agenţie de creditare a exportului;
(c)o descriere a procesului aplicat pentru a transfera ratingurile de credit ale emitentului şi ale emisiunii la elemente neincluse în portofoliul de tranzacţionare;
(d)corespondenţa ratingului extern al fiecărei ECAI desemnate sau agenţii de creditare a exportului desemnate cu ponderile de risc care corespund nivelurilor de calitate a creditului prevăzute în partea a treia titlul II capitolul 2, cu menţiunea că nu este necesară publicarea acestor informaţii în situaţia în care instituţiile respectă corespondenţele standard publicate de ABE;
(e)valorile expunerilor şi valorile expunerilor rezultate după aplicarea tehnicilor de diminuare a riscului de credit, asociate fiecărui nivel de calitate a creditului în parte, astfel cum este prevăzut în partea a treia titlul II capitolul 2, pe clase de expuneri, precum şi valorile expunerilor deduse din fondurile proprii.
Art. 445: Publicarea de informaţii privind expunerile la riscul de piaţă conform abordării standardizate
(1)Instituţiile care nu au primit aprobarea autorităţilor competente de a utiliza abordarea bazată pe modele interne alternativă, astfel cum este prevăzută la articolul 325az, şi care utilizează abordarea standardizată simplificată în conformitate cu articolul 325a sau abordarea standardizată alternativă în conformitate cu partea a treia titlul IV capitolul 1a, publică o prezentare generală a poziţiilor din portofoliul lor de tranzacţionare.
(2)Instituţiile care îşi calculează cerinţele de fonduri proprii în conformitate cu partea a treia titlul IV capitolul 1a publică totalul cerinţelor lor de fonduri proprii, cerinţele de fonduri proprii pentru metoda bazată pe sensibilităţi, cerinţa privind riscul de nerambursare şi cerinţele de fonduri proprii pentru riscurile reziduale. Informaţiile privind cerinţele de fonduri proprii pentru măsurile din cadrul metodei bazate pe sensibilităţi şi pentru riscul de nerambursare se publică defalcat pentru următoarele instrumente:
a)instrumente financiare, altele decât instrumentele de securitizare deţinute în portofoliul de tranzacţionare, cu o defalcare pe clase de risc şi o identificare separată a cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul de nerambursare;
b)instrumente de securitizare care nu sunt deţinute în ACTP, cu o identificare separată a cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul de marjă de credit şi a cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul de nerambursare;
c)instrumente de securitizare deţinute în ACTP, cu o identificare separată a cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul de marjă de credit şi a cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul de nerambursare.
Art. 445a: Publicarea de informaţii privind riscul CVA
(1)Instituţiile care fac obiectul cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul CVA publică următoarele informaţii:
a)o prezentare generală a proceselor lor de identificare, măsurare, acoperire şi monitorizare a riscului lor CVA;
b)dacă instituţiile îndeplinesc toate condiţiile prevăzute la articolul 273a alineatul (2); în cazul în care aceste condiţii sunt îndeplinite, dacă instituţiile au ales să calculeze cerinţele de fonduri proprii pentru riscul CVA utilizând abordarea simplificată prevăzută la articolul 385; în cazul în care instituţiile au ales să calculeze cerinţele de fonduri proprii pentru riscul CVA utilizând abordarea simplificată, cerinţele de fonduri proprii pentru riscul CVA calculate în conformitate cu abordarea respectivă;
c)numărul total de contrapărţi pentru care se utilizează abordarea standardizată, cu o defalcare pe tipuri de contrapărţi.
(2)Instituţiile care utilizează abordarea standardizată prevăzută la articolul 383 pentru calcularea cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul CVA publică, în plus faţă de informaţiile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, următoarele informaţii:
a)structura şi organizarea funcţiei lor interne de gestionare a riscului CVA, precum şi ale guvernanţei acestuia;
b)cerinţele lor de fonduri proprii totale pentru riscul CVA conform abordării standardizate, cu o defalcare pe clase de risc;
c)o prezentare generală a acoperirilor eligibile utilizate în calculul respectiv, cu o defalcare pe tipurile de instrumente menţionate la articolul 386 alineatul (2).
(3)Instituţiile care utilizează abordarea de bază prevăzută la articolul 384 pentru calcularea cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul CVA publică, în plus faţă de informaţiile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, următoarele informaţii:
a)cerinţele lor de fonduri proprii totale pentru riscul CVA conform abordării de bază, precum şi componentele BACVAtotalşi BACVAcsr-cuacoperire;
b)o prezentare generală a acoperirilor eligibile utilizate în calculul respectiv, cu o defalcare pe tipurile de instrumente menţionate la articolul 386 alineatul (3).
Art. 446: Publicarea de informaţii privind riscul operaţional
(1)Instituţiile publică următoarele informaţii:
a)principalele caracteristici şi elemente ale cadrului lor de gestionare a riscului operaţional;
b)cerinţa lor de fonduri proprii pentru riscul operaţional, egală cu componenta indicatorului de activitate calculată în conformitate cu articolul 313;
c)indicatorul de activitate, calculat în conformitate cu articolul 314 alineatul (1), şi valorile fiecărei componente a indicatorului de activitate şi ale subcomponentelor sale pentru fiecare dintre cei trei ani relevanţi pentru calcularea indicatorului de activitate;
d)valoarea reducerii indicatorului de activitate pentru fiecare excludere din indicatorul de activitate în conformitate cu articolul 315 alineatul (2), precum şi justificările corespunzătoare ale unei astfel de excluderi.
(2)Instituţiile care îşi calculează pierderile anuale din riscul operaţional în conformitate cu articolul 316 alineatul (1) publică, în plus faţă de informaţiile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, următoarele informaţii:
a)pierderile lor anuale din riscul operaţional pentru fiecare dintre ultimele 10 exerciţii financiare, calculate în conformitate cu articolul 316 alineatul (1);
b)numărul de evenimente excepţionale de risc operaţional şi cuantumurile pierderilor din riscul operaţional nete agregate corespunzătoare care au fost excluse din calculul pierderilor anuale din riscul operaţional în conformitate cu articolul 320 alineatul (1) pentru fiecare dintre ultimele 10 exerciţii financiare, precum şi justificările corespunzătoare ale excluderilor respective.
Art. 447: Publicarea de informaţii privind indicatorii-cheie
Instituţiile publică următorii indicatori-cheie în format tabelar:
(a)compoziţia fondurilor proprii şi indicatorii de adecvare a capitalului la risc calculaţi în conformitate cu articolul 92 alineatul (2);
(a1)dacă este cazul, indicatorii de adecvare a capitalului la risc calculaţi în conformitate cu articolul 92 alineatul (2), utilizând cuantumul total al expunerilor la risc fără aplicarea pragului minim în locul cuantumului total al expunerilor la risc;
(b)cuantumul total al expunerilor la risc calculat în conformitate cu articolul 92 alineatul (3) şi, după caz, cuantumul total al expunerilor la risc fără aplicarea pragului minim calculat în conformitate cu articolul 92 alineatul (4);
(c)dacă este cazul, cuantumul şi compoziţia fondurilor proprii suplimentare pe care instituţiile sunt obligate să le deţină în conformitate cu articolul 104 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2013/36/UE;
(d)cerinţa amortizorului combinat pe care instituţiile sunt obligate să îl deţină în conformitate cu titlul VII capitolul 4 din Directiva 2013/36/UE;
(e)indicatorul efectului de levier şi indicatorul de măsurare a expunerii totale, calculat în conformitate cu articolul 429;
(f)următoarele informaţii privind indicatorul de acoperire a necesarului de lichiditate, calculat în conformitate cu actul delegat menţionat la articolul 460 alineatul (1):
(i)media sau, după caz, mediile indicatorului de acoperire a necesarului de lichiditate pe baza observărilor de la sfârşit de lună în perioada precedentelor 12 luni pentru fiecare trimestru al perioadei de publicare relevante;
(ii)media sau, după caz, mediile activelor lichide totale, după aplicarea ajustărilor relevante, incluse în rezerva de lichidităţi, în temeiul actului delegat menţionat la articolul 460 alineatul (1), pe baza observărilor de la sfârşit de lună în perioada precedentelor 12 luni pentru fiecare trimestru al perioadei de publicare relevante;
(iii)mediile ieşirilor lor de lichidităţi, ale intrărilor de lichidităţi şi ale ieşirilor nete de lichidităţi, calculate în temeiul actului delegat menţionat la articolul 460 alineatul (1), pe baza observărilor de la sfârşit de lună în perioada precedentelor 12 luni pentru fiecare trimestru al perioadei de publicare relevante;
(g)următoarele informaţii privind cerinţa lor de finanţare stabilă netă, calculată în conformitate cu partea a şasea titlul IV:
(i)indicatorul de finanţare stabilă netă la sfârşitul fiecărui trimestru al perioadei de publicare relevante;
(ii)finanţarea stabilă disponibilă la sfârşitul fiecărui trimestru al perioadei de publicare relevante;
(iii)finanţarea stabilă necesară la sfârşitul fiecărui trimestru al perioadei de publicare relevante;
(h)indicatorii lor de fonduri proprii şi de pasive eligibile şi componentele acestora, numărătorul şi numitorul, calculaţi în conformitate cu articolele 92a şi 92b şi defalcaţi la nivelul fiecărui grup de rezoluţie, dacă este cazul.
- Art. 448: Publicarea de informaţii privind expunerile la riscul de rată a dobânzii aferent poziţiilor care nu sunt deţinute în portofoliul de tranzacţionare
(1)De la 28 iunie 2021, instituţiile fac publice următoarele informaţii cantitative şi calitative privind riscurile care decurg din modificările potenţiale ale ratelor dobânzii care afectează atât valoarea economică a capitalurilor proprii, cât şi veniturile nete din dobânzi aferente activităţilor lor din afara portofoliului de tranzacţionare menţionate la articolul 84 şi la articolul 98 alineatul (5) din Directiva 2013/36/UE:
a)modificările valorii economice a capitalurilor proprii calculate în conformitate cu cele şase scenarii de şoc în materie de supraveghere menţionate la articolul 98 alineatul (5) din Directiva 2013/36/UE pentru perioada curentă şi pentru perioadele anterioare de publicare;
b)modificările venitului net din dobânzi calculat în conformitate cu cele două scenarii de şoc în materie de supraveghere menţionate la articolul 98 alineatul (5) din Directiva 2013/36/UE pentru perioada curentă şi pentru perioadele anterioare de publicare;
c)o descriere a ipotezelor-cheie în materie de modelare şi de parametri, altele decât cele menţionate la articolul 98 alineatul (5a) literele (b) şi (c) din Directiva 2013/36/UE, utilizate pentru calcularea modificărilor valorii economice a capitalurilor proprii şi ale veniturilor nete din dobânzi care trebuie publicate în temeiul prezentului alineat literele (a) şi (b);
d)o explicaţie a semnificaţiei măsurilor riscului publicate în temeiul literelor (a) şi (b) de la prezentul alineat şi a oricăror modificări semnificative ale acestor măsuri ale riscului survenite de la data de referinţă de publicare anterioară;
e)descrierea modului în care instituţiile definesc, măsoară, diminuează şi controlează riscul de rată a dobânzii aferente activităţilor desfăşurate în afara portofoliului de tranzacţionare în scopul examinării de către autorităţile competente, în conformitate cu articolul 84 din Directiva 2013/36/UE, inclusiv:
(i)o descriere a măsurilor specifice ale riscului pe care instituţiile le utilizează pentru a evalua modificările valorii economice a capitalurilor lor proprii şi ale veniturilor lor nete din dobânzi;
(ii)o descriere a ipotezelor-cheie în materie de modelare şi de parametri utilizate în sistemele interne de măsurare ale instituţiilor care sunt diferite de ipotezele comune în materie de modelare şi de parametri menţionate la articolul 98 alineatul (5a) din Directiva 2013/36/UE, în scopul calculării modificărilor valorii economice a capitalurilor proprii şi ale veniturilor nete din dobânzi, precizând inclusiv motivele care stau la baza acestor diferenţe;
(iii)o descriere a scenariilor de şoc privind rata dobânzii pe care instituţiile le utilizează pentru a estima riscul de rată a dobânzii;
(iv)recunoaşterea efectelor acoperirilor împotriva acestor riscuri de rată a dobânzii, inclusiv ale acoperirilor interne care îndeplinesc cerinţele prevăzute la articolul 106 alineatul (3);
(v)o descriere a frecvenţei cu care se desfăşoară evaluarea riscului de rată a dobânzii;
f)descrierea strategiilor generale de administrare şi de diminuare a riscurilor respective;
g)scadenţa pentru reevaluare medie şi cea mai lungă stabilită pentru depozitele fără scadenţă.
(2)Prin derogare de la alineatul (1) din prezentul articol, cerinţele stabilite la litera (c) şi la litera (e) punctele (i)- (iv) de la alineatul (1) din prezentul articol nu se aplică instituţiilor care utilizează metodologia standardizată sau metodologia standardizată simplificată menţionată la articolul 84 alineatul (1) din Directiva 2013/36/UE.
Art. 449: Publicarea de informaţii privind expunerile la poziţiile din securitizare
Instituţiile care calculează valorile ponderate la risc ale expunerilor în conformitate cu partea a treia titlul II capitolul 5 sau cerinţele de fonduri proprii în conformitate cu articolul 337 sau 338 publică în mod separat, pentru activităţile din portofoliul de tranzacţionare şi pentru cele din afara portofoliului de tranzacţionare, următoarele informaţii:
(a)o descriere a activităţilor lor de securitizare şi de resecuritizare, inclusiv obiectivele lor în materie de administrare a riscurilor şi de investiţii în legătură cu aceste activităţi, rolul acestora în tranzacţiile de securitizare şi de resecuritizare, dacă utilizează securitizarea simplă, transparentă şi standardizată (STS), astfel cum este definită la articolul 242 punctul 10 şi măsura în care acestea utilizează tranzacţiile de securitizare pentru a transfera riscul de credit al expunerilor securitizate către terţi, însoţită, acolo unde este cazul, de o descriere separată a politicii lor de transferare a riscului prin securitizarea sintetică;
(b)tipul de riscuri la care sunt expuse în activităţile lor de securitizare şi de resecuritizare, în funcţie de rangul poziţiilor din securitizare relevante, făcând distincţie între poziţiile STS şi cele non-STS:
(i)riscul reţinut în tranzacţiile iniţiate de instituţia însăşi;
(ii)riscul suportat în legătură cu tranzacţiile iniţiate de către terţi;
(c)abordările în vederea calculării valorilor ponderate la risc ale expunerilor pe care le aplică activităţilor lor de securitizare, inclusiv tipurile de poziţii din securitizare cărora li se aplică fiecare abordare, făcând distincţie între poziţiile STS şi cele non-STS;
(d)o listă a SSPE care se încadrează în oricare din următoarele categorii, cu o descriere a tipurilor de expuneri faţă de aceste SSPE, inclusiv contracte derivate:
(i)SSPE care achiziţionează expuneri generate de instituţii;
(ii)SSPE sponsorizate de către instituţii;
(iii)SSPE şi alte entităţi juridice cărora instituţiile le pun la dispoziţie servicii conexe securitizării, cum ar fi servicii de consiliere, de administrare a activelor sau de administrare;
(iv)SSPE incluse în perimetrul de consolidare reglementat al instituţiilor;
(e)o listă a tuturor entităţilor juridice cu privire la care instituţiile au comunicat că au oferit sprijin în conformitate cu partea a treia titlul II capitolul 5;
(f)o listă a entităţilor juridice care sunt afiliate instituţiilor şi care investesc în securitizări iniţiate de către instituţii sau în poziţii din securitizare emise de SSPE sponsorizate de către instituţii;
(g)un rezumat al politicilor contabile ale acestora pentru activitatea de securitizare, inclusiv, după caz, o distincţie între poziţiile din securitizare şi cele din resecuritizare;
(h)denumirile ECAI utilizate pentru securitizări şi tipurile expunerilor pentru care este utilizată fiecare agenţie;
(i)o descriere, în cazul în care este necesar, a abordării bazate pe evaluări interne, prevăzută în partea a treia titlul II capitolul 5, incluzând structura procesului de evaluare internă şi relaţia dintre evaluarea internă şi ratingurile externe ale ECAI relevante, publicate în conformitate cu litera (h), mecanismele de control aferente procesului de evaluare internă, incluzând examinări ale independenţei, responsabilităţii şi analizei procesului de evaluare internă, precum şi tipurile de expuneri cărora li se aplică procesul de evaluare internă şi factorii pentru simulările de criză utilizaţi pentru determinarea nivelurilor de îmbunătăţire a calităţii creditului;
(j)separat pentru activităţile din portofoliul de tranzacţionare şi pentru cele din afara acestuia, valoarea contabilă a expunerilor din securitizare, inclusiv informaţii din care să reiasă dacă instituţiile au transferat o parte semnificativă a riscului de credit, în conformitate cu articolele 244 şi 245, pentru care instituţiile acţionează în calitate de iniţiator, sponsor sau investitor, separat pentru securitizările tradiţionale şi cele sintetice şi pentru tranzacţiile STS şi cele non-STS şi defalcat pe tipuri de expuneri din securitizare;
(k)pentru activităţile din afara portofoliului de tranzacţionare, următoarele informaţii:
(i)cuantumul agregat al poziţiilor din securitizare în cazul în care instituţiile acţionează în calitate de iniţiator sau sponsor şi activele ponderate la risc şi cerinţele de capital aferente acestora în funcţie de abordările în materie de reglementare, inclusiv expunerile deduse din fondurile proprii sau cărora li se aplică o pondere de risc de 1 250 %, defalcate în securitizări tradiţionale şi sintetice, respectiv în expuneri din securitizare şi din resecuritizare, separat pentru poziţiile STS şi cele non-STS, cu o defalcare suplimentară într-un număr semnificativ de intervale de ponderi de risc sau de cerinţe de capital şi în funcţie de abordarea utilizată în vederea calculării cerinţelor de capital;
(ii)cuantumul agregat al poziţiilor din securitizare în cazul în care instituţiile acţionează în calitate de investitor şi activele ponderate la risc şi cerinţele de capital aferente acestora în funcţie de abordările în materie de reglementare, inclusiv expunerile deduse din fondurile proprii sau cărora li se aplică o pondere de risc de 1 250 %, defalcate în securitizări tradiţionale şi sintetice, în poziţii din securitizare şi din resecuritizare şi, respectiv, în poziţii STS şi non-STS, cu o defalcare suplimentară într-un număr semnificativ de intervale de ponderi de risc sau de cerinţe de capital şi în funcţie de abordarea utilizată în vederea calculării cerinţelor de capital;
(l)pentru expunerile securitizate de instituţie, cuantumul expunerilor aflate în stare de nerambursare şi cuantumul ajustărilor specifice pentru riscul de credit efectuate de instituţie pe parcursul perioadei curente, ambele defalcate pe tipuri de expunere.
Art. 449a: Publicarea de informaţii privind riscurile de mediu, sociale şi de guvernanţă (riscurile ESG)
(1)Instituţiile publică informaţii privind riscurile ESG, făcând distincţie între riscurile de mediu, sociale şi de guvernanţă şi riscurile fizice şi de tranziţie în cazul riscurilor de mediu.
(2)În sensul alineatului (1), instituţiile publică informaţii privind riscurile ESG, inclusiv:
a)cuantumul total al expunerilor faţă de entităţi din sectorul combustibililor fosili;
b)modul în care instituţiile integrează riscurile ESG identificate în strategia lor de afaceri şi în procesele lor, precum şi guvernanţa şi gestionarea riscurilor.
(3)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a preciza formatele uniforme de publicare a informaţiilor, astfel cum se prevede la articolul 434a, pentru riscurile ESG, asigurându-se că acestea sunt în concordanţă cu principiul proporţionalităţii şi că îl respectă şi evitând totodată duplicarea cerinţelor privind publicarea de informaţii deja stabilite în alte acte relevante din dreptul Uniunii. Formatele respective nu impun publicarea de informaţii în plus faţă de informaţiile de raportat autorităţilor competente în conformitate cu articolul 430 alineatul (1) litera (h) şi ţin seama în special de dimensiunea şi complexitatea instituţiei şi de expunerea relativă la riscurile ESG a instituţiilor mici şi cu grad redus de complexitate care fac obiectul articolului 433b.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf din prezentul alineat, în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 449b: Publicarea de informaţii privind expunerile agregate faţă de entităţi din sistemul bancar paralel
Instituţiile publică informaţiile privind expunerea lor agregată faţă de entităţi din sectorul bancar paralel, astfel cum se menţionează la articolul 394 alineatul (2) al doilea paragraf.
*)- articolul 449a alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se aplică de la 9 iulie 2024
Art. 450: Publicarea de informaţii privind politica de remunerare
(1)Instituţiile publică următoarele informaţii referitoare la politica şi practicile lor de remunerare pentru acele categorii de personal ale căror activităţi profesionale au un impact semnificativ asupra profilului de risc al instituţiilor:
a)informaţii privind procesul de luare a deciziilor, utilizate pentru determinarea politicii de remunerare, precum şi numărul de şedinţe organizate de principalul organ de supraveghere a remunerării pe parcursul exerciţiului financiar, incluzând, dacă este cazul, informaţii referitoare la componenţa şi mandatul comitetului de remunerare, la consultantul extern ale cărui servicii au fost utilizate pentru determinarea politicii de remunerare şi la rolul deţinătorilor de interese relevanţi;
b)informaţii cu privire la legătura dintre remuneraţia membrilor personalului şi rezultatele acestora;
c)cele mai importante caracteristici de proiectare ale sistemului de remunerare, incluzând informaţii privind criteriile utilizate pentru măsurarea performanţei şi ajustarea la riscuri, politica de amânare şi criteriile de intrare în drepturi;
d)raporturile dintre remuneraţia fixă şi cea variabilă, stabilite în conformitate cu articolul 94 alineatul (1) litera (g) din Directiva 2013/36/UE;
e)informaţii privind criteriile de performanţă pe care se bazează dreptul la acţiuni, opţiuni sau alte componente variabile ale remuneraţiei;
f)principalii parametri şi fundamentarea alcătuirii oricărei scheme a componentei variabile şi a acordării oricăror alte beneficii de tip non-cash;
g)informaţii cantitative agregate privind remuneraţia, defalcate pe domenii de activitate;
h)informaţii cantitative agregate privind remuneraţia, pentru membrii conducerii superioare şi membrii personalului ale căror activităţi profesionale au un impact semnificativ asupra profilului de risc al instituţiei, cu indicarea următoarelor elemente:
(i)sumele aferente remuneraţiei acordate pentru exerciţiul financiar, defalcate pe remuneraţie fixă - incluzând o descriere a componentelor fixe - şi variabilă, şi numărul de beneficiari;
(ii)sumele şi formele remuneraţiei variabile acordate, defalcate pe numerar, acţiuni, instrumente legate de acţiuni şi alte tipuri de instrumente, separat pentru partea plătită în avans şi pentru partea amânată;
(iii)sumele remuneraţiei amânate acordate pentru perioadele de performanţă anterioare, defalcate pe suma datorată aferentă exerciţiului financiar şi suma datorată aferentă anilor următori;
(iv)suma remuneraţiei amânate datorate aferente exerciţiului financiar care este plătită în cursul exerciţiului financiar şi este redusă prin intermediul ajustărilor de performanţă;
(v)remuneraţiile variabile garantate acordate în cursul exerciţiului financiar şi numărul beneficiarilor acestor remuneraţii;
(vi)plăţile compensatorii acordate în perioadele anterioare, care au fost plătite în cursul exerciţiului financiar;
(vii)sumele plăţilor compensatorii acordate în cursul exerciţiului financiar, defalcate pe sume plătite în avans şi sume amânate, numărul de beneficiari ai respectivelor plăţi şi cea mai mare plată care i-a fost acordată unei singure persoane;
i)numărul persoanelor care au beneficiat de o remuneraţie de cel puţin 1 milion EUR per exerciţiu financiar, defalcat pe intervale salariale de 500 000 EUR pentru remuneraţiile între 1 milion EUR şi 5 milioane EUR şi pe intervale salariale de 1 milion EUR pentru remuneraţiile mai mari sau egale cu 5 milioane EUR;
j)la cererea statului membru sau a autorităţii competente relevante, remuneraţia totală pentru fiecare membru al organului de conducere sau al conducerii superioare;
k)informaţii din care să reiasă dacă instituţia beneficiază sau nu de derogarea prevăzută la articolul 94 alineatul (3) din Directiva 2013/36/UE.
În sensul literei (k) de la primul paragraf al prezentului alineat, instituţiile care beneficiază de o astfel de derogare trebuie să indice dacă beneficiază de derogarea respectivă în temeiul articolului 94 alineatul (3) litera (a) şi/sau litera (b) din Directiva 2013/36/UE. De asemenea, acestea trebuie să indice pentru care dintre principiile în materie de remuneraţii aplică derogarea (derogările), numărul de membri ai personalului care beneficiază de derogare (derogări) şi remuneraţiile totale ale acestora, defalcate în remuneraţii fixe şi remuneraţii variabile.
(2)Pentru instituţiile mari, informaţiile cantitative privind remunerarea organismului de administrare colectivă al instituţiilor menţionate la acest articol trebuie, de asemenea, puse la dispoziţia publicului, făcându-se diferenţa între membrii executivi şi cei neexecutivi.
Instituţiile trebuie să se conformeze cerinţelor prevăzute la prezentul articol într-o modalitate care să fie corespunzătoare mărimii, organizării interne şi naturii, sferei şi complexităţii activităţilor acestora şi care să nu aducă atingere Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului (*).
(*)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1).
Art. 451: Publicarea de informaţii privind indicatorul efectului de levier
(1)Instituţiile care intră sub incidenţa părţii a şaptea fac publice următoarele informaţii privind indicatorul efectului de levier calculat în conformitate cu articolul 429, precum şi privind modul în care gestionează riscul asociat folosirii excesive a efectului de levier:
a)indicatorul efectului de levier şi modul în care instituţiile aplică articolul 499 alineatul (2);
b)o defalcare a indicatorului de măsurare a expunerii totale menţionat la articolul 429 alineatul (4), precum şi o reconciliere a indicatorului de măsurare a expunerii totale cu informaţiile relevante prezentate în situaţiile financiare publicate;
c)după caz, valoarea expunerilor calculate în conformitate cu articolul 429 alineatul (8), cu articolul 429a alineatul (1) şi indicatorul efectului de levier ajustat, calculat în conformitate cu articolul 429a alineatul (7);
d)o descriere a proceselor utilizate pentru a administra riscul asociat folosirii excesive a efectului de levier;
e)o descriere a factorilor care au influenţat indicatorul efectului de levier în perioada la care se referă indicatorul efectului de levier publicat.
f)cuantumul cerinţelor de fonduri proprii suplimentare pe baza procesului de supraveghere, astfel cum sunt menţionate la articolul 104 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2013/36/UE, pentru a aborda riscul asociat folosirii excesive a efectului de levier, şi compoziţia acestui cuantum.
(2)Instituţiile de credit pentru dezvoltare publică, astfel cum sunt definite la articolul 429a alineatul (2), trebuie să publice indicatorul efectului de levier fără ajustarea indicatorului de măsurare a expunerii totale calculat în conformitate cu articolul 429a alineatul (1) primul paragraf litera (d).
(3)Pe lângă cele prevăzute în prezentul articol alineatul (1) literele (a) şi (b), instituţiile mari publică rata efectului de levier şi defalcarea indicatorului de măsurare a expunerii totale menţionat la articolul 429 alineatul (4) pe baza mediilor calculate în conformitate cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 430 alineatul (7).
Art. 451a: Publicarea de informaţii privind cerinţele de lichiditate
(1)Instituţiile care intră sub incidenţa părţii a şasea publică informaţii privind indicatorul lor de acoperire a necesarului de lichiditate, indicatorul de finanţare stabilă netă şi administrarea riscului de lichiditate în conformitate cu prezentul articol.
(2)Instituţiile publică următoarele informaţii privind indicatorul de acoperire a necesarului de lichiditate, calculat în conformitate cu actul delegat menţionat la articolul 460 alineatul (1):
a)media sau, după caz, mediile indicatorului de acoperire a necesarului de lichiditate pe baza observărilor de la sfârşit de lună în perioada precedentelor 12 luni pentru fiecare trimestru al perioadei de publicare relevante;
b)media sau, după caz, mediile activelor lichide totale, după aplicarea ajustărilor relevante, incluse în rezerva de lichidităţi în temeiul actului delegat menţionat la articolul 460 alineatul (1), pe baza observărilor de la sfârşit de lună în perioada precedentelor 12 luni pentru fiecare trimestru al perioadei de publicare relevante, şi o descriere a compoziţiei respectivei rezerve de lichidităţi;
c)mediile ieşirilor lor de lichidităţi, ale intrărilor de lichidităţi şi ale ieşirilor nete de lichidităţi, calculate în conformitate cu actul delegat menţionat la articolul 460 alineatul (1), pe baza observărilor de la sfârşit de lună în perioada precedentelor 12 luni pentru fiecare trimestru al perioadei de publicare relevante, şi o descriere a compoziţiei acestora.
(3)Instituţiile publică următoarele informaţii privind indicatorul lor de finanţare stabilă netă, calculat în conformitate cu partea a şasea titlul IV:
a)cifrele de la sfârşitul trimestrului ale indicatorului lor de finanţare stabilă netă calculat în conformitate cu partea a şasea titlul IV capitolul 2 pentru fiecare trimestru al perioadei de publicare relevante;
b)o descriere a cuantumului finanţării stabile disponibile, calculat în conformitate cu partea a şasea titlul IV capitolul 3;
c)o descriere a cuantumului finanţării stabile obligatorii, calculat în conformitate cu partea a şasea titlul IV capitolul 4.
(4)Instituţiile fac publice modalităţile, sistemele, procesele şi strategiile instituite pentru identificarea, măsurarea, administrarea şi monitorizarea riscului lor de lichiditate în conformitate cu articolul 86 din Directiva 2013/36/UE.
Art. 451b: Publicarea de informaţii privind expunerile la criptoactive şi activităţile conexe
(1)Instituţiile publică următoarele informaţii privind criptoactivele şi serviciile de criptoactive, precum şi orice alte activităţi legate de criptoactive:
a)cuantumurile directe şi indirecte ale expunerilor în legătură cu criptoactivele, inclusiv componentele brute lungi şi scurte ale expunerilor nete;
b)cuantumul total al expunerii la risc pentru riscul operaţional;
c)clasificarea contabilă a expunerilor la criptoactive;
d)o descriere a activităţilor economice legate de criptoactive şi a impactului acestora asupra profilului de risc al instituţiei;
e)o descriere specifică a politicilor lor de gestionare a riscurilor legate de expunerile la criptoactive şi de serviciile de criptoactive.
În sensul primului paragraf litera (d) de la prezentul alineat, instituţiile furnizează informaţii mai detaliate cu privire la activităţile comerciale semnificative, inclusiv emiterea de tokenuri semnificative raportate la active şi de tokenuri de monedă electronică semnificative şi furnizarea de servicii de criptoactive în temeiul articolelor 60 şi 61 din Regulamentul (UE) 2023/1114.
(2)Instituţiile nu aplică excepţia prevăzută la articolul 432 în sensul cerinţelor de publicare prevăzute la alineatul (1) de la prezentul articol.
Art. 452: Publicarea de informaţii privind utilizarea abordării IRB în ceea ce priveşte riscul de credit
Instituţiile care calculează cuantumurile ponderate la risc ale expunerilor conform abordării IRB în ceea ce priveşte riscul de credit fac publice următoarele informaţii:
(a)aprobarea autorităţii competente pentru utilizarea abordării sau aprobarea tranziţiei către respectiva abordare;
(b)pentru fiecare clasă de expuneri menţionată la articolul 147, procentul din valoarea totală a expunerii pentru fiecare clasă de expuneri care face obiectul abordării standardizate prevăzute în partea a treia titlul II capitolul 2 sau al abordării IRB prevăzute în partea a treia titlul II capitolul 3, precum şi partea din fiecare clasă de expuneri care face obiectul unui plan de implementare; în cazul în care au primit aprobarea de a utiliza propriile estimări ale pierderii în caz de nerambursare şi propriii factori de conversie pentru calculul valorilor ponderate la risc ale expunerilor, instituţiile publică separat procentul din valoarea totală a expunerii pentru fiecare clasă de expuneri care face obiectul acestei aprobări;
(c)mecanismele de control pentru sistemele de rating în diferitele etape ale elaborării, controalelor şi modificărilor modelului, care cuprind informaţii cu privire la:
(i)relaţia dintre funcţia de administrare a riscurilor şi funcţia de audit intern;
(ii)revizuirea sistemului de rating;
(iii)procedura de asigurare a independenţei funcţiei responsabile cu revizuirea modelelor faţă de funcţiile responsabile de elaborarea modelelor;
(iv)procedura de asigurare a răspunderii funcţiilor responsabile cu elaborarea şi revizuirea modelelor;
(d)rolul funcţiilor implicate în elaborarea, aprobarea şi modificarea ulterioară a modelelor de calcul al riscului de credit;
(e)sfera şi conţinutul principal al raportării legate de modelele de calcul al riscului de credit;
(f)o descriere a procesului de rating intern pe clasă de expuneri, inclusiv numărul de modele principale utilizate cu privire la fiecare portofoliu şi o discuţie succintă privind principalele diferenţe dintre modelele din cadrul aceluiaşi portofoliu, cuprinzând:
(i)definiţiile, metodele şi datele necesare pentru estimarea şi validarea probabilităţii de nerambursare, care includ informaţii privind modul în care probabilităţile de nerambursare sunt estimate pentru portofoliile cu frecvenţă de nerambursare scăzută, existenţa eventuală a unor praguri de reglementare şi factorii determinanţi pentru diferenţele observate între probabilitatea de nerambursare şi ratele de nerambursare reale cel puţin pentru ultimele trei perioade;
(ii)dacă este cazul, definiţiile, metodele şi datele necesare pentru estimarea şi validarea pierderii în caz de nerambursare, cum ar fi metode pentru calculul încetinirii pierderii în caz de nerambursare, modul în care este estimată pierderea în caz de nerambursare pentru portofoliile cu frecvenţă de rambursare scăzută şi intervalul de timp dintre evenimentul de nerambursare şi închiderea expunerii;
(iii)dacă este cazul, definiţiile, metodele şi datele necesare pentru estimarea şi validarea factorilor de conversie, inclusiv ipotezele utilizate la derivarea acestor variabile;
(g)dacă este cazul, următoarele informaţii cu privire la fiecare clasă de expuneri menţionată la articolul 147:
(i)expunerea lor bilanţieră brută;
(ii)valorile expunerilor extrabilanţiere ale acestora înainte de aplicarea factorului de conversie relevant;
(iii)expunerea lor după aplicarea factorului de conversie relevant şi diminuarea riscului de credit;
(iv)în vederea unei diferenţieri corespunzătoare a riscului de credit, modelele, parametrii sau datele de intrare care sunt relevante pentru înţelegerea ponderării riscului şi valorile expunerilor la risc rezultate, prezentate pentru un număr suficient de clase de rating ale debitorilor (inclusiv starea de nerambursare);
(v)separat pentru acele clase de expuneri în legătură cu care instituţiile au primit aprobarea de a utiliza propriile estimări ale pierderii în caz de nerambursare şi propriii factori de conversie pentru calculul valorilor ponderate la risc ale expunerilor şi pentru expunerile pentru care instituţiile nu utilizează astfel de estimări, valorile menţionate la punctele (i)-(iv) care fac obiectul acestei aprobări;
(h)estimările realizate de instituţii ale probabilităţilor de nerambursare în raport cu rata efectivă de nerambursare pentru fiecare clasă de expuneri pe o perioadă mai lungă, publicând separat informaţii despre intervalul probabilităţii de nerambursare, echivalentul ratingului extern, media ponderată şi media aritmetică a probabilităţii de nerambursare, numărul de debitori la sfârşitul anului anterior şi al anului care face obiectul revizuirii, numărul debitorilor aflaţi în stare de nerambursare, inclusiv noii debitori în stare de nerambursare, precum şi rata de nerambursare istorică medie anuală.
În sensul literei (b) de la prezentul articol, instituţiile utilizează valoarea expunerii, astfel cum este definită la articolul 166.
Art. 453: Publicarea de informaţii privind utilizarea tehnicilor de diminuare a riscului de credit
Instituţiile care utilizează tehnici de diminuare a riscului de credit trebuie să facă publice următoarele informaţii:
(a)caracteristicile esenţiale ale politicilor şi proceselor aferente compensării bilanţiere şi extrabilanţiere, precum şi indicarea măsurii în care instituţiile recurg la compensarea bilanţieră;
(b)caracteristicile esenţiale ale politicilor şi proceselor pentru evaluarea şi administrarea garanţiilor reale eligibile;
(c)o descriere a principalelor tipuri de garanţii reale acceptate de instituţie pentru diminuarea riscului de credit;
(d)pentru garanţiile şi instrumentele financiare derivate de credit utilizate ca protecţie a creditului, principalele tipuri de garanţi şi de contrapărţi în tranzacţiile cu instrumente financiare derivate de credit, precum şi bonitatea acestora, utilizate pentru reducerea cerinţelor de capital, cu excepţia celor utilizate ca parte a structurilor de securitizare sintetică;
(e)informaţii despre concentrările de risc de piaţă sau de risc de credit în cadrul operaţiunilor de diminuare a riscului de credit;
(f)pentru instituţiile care calculează valorile ponderate la risc ale expunerilor conform abordării standardizate sau conform abordării IRB, valoarea totală a expunerii care nu beneficiază de nicio protecţie eligibilă a creditului şi valoarea totală a expunerii care beneficiază de o protecţie a creditului eligibilă, după aplicarea ajustărilor de volatilitate; publicarea stabilită la prezenta literă se efectuează separat pentru credite şi titlurile de datorie şi include o defalcare a expunerilor intrate în stare de nerambursare;
(g)factorul de conversie corespunzător şi diminuarea riscului de credit asociată expunerii, precum şi incidenţa tehnicilor de diminuare a riscului de credit cu şi fără efectul de substituţie;
(h)pentru instituţiile care calculează valorile ponderate la risc ale expunerilor conform abordării standardizate, valoarea expunerilor bilanţiere şi extrabilanţiere pe clase de expuneri înainte şi după aplicarea factorilor de conversie şi a unei eventuale diminuări a riscului de credit asociat;
(i)pentru instituţiile care calculează valorile ponderate la risc ale expunerilor conform abordării standardizate, valoarea ponderată la risc a expunerii şi raportul dintre respectiva valoare ponderată la risc a expunerii şi valoarea expunerii după aplicarea factorului de conversie corespunzător şi a tehnicilor de diminuare a riscului de credit asociate expunerii; publicarea stabilită la această literă se efectuează separat pentru fiecare clasă de expuneri;
(j)pentru instituţiile care calculează valorile ponderate la risc ale expunerilor conform abordării IRB, valoarea ponderată la risc a expunerii înainte şi după recunoaşterea impactului diminuării riscului de credit al instrumentelor financiare derivate de credit; în cazul în care au primit aprobarea de a utiliza propriile estimări ale pierderii în caz de nerambursare şi propriii factori de conversie pentru calculul valorilor ponderate la risc ale expunerilor, instituţiile publică informaţiile prevăzute la prezenta literă separat pentru fiecare clasă de expuneri care face obiectul acestei aprobări.
Art. 454: Publicarea de informaţii privind utilizarea abordărilor avansate de evaluare în ceea ce priveşte riscul operaţional
Instituţiile care utilizează abordările avansate de evaluare descrise la articolele 321-324 pentru calcularea cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul operaţional trebuie să facă publică o descriere a modului în care utilizează asigurările şi alte mecanisme de transfer al riscului ca măsură de diminuare a riscului respectiv.
Art. 455: Utilizarea modelelor interne pentru riscul de piaţă
(1)O instituţie care utilizează modelele interne menţionate la articolul 325az pentru calcularea cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul de piaţă publică:
a)obiectivele sale în cadrul activităţilor de tranzacţionare şi procesele puse în aplicare pentru identificarea, măsurarea, monitorizarea şi controlul riscului de piaţă;
b)politicile menţionate la articolul 104 alineatul (1) pentru determinarea poziţiei care urmează să fie inclusă în portofoliul de tranzacţionare;
c)o descriere generală a structurii birourilor de tranzacţionare care fac obiectul modelelor interne, inclusiv, pentru fiecare birou, o descriere generală a strategiei de afaceri a biroului, a instrumentelor permise în cadrul acestuia şi a principalelor tipuri de risc legate de biroul respectiv;
d)o prezentare generală a poziţiilor din portofoliul de tranzacţionare care nu sunt acoperite de modelele interne, inclusiv o descriere generală a structurii biroului şi a tipurilor de instrumente incluse în cadrul birourilor sau al categoriilor de birouri în conformitate cu articolul 104b;
e)structura şi organizarea funcţiei de gestionare a riscului de piaţă, precum şi ale guvernanţei acestuia;
f)domeniul de aplicare, principalele caracteristici şi principalele opţiuni de modelare ale diferitelor modele interne utilizate pentru a calcula cuantumurile expunerilor la risc pentru principalele modele utilizate la nivel consolidat, precum şi o descriere a măsurii în care respectivele modele interne reprezintă modelele utilizate la nivel consolidat, inclusiv, după caz, o descriere generală a următoarelor:
(i)a abordării de modelare utilizate pentru a calcula valoarea la risc condiţionată menţionată la articolul 325ba alineatul (1) litera (a), inclusiv frecvenţa actualizării datelor;
(ii)a metodologiei utilizate pentru a calcula măsura riscului pentru scenarii de criză menţionată la articolul 325ba alineatul (1) litera (b), alta decât specificaţiile prevăzute la articolul 325bk alineatul (3);
(iii)a abordării de modelare utilizate pentru calcularea cerinţei pentru riscul de nerambursare menţionate la articolul 325ba alineatul (2), inclusiv frecvenţa actualizării datelor.
(2)Instituţiile publică în mod agregat, pentru toate birourile de tranzacţionare acoperite de modelele interne menţionate la articolul 325az, următoarele componente, după caz:
a)valoarea cea mai recentă, precum şi valoarea cea mai ridicată, cea mai scăzută şi cea medie pentru cele 60 de zile lucrătoare anterioare a următoarelor elemente:
(i)măsura valorii la risc condiţionate nerestricţionată menţionată la articolul 325bb alineatul (1);
(ii)măsura valorii la risc condiţionate nerestricţionată menţionată la articolul 325bb alineatul (1), pentru fiecare categorie generală reglementară de factori de risc;
b)valoarea cea mai recentă, precum şi valoarea medie pentru cele 60 de zile lucrătoare anterioare a următoarelor elemente:
(i)măsura valorii la risc condiţionate menţionată la articolul 325bb alineatul (1);
(ii)măsura riscului pentru scenarii de criză menţionată la articolul 325ba alineatul (1) litera (b);
(iii)cerinţa de fonduri proprii pentru riscul de nerambursare menţionată la articolul 325ba alineatul (2);
(iv)suma cerinţelor de fonduri proprii menţionată la articolul 325ba alineatul (3), inclusiv toate componentele formulei şi factorul de multiplicare aplicabil;
c)numărul de depăşiri înregistrate în urma testării ex post în cursul celor mai recente 250 de zile lucrătoare, calculat la un interval de 99 de centile, astfel cum se menţionează la articolul 325bf alineatul (6).
(3)Instituţiile publică la nivel agregat, pentru toate birourile de tranzacţionare, cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de piaţă care ar fi calculate în conformitate cu partea a treia titlul IV capitolul 1a dacă instituţiilor nu li s-ar fi acordat aprobarea de a-şi utiliza modelele interne pentru birourile de tranzacţionare respective.