Titlul i - PRINCIPII GENERALE - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 176L
În vigoare Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
TITLUL I:PRINCIPII GENERALE
Art. 431: Cerinţe şi politici privind publicarea de informaţii
(1)Instituţiile fac publice informaţiile menţionate în titlurile II şi III, în conformitate cu dispoziţiile prevăzute în prezentul titlu, sub rezerva excepţiilor menţionate la articolul 432.
(2)Instituţiile care au primit aprobarea autorităţilor competente în temeiul părţii a treia pentru instrumentele şi metodologiile menţionate în prezenta parte titlul III publică informaţiile prevăzute în cadrul titlului menţionat.
(3)Organul de conducere sau conducerea superioară adoptă politici formale pentru a se conforma cerinţelor privind publicarea de informaţii prevăzute în prezenta parte şi instituie şi menţine proceduri, sisteme şi controale interne pentru a verifica dacă informaţiile publicate de instituţii sunt adecvate şi respectă cerinţele stabilite în prezenta parte. Cel puţin un membru al organului de conducere sau al conducerii superioare atestă în scris că instituţia relevantă a publicat informaţiile prevăzute în prezenta parte în conformitate cu politicile şi procedurile, sistemele şi controalele interne formale. Atestatul scris şi elementele-cheie ale politicilor formale ale instituţiei pentru a se conforma cerinţelor privind publicarea se includ în informaţiile publicate de instituţii.
Informaţiile care urmează a fi publicate în conformitate cu prezenta parte fac obiectul aceluiaşi nivel de verificare ca cel aplicabil raportului de administrare inclus în raportul financiar al instituţiei.
De asemenea, instituţiile instituie politici pentru a verifica dacă informaţiile publicate furnizează participanţilor la piaţă o imagine completă asupra profilului lor de risc. În cazul în care constată că informaţiile care trebuie publicate în temeiul prezentei părţi nu furnizează participanţilor la piaţă o imagine completă asupra profilului lor de risc, instituţiile fac publice şi alte informaţii, pe lângă informaţiile care trebuie publicate în temeiul prezentei părţi. Cu toate acestea, instituţiile sunt obligate să facă publice numai informaţiile semnificative, nu şi informaţiile confidenţiale sau cele considerate ca fiind proprietate menţionate la articolul 432.
(4)Toate informaţiile cantitative sunt însoţite de o descriere calitativă şi de orice altă informaţie suplimentară care poate fi necesară pentru ca utilizatorii acestor informaţii să înţeleagă informaţiile cantitative, subliniind în special orice modificare semnificativă a informaţiilor publicate faţă de informaţii publicate anterior.
(5)La cerere, instituţiile explică deciziile lor de rating IMM-urilor şi altor societăţi care solicită un credit, punând la dispoziţie o explicaţie în scris, în cazul în care li se solicită acest lucru. Costurile administrative aferente explicaţiei menţionate sunt proporţionale cu mărimea creditului.
Art. 432: Informaţii nesemnificative, considerate ca fiind proprietate sau confidenţiale
(1)Cu excepţia informaţiilor prevăzute la articolul 435 alineatul (2) litera (c) şi la articolele 437 şi 450, instituţiile pot să nu facă publice una sau mai multe dintre informaţiile prevăzute în titlurile II şi III dacă informaţiile respective nu sunt considerate semnificative.
Se consideră că informaţiile publicate sunt semnificative în cazul în care omiterea sau prezentarea eronată a acestora ar putea schimba sau influenţa evaluarea sau decizia unui utilizator al respectivelor informaţii, care se bazează pe acestea în scopul luării unei decizii economice.
ABE emite ghiduri, în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, cu privire la modul în care instituţiile trebuie să aplice pragul de semnificaţie în legătură cu cerinţele de publicare din titlurile II şi III.
(2)Instituţiile pot totodată să nu facă publice una sau mai multe dintre informaţiile prevăzute în titlurile II şi III dacă informaţiile respective sunt considerate ca proprietate a acestora sau confidenţiale, în conformitate cu prezentul alineat, cu excepţia informaţiilor prevăzute la articolele 437 şi 450.
Se consideră că informaţiile sunt proprietatea instituţiilor în cazul în care aducerea acestora la cunoştinţa publicului ar submina poziţia concurenţială a instituţiilor. Informaţiile considerate drept proprietate pot include informaţiile despre produse sau sisteme care ar diminua valoarea investiţiilor instituţiilor în respectivele produse sau sisteme dacă ar fi cunoscute de concurenţi.
Se consideră că informaţiile sunt confidenţiale dacă instituţiile sunt obligate de clienţi sau de alte relaţii de contraparte să păstreze confidenţialitatea acestor informaţii.
ABE emite ghiduri, în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, cu privire la modul în care instituţiile trebuie să aplice aspecte legate de proprietate şi confidenţialitate în legătură cu cerinţele privind publicarea de informaţii din titlurile II şi III.
(3)În cazurile excepţionale menţionate la alineatul (2), instituţia în cauză menţionează în comunicările sale faptul că anumite informaţii nu se publică, precum şi motivele nepublicării acelor informaţii, şi furnizează informaţii mai generale despre obiectul cerinţei de publicare, exceptând cazul în care obiectul respectiv constituie în sine proprietatea instituţiei sau o informaţie confidenţială.
Art. 433: Frecvenţa şi sfera publicării
Instituţiile publică informaţiile prevăzute în titlurile II şi III în modul stabilit la prezentul articol şi la articolele 433a, 433b, 433c şi 434.
ABE realizează publicarea anuală a informaţiilor pe site-ul său web în aceeaşi zi în care instituţiile îşi publică situaţiile financiare sau cât mai curând posibil după ziua respectivă.
ABE realizează publicarea semestrială şi trimestrială a informaţiilor pe site-ul său web în aceeaşi zi în care instituţiile îşi publică rapoartele financiare pentru perioada corespunzătoare, după caz, sau cât mai curând posibil după ziua respectivă.
Orice diferenţă între data publicării informaţiilor prevăzute în prezenta parte şi cea a publicării situaţiilor financiare corespunzătoare este rezonabilă şi, în orice caz, nu depăşeşte perioada stabilită de autorităţile competente în temeiul articolului 106 din Directiva 2013/36/UE.
Art. 433a: Publicarea de informaţii de către instituţiile mari
(1)Instituţiile mari publică informaţiile menţionate în continuare cu următoarea frecvenţă:
a)anual, toate informaţiile obligatorii în temeiul prezentei părţi;
b)semestrial, informaţiile menţionate la:
(i)Art. 437 litera (a);
(ii)Art. 438 litera (e);
(iii)Art. 439 literele (e)-(l);
(iv)- articolul 440;
(v)- articolul 442 literele (c), (e), (f) şi (g);
(vi)- articolul 444 litera (e);
(vii)- articolul 445;
(viii)- articolul 448 alineatul (1) literele (a) şi (b);
(ix)- articolul 449 literele (j)-(l);
(x)- articolul 451 alineatul (1) literele (a) şi (b);
(xi)- articolul 451a alineatul (3);
(xii)- articolul 452 litera (g);
(xiii)- articolul 453 literele (f)-(j);
(xiv)- articolul 455 alineatul (2) literele (a), (b) şi (c);
(xv)- articolul 449a;
(xvi)- articolul 449b;
c)trimestrial, informaţiile menţionate la:
(i)- articolul 438 literele (d), (da) şi (h);
(ii)indicatorii-cheie menţionaţi la articolul 447;
(iii)- articolul 451a alineatul (2).
(2)Prin derogare de la alineatul (1), instituţiile mari, altele decât G-SII, care sunt instituţii necotate publică informaţiile menţionate în continuare cu următoarea frecvenţă:
a)anual, toate informaţiile obligatorii în temeiul prezentei părţi;
b)semestrial, indicatorii-cheie menţionaţi la articolul 447.
(3)Instituţiile mari care intră sub incidenţa articolului 92a sau 92b publică semestrial informaţiile prevăzute la articolul 437a, cu excepţia indicatorilor-cheie menţionaţi la articolul 447 litera (h), care se publică trimestrial.
Art. 433b: Publicarea de informaţii de către instituţiile mici şi cu grad redus de complexitate
(1)Instituţiile mici şi cu un grad redus de complexitate publică anual informaţiile menţionate în dispoziţiile de mai jos:
a)articolul 435 alineatul (1) literele (a), (e) şi (f);
b)articolul 438 literele (c), (d) şi (da);
c)articolul 442 literele (c) şi (d);
d)indicatorii-cheie menţionaţi la articolul 447;
e)articolul 449a;
f)articolul 449b;
g)articolul 450 alineatul (1) literele (a)-(d), (h), (i) şi (j).
(2)Prin derogare de la alineatul (1) de la prezentul articol, instituţiile mici şi cu grad redus de complexitate necotate publică anual indicatorii-cheie menţionaţi la articolul 447 şi riscurile ESG menţionate la articolul 449a.
Art. 433c: Publicarea de informaţii de către alte instituţii
(1)Instituţiile care nu intră sub incidenţa articolului 433a sau 433b publică informaţiile menţionate în continuare cu următoarea frecvenţă:
a)anual, toate informaţiile obligatorii în temeiul prezentei părţi;
b)semestrial, indicatorii-cheie menţionaţi la articolul 447.
(2)Prin derogare de la alineatul (1) de la prezentul articol, alte instituţii necotate publică anual următoarele informaţii:
a)articolul 435 alineatul (1) literele (a), (e) şi (f);
b)articolul 435 alineatul (2) literele (a), (b) şi (c);
c)articolul 437 litera (a);
d)articolul 438 literele (c), (d) şi (da):
d1)articolul 442 literele (c) şi (d);
e)indicatorii-cheie menţionaţi la articolul 447;
e1)informaţiile menţionate la articolul 449a;
e2)informaţiile menţionate la articolul 449b;
f)articolul 450 alineatul (1) literele (a)-(d) şi (h)-(k).
Art. 434: Mijloace de publicare a informaţiilor
(1)Instituţiile, altele decât instituţiile mici şi cu grad redus de complexitate, transmit ABE toate informaţiile prevăzute în titlurile II şi III, în format electronic, cel târziu la data la care îşi publică situaţiile financiare sau rapoartele financiare pentru perioada corespunzătoare, după caz, sau cât mai curând posibil după această dată. ABE publică pe site-ul său web informaţiile respective, însoţite de data transmiterii.
ABE se asigură că informaţiile publicate pe site-ul său web sunt identice cu cele transmise către ABE de către instituţii. Instituţiile au dreptul de a retransmite către ABE informaţiile în conformitate cu standardele tehnice menţionate la articolul 434a. ABE indică pe site-ul său web data la care a avut loc retransmiterea.
ABE elaborează şi actualizează un instrument care specifică punerea în corespondenţă a modelelor şi a tabelelor pentru publicarea de informaţii cu cele privind raportarea în scopuri de supraveghere. Instrumentul de punere în corespondenţă este accesibil publicului pe site-ul web al ABE.
Instituţiile pot continua să publice un document de sine stătător care să ofere o sursă de informaţii prudenţiale uşor accesibilă pentru utilizatorii informaţiilor respective sau o secţiune distinctă inclusă în sau anexată la situaţiile financiare sau rapoartele financiare ale instituţiilor care să conţină informaţiile care trebuie publicate şi care să poată fi uşor de identificat de către utilizatorii respectivi. Instituţiile pot include pe site-ul lor web un link către site-ul web al ABE unde sunt publicate în mod centralizat informaţiile prudenţiale.
(2)Instituţiile, altele decât instituţiile mici şi cu grad redus de complexitate, transmit către ABE informaţiile prevăzute de articolele 433a şi 433c, în format electronic, până cel târziu la data la care îşi publică situaţiile financiare sau rapoartele financiare pentru perioada corespunzătoare sau cât mai curând posibil după această dată. În cazul în care rapoartele financiare sunt publicate înainte de transmiterea informaţiilor în conformitate cu articolul 430 pentru aceeaşi perioadă, informaţiile pot fi prezentate la aceeaşi dată cu raportarea în scopuri de supraveghere sau cât mai curând posibil după această dată. În cazul în care trebuie să fie publicate informaţii referitoare la o perioadă în care o instituţie nu întocmeşte niciun raport financiar, instituţia transmite către ABE informaţiile de publicat cât mai curând posibil după încheierea perioadei respective.
(3)Prin derogare de la alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol, instituţiile pot transmite către ABE informaţiile solicitate în temeiul articolului 450 separat de celelalte informaţii solicitate în temeiul titlurilor II şi III cel târziu în termen de două luni de la data la care instituţiile îşi publică situaţiile financiare pentru anul corespunzător.
(4)ABE publică pe site-ul său web informaţiile referitoare la instituţiile mici şi cu un grad redus de complexitate pe baza informaţiilor raportate de instituţiile respective autorităţilor competente în conformitate cu articolul 430.
(5)Proprietatea asupra datelor şi responsabilitatea pentru exactitatea acestora le revin instituţiilor care le produc. ABE asigură un punct unic de acces pentru informaţiile publicate de către instituţii şi pune la dispoziţie pe site-ul său web o arhivă a informaţiilor care trebuie publicate în conformitate cu prezenta parte. Această arhivă rămâne disponibilă pentru o perioadă care nu trebuie să fie mai mică decât perioada de stocare stabilită prin dreptul intern în ceea ce priveşte informaţiile incluse în rapoartele financiare ale instituţiilor.
(6)ABE monitorizează numărul vizitelor la punctul său unic de acces pentru informaţiile publicate ale instituţiilor şi include statisticile aferente în rapoartele sale anuale.
Art. 434a: Formate uniforme pentru publicarea de informaţii
ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a preciza formatele uniforme de publicare şi informaţiile privind politica de retransmitere şi elaborează soluţii informatice, inclusiv instrucţiuni, pentru publicarea informaţiilor prevăzute în titlurile II şi III.
Aceste formate uniforme trebuie să transmită informaţii suficient de cuprinzătoare şi comparabile pentru ca utilizatorii informaţiilor respective să poată evalua profilurile de risc ale instituţiilor şi gradul lor de conformitate cu cerinţele cuprinse între partea întâi şi partea a şaptea. Pentru a facilita comparabilitatea informaţiilor, standardele tehnice de punere în aplicare trebuie să vizeze menţinerea consecvenţei dintre formatele de publicare şi standardele internaţionale privind publicarea informaţiilor.
Formatele uniforme de publicare a informaţiilor trebuie să fie tabelare, dacă este necesar.
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 10 iulie 2025.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare respective în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 434b: Punerea la dispoziţie a informaţiilor în punctul unic de acces european
(1)De la 10 ianuarie 2030, atunci când publică orice informaţie menţionată în partea a opta din prezentul regulament, instituţiile transmit în acelaşi timp informaţiile respective organismului de colectare relevant menţionat la alineatul (3) de la prezentul articol pentru a fi puse la dispoziţie în punctul unic de acces european (ESAP) înfiinţat în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului (*5).
(*5)Regulamentul (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2023 de înfiinţare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informaţiile puse la dispoziţia publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru pieţele de capital şi pentru durabilitate (JO L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj).
Informaţiile respective respectă următoarele cerinţe:
a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859, sau, în cazul în care acest lucru este prevăzut de dreptul Uniunii, într-un format prelucrabil automat, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 4 din regulamentul respectiv;
b)sunt însoţite de următoarele metadate:
(i)toate denumirile instituţiei la care se referă informaţiile;
(ii)identificatorul entităţii juridice al instituţiei, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)categoria de dimensiune a instituţiei, astfel cum este precizată în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (d) din regulamentul respectiv;
(iv)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(v)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.
(2)În sensul alineatului (1) litera (b) punctul (ii), instituţiile obţin un identificator al entităţii juridice.
(3)În scopul punerii la dispoziţie în ESAP a informaţiilor menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, ABE este organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859.
(4)În scopul colectării şi gestionării eficiente a informaţiilor transmise în conformitate cu alineatul (1), ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a preciza:
a)orice alte metadate care trebuie să însoţească informaţiile;
b)modul de structurare a datelor la nivelul informaţiilor prezentate;
c)pentru ce informaţii este necesar un format prelucrabil automat şi, în astfel de cazuri, ce format prelucrabil automat trebuie utilizat.
În sensul literei (c), ABE evaluează avantajele şi dezavantajele diferitelor formate prelucrabile automat şi efectuează teste adecvate în condiţii reale de utilizare.
ABE prezintă Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de punere în aplicare.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf din prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(5)Dacă este necesar, ABE adoptă orientări pentru a se asigura că metadatele transmise în conformitate cu alineatul (4) primul paragraf litera (a) sunt corecte.
Art. 434c: Raport privind fezabilitatea utilizării informaţiilor raportate de către instituţii, altele decât instituţiile mici şi cu un grad redus de complexitate, pentru a publica un set extins de informaţii pe site-ul web al ABE
ABE elaborează un raport privind fezabilitatea utilizării informaţiilor raportate autorităţilor competente de către instituţii, altele decât instituţiile mici şi cu un grad redus de complexitate, în conformitate cu articolul 430 în vederea publicării informaţiilor respective pe site-ul său web, reducând astfel sarcina publicării pentru aceste instituţii.
Raportul respectiv ţine seama de activitatea anterioară a ABE privind colecţiile integrate de date, se bazează pe o analiză globală a costurilor şi a beneficiilor, inclusiv a costurilor suportate de autorităţile competente, instituţii şi ABE, şi ia în considerare eventualele provocări tehnice, operaţionale şi juridice.
ABE transmite acest raport Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei până la 10 iulie 2027.
Pe baza acestui raport, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, dacă este cazul, o propunere legislativă până la 31 decembrie 2031.