Capitolul iii - Instrumente de rezoluţie - Regulamentul 23/16-dec-2020 privind un cadru pentru redresarea şi rezoluţia contrapărţilor centrale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 şi (UE) 2015/2365 şi a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1132

Acte UE

Jurnalul Oficial 22L

În vigoare
Versiune de la: 27 Februarie 2024
CAPITOLUL III:Instrumente de rezoluţie
Art. 27: Dispoziţii generale privind instrumentele de rezoluţie
(1)Autorităţile de rezoluţie iau măsurile de rezoluţie menţionate la articolul 21 prin aplicarea oricărora dintre instrumentele de rezoluţie următoare, individual sau în orice combinaţie:
a)instrumentele de alocare a pierderilor şi a poziţiilor;
b)instrumentul de reducere a valorii contabile şi de conversie;
c)instrumentul de vânzare a activităţii;
d)instrumentul CPC-punte.
(2)În cazul producerii unei crize sistemice, un stat membru poate furniza în ultimă instanţă sprijin financiar public extraordinar prin aplicarea de instrumente publice de stabilizare, în conformitate cu articolele 45, 46 şi 47, cu condiţia aprobării prealabile şi finale în temeiul cadrului Uniunii privind ajutoarele de stat şi în cazul în care sunt prevăzute mecanisme credibile pentru recuperarea rapidă şi integrală a fondurilor în conformitate cu alineatul (10) de la prezentul articol.
(3)Înainte de aplicarea instrumentelor menţionate la alineatul (1), autoritatea de rezoluţie execută:
a)drepturile existente şi restante ale CPC, inclusiv obligaţiile contractuale ale membrilor compensatori de a onora apeluri la fonduri băneşti în scopul redresării, de a furniza resurse suplimentare CPC sau de a prelua poziţii ale membrilor compensatori care se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, fie printr-o licitaţie, fie printr-o altă metodă prevăzută în normele de funcţionare ale CPC;
b)obligaţiile contractuale existente şi restante care angajează alte părţi decât membrii compensatori la acordarea de sprijin financiar, indiferent de formă.
Autoritatea de rezoluţie poate executa parţial obligaţiile contractuale menţionate la literele (a) şi (b) în cazul în care nu este posibil ca acestea să fie executate integral într-un termen rezonabil.
(4)Prin derogare de la alineatul (3), autoritatea de rezoluţie are posibilitatea de a se abţine de la executarea obligaţiilor existente şi restante relevante, fie parţial, fie integral, pentru a evita producerea unor efecte negative semnificative asupra sistemului financiar sau a unei contagiuni pe scară largă sau în cazul în care aplicarea instrumentelor menţionate la alineatul (1) este mai adecvată pentru atingerea obiectivelor rezoluţiei în timp util.
(5)În cazul în care autoritatea de rezoluţie se abţine parţial sau integral de la executarea obligaţiilor existente şi restante astfel cum este prevăzut la alineatul (3) al doilea paragraf sau alineatul (4) de la prezentul articol, autoritatea de rezoluţie poate executa obligaţiile rămase în termen de 18 luni de la data la care se consideră că CPC este în curs de a intra în dificultate sau este susceptibilă de a intra în dificultate în conformitate cu articolul 22, cu condiţia ca motivele abţinerii de la executarea respectivelor obligaţii să nu mai existe. Autoritatea de rezoluţie transmite o notificare membrului compensator şi celeilalte părţi cu trei până la şase luni înainte de executarea obligaţiei rămase. Veniturile obţinute din obligaţiile rămase care sunt executate se utilizează pentru a recupera utilizarea de fonduri publice.
Autoritatea de rezoluţie stabileşte, după consultarea cu autorităţile competente şi autorităţile de rezoluţie ale membrilor compensatori afectaţi şi ale oricăror alte părţi legate prin obligaţii existente şi restante, dacă motivele pentru abţinerea de la executarea obligaţiilor existente şi restante au încetat să existe şi dacă obligaţiile rămase trebuie executate. În cazul în care autoritatea de rezoluţie se abate de la punctele de vedere exprimate de autorităţile consultate, furnizează în scris motivele, justificate în mod corespunzător.
Cerinţa de a îndeplini obligaţiile rămase în circumstanţele menţionate la prezentul alineat se include în normele CPC şi în alte acorduri contractuale.
(6)Autoritatea de rezoluţie poate impune CPC să îi compenseze pe membrii compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată pentru pierderile suferite de aceştia ca urmare a aplicării instrumentelor de alocare a pierderilor, în cazul în care pierderile respective exced pierderile pe care membrul compensator care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată le-ar fi suportat în cadrul obligaţiilor care îi revin în conformitate cu normele de funcţionare ale CPC, cu condiţia ca membrul compensator care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată să fi avut dreptul la plata diferenţei menţionate la articolul 62.
Compensaţia menţionată la primul paragraf poate lua forma unor instrumente de proprietate, a unor instrumente de datorie sau a unor instrumente care recunosc o creanţă asupra profiturilor viitoare ale CPC.
Cuantumul instrumentelor emise fiecărui membru compensator afectat care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată este proporţional cu pierderile excedentare menţionate la primul paragraf. Acesta ţine seama de eventualele obligaţii contractuale restante ale membrilor compensatori faţă de CPC şi se scade din orice drept de plată a diferenţei menţionate la articolul 62.
Cuantumul instrumentelor se bazează pe evaluarea efectuată în conformitate cu articolul 24 alineatul (3).
(7)În cazul în care se aplică unul dintre instrumentele publice de stabilizare, autoritatea de rezoluţie îşi exercită competenţa de reducere a valorii contabile şi de conversie a instrumentelor de proprietate şi a instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate înainte sau împreună cu aplicarea instrumentului public de stabilizare.
În cazul în care aplicarea altui instrument de rezoluţie decât instrumentul de reducere a valorii contabile şi de conversie conduce la suportarea de pierderi financiare de către membrii compensatori, autoritatea de rezoluţie exercită competenţa de reducere a valorii contabile şi de conversie a instrumentelor de proprietate şi a instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate, imediat înainte de aplicarea instrumentului de rezoluţie sau împreună cu aceasta, cu excepţia cazului în care aplicarea unei secvenţe diferite ar reduce la minimum abaterile de la principiul potrivit căruia "niciun creditor nu trebuie să fie dezavantajat" prevăzut la articolul 60, şi ar îndeplini mai bine obiectivele rezoluţiei.
(8)În cazul în care se aplică numai instrumentele de rezoluţie menţionate la alineatul (1) literele (c) şi (d) de la prezentul articol şi numai o parte din activele, drepturile, obligaţiile sau pasivele CPC aflate în rezoluţie sunt transferate, în conformitate cu articolele 40 şi 42, partea reziduală a CPC respective este lichidată în conformitate cu procedura obişnuită de insolvenţă.
(9)Normele legislaţiei naţionale în materie de insolvenţă referitoare la anularea sau inopozabilitatea actelor juridice prejudiciabile creditorilor nu se aplică transferurilor de active, drepturi, obligaţii sau pasive ale CPC care fac obiectul aplicării unor instrumente de rezoluţie sau a unor instrumente publice de stabilizare financiară.
(10)Statele membre recuperează pe parcursul unei perioade de timp adecvate orice fonduri publice utilizate ca instrumente publice de stabilizare financiară, astfel cum se menţionează în secţiunea 7 din prezentul capitol, iar autorităţile de rezoluţie recuperează cheltuielile rezonabile pe care le-au suportat în legătură cu aplicarea instrumentelor sau a competenţelor de rezoluţie. Această recuperare provine, printre altele, de la:
a)CPC aflată în rezoluţie, în calitate de creditor preferenţial, inclusiv a oricăreia dintre creanţele sale împotriva membrilor compensatori aflaţi în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată;
b)orice contravaloare plătită CPC de către cumpărător, în calitate de creditor preferenţial înainte de aplicarea articolului 40 alineatul (4), în cazul în care s-a aplicat instrumentul de vânzare a activităţii;
c)încasările provenite din încetarea funcţionării CPC-punte, în calitate de creditor preferenţial înainte de aplicarea articolului 42 alineatul (5);
d)încasările provenite din aplicarea instrumentului de sprijin financiar prin aport public de capital menţionat la articolul 46 şi a instrumentului de trecere temporară în proprietate publică menţionat la articolul 47, inclusiv din încasările provenite din vânzarea acestora.
(11)Atunci când aplică instrumentele de rezoluţie, autorităţile de rezoluţie asigură, pe baza unei evaluări care respectă articolul 25, restabilirea unui portofoliu corelat, alocarea integrală a pierderilor, reconstituirea resurselor prefinanţate ale CPC sau ale CPC-punte şi recapitalizarea CPC sau a CPC-punte.
Autorităţile de rezoluţie asigură reconstituirea resurselor prefinanţate şi recapitalizarea CPC sau a CPC-punte menţionate la primul paragraf, într-o măsură suficientă pentru a permite refacerea capacităţii CPC sau a CPC-punte de a respecta condiţiile de autorizare şi de a continua să îndeplinească funcţiile critice ale CPC sau ale CPC-punte, având în vedere normele de funcţionare ale CPC sau ale CPC-punte.
În pofida aplicării altor instrumente de rezoluţie, autorităţile de rezoluţie pot aplica instrumentele menţionate la articolele 30 şi 31 pentru a recapitaliza CPC.
Art. 28: Obiectivul şi domeniul de aplicare al instrumentelor de alocare a poziţiilor şi a pierderilor
(1)Autorităţile de rezoluţie aplică instrumentul de alocare a poziţiilor în conformitate cu articolul 29, iar instrumentele de alocare a pierderilor în conformitate cu articolele 30 şi 31.
(2)Autorităţile de rezoluţie aplică instrumentele menţionate la alineatul (1) în ceea ce priveşte contractele referitoare la serviciile de compensare şi garanţiile aferente serviciilor furnizate CPC.
(3)Autorităţile de rezoluţie aplică instrumentul de alocare a poziţiilor menţionat la articolul 29 pentru a recorela portofoliul CPC sau al CPC-punte, după caz.
Autorităţile de rezoluţie aplică instrumentele de alocare a pierderilor menţionate la articolele 30 şi 31 pentru oricare dintre următoarele scopuri:
a)acoperirea pierderilor CPC evaluate în conformitate cu articolul 25;
b)restabilirea capacităţii CPC de a-şi onora obligaţiile de plată la scadenţă;
c)obţinerea rezultatelor menţionate la literele (a) şi (b) în ceea ce priveşte o CPC-punte;
d)sprijinirea transferului activităţii CPC prin intermediul instrumentului de vânzare a activităţii către o parte terţă solvabilă.
Instrumentul de alocare a pierderilor menţionat la articolul 30 poate fi aplicat de către autorităţile de rezoluţie în legătură cu pierderile care rezultă dintr-o situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată şi în legătură cu pierderile care rezultă dintr-o situaţie care nu presupune neîndeplinirea obligaţiilor de plată. Dacă instrumentul de alocare a pierderilor menţionat la articolul 30 este aplicat în legătură cu pierderile care rezultă dintr-o situaţie care nu presupune neîndeplinirea obligaţiilor de plată, acesta este aplicat doar până la un cuantum cumulativ echivalent contribuţiei membrilor compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată la fondurile de garantare ale CPC şi este distribuit între membrii compensatori proporţional cu contribuţiile lor la fondurile de garantare.
(4)Autorităţile de rezoluţie nu aplică instrumentele de alocare a pierderilor menţionate la articolele 30 şi 31 din prezentul regulament în ceea ce priveşte entităţile menţionate la articolul 1 alineatele (4) şi (5) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
Art. 29: Încetarea parţială sau integrală a contractelor
(1)Autoritatea de rezoluţie poate să pună capăt unora dintre contractele următoare ale CPC aflate în rezoluţie sau tuturor acestor contracte:
a)contractele cu membrul compensator aflat în stare de neîndeplinire a obligaţiilor de plată;
b)contractele aferente serviciului de compensare afectat sau clasei de active afectate;
c)celelalte contracte ale CPC aflate în rezoluţie.
Autoritatea de rezoluţie pune capăt contractelor menţionate la primul paragraf litera (a) de la prezentul alineat numai dacă transferul activelor şi poziţiilor care rezultă din aceste contracte nu a avut loc, în înţelesul articolului 48 alineatele (5) şi (6) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
Atunci când utilizează competenţa prevăzută la primul paragraf, autoritatea de rezoluţie pune capăt contractelor menţionate la fiecare dintre literele (a), (b) şi (c) de la primul paragraf într-un mod similar, fără a face discriminări între contrapărţile la contractele respective, cu excepţia obligaţiilor contractuale care nu pot fi aplicate într-un interval de timp rezonabil.
(2)Autoritatea de rezoluţie notifică tuturor membrilor compensatori relevanţi data la care încetează fiecare dintre contractele menţionate la alineatul (1).
(3)Înainte de încetarea oricăruia dintre contractele menţionate la alineatul (1), autoritatea de rezoluţie ia următoarele măsuri:
a)impune CPC aflate în rezoluţie să evalueze fiecare contract şi să actualizeze soldurile conturilor fiecărui membru compensator;
b)determină cuantumul net care trebuie plătit de către fiecare membru compensator sau fiecărui membru compensator, ţinând cont de eventualele marjele de variaţie datorate dar neplătite, inclusiv de marja de variaţie datorată ca urmare a evaluărilor contractelor menţionate la litera (a); şi
c)notifică fiecărui membru compensator cuantumurile nete determinate şi impune CPC să le plătească sau să le colecteze în consecinţă.
Membrii compensatori comunică clienţilor lor, fără întârzieri nejustificate, aplicarea acestui instrument şi modul în care îi afectează aplicarea acestuia.
(4)Evaluarea menţionată la alineatul (3) litera (a) se bazează, în măsura posibilului, pe un preţ de piaţă echitabil, stabilit pe baza normelor şi a mecanismelor proprii ale CPC, cu excepţia cazului în care autoritatea de rezoluţie consideră necesară utilizarea unei alte metode adecvate de determinare a preţurilor.
(5)În cazul în care un membru compensator care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată nu are capacitatea de a plăti cuantumul net determinat în conformitate cu alineatul (3) din prezentul articol, autoritatea de rezoluţie poate impune CPC, având în vedere articolul 21 din prezentul regulament, să declanşeze intrarea în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată a membrului compensator care nu se află într-o astfel de situaţie şi să utilizeze marja iniţială şi contribuţia la fondul de garantare ale acesteia în conformitate cu articolul 45 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
(6)În cazul în care autoritatea de rezoluţie a pus capăt unuia sau mai multor contracte de tipul celor menţionate la alineatul (1), aceasta poate împiedica temporar CPC să compenseze contracte noi de acelaşi tip cu cele reziliate.
Autoritatea de rezoluţie poate permite CPC să reia compensarea acestor tipuri de contracte numai în cazul în care sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)CPC îndeplineşte cerinţele Regulamentului (UE) nr. 648/2012; şi
b)autoritatea de rezoluţie emite şi publică o notificare în acest sens utilizând mijloacele menţionate la articolul 72 alineatul (3).
(7)Până la 12 februarie 2022, ESMA emite orientări în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, prin care precizează şi mai în detaliu metodologia de utilizat de către autoritatea de rezoluţie pentru determinarea valorii menţionate la alineatul (3) litera (a) din prezentul articol.
Art. 30: Reducerea valorii câştigurilor datorate de CPC membrilor compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată
(1)Autoritatea de rezoluţie poate reduce cuantumul obligaţiilor de plată ale CPC faţă de membrii compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată dacă aceste obligaţii decurg din câştiguri datorate în conformitate cu procedurile CPC pentru plata marjei de variaţie sau dintr-o plată care are acelaşi efect economic.
(2)Autoritatea de rezoluţie calculează orice reducere a obligaţiilor de plată menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol utilizând un mecanism de alocare echitabil determinat în evaluarea efectuată în conformitate cu articolul 24 alineatul (3) şi comunicat membrilor compensatori de îndată ce este aplicat instrumentul de rezoluţie. Membrii compensatori comunică clienţilor lor, fără întârzieri nejustificate, aplicarea acestui instrument şi modul în care îi afectează aplicarea acestuia. Câştigurile nete totale care urmează să fie reduse pentru fiecare membru compensator sunt proporţionale cu cuantumurile datorate de CPC.
(3)Reducerea valorii câştigurilor datorate produce efecte şi este obligatorie pentru CPC şi pentru membrii compensatori afectaţi imediat, din momentul în care autoritatea de rezoluţie ia măsura de rezoluţie.
(4)Un membru compensator care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată nu are dreptul la nicio creanţă, decurgând din reducerea obligaţiilor de plată menţionată la alineatul (1), în procedurile ulterioare împotriva CPC sau împotriva entităţii care îi succedă acesteia.
Primul paragraf de la prezentul alineat nu împiedică autorităţile de rezoluţie să impună CPC să efectueze rambursări către membrii compensatori în cazul în care se constată că nivelul de reducere bazat pe evaluarea provizorie menţionată la articolul 26 alineatul (1) depăşeşte nivelul reducerii solicitate pe baza evaluării definitive menţionate la articolul 26 alineatul (2).
(5)În cazul în care o autoritate de rezoluţie reduce numai parţial valoarea câştigurilor datorate, cuantumul rezidual de plată continuă să fie datorat membrului compensator care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată.
(6)CPC include în normele sale de funcţionare o referire la competenţa de a reduce obligaţiile de plată menţionate la alineatul (1), în plus faţă de orice mecanisme similare prevăzute în normele de funcţionare respective în etapa de redresare, şi se asigură că se încheie acorduri contractuale care să permită autorităţii de rezoluţie să îşi exercite competenţele în temeiul prezentului articol.
Art. 31: Apeluri la fonduri băneşti în scopul rezoluţiei
(1)Autoritatea de rezoluţie poate impune membrilor compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată să transfere CPC o contribuţie în numerar până la concurenţa unui cuantum echivalent cu dublul contribuţiei acestora la fondul de garantare al CPC. Această obligaţie de a transfera o contribuţie în numerar se include şi în normele CPC şi în alte acorduri contractuale sub formă de apel la fonduri băneşti în scopul rezoluţiei rezervat autorităţii de rezoluţie care ia măsuri de rezoluţie. În cazul în care autoritatea de rezoluţie solicită o sumă mai mare decât contribuţia la fondul de garantare, o va face după evaluarea impactului acestui instrument asupra membrilor compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată şi asupra stabilităţii financiare a statelor membre, în cooperare cu autorităţile de rezoluţie ale membrilor compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată.
În cazul în care CPC aplică mai multe fonduri de garantare, iar instrumentul este utilizat pentru abordarea unei situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, cuantumul contribuţiei în numerar menţionate la primul paragraf se referă la contribuţia membrului compensator la fondul de garantare aferent serviciului de compensare afectat sau clasei de active afectate.
În cazul în care CPC aplică mai multe fonduri de garantare, iar instrumentul este utilizat pentru abordarea unei situaţii care nu presupune neîndeplinirea obligaţiilor de plată, cuantumul contribuţiei în numerar menţionate la primul paragraf se referă la suma contribuţiilor membrului compensator la toate fondurile de garantare ale CPC.
Autoritatea de rezoluţie poate exercita apeluri la fonduri băneşti în scopul rezoluţiei indiferent dacă au fost sau nu epuizate toate obligaţiile contractuale care impun contribuţii în numerar din partea membrilor compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată.
Autoritatea de rezoluţie determină cuantumul contribuţiei în numerar a fiecărui membru compensator care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată proporţional cu contribuţia sa la fondul de garantare până la limita menţionată la primul paragraf.
Autoritatea de rezoluţie poate solicita CPC să ramburseze membrilor compensatori eventualul excedent al unui apel la fonduri băneşti în scopul rezoluţiei în cazul în care se constată că nivelul apelului la fonduri băneşti în scopul rezoluţiei aplicat bazat pe o evaluare provizorie în conformitate cu articolul 26 alineatul (1) depăşeşte nivelul bazat pe evaluarea definitivă menţionată la articolul 26 alineatul (2).
(2)Dacă un membru compensator care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată nu plăteşte cuantumul necesar, autoritatea de rezoluţie poate impune CPC să declanşeze intrarea în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată a membrului compensator respectiv şi să utilizeze marja iniţială şi contribuţia la fondul de garantare ale acestuia în conformitate cu articolul 45 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 până la concurenţa cuantumului necesar.
Art. 32: Cerinţa de reducere a valorii contabile şi de conversie a instrumentelor de proprietate şi a instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate
(1)Autoritatea de rezoluţie aplică instrumentul de reducere a valorii contabile şi de conversie în conformitate cu articolul 33 în ceea ce priveşte instrumentele de proprietate şi instrumentele de datorie emise de o CPC aflată în rezoluţie sau alte pasive negarantate pentru absorbirea pierderilor, pentru recapitalizarea CPC respective sau a unei CPC-punte ori pentru a sprijini aplicarea instrumentului de vânzare a activităţii.
(2)Pe baza evaluării efectuate în conformitate cu articolul 24 alineatul (3), autoritatea de rezoluţie determină următoarele:
a)cuantumul cu care trebuie redusă valoarea contabilă a instrumentelor de proprietate şi a instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate, ţinând seama de toate pierderile care trebuie să fie absorbite prin executarea tuturor obligaţiilor restante ale membrilor compensatori sau ale unor terţi faţă de CPC; şi
b)cuantumul în care instrumentele de datorie sau alte pasive negarantate trebuie convertite în instrumente de proprietate în vederea restabilirii cerinţelor de capital ale CPC sau ale CPC-punte.
Art. 33: Dispoziţii care reglementează reducerea valorii contabile şi conversia instrumentelor de proprietate şi a instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate
(1)Autoritatea de rezoluţie aplică instrumentul de reducere a valorii contabile şi de conversie în conformitate cu ordinea de prioritate a creanţelor aplicabilă într-o procedură obişnuită de insolvenţă.
(2)Înainte de reducerea sau conversia principalului instrumentelor de datorie sau al altor pasive negarantate, autoritatea de rezoluţie reduce valoarea nominală a instrumentelor de proprietate proporţional cu pierderile şi până la concurenţa valorii lor integrale, acolo unde este necesar.
În cazul în care, în conformitate cu evaluarea efectuată în temeiul articolului 24 alineatul (3), CPC îşi păstrează o valoare netă pozitivă după reducerea valorii nominale a instrumentelor de proprietate, autoritatea de rezoluţie anulează sau diluează, după caz, respectivele instrumente de proprietate.
(3)Autoritatea de rezoluţie aplică o reducere, o conversie sau ambele principalului instrumentelor de datorie sau al altor pasive negarantate, în măsura necesară pentru a atinge obiectivele rezoluţiei şi până la concurenţa valorii integrale a respectivelor instrumente sau pasive, acolo unde este necesar.
(4)Autoritatea de rezoluţie nu aplică instrumentul de reducere a valorii contabile şi de conversie în ceea ce priveşte următoarele pasive:
a)pasive faţă de angajaţi aferente salariilor, beneficiilor de tipul pensiilor sau altor forme de remuneraţie fixă acumulate, cu excepţia eventualelor componente variabile ale remuneraţiei care nu sunt reglementate printr-un contract colectiv de muncă;
b)pasive faţă de creditori comerciali care decurg din furnizarea către CPC de mărfuri sau servicii esenţiale pentru desfăşurarea zilnică a activităţilor sale, inclusiv servicii informatice, servicii de utilităţi, precum şi închirierea, întreţinerea şi repararea spaţiilor de lucru;
c)pasive faţă de autorităţi fiscale şi organisme de asigurări sociale, cu condiţia ca pasivele respective să fie considerate creanţe privilegiate în baza legii aplicabile privind insolvenţa;
d)pasive faţă de sisteme sau operatori de sisteme desemnaţi în conformitate cu Directiva 98/26/CE, faţă de participanţi, în măsura în care pasivele rezultă din participarea lor la astfel de sisteme, faţă de alte CPC-uri şi faţă de bănci centrale;
e)marje iniţiale.
(5)În cazul în care valoarea nominală a unui instrument de proprietate sau principalul unui instrument de datorie sau al altor pasive negarantate este redusă, se aplică următoarele condiţii:
a)reducerea este permanentă;
b)deţinătorul instrumentului nu are nicio pretenţie în legătură cu reducerea respectivă, cu excepţia pasivelor ajunse deja la scadenţă, a pasivelor legate de daunele care pot apărea ca rezultat al exercitării unei căi de atac prin care se contestă legalitatea reducerii respective, a creanţelor care au la bază instrumente de proprietate emise sau transferate în conformitate cu alineatul (6) de la prezentul articol sau a creanţelor de plată în conformitate cu articolul 62; şi
c)în cazul în care reducerea respectivă este numai parţială, acordul care a dat naştere pasivului iniţial continuă să se aplice în raport cu valoarea reziduală, sub rezerva efectuării tuturor modificărilor necesare ale clauzelor acordului respectiv ca urmare a reducerii.
Litera (a) de la primul paragraf nu împiedică autorităţile de rezoluţie să aplice un mecanism de majorare a valorii contabile pentru a rambursa cuantumurile necesare deţinătorilor de instrumente de datorie sau de alte pasive negarantate şi, ulterior, deţinătorilor instrumentelor de proprietate, în cazul în care se constată că nivelul reducerii valorii contabile aplicat bazat pe evaluarea provizorie menţionată la articolul 26 alineatul (1) depăşeşte cuantumurile necesare bazate pe evaluarea definitivă menţionată la articolul 26 alineatul (2).
(6)În cazul conversiei instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate în conformitate cu alineatul (3), autoritatea de rezoluţie poate impune CPC să emită sau să transfere instrumente de proprietate deţinătorilor instrumentelor de datorie sau ai altor pasive negarantate.
(7)Autoritatea de rezoluţie procedează la conversia instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate în conformitate cu alineatul (3) numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)instrumentele de proprietate sunt emise anterior oricărei emisiuni de instrumente de proprietate efectuate de către CPC în vederea unui aport de capital din partea statului sau a unei entităţi publice; şi
b)rata de conversie reprezintă o compensaţie adecvată pentru deţinătorii de datorie afectaţi pentru pierderile suportate ca urmare a exercitării competenţelor de reducere a valorii contabile şi de conversie, corespunzător tratamentului de care beneficiază aceştia în cadrul procedurii obişnuite de insolvenţă.
După conversia instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate în instrumente de proprietate, acestea din urmă trebuie să fie subscrise sau transferate fără întârziere.
(8)În sensul alineatului (7), autoritatea de rezoluţie se asigură că, în contextul elaborării şi al menţinerii planului de rezoluţie al unei CPC şi ca parte a competenţelor de eliminare a obstacolelor din calea posibilităţilor de rezoluţie a CPC, aceasta din urmă este în orice moment în măsură să emită numărul necesar de instrumente de proprietate.
Art. 34: Efectul reducerii valorii contabile şi al conversiei
Autoritatea de rezoluţie îndeplineşte toate sarcinile administrative şi procedurale necesare pentru a da curs aplicării instrumentului de reducere a valorii contabile şi de conversie sau impune îndeplinirea acestor sarcini, inclusiv:
(a)modificarea tuturor registrelor relevante;
(b)radierea sau retragerea de la tranzacţionare a instrumentelor de proprietate sau a instrumentelor de datorie;
(c)cotarea sau admiterea la tranzacţionare a noilor instrumente de proprietate; şi
(d)cotarea din nou sau readmiterea oricăror instrumente de datorie care au fost depreciate, fără a fi necesară emiterea unui prospect în conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/1129 al Parlamentului European şi al Consiliului (24).
(24)Regulamentul (UE) 2017/1129 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2017 privind prospectul care trebuie publicat în cazul unei oferte publice de valori mobiliare sau al admiterii de valori mobiliare la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, şi de abrogare a Directivei 2003/71/CE (JO L 168, 30.6.2017, p. 12).
Art. 35: Eliminarea obstacolelor procedurale din calea reducerii valorii contabile şi a conversiei
(1)În cazul în care se aplică articolul 32 alineatul (1), autoritatea competentă impune CPC să deţină în orice moment un număr suficient de instrumente de proprietate pentru a se asigura că CPC poate emite suficiente instrumente de proprietate noi şi că emiterea de instrumente de proprietate sau conversia în astfel de instrumente se poate efectua în mod eficace.
(2)Autoritatea de rezoluţie aplică instrumentul de reducere a valorii contabile şi de conversie în pofida eventualelor dispoziţii contrare din actele constitutive sau din statutul CPC, inclusiv a dispoziţiilor referitoare la drepturile de preempţiune ale acţionarilor ori la obligativitatea acordului acţionarilor în cazul unei majorări de capital.
Art. 36: Prezentarea unui plan de reorganizare a activităţii
(1)În termen de o lună de la aplicarea instrumentelor menţionate la articolul 32, CPC-urile realizează o analiză a cauzelor intrării în dificultate şi o prezintă autorităţii de rezoluţie, pe lângă un plan de reorganizare a activităţii în conformitate cu articolul 37. În cazul în care este aplicabil cadrul Uniunii privind ajutoarele de stat, planul respectiv, inclusiv după operarea oricăror modificări în conformitate cu articolul 38 şi astfel cum este pus în aplicare în conformitate cu articolul 39, este compatibil cu planul de restructurare pe care CPC este obligată să îl prezinte Comisiei în conformitate cu cadrul respectiv.
În cazul în care este necesar pentru atingerea obiectivelor rezoluţiei, autoritatea de rezoluţie poate prelungi perioada menţionată la primul paragraf până la cel mult două luni.
(2)În cazul în care un plan de restructurare face obiectul unei obligaţii de notificare în temeiul cadrului Uniunii privind ajutoarele de stat, transmiterea planului de reorganizare a activităţii nu aduce atingere termenului de prezentare a respectivului plan de reorganizare a activităţii prevăzut în respectivul cadru.
(3)Autoritatea de rezoluţie prezintă autorităţii competente şi colegiului de rezoluţie analiza şi planul de reorganizare a activităţii, precum şi planul modificat în conformitate cu articolul 38.
Art. 37: Conţinutul planului de reorganizare a activităţii
(1)Planul de reorganizare a activităţii menţionat la articolul 36 defineşte măsurile care vizează restabilirea într-un termen rezonabil a viabilităţii pe termen lung a CPC sau a unor părţi ale activităţii acesteia. Măsurile respective se bazează pe ipoteze realiste cu privire la condiţiile economice şi financiare de pe piaţă în care va funcţiona CPC.
Planul de reorganizare a activităţii ţine seama de starea actuală şi potenţială a pieţelor financiare şi reflectă atât ipotezele cele mai optimiste, cât şi pe cele mai pesimiste, inclusiv o combinaţie de evenimente care să permită identificarea principalelor puncte vulnerabile ale CPC. Ipotezele trebuie să fie comparate cu indicatori de sector adecvaţi.
(2)Planul de reorganizare a activităţii include cel puţin următoarele elemente:
a)o analiză detaliată a factorilor şi a circumstanţelor care au făcut ca CPC să intre în dificultate sau să fie susceptibilă de a intra în dificultate;
b)o descriere a măsurilor care urmează să fie adoptate pentru a restabili viabilitatea pe termen lung a CPC; şi
c)un calendar de punere în aplicare a măsurilor respective.
(3)Măsurile menite să restabilească viabilitatea pe termen lung a unei CPC pot include:
a)reorganizarea şi restructurarea activităţilor CPC;
b)modificări ale sistemelor operaţionale şi a infrastructurii CPC;
c)vânzarea unor active sau linii de activitate;
d)modificări ale modului de gestionare a riscurilor de către CPC.
(4)Până la 12 februarie 2023, ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care precizează şi mai în detaliu elementele minime care ar trebui incluse în planul de reorganizare a activităţii în temeiul alineatului (2).
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 38: Evaluarea şi adoptarea planului de reorganizare a activităţii
(1)În termen de o lună de la data prezentării de către CPC a planului de reorganizare a activităţii în conformitate cu articolul 36 alineatul (1), autoritatea de rezoluţie şi autoritatea competentă evaluează dacă măsurile prevăzute în acest plan ar restabili în mod fiabil viabilitatea pe termen lung a CPC.
În cazul în care autoritatea de rezoluţie şi autoritatea competentă consideră că planul ar restabili viabilitatea pe termen lung a CPC, autoritatea de rezoluţie îl aprobă.
(2)În cazul în care autoritatea de rezoluţie sau autoritatea competentă nu consideră că măsurile prevăzute în plan ar restabili viabilitatea pe termen lung a CPC, autoritatea de rezoluţie notifică CPC rezervele pe care le are şi solicită acesteia să prezinte un plan modificat, care să răspundă acestor rezerve, în termen de două săptămâni de la data notificării.
(3)Autoritatea de rezoluţie şi autoritatea competentă evaluează planul modificat, iar autoritatea de rezoluţie notifică CPC, în termen de o săptămână de la primirea acestuia, dacă rezervele exprimate au fost abordate în mod corespunzător sau dacă sunt necesare modificări suplimentare.
(4)Până la 12 februarie 2023, ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care precizează criteriile pe care trebuie să le îndeplinească un plan de reorganizare a activităţii pentru a fi aprobat de autoritatea de rezoluţie în temeiul alineatului (1).
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 39: Punerea în aplicare şi monitorizarea planului de reorganizare a activităţii
(1)CPC pune în aplicare planul de reorganizare a activităţii şi transmite autorităţii de rezoluţie şi autorităţii competente, la cererea acestora şi cel puţin o dată la şase luni, un raport privind progresele înregistrate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a planului respectiv.
(2)Autoritatea de rezoluţie poate, cu acordul autorităţii competente, să impună CPC să revizuiască planul, acolo unde este necesar pentru atingerea obiectivului menţionat la articolul 37 alineatul (1).
Art. 40: Instrumentul de vânzare a activităţii
(1)Autoritatea de rezoluţie poate transfera următoarele elemente unui cumpărător care nu este o CPC-punte:
a)instrumentele de proprietate emise de o CPC aflată în rezoluţie;
b)activele, drepturile, obligaţiile sau pasivele unei CPC aflată în rezoluţie.
Transferul menţionat la primul paragraf are loc fără să fie necesar să se obţină acordul acţionarilor CPC sau al altei părţi terţe decât cumpărătorul şi fără respectarea altor cerinţe procedurale prevăzute de dreptul societăţilor comerciale sau de cel al valorilor mobiliare decât cele prevăzute la articolul 41.
(2)Un transfer efectuat în conformitate cu alineatul (1) se efectuează în condiţii comerciale, ţinând seama de circumstanţe şi în conformitate cu cadrul Uniunii privind ajutoarele de stat.
În sensul primului paragraf de la prezentul alineat, autoritatea de rezoluţie ia toate măsurile rezonabile pentru a obţine condiţii comerciale care să fie conforme cu evaluarea efectuată în temeiul articolului 24 alineatul (3).
(3)Sub rezerva articolului 27 alineatul (10), orice contraprestaţie plătită de cumpărător se face în favoarea:
a)titularilor instrumentelor de proprietate, în cazul în care vânzarea activităţii s-a efectuat prin transferarea instrumentelor de proprietate emise de CPC aflată în rezoluţie de la deţinătorii respectivelor instrumente către cumpărător;
b)CPC aflată în rezoluţie, dacă vânzarea activităţii s-a efectuat prin transferarea unora sau a tuturor activelor sau pasivelor CPC către cumpărător;
c)eventualilor membri compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată şi care au suferit pierderi rezultate din aplicarea instrumentelor de rezoluţie în cadrul procedurii de rezoluţie, proporţional cu pierderile acestora în cadrul procedurii de rezoluţie.
(4)Alocarea contraprestaţiei plătite de cumpărător în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol se efectuează după cum urmează:
a)în cazul apariţiei unui eveniment vizat de ordinea utilizării resurselor unei CPC în situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, astfel cum se prevede la articolele 43 şi 45 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, în ordinea inversă în care pierderile au fost impuse prin ordinea utilizării resurselor unei CPC în situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată; sau
b)în cazul apariţiei unui eveniment care nu este vizat de ordinea utilizării resurselor unei CPC în situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, astfel cum se prevede la articolele 43 şi 45 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, în ordinea inversă în care pierderile au fost alocate în conformitate cu normele aplicabile ale CPC.
Alocarea eventualelor contraprestaţii rămase se efectuează în conformitate cu ordinea de prioritate a creanţelor în cadrul procedurii obişnuite de insolvenţă.
(5)Autoritatea de rezoluţie poate exercita competenţa de transfer menţionată la alineatul (1) de mai multe ori pentru a efectua transferuri suplimentare ale instrumentelor de proprietate emise de CPC sau, după caz, ale activelor, drepturilor, obligaţiilor sau pasivelor acesteia.
(6)Cu acordul cumpărătorului, autoritatea de rezoluţie poate transfera înapoi CPC aflate în rezoluţie activele, drepturile, obligaţiile sau pasivele care fuseseră transferate cumpărătorului sau poate transfera înapoi instrumentele de proprietate proprietarilor iniţiali ai acestora.
În cazul în care autoritatea de rezoluţie utilizează competenţa de transfer menţionată la primul paragraf, CPC aflată în rezoluţie sau proprietarii iniţiali sunt obligaţi să primească înapoi activele, drepturile, obligaţiile sau pasivele ori instrumentele de proprietate respective.
(7)Orice transfer efectuat în temeiul alineatului (1) are loc indiferent dacă cumpărătorul este sau nu autorizat să presteze serviciile şi să efectueze activităţile care rezultă în urma achiziţiei.
În cazul în care cumpărătorul nu este autorizat să presteze serviciile sau să efectueze activităţile care rezultă în urma achiziţiei, autoritatea de rezoluţie efectuează, în consultare cu autoritatea competentă, o evaluare a obligaţiei de diligenţă adecvată cu privire la cumpărător şi se asigură că acesta din urmă deţine capacitatea profesională şi tehnică de a îndeplini funcţiile CPC achiziţionat şi că solicită o autorizaţie cât mai curând posibil şi cel târziu în termen de o lună de la aplicarea instrumentului de vânzare a activităţii. Autoritatea competentă se asigură că orice astfel de solicitare a autorizaţiei este analizată în regim de urgenţă.
(8)În cazul în care transferul instrumentelor de proprietate menţionat la alineatul (1) de la prezentul articol conduce la achiziţia sau la majorarea unei participaţii calificate, astfel cum este menţionată la articolul 31 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, autoritatea competentă efectuează evaluarea menţionată la articolul respectiv într-un termen care să nu conducă la amânarea aplicării instrumentului de vânzare a activităţii şi nici să nu împiedice măsura de rezoluţie să atingă obiectivele relevante ale rezoluţiei.
(9)În cazul în care autoritatea competentă nu a finalizat evaluarea menţionată la alineatul (8) până la data la care transferul instrumentelor de proprietate produce efecte, se aplică următoarele dispoziţii:
a)transferul instrumentelor de proprietate are efect juridic imediat, începând cu data la care acestea au fost transferate;
b)în cursul perioadei de evaluare şi în cursul eventualelor perioade de dezinvestire prevăzute la litera (f) de la prezentul alineat, drepturile de vot ale cumpărătorului aferente respectivelor instrumente de proprietate sunt suspendate şi îi revin integral autorităţii de rezoluţie, care nu are nicio obligaţie de a le exercita şi, cu excepţia cazului în care actul sau omisiunea în cauză implică o neglijenţă sau o abatere gravă, nu are nicio răspundere pentru exercitarea sau neexercitarea respectivelor drepturi de vot;
c)în cursul perioadei de evaluare şi în cursul oricărei perioade de desistare prevăzute la litera (f) de la prezentul alineat, sancţiunile prevăzute la articolul 22 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 sau măsurile aplicate pentru încălcarea cerinţelor pentru achiziţii sau cedări ale participaţiilor calificate prevăzute la articolul 30 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 nu se aplică respectivului transfer;
d)autoritatea competentă notifică în scris autorităţii de rezoluţie şi cumpărătorului rezultatul evaluării efectuate în conformitate cu articolul 32 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, în cel mai scurt timp după încheierea evaluării;
e)în cazul în care autoritatea competentă nu se opune transferului, se consideră că drepturile de vot aferente respectivelor instrumente de proprietate îi revin integral cumpărătorului începând cu data notificării menţionate la litera (d) de la prezentul alineat;
f)în cazul în care autoritatea competentă se opune transferului instrumentelor de proprietate, litera (b) continuă să se aplice, iar autoritatea de rezoluţie poate, ţinând seama de condiţiile de pe piaţă, să stabilească o perioadă de desistare în care cumpărătorul să renunţe la respectivele instrumente de proprietate.
(10)În sensul exercitării dreptului său de a presta servicii în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 648/2012, cumpărătorul este considerat a fi o continuare a CPC aflate în rezoluţie şi poate continua să exercite orice astfel de drept exercitat de CPC aflată în rezoluţie aferent activelor, drepturilor, obligaţiilor sau pasivelor transferate.
(11)Cumpărătorul menţionat la alineatul (1) nu este împiedicat să exercite drepturile de membru şi drepturile de acces la sistemele de plată, compensare şi decontare şi la alte IPF-uri afiliate şi locuri de tranzacţionare ale CCP, atât timp cât cumpărătorul îndeplineşte criteriile pentru a avea calitatea de membru sau pentru a participa la respectivele sisteme sau infrastructuri sau locuri de tranzacţionare.
În pofida primului paragraf, cumpărătorului nu i se refuză accesul la sistemele de plată şi de decontare şi la alte IPF-uri afiliate şi locuri de tranzacţionare pe motiv că nu dispune de un rating din partea unei agenţii de rating de credit sau că ratingul respectiv se situează sub nivelurile necesare pentru a obţine acces la aceste sisteme sau infrastructuri ori locuri de tranzacţionare.
În cazul în care cumpărătorul nu îndeplineşte criteriile menţionate la primul paragraf, el poate continua să exercite drepturile de membru şi drepturile de acces la aceste sisteme şi la alte infrastructuri şi locuri de tranzacţionare ale CPC pe perioada de timp specificată de către autoritatea de rezoluţie. Această perioadă nu depăşeşte 12 luni.
(12)Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în prezentul regulament, acţionarii, creditorii, membrii compensatori şi clienţii CPC aflate în rezoluţie şi alte părţi terţe ale căror active, drepturi, obligaţii sau pasive nu sunt transferate nu au niciun drept asupra activelor, drepturilor, obligaţiilor sau pasivelor transferate, ori în legătură cu acestea.
Art. 41: Instrumentul de vânzare a activităţii: cerinţe procedurale
(1)În cazul în care aplică instrumentul de vânzare a activităţii în legătură cu o CPC, autoritatea de rezoluţie face publică disponibilitatea activelor, a drepturilor, a obligaţiilor, a pasivelor sau a instrumentelor de proprietate care urmează să fie transferate sau ia măsuri în vederea scoaterii pe piaţă a acestora. Pot fi scoase pe piaţă separat grupuri de drepturi, active, obligaţii şi pasive.
(2)Fără a aduce atingere cadrului Uniunii privind ajutoarele de stat, după caz, scoaterea pe piaţă menţionată la alineatul (1) se efectuează în conformitate cu următoarele criterii:
a)este cât se poate de transparentă şi nu prezintă în mod semnificativ incorect activele, drepturile, obligaţiile, pasivele sau instrumentele de proprietate ale CPC, având în vedere circumstanţele şi în special necesitatea de a menţine stabilitatea financiară;
b)nu favorizează sau discriminează în mod necuvenit anumiţi cumpărători potenţiali;
c)este liberă de orice conflict de interese;
d)ţine seama de nevoia ca măsura de rezoluţie să fie luată cu rapiditate; şi
e)scopul său este maximizarea, pe cât posibil, a preţului de vânzare al instrumentelor de proprietate, al activelor, al drepturilor, al obligaţiilor sau al pasivelor în cauză.
Criteriile menţionate la primul paragraf nu împiedică autoritatea de rezoluţie să contacteze în acest sens anumiţi cumpărători potenţiali.
(3)Prin derogare de la alineatele (1) şi (2), autoritatea de rezoluţie poate aplica instrumentul de vânzare a activităţii fără a respecta cerinţa privind scoaterea pe piaţă sau poate scoate pe piaţă activele, drepturile, obligaţiile, pasivele sau instrumentele de proprietate în cazul în care constată că ar fi probabil ca respectarea acestei cerinţe sau a acestor criterii să submineze unul sau mai multe dintre obiectivele rezoluţiei, inclusiv prin crearea unei ameninţări semnificative la adresa stabilităţii financiare.
Art. 42: Instrumentul CPC-punte
(1)Autoritatea de rezoluţie poate transfera unei CPC-punte următoarele:
a)instrumentele de proprietate emise de o CPC aflată în rezoluţie;
b)activele, drepturile, obligaţiile sau pasivele unei CPC aflate în rezoluţie.
Transferul menţionat la primul paragraf poate avea loc fără să fie necesar să se obţină acordul acţionarilor CPC aflate în rezoluţie sau al altei părţi terţe decât CPC-punte şi fără respectarea altor cerinţe procedurale prevăzute de dreptul societăţilor comerciale sau de cel al valorilor mobiliare decât cele prevăzute la articolul 43.
(2)CPC-punte este o persoană juridică care:
a)este controlată de autoritatea de rezoluţie şi se află total sau parţial în proprietatea uneia sau mai multor autorităţi publice, printre care se poate număra şi autoritatea de rezoluţie; şi
b)este înfiinţată sau utilizată în scopul de a primi şi a deţine toate instrumentele de proprietate emise de o CPC aflată în rezoluţie sau o parte dintre acestea ori toate activele, drepturile, obligaţiile şi pasivele CPC sau o parte dintre acestea, în vederea menţinerii funcţiilor critice ale CPC şi, ulterior, a vânzării CPC.
(3)Atunci când aplică instrumentul CPC-punte, autoritatea de rezoluţie se asigură că valoarea totală a pasivelor şi a obligaţiilor transferate CPC-punte nu depăşeşte valoarea totală a drepturilor şi activelor transferate de la CPC aflată în rezoluţie.
(4)Sub rezerva articolului 27 alineatul (10), orice contraprestaţie plătită de CPC-punte se face în favoarea:
a)titularilor instrumentelor de proprietate, în cazul în care transferul către CPC-punte s-a efectuat prin transferarea instrumentelor de proprietate emise de CPC aflată în rezoluţie de la deţinătorii respectivelor instrumente către CPC-punte;
b)CPC aflate în rezoluţie, în cazul în care transferul către CPC-punte s-a efectuat prin transferarea unora sau a tuturor activelor sau pasivelor CPC respective către CPC-punte;
c)eventualilor membri compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată şi care au suferit pierderi în urma aplicării instrumentelor de rezoluţie în cadrul procedurii de rezoluţie, proporţional cu pierderile acestora în cadrul procedurii de rezoluţie.
(5)Alocarea oricărei contraprestaţii plătite de CPC-punte în conformitate cu alineatul (4) de la prezentul articol se efectuează astfel:
a)în cazul apariţiei unui eveniment vizat de ordinea utilizării resurselor unei CPC în situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, astfel cum se prevede la articolele 43 şi 45 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, în ordinea inversă în care pierderile au fost impuse prin ordinea utilizării resurselor unei CPC în situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată; sau
b)în cazul apariţiei unui eveniment care nu este vizat de ordinea utilizării resurselor unei CPC în situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, astfel cum se prevede la articolele 43 şi 45 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, în ordinea inversă în care pierderile au fost alocate în conformitate cu normele aplicabile ale CPC.
Alocarea eventualelor contraprestaţii rămase se efectuează în conformitate cu ordinea de prioritate a creanţelor în cadrul procedurii obişnuite de insolvenţă.
(6)Autoritatea de rezoluţie poate exercita competenţa de transfer menţionată la alineatul (1) de mai multe ori pentru a efectua transferuri suplimentare ale instrumentelor de proprietate emise de o CPC sau ale activelor, drepturilor, obligaţiilor sau pasivelor acesteia.
(7)Autoritatea de rezoluţie poate transfera înapoi CPC aflate în rezoluţie drepturile, obligaţiile, activele sau pasivele care fuseseră transferate CPC-punte sau poate transfera înapoi instrumentele de proprietate proprietarilor iniţiali ai acestora dacă acest transfer este prevăzut în mod expres în cadrul instrumentului prin care se efectuează transferul menţionat la alineatul (1).
În cazul în care autoritatea de rezoluţie utilizează competenţa de transfer menţionată la primul paragraf, CPC aflată în rezoluţie sau proprietarii iniţiali sunt obligaţi să primească înapoi activele, drepturile, obligaţiile sau pasivele ori instrumentele de proprietate respective, atât timp cât sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la primul paragraf din prezentul alineat sau la alineatul (8).
(8)În cazul în care respectivele instrumente de proprietate, active, drepturi, obligaţii sau pasive nu fac parte din clasele de instrumente de proprietate, active, drepturi, obligaţii sau pasive prevăzute în instrumentul prin care s-a efectuat transferul sau nu îndeplinesc condiţiile de transfer, autoritatea de rezoluţie le poate transfera înapoi de la CPC-punte CPC aflate în rezoluţie sau proprietarilor iniţiali.
(9)Transferurile menţionate la alineatele (7) şi (8) pot fi efectuate în orice moment şi respectă orice alte condiţii stipulate în cadrul instrumentului prin care s-a efectuat transferul pentru scopul în cauză.
(10)Autoritatea de rezoluţie poate transfera instrumente de proprietate sau active, drepturi, obligaţii sau pasive de la CPC-punte către o parte terţă.
(11)În sensul exercitării dreptului său de a presta servicii în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 648/2012, o CPC-punte este considerat a fi o continuare a CPC aflate în rezoluţie şi poate continua să exercite orice drept care era exercitat de CPC aflată în rezoluţie aferent activelor, drepturilor, obligaţiilor sau pasivelor transferate.
În orice alt sens, autorităţile de rezoluţie pot impune ca o CPC-punte să fie considerat o continuare a CPC aflate în rezoluţie şi să poată continua să exercite toate drepturile exercitate de CPC aflată în rezoluţie aferente activelor, drepturilor, obligaţiilor sau pasivelor transferate.
(12)CPC-punte nu este împiedicat să îşi exercite drepturile de membru ale CPC şi drepturile de acces la sistemele de plată şi decontare, precum şi la alte IPF-uri afiliate şi locuri de tranzacţionare, cu condiţia să îndeplinească criteriile pentru a fi membru sau a participa la respectivele sisteme sau IPF-uri ori locuri de tranzacţionare.
În pofida primului paragraf, CPC-punte nu i se refuză accesul la sistemele de plată şi de decontare şi la alte IPF-uri şi locuri de tranzacţionare pe motiv că nu dispune de un rating din partea unei agenţii de rating de credit sau că ratingul respectiv se situează sub nivelurile necesare pentru a obţine acces la aceste sisteme sau infrastructuri ori locuri de tranzacţionare.
În cazul în care CPC-punte nu îndeplineşte criteriile menţionate la primul paragraf, el poate continua să exercite drepturile de membru şi drepturile de acces la aceste sisteme şi alte infrastructuri şi locuri de tranzacţionare pe o perioadă specificată de către autoritatea de rezoluţie. Această perioadă nu depăşeşte 12 luni.
(13)Acţionarii, creditorii, membrii compensatori şi clienţii CPC aflate în rezoluţie şi alte părţi terţe ale căror active, drepturi, obligaţii sau pasive nu sunt transferate CPC-punte nu au niciun drept asupra activelor, drepturilor, obligaţiilor sau pasivelor transferate CPC-punte ori în legătură cu acestea, şi nici faţă de consiliul de administraţie sau conducerea superioară a CPC-punte.
(14)CPC-punte nu are nicio îndatorire sau responsabilitate faţă de acţionarii sau creditorii CPC aflate în rezoluţie, iar consiliul de administraţie sau conducerea superioară a CPC-punte nu are nicio răspundere faţă de acţionarii sau creditorii respectivi pentru actele şi omisiunile săvârşite în îndeplinirea atribuţiilor lor, cu excepţia cazului în care actul sau omisiunea în cauză provine dintr-o neglijenţă sau o abatere gravă în conformitate cu dreptul intern aplicabil.
Art. 43: CPC-punte: cerinţe procedurale
(1)CPC-punte respectă toate cerinţele următoare:
a)CPC-punte solicită aprobarea autorităţii de rezoluţie pentru toate aspectele următoare:
(i)actele constitutive ale CPC-punte;
(ii)membrii consiliului de administraţie al CPC-punte, în cazul în care membrii respectivi nu sunt numiţi direct de autoritatea de rezoluţie;
(iii)responsabilităţile şi remuneraţia membrilor consiliului de administraţie al CPC-punte, în cazul în care acestea nu sunt determinate de autoritatea de rezoluţie; şi
(iv)strategia şi profilul de risc al CPC-punte; şi
b)CPC-punte preia autorizaţiile CPC aflate în rezoluţie de a presta serviciile sau de a efectua activităţile care rezultă din transferul menţionat la articolul 42 alineatul (1) din prezentul regulament în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
În pofida literei (b) de la primul paragraf şi acolo unde este necesar pentru îndeplinirea obiectivelor rezoluţiei, CPC-punte poate fi autorizat fără respectarea Regulamentului (UE) nr. 648/2012, pentru o perioadă scurtă de timp, la începutul funcţionării sale. În acest scop, autoritatea de rezoluţie înaintează autorităţii competente o cerere pentru o astfel de autorizaţie. Dacă autoritatea competentă decide să acorde o astfel de autorizaţie, indică perioada în care CPC-punte este scutit de obligaţia de a respecta cerinţele din Regulamentul (UE) nr. 648/2012. Respectiva perioadă nu depăşeşte 12 luni. În această perioadă, CPC-punte este considerat contraparte centrală calificată conform definiţiei de la articolul 4 alineatul (1) punctul 88 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 în sensul respectivului regulament.
În pofida perioadei menţionate la al doilea paragraf, în cazul cerinţelor prudenţiale prevăzute la titlul IV capitolul 3 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, derogarea este acordată doar pentru o perioadă de cel mult trei luni. Aceasta poate fi prelungită cu una sau două perioade suplimentare de până la trei luni, dacă acest lucru este necesar pentru atingerea obiectivelor rezoluţiei.
(2)Sub rezerva eventualelor restricţii impuse în conformitate cu normele Uniunii sau cu normele naţionale în materie de concurenţă, conducerea CPC-punte gestionează CPC-punte cu obiectivul de a permite menţinerea continuităţii funcţiilor critice ale CPC-punte şi vânzarea CPC-punte sau a tuturor activelor, drepturilor, obligaţiilor şi pasivelor acesteia unuia sau mai multor cumpărători din sectorul privat. Această vânzare are loc atunci când condiţiile de pe piaţă sunt adecvate şi în termenul prevăzut la alineatul (5) şi, după caz, la alineatul (6).
(3)Autoritatea de rezoluţie decide că o CPC-punte nu mai reprezintă o CPC-punte în înţelesul articolului 42 alineatul (2) în oricare dintre următoarele situaţii:
a)obiectivele rezoluţiei au fost atinse;
b)CPC-punte fuzionează cu o altă entitate;
c)CPC-punte nu mai respectă cerinţele prevăzute la articolul 42 alineatul (2);
d)CPC-punte sau, în esenţă, toate activele, drepturile, obligaţiile sau pasivele sale au fost vândute în conformitate cu alineatele (2) şi (4) de la prezentul articol;
e)expirarea perioadei specificate la alineatul (5) de la prezentul articol sau, după caz, la alineatul (6) de la prezentul articol;
f)contractele compensate de CPC-punte au fost decontate, au expirat sau au fost lichidate, iar drepturile şi obligaţiile CPC aferente acestor contracte au fost, prin urmare, achitate.
(4)Înainte de a vinde CPC sau activele, drepturile, obligaţiile sau pasivele acesteia, autoritatea de rezoluţie face publică disponibilitatea elementelor care urmează să fie vândute şi se asigură că acestea sunt scoase pe piaţă în mod deschis şi transparent şi că nu sunt prezentate în mod semnificativ incorect.
Autoritatea de rezoluţie efectuează vânzarea menţionată la primul paragraf în condiţii comerciale şi nu favorizează sau discriminează în mod necuvenit anumiţi cumpărători potenţiali.
(5)Autoritatea de rezoluţie pune capăt funcţionării unei CPC-punte după doi ani de la data efectuării ultimului transfer de la CPC aflată în rezoluţie.
În cazul în care o autoritate de rezoluţie pune capăt funcţionării unei CPC-punte, aceasta solicită autorităţii competente să retragă autorizaţia CPC-punte.
(6)Autoritatea de rezoluţie poate prelungi perioada menţionată la alineatul (5) cu una sau mai multe perioade suplimentare de un an dacă prelungirea este necesară pentru obţinerea rezultatelor menţionate la alineatul (3) literele (a)-(d).
Decizia de a prelungi perioada menţionată la alineatul (5) este motivată şi cuprinde o evaluare detaliată a situaţiei CPC-punte în raport cu condiţiile relevante de pe piaţă şi cu perspectivele pieţei.
(7)În cazul în care operaţiunile unei CPC-punte încetează în circumstanţele menţionate la alineatul (3) litera (d) sau (e), CPC-punte este lichidat în conformitate cu procedura obişnuită de insolvenţă.
Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în prezentul regulament, toate veniturile provenite din încetarea funcţionării CPC-punte le revin acţionarilor săi.
În cazul în care o CPC-punte este utilizată cu scopul de a transfera activele şi pasivele aparţinând mai multor CPC-uri aflate în rezoluţie, veniturile menţionate la al doilea paragraf sunt atribuite în funcţie de activele şi pasivele transferate de la fiecare CPC aflată în rezoluţie.
Art. 44: Mijloace de finanţare alternative
Autoritatea de rezoluţie poate încheia contracte pentru a împrumuta sau a obţine alte forme de sprijin financiar, provenite inclusiv din resursele prefinanţate disponibile la nivelul oricărui fond de garantare care nu a fost epuizat din cadrul CPC aflate în rezoluţie, în cazul în care acest lucru este necesar pentru a face faţă nevoii temporare de lichidităţi pentru a asigura aplicarea eficace a instrumentelor de rezoluţie.
Art. 45: Instrumente publice de stabilizare financiară
(1)În situaţia extraordinară a unei crize sistemice, statele membre pot aplica instrumentele publice de stabilizare în conformitate cu articolele 46 şi 47 în scopul asigurării rezoluţiei unei CPC doar în cazul în care sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)sprijinul financiar este necesar pentru atingerea obiectivelor rezoluţiei menţionate la articolul 21;
b)sprijinul financiar se utilizează numai în ultimă instanţă, în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol, după evaluarea şi valorificarea la maximum a tuturor instrumentelor de rezoluţie, menţinând în acelaşi timp stabilitatea financiară;
c)sprijinul financiar este limitat în timp;
d)sprijinul financiar respectă cadrul Uniunii privind ajutoarele de stat; şi
e)statul membru a definit, în prealabil, mecanisme cuprinzătoare şi credibile, în concordanţă cu cadrul Uniunii privind ajutoarele de stat, pentru recuperarea, într-o perioadă de timp adecvată şi în conformitate cu articolul 27 alineatul (10), a fondurilor publice utilizate, în măsura în care acestea nu au fost recuperate integral prin vânzarea către cumpărători privaţi, în conformitate cu articolul 46 alineatul (3) sau cu articolul 47 alineatul (2).
Aplicarea instrumentelor publice de stabilizare se efectuează în conformitate cu dreptul intern, fie sub conducerea guvernului sau a ministerului competent, în strânsă cooperare cu autoritatea de rezoluţie, fie sub conducerea autorităţii de rezoluţie.
(2)Pentru a pune în aplicare instrumentele publice de stabilizare financiară, ministerele competente sau guvernele dispun de competenţele de rezoluţie prevăzute la articolele 48-58 şi se asigură că articolele 52, 54 şi 72 sunt respectate.
(3)Se consideră că instrumentele publice de stabilizare financiară au fost aplicate în ultimă instanţă în sensul alineatului (1) litera (b) dacă este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)ministerul competent sau guvernul şi autoritatea de rezoluţie, după consultarea băncii centrale şi a autorităţii competente, stabilesc că aplicarea instrumentelor de rezoluţie rămase nu ar fi suficientă pentru evitarea efectelor negative semnificative asupra sistemului financiar;
b)ministerul competent sau guvernul şi autoritatea de rezoluţie stabilesc că aplicarea instrumentelor de rezoluţie rămase nu ar fi suficientă pentru protejarea interesului public, în cazul în care CPC i-a fost deja acordat anterior un aport extraordinar de lichiditate din partea băncii centrale;
c)în ceea ce priveşte instrumentul de trecere temporară în proprietate publică, ministerul competent sau guvernul, după consultarea autorităţii competente şi a autorităţii de rezoluţie, stabileşte că aplicarea instrumentelor de rezoluţie rămase nu ar fi suficientă pentru protejarea interesului public, în cazul în care CPC i-a fost deja acordat anterior sprijin financiar public prin intermediul instrumentului de sprijin financiar prin aport de capital.
Art. 46: Instrumentul de sprijin financiar prin aport public de capital
(1)Se poate acorda sprijin financiar public pentru recapitalizarea unei CPC în schimbul unor instrumente de proprietate.
(2)CPC-urile care fac obiectul instrumentului de sprijin financiar prin aport public de capital sunt administrate în condiţii comerciale şi în mod profesionist.
(3)Instrumentele de proprietate menţionate la alineatul (1) sunt vândute către un cumpărător privat imediat ce circumstanţele economice şi financiare o permit.
Art. 47: Instrumentul de trecere temporară în proprietate publică
(1)O CPC poate fi trecut temporar în proprietate publică prin intermediul unuia sau a mai multor ordine de transfer al instrumentelor de proprietate, executate de un stat membru, către un beneficiar al transferului care poate fi oricare dintre următoarele entităţi:
a)o persoană desemnată de statul membru; sau
b)o întreprindere deţinută în întregime de statul membru.
(2)CPC-urile care fac obiectul instrumentului de trecere temporară în proprietate publică sunt administrate în condiţii comerciale şi în mod profesionist şi, ţinând seama de posibilitatea recuperării costului rezoluţiei, sunt vândute unui cumpărător privat imediat ce circumstanţele economice şi financiare o permit. Pentru a se stabili momentul vânzării CPC, se ţine seama de situaţia financiară şi de condiţiile de piaţă relevante.