Secţiunea 3 - Reducerea valorii contabile şi conversia instrumentelor de proprietate şi a instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate - Regulamentul 23/16-dec-2020 privind un cadru pentru redresarea şi rezoluţia contrapărţilor centrale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 şi (UE) 2015/2365 şi a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1132

Acte UE

Jurnalul Oficial 22L

În vigoare
Versiune de la: 27 Februarie 2024
SECŢIUNEA 3:Reducerea valorii contabile şi conversia instrumentelor de proprietate şi a instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate
Art. 32: Cerinţa de reducere a valorii contabile şi de conversie a instrumentelor de proprietate şi a instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate
(1)Autoritatea de rezoluţie aplică instrumentul de reducere a valorii contabile şi de conversie în conformitate cu articolul 33 în ceea ce priveşte instrumentele de proprietate şi instrumentele de datorie emise de o CPC aflată în rezoluţie sau alte pasive negarantate pentru absorbirea pierderilor, pentru recapitalizarea CPC respective sau a unei CPC-punte ori pentru a sprijini aplicarea instrumentului de vânzare a activităţii.
(2)Pe baza evaluării efectuate în conformitate cu articolul 24 alineatul (3), autoritatea de rezoluţie determină următoarele:
a)cuantumul cu care trebuie redusă valoarea contabilă a instrumentelor de proprietate şi a instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate, ţinând seama de toate pierderile care trebuie să fie absorbite prin executarea tuturor obligaţiilor restante ale membrilor compensatori sau ale unor terţi faţă de CPC; şi
b)cuantumul în care instrumentele de datorie sau alte pasive negarantate trebuie convertite în instrumente de proprietate în vederea restabilirii cerinţelor de capital ale CPC sau ale CPC-punte.
Art. 33: Dispoziţii care reglementează reducerea valorii contabile şi conversia instrumentelor de proprietate şi a instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate
(1)Autoritatea de rezoluţie aplică instrumentul de reducere a valorii contabile şi de conversie în conformitate cu ordinea de prioritate a creanţelor aplicabilă într-o procedură obişnuită de insolvenţă.
(2)Înainte de reducerea sau conversia principalului instrumentelor de datorie sau al altor pasive negarantate, autoritatea de rezoluţie reduce valoarea nominală a instrumentelor de proprietate proporţional cu pierderile şi până la concurenţa valorii lor integrale, acolo unde este necesar.
În cazul în care, în conformitate cu evaluarea efectuată în temeiul articolului 24 alineatul (3), CPC îşi păstrează o valoare netă pozitivă după reducerea valorii nominale a instrumentelor de proprietate, autoritatea de rezoluţie anulează sau diluează, după caz, respectivele instrumente de proprietate.
(3)Autoritatea de rezoluţie aplică o reducere, o conversie sau ambele principalului instrumentelor de datorie sau al altor pasive negarantate, în măsura necesară pentru a atinge obiectivele rezoluţiei şi până la concurenţa valorii integrale a respectivelor instrumente sau pasive, acolo unde este necesar.
(4)Autoritatea de rezoluţie nu aplică instrumentul de reducere a valorii contabile şi de conversie în ceea ce priveşte următoarele pasive:
a)pasive faţă de angajaţi aferente salariilor, beneficiilor de tipul pensiilor sau altor forme de remuneraţie fixă acumulate, cu excepţia eventualelor componente variabile ale remuneraţiei care nu sunt reglementate printr-un contract colectiv de muncă;
b)pasive faţă de creditori comerciali care decurg din furnizarea către CPC de mărfuri sau servicii esenţiale pentru desfăşurarea zilnică a activităţilor sale, inclusiv servicii informatice, servicii de utilităţi, precum şi închirierea, întreţinerea şi repararea spaţiilor de lucru;
c)pasive faţă de autorităţi fiscale şi organisme de asigurări sociale, cu condiţia ca pasivele respective să fie considerate creanţe privilegiate în baza legii aplicabile privind insolvenţa;
d)pasive faţă de sisteme sau operatori de sisteme desemnaţi în conformitate cu Directiva 98/26/CE, faţă de participanţi, în măsura în care pasivele rezultă din participarea lor la astfel de sisteme, faţă de alte CPC-uri şi faţă de bănci centrale;
e)marje iniţiale.
(5)În cazul în care valoarea nominală a unui instrument de proprietate sau principalul unui instrument de datorie sau al altor pasive negarantate este redusă, se aplică următoarele condiţii:
a)reducerea este permanentă;
b)deţinătorul instrumentului nu are nicio pretenţie în legătură cu reducerea respectivă, cu excepţia pasivelor ajunse deja la scadenţă, a pasivelor legate de daunele care pot apărea ca rezultat al exercitării unei căi de atac prin care se contestă legalitatea reducerii respective, a creanţelor care au la bază instrumente de proprietate emise sau transferate în conformitate cu alineatul (6) de la prezentul articol sau a creanţelor de plată în conformitate cu articolul 62; şi
c)în cazul în care reducerea respectivă este numai parţială, acordul care a dat naştere pasivului iniţial continuă să se aplice în raport cu valoarea reziduală, sub rezerva efectuării tuturor modificărilor necesare ale clauzelor acordului respectiv ca urmare a reducerii.
Litera (a) de la primul paragraf nu împiedică autorităţile de rezoluţie să aplice un mecanism de majorare a valorii contabile pentru a rambursa cuantumurile necesare deţinătorilor de instrumente de datorie sau de alte pasive negarantate şi, ulterior, deţinătorilor instrumentelor de proprietate, în cazul în care se constată că nivelul reducerii valorii contabile aplicat bazat pe evaluarea provizorie menţionată la articolul 26 alineatul (1) depăşeşte cuantumurile necesare bazate pe evaluarea definitivă menţionată la articolul 26 alineatul (2).
(6)În cazul conversiei instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate în conformitate cu alineatul (3), autoritatea de rezoluţie poate impune CPC să emită sau să transfere instrumente de proprietate deţinătorilor instrumentelor de datorie sau ai altor pasive negarantate.
(7)Autoritatea de rezoluţie procedează la conversia instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate în conformitate cu alineatul (3) numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)instrumentele de proprietate sunt emise anterior oricărei emisiuni de instrumente de proprietate efectuate de către CPC în vederea unui aport de capital din partea statului sau a unei entităţi publice; şi
b)rata de conversie reprezintă o compensaţie adecvată pentru deţinătorii de datorie afectaţi pentru pierderile suportate ca urmare a exercitării competenţelor de reducere a valorii contabile şi de conversie, corespunzător tratamentului de care beneficiază aceştia în cadrul procedurii obişnuite de insolvenţă.
După conversia instrumentelor de datorie sau a altor pasive negarantate în instrumente de proprietate, acestea din urmă trebuie să fie subscrise sau transferate fără întârziere.
(8)În sensul alineatului (7), autoritatea de rezoluţie se asigură că, în contextul elaborării şi al menţinerii planului de rezoluţie al unei CPC şi ca parte a competenţelor de eliminare a obstacolelor din calea posibilităţilor de rezoluţie a CPC, aceasta din urmă este în orice moment în măsură să emită numărul necesar de instrumente de proprietate.
Art. 34: Efectul reducerii valorii contabile şi al conversiei
Autoritatea de rezoluţie îndeplineşte toate sarcinile administrative şi procedurale necesare pentru a da curs aplicării instrumentului de reducere a valorii contabile şi de conversie sau impune îndeplinirea acestor sarcini, inclusiv:
(a)modificarea tuturor registrelor relevante;
(b)radierea sau retragerea de la tranzacţionare a instrumentelor de proprietate sau a instrumentelor de datorie;
(c)cotarea sau admiterea la tranzacţionare a noilor instrumente de proprietate; şi
(d)cotarea din nou sau readmiterea oricăror instrumente de datorie care au fost depreciate, fără a fi necesară emiterea unui prospect în conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/1129 al Parlamentului European şi al Consiliului (24).
(24)Regulamentul (UE) 2017/1129 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2017 privind prospectul care trebuie publicat în cazul unei oferte publice de valori mobiliare sau al admiterii de valori mobiliare la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, şi de abrogare a Directivei 2003/71/CE (JO L 168, 30.6.2017, p. 12).
Art. 35: Eliminarea obstacolelor procedurale din calea reducerii valorii contabile şi a conversiei
(1)În cazul în care se aplică articolul 32 alineatul (1), autoritatea competentă impune CPC să deţină în orice moment un număr suficient de instrumente de proprietate pentru a se asigura că CPC poate emite suficiente instrumente de proprietate noi şi că emiterea de instrumente de proprietate sau conversia în astfel de instrumente se poate efectua în mod eficace.
(2)Autoritatea de rezoluţie aplică instrumentul de reducere a valorii contabile şi de conversie în pofida eventualelor dispoziţii contrare din actele constitutive sau din statutul CPC, inclusiv a dispoziţiilor referitoare la drepturile de preempţiune ale acţionarilor ori la obligativitatea acordului acţionarilor în cazul unei majorări de capital.
Art. 36: Prezentarea unui plan de reorganizare a activităţii
(1)În termen de o lună de la aplicarea instrumentelor menţionate la articolul 32, CPC-urile realizează o analiză a cauzelor intrării în dificultate şi o prezintă autorităţii de rezoluţie, pe lângă un plan de reorganizare a activităţii în conformitate cu articolul 37. În cazul în care este aplicabil cadrul Uniunii privind ajutoarele de stat, planul respectiv, inclusiv după operarea oricăror modificări în conformitate cu articolul 38 şi astfel cum este pus în aplicare în conformitate cu articolul 39, este compatibil cu planul de restructurare pe care CPC este obligată să îl prezinte Comisiei în conformitate cu cadrul respectiv.
În cazul în care este necesar pentru atingerea obiectivelor rezoluţiei, autoritatea de rezoluţie poate prelungi perioada menţionată la primul paragraf până la cel mult două luni.
(2)În cazul în care un plan de restructurare face obiectul unei obligaţii de notificare în temeiul cadrului Uniunii privind ajutoarele de stat, transmiterea planului de reorganizare a activităţii nu aduce atingere termenului de prezentare a respectivului plan de reorganizare a activităţii prevăzut în respectivul cadru.
(3)Autoritatea de rezoluţie prezintă autorităţii competente şi colegiului de rezoluţie analiza şi planul de reorganizare a activităţii, precum şi planul modificat în conformitate cu articolul 38.
Art. 37: Conţinutul planului de reorganizare a activităţii
(1)Planul de reorganizare a activităţii menţionat la articolul 36 defineşte măsurile care vizează restabilirea într-un termen rezonabil a viabilităţii pe termen lung a CPC sau a unor părţi ale activităţii acesteia. Măsurile respective se bazează pe ipoteze realiste cu privire la condiţiile economice şi financiare de pe piaţă în care va funcţiona CPC.
Planul de reorganizare a activităţii ţine seama de starea actuală şi potenţială a pieţelor financiare şi reflectă atât ipotezele cele mai optimiste, cât şi pe cele mai pesimiste, inclusiv o combinaţie de evenimente care să permită identificarea principalelor puncte vulnerabile ale CPC. Ipotezele trebuie să fie comparate cu indicatori de sector adecvaţi.
(2)Planul de reorganizare a activităţii include cel puţin următoarele elemente:
a)o analiză detaliată a factorilor şi a circumstanţelor care au făcut ca CPC să intre în dificultate sau să fie susceptibilă de a intra în dificultate;
b)o descriere a măsurilor care urmează să fie adoptate pentru a restabili viabilitatea pe termen lung a CPC; şi
c)un calendar de punere în aplicare a măsurilor respective.
(3)Măsurile menite să restabilească viabilitatea pe termen lung a unei CPC pot include:
a)reorganizarea şi restructurarea activităţilor CPC;
b)modificări ale sistemelor operaţionale şi a infrastructurii CPC;
c)vânzarea unor active sau linii de activitate;
d)modificări ale modului de gestionare a riscurilor de către CPC.
(4)Până la 12 februarie 2023, ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care precizează şi mai în detaliu elementele minime care ar trebui incluse în planul de reorganizare a activităţii în temeiul alineatului (2).
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 38: Evaluarea şi adoptarea planului de reorganizare a activităţii
(1)În termen de o lună de la data prezentării de către CPC a planului de reorganizare a activităţii în conformitate cu articolul 36 alineatul (1), autoritatea de rezoluţie şi autoritatea competentă evaluează dacă măsurile prevăzute în acest plan ar restabili în mod fiabil viabilitatea pe termen lung a CPC.
În cazul în care autoritatea de rezoluţie şi autoritatea competentă consideră că planul ar restabili viabilitatea pe termen lung a CPC, autoritatea de rezoluţie îl aprobă.
(2)În cazul în care autoritatea de rezoluţie sau autoritatea competentă nu consideră că măsurile prevăzute în plan ar restabili viabilitatea pe termen lung a CPC, autoritatea de rezoluţie notifică CPC rezervele pe care le are şi solicită acesteia să prezinte un plan modificat, care să răspundă acestor rezerve, în termen de două săptămâni de la data notificării.
(3)Autoritatea de rezoluţie şi autoritatea competentă evaluează planul modificat, iar autoritatea de rezoluţie notifică CPC, în termen de o săptămână de la primirea acestuia, dacă rezervele exprimate au fost abordate în mod corespunzător sau dacă sunt necesare modificări suplimentare.
(4)Până la 12 februarie 2023, ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care precizează criteriile pe care trebuie să le îndeplinească un plan de reorganizare a activităţii pentru a fi aprobat de autoritatea de rezoluţie în temeiul alineatului (1).
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 39: Punerea în aplicare şi monitorizarea planului de reorganizare a activităţii
(1)CPC pune în aplicare planul de reorganizare a activităţii şi transmite autorităţii de rezoluţie şi autorităţii competente, la cererea acestora şi cel puţin o dată la şase luni, un raport privind progresele înregistrate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a planului respectiv.
(2)Autoritatea de rezoluţie poate, cu acordul autorităţii competente, să impună CPC să revizuiască planul, acolo unde este necesar pentru atingerea obiectivului menţionat la articolul 37 alineatul (1).