Secţiunea 4 - Instrumentul de vânzare a activităţii - Regulamentul 23/16-dec-2020 privind un cadru pentru redresarea şi rezoluţia contrapărţilor centrale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 şi (UE) 2015/2365 şi a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1132

Acte UE

Jurnalul Oficial 22L

În vigoare
Versiune de la: 27 Februarie 2024
SECŢIUNEA 4:Instrumentul de vânzare a activităţii
Art. 40: Instrumentul de vânzare a activităţii
(1)Autoritatea de rezoluţie poate transfera următoarele elemente unui cumpărător care nu este o CPC-punte:
a)instrumentele de proprietate emise de o CPC aflată în rezoluţie;
b)activele, drepturile, obligaţiile sau pasivele unei CPC aflată în rezoluţie.
Transferul menţionat la primul paragraf are loc fără să fie necesar să se obţină acordul acţionarilor CPC sau al altei părţi terţe decât cumpărătorul şi fără respectarea altor cerinţe procedurale prevăzute de dreptul societăţilor comerciale sau de cel al valorilor mobiliare decât cele prevăzute la articolul 41.
(2)Un transfer efectuat în conformitate cu alineatul (1) se efectuează în condiţii comerciale, ţinând seama de circumstanţe şi în conformitate cu cadrul Uniunii privind ajutoarele de stat.
În sensul primului paragraf de la prezentul alineat, autoritatea de rezoluţie ia toate măsurile rezonabile pentru a obţine condiţii comerciale care să fie conforme cu evaluarea efectuată în temeiul articolului 24 alineatul (3).
(3)Sub rezerva articolului 27 alineatul (10), orice contraprestaţie plătită de cumpărător se face în favoarea:
a)titularilor instrumentelor de proprietate, în cazul în care vânzarea activităţii s-a efectuat prin transferarea instrumentelor de proprietate emise de CPC aflată în rezoluţie de la deţinătorii respectivelor instrumente către cumpărător;
b)CPC aflată în rezoluţie, dacă vânzarea activităţii s-a efectuat prin transferarea unora sau a tuturor activelor sau pasivelor CPC către cumpărător;
c)eventualilor membri compensatori care nu se află în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată şi care au suferit pierderi rezultate din aplicarea instrumentelor de rezoluţie în cadrul procedurii de rezoluţie, proporţional cu pierderile acestora în cadrul procedurii de rezoluţie.
(4)Alocarea contraprestaţiei plătite de cumpărător în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol se efectuează după cum urmează:
a)în cazul apariţiei unui eveniment vizat de ordinea utilizării resurselor unei CPC în situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, astfel cum se prevede la articolele 43 şi 45 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, în ordinea inversă în care pierderile au fost impuse prin ordinea utilizării resurselor unei CPC în situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată; sau
b)în cazul apariţiei unui eveniment care nu este vizat de ordinea utilizării resurselor unei CPC în situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, astfel cum se prevede la articolele 43 şi 45 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, în ordinea inversă în care pierderile au fost alocate în conformitate cu normele aplicabile ale CPC.
Alocarea eventualelor contraprestaţii rămase se efectuează în conformitate cu ordinea de prioritate a creanţelor în cadrul procedurii obişnuite de insolvenţă.
(5)Autoritatea de rezoluţie poate exercita competenţa de transfer menţionată la alineatul (1) de mai multe ori pentru a efectua transferuri suplimentare ale instrumentelor de proprietate emise de CPC sau, după caz, ale activelor, drepturilor, obligaţiilor sau pasivelor acesteia.
(6)Cu acordul cumpărătorului, autoritatea de rezoluţie poate transfera înapoi CPC aflate în rezoluţie activele, drepturile, obligaţiile sau pasivele care fuseseră transferate cumpărătorului sau poate transfera înapoi instrumentele de proprietate proprietarilor iniţiali ai acestora.
În cazul în care autoritatea de rezoluţie utilizează competenţa de transfer menţionată la primul paragraf, CPC aflată în rezoluţie sau proprietarii iniţiali sunt obligaţi să primească înapoi activele, drepturile, obligaţiile sau pasivele ori instrumentele de proprietate respective.
(7)Orice transfer efectuat în temeiul alineatului (1) are loc indiferent dacă cumpărătorul este sau nu autorizat să presteze serviciile şi să efectueze activităţile care rezultă în urma achiziţiei.
În cazul în care cumpărătorul nu este autorizat să presteze serviciile sau să efectueze activităţile care rezultă în urma achiziţiei, autoritatea de rezoluţie efectuează, în consultare cu autoritatea competentă, o evaluare a obligaţiei de diligenţă adecvată cu privire la cumpărător şi se asigură că acesta din urmă deţine capacitatea profesională şi tehnică de a îndeplini funcţiile CPC achiziţionat şi că solicită o autorizaţie cât mai curând posibil şi cel târziu în termen de o lună de la aplicarea instrumentului de vânzare a activităţii. Autoritatea competentă se asigură că orice astfel de solicitare a autorizaţiei este analizată în regim de urgenţă.
(8)În cazul în care transferul instrumentelor de proprietate menţionat la alineatul (1) de la prezentul articol conduce la achiziţia sau la majorarea unei participaţii calificate, astfel cum este menţionată la articolul 31 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, autoritatea competentă efectuează evaluarea menţionată la articolul respectiv într-un termen care să nu conducă la amânarea aplicării instrumentului de vânzare a activităţii şi nici să nu împiedice măsura de rezoluţie să atingă obiectivele relevante ale rezoluţiei.
(9)În cazul în care autoritatea competentă nu a finalizat evaluarea menţionată la alineatul (8) până la data la care transferul instrumentelor de proprietate produce efecte, se aplică următoarele dispoziţii:
a)transferul instrumentelor de proprietate are efect juridic imediat, începând cu data la care acestea au fost transferate;
b)în cursul perioadei de evaluare şi în cursul eventualelor perioade de dezinvestire prevăzute la litera (f) de la prezentul alineat, drepturile de vot ale cumpărătorului aferente respectivelor instrumente de proprietate sunt suspendate şi îi revin integral autorităţii de rezoluţie, care nu are nicio obligaţie de a le exercita şi, cu excepţia cazului în care actul sau omisiunea în cauză implică o neglijenţă sau o abatere gravă, nu are nicio răspundere pentru exercitarea sau neexercitarea respectivelor drepturi de vot;
c)în cursul perioadei de evaluare şi în cursul oricărei perioade de desistare prevăzute la litera (f) de la prezentul alineat, sancţiunile prevăzute la articolul 22 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 sau măsurile aplicate pentru încălcarea cerinţelor pentru achiziţii sau cedări ale participaţiilor calificate prevăzute la articolul 30 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 nu se aplică respectivului transfer;
d)autoritatea competentă notifică în scris autorităţii de rezoluţie şi cumpărătorului rezultatul evaluării efectuate în conformitate cu articolul 32 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, în cel mai scurt timp după încheierea evaluării;
e)în cazul în care autoritatea competentă nu se opune transferului, se consideră că drepturile de vot aferente respectivelor instrumente de proprietate îi revin integral cumpărătorului începând cu data notificării menţionate la litera (d) de la prezentul alineat;
f)în cazul în care autoritatea competentă se opune transferului instrumentelor de proprietate, litera (b) continuă să se aplice, iar autoritatea de rezoluţie poate, ţinând seama de condiţiile de pe piaţă, să stabilească o perioadă de desistare în care cumpărătorul să renunţe la respectivele instrumente de proprietate.
(10)În sensul exercitării dreptului său de a presta servicii în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 648/2012, cumpărătorul este considerat a fi o continuare a CPC aflate în rezoluţie şi poate continua să exercite orice astfel de drept exercitat de CPC aflată în rezoluţie aferent activelor, drepturilor, obligaţiilor sau pasivelor transferate.
(11)Cumpărătorul menţionat la alineatul (1) nu este împiedicat să exercite drepturile de membru şi drepturile de acces la sistemele de plată, compensare şi decontare şi la alte IPF-uri afiliate şi locuri de tranzacţionare ale CCP, atât timp cât cumpărătorul îndeplineşte criteriile pentru a avea calitatea de membru sau pentru a participa la respectivele sisteme sau infrastructuri sau locuri de tranzacţionare.
În pofida primului paragraf, cumpărătorului nu i se refuză accesul la sistemele de plată şi de decontare şi la alte IPF-uri afiliate şi locuri de tranzacţionare pe motiv că nu dispune de un rating din partea unei agenţii de rating de credit sau că ratingul respectiv se situează sub nivelurile necesare pentru a obţine acces la aceste sisteme sau infrastructuri ori locuri de tranzacţionare.
În cazul în care cumpărătorul nu îndeplineşte criteriile menţionate la primul paragraf, el poate continua să exercite drepturile de membru şi drepturile de acces la aceste sisteme şi la alte infrastructuri şi locuri de tranzacţionare ale CPC pe perioada de timp specificată de către autoritatea de rezoluţie. Această perioadă nu depăşeşte 12 luni.
(12)Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în prezentul regulament, acţionarii, creditorii, membrii compensatori şi clienţii CPC aflate în rezoluţie şi alte părţi terţe ale căror active, drepturi, obligaţii sau pasive nu sunt transferate nu au niciun drept asupra activelor, drepturilor, obligaţiilor sau pasivelor transferate, ori în legătură cu acestea.
Art. 41: Instrumentul de vânzare a activităţii: cerinţe procedurale
(1)În cazul în care aplică instrumentul de vânzare a activităţii în legătură cu o CPC, autoritatea de rezoluţie face publică disponibilitatea activelor, a drepturilor, a obligaţiilor, a pasivelor sau a instrumentelor de proprietate care urmează să fie transferate sau ia măsuri în vederea scoaterii pe piaţă a acestora. Pot fi scoase pe piaţă separat grupuri de drepturi, active, obligaţii şi pasive.
(2)Fără a aduce atingere cadrului Uniunii privind ajutoarele de stat, după caz, scoaterea pe piaţă menţionată la alineatul (1) se efectuează în conformitate cu următoarele criterii:
a)este cât se poate de transparentă şi nu prezintă în mod semnificativ incorect activele, drepturile, obligaţiile, pasivele sau instrumentele de proprietate ale CPC, având în vedere circumstanţele şi în special necesitatea de a menţine stabilitatea financiară;
b)nu favorizează sau discriminează în mod necuvenit anumiţi cumpărători potenţiali;
c)este liberă de orice conflict de interese;
d)ţine seama de nevoia ca măsura de rezoluţie să fie luată cu rapiditate; şi
e)scopul său este maximizarea, pe cât posibil, a preţului de vânzare al instrumentelor de proprietate, al activelor, al drepturilor, al obligaţiilor sau al pasivelor în cauză.
Criteriile menţionate la primul paragraf nu împiedică autoritatea de rezoluţie să contacteze în acest sens anumiţi cumpărători potenţiali.
(3)Prin derogare de la alineatele (1) şi (2), autoritatea de rezoluţie poate aplica instrumentul de vânzare a activităţii fără a respecta cerinţa privind scoaterea pe piaţă sau poate scoate pe piaţă activele, drepturile, obligaţiile, pasivele sau instrumentele de proprietate în cazul în care constată că ar fi probabil ca respectarea acestei cerinţe sau a acestor criterii să submineze unul sau mai multe dintre obiectivele rezoluţiei, inclusiv prin crearea unei ameninţări semnificative la adresa stabilităţii financiare.